Conmemoración de los Fieles Difuntos

La Conmemoración a los Fieles Difuntos, popularmente llamada Día de los Muertos o Día de los Difuntos, ye una celebración que tien llugar el día 2 de payares complementando al Día de Tolos Santos, que'l so oxetivu ye orar por aquellos fieles qu'acabaron la so vida terrenal y, especialmente, por aquellos que s'atopen entá n'estáu de purificación nel Purgatoriu.

Conmemoración de los Fieles Difuntos

El día de los muertos (1859) por William-Adolphe Bouguereau.
Día de celebración 2 de payares
Día de la selmana Domingo
Llugar de celebración Día Internacional
[editar datos en Wikidata]
El Día de los Difuntos [...] el día designáu na Ilesia Católica Romana pa la conmemoración de los difuntos fieles. La celebración basar na doctrina de que les almes de los fieles qu'a la de morrer nun fueron llimpiaes de pecaos veniales, o que nun fixeron expiación por transgresiones del pasáu, nun pueden algamar la Visión Beatífica, y que se-yos puede ayudar a algamar por rezos y pol sacrificiu de la misa. [...] Ciertes creencies populares rellacionaes col Día de los Difuntos son d'orixe paganu y d'antigüedá inmemorial. Asina asocede que los llabradores de munchos países católicos creen que na nueche de los Difuntos los muertos vuelven a les cases onde enantes vivieren y participen de la comida de los vivientes
tomu I, páx. 709

The American Encyclopedia diz:

Elementos de los costumes rellacionaes cola viéspora del Día de Tolos Santos remontar a una ceremonia druídica de tiempos precristianos. Los celtes teníen fiestes pa dos dioses principales... un dios solar y un dios de los muertos (llamáu Samhain), la fiesta del cual celebrábase'l 1 de payares, l'empiezu del añu nuevu celta. La fiesta de los difuntos foi gradualmente incorporada nel ritual cristianu
tomu 13, páx. 725

El llibru The Worship of the Dead (L'adoración de los difuntos) señala a esti orixe al dicir:

Les mitoloxíes de toles naciones antigües tán entretejidas colos sucesos del Diluviu [...] La puxanza d'esti argumentu ta ilustráu pol fechu de qu'una gran fiesta de los muertos en conmemoración d'esi acontecimientu reparar, non solo en naciones que más o menos s'atopen en comunicación ente sigo, sinón tamién n'otres estensamente desamoraes, tantu pel océanu como por sieglos de tiempu. Amás, toos celebren esta fiesta más o menos el mesmu día en que, acordies col rellatu mosaicu, tuvo llugar el Diluviu, esto ye, el decimoséptimu día del segundu mes... el mes que cuasi correspuende col nuesu payares
Londres, 1904, Colonel J. Garnier, páx. 4

Poro, estes celebraciones en realidá empezaron como una fiesta pa honrar a persones que, por cuenta de la so maldá, fueren destruyíes por Dios nos díes de Noé. (Gén. 6:5–7; 7:11.)

La práutica relixosa escontra los difuntos ye por demás antigua. El profeta Jeremías nel Antiguu Testamentu diz: «En paz vas morrer. Y como se quemar arumes polos tos padres, los reis antepasaos que te precedieron, asina los quemar por ti, y col «¡ai, señor!» te plañirán, porque lo digo yo — oráculu de Yahveh» (Jeremías 34,5). De la mesma nel llibru 2° de los Macabeos ta escritu: «Mandó Juan Macabéu ufiertar sacrificios polos muertos, por que quedaren llibres de los sos pecaos» (2 Mac. 12, 46); y siguiendo esta tradición, nos primeros díes de la Cristiandá escribíense los nomes de los hermanos que partieren na díptica, que ye un conxuntu formáu por dos tables plegables, con forma de llibru, nes que la Ilesia primitiva acostumaba a anotar en dos llistes pareadas los nomes de los vivos y los muertos por quien s'había d'orar.

Nel sieglu VI los benedictíns teníen el costume d'orar polos difuntos a otru día de Pentecostés. En tiempos de san Isidoro († 636) n'España había una celebración paecida'l sábadu anterior al sesentenu día enantes del Domingu de Pascua (Domingu segundu de los trés que se cuntaben enantes de la primera de Cuaresma) o enantes de Pentecostés.

N'Alemaña cerca del añu 980, según el testimoniu del cronista medieval Viduquindo de Corvey, hubo una ceremonia consagrada a la oración de los difuntos el día 1 de payares, fecha aceptada y bendicha pola Ilesia.

Adoptada por Roma nel sieglu XIV pero que se remonta dellos sieglos tras. Foi'l 2 de payares del añu 998 -otros autores afiten la fecha en 1030- cuando, nel sur de Francia, el monxu benedictín San Odilón o Odilo (c. 962 - 1048), quintu abá de Cluny, instauró la oración polos difuntos nos monesterios de la so congregación, como fiesta pa orar poles almes de los fieles que finaren, polo que foi llamada «Conmemoración de los Fieles Difuntos». Ente la esvalixada obra d'esti santu, llegó hasta los nuesos díes una vida de la santa emperatriz Adelaida, una biografía del so antecesor Mayeul, sermones, himnos y oraciones, y varies cartes de la so abuitada correspondencia. D'ellí estendióse a otres congregaciones de benedictinos y ente los cartuxos; la Diócesis de Liexa adoptar cerca del añu 1000, en Milán adoptóse'l sieglu XII, hasta ser aceptáu'l 2 de payares, como fecha en que la Ilesia celebraría esta fiesta.

Celebración llitúrxica nel Catolicismu editar

Na Ilesia católica editar

Na Ilesia católica, pa esta celebración recítase l'Oficiu de difuntos y les mises son de Réquiem, anque'l 2 de payares caya en domingu.

N'España, Portugal y América ye tradición que los sacerdotes celebren tres mises esi día. Una concesión asemeyada solicitar pa tol mundu al Papa Lleón XIII, pero anque nun la concedió, sí ordenó un Réquiem especial en 1888.

Nes Ilesies Católica Orientales editar

Ente los cristianos orientales hai dellos díes dedicaos a la oración polos difuntos, munchos d'ellos cayen en sábadu, mientres el tiempu de la Cuaresma o Pascua. Nel ritu de la Ilesia Ortodoxa Griega, esta fiesta celebrar na viéspora de la Sesaxésima, o na viéspora de Pentecostés, ente que la Iglesia Armenia celebra la Pascua de los difuntos» a otru día de Pascua de Resurrección.

Na Ilesia Serbia hai tamién una Conmemoración de los difuntos, celebrada'l sábadu siguiente a la fiesta de la Concepción de san Xuan Bautista (23 de setiembre).

Na Ilesia Anglicana editar

Mientres la Reforma protestante, la celebración de los Fieles Difuntos foi fundida cola de Tolos Santos pola Ilesia Anglicana, anque foi anovada por ciertes Ilesies coneutaes col Movimientu de Oxford nel sieglu XIX.

Ente dellos protestantes non anglicanos la tradición foi caltenida aprofiantemente. A pesar de la influencia de Lutero, qu'abolió esta celebración en Saxonia y de les penes eclesiástiques luteranes, sobrevive esta celebración na Europa protestante.

Tradiciones del Día de los Fieles Difuntos editar

La tradición d'asistir al campusantu pa rezar poles almes de quien yá abandonaron esti mundu, ta acompañada d'un fondu sentimientu de devoción, onde se tien el convencimientu de que'l ser queríu que se coló y va pasar a una meyor vida, ensin nengún tipu de dolencia, como asocede colos seres terrenales.

En Francia la xente de tolos rangos y credos decora los sepulcros de los sos muertos na Fête des morts.

Nel centru y sur de Méxicu y n'América Central (qu'en xunto componen la rexón conocida como Mesoamérica) esta celebración combinar con elementos d'indixenismu y del sincretismu resultó una orixinal celebración nel Día de Muertos, distinta de les otres naciones católiques. Esta fiesta inclúi por tradición un Altar de muertos que consiste nuna serie d'adornos florales acompañaos de la comida favorita del difuntu; amás de fotografíes y otros detalles.

Nes zones andines de Suramérica, especialmente n'Ecuador, Perú y Bolivia, el costume ye preparar ya intercambiar ente familiares y amigos les guaguas de pan pa consumir cola tendalada morada qu'en delles árees rurales son tamién ufriendes principales nos campusantos.

N'Arxentina simultáneamente conmemórase'l Día de los Muertos pola Patria, instituyíu a partir de la iniciativa del profesor correntino Dr. José Alfredo Ferreira, nel añu 1910.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • Bruno Cardeñosa (2007) - Historia d'Iberia Vieya - Nᵘ29 - L'Armada Invencible. Editorial: América Ibérica. ISSN: 1699-7913.