El Congresu de Viena foi un alcuentru internacional celebráu na capital austriaca, convocáu coles mires de restablecer les fronteres d'Europa tres la derrota de Napoleón Bonaparte y reorganizar les ideoloxíes polítiques del Antiguu Réxime.

Congresu de Viena
Información xeneral
Tipu tratáu de paz y conferencia de paz (es) Traducir
Creación 1815
Cambiar los datos en Wikidata
El Congresu de Viena, por Jean-Baptiste Isabey, 1819.

Con éses la so intención yera retornar Europa a la situación anterior a la Revolución francesa (1789) non yá pa restablecer les fronteres nacionales trastornadas faía cuasi 20 años, sinón amás p'asegurar un equilibriu de poder qu'evitara otra serie de conflictos armaos a gran escala, como fueron; primero les Guerres revolucionaries franceses y dempués les Guerres Napoleóniques.

Metas editar

La xunta llevar a cabu del 18 de setiembre de 1814 al 9 de xunu de 1815. La xunta tuvo como bases dos grandes principios: el principiu monárquicu de llexitimidá y el principiu d'equilibriu de poder, siendo'l principal impulsor de la xunta'l príncipe Klemens von Metternich, ministru d'asuntos esteriores d'Austria y destacáu diplomáticu de la dómina.

Tanto Metternich como l'otru gran diplomáticu presente, el británicu vizconde de Castlereagh, entendíen la urxencia que les potencies vencedores de la Guerra de La Sexta Coalición caltuvieren un equilibriu de poder n'Europa y en paralelu previnieren que les idees de la Revolución francesa cobraren nuevu impulsu y xeneraren nueves revueltes y conflictos nel continente européu, polo cual les decisiones del Congresu taríen marcaes por un firme conservadorismu políticu que favorecía la restauración inmediata de gobiernos absolutista.

Pa esto, Metternich y Castlereagh taben decidíos a invocar que los reis europeos actuaren como "garantes personales" del equilibriu políticu na "Europa de la Restauración", encalorando tou adico de lliberalismu qu'amenaciara a les monarquíes europees, implicando que la paz del Continente namái podría llograse por aciu la mutua solidaridá de los monarques absolutistes. Tal idea complació en particular al zar Alexandru I de Rusia, a quien Metternich confió especialmente esti rol de "garante".[ensin referencies]

Actividá editar

 
Palais am Ballhausplatz, sede de xuntes diplomátiques nel Congresu de Viena, güei Cancillería d'Austria.

El Congresu de Viena nun se realizó realmente con un métodu de sesiones plenaries, sinón como una serie de conferencies billaterales ente diplomáticos comenenciudos nuna cuestión específica, siendo que namái n'el so conclusión redactóse un acta xeneral, que nin siquier foi suscrita por toles delegaciones presentes. Ello ye que l'actividá diplomática del Congresu poques vegaes executar en grandes xuntes de trabayu, sinón que se desenvolvió principalmente en cenes, llacuaes, o bailles de gala, onde los diplomáticos podíen axuntase de manera informal y depués alcordar xuntes en pequeños grupos pa llegar a alcuerdos o defender un interés concretu, que depués afigurar en pactos con otros comenenciudos. D'ende que la incipiente opinión pública europea dixera irónicamente que «el Congresu bailla, pero nun cola» por cuenta de la importancia de tales cenes y receiciones pal Congresu.

Per otru llau, unviaron delegaciones cuasi tolos Estaos europeos, incluyendo a la derrotada Francia, anque'l plan inicial de Metternich yera que les decisiones claves del Congresu fueren tomaes namái polos delegaos de Gran Bretaña, Austria, Prusia y Rusia, al ser éstes les potencies que sostuvieren l'esfuerciu bélicu de la Guerra de La Sexta Coalición, escluyendo por completu a la derrotada Francia, pero tamién estremando de les decisiones relevantes a los aliaos antifranceses más débiles como España, Portugal, Suecia, Piamonte-Cerdeña o los pequeños reinos alemanes como Hannover y Hesse-Darmstadt. La esclusión d'España significaba la reconocencia de la perda de la so condición de gran potencia que tuviera hasta entós.[1]

 
Europa tres el congresu, coles grandes potencies en mayúscula.

Cabo mentar, amás, al zar Alexandru I de Rusia, quien tuvo un papel clave nel Congresu y vieno acompañáu polos sos conseyeros Karl Nesselrode y el conde Andréi Razumovski coles mires d'unificar los Estaos alemanes pa torgar una mayor crecedera del Reinu de Prusia y enllantar un réxime constitucional nel sector rusu de Polonia xuniendo ésta a Rusia de manera definitiva, proyeutu diseñáu pol príncipe polacu Adam Jerzy Czartoryski, diplomáticu al serviciu de Rusia.

Tuvieron presentes tamién Francisco I d'Habsburgu y Federico Guillermu III de Prusia (ésti acompañáu d'Hardenberg y Humboldt), xunto con representantes del Reinu Xuníu, primero Lord Castlereagh y dempués el Duque de Wellington, quien tuvo que retirase al campu de batalla cuando Napoleón escapó de la islla d'Elba mientres se taba celebrando'l congresu en 1815 mientres los Cien Díes.

Metternich aportunó en convidar al Congresu a antiguos aliaos de Napoleón, como los reis de Saxonia, Baviera, y Dinamarca, xunto col Reinu de Nápoles, llegando inclusive delegaciones de Suiza, los Estaos Pontificios y otra de Países Baxos. Tamién hubo españoles (marqués de Llabrador), portugueses (Pedro de Sousa Holstein, Conde de Palmela; António Saldanha da Gama; Joaquim Llobu da Silveira), Estaos xermánicos (Hannover, Baviera y Wurtemberg) y unviaos de los Estaos Pontificios y de San Marín. De la mesma llegaron a Viena delegaciones de diversos "grupos de presión" qu'empezaben a surdir n'Europa: antiesclavistas, intelectuales xudíos que ciscaben llibertá relixosa, emigraos franceses riquiendo indemnizaciones, y hasta ex xenerales napoleónicos reclamando caltener los bienes y honores daos pol Primer Imperiu francés en cuenta de xurar llealtá al nuevu réxime de Lluis XVIII. Toles delegaciones gubernamentales, ante'l contestu qu'encaraben, coincidieron en tar xuníos y permanecer vixilantes contra los lliberales, los republicanos y los ateístas.

Pedro Gómez Llabrador representó al rei español Fernandu VII nos trataos de Congresu de Viena, pero la so poca habilidá diplomática enfrentar rápido cola delegación de la derrotada Francia (estremada de les negociaciones relevantes al igual qu'España), siendo que la debilidá española torgaba a Gómez Llabrador ufiertar dalgún sofitu relevante a Gran Bretaña o Austria por que se consideraren los sos intereses. L'austeridá de la delegación española torgába-y participar tamién de les cenes y llacuaes que yeren corrientes nel Congresu como eventos que dexaben entevistes diplomátiques d'altu nivel.

Pa cuelmu, Gómez Llabrador pidía a les potencies europees el sofitu pa recuperar Louisiana (vendida per Francia a Estaos Xuníos en 1803), la reconocencia de los sos derechos sobre les colonies d'América (que taben en plenes lluches d'independencia, al puntu que'l Virreinatu del Río de la Plata yera autónomu de facto dende 1810) amás de la unviada d'un exércitu coligado en contra de los rebeldes alzaos dende Méxicu hasta la Patagonia. Tales planes fueron refugaos polos líderes de La Sexta Coalición al consideralos bien pocu realistes pa la débil España y qu'imponíen a les grandes potencies unos elevaos costos en cuenta de escasos beneficios, amás que Gran Bretaña (beneficiaria comercial de los "problemes españoles" n'América) refugaba sofitar tales proyeutos. Ante esta situación, el xefe de la delegación francesa, Charles Maurice de Talleyrand, consideró "un completu ineptu" a Gómez Llabrador.

Otra manera, la delegación de Portugal llindó los sos pidimientos a que les grandes potencies reconocieren los derechos lusitanos sobre Brasil (que sí taba baxu dominiu efectivu de Portugal) y almitieren la creación del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve, en tanto'l mesmu rei Xuan VI entá moraba cola so corte y funcionarios en Rio de Janeiro. Tal propuesta nun implicaba compromisu dalgunu p'Austria, Prusia, y Rusia, y foi defendida por Gran Bretaña, qu'apoderaba'l comerciu ultramarín portugués.

Los diversos Estaos alemanes fueron amenorgaos de cuasi trescientos sesenta a solu trenta y ocho, axuntaos na Confederación Alemana que tenía de presidir Austria, dando por estinguíu el Sacru Imperiu Romanu-Xermánicu y aceptando les mediatizaciones que dieren más territorios a Baviera, Baden, Hesse-Darmstadt y Württemberg, fundiendo minúsculos y imprácticos estaos en grandes entidaes alministratives.

Igualmente, Rusia consiguió que'l Congresu reconociéra-y el so posesión sobre Finlandia (apurrida por Suecia en 1809) y sobre el Zarato de Polonia que llograra dende la postrera de les Particiones de Polonia de 1795. De la mesma, Prusia y Austria caltuvieron el so dominiu sobre los sectores de territoriu polacu del que s'apoderaren nes Particiones, anque instaurando la República de Cracovia como ciudá-estáu independiente so proteición d'Austria.

El Reinu de Prusia llogró que se-y reconociera'l so dominiu sobre les rexones de Westfalia y Renania, que tropes franceses ocuparen intermitentemente dende 1792, según asegurar el so dominiu sobre los sectores de Polonia que llograra dende les particiones de 1772 y sobre territorios de l'antigua Confederación del Rin, impuesta pola Francia napoleónica. Llogró amás anexonase gran parte del reinu de Saxonia, que quedó amenorgáu a pocu más de la metá de la so antigua estensión.

Pela so parte Austria recuperó tol Tirol, llogró que se-y otorgara posesión efectiva sobre'l Vénetu y la Lombardía al norte d'Italia, amás de restablecer a monarques de la casa d'Habsburgu nos estaos italianos de Toscana y Módena, lo cual tornar de facto nel mayor poder políticu de la península itálica; Austria tamién recuperó les Provincies Ilirias y Ragusa na mariña dálmata, pero tuvo de vencer los Países Baxos Austriacos al reinu de Holanda.

Francia nel Congresu de Viena editar

 
Charles-Maurice de Talleyrand-Périgord, diplomáticu francés.
 
El príncipe Von Metternich, diplomáticu austriacu.

Un casu especial foi la participación del diplomáticu francés Charles Maurice de Talleyrand, quien en sirviendo como ministru d'asuntos estranxeros de Napoleón Bonaparte foi llamáu de nuevu pol réxime de Lluis XVIII de Francia p'allegar al Congresu por cuenta del so gran talentu diplomático. N'efeutu, magar Metternich y Castlereagh entamaren escluyir a Francia de toa decisión trascendente, Talleyrand llogró conocer la medrana d'Austria y Gran Bretaña a un escesivu engrandecimiento de Rusia en amestándose Finlandia y Polonia y pretender les zones de Poznań y Cracovia que taben so ocupación prusiana y austriaca respeutivamente. Coles mesmes el Reinu de Prusia pretendía anexonase tol Reinu de Saxonia como premiu al so esfuerciu bélicu, polo cual los planes de rusos y prusianos coincidíen y enfrentábense al equilibriu buscáu por británicu y austriacos.

Precisamente Talleyrand llogró que Metternich y Castlereagh almitiéren-y nel conseyu de «grandes potencies» p'amosar que, anque vencida, Francia entá tenía potencial económicu y poblacional por que-y la tuviera en cuenta, y que podía xunise a Austria y Gran Bretaña pa evitar una alianza rusu-prusiana basada nes ambiciones territoriales de dambos Estaos, aprovechando asina les tensiones mutues ente los vencedores pa beneficiu del so país. Asina, Talleyrand propunxo una solución entemedia: que se creara la «Polonia del Congresu» como reino que'l so soberanu sería'l zar rusu, pero dotáu d'una Alministración nativa, amenorgando la mala impresión austru-británica pero compensando a Rusia. En paralelu, Prusia llograría'l 40 % más ricu y prósperu del territoriu de Saxonia, que siguiría siendo un Estáu independiente, pero bien menguáu como potencia.

Esta propuesta dexó a Talleyrand que, a cambéu del sofitu francés a Metternich y Castlereagh, incluyir a Francia nel grupu de «grandes potencies»; una vegada llográu esto, pudo axustar la retirada de suelu francés de los aliaos de la Guerra de La Sexta Coalición, el caltenimientu de dellos territorios conquistaos por tropes franceses al este del ríu Rin en 1792 y, sobremanera, evitar pagar arreglos de guerra y devolver ayalgues artístiques escalaos por soldaos franceses n'Alemaña o España, lo cual resultaba un notable ésitu pa la delegación francesa considerando que Francia taba del tou vencío y ocupao por tropes de La Sexta Coalición.

La fuxida de Napoleón Bonaparte de la islla d'Elba (el 26 de febreru de 1815) causó alarma nel Congresu, pero nun detuvo'l so trámite, siendo qu'aquel día la delegación de Talleyrand llograra cuasi tolos sos oxetivos, ente que'l depuestu Lluis XVIII colaba a un exiliu temporal pero caltenía una delegación en Viena. Los cambeos territoriales y les aliances de Gran Bretaña, Prusia, Austria y Rusia afigurar nuna Acta Final», suscrita'l 9 de xunu de 1815, seis díes antes de la derrota de Napoleón na batalla de Waterloo.

Dempués de la última campaña contra Bonaparte y l'exiliu definitivu d'este a la islla Santa Lena, les grandes potencies impunxeron a Francia un nuevu tratáu en payares de 1815, qu'estableció'l pagu d'indemnizaciones per valor de setecientos millones de francos a abonar en cinco años, afitó guarniciones de la «Séptima Coalición» en tol norte y esti del territoriu francés, ya impunxo a Francia les mesmes fronteres qu'en 1789, dexando ensin efeutu tolos previos alcuerdos apautaos con Talleyrand y que favorecíen los intereses franceses.

Consecuencies del Congresu de Viena editar

Los alcuerdos tuvieron vixencia nos territorios d'Europa Central y del Este hasta'l final de la Primer Guerra Mundial; sicasí, la paz consiguir por aciu l'establecimientu del absolutismu, que los demás estaos europeos comprometer a defender contra enemigos "internos o esternos" y dio llugar a la formación de la Santa Alianza ente Rusia, Austria, y Prusia como pactu ente los respeutivos monarques pa combatir el Lliberalismu heredáu de la Revolución Francesa y que consideraben "factor de desorde y perturbador de la paz". A la fin, l'emperador d'Austria Francisco I, declaró que la nueva Europa yera la Europa de la Restauración y postuló amás qu'estos pactos de Viena teníen de ser "eternos" p'asina asegurar la paz europea.

Magar les midíes que s'alcordaron pa caltener a raya a los enemigos del Antiguu Réxime, non pudo evitase col pasu de los años l'espardimientu de les idees lliberales y socialista en diversos países, les que provocaron les revoluciones de 1830 y sobremanera les de 1848, que alteriaron gravemente'l "conciertu absolutista permanente" que pretendía crease nel Congresu de Viena. Aun así, el Congresu llogró formar un auténticu "equilibriu de poder", ciertu qu'imperfectu, pero que toles grandes potencies teníen intereses comunes pa caltenelo y que siquier evitó grandes guerres n'Europa hasta la Primer Guerra Mundial.

Notes y referencies editar

Bibliografía editar