El coneyu de Pascua ye un personaxe qu'apaez como un coneyu, que dacuando con ropa, trai los huevo de Pascua. Según la lleenda, la criatura trai canastes llenes de güevos de colores y dulces a los llares de los neños, y por ello tien semeyances con Pá Noel, una y bones dambos traen regalos a los neños na nueche enantes del so día de fiesta correspondiente. Mentar por primer vegada na obra de Georg Franck von Frankenau[1] De ovis paschalibus[2] (Alrodiu de los güevos de Pascua) en 1682,[3] que se refier a una tradición d'Alsacia d'una llebre que trai los güevos de Pascua.

Coneyu de Pascua
Nome Coneyu de Pascua
Fecha de creación sieglu XVII
Detalles
Más información
[editar datos en Wikidata]
Postal de 1907

Descripción editar

Díxose que'l Coneyu de Pascua lléva-y güevos y coneyos de chocolate a los Neños. Ye imposible velo yá que ye una criatura de la Mitoloxía.

Historia editar

Orixe paganu editar

Anque los sos oríxenes nun tán bien definíos, supónse que la eleición del coneyu deber a la so conocida capacidá de procreación, de gran valor simbólicu nuna temporada de fiestes dedicaes a la fertilidá de la tierra tres l'iviernu.

El so usu remontar a pueblos antiguos del norte européu, que víen na llebre un símbolu: les sos fuertes pates traseres déxen-y movese siempres escontra riba con facilidá, ente que les sos débiles pates delanteres enzánquen-y el descensu.

Dende antes de Cristu, el coneyu yera un símbolu de la fertilidá ya inmadurez gonadal acomuñáu cola diosa fenicia Astarté, a quien amás taba dedicáu'l mes d'abril. N'alusión a esa diosa, en dellos países centroeuropeos a la festividá de Pascua denominar "Easter". The Westminster Dictionary of the Bible (El diccionariu Westminster de la Biblia) recueye que Easter yera «orixinalmente la festividá de la primavera pa honrar a la diosa teutónica de la lluz y de la primavera, a quien se conocía en anglosaxón como Easter».

El coneyu como símbolu de la fertilidá y la renovación na rexón alemana tresformar nuna tradición en redol al Osterhase.[4] Dientro d'esta tradición, esistía una lleenda alemana na qu'una muyer probe, incapaz d'ufiertar dulces a los sos fíos, escondió nel xardín güevos decoraos. Los neños, al ver a un coneyu, creyeron que punxera güevos. De magar, los neños fabricaben un nial que s'atopaba nel xardín a la espera de los güevos del conejito de Pascua, que s'enllena mientres la nueche.[5]

Otru posible orixe del coneyu de Pascua sería Saxonia, onde s'honraba a la diosa Eostre en primavera. La llebre ye l'animal emblemáticu de la diosa, y caltúvose acomuñada cola Pascua. De la mesma, nes tradiciones celta y escandinavu, la llebre yera'l símbolu de la diosa madre.[5]

Nel cristianismu editar

Yá nel sieglu VIII los cristianos xermanos tresfirieren dicha fiesta a la fe cristiana asignándo-y la celebración de la Resurrección de Cristu, y afixeron la fiesta pagana nes tradiciones cristianes. Nesti nuevu marcu, desenvolvióse la lleenda de que, cuando metieron a Xesús nel sepulcru que-yos diera José de Arimatea, había dientro de la cueva un coneyu escondíu que, bien asustáu, vía cómo tola xente entraba, lloraba y taba murnia porque Xesús morriera. El coneyu quedóse ende viendo'l cuerpu de Xesús cuando punxeron la piedra que cerraba la entrada y ver y ver y preguntábase quién sería esi señor a quien queríen tantu toles persones. Asina pasó enforma ratu viéndolo, tol día y toa una nueche, cuando de sópitu vio daqué sorprendente: Xesús llevantóse y dobló les sábanes coles que lo habíen envueltu. Un ánxel quitó la piedra que tapaba la entrada y Xesús salió de la cueva ¡más vivu que nunca! El coneyu entendió que Xesús yera'l Fíu de Dios y decidió que tenía qu'avisar al mundu y a toles persones que lloraben que yá nun teníen que tar murnies porque Xesús había resucitáu. Como los coneyos nun pueden falar, asocedióse-y que si-yos llevaba un güevu pintáu, ellos entenderíen el mensaxe de vida y allegría, y asina lo fixo. De magar, según la lleenda, el coneyu sale cada Domingu de Pascua a dexar güevos de colores en toles cases pa recordar al mundu que Xesús resucitó y qu'hai que vivir allegres.

El papel del coneyu apaez rellacionáu cola primavera norteamericana, yá que nel xuegu d'esconder los güevos nos xardinos o patios los coneyos apaecíen por cuenta de que coincidía col fin del iviernu. Ye por esto que lo conoz como conejito primavera nos Estaos Xuníos[6][7][8]

Gastronomía editar

A partir del sieglu XIX, empezar a fabricar los moñecos de chocolate y azucre n'Alemaña.

Anguaño, amás de los güevos de chocolate, tamién s'ellaboren coneyos de chocolate, que se suelen regalar por estes feches, y son tamién un productu de pastelería que puede trate en munches de les tiendes de los países del norte d'Europa.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. en:Georg Franck von Franckenau
  2. «Weiser Antiquarian Books - Catalog». www.weiserantiquarian.com. Consultáu'l 17 d'ochobre de 2010.
  3. Easter Bunny - What Does He Have To Do With Easter?, occultcenter.com
  4. Georg Franck von Franckenau. «Disputatione ordinaria disquirens de ovis paschalibus / von Oster-Eyern, Heidelberg, 1682, Satyrae Medicae, tomu XVIII, pasage 6» (llatín). Consultáu'l 18 de xunetu de 2013.
  5. 5,0 5,1 Pâques, consultáu en xineru de 2012.
  6. Spring bunny vs. Easter rabbitScrippsNews. March 2, 2007. Retrieved March 23, 2010.
  7. Kids, how do you like your eggs? p Andover Townsman. March 18, 2010. Retrieved March 23, 2010.
  8. Spring Bunny Photos | The Gardens MallUsu incorreutu de la plantía enllaz rotu (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).The Forbes Company. Retrieved March 23, 2010.

Enllaces esternos editar