Condesa de Gimonde

política española (1813–1860)

Jacoba Cisneros de Puga, Condesa de Gimonde (1813Vedra – 1860Santiago de Compostela) foi una aristócrata española del sieglu XIX que sofitó la causa carlista y actuó como mecenes de les artes y les lletres en Santiago de Compostela nel segundu terciu del sieglu.[1]

Condesa de Gimonde
Vida
Nacimientu Vedra1813
Nacionalidá España
Muerte Santiago de Compostela1860 (46/47 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu política
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Jacoba Cisneros de Puga nació'l 7 de xineru de 1813 na Parroquia de San Miguel de Sarandón, güei del conceyu de Vedra (La Coruña), onde ta asitiáu'l Palaciu de Gimonde. Foi fía del II Conde de Gimonde, Pedro Mª Cisneros de Castro y Ulloa y d'Agustina de Puga y Araujo. Jacoba tuvo casada con Xosé Mª Bermúdez Acevedo y anque tuvo fíos nengunu sobrevivió-y. Morrió en Santiago de Compostela el 9 d'abril de 1860 a los 47 años d'edá.

La Condesa y el so home Xosé María Bermúdez Acevedo, Señor de Ramiráns y Vilardefrancos según Rexidor Perpetuu de Ferrol, fueron fervorosos partidarios del carlismu gallegu. En 1836 Xosé María trató d'entamar les milicies gallegues pa proclamar a Carlos Isidro de Borbón, Rei d'España. L'home de la Condesa foi'l Presidente de la Xunta Cimera qu'en 1836 constituyeron los Carlistes en La Coruña, al empiezu de la primer guerra carlista, pa dirixir les milicies gallegues, y la mesma Condesa financiaba la causa. Según dellos autores[2] la Condesa escondía armes nos colchones qu'unviaba a los milicianos carlistes ya iguaba priendas pa los facciosos, hasta'l puntu de que se diz que foi la inventora de la boina colorada, que según la tradición vien de Galicia.

Historia del Condáu de Gimonde editar

El primer titular del Condáu de Gimonde foi Juan Antonio Cisneros de Castro y de la Barrera (1725-1798), Rexidor Perpetuu de la ciudá de Santiago y Señor del Cotu de Gimonde, de la Torre de Couso, del Palaciu de Anzobre y del Castiellu de Mirón, ente otres propiedaes. Recibió'l títulu de Conde de Gimonde del Rei Carlos III d'España, col Vizcondáu previu de Soar, por Decretu dau nel Palaciu Real d'El Pardo el 14 de xineru de 1766. Casóse con Manuela de Ulloa y Cadórniga y finó'l 20 d'avientu de 1798, a los 73 años.

El segundu titular foi'l so fíu Pedro Cisneros de Castro y Ulloa nacíu en San Miguel de Sarandón (Vedra), el 2 d'avientu de 1770, que foi miembru de la Xunta Suprema que se formó en La Coruña mientres la Guerra de la Independencia Española, como Rexidor de Santiago, y representó al Reinu de Galicia na Xunta Suprema Central que s'axuntó n'Aranjuez y Sevilla (23 de setiembre de 1808 a 30 de xineru de 1810) pa gobernar España mientres el cautiverio de Fernandu VII. Foi un importante mecenes que protexó al arquiteutu Melchor de Prado y al so hermanu l'escultor Manuel de Prado, al pintor Plácido Fernández y a otros artistes gallegos de la so dómina. Sofitó la Sociedá Económica d'Amigos del País de Santiago, que fuera fundada en 1774 y creó en 1805 una Escuela gratuita de Dibuxu, pa promocionar la pintura gallega. Casóse con Dª Agustina de Puga y Araujo y finó en Santiago'l 12 de xunetu de 1824, a los 53 años d'edá.

La hermana de Pedro, María del Carmen Cisneros de Castro y Ulloa, tuvo casada con Pedro Martín Cermeño García de Paredes (1722-1791), tamién conocíu como Pedro Martín-Paredes Cermeño, Inxenieru militar, Gobernador d'Oren, Capitán Xeneral de Galicia y Presidente de la so Real Audiencia (1778-1784), autor del proyeutu de les Cases de Paredes, que configuró la fachada marítima de La Coruña. El matrimoniu Cermeño tuvo un fíu, Jacobo Cermeño Cisneros, primu de la Condesa de Gimonde, que morrió ensin descendencia primero que Dª Jacoba, a quien dexó heredera de tolos sos bienes.

La tercera y postrera titular foi Jacoba de Cisneros de Puga que morrió ensin descendencia en 1860 a los 47 años d'edá. Vivió en Santiago nel so Palaciu de la cai del Preguntoiro y siguió el llabor del so padre como mecenes, sofitando fervorosamente la causa carlista.

L'heriedu de la Condesa editar

 
Portada del Palaciu de los Condes de Gimonde, en Vedra (La Coruña).

Al finar la Condesa ensin descendencia dexó como herederu universal[3] al so primu segundu'l Coronel Manuel Maria Puga Feijoo Esti fechu tuvo gran influencia nes rellaciones de poder na Galicia de la dómina, dau'l pesu de la familia Cisneros na política de la rexón. Los miembros de la caña principal de los Cisneros, que yera la qu'ostentaba'l títulu real de Condes de Gimonde, exercieron por delles xeneraciones el cargu de Rexidores Perpetuos de la ciudá de Santiago de Compostela. Pero esta caña familiar escastar cola Condesa, polo que'l so herederu, Puga Feijoo, recibió xunto coles sos propiedaes gran parte del poder políticu que los Condes ostentaben. El so fíu Luciano Puga Blanco foi Alcalde de Santiago, Diputáu en trés causes y Senador en dos, sofitando al Partíu Conservador d'Antonio Cánovas del Castillo, mientres la Restauración.

Palacios de los Condes de Gimonde editar

 
Palaciu de los Condes de Gimonde en Santiago.

La Condesa de Gimonde yera propietaria de numberosos Palacios y cases solariegas en distintes poblaciones de Galicia por cuenta de la concentración de patrimonios que se produció a lo llargo de delles xeneraciones na familia Cisneros. Ello provocó ciertu tracamundiu, yá qu'en diversos llugares de Galicia conócense distintos Palacios como residencia de los Condes de Gimonde.

Los más relevantes son: El palaciu de los Condes de Gimonde, el so llugar principal de residencia urbana, asitiáu na Rua Preguntorio 23 de Santiago de Compostela, tamién conocíu como Palaciu de Ramirás (pol títulu del maríu de la Condesa), en que la so fachada caltener l'escudu nobiliariu de los antiguos propietarios. Nesti Palaciu moraron mientres un sieglu los dos Condes, Xuan Antoniu y Pedro Cisneros, y la Condesa Jacoba. Dempués del fallecimientu de la Condesa, en 1860, foi residencia de Perfecto Conde Fernández, Catedráticu d'Histoloxía de la Facultá de Medicina y maríu de Elisa Puga Blanco, fía del herederu de la Condesa, Manuel Maria Puga Feijoo. Güei ye sede del Auditoriu d'una entidá de creitu.

El Palaciu de Gimonde en San Miguel de Sarandón, Conceyu de Vedra, La Coruña, asitiáu nuna formosa paraxa xunta al ríu Ulla, que la so xurisdicción incluyía un cotu salmoneru. El Palaciu ye un edificiu notable que la so planta orixinal tien de corresponder al postreru terciu del sieglu XVI, pero foi oxetu d'una importante remodelación barroca nel sieglu XVIII. Nel patiu, al que s'apuerta por una escalinata, hai dos fuentes, una d'elles empotrada nel edificiu. Destaca na fachada l'escudu colos blasones de los Cisneros. Foi nesti Palaciu onde nació la Condesa de Gimonde, y yera la principal residencia campestre de los Condes.

El Palaciu de Anzobre, en San Pedro de Armentón, Arteixo, La Coruña, de gran antigüedá, venía de la familia Figueroa, y a la muerte de la Condesa foi residencia del so herederu Manuel Mª Puga Feijoo, y los sos descendientes, Luciano Puga Blanco y Manuel María Puga Parga, Alcalde de La Coruña conocíu como Picadiellu.

El Palaciu de Meréns, na parroquia de San Cibrán de Meréns, Conceyu de Cortegada, partíu xudicial de Celanova y provincia d'Ourense. En Meréns ta la casa de los Condes de Gimonde tamién llamada “Casa Grande”, con un escudu de piedra bien notable. En realidá yera la casa solariega de Dª Agustina de Puga y Araujo, Señora de Meréns, la esposa del II Conde Pedro de Cisneros.

La Torre de Couso, tamién llamada Casa Grande de Maindo,[4] na parroquia de Santa María de Couso, A Estrada, (Pontevedra). Ta cerca del Palaciu de Gimonde, a veres del ríu Ulla y con xurisdicción sobre'l cotu salmoneru de Couso, pero na vera pontevedresa. Dempués de la muerte de la Condesa foi residencia de Gumersinda Puga Blanco, otra de les fíes de Manuel Puga Feijoo, casada con otru Catedráticu de la Universidá de Santiago, Jesús Nóvoa López.

El Palaciu del Conde de Gimonde en Cuntis (Pontevedra). Ye un edificiu barrocu de planta rectangular del sieglu XVIII con dos blasones na so fachada principal. Yera la residencia del II Conde, Pedro de Cisneros, cuando allegaba al Balneariu de Cuntis, poles sos dolencies, balneariu que contribuyó a ameyorar y modernizar. Güei utilízase como Sala d'Esposiciones y Biblioteca.

Distinción ente los titulares del Condado editar

 
Escudu de los Condes de Gimonde. Semeya d'un grabáu antiguu.

Pelo normal cuando les fontes historiográfiques gallegues citen al Conde de Gimonde facer en sentíu positivu y refiérense al II Conde, Pedro Cisneros de Castro y Ulloa. Él foi l'intelectual ilustráu que sofitó la Sociedá Económica d'Amigos del País de Santiago, creó una Escuela de Dibuxu, pensionó a pintores como Plácido Antoniu Fernández de Arosa y el so hermanu por que se formaren na Real Academia de Belles Artes de San Fernando, protexó al arquiteutu Melchor de Prado, al escultor Manuel de Prado y a otros artistes gallegos de la so dómina. Él foi quien creó y financió una Fundación Hospitalaria en Cuntis y reconstruyó los Baños, por que pudieren beneficiase de les sos propiedaes melecinales quien escarecieren de medios abondos. Foi coles mesmes el segundu Conde, Pedro, quien reconstruyó a la so mariña la ilesia de Cuntis, que fuera quemada polos franceses mientres la guerra de la independencia como represalia pol ataque de los vecinos a les tropes franceses cuando avanzaben escontra A Estrada dende Santiago.

Coles mesmes, foi Pedro Cisneros de Castro y Ulloa l'home patriota y responsable qu'entamó en Galicia la resistencia contra les tropes franceses mientres la guerra de la independencia. El que s'integró na Xunta Suprema que se formó en xunu de 1808 en La Coruña y participó na reorganización del exércitu pa la insurrección contra los franceses y tomar de Vigo. Tamién foi Pedro'l políticu moderáu escoyíu poles Xuntes Supremes de Galicia, Castiella y Lleón axuntaes en Lugo pa representar al Reinu de Galicia, xunto con Manuel Avalle, na Xunta Suprema Central de 34 miembros que se constituyó formalmente n'Aranjuez el 23 de setiembre de 1808, presidida por Floridablanca, pa gobernar España mientres el cautiverio de Fernandu VII. Él formó parte, con Xovellanos y Valdés ente otros, de la comisión de la Xunta Central que s'encargó de preparar el Reglamentu de les Cortes de Cádiz y robló na Isla de León el Decretu de la Xunta Suprema Central de 29 de xineru de 1810 que convocó les Cortes, según el qu'a otru día nomó una Nueva Xunta de Rexencia, presidida pol Obispu d'Ourense, a la que-y treslladó'l poder por que preparara y entamara les Cortes.

Por ello llamen l'atención otres cites históriques del Conde de Gimonde que nun cuadren con esta personalidá d'intelectual ilustráu y qu'en realidá nun se refieren a Pedro. Asina cuando en 1774 crear en Santiago la Sociedá Económica d'Amigos del País, dizse que'l Conceyu de Santiago, entós presidíu pol Conde de Gimonde, plantéga-y dificultaes ya inconvenientes y tórga-y axuntar se na sede consistorial. Pero nun se trata nesti casu del segundu Conde, Pedro, que solo tenía cuatro años en 1774, sinón del so padre, Juan Antonio Cisneros de Castro y de la Barrera, primer titular del Condáu y de talante más conservador.

Cuando los estudios sobre'l Carlismu gallegu citen el sofitu de los Condes de Gimonde a les partíes carlistes[2] tampoco se tán refiriendo al II Conde, Pedro Cisneros de Castro y Ulloa, que finó en 1824, antes del empiezu de les guerres carlistes, y que'l so perfil ilustráu nun paez asitialo nesti campu. Referir a la so fía, Dª Jacoba Cisneros de Puga (1813-1860), III Condesa de Gimonde, y al so xenru Xosé María Bermúdez Acevedo, Conde consorte, qu'en 1836 foi propuestu como Presidente de la Xunta Cimera Gubernativa que queríen constituyir los Carlistes pa dirixir les milicies gallegues, y que según delles fontes foi xulgáu y encarceláu por ello. La Xunta foi finalmente presidida pol clérigu Xuan Martínez Villaverde, conocíu como l'Arcedianu de Melide, pero la coordinación militar de les partíes dirixir el Conde. Por ello puede dicise que los III Condes de Gimonde fueron, col Marqués de Santa Cruz, el III Conde de Campumanes y l'Arzobispu de Santiago, Rafael Vélez, los principales sofitos nobiliarios de la causa carlista en Galicia. Cuando'l Xeneral Carlista Miguel Gómez Dames, Xefe del Estáu Mayor de Zumalacárregui, llegó a ocupar Santiago, mientres la so famosa espedición de 1836, atopar con una bona acoyida de los Condes y los sos sofitos políticos, anque la ocupación de Santiago polos Carlistes solamente consiguió caltenese mientres un día.

Tamién foi Xosé María Bermúdez Acevedo, el Conde consorte maríu de Jacoba, quien se presentó a les eleiciones a Cortes de febreru de 1853, y resultó electu pol distritu de Allariz (Ourense), pero nun llegó a tomar posesión del so cargu, porque nun s'aprobó'l Dictame de la Comisión de les Cortes que revisaba la regularidá de los comicios al ser protestada l'Acta por coacción atribuyida a les autoridaes de la zona.[5] Esti tercer Conde, que tanto se destacar mientres la primer guerra carlista, finó dos años dempués d'estes eleiciones, en 1855, cinco años primero que la Condesa.

Referencies editar

  1. Manuel Blancu Rei: D. Luciano Mª Puga Blanco (1842–1899):un personaxe rescatáu del olvidu. Anuariu Brigantino 1999.
  2. 2,0 2,1 El carlismu gallegu. Barreiro Fernández. Santiago, 1976.
  3. Testamentu
  4. Casa de Maindo
  5. Información Congreso.

Enllaces esternos editar