Congresu de Tucumán

El Congresu de Tucumán foi una asamblea soberana que la so convocatoria establecer nel Estatutu de 1815 que coles mesmes se desempeñó como tribunal, poder llexislativu y constituyente. Sesionó en dos llugares distintos, primeramente facer na ciudá de San Miguel de Tucumán, dende'l 24 de marzu de 1816 al 16 de xineru de 1817 y darréu na ciudá de Buenos Aires, ente 12 de mayu de 1817 y el 11 de febreru de 1820. Los actos puramente constituyentes del congresu fueron: el Acta de declaración de la independencia, (9 de xunetu de 1816); el Manifiestu que fai a les Naciones el Congresu Xeneral Constituyente, (25 d'ochobre de 1817); el Reglamentu Provisional pa la direición y alministración del Estáu, (3 d'avientu de 1817) y la Constitución de les Provincies Xuníes de Sud-América (22 d'abril de 1819).

Congresu de Tucumán
Información xeneral
Tipu asamblea (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

Nel bieniu 1814-1815, una serie d'acontecimientos esternos ya internos producieron una crisis política nes Provincies Xuníes del Río de la Plata.

La situación europea editar

Nel planu européu, Fernandu VII volvió al tronu en 1814 non como "el deseyáu" sinón como un monarca absolutista que tenía la firme intención de castigar a los diputaos que sancionaren la Constitución de Cádiz en 1812 y unviar espediciones militares a América pa recuperar los sos dominios. Estos fechos venceyar col afitamientu n'Europa, dempués de la derrota de Napoleón, de les idees conservadores espuestes nel Congresu de Viena que queríen asegurar la continuidá de les monarquíes por aciu la vixilancia y el control continental del republicanismu européu que foi acomuñáu cola violencia y el desorde.

Crisis de 1815 editar

Nel planu internu, la crisis de 1815 empezó'l 13 abril cuando les tropes al mandu d'Ignacio Álvarez Thomas sulevar en Fontezuelas. Esto determinó, en Buenos Aires, la cayida del gobiernu "tiránicu" o "con cetru de fierro" del direutor Alvear. Esti fechu empecipió'l quebre de la rellación pactista esistente ente Buenos Aires y les ciudaes del interior vixente dende mayu de 1810. Por esi "pactu", les provincies emprestaren la so obediencia política y sofitu militar a la ex capital virreinal en cuenta de cierta representación política. La falta d'una convocatoria inicial a una asamblea llexislativa y la posterior "representación" mayoritariamente ficticia que tuvo l'Asamblea Xeneral Constituyente del añu XIII, na que los diputaos yeren mayoritariamente de Buenos Aires o pertenecíen a la Sociedá Patriótica, amosó que'l gobiernu de la capital torgaba y/o trataba de controlar l'exerciciu plenu de la representación “de los pueblos”. Esta "representación imperfecta", provisional ya inestable, afectó a los distintos gobiernos centrales dende mayu de 1810. El deterioru progresivu de la rellación ente la capital y les ciudaes del interior nun llegó a mayores:

  • De primeres, por cuenta de los intereses comunes aniciaos na guerra civil que s'empecipió darréu coles espediciones militares al Paraguay y al Altu Perú;
  • De segundes, pola permanencia de la concepción organicista borbónica na que Buenos Aires, como la cabeza del ex Virreinatu, foi aceptada llegalmente por qu'actuara en nome del conxuntu de les provincies.

Sicasí, les provincies del Interior, que fueron afeutaes poles campañes del exércitu al Altu Perú, empezaron a rellacionase cada vez más ente sigo pa realizar censos, reclutar soldaos, dotalos d'equipos, controlar la seguridá interior, recibir donativos, reclamar emprestos ya impuestos, etc. creando asina organismos "proto-estatales".[1] A esto sumóse les victories de Salta y Tucumán, que se cristalizaron nun "fervor patrióticu" que reforzaron los convencimientos autonómicos de les provincies del noroeste, llugar dende onde partíen les espediciones militares. Tres la derrota de Sipe-Sipe, a fines de payares de 1815, a esi espaciu amestóse Mendoza. Estes tensiones crecientes ente les provincies andín y Bonu Aires amestar a les que yá esistíen ente esta postrera y la zona de la mariña. Esti cambéu escontra'l autonomismo alterió la xeografía política heredada de la dómina virreinal na que Buenos Aires yera la exa indiscutido alredor del cual xiraba tou. Sicasí, esto nun implicó que se negara la necesidá d'una unidá qu'entamara l'esfuerciu militar coordináu del conxuntu.

La unión en concencia ye del tou necesaria a la defensa común, y ensin ella ye bien difícil, y entá cuasi imposible salvanos; pero, ¿Ye lo mesmo unión, que dependencia?
Gob. de Córdoba José Javier Díaz al Direutor Álvarez Thomas, 10/10/1815, en (Segreti, 1995, p. 105)

Los historiadores Ricardo Levene y Emilio Ravignani interpretaron equivocadamente esti imaxinariu d'unión y autonomía igualitaries como un "federalismu" ensin tener en cuenta qu'en nengún casu les ciudaes esixíen la soberanía sinón un nuevu pactu que, en cuenta de la sumisión a la causa común, reconociérase les sos respeutives autonomíes y coles mesmes torgárase la balcanización interna en cada provincia pola presión de les ciudaes subalternes que, como'l casu de Santiago del Estero, Jujuy, Tarija, etc., proveníen de vieyos conflictos xurisdiccionales de la dómina virreinal.[2] [3]

La crisis del añu 1815, equivalente al "segundu actu" de los sucesos políticos empecipiaos en 1810 foi subestimada polos historiadores dedicaos al periodu 1808-1821. Salvo les crítiques de José Carlos Chiaramonte y los trabayos de Carlos Segreti,[n 1] la historiografía tradicional, amás de sobrevalorar los sucesos de 1810, llindó l'interés por esta crisis al analís del Congresu de Tucumán y la declaración de la Independencia.[4]

Autonomía y condicionamientos editar

El 16 d'abril de 1815, Córdoba dio'l primer pasu al declarar la so independencia de Buenos Aires. Facer influyíu pol movimientu de Artigas. El so gobernador, José Javier Díaz, propunxo al restu de les ciudaes que tamién fixeren lo mesmo, esto ye, esprendiérense de la dependencia de Buenos Aires al amparu de Rondeau, xefe del exércitu auxiliar de Perú, que supuestamente taba a favor de la "verdadera llibertá", "los derechos" o autonomía respeuto de Buenos Aires. Pocos díes dempués el cabildru de Salta manifestó la so coincidencia con esta llinia de pensamientu. Díaz espunxo que

[Córdoba] tópase resuelta a nun arrenunciar [de la independencia de Buenos Aires] hasta qu'un congresu xeneral axuntáu en plena llibertá y nel llugar qu'esos exércitos combinaos tuvieren a bien designar, sancione y estableza les formes de gobiernu que tenga de rexir l'América.
Oficiu de José Javier Díaz al xeneral Rondeau, 23 d'abril de 1815, en (Segreti, 1966, p. 318)

El Cabildru de Salta tamién punxo esa condición esixendo amás un plazu de cinco meses pa executala y pidió a les otres ciudaes que fixeren lo mesmo. En mayu de 1815, el cabildru de Tucumán comunicó a Díaz y a San Martín que taba en conversaciones con Rondeau y qu'esistíen idees y sentimientos comunes ente los pueblos de Tucumán y Cuyo.

La crisis creó asina una incipiente transversalidad política ente les provincies que ven na xunta d'un congresu, propuesta fecha pol gobernador Díaz el 17 d'abril y un mes dempués per Buenos Aires, como la única forma de poner frenu a la dominación de la capital.[5] Otru factor qu'influyó sobre la convocatoria foi la medrana a una posible intervención militar de Buenos Aires nel interior, similar a la de 1810. D'esti rumor fixo ecu Güemes nuna comunicación con Álvarez Thomas.[6]

La reaición del cabildru de Buenos Aires editar

Simultáneamente, el cabildru de Buenos Aires reaccionó rápido pa recuperar la so capacidá rectora ante la crisis del poder políticu dempués de Fontezuelas. Primero quitó'l so sofitu a Alvear y depués, yá como Cabildru Gobernador, asumió'l mandu interín pa cubrir la acefalía provocada pola so cayida. Utilizando una táctica similar a la de mayu de 1810, el 21 d'abril de 1815 unvió a los cabildros de les ciudaes una circular na que manifestó que diba respetar les opiniones y derechos nun pie d'igualdá con toes elles corrixendo asina l'anterior "preponderancia aciaga" que la capital exerciera sobre los pueblos.

Apelando al argumentu de la falta de tiempu pa faer consultes col Interior, escoyéronse dolce eleutores en Buenos Aires que nomaron a José Rondeau como "Direutor d'Estáu". Sabiendo no fondero qu'esti nun quería abandonar el mandu del exércitu auxiliar, nomóse como "Direutor Suplente" a Álvarez Thomas. Nesa mesma circular, el cabildru de Buenos Aires informó a los cabildros que la eleición de Rondeau fíxose solamente pa "poner una cabeza al frente del Estáu pa establecer provisoriamente [sic] l'orde y restituyir la tranquilidá",[7] debiendo'l nomáu suxetar al Estatutu Provisional que se crearía ad-hoc.

Esti eleutores, conxuntamente col cabildru, tamién escoyeron a los cinco persones que formaríen la llamada Xunta d'Observación que'l 5 de mayu de 1815 promulgó'l Estatutu Provisional pa la direición y alministración del Estáu.[n 2] Esti Estatutu inspirar na so mayor parte na Constitución de Cádiz de 1812 más dellos agregaos novedosos provenientes de la crisis, cuantimás no tocante a la representación:

  • De primeres, estendió'l votu a los habitantes de la campaña como contraprestación política a les obligaciones militares que se faíen sobre esos pobladores.
  • De segundes, el Estatutu entamó les eleiciones de manera bien detallada col doble propósitu de modernizar al Estáu y coles mesmes controlar el procesu del votu proporcional.
  • De terceres, estendió'l sistema eleutoral a la eleición de les autoridaes provinciales: v.g. gobernadores, miembros del cabildru y diputaos del futuru congresu.

La invitación del 17 de mayu de 1815 unviada a los cabildros del interior intentó crear un nuevu pactu coles ciudaes por aciu la reconocencia de Rondeau como Direutor y xurar al nuevu Estatutu Provisional. Les ciudaes aceptaron esti nuevu orde igualitariu que plantegó Buenos Aires pero esclariaron que la so adhesión nun diba ser absoluta sinón condicionada:

  • al "respetu de los sos derechos" y, *

a la convocatoria d'un congresu que tenía de representar, finalmente, la soberanía de los pueblos.

Les ciudaes del interior coincidieron en que la racionalidá política del momentu esixía "controlar la fortuna" esto ye, l'azar y el desorde con que la capital gobernara la entropía política dende 1810. El gobernador de Córdoba alvirtió:

Tamos sentaos sobre un volcán que la so boca principal topar nesi pueblu [Buenos Aires] [...] Córdoba nun tarrez nada de Buenos Aires, pero tarrecer tou del partíu qu'esiste ellí. Tampoco tarrez al xefe [Rondeau] que [Buenos Aires] escoyó, pero tampoco puede emprestase a un enfotu ciegu que comprometa los sos derechos [autonomía].
José Javier Díaz al Cabildru, 8 de mayu de 1815, en (Cuartu Congresu , 1966, p. 320-321, Vol.1)

Eleición de diputaos editar

Les eleiciones de los diputaos que teníen d'allegar al congresu empezaron na segunda metá del añu 1815. Con esi envís, el Estatutu Provisional estableció nueves pautes eleutorales:

1) Estendióse'l votu a los habitantes de la campaña. Esti cambéu esanició les crítiques que mientres años se fixeron a la dicotomía ciudá-campaña en materia d'eleiciones. Amás, la necesidá de la guerra, na que toos yeren llamaos a ufiertar la so vida, riquió que tolos homes llibres participen del cuerpu políticu.

2) La cantidá de diputaos que tenía de representar a cada ciudá, villa y pueblu, que dende la dómina tardientu colonial determinar pola distinta xerarquía que tenía caúna, modificar por un sistema basáu nel númberu habitantes:

Como'l censu de que fala l'artículu 1°, capítulu 2°, hai de ser el fundamentu pal númberu de representantes o diputaos qu'han d'asistir al Congresu Xeneral, va iguase de cuenta que per cada quince mil almes, se nome unu.
(Estatutu Provisional , 1815, p. Secc V, Cap. III, Art.VII)

3) El nuevu sistema estremó a los "vecinos" en votantes, eleutores y representantes. Los "eleutores", que fueron escoyíos n'asamblees primaries, integraben depués l'asamblea eleutoral qu'escoyía, en segundu grau, a los diputaos al congresu. Los eleutores gociaben del mesmu estatus que los diputaos qu'ellos escoyíen en cuanto al tipu de mandatu pos la so función, nesti únicu casu, considerábase como un "actu de soberanía".

4) Surdieron nueves funciones al cargu d'axentes entemedios: alcaldes de barriu, xueces rurales o miembros de sectores marxinales. Los pulperos, por casu, actuaron nos procesos eleutorales como empadronadores y activistes.

5) Modificáronse los requisitos "personales" pa ser eleutor o representante. La riqueza y l'honor dexaron de ser la condición necesario y abondo. Agora riquíase mayor educación, oratoria y esperiencia política. D'ende la preponderancia d'abogaos y sacerdotes ente los eleutores y diputaos escoyíos. La militarización de la sociedá, como factor de movilidá y cambéu, materializar na presencia de militares nes llistes de diputaos, anque en menor escala.

6) Ampliáronse los requisitos de "estáu" pa poder votar. Al estáu de ser "vecín", "home llibre" y "lleal" al nuevu orde, sumóse la obligación de tener una edá mínima de 25 años, que yera la edá de la emancipación, y ser nacíu y tener residencia nel territoriu onde votaba. Caltúvose la esclusión de los "domésticos asalariaos" y de aquellos qu'escarecíen de propiedá o oficiu codalosu y preséu al país.

Tien De señalase que la esistencia y/o aceptación d'estes normes nun implicó la esixencia de la so puesta en práutica. Un exemplu paradigmáticu d'esta dicotomía foi la eleición como diputáu de Buenos Aires al Congresu de Tucumán de Tomás Manuel de Anchorena realizada pola xunta eleutoral de Buenos Aires el 22 d'agostu de 1815. Nuna carta al so hermanu, Anchorena comentó-y la risa que-y produció'l so nomamientu yá que nun cumplía nengún de los requisitos de vecindá, ocupación, presencia nin casa riquíos pol Estatutu Provisional que la mesma Buenos Aires pretendía, per un sitiu, imponer el so acatamientu al Interior y, pel otru llau, violar. Pa Anchorena esto yera estender l'autoridá d'una xunta eleutoral [la de Buenos Aires] fuera de les llendes de la so xurisdicción. La so conclusión poco optimista foi:

[...] nun duldar [que'l próximu congresu] va parar no mesmo que tolos anteriores, anque se componga de puros Washingtones, cosa imposible nel mundu, y muncho más ente nós.
(Ibarguren, 1966, p. 63-64)

Lo mesmo puede dicise de la incorporación de la representación de la campaña. Foi escepcional que se realizaren eleiciones fora del radiu urbanu. En Buenos Aires, por casu, l'ampliación de la representación por aciu el votu direutu de ciudá y campaña recién materializóse depués de 1820.

Per otru llau, non toles provincies xuntaron al Estatutu Provisional y el so complexu sistema de votación. En Mendoza, onde gobernaba San Martín, retardóse la so aprobación. Por esa razón, el 19 de xunu de 1815, la eleición de los sos dos diputaos al congresu realizar en sesión secreta del Cabildru. Trátase d'un casu de permanencia de maneres d'organización y mecanismos eleutorales que correspondíen a una distinta concepción de la "representación política" y que proveníen del antiguu réxime colonial.

La eleición de los diputaos al traviés d'una xunta eleutoral produció un quebre na vida política. El pueblu dexó de tar representáu pol cabildru como cuerpu corporativu, función que pasó a la xunta eleutoral. Tamién el gobernador perdió la so atribución de confirmar la eleición de los diputaos, atributu que s'heredara de la dómina borbónica. Poro, al congresu de Tucumán allegaron dos tipos de diputaos en cuanto al orixe de la so representación:

a) Los que fueron escoyíos por eleutores n'asamblees secundaries, eleutores que de la mesma fueren escoyíos primeramente polos vecinos n'asamblees primaries;

b) Los que fueron escoyíos por cabildros o cabildros abiertos según el tradicional sistema corporativu de representación.

Eleición de la sede editar

L'Estatutu Provisional de 1815 (Secc III, Cap. I, Art. XXX) estableció que los diputaos al congresu xeneral teníen d'axuntase en Tucumán. Nun esistíen duldes de que la sede tenía de tar fuera de Buenos Aires porque yera un fechu ciertu que cuasi toles ciudaes del interior yeren contrarios a la capital. El 10 de setiembre de 1815, Fray Cayetano Rodríguez alvirtió al so amigu José Agustín Molina sobre esta oposición:

¿Y ónde quies que sía?, [escribió fray Rodríguez.] ¿En Buenos Aires? ¿Nun sabes que toos escusar de venir a un pueblu a quien miren como opresor de los sos derechos y qu'aspira a apoderalos? ¿Nun sabes qu'equí les bayonetes imponen la llei y aterran hasta los pensamientos? ¿Nun sabes que'l nome porteño ta odiáu nes Provincies xuníes o desunidas del Río de la Plata? ¿Qué avancemos con un Congresu que nun hai de presidir l'enfotu y la bona fe? [...] Si te paez qu'equí mesmu se desea la xunta [del congresu] nesti pueblu [Buenos Aires], te engañes.

Tanto l'interior como un sector na mesma capital compartíen les medranes d'una posible repetición de connivencias que n'años anteriores diérense ente l'Asamblea Xeneral Constituyente y el gobiernu de vez a la que solíen sumase les influencies de los intereses particulares de les elites de Buenos Aires.

La eleición de la ciudá de Tucumán como sede deber a dellos factores:

  • Esistíen bones rellaciones ente'l gobiernu de Tucumán y el de Buenos Aires y les ciudaes del interior confiaben en Tucumán;
  • Yera necesariu disociar l'autoridá del Congresu de la primacía de Buenos Aires. Esto facilitó que Córdoba s'aviniera a unviar los sos diputaos al Congresu;
  • Pa honrar a la ciudá y autoridaes de Tucumán pol so esforciáu desempeñu na guerra;
  • Pola posición estratéxica del so allugamientu xeográficu y la presencia del exércitu auxiliar de Perú nes sos cercaníes.

Pa 1815 la ciudá de Tucumán yá nun yera la senciella aldega colonial poblada de comerciantes na ruta ente Buenos Aires y al Altu Perú. Dende 1810, los exércitos en tránsitu escontra'l norte y el suministru d'alimentos y equipos d'eses fuercies alteriaron la so fisonomía. Cuntaba con un hospital de campaña, una fábrica de fusiles y diversos talleres. La población aumentara, en parte polos emigraos del Altu Perú, Jujuy y Salta que llegaben buscando más seguridá. La guerra, en toles sos manifestaciones: noticies, rumores, controles de seguridá, mancaos, desertores, formaben parte de la vida cotidiana de la ciudá escoyida como sede del congresu.

Pa les sesiones arrendó una casa, propiedá de Francisca Bazán de Llaguna,[n 3] qu'en 1941 foi declarada Monumentu Históricu Nacional.

 
Tucumán a principios del sieglu XIX. (Oleu actual)

De los 33 diputaos escoyíos:[n 4] dieciocho d'ellos yeren abogaos.[n 5] nueve d'ellos, sacerdotes,[n 6] y dos más yeren flaires,[n 7] ente que los otros cuatro yeren militares.[n 8]

Ausentes editar

Con namái tres esceición, les ciudaes y villes del Alto Perú, que pertenecieren al Virreinatu del Río de la Plata, nun pudieron faer llegar los sos representantes por ser reconquistaos polos realistes. Tal foi'l casu de La Paz, Cochabamba, Santa Cruz de la Sierra y Potosí. Mientres la tercer espedición auxiliadora al Altu Perú fueren electos los diputaos por Chichas, Llamargues y Mizque, que s'incorporaron al Congresu.

Les provincies de la Lliga Federal —la Banda Oriental, Corrientes, Entre Ríos, Misiones y Santa Fe— nun unviaron los sos representantes, por tar de fechu nuna situación de guerra civil contra'l gobiernu central. Namái la provincia de Córdoba —que tamién se consideraba miembru de la Lliga, pero nun taba entá en guerra col Direutoriu— unvió los sos representantes, toos ellos de claru enclín escontra'l federalismu.

Magar que el Paraguay desvenceyárase dende 1810 de les Provincies del Río de la Plata, el direutor Álvarez Thomas unvió al doctor Francia, Dictador Supremu de la República del Paraguay, dos oficios con fecha 19 y 22 de mayu de 1815, nos qu'informaba sobre la convocatoria al congresu en Tucumán y convidaba a la unviada de diputaos. Les notes nun recibieron respuesta. El 19 de setiembre Álvarez Thomas repitió les mesmes con dellos cambeos nel protocolu: "Nun duldar va querer tener una parte [nel Congresu de Tucumán] esa República [Paraguay] pa consultar los sos intereses y afitalos coles augustas resoluciones". Estes notes tampoco tuvieron respuesta. El 4 d'avientu de 1815, nun oficiu confidencial al comandante del puertu de Pilar, el doctor Francia referir a la invitación porteña como de "inoportuna", "escusada" y "insultante", pos pretendía "qu'una República independiente unvie diputaos a un Congresu de los provincianos d'otru Gobiernu" lo que consideraba un "absurdu y un despropósitu de marca". ANA, vol.224, N° 5, Secc Historia.[8]

Ceremonies y xuramentos editar

El 24 y 25 de marzu celebráronse, con una fastuosidad propia de la dómina virreinal, l'apertura de les sesiones. Les feches nun fueron escoyíes al azar sinón n'honor a la tradición de Mayu y la celebración "del adorable misteriu de la encarnación del Fíu de Dios",[9]badagüeyu de la encarnación de la soberanía nos representantes de los pueblos.

Los diecinueve diputaos presentes, saludaos primeramente por una salva d'artillería, cumplieron el ritu de "procesión d'autoridaes", ceremonia que consistía n'allegar toos xuntos pel centru de la ciudá, dende la sede del Congresu a la ilesia de San Francisco, pa la misa d'aición de gracies. Terminada la mesma volvieron a la sede o "sala congresal" y emprestaron el xuramentu de "caltener íntegru'l territoriu de les Provincies Xuníes" y "caltener y defender la relixón Católica, Apostólica, Romana", esto ye, "Patria" y "Relixón", dos valores fundamentales que representaben el puntu común y d'unión penriba de les particularidaes y derechos que cada xurisdicción pudiera tener. A otru día, depués d'una misa multitudinaria cola presencia del gobernador, cleru, militares y figures principales de la sociedá y tres un discursu del presidente del Congresu, les autoridaes y corporaciones locales emprestaron el so xuramentu siguiendo'l protocolu corporativu tradicional. El día 26 dictóse una orde a toles ciudaes por que celebren l'entamu del Congresu y empresten el xuramentu de rigor pa lo cual trescribióse una única fórmula pa toes elles. Nesti xuramentu por Dios y la Patria, esclarióse que se "reconocía" nel Congresu "la soberanía de los pueblos que representen". Yera clara la diferencia cola revesosa fórmula del congresu anterior de 1813 na que se xuró obedecer a la "autoridá soberana de les Provincies Xuníes", unitaria ya indivisible.

Importantes festexos y xuramentos realizar en Córdoba y Mendoza. Nesta postrera, San Martín, por bandu del 7 d'abril de 1816, encamentó al pueblu mendocino a xunir la so voluntá al congresu que diba a "dictar el códigu sagráu de la so institución", esto ye la Constitución, y que va ser Patria "una vegada alzada al maxestosu rangu de la so independencia".[10] Ye importante señalar que la xura d'obediencia al nuevu congresu nun se completó solamente coles de los diputaos en tanto representantes de los pueblos. Riquióse que les mesmes autoridaes y corporaciones de les ciudaes tamién xuraren, un exemplu de la subsistencia atávica de los ritos y ceremoniales corporativos de Xurar Reales de la dómina tardientu-colonial. El Congresu, al traviés d'esta "lliturxa política",[n 9] trató d'imponer, dende l'entamu, una imaxe de continuidá, orde, estabilidá y unión similares a la que tenía los rei. Un llixeru cuestionamiento de tipu protocolar surdió en Buenos Aires rellacionáu col xuramentu. Balcarce propunxo que les ciudaes teníen de reconocer al Congresu cuando dalgunes yá lo fixeren. Ante lo extemporáneo d'esta esixencia, el gobernador de Córdoba encamentó a Balcarce que s'ocupe d'aquelles provincies y ciudaes que taben puramente sol so mandatu recordándo-y que Córdoba, por sigo mesma, yá lo fixera.

Funcionamientu del Congresu editar

 
Casa de la Independencia Arxentina.

Nes primeres sesiones, los diputaos emponer a considerar el reglamentu internu del Congresu y les cuestiones polítiques internes. Tocantes a lo primero, nomaron un presidente, que tenía de ser rotativu, durando un mes cada unu nesi cargu. Tamién escoyeron dos secretarios, cayendo la designación en Juan José Paso y José Mariano Serrano.

Con cuenta de estremase de l'actuación de l'Asamblea del Añu XIII, los diputaos declararon que yeren "diputaos de los Pueblos", y non "de la Nación".[11] Teóricamente, esto quería dicir que dependíen de les ciudaes que los escoyeren, y que éstes podíen relevalos. Pero, per otru llau, asegurar de que nun podríen ser fadiaos polos sos actos y opiniones nel Congresu, lo qu'en parte invalidaba l'anterior declaración.

Nun primer periodu, les aiciones del Congresu viéronse complicaes pola necesidá d'atender, simultáneamente, bien diverses cuestiones. A más d'un mes de funcionar d'esa manera cuasi caótica, designóse una comisión integrada por Gascón, Sánchez de Bustamante y Serrano, que redactó una Nota de Materies de primera y Preferente Atención. Estes materies seríen: un manifiestu a los pueblos, la Declaración de la Independencia,[n 10] la unviada de diputaos a España, los pactos ente provincies, la forma de gobiernu, un proyeutu de constitución, un plan de guerra, el financiamientu públicu, la determinación de les llendes del Estáu, la creación de ciudaes y villes, l'alministración de xusticia, y los establecimientos educativos.

Actuaciones iniciales editar

Ente les primeres cuestiones que tuvo d'enfrentar el Congresu, taba la situación del Direutoriu: Álvarez Thomas arrenunciara, reemplazáu por Antonio González Balcarce. Tamién presentara'l so arrenunciu'l titular, xeneral Rondeau.

De cuenta que, el 3 de mayu, el Congresu designó Direutor Supremu al xeneral Juan Martín de Pueyrredón, diputáu al mesmu. Ésti ordenó a Manuel Belgrano reemplazar a Rondeau como comandante del Exércitu del Norte, y tardó delles selmanes n'empecipiar el so viaxe a la Capital.

Esti nomamientu traxo una seria rotura, por cuenta de la candidatura del coronel Moldes, sofitada pol xeneral Martín Miguel de Güemes, gobernador de Salta, y los diputaos cordobeses. Moldes, de calter bien fuerte, topetó colos diputaos porteños, terminando per ser arrestáu y suspendíu nel so calter de diputáu.

Apenes instaláu'l Congresu, los federales llograron una importante meyora, llogrando ocupar la ciudá de Santa Fe. El Congresu unvió una diputación, pa llograr la pacificación con esa provincia, la reconocencia de l'autoridá del Direutor Supremu y l'unviada d'un diputáu al Congresu. Al mandu d'esa diputación foi unviáu'l diputáu Del Corru, que non yá nun llogró una mediación eficaz, sinón que se sumó al partíu federal de José Artigas, ya inclusive asistió —en calidá de diputáu por Córdoba— al Congresu d'Oriente.

El día 6 de xunetu, en sesión secreta, asistió al Congresu'l xeneral Manuel Belgrano, que fuera mientres 1814 y 1815 diplomáticu de les Provincies Xuníes ante'l gobiernu de Gran Bretaña. En contestando delles entrugues, Belgrano aconseyó un sistema monárquicu "temperado" esto ye, constitucional, pa les Provincies Xuníes. Pensaba que, con cuenta d'incorporar el Perú a la monarquía, la capital tenía de tar en Cuzco, nomando pal cargu de rei a un descendiente de los Inques.[n 11] Les sos idees taben influyíes pola restauración de les monarquíes n'Europa depués de la derrota de Napoleón Bonaparte, como él mesmu espresar nesi discursu.

Belgrano sostuvo

Anque'l resolución d'América nel so orixe mereció un altu conceutu de los poderes d'Europa pola marcha maxestosa con que s'empecipió, la so declinación nel desorde y anarquía siguida por tan dilatáu tiempu sirvió de torga a la proteición, qu'ensin ella se llogró; asina ye que, nel día tenemos de cuntanos amenorgaos a nueses mesmes fuercies. Amás, asocedió una mutación completa d'idees na Europa, no relativo a la forma de gobiernu. Según l'espíritu xeneral de les naciones, n'años anteriores yera republicanizarlo tou; nel día tratar de monarquizarlo tou.

La nación inglesa, col grandor y maxestá a que s'alzó, más que poles sos armes y riqueces, pola excelencia de la so constitución monárquicu-constitucional aguiyó a les demás a siguir el so exemplu. La Francia adoptar. El Rei de Prusia por sigo mesmu, y tando nel plenu gocie del so poder despóticu, fixo una revolución nel so reinu y suxetar a bases constitucionales idéntiques a les de la nación inglesa; practicando otru tantu les demás naciones.

Conforme a estos principios, nel mio conceutu, la forma de gobiernu más conveniente pa estes provincies sería la d'una monarquía temperada, llamando la dinastía de los Inques, pola xusticia que, en sí, envolubra la restitución d'esta casa tan inicuamente desaposiada del tronu; a que la so sola noticia va españar l'entusiasmu xeneral de los habitantes del interior.

La Declaración de la Independencia editar

 
Declaración de la Independencia de les Provincies Xuníes en Suramérica, redactada n'español y quechua.

En 1814, el rei Fernandu VII tornara al tronu d'España, situación que quitaba validez y utilidá a la ficticia llealtá al rei. Por eso, los diputaos taben convencíos de que yera urxente declarar la Independencia. Per otru llau, creíase indispensable llograr dalgún tipu d'ayuda esterna, pa lo cual yera necesariu que'l país mesmu declarara ser independiente.

El xeneral José de San Martín, gobernador de Cuyo, taba entamando'l Exércitu de los Andes, que tenía de llevar alantre la campaña llibertadora a Chile. Precisáu d'ayuda esterna, apuraba a los diputaos cuyanos a declarar cuanto antes la Independencia: en carta al diputáu Godoy Cruz, dicía-y:

¡Hasta cuándo esperamos declarar la nuesa independencia! ¿Nun-y paez una cosa bien risible acuñar moneda, tener el pabellón, y d'últimes faer la guerra al soberanu de quien nel día créese dependemos? ¿Qué nos falta más que dicilo? Per otra parte, ¿qué rellaciones vamos poder entamar cuando tamos a agospiu? Los enemigos (y con muncha razón) trátennos d'insurxentes, pos declaramos vasallos... Ánimu, que pa los homes de coraxe fixéronse les empreses. Veamos claro, el mio amigu; si nun se fai, el Congresu ye nulu en toles sos partes, porque reasumiendo ésti la soberanía, ye una usurpación al que se cree verdaderu, esto ye, a Fernandito.

N'otra carta a Godoy Cruz, cuando entá nun empezaren a sesionar, pregúnta-y:

¿Cuándo empiecen ustedes a axuntase? Polo más sagrao clámio-yos faigan cuantos esfuercios quepan no humano p'asegurar la nuesa suerte; toles provincies tán n'espectación, esperando les decisiones d'esi congresu: él solo puede cortar les desavenencies.

Y en una tercer carta, respuesta a otra de Godoy Cruz, aportunar:

Veo lo qu'usté me diz de la independencia nun ye soplar y faer botelles; yo respuendo a usté que mil vegaes me paez más fácil faela que'l qu'haya un solu americanu que faiga una sola (botella).

Sicasí, el momentu yera delicáu: la reaición realista trunfaba en toos llaos, dende Méxicu hasta Chile, pasando pol Altu Perú, que teóricamente entá pertenecía a les Provincies Xuníes. Namái permanecíen llibres de reconquistar española les Provincies Xuníes, la Lliga Federal —si ye que-y la considera dixebrada de les Provincies Xuníes— y el Paraguay.

Finalmente, el 9 de xunetu de 1816, siendo presidente'l diputáu Laprida, según la cita del Redactor del Congresu,

”Na benemérita y bien digna ciudá de San Miguel de Tucumán a nueve díes del mes de xunetu de mil ochocientos diez y seis, terminada la sesión ordinaria, el Congresu de les Provincies Xuníes siguió los sos anteriores discutinios sobre'l grande, augusto y sagráu oxetu de la independencia de los pueblos que lu formen. Yera universal, constante y decidíu el clamor del territoriu enteru pola so emancipación solemne del poder despóticu de los reis d'España, los representantes sicasí consagraron a tan trabayosu asuntu tola fondura de los sos talentos, la derechura de les sos intenciones ya interés que demanda la sanción de la suerte so pueblos representaos y posteridá. Al so términu fueron preguntaos ¿Si quieren que les provincies de la Unión fora una nación llibre ya independiente de los reis d'España y la so metrópolis? Aclamaron de primeres llenos de santu ardor de la xusticia, y unu a unu repitieron socesivamente'l so unánime y bonal decidíu votu pola independencia del país, fixando nel so vitual la declaración siguiente:
”Nos, los representantes de les Provincies Xuníes en Sud América, axuntaos en congresu xeneral, invocando al Eternu que preside l'universu, en nome y pola autoridá de los pueblos que representamos, protextando al Cielu, a les naciones y homes toos del globu la xusticia que regla los nuesos votos: declaramos solemnemente a la cara de la tierra, que ye voluntá unánime ya indubitable d'estes Provincies romper los violentos venceyos que los amestaben a los reis d'España, recuperar los derechos de que fueron desaposiaos, y investirse del altu calter d'una nación llibre ya independiente del rei Fernando séptimu, los sos socesores y metrópolis. Queden en consecuencia de fechu y de derechu con ampliu y plenu poder pa dase les formes qu'esixa la xusticia, y impere el cúmulu de les sos actuales circunstancies. Toes y cada una d'elles asina lo publicar, declaren y ratifiquen comprometiéndose pel nuesu mediu al cumplimientu y sostén d'esta la so voluntá sol seguru y garantía de les sos vides haberes y fama. Comuníquese a quien correspuenda pa la so publicación. Y en agasayo del respetu que se debe a les naciones, detállense nun manifiestu los pergraves fundamentos impulsivos d'esta solemne declaración. Dada na sala de sesiones, roblada de la nuesa mano, sellada col sellu del Congresu y refrendada polos nuesos diputaos secretarios.”

El 19 de xunetu, en sesión secreta, el diputáu Medrano fixo aprobar un cambéu a la fórmula del xuramentu, amestando dempués de «independiente del rei Fernandu VII, los sos socesores y metrópolis», la frase:

”y de toa otra dominación estranxera.”

Inusualmente, la declaración alteriaba'l nome del país, llamándolo "Provincies Xuníes en Sud América", nome que nun s'utilizó hasta entós. Al paecer, la intención yera declarar la independencia de toes o cuasi toles colonies españoles n'América del Sur, unificándoles nun solu país, con capital en Cuzco.

Cabo esclariar que, de los diputaos, trés d'ellos nun pudieron asistir a la sesión del 9 de xunetu: Del Corru, el Coronel Mayor Graduáu Juan José Feliciano Fernández Campero, Marqués de Yavi, por Chichas, quién s'atopaba nel frente de combate, y José Moldes de Salta.

Manifiestu y decretu del 1° d'agostu de 1816 editar

Pocos díes dempués de la declaración de la independencia y terminaos los festexos, el congresu reinició los alderiques sobre la forma de gobiernu. Pero antes, y aprovechando l'entusiasmu reinante, consideró necesariu y oportunu afitar l'aldu y los medios políticos pa contener les disputes y disolución que la militarización y l'espansión del principiu de retroversión de la soberanía venía afectando a les provincies. El 1° d'agostu de 1816, el congresu aprobó'l manifiestu presentáu pol diputáu doctor Juan José Paso, daquella secretariu, tituláu Manifiestu del Congresu de les Provincies Xuníes de Suramérica escitando los pueblos a la unión y al orde. Esti manifiestu incluyía lo que El Redactor del congresu mentó como "seriu decretu" que la so primer frase definía claramente la nueva posición ideolóxica:

Fin a la revolución, principiu al orde, reconocencia, obediencia y respetu a l'autoridá soberana de les Provincies y pueblos representaos nel Congresu y a les sos determinaciones.(Mabragaña, 1910, p. 110)


¿A qué revolución referíase'l decretu? L'usu del términu "revolución" nun fuera frecuente na zona del Río de la Plata a empiezos del sieglu XIX. De normal taba amestáu semánticamente a situaciones de polveru, d'alteración del orde y a la sedición. Darréu, por influencia de la Revolución Francesa, la crisis de la monarquía peninsular y los movimientos juntistas n'España y América, el términu adquirió un nuevu conteníu. Revolución empezó a significar daqué positivu, como puntu d'orixe o partida d'un nuevu orde que pretendía dexar tras tol pasáu y que, coles mesmes, otorgaba llegalidá a los cambeos políticos que se taben dando. "Revolución" foi definida como un procesu políticu pacíficu, providencial, rexenerador de procesos avieyaos ya históricamente necesariu y irreversible, asimilable a los fenómenos de la naturaleza qu'escapen a la voluntá y manexu de los homes. Asina foi entendida la "Revolución de Mayu". Sicasí, como'l sentíu negativu orixinal siguía esistiendo, foi necesariu estremalo con distintos calificativos. Asina se faló de la "feliz", "xusta", "benéfica", "perinteresante" y "santa" revolución.

Sicasí, el desenvolvimientu políticu dende 1810 demostrara qu'una cosa foi l'impulsu revolucionariu inicial y otra cosa foi'l manexu y direición que se dio a esi movimientu. El quebre del orde anterior demostró que la revolución xenerara efeutos ensin deseyar: conflictos facciosos, cambeos de gobiernu, crisis ideolóxiques y sociales y una creciente fragmentación rexonal qu'afectaben la gobernabilidad y la conducción militar. Esto mesmu asocediera na revolución francesa dando llugar al términu "contrarevolución" que foi definíu por Condorcet como una revolución que s'oponía a la llibertá. L'usu d'estos términos nun tuvieron exentos de suxetividá: Beruti calificó de "contrarevolucionario" a los sucesos del 5 y 6 d'abril de 1811 mientres Funes considerar como "revolucionariu". Lo mesmo asocedió cola oposición de Córdoba a subordinase al gobiernu de Buenos Aires en 1810 qu'en primer instancia foi llomada por esta postrera como "revolucionaria", pa más tarde ser calificada como "contrarevolucionaria".

Un factor esmolecedor foi'l convencimientu de qu'esta revolución "negativa", que tendía a autu xenerase, aumentaba un peligru que se consideró primordial: de que la "plebe" acostumar a cuestionalo tou y termine quebrando l'orde social, o que s'acentúen los enclinos escontra l'autonomía de sectores subalternos.

[...] el conceutu revolución cobró un calter ambiguu al considerase per un sitiu emblema de la llibertá y mitu d'orixe de la patria y, pel otru llau, causa d'enfrentamientos que lu esgañen.(Wasserman, 2008, p. 167)

Nel Manifiestu del 1° d'agostu de 1810 utilizóse'l términu en dambos sentíos:

Queremos escusavos el disgustu de percorrer la serie odiosa d'acontecimientos, que degradando'l méritu de la revolución [de mayu de 1810] y el creitu de glorioses espediciones militares amenorgar nes últimes derrotes a la situación más desolante.(Mabragaña, 1910, p. 97)
[...] l'estáu revolucionariu [acepción negativa] nun puede ser l'estáu permanente de la sociedá: un estáu asemeyáu tornaría depués en división y anarquía y terminaría en disolución.(Mabragaña, 1910, p. 101)

El manifiestu alvirtió sobre'l "virus revolucionariu" que s'arrobinaba y nutría de lo que destruyía. Yera necesariu esaniciar la discordia interna, más peligrosa que l'enemigu esternu. Pa ello'l decretu definió a los sos promotores como "enemigos del estáu" y polo tanto pasibles de ser castigaos con penes "hasta de muerte y expatriación". Yera'l momentu del orde basáu nun poder fuerte, llegalizáu por un congresu respetable, que punxera fin a esa revolución.

La paradoxa del Congresu de Tucumán foi que los sos integrantes yeren notablemente más conservadores, a tonu colo qu'asocedía en toos llaos en 1816, que'l so predecesores revolucionarios, pero fueron los que terminaron dando'l pasu independentista.(Di Meglio, 2016, p. 69)

La monarquía, la república y los federales editar

A partir del 12 de xunetu de 1816 el Congresu de Tucumán empecipió'l discutiniu sobre la forma de gobiernu, al proponer el diputáu Acevedo que s'adoptara la forma monárquica constitucional. Los discutinios alzáronse darréu de tonu, incluyendo sogonos comentarios de dellos diputaos, despreciando por razones raciales la propuesta d'un rei "de la casta de los chocolates."[n 12] Cuando predominaba la opinión d'empecipiar tratativas nel sentíu de nomar un rei, el día 15, el diputáu frai Justo Santamaría de Oro esixó que, antes de tomar nenguna determinación, consultárase "a los pueblos". Rápido'l discutiniu enllancóse.

Dende poco primero de la Declaración de la Independencia, fuercies portugueses empecipiaron una campaña p'apoderase de la Banda Oriental, fechu que finalmente se produció nel mes d'agostu. La escusa pa la invasión lusu-brasilana yera l'aición del xefe de los federales, xeneral José Artigas, que de fechu desconocía l'autoridá del Direutoriu y del Congresu.

El mesmu Direutor Supremu nun vía con malos güeyos la invasión, yá que pensaba que —anque al preciu de perder una provincia— ésta dexaría-y llibrase de l'amenaza de los federales. Derrotáu Artigas polos portugueses, pensaba, sería fácil recuperar pa la obediencia al gobiernu de Buenos Aires a Santa Fe, Entre Ríos y Corrientes. Nun sería asina: cola única esceición de Córdoba, les provincies federales nun pudieron ser recuperaes y nunca unviaron diputaos al Congresu.

Sía comoquier, el Congresu unvió una diputación ante'l xeneral invasor, Carlos Federico Lecor, que, aprendida por Pueyrredón, nun esixó de manera taxativa la retirada de los invasores, ya inclusive pretendió llograr sofitu portugués na llucha contra Artigas. La resultancia de tal política foi la ocupación de Montevidéu a principios de 1817, y una llarga guerra defensiva de los orientales, hasta la so derrota definitiva en 1820.

El día 22 de payares, el Congresu sancionó un Reglamentu Provisional, una especie de constitución provisional, pero ésta nunca foi promulgada por Pueyrredón.

Treslláu a Buenos Aires editar

El 23 de setiembre de 1816, Belgrano informó al Congresu de la meyora de mil quinientos soldaos realistes escontra Jujuy. El presidente del congresu, Pedro Carrasco, "convidó al Cuerpu Soberanu a tratar de poner en seguridá la so esistencia" polo que se decidió'l treslláu ensin definir "cuando, cómo nin onde". Nos díes siguientes siguieron intensos alderiques sobre la eleición del llugar.

En realidá'l cambéu de see yá taba previstu na mesma convocatoria que dexaba a criteriu de los diputaos el momentu y llugar. Darragueira, muncho primero de la inauguración del congresu, yá lu espresara a Guido la so idea de que "Siempres vamos tener que llevar el Congresu a esa gran capital". En cartes posteriores pidió-y a Guido la so opinión sobre esti puntu.[12]

Nel alderique, les ponencies sobre'l treslláu estremar en tres grupos:

  • El primer grupu tuvo integráu por Güemes, Belgrano, los diputaos de Córdoba (Cabrera, Corru y Salguero de Cabrera), los diputaos de Salta y el diputáu de Cuyo Frai Justo, el más independiente de la so provincia y qu'actuaba fora de la órbita de San Martín. Estos mocionaron pola permanencia en Tucumán. Los diputaos salteños Gorriti y Boedo, cada vez más engarraos colos centralistes porteños, opunxéronse específicamente a que'l treslláu fora a Buenos Aires.
  • El segundu grupu yera'l de los diputaos cuyanos que siguíen les idees de San Martín. Estos postulaben treslladalo a Córdoba. Los motivos yeren la centralidad xeográfica, la posición estratéxica pola cercanía al exércitu de los Andes y la posibilidá de controlar el baturiciu políticu qu'afectaba a esa provincia pola presencia de partidarios federales influyíos por Artigas.
  • El tercer grupu, que finalmente llogró'l so oxetivu, taba integráu polos diputaos porteños, l'influyente xeneral Guido y el mesmu direutor Pueyrredón. Este deseyaba treslladalo a Buenos Aires por que'l gobiernu y el congresu tuvieren una meyor comunicación ente sigo y sofitárense mutuamente nes sos decisiones.[13] Pedro Medrano, en sesión secreta, refirióse amás a les dificultaes de tratar les negociaciones diplomátiques cola corte de Brasil con un Congresu allugáu a tanta distancia de la capital y coles comunicaciones confidenciales pasando por Córdoba y Santa Fe onde podíen ser interceptaes.

Sicasí, en Buenos Aires, esistíen sectores que queríen que la sede nun fuera la capital sinón Córdoba. Finalmente, el 25 de setiembre, depués de dellos discutinios, decidir por 28 votos contra 4 el treslláu a Buenos Aires.[n 13] Tratóse d'otru pasu más nel quebre de la unidá del Congresu y constituyó un trunfu, anque relativu, del sector centralista. La mudanza tuvo efeutos políticos negativos hasta tal puntu que se designó al diputáu Felipe Antonio Iriarte por qu'escribiera un Manifiestu del Treslláu, pa xustificar les razones de tal midida. Esti impresu, que lleva fecha 2 d'ochobre de 1816, foi distribuyíu en toles ciudaes pa estenar les medranes y aselar la oposición en Tucumán, Salta, Jujuy y los "pueblos constantes y heroicos"(sic) del Altu Perú. El Manifiestu prometía a estos pueblos que'l Congresu, a allugase en Buenos Aires, nun desdexaría eses rexones:

Camudamos d'asientu cuando nun camudamos d'intención.
Manifiestu de Treslláu, 2 d'ochobre de 1816, en (Calvo, 1978, p. 410)

En Buenos Aires escoyóse nuevamente como sede la casa del Consuláu. Esta institución tuvo que camudase para lo cual arrendó y realizó arreglos na casona de los herederos de Francisco Ignacio de Ugarte. Al terminar los arreglos, el direutor Pueyrredón decidió que'l Congresu treslladar a la casa de los Ugarte por tar en meyor estáu y que'l Consuláu volviera a la suya.

De magar, el Congresu dexó de ser "de Tucumán", anque'l historiadores suelen citalo con esi nome tamién nel periodu posterior. Tamién dexó de ser la caxa de resonancia de los intereses de les provincies del interior, pa ser sometíu a una intensa influencia del poder executivu, de la prensa y de la opinión pública de la ciudá de Buenos Aires. Inclusive s'incorporaron diputaos de les provincies ocupaes polos realistes, escoyíos non nelles, sinón pol cabildru de Buenos Aires. Tal foi'l casu de Jaime de Zudáñez, diputáu por Llamargues.

Mientres tol añu de 1817 y la primer metá de 1818, el Congresu dedicar a llexislar sobre cuestiones menores, sacante por un segundu Reglamentu Provisional, sancionáu n'avientu de 1817, que la so aplicación foi bien llindada.

Mientres el periodu en que sesionó en Buenos Aires, más de la metá de los diputaos foi reemplazáu por otros. Sicasí, les provincies federales tampoco s'incorporaron al mesmu. El Redactor del Congresu” quedó en manes d'unu de los nuevos diputaos, Vicente López y Planes, y perdió enforma del so valor testimonial.

El Manifiestu a les naciones editar

La Nota de materies de primera y preferente atención presentada na sesión del 19 de xunu de 1816, nel so puntu terceru, estableció como xera prioritaria del Congresu les "Discutinios sobre la declaración solemne de la nuesa independencia política: [y el] manifiestu de dicha declaración".[14] Cuatro meses dempués, na sesión secreta del 24 d'ochobre de 1816, lleóse una solicitú de Pueyrredón na que, por razones diplomátiques, pidía "el puestu despachu del Manifiestu de la Independencia, como un documentu que, acompañando la(sic) acta de la Independencia, [debía] ser un prestu a la opinión del universu".[15] Nesa mesma sesión, el Congresu nomó a los diputaos Teodoro Sánchez Bustamante, José María Serrano y Pedro Medrano por qu'en comisión ellaboraren el citáu manifiestu que'l so conteníu tenía d'esponer les razones o "considerandos" que motivaron la declaración de la independencia.

El 17 de xineru de 1817, na última sesión del Congresu en Tucumán, el diputáu Sánchez Bustamante, pa salvar la so responsabilidá pola demoranza en cumplir la xera encamentada, esplicó qu'ante la imposibilidá de redactar el manifiestu, la comisión alcordara que fuera Espolletáu'l que se fixera cargu de la mesma. Esclarió que la so participación consistiera solo nuna nota qu'apurrió a Medrano coles razones, qu'a la so entender, xustificaben la independencia del país. El diputáu Serrano manifestó de la mesma qu'empezara la xera pero que yá que Medrano sería l'encargáu, él solo apurriera, de pallabra, delles razones xustificatives.[16]

Recién el 8 de xunetu de 1817, yá en Buenos Aires y en sesión secreta, "dar# en la llectura del manifiestu de la nuesa Independencia" realizáu a propósito pol diputáu Medrano. Como'l testu nun conformó a los congresistes, estos resolvieron nomar a Juan José Paso como únicu comisionado por que fixera "la reforma del manifiestu o la so nueva formación", xera pa la cual foi escoyíu por unanimidá.[17] El 20 de setiembre fixo l'analís de la versión de camín, lo que dio llugar a una nueva comisión de revisión integrada por Serrano, Sáenz y Chorroarín. Según fray Cayetano Rodríguez, na so carta a Agustín Molina del 10 d'avientu de 1817, la versión de camín foi oxetada porque yera "un papel [testu] xurídicu y non un manifiestu". Finalmente, na sesión del 25 d'ochobre de 1817, aprobóse, con dellos agregaos d'última hora, el testu del presbíteru Antonio Sáenz col títulu completu de Manifiestu que fai a les Naciones el Congresu Xeneral Constituyente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata [d'equí p'arriba "El manifiestu"].

Al respeutu fray Rodríguez dixo:

[...] depués sale Sáenz col suyu de puros fechos, y dellos falsos, y nengún derechu qu'abone la nuesa causa; pero esti apruébase, porque coraxoses fortuna juvat. [La suerte favorez a los coraxosos].
(Gianello, 1968, p. 243)

Mientres munchos años, al nun conocese les actes secretes del Congresu, atribuyóse l'autoría del Manifiestu a Pedro Ignacio de Castro y Barros yá que nesa sesión, por votu de la mayoría, decidiérase que solo Barros, na so calidá de presidente, y el so secretariu, José Eugenio Elías, roblaren el documentu. Sicasí, Juan Martín de Pueyrredón "afirmó rotundamente" que'l redactor fuera José Mariano Serrano. El fechu concretu foi que, independientemente de quien collaboraren, la redaición provocó munches oxeciones previes hasta que s'algamar el consensu necesariu pa la so definitiva aprobación.[18]Asina'l Manifiestu completó tardíamente la falta de xustificación que tuviera l'Acta d'Independencia de 1816.

Un exemplu canónicu de la dómina yera la estensa declaración d'independencia de los Estaos Xuníos. Esta contenía, como xustificación, de primeres, los principios llegales o "derechos" pertinentes; de segundes, un llistáu de los "fechos" o abusos que motivaben la independencia. Otru exemplu canónicu yera la primer declaración d'independencia de Venezuela del 5 de xunetu de 1811 na que primero se presentaben los fechos y depués los derechos justificatorios. A diferencia d'estos dos casos, el Manifiestu de 1817 apeló puramente a los "fechos" ensin esponer los "derechos":

Prescindimos d'investigaciones del derechu de conquista, de concesiones pontificies, y d'otros títulos [...] nun precisamos allegar a unos principios, que pudieren amenar contestaciones problemátiques [...] Nós apelamos a los fechos, que formen un contraste llastimosu del nuesu sufrimientu cola opresión y sevicia de los españoles
(Gandia, 1961, p. 106)

El Manifiestu tomó como orixe del procesu independentista'l "honor ultraxáu" que sufrieron los americanos pola falsa acusación de "rebelión" que fixeren los españoles. D'esta situación derivóse la independencia como única posibilidá que quedaba.

Na primer parte del testu detalláronse les crítiques a España pola índole de la so dominación colonial dende'l sieglu XVI y la paciencia que tuvieren los americanos en caltener la so llealtá. Na segunda narráronse los sucesos asocedíos nos años previos a 1816, onde, a la permanente llealtá de los americanos escontra Fernandu VII, opúnxose la falta de capacidá y "comprensión" del rei y los sos funcionarios, contradicción que finalmente produció la independencia.

Primer parte editar

Demostróse la influencia que tuvo la Carta a los españoles americanos de Juan Pablo Viscardo y Guzmán, de gran espardimientu tanto direuta como indireuta nel Ríu de la Plata nes primeres décades del sieglu XIX, en cuanto al "clima", vocabulariu, convencimientos y vehemencia nel "tratamientu y crueldaes", "destrucción", "degradación, "ríos de sangre" que sufrieron los americanos mientres 300 años.[19] Esa primer parte foi oxetu de severes crítiques qu'empezaron con fray Rodríguez que la calificó de "puros fechos, y dellos falsos". A mediaos de 1818, apaeció en Madrid un folletu tituláu Exame y xuiciu críticu del folletu tituláu: Manifiestu que fai a les nacionales el Congresu Xeneral de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, sobre'l tratamientu y crueldaes que sufrieron de los españoles, y motiváu la declaración de la so independencia. Esti folletu, robláu por un tal "Americanu del Sud", refutó con muncho atino esos conteníos. El so autor foi fray Manuel Martínez Ferro que cumplía órdenes del primer secretariu d'Estáu y Despachu del gobiernu español a cargu del proyeutu de "pacificación" d'América. El folletu

[...] criticaba que'l Congresu redactara un manifiestu nel que motivaba la declaración d'independencia sobre "antiguos fechos", esaxeraos y calumniosos, o sobre "crueldaes supuestes y inverificables".(Rodríguez Tapia,, p. 284)

L'oxetivu del folletu de Martínez Ferro nun yera solo criticar el conteníu sinón torgar que les principales potencies europees empecipiaren negociaciones diplomátiques que pudieren reconocer la independencia de les Provincies Xuníes.[20]

Yá nel sieglu XX, los historiadores Enrique de Gandía y el reverendu P. Guillermo Furlong S.J. sumaron les sos crítiques al conteníu d'esta primer parte del Manifiestu.

Segunda parte editar

Na segunda parte del Manifiestu mentáronse los sucesos asocedíos nel Ríu de la Plata dende les invasiones ingleses. Esta narración histórica allugóse "nes antípodes" de los rellatos tradicionales sobre la "revolución" de mayu y les guerres "de la independencia" consagraos darréu por Mitre y continuadores dende mediaos del sieglu XIX y hasta gran parte del sieglu XX. Cuando en 1961, Enrique de Gandía realizó l'analís detalláu del Manifiestu, preguntar por qué nunca se lo analizó a xeitu. La so respuesta foi que los historiadores caltuvieren "oculta o en silenciu la pallabra de los homes que declararon la independencia" porque contradicía la posterior versión oficial que sostenía la esistencia d'un plan preconcebíu al cargu d'actores conscientes que buscaben la llibertá y la democracia.

Según el Manifiestu, les invasiones ingleses amosaron l'abandonu de la metrópolis y l'incapacidá del virréi Sobremonte en contraposición cola conducta de los americanos que, pudiendo aprovechar esa circunstancia pa dixebrase d'España, caltuviéronse lleales a ella. El baturiciu políticu na metrópolis contra la usurpación de Napoleón presentóse como un estáu de convulsión civil onde cualesquier na metrópolis considerar con derechu a mandar n'América. Y magar primeramente acatárase fidelidá a la Xunta Central, la so posterior disolución y la presencia d'españoles "francesaos" o partidarios de Napoleón, foi'l motivu por que se creara, en mayu de 1810, una xunta provisional a nome de Fernandu VII pa caltener los sos dominios. La pallabra "revolución" nun se mentó. Frente a esto, fueron les autoridaes españoles sustitutes del rei les que s'opunxeron a esta determinación xenerando una guerra que'l Manifiestu definió claramente como "guerra civil", non de "independencia". La posterior vuelta de Fernando al tronu, dempués de cuatro años de guerra, produció en principiu la esperanza que se diera fin "a tantos desastres" pero la continuidá de la política anterior tresformó la guerra civil nuna guerra abierta. D'esta manera, el Manifiestu terminaba sosteniendo que fueron "los españoles y el so rei" los qu'emburriaron a la independencia, "únicu partíu que quedaba".

Esta versión historiográfica del Manifiestu tuvo en sintonía con otres interpretaciones historiográfiques de la primer metá del sieglu XIX, que conceptualizaron el periodu 1810 a 1816 como un amiestu d'azar, providencia y ambivalencies y non como fechos planiaos que necesariamente llevaren a la independencia, nin que derivaren d'un "espíritu nacional" n'acurres nin de "proyeutos maduros d'estaos nacionales".[21]

La Constitución Unitaria editar

A pesar de qu'unu de los sos principales oxetivos yera sancionar la constitución, producióse al respeutu un llargu discutiniu sobre la so oportunidá. Los diputaos Sáenz, Serrano y Aráoz, por casu, oxetaron que

...nun teniendo'l Congresu, en virtú del sistema representativu que'l país adoptó, pa disponer de la suerte futura de les provincies que, o por sufrir el xugu de los enemigos, o por otres circunstancies, escarecen güei de representación competente, tampoco les tien pa dar una constitución que les entienda.

Sicasí, prevaleció la opinión contraria, sostenida especialmente polos diputaos porteños.

N'agostu de 1817 formárase una comisión pa redactar un proyeutu de constitución. Formar los diputaos Serrano, Sánchez de Bustamante, Diego Estanislao Zavaleta, Sáenz y Pasu. Esta comisión redactó'l Reglamentu Provisional, y depués estender y modificó pa llevalo a ser una constitución.

Tres más de dos años ensin faer enforma al respeutu, el 31 de xunetu de 1818, el Congresu empecipió'l discutiniu d'un proyeutu de constitución. Trátase d'un documentu qu'apiguraba disposiciones del reglamentu de 1815 y de les lleis de l'Asamblea del añu XIII. Polo xeneral, munches de les sos normes yeren estrayíes de la constitución española de 1812.

Por esa mesma dómina, foi unviáu a Europa el canónigu Valentín Gómez, diputáu del Congresu, con instrucciones de consiguir un príncipe européu pa ocupar el tronu de les Provincies Xuníes y llograr aliances con Francia y Gran Bretaña. Nun llogró'l so cometíu. Pero, entá en fecha tan tardida como payares de 1819 —munchos meses dempués de la sanción de la Constitución aprobaríase un proyeutu de coronación del infante Carlos Lluis de Borbón, príncipe de Luca, como rei de les Provincies Xuníes.

El testu definitivu de la Constitución Arxentina de 1819 foi oficialmente sancionáu'l 22 d'abril de 1819. Trátase d'una constitución aristocrático y unitario.[n 14]

El manifiestu con que s'anunciaba la Constitución, redactáu pol Deán Funes, dicía:

De xuru podemos dicir con igual derechu lo que dicía una sabia pluma nel so casu, que la presente Constitución nun ye: nin la democracia fogosa d'Atenes, nin el réxime monacal de Esparta, nin l'aristocracia patricia nin la fervencia plebeya de Roma, nin el gobiernu absolutu de Rusia, nin el despotismu de Turquía, nin la Federación complicada de dellos estaos… un estáu mediu ente la convulsión democrática, la inxusticia aristocrática y l'abusu del poder ilimitáu.

Na práutica, la constitución nunca se llegó a aplicar: el Direutoriu siguió rixéndose polos estatutos anteriores y les provincies federal refugar de planu. Les provincies interiores xuraron obediencia a la Constitución, y dalgunes d'elles llegaron a escoyer diputaos y senadores pal proyeutáu congresu nacional. Pero los grupos opositores empezaron nesa mesma fecha a entamar les revoluciones que derrocaríen a los gobiernos direutoriales.

De los 24 diputaos firmantes de la Constitución[n 15] once roblaren l'Acta de la Independencia. Estos yeren: Pasu, Sáenz, Acevedo, Malabia, Serrano, Pacheco de Melo, Sánchez de Bustamante, Castro Barros, Godoy Cruz Rivera, Gallu y Uriarte.

La disolución editar

El 9 de xunu de 1819, desobedecido en toos llaos –inclusive pol xeneral San Martín, que se negaba a llevar el so exércitu a combatir a los federales– Pueyrredón presentó'l so arrenunciu al cargu de Direutor Supremu. Nel so llugar, el Congresu escoyó al xeneral José Rondeau. Ésti siguió la política del so antecesor en tou: ofensives militares contra los federales, aliances col invasor portugués de la Banda Oriental,[n 16] y retiru de los exércitos que faíen la guerra de la independencia pa utilizalos na guerra civil.

En xineru de 1820, la situación del Direutoriu yera yá bien sonce: yá nun yera obedecíu fora de Buenos Aires y Córdoba y –con muncha menor autoridá– en Salta y Cuyo. El restu del país yera, ello ye qu'independiente de la so autoridá. La invasión de los federales, dirixíos por Estanislao López y Francisco Ramírez, provocó'l motín de Arequito, que bastió la separación de Córdoba, cuasi simultánea col entamu de la revolución federal en Cuyo. Dende esi momentu, el Direutor Supremu namái yera obedecíu en Buenos Aires.

Rondeau púnxose al frente del exércitu de la capital y salió al alcuentru de los federales. Nel so llugar, y con calter de Direutor Interior del Estáu, foi electu'l diputáu porteño Juan Pedro Aguirre, que se fixo famosu por dos xestiones: ordenó la prisión de Pueyrredón, Tagle y Julián Álvarez, dexándo-yos coles mesmes fuxir escontra Montevideo. Per otru llau, llanzó una proclama incendiaria contra los federales, anunciando la so llegada a les puertes de Buenos Aires,

"...oxetu de les sos vengaciones, víctima decretada nos conseyos de la so irritación. Los pretendíos federales, nun lo duldar, lo que pretenden ye humildavos. Nenguna otra gloria prúye-yos qu'imponer la so planta ardigosa sobre vuesa noble cerviz."

Rondeau enfrentó a los federales na batalla de Cepeda, el 1 de febreru de 1820, y foi dafechu derrotáu. Mientres los sos soldaos entraben fuxendo a la ciudá, espardiendo'l desaliendu, el xeneral direutor tardó dellos díes n'axuntar delles tropes coles qu'entró a la capital, cola pretensión de recomponer el so gobiernu.

En cumpliéndose un ultimátum de 8 díes, l'exércitu federal avanzó escontra Buenos Aires, anunciando qu'atayaría les sos marches en cuanto supieren que l'actual gobiernu cayera, y que'l pueblu de Buenos Aires fuera llibre pa escoyer les sos autoridaes. Simultáneamente, el xeneral Soler, comandante del exércitu de campaña, esixó l'arrenunciu de Rondeau, amestando:

"Les provincies dixebráronse, de consiguiente, ¿a quién representa'l Congresu? Los enemigos nun quieren tratar con autoridá que dependa d'él..."

El 11 de febreru, Rondeau presentó'l so arrenunciu, pero non al Congresu sinón al Cabildru de Buenos Aires. El Congresu consideróse eslleíu dende esi mesmu momentu, y naide volvió alcordase de la constitución del añu anterior. Los diputaos del interior sufrieron delles selmanes d'arrestu, acusaos de collaborar nes maniobres monárquiques y na alianza con Portugal. Recuperaron la llibertá y, na so gran mayoría, fuxeron rápido de la ciudá.

Empezaba l'Anarquía del Añu XX.

Documentación editar

Los documentos pertenecientes al congresu na so etapa tucumana traxéronse íntegros a Buenos Aires al momentu del so treslláu. Esa documentación, que consistía en 6755 fojas, tuvo depositada nel Archivu de la Cámara de Diputaos de la Provincia de Buenos Aires. En 1910, nun llibru inventariu del Archivu Históricu de la Provincia de Buenos Aires figuró que yá a esa fecha faltaben 846 documentos.[22]

Envalórase que la documentación taba constituyida por:

a) Llibros d'actes de les sesiones públiques. Estos llibros manuscritos, que teníen de sumar trés o cuatro volúmenes, perdiéronse por completu anque esisten testimonios de delles actes. El 16 de febreru de 1916, Monseñor Agustín Piaggio llamentar de la perdida de tres llibros d'actes públiques, que "seique sumieron pa siempres". b) Llibros d'actes de les sesiones secretes. Bartolomé Mitre tuvo accesu a elles cuando taben depositaes nel Archivu de la Cámara de Diputaos de la provincia de Buenos Aires. Nel Muséu Mitre figuren dellos estractos manuscritos que realizó Mitre. Tamién figura unu na so Historia de Belgrano. Depués eses actes tresmanáronse. Monseñor Piaggio, en febreru de 1916, mentó que figuraren nel archivu "poco tiempu tras":

[...] [tienen de topase] en poder de dalgún bibliómano babayu, qu'envalora en más el tontu caprichu o pueril vanidá de ser l'únicu posesor d'una ayalga que nun sabe valorar nin esplotar".
Carta d'Agustín Piaggio al presbíteru Yani en (Gandía, 1975, p. 397-399)

El 16 de xunu de 1924, la socesión de Dardu Rocha devolver al Archivu Xeneral de la Nación. El corpus devueltu consta de 140 actes, anque se sabe que nun tán toes.

c) Llibru de Constitución. L'historiador Levene conxeturó que nesti llibru asitiaron les deliberaciones venceyaes cola redaición de la Constitución.

d) Llibru de votos salvos de los diputaos del Congresu en sesiones secretes.

y) Llibru d'Actes de la Comisión que lleva fecha 15 d'avientu de 1818.

f) Llibru d'Alcuerdos. Onde se supón que s'asitiaron toles resoluciones, inclusive la constitución.

g) Llibru Copiador de les órdenes oficiales. Esti llibru qu'obraba nel Muséu Mitre foi apurríu en préstamu'l 8 de febreru de 1915 a Monseñor Piaggio a quien depués-y foi sustraíu conxuntamente con otros importantes documentos. Dalgunos apaecieron darréu.[23]

h) El Redactor del Congresu Nacional. La redaición d'esta publicación selmanal foi encargada pol congresu a fray Cayetano Rodríguez, diputáu por Buenos Aires, pola so esperiencia como redactor de l'Asamblea del añu XIII. Foi l'únicu cargu estable del congresu na so etapa tucumana. El primer númberu apaeció'l 1° de mayu de 1816 y foi'l más estensu pos tenía once páxina. Na cabeza d'esa estensa introducción dicía:

Reflexones d'El Redactor sobre la instalación del Congresu nacional, producida'l 24 de marzu de 1816, sesión del 25 de marzu.(Ravignani, 1937-1939, p. 181)

Les publicaciones posteriores tuvieron un permediu xeneral de 4 páxines. Puesto que la ciudá de Tucumán escarecía d'imprenta les publicaciones realizar en Buenos Aires. Caltuviéronse tolos exemplares. La publicación contenía dos partes: les llamaes "reflexones", verdaderes "editoriales" que'l so autor yera fray Rodríguez, y los resumes de les sesiones. Fúrlong Cárdiff llamentar de que sobre El Redactor nun se fixeren los comentarios y analises similares a los realizaos sobre otros corpus documentales.[24] Calificóse lo curtio de cada resume como de "Concisión que desespera" y criticóse l'ausencia de datos sobre los violentos alderiques y oposiciones sópites que se dieron ente los diputaos debíu al sesgu qu'introdució fray Rodríguez conxuntamente col Congresu, que buscaron presentar públicamente un congresu xunío y cortés.[25]

Referencies editar

  1. Verdo, 2012, p. 137.
  2. Chiaramonte, 1993, p. 81-132.
  3. Segreti, 1991, p. 28.
  4. Verdo, 2006, p. 38-39.
  5. Verdo, 2006, p. 44.
  6. Verdo, 2006, p. 41.
  7. Verdo, 2012, p. 136, nota 24.
  8. Bareiro, 2011, p. 491.
  9. Ravignani, 1937, p. 181.
  10. IEHS, 2008, p. 46-47.
  11. Ternavasio, 2007, p. falta páxina.
  12. Gianello, 1966, p. 293.
  13. Documentos, 1981, p. 216, vol. 2.
  14. Ravignani, 1937, p. 214.
  15. Giannello, 1968, p. 241.
  16. Ravignani, 1937, p. 287.
  17. Ravignani, 1937, p. 529.
  18. Gandía, 1961, p. 104.
  19. Godio y Passarelli, 1966, p. 141.
  20. Rodríguez Tapia, 2016, p. 280.
  21. Ternavasio, 2013, p. 230 y ss.
  22. Levene, 1947, p. XII, nota 1.
  23. Gianello, 1966, p. 291.
  24. Fúrlong Cárdiff, 1966, p. 305.
  25. Gianello, 1966, p. 256.

Notes editar

  1. Vide. Segreti, Carlos. "La independencia de Córdoba en 1815" en Cuartu Congresu Internacional d'Historia d'América, Buenos Aires (Arxentina), 1966, tomu 2, p=443-483
  2. Formar Pedro Medrano, Esteban Agustín Gascón, José Mariano Serrano, Antonio Sáenz y Tomás Manuel de Anchorena.
  3. Francisca Bazán yera la madre del dempués gobernador tucumano Nicolás Llaguna.
  4. José Darragueira, ** Esteban Agustín Gascón, ** Pedro Medrano, ** Juan José Paso, ** Cayetano José Rodríguez y ** Antonio Sáenz. José Eusebio Colombres. Miguel Calixto del Corru, ** Eduardo Pérez Bulnes y ** Jerónimo Salguero de Cabrera y Cabrera. Mariano Sánchez de Loria y ** José Mariano Serrano. Juan José Feliciano Fernández Campero. Juan Agustín Maza. José Ignacio de Gorriti y ** José Moldes. Justo Santa María de Oro. Pedro Francisco de Uriarte. Dr. José Ignacio Thames.
  5. Los abogaos yeren: Anchorena, Darregueira, Gascón, Medrano, Pasu, Cabrera, Pérez Bulnes, Salguero, Malabia, Sánchez de Loria, Serrano, Pacheco de Melo, Sánchez de Bustamante, Godoy Cruz, Maza, Rivera, Boedo y Laprida.
  6. Los sacerdotes yeren: Sáenz, Acevedo, Colombres, Del Corru, Castro Barros, Gallu, Uriarte, Aráoz y Thames.
  7. Los flaires yeren Oru (mercedario) y Rodríguez (franciscanu).
  8. Los militares yeren los coroneles Fernández Campero, Gorriti, Pueyrredón y Moldes.
  9. "Lliturxa política": práutica escrita, oral o xestual, con cierta regularidá na so celebración, y que tien como función consensuar un determináu rellatu del pasáu y futuru comuñal espresando un ordenamientu ya identidá polítiques, y legitimando a quien lo representen. Wilde (2016), páx.30.
  10. Insólitamente, mentábase primero'l manifiestu y dempués la declaración de la Independencia, que yera lo que se supónía que tenía de ser "manifestáu."
  11. Más tarde, el mesmu Belgrano declararó que la so ufierta nun yera sinceru, y que namái quería llograr el sofitu de los indíxenes del norte del país y del Alto Perú. Vease: Mitre, Bartolomé, Historia de Belgrano y de la independencia arxentina. Ed. Estrada, Bs. As., 1947.
  12. Carta de Tomás Manuel de Anchorena a Juan Manuel de Rosas, del añu 1846. Citáu por Julio Irazusta, Vida política de Juan Manuel de Rosas al traviés de la so correspondencia. Ed. Albatros, Bs. As., 1943.
  13. Estos 4 diputaos que s'opunxeron fueron: Mariano Boedo (Salta), José Andrés Pacheco de Melo (Tupiza), Eduardo Pérez Bulnes (Córdoba) y Jerónimo Salguero (Córdoba).
  14. Prevíase que'l titular del Poder Executivu escoyería al gobernador de cada provincia d'una terna, presentada pol Cabildru de la ciudá capital. Esta midida nun tien de ser interpretada como d'enclín federal, yá que seya que non, l'Executivu tenía la última pallabra en cualquier actu del gobiernu provincial; y siempres atoparía un candidatu menos opositor nes ternes que se-y presentaren. Que, amás, podía refugar. Ravignani, Emilio, Historia constitucional de la República Arxentina, Bs. As., 1926.
  15. Diputaos que roblaron la Constitución: Antonio Sáenz, ** Miguel de Azcuénaga, ** Vicente López y Planes, ** Matías Patrón, ** Juan José Viamonte y ** Luis José de Chorroarín. Benito Lascano. José Mariano Serrano (vicepresidente) y ** Jaime Zudáñez. Pedro Francisco de Uriarte. José Miguel Díaz Vélez. Carlos Calvo, Añales históricos de la Revolución de l'América Llatina, acompañaos de los documentos nel so sofitu: Dende l'añu 1808 hasta la reconocencia de la independencia d'esi estensu continente. Páx. 307-308, Publicáu por A. Durand, 1867
  16. Rondeau propunxo al xeneral Lecor la invasión d'Entre Ríos y Corrientes poles tropes portugueses. Pero la carta cayó en manes de los federales; eso bastió l'empiezu d'una nueva guerra civil. Vease Luna, Félix, Los caudiellos, Ed. Peña Lillo, Bs. As., 1971.


Bibliografía editar

  • Bareiro, Doroteo (2009). Francia: 1762-1817 Colecc. Bareiro, comentada, aumentada y correxida, Vol. 2, Asunción (Paraguay): Editorial Tiempu d'Historia.
  • Cuartu Congresu, vol. 1. Cuartu Congresu Internacional d'Historia d'América: celebráu en Buenos Aires del 5 al 12 d'ochobre de 1966. Buenos Aires (Arxentina): L'Academia.
  • Fúrlong Cárdiff, Guillermo (1966). El Congresu de Tucumán, Biblioteca d'estudios históricos, Buenos Aires (Arxentina): Ediciones Theoría.
  • Gandía, Enrique de (1961). «El Manifiestu a les Naciones del Congresu Xeneral Constituyente». Boletín Americanista. (5-28):  páxs. 103-125. 
  • Gianello, Leoncio (1966). Historia del Congresu de Tucumán. Buenos Aires (Arxentina): Academia Nacional de la Historia.
  • Godio y Passarelli, Guillermo y Bruno A (1966). Cuartu Congresu Internacional d'Historia d'América. «La "Carta" de Vizcardo y el "Manifiestu a les Naciones" de 1817». Academia 2:  páxs. 125-ss. 
  • Mabragaña, Heráclito (1910). Los mensaxes: Historia del desendolque de la nación arxentina, redactada cronológicamente polos sos gobernantes, 1810-1910,. Buenos Aires (Arxentina): Talleres Gráficos de la Compañía Xeneral de Fósforo.
* López Rosas, José Rafael, Ente la monarquía y la república. Memorial de la Patria, tomu III, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1981.
* Horowicz, Alejandro, El país qu'españó, Tomu II, Ed. Suramericana, Bs. As., 2004. ISBN 950-07-2562-2
* Rosa, José María y Chávez, Fermín, Historia arxentina, Ed. Oriente, Bs. As., 1999. ISBN 987-21726-2-5
  • Ravignani, Emilio (1937). Asamblees Constituyentes Arxentines. Buenos Aires (Arxentina): Talleres S.A. Casa Jacobo Peuser, Ltda..
  • Rodríguez Tapia, Andrea (2016). «El gobiernu español detrás d'una impugnación a la independencia de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, 1816-1818». Prismes - Revista d'Historia intelectual (20):  páxs. 229-236. 
  • Tau Anzoátegui, Víctor (2005). Manual d'Historia de Les Instituciones Arxentines, 7ma. edición, Buenos Aires (Arxentina): Llibrería - Editorial Histórica Emilio J. Perros. ISBN 987-1206-02-X.
  • Ternavasio, Marcela (2016). Gobernar la revolución: Poderes en disputa nel Ríu de la Plata 1810-1816, 2da edición, Buenos Aires (Arxentina): Sieglu XXI Editores.. ISBN 978-987-629-648-9.
  • Verdo, Geneviève (2006). «En víspores del congresu. La construcción d'una identidá política nes Provincies Xuníes del Río de la Plata, 1815-1816». Anuario IEHS (21):  páxs. 37-52. 
  • Verdo, Geneviève (2012). Ciudad en revolución: la independencia nel Ríu de la Plata (1810-1821), Guerra, Revolución, Constitución:(1808 y 2008) Editores: Encarnación García Monerris, Carmen García Monerris, Valencia (España): Universitat de Valencia. ISBN 978-84-370-8905-8.
  • Wasserman, Fabio; Goldman, Noemí (2008). Llinguaxe y revolución. Conceutos políticos clave nel Ríu de la Plata, 1780-1850. Buenos Aires (Arxentina): Prometeo Libro. ISBN 978-987-574-255-0.
  • Wilde, Ana (2016). «La renegociación de la unión dende la perspeutiva llitúrxica». Prohistoria XIX (25):  páxs. 29-51. ISSN 1851-9504. 

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar