Congresu Nacional de Chile

El Congresu Nacional de Chile ye l'asamblea llexislativa de la República de Chile. Ye un órganu bicameral compuestu por una Cámara de Diputaos y un Senáu. Tien la so sede na ciudá de Valparaíso.[1]

Congresu Nacional de Chile
(LIV Periodu)

Salón d'Honor del Congresu Nacional allugáu na ciudá de Valparaíso, Chile.
Datos Xenerales
País  Chile
Creación 4 de xunetu de 1811
(Primer Congresu Nacional)
Tipu Bicameral
Cámara alta Senáu
Cámara baxa Cámara de Diputaos
Lideralgu
Presidente de la
Cámara alta
Andrés Zaldívar, PDC
Presidente de la
Cámara baxa
Fidel Espinoza, PS
Mayoría del
Senáu
Nueva Mayoría
Mayoría de
la Cámara
Nueva Mayoría
Estructura
Miembros 158
(38 senadores)
(120 diputaos)
Senado de Chile elección 2017.svg
Senáu
Grupos representaos
Nueva Mayoría (21)   7   PDC  6   PPD  6   PS  1   MAS  1   Ind. pro-Nueva Mayoría Chile Vamos (14)  7   UDI  6   RN  1   Ind. pro-Chile Vamos Fora de pactu (3)   1   DR-P   1   Amplitú   1   Somos Aysén
Salariu CLP 9 534 013 (USD 14 145) mensual (2017)
Camara de Diputados Chile 2018 2022.svg
Cámara de Diputaos
Grupos representaos
Nueva Mayoría (67)   20   PDC   16   PS   14   PPD   6   PRSD   6   PCCh   1   IC   4   Ind. pro-Nueva Mayoría Chile Vamos (47)   27   UDI   13   RN   1   Evópoli   6   Ind. pro-Chile VamosFrente Ampliu (3)   1   PL  1   RD  1   Independientes Fora de pactu (3)   2   Amplitú  1   MIRES
Salariu CLP 9 534 013 (USD 14 145) mensual (2017)
[editar datos en Wikidata]

Namái mientres los periodos 1924-1925, xunu-ochobre de 1932 y 1973-1989, el Congresu Nacional foi clausuráu ensin producise una renovación inmediata de los integrantes de les sos respeutives cámares.

Dende 2005 tolos sos miembros son electos por votación popular, al traviés d'un sistema binominal, con posibilidá de reeleición. D'alcuerdu a la Constitución vixente, la Cámara de Diputaos ta integrada por 120 miembros, denominaos diputaos, escoyíos por un mandatu de cuatro años sobre la base de distritos eleutorales, afitaos por una llei orgánica constitucional. El Senáu componer de 38 miembros, llamaos senadores, escoyíos por un periodu d'ocho años sobre la base de circunscripciones senatoriales determinaes en considerancia a les rexones del país, pola llei orgánica constitucional respeutiva, qu'igualmente establez el númberu de senadores y la forma d'eleición.

Dambes cámares del Congresu alleguen a la formación de les lleis en conformidá a la Constitución y tienen les demás atribuciones qu'ella mesma establez. Tanto'l Congresu, como órganu autónomu y diversu de les cañes que la componen, como los sos cámares tienen atribuciones constitucionales esclusives.

El cuadrienio que s'empecipia cola instalación del Congresu Nacional constitúi un periodu llexislativu. L'actual LIV periodu llexislativu del Congresu empecipió'l 11 de marzu de 2014

Historia editar

Patria Vieya editar

 
Sesión inaugural del Primer Congresu Nacional de Chile.

El Primer Congresu Nacional de Chile foi fundáu'l 4 de xunetu de 1811, mientres la Patria Vieya. Esti vinu a remplazar a la Xunta Gubernativa del Reinu establecida'l 18 de setiembre de 1810. El Reglamentu pal Arreglu de l'Autoridá Executiva Provisional de Chile de 1811 establecía que:

El Congresu, como únicu depositariu de la voluntá del reinu, va conocer puramente del cumplimientu o infracción xeneral de la llei. Pola mesma razón nun va pertenecer al Executivu'l vice patronatu real qu'antes exercía. El Congresu pola representación inmediata y xeneral del Reinu, asegura'l so enfotu y demanda la seguridá d'opinión que s'acutar el mandu de les armes, correspondiendo al so Presidente, por delegación especial, dar el santu», que tendrá de mandalo cerráu pol ayudante de plaza al del Executivu, por que de ésti recibir el sarxentu mayor.[2]

Tres l'apertura del Primer Congresu, el primer Presidente accidental d'este foi Juan Martínez de Rozas, quién amás foi'l principal promotor de la so esistencia, encamentada la so creación pol so amigu Bernardo O'Higgins. Por tal motivu a esti postreru considérase-y el Padre del Parllamentu chilenu.

Realizáronse trés Golpes d'Estáu empobinaos por José Miguel Carrera y Juan José Carrera. Estos eslleen el Congresu'l 2 d'avientu de 1811. Carrera danos, nel so diariu militar, les sos razones:

Los homes que componíen el Congresu, na so mayor parte inorantes, asesinos i últimamente dirixíos por unu o dos perversos, foi'l motivu que nos determino al so deposición.[3]

Darréu promúlgase'l Reglamentu Constitucional Provisional de 1812, qu'establecía'l Primer Senáu de Chile, onde los sos miembros ingresaben por suscripción:

Va Haber un Senáu compuestu de siete individuos, de los cualos l'unu va ser Presidente, turnándose por cuatrimestres, y otru Secretariu. va anovase cada trés años, na mesma forma que los vocales de la xunta. Ensin el so dictame nun va poder el Gobiernu resolver nos grandes negocios qu'interesen la seguridá de la Patria; y siempres que lo intente, nengún ciudadanu armáu o de cualesquier clase tendrán d'aidalo nin obedece-y, y el que contraviniere, va ser tratáu como reu d'Estáu.[4]

Tres l'entamu de la Guerra d'Independencia de Chile promulgóse'l Reglamentu pal Gobiernu Provisional de 1814, amenorgándose'l Congresu a un Senáu Consultivu:

Va Haber un Senáu compuestu de siete individuos que se van escoyer pol Escelentísimu señor Direutor de la propuesta en terna que-y fadrá la Xunta de Corporaciones. Al efeuto, ésta va escoyer ventiún individuos de les calidaes necesaries p'aquella maxistratura, y va pasar en llista al Supremu Gobiernu pal nomamientu de los siete Senadores.

Esti Congresu solo llexisló hasta'l 2 d'ochobre de 1814 col Desastre de Rancagua, y nun volvería esistir otru cuerpu llexislativu en Chile hasta 1818.

Patria Nueva editar

En 1818, mientres el Gobiernu de Bernardo O'Higgins se reinaugura el Congresu, de manera unicameral con un Senáu Conservador principalmente compuestu na so mayor parte por designaos d'enfotu del Direutor Supremu.[5] La Constitución de 1818 establecía que:

Perteneciendo a la Nación chilena aconceyada en sociedá, por un derechu natural y inamisible, la soberanía o facultá pa instalar el so Gobiernu y dictar les lleis que-y han de rexir, tendrá de facer per mediu de los sos Diputaos aconceyaos en Congresu; y nun pudiendo esto verificase cola brevedá que se desea, un Senáu va sustituyir, en cuenta de lleis, reglamentos provisionales na forma que más convenga pa los oxetos necesariu y urxente.[5]
 
Abdicación de Bernardo O'Higgins.

En 1822, la crisis política que tuvo que pasar Bernardo O'Higgins traxo a redactar la Constitución Política del Estáu de Chile de 1822 la cual, per primer vegada instauró'l sistema de Congresu Bicameral:

El Congresu componer de dos Cámares, la del Senáu, y la de los Diputaos: va axuntase cada dos años el 18 de setiembre, teniéndose per primer dómina la de l'actual llexislatura de 1822.

Sicasí nunca se punxo en práutica aquella llexislatura y provisionalmente se delegó el poder llexislativu a una Convención Preparatoria.[6] Darréu conformóse una Corte de Representantes que llexisló hasta l'abdicación de Bernardo O'Higgins, que se produció en 1823.

Organización de la República editar

En 1823 abdica l'entós Direutor Supremu de Chile, con esto se delegaron los poderes llexislativos a un Congresu de Plenipotenciarios, darréu establecióse un Congresu Constituyente que redactaría la Constitución Política y Permanente del Estáu de Chile de 1823. Esta establecía que:

Va Haber un cuerpu permanente col títulu de Senáu Conservador y Llexislador. va componer de nueve individuos escoyíos constitucionalmente pol términu de seis años, que pueden reelixise indefinidamente.

En 1824 constitúyese'l Congresu Xeneral de la Nación que yera Unicameral y componíase de Diputaos.

En 1826 el Congresu Xeneral, promovíu por José Miguel Infante, empieza una serie de Reformes Constitucionales que converten a Chile al federalismu, a pesar de que nun se pudo llexislar sobre'l calter federal del Estáu, si llogróse llexislar sobre l'autonomía de les provincies y l'eleición d'Asamblees Provinciales con propiedaes llexislatives, anque tou esto dientro d'un Estáu Unitariu. Con Motivos de la promulgación d'una Constitución dafechu Federalista, fundóse un Congresu Constituyente que llexisló hasta 1827. Sicasí'l refugu al sistema federal per parte de les provincies traxo al abandonu del procesu federalista.

En 1828, mientres el gobiernu pipiolu de Francisco Antonio Pinto promulgóse la Constitución Política de la República de Chile de 1828 que foi la primera en poner en práutica la Bicameralidá onde esistía una Cámara de Senadores y una Cámara de Diputaos.[7] con esto empecipió'l I Periodu Llexislativu del Congresu Nacional de Chile.

República Conservadora editar

El Congresu funcionó mientres tol periodu de la República Conservadora y Lliberal, dende 1828 hasta 1925, d'alcuerdu a la Constitución Política de 1833. Taba compuestu por un númberu de diputaos proporcionales a la población del país (aproximao 120) y venti senador. Celebraba les sos sesiones ente'l 1 de xunu y el 18 de setiembre, y mientres el receso funcionaba la Comisión Conservadora.

Los diputaos duraben 3 años nos sos cargos y yeren electos en votación direuta polos departamentos; tenía d'escoyese un diputáu por cada 20 mil habitantes o fracción que nun baxara de 10 mil. En tantu, los senadores yeren electos en circunscripción nacional por eleutores especiales nomaos por departamentu equivalentes al triple del númberu de diputaos al que correspondía a caúna d'estes unidaes; permanecíen nes sos funciones pol plazu de 9 años y anovábense por tercios. Los miembros de dambes cámares podíen reelixise indefinidamente.

República Lliberal editar

Mientres los gobiernos lliberales, el Congresu foi oxetu de diverses reformes constitucionales:

  • Llei del 25 de setiembre de 1873: cambeos nos quórums de les Cámares pa sesionar. El Senáu rique la concurrencia d'un terciu de los sos miembros y la Cámara de Diputaos de la cuarta parte de los suyos.
  • Llei del 13 d'agostu de 1874: establez incompatibilidaes pal cargu de diputáu (cures párrocos, intendentes, xueces de primera instancia, etc.). Los senadores pasen a ser escoyíos por votación direuta a nivel provincial, correspondiendo escoyer unu per cada trés diputaos o fracción de dos diputaos. Amenórgase la duración de los integrantes del Senáu de 9 a 6 años.
  • Llei del 24 d'ochobre de 1874: regula refechamente'l procedimientu d'acusación constitucional o xuiciu políticu contra los Ministros d'Estáu.
  • Llei del 12 de xineru de 1882: amplía les facultaes del Congresu en materia de reforma a la Constitución. El presidente de la República yá nun podría vetar les iniciatives d'esta índole. Los proyeutos de reforma podríen aldericase na llexislatura estraordinaria, entá cuando'l presidente nun los haber incluyíu na convocatoria.
  • Llei del 9 d'agostu de 1888: cambeos na eleición de diputaos. Escuéyese un diputáu por cada 30 mil habitantes y fracción que nun baxe de 15 mil. Establezse un sistema d'eleiciones complementaries pal reemplazu de los parllamentarios. L'escrutiniu y la rectificación de les eleiciones namái van poder faese ante la presencia de la mayoría absoluta de los miembros de dambes cámares.
 
Xunta de gobiernu de Iquique, 1891.

Estes reformes dieron al Congresu la impresión de mayor autoridá. Mientres los gobiernos d'Aníbal Pinto y Domingo Santa María nun hubo grandes problemes, yá que la Guerra del Pacíficu yera la principal esmolición de les autoridaes. Sicasí al llegar José Manuel Balmaceda a la presidencia les tensiones aumentaron.

En 1890 el Congresu Nacional entra derechamente en conflictu col presidente Balmaceda, al oponese a aprobar la llei de presupuestos. Balmaceda declara unilateralmente como vixente la del añu anterior, ensin l'aprobación del Congresu, el 1 de xineru de 1891. El Congresu Nacional declara inconstitucional felicidá midida y álzase n'armes, dando entamu a la guerra civil de 1891, el 7 de xineru d'aquel añu, entamando una Xunta de Gobiernu en Iquique. A la fin de dichu conflictu, el 31 d'agostu del mesmu añu, cola victoria de les fuercies del Congresu, l'Armada y parte del Exércitu, instáurase la República Parllamentaria, que se va estender hasta 1924-1925.

República Parllamentaria editar

 
Congresu Nacional escontra 1908.

República Presidencial editar

De discutible llexitimidá democrática foi'l llamáu Congresu Termal, constituyíu ente 1930 y 1932 y designáu ensin eleiciones, al alcordar el Presidente Carlos Ibáñez del Campo colos partíos políticos la presentación de candidatos nun númberu d'un candidatu per cada cupu, asina la eleición realizóse conforme a la llei entós vixente.

Transición a la democracia editar

El 11 de marzu de 1990, y depués de 16 años de receso productu del réxime militar, volver# a entamar les funciones del Congresu, esta vegada nun nuevu edificiu construyíu na ciudá de Valparaíso por motivos de descentralización.

Atribuciones del Congresu Nacional editar

El Congresu Nacional na Constitución editar

Constitución de 1828 editar

Artículu 23. El Poder Llexislativu mora nel Congresu Nacional, que va constar de dos Cámares, una de Diputaos y otra de Senadores.
Capítulu VI. Del Poder Llexislativu, Constitución Política de la República de Chile de 1828

Constitución de 1833 editar

Artículu 13. El Poder Llexislativu mora nel Congresu Nacional compuestu de dos Cámares, una de Diputaos y otra de Senadores.

Constitución de 1925 editar

Artículu 24. El Congresu Nacional componer de dos rames: la Cámara de Diputaos y el Senáu.

Constitución de 1980 editar

Artículu 46. El Congresu Nacional componer de dos rames: la Cámara de Diputaos y el Senáu. Dambes alleguen a la formación de les lleis en conformidá a esta Constitución y tienen les demás atribuciones qu'ella establez.

Funcionamientu del Congresu editar

Sesiones editar

 
Cunta Pública del ex Presidente de la República, Sebastián Piñera, nel Congresu Nacional Testera del Salón d'Honor del Congresu Nacional en Valparaíso.

El Congresu funciona en sesiones en sala y en comisiones.

Les sesiones en sala pueden ser:

  • Ordinaries
  • Especiales
  • Estraordinaries
  • Secretes
  • Pidíes

Congresu Nacional y Congresu Plenu editar

La xunta en plenu de los dos cámares recibe'l nome de Congresu Plenu cuando ye presidida pol Presidente del Senáu y efectúase pa escuchar la cunta del estáu alministrativu y políticu de la Nación (el Discursu del 21 de mayu), presentada pol Presidente de la República, pa tomar conocencia de la resolución en virtú de la cual el Tribunal Calificador d'Eleiciones proclama al presidente electu, pa tomar xuramentu o promesa al presidente electu primero qu'asuma les sos funciones y, escepcionalmente, pa la eleición de Presidente en ciertes situaciones de vacancia del presidente n'exerciciu.

Con anterioridá a la reforma constitucional del 2005, el Congresu Plenu axuntábase tamién pa l'aprobación o refugu, ensin alderique, de les reformes constitucionales primeramente aldericaes y aprobaes por dambes cámares. Coles mesmes, con anterioridá a la Constitución de 1980, axuntar pa tomar conocencia del escrutiniu xeneral de la eleición presidencial y dar en proclamar al presidente electu, y en casu en que la eleición nengún candidatu llograba mayoría absoluta, el Congresu Plenu escoyía, ente los ciudadanos qu'haber llográu les dos más altes mayoríes relatives, al presidente, y daba en proclamalo.

Sedes editar

Dende'l Primer Congresu Nacional, de 1811, y hasta 1828, los Congresos chilenos –y demás cuerpos o asamblees equivalentes– sesionaron permanentemente na ciudá de Santiago.[8] Esa situación viose modificada col Congresu Constituyente de 1828, que funcionó en Valparaíso, mientres la última etapa de les sos sesiones. Darréu, col Congresu Nacional de 1828, volver a sesionar en Santiago, a partir del 1 de setiembre d'esi añu, práutica que se caltendría en forma ininterrumpida hasta 1973.

Los Congresos de 1824-1825 y el de 1826 fueron convocaos primeramente pa funcionar nes ciudaes de Quillota y Rancagua, respeutivamente; sicasí, por pidimientos de la mayoría de los diputaos electos pa cada unu d'ellos, decretóse que dichos Congresos axuntar en Santiago.[8] Al convocase al Congresu Constituyente de 1828, establecióse qu'ésti s'axuntaría en Rancagua, el 12 de febreru de 1828, pa destacar la importancia histórica de dicha ciudá –polos fechos acaecíos mientres la Patria Vieya–, y pa faer coincidir el so entamu cola conmemoración de la Batalla de Chacabuco; sicasí, la mayoría de los diputaos electos desaprobó la iniciativa de que'l Congresu instalar nuna ciudá diversa a la capital, y asina lo fixeron saber al gobiernu; de resultes d'ello, por decretu de 8 de febreru de 1828, el gobiernu de Francisco Antonio Pinto dispunxo que'l Congresu instalar en Santiago.[9] Sía comoquier, la idea de treslladar la sede del Congresu a una llocalidá distinta a Santiago caltúvose; coles mesmes, el diputáu Manuel Llabráivos (suplente por Cauquenes), presentó'l 16 d'abril d'esi añu, una moción p'afitar como sede de les sesiones la ciudá de Valparaíso, de la que se dio cuenta na sala dos díes depués.[10] Esta iniciativa foi aprobada'l 24 d'abril de 1828,[11] y convertida en llei al día siguiente,[12] ordenar asina'l treslláu del Congresu a Valparaíso.[8] A última hora, el Congresu Constituyente sesionó en Valparaíso, ente'l 28 de mayu y el 6 d'agostu de 1828, esto ye, hasta la conclusión de la redaición de la Constitución de 1828.[8]

En Santiago editar

 
Edificiu del ex-Congresu, Santiago.

L'actu d'instalación del Primer Congresu Nacional, el 4 de xunetu de 1811, realizar nel edificiu del Real Tribunal del Consuláu de Santiago, allugáu na esquina de les actuales cais calle Bandera y Compañía, onde güei s'atopa asitiada l'ala empobine del Palaciu de los Tribunales.[13] Pa les sos sesiones destinóse'l Palaciu de la Real Audiencia, asitiáu frente a la Plaza d'Armes.[13]

El Congresu Nacional de 1828 volvió a sesionar en Santiago, a partir del 1 de setiembre d'esi añu,[14] habiéndose yá consolidáu'l sistema bicameral. Ye por ello que, ante la falta d'un edificiu propiu, les cámares del Congresu debieron sesionar por separáu, el Senáu axuntar nel edificiu del Tribunal del Consuláu y la Cámara de Diputaos nes dependencies de la Universidá de San Felipe –nel horariu en que nun se realizaben les clases–, sitiu onde anguaño s'atopa allugáu'l Teatru Municipal.[13]

En 1857, empecipióse'l proyeutu de construcción de lo que llegaría a convertise nel primer palaciu llexislativu de Chile.[13]

El Congresu Nacional, esto ye, el Senáu y la Cámara de Diputaos funcionaron dende 1876 hasta'l golpe d'estáu de 1973, nel anguaño denomináu Edificiu del ex Congresu Nacional.

Col treslláu del Congresu a Valparaíso, nes antigües dependencies instalar ente 1990 a 2006 la Cancillería. A empiezos de 2006, la Cancillería treslládase, devolviendo les instalaciones, lo que fai posible que les sesiones de les comisiones parllamentaries puedan realizase en Santiago.

En Valparaíso editar

 
Sede actual del Congresu Nacional de Chile en Valparaíso.

El 11 de marzu de 1990, reiniciáronse les actividaes parllamentaries dempués de más de 16 años de receso, debíu al réxime militar (1973-1990). Por motivos de descentralización la sede del Congresu treslladar a la ciudá de Valparaíso.[1]

Esta obra ye creación de los arquiteutos chilenos Juan Cárdenas, José Covacevic y Raúl Farrú, que'l so trabayu foi escoyíu ente 38 profesionales que llegaron a la etapa final del concursu d'anteproyeutos convocáu pol Ministeriu d'Obres Públiques y al que se presentó un númberu total de 539 propuestes.

El 18 d'avientu de 1987 foi aprobada la llei qu'establecía que la nueva sede del Congresu Nacional allugar en Valparaíso.[15][16] La construcción del actual edificiu empecipióse'l 20 d'ochobre de 1988. Esta enorme construcción de 60.000 m², en que la so estructura utilizar 26 000 m³ de formigón armao, írguese sobre una superficie de 25 000 m² nel barriu L'Almendral, nel llugar onde s'allugaba'l hospital Enrique Deformes, baltáu arriendes de los graves daños causaos pol terremotu del 3 de marzu de 1985.

Biblioteca editar

El Congresu dispón d'una Biblioteca, institución equivalente a la CRS estauxunidense, qu'apurre servicios d'información especializaos a los sos miembros, y de un Centru d'Informática y Computación, ensin perxuiciu d'otros servicios comunes que, de consuno, alcuerden crear dambes cámares.

Periodos llexislativos editar

Un periodu llexislativu ye l'espaciu de tiempu en que los individuos electos pa formar parte del Congresu Nacional, diputaos y senadores, desempeñen los sos cargos, exerciendo les atribuciones que-yos da la Constitución.[17] Históricamente, el periodu llexislativu de los diputaos foi equivalente a un terciu o a la metá del periodu llexislativu de los senadores, n'atención a que les normes constitucionales chilenes, dende 1828, establecieron que la Cámara de Diputaos anovar na so totalidá, con cada eleición parllamentaria, ente que el Senáu, en cada eleición, tenía de faelo por parcialidaes.[17]

Los periodos llexislativos de Congresu Nacional lleven un númberu ordinal, en socesión, dende la instalación del Congresu de 1828 –que'l so orixe atópase nes eleiciones celebraes esi añu, les primeres realizaes sol imperiu de la Constitución de 1828–,[18] y tienen una duración idéntica a la estensión del mandatu de los diputaos. Coles mesmes, mientres la vixencia de la Constitución de 1828, los periodos llexislativos del Congresu teníen d'estendese por 2 años (I y II); cola Constitución de 1833, por 3 años (III al XXXIV), y so la vixencia de la Constitución de 1925, por 4 años (XXXV al XLVII). Cola Constitución de 1980, a partir de la transición a la democracia, cada periodu llexislativu del Congresu tuvo una estensión de 4 años (XLVIII al LII).

Denominación Periodu
Primer Congresu Nacional 1811
Senáu de 1812 1812-1814
Senáu Consultivu 1814
Senáu Conservador de 1818 1818-1822
Convención Preparatoria 1822
Conseyu d'Estáu de 1823 1823
Asamblees Provinciales de 1823 1822-1823
Congresu de Plenipotenciarios de 1823 1823
Senáu Llexislador y Conservador de 1823 1823
Congresu Xeneral Constituyente de 1823 1823
Senáu Conservador y Llexislador de 1824 1824
Congresu Xeneral de la Nación 1824-1825
Asamblees Provinciales de 1825 1825-1826
Congresu Xeneral Constituyente de 1826 1826-1827
Asamblees Provinciales de 1826 1826-1828
Congresu Xeneral Constituyente de 1828 1828
I Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1828-1829
II Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1829
Congresu de Plenipotenciarios de 1830 1830
Comisión Permanente de 1830-1831 1830-1831
III Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1831-1834
IV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1834-1837
V Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1837-1840
VI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1840-1843
VII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1843-1846
VIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1846-1849
IX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1849-1852
XPeriodo Llexislativu del Congresu Nacional 1852-1855
XI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1855-1858
XII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1858-1861
XIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1861-1864
XIV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1864-1867
XV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1867-1870
XVI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1870-1873
XVII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1873-1876
XVIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1876-1879
XIX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1879-1882
XX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1882-1885
XXI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1885-1888
Denominación Periodu
XXII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1888-1891
Congresu Constituyente de 1891 1891
XXIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1891-1894
XXIV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1894-1897
XXV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1897-1900
XXVI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1900-1903
XXVII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1903-1906
XXVIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1906-1909
XXIX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1909-1912
XXX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1912-1915
XXXI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1915-1918
XXXII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1918-1921
XXXIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1921-1924
XXXIV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1924
Xunta de Gobiernu 1924-1925
XXXV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1926-1930
XXXVI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1930-1932
Xunta de Gobiernu de la República Socialista 1932
XXXVII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1933-1937
XXXVIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1937-1941
XXXIX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1941-1945
XL Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1945-1949
XLI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1949-1953
XLII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1953-1957
XLIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1957-1961
XLIV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1961-1965
XLV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1965-1969
XLVI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1969-1973
XLVII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1973
Xunta de Gobiernu 1973-1981
Xunta de Gobiernu 1981-1990
XLVIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1990-1994
XLIX Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1994-1998
L Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 1998-2002
LI Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 2002-2006
LII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 2006-2010
LIII Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 2010-2014
LIV Periodu Llexislativu del Congresu Nacional 2014-2018

Composición actual editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Ministeriu del Interior (24 de avientu de 1987), Llei 18678, http://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=30064&idVersion=1987-12-24 .
  2. Congresu Representativu del Reinu de Chile (14 d'agostu de 1811). «Reglamentu pal arreglu de l'autoridá executiva provisional de Chile sancionáu en 14 d'agostu de 1811». Consultáu'l 9 de xineru de 2013.
  3. Diariu militar, pp 49
  4. «Reglamentu constitucional provisional sancionáu en 26 d'ochobre de 1812». www.leychile.cl. Consultáu'l 10 de xineru de 2013.
  5. 5,0 5,1 «Proyeutu de constitución provisional pal Estáu de Chile publicáu en 10 d'agostu de 1818, sancionáu y xuráu solemnemente el 23 d'ochobre del mesmu». www.leychile.cl. Consultáu'l 10 de xineru de 2013.
  6. ANTECEDENTES DE LA CONVENCION PREPARATORIA DE 1822
  7. Constitución Política de la República de Chile de 1828
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Carrasco Delgado, Sergio (2002). Xénesis y vixencia de los testos constitucionales chilenos, 3ª, Editorial Xurídica de Chile, páx. 94-96. ISBN 956-10-1405-X.
  9. Decretu: «Llugar y día de la instalación del Congresu Nacional» (8 de febreru de 1828), Boletín de Lleis y Órdenes y Decretos del Gobiernu, Llibru 4, Tomu 1, 1828, pp 7-8.
  10. Sesiones de los Cuerpos Lejislativos de la República de Chile, Tomu XV, 1827-1828, anexu Nᵘ 503, pp. 366-367 y Tomu XV, 1827-1828, p. 364.
  11. Sesiones de los Cuerpos Lejislativos de la República de Chile, Tomu XV, 1827-1828, p. 382 y Tomu XV, 1827-1828, anexu Nᵘ 532, p. 385.
  12. Llei: «Traslación del Congresu a Valparaíso» (25 d'abril de 1828), Boletín de Lleis y Órdenes y Decretos del Gobiernu, Llibru 4, Tomu 1, 1828, p. 22.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Cámara de Diputaos de Chile. . Consultáu'l 12 d'abril de 2013.
  14. Sesiones de los Cuerpos Lejislativos de la República de Chile, Tomu XVI, 1828, p. 306 y Tomu XVII, 1828-1829, p. 4.
  15. Ministeriu del Interior de Chile (18 d'avientu de 1987). «Señala la ciudá en que tien de celebrar les sos sesiones el Congresu Nacional». Consultáu'l 15 de marzu de 2016.
  16. «Cronología 1987». Sieglu20.cl (1999). Archiváu dende l'orixinal, el 9 de xunetu de 2001.
  17. 17,0 17,1 Biblioteca del Congresu Nacional de Chile. «Glosariu llexislativu». Consultáu'l 5 d'abril de 2013.
  18. Valencia Avaria, Luis (1986). «Tomo II», Anal de la República, 2ª, Editorial Andrés Bello, páx. 88.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

33°2′52.38″S 71°36′19.66″W / 33.0478833°S 71.6054611°O / -33.0478833; -71.6054611