Conquista d'América

La conquista d'América ye'l procesu d'esploración, conquista y asentamiento nel Nuevu Mundu por España y Portugal nel sieglu XVI, y otres potencies europees darréu, dempués del descubrimientu d'América, por Cristóbal Colón en 1492. La Conquista dio llugar a rexímenes virreinales y coloniales bien poderosos que resultaron na asimilación cultural de la mayor parte de poblaciones indíxenes y el so sometimientu a les lleis de les potencies conquistadores.[1]

La llegada de los españoles al Caribe en 1492, abrió'l camín por que delles potencies europees conquistaren amplios territorios del continente americanu.
Pintura de Dióscoro Puebla, (Esposición Nacional (1862), Medaya de primer clase)

Toa Europa creció descomanadamente gracies a les riqueces d'América, non solo España y Portugal. La Conquista dio llugar a la importación de nuevos productos agrícoles n'Europa como'l tomate, el maíz, la papa o'l cacáu que tuvieron un gran impautu na economía y vezos europeos. Igualmente, revolucionóse'l paisaxe granible y alimenticiu del continente americanu cola llegada de les variedaes agrícoles y diversidá ganadera d'Eurafrasia. La introducción de minerales americanos impulsó descomanadamente la economía europea pero tamién creó situaciones d'alta inflación. Nos sieglos posteriores, l'oru y la plata desempeñaron una función importante na nacencia del capitalismu, principalmente nos Países Baxos, Gran Bretaña y Francia. La Conquista d'América foi un procesu cuasi permanente, una y bones delles sociedaes indíxenes opunxeron una resistencia continua y otres nunca fueron asimilaes dafechu.

España llegó a conquistar la mayor parte d'América por cuenta de que foi'l país que patrocinó'l viaxe de descubrimientu, per mediu de los Reis Católicos, y qu'antes empecipió la colonización. Por aciu una bulda del papa Alexandru VI, declaróse llexítima la posesión española de toles tierres atopaes más allá de cien legua al oeste de les islles Azores.[2] Un llixeru cambéu posterior partió'l continente americanu ente les potencies d'España y Portugal, lo cual quedaría ratificáu nel Tratáu de Tordesillas. Sicasí otres potencies europees sumar a la conquista y colonización n'América darréu, de cutiu compitiendo ente elles y colos imperios yá esistentes. Ente elles atópense Francia, Gran Bretaña, los Países Baxos, y hasta Rusia y Dinamarca. Tamién se formaron pequeñes colonies efímeres de países escandinavos na mariña oriental de lo qu'anguaño son los Estaos Xuníos.

Dellos pueblos americanos presentaron resistencia a la ocupación de los europeos,[3] a pesar d'atopase en desventaxa dende'l puntu de vista de teunoloxía bélica. Les armes y téuniques de guerra españoles yeren más avanzaes que les indíxenes. Los europeos conocíen la fundición, la pólvora y cuntaben con caballos y vehículos de guerra. Los americanos cuntaben con una teunoloxía lítica y escarecíen d'animales de carga, a pesar de ser cimeres en númberu y en conocencia del terrén. L'establecimientu d'aliances de los capitanes españoles con líderes nativos, foi decisivu pa permediar el númberu de combatientes .[4] Les enfermedaes que los europeos llevaron a América —pa les cualos los indíxenes escarecíen de defenses— cobraron miles de vides y fueron un factor que pesó en contra de les sociedaes americanes, que metanes la guerra tamién enfrentaron el desastre epidemiolóxicu.[ensin referencies] La hestoria de la Conquista d'América foi rellatada principalmente dende'l puntu de vista de los europeos.[ensin referencies] Salvu nel casu de los mesoamericanos, los pueblos indíxenes desconocíen la escritura, de cuenta que los rexistros de los fechos dende la perspeutiva indíxena consisten principalmente en rellatos recuperaos dellos años dempués polos mesmos europeos. Cuntar con ellos nos casos de Nueva España, el Perú y Yucatán.

Antecedentes editar

Primer poblamientu d'América editar

 
Predominiu del haplogrupo Q en poblaciones amerindies.

La evidencia xeolóxica, arqueolóxica y xenética amuesa que'l continente americanu foi pobláu dende l'estremu norte d'Asia, al traviés de la ponte de tierra de Beringia esistente fai milenio pero anguaño somorguiáu sol nivel del mar. Esiste evidencies de que'l continente americanu yá taba pobláu en delles rexones fai 14 000 años.[5] Nun se conoz con precisión la duración y el númberu de folaes migratories dende Asia, anque sí esiste evidencia de qu'esistieron siquier tres folaes (bien probablemente más de trés). Por casu, ye conocíu que los pueblos de la familia llingüística esquimo-aleutiana constituyeron bien probablemente la última folada d'inmigrantes que s'espandió pola rexón del árticu.

Sía que non, los pueblos americanos amuesen una gran diversidá cultural y llingüística, y una cercanía xenética menor colos actuales europeos que coles poblaciones d'Estremu Oriente. Presumiblemente los grupos asiáticos de los que proceden los indíxenes americanos darréu fueron movíos o abrasaos por otros grupos.

Panorama nel continente americanu editar

La conquista d'América supunxo la ocupación del territoriu de dellos pueblos en desigual desenvolvimientu cultural qu'habitaben nel continente, dende cazadores pañadores como los pericúes, guaycuras, cochimíes hasta cultures más avanzaes, con sistemes estatales que s'estendía sobre centenares de miles de quilómetros, ente les cualos destacaben en Mesoamérica l'Imperiu azteca, l'Imperiu purépecha y los cacicazgos mayes en Yucatán. N'América del sur destacaben en centru de Colombia, la confederación muisca y a lo llargo de los Andes en gran incaica (que de la mesma sometiera a dellos de los reinos y cacicazgos más importantes de la rexón nel sieglu anterior). N'América del norte la confederación iroquesa algamó en mayor grau d'organización socioeconómico.

Hanse documentáu cuasi 900 llingües indíxenes n'América (ver Llingües indíxenes d'América), anque munchos grupos sumieron primero que les sos llingua pudieren ser afechiscamente documentaes polo que'l númberu de llingües (y presumiblemente el de grupos étnicos superaba llargamente'l millar). Entá na actualidá, siguen falándose centenares de llingües indíxenes, magar la mayor parte d'estes llingües tienen unos pocos miles de falantes, esistiendo bien poques llingües indíxenes que superen el mediu millón de falantes (náhuatl, quechua, aymara, guaraní).

L'efímeru asentamientu viquingu del árticu canadiense editar

 
Recreación d'una vivienda viquinga en L'Anse aux Meadows (Canadá).

Deduzse que nuna islla del Archipiélagu árticu canadiense los viquingos establecieron un asentamientu humanu, al que como muncho se da una duración d'una década, y que ta asitiáu en L'Anse aux Meadows. Demostróse con fecháu de radiocarbono que los restos que s'afirmen atopaos naquel llugar datar ente los años 975 y 1020.[6] El sitiu foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco.

Les primeres investigaciones fueron espuestes pol xeógrafu francés Conrad Malte-Brun, quien foi primer secretariu xeneral de la Sociedá de Xeografía (Société de Géographie) en 1821.[7][8][9] Nesi mesmu añu, el sacerdote neoleonés, insurxente na independencia de Méxicu, frai Servando Teresa de Mier, comunicó esta noticia na so carta de despidida a los mexicanos:

... Van Topar tamién los mios paisanos na Xeografía eruditísima de Maltebrun, que se taba imprimiendo en París l'añu 1814, pruebes evidentes, de que dende'l sieglu X hubo na nuesa América colonies (y sábense los sos nomes) de dinamarqueses o normandos, irlandeses y escoceses...
Frai Servando Teresa de Mier, "Carta de despidida a los mexicanos" 1821[10]

Les investigaciones realizaes pol esplorador Helge Ingstad y la so esposa l'arqueóloga Anne Stine, publicaes nel so llibru El Descubrimientu Viquingu d'América: La Escavación del Sitio Norte en L'Anse Aux Meadows, Newfoundland, suxuren que Leif Erikson foi'l so fundador.[11] En 1964, el Congresu de los Estaos Xuníos declaró como'l "Día de Leif Erikson" al 9 d'ochobre, primer arribada d'emigrantes de Noruega a Nueva York en 1825, en conmemoración a los estauxunidenses d'orixe nórdicu y la so contribución a los Estaos Xuníos.[12] En 2007, el presidente de los Estaos Xuníos George W. Bush declaró n'ocasión de la celebración del Día de Leif Erikson que:

Leif Erikson, fíu d'Islandia y nietu de Noruega, lideró una tripulación determinada al traviés del Atlánticu más de 1.000 años tras y convirtiéndose n'unu de los primeros europeos conocíos n'aportar a Norteamérica.[13]

Contautu y colonización europea editar

La presencia de los viquingos na islla de Terranova nel estremu norte d'América namái tuvo consecuencies locales y pasó desapercibida pa los pueblos autóctonos del continente. Sicasí, el contautu colos europeos establecíu a partir de los viaxes de Cristóbal Colón tendría un impautu enorme y permanente sobre les cultures americanes y el mundu européu.

Los viaxes de Cristóbal Colón editar

El navegante Cristóbal Colón entamó'l viaxe de descubrimientu que partió de Palos de la Frontera (Huelva, España) en direición escontra'l oeste. La flota al so mandu constaba de tres embarcaciones, una d'elles llamada La Santa María a la que se suman dos carabeles, La Niña y La Pinta, y que gobernaba so la bandera de la corona de Castiella y foi poles que llegó a América el 12 d'ochobre de 1492. Colón creyó equivocadamente que llegara a la mariña oriental del Asia, denominándoles como "Les Indies". Esi nome espublizar p'América como fixo Marco Polo con Asia, de la mesma ente los europeos emplegaron la denominación de "Indies", y "West Indies" pa les posesiones britániques, según la denominación de "indios", pa referise a los indíxenes ensin distinción a les sos distintes cultures, sociedaes y miembros.

 
Mapa del alemán Martin Waldseemüller de 1507, quien denomina "America" (sic) a les tierres esploraes per España nel mar Caribe y la mariña atlántica del continente americanu nel momentu de la publicación de la Universalis Cosmographia, antes de los descubrimientos de Balboa (1513). El mapa atópase na Galería d'Ayalgues de la Biblioteca del Congresu de los Estaos Xuníos y conózse-y como'l Certificáu de nacencia d'América. Les denominaciones "Abya Yala" (mayes), "Cem Anahuac" (azteques) o Vinland (viquingos) nun son equivalentes.

Colón morrió ensin saber que'l so descubrimientu d'una nueva ruta naval fixéra-y llegar a un nuevu continente y que tendría de resultes la conquista ya incorporación polos europeos del sieglu XV de civilizaciones, cultures, sociedaes o individuos indíxenes, habitantes de los territorios so xustificación de la ocupación de tierres ya imposición de costume per parte de los europeos basar en diverses trés argumentaciones principales:

  1. "Tierra de Naide" (res nullius), principiu que supunxo de fechu y derechu la repartida n'ocasiones del territoriu ente estaos europeos al traviés de la ocupación, por desconocimientu de la propiedá indíxena cuando la hubiera.
  2. "Tierres pa la cristiandá", principiu que llevó de la mesma a la decisión d'espublizar el cristianismu a los habitantes d'América, habilitando la so conversión forzosa en casu de negase a aceptar esa relixón, pela cueta dellos europeos sostuvieron que «los indios nun teníen alma»[14] negando la condición humana de los pueblos orixinarios.
  3. "Derechos de conquista" de los estaos europeos sobre les civilizaciones o sociedaes natives que s'impunxeren unos sobre otres, de les riqueces natural y acumuláu d'unos indíxenes sobre otros, según nel so casu la imposición d'utilizar a los habitantes como mano d'obra forzada, y que correspondía a quien apoderara'l territoriu. La obsesión pol oru, simbolizada na busca d'El Dorado, caracterizó una forma de Conquista d'América basada nel Condotiero empobinando al soldáu mercenariu, y d'usu entós nos fechos d'armes ente europeos.

Cristóbal Colón concedió parte del afayu a Xuan II de Portugal en 1493, al volver de la so primer espedición. Esto xeneró una serie de negociaciones ente España y Portugal que se resolvieron por aciu la intervención del papa Alexandru VI qu'axudicó los territorios descubiertos por Colón y entá por afayar, al reinu de Castiella, castigando cola pena d'escomunión a cualquier cristianu que viaxara a los dominios de Les Indies ensin autorización del rei de Castiella (Buldes Alexandrines), orde que sieglos más tarde sería desobedecida por británicu y holandeses (que por otres razones rompieron cola Ilesia católica) según franceses. Una década dempués, el navegante al serviciu de la monarquía española, Américo Vespucio describiría que les tierres descubiertes por Colón nun s'atopaben n'Asia, sinón nun continente nuevu, desconocíu polos europeos d'aquella dómina. Por cuenta de esta tesis, los europeos acabaríen llamando "América" al continente recién descubiertu.

Conquista y colonización editar

Pasaos unos 30 o 50 años, yá esistíen gobiernos coloniales más o menos establecíos, que controlaben especialmente les árees antaño apoderaes polos principales imperios americanos (otres árees perifériques a ellos tardaron más tiempu en ser efeutivamente apoderaos). Los gobiernos coloniales incorporaron l'actividá granible de les sociedaes americanes sol so dominiu al comerciu mundial, al esportar minerales preciosos y productos agrícoles americanos a Europa. Col tiempu desenvolvióse'l mercantilismu, y depués el capitalismu.[15] Sicasí, el procesu de xestión llevar a cabu por un mecanismu de concesiones privaes que, por cuenta de la so independencia nun terminaba de prestar a Felipe II. En 1495, los reis católicos prohibieron la esclavitú de los nativos, pero Inglaterra y otres potencies impunxeron sistemes de trabayu servil pa los indíxenes,[16] y un estendíu réxime esclavista (propiu de les civilizaciones americanes, asiátiques, europees y africanes), que s'alimentó del secuestru de persones n'África y el so treslláu forzosu a América.[17] Dende l'entamu del asentamientu español n'América, creáronse lleis pa la proteición de los habitantes indíxenes, les primeres de la hestoria, y un conceutu inauditu pa esa dómina histórica. Inclusive el papa Paulo III en 1537, promulgó la bulda Sublimus Dei, onde establecía los derechu a la llibertá de los indíxenes, y la so prohibición de esclavizarlos. Sicasí, en 1548, el papa Paulo III confirmó'l derechu a tener esclavos, inclusive por miembro de la ilesia, anque tamién reafitó que: los indios», nun lo yeren y teníen derechu a ser llibres, y a lliberar.[18] Ello ye que tantu los papes como los reis d'España, oponer a amenorgar a los nativos a la esclavitú.[18] El Llibru VI, Títulu II, de les Lleis d'Indies de 1525, dicía:

En conformidá de lo que ta dispuestu sobre la Llibertá de los Indios, ye La nuesa Voluntá y mandamos, que nengún Adelantado, Governador, Capitán, Alcalde, nin otra persona de cualquier estáu, dignidá, oficiu, que seya en tiempu y ocasión de paz o guerra, anque xusta ... seya ardigosu de cautivar indios naturales de les nueses Indies, Islles y Tierra Firme del Mar Océanu ... nin tenelos por esclavos ... o los matar, prender o cautivar sacante nos casos y nociones que poles lleis d'esti títulu tuviera dispuestu y dexáu. Por cuanto toles llicencies y declaraciones hasta güei feches que nestes lleis nun tuvieren arrexuntaes o les que se dar o fixeren, nun siendo daes nin feches por Nos espresamente, revocar y suspendemos, no que toca a cautivar o faer esclavos a los Indios en guerra, anque seya xusta ... Y coles mesmes mandamos que nenguna persona en guerra nin fora d'ella, pueda tomar, aprehender nin ocupar, vender nin camudar por esclavu a nengún Indiu, nin tene-y por tal...[19]

Sicasí, hubo otres instituciones qu'aprovieron la mano d'obra nativa precisada pa distintos trabayos y esplotaciones agrícoles; el yanaconazgo y la encomienda, anque dellos abusos fixeron que se llindaren, dando llugar a la importación d'esclavos negros d'África.[18] Nes colonies d'España, establecióse un sistema de castes qu'imponía un rol social. Depués de la Conquista d'América, dalgunes de les constituciones de les naciones que s'independizaron abolieron la esclavitú, siguiendo l'exemplu teóricu de Francia[ensin referencies]; otres constituciones como la d'Arxentina promovían la ocupación d'europeos nos territorios poblaos por indíxenes. N'otros países americanos, como'l Reinu de Brasil y Estaos Xuníos, la esclavitú siguió hasta la segunda metá del sieglu XIX.

Culturalmente, la conquista d'América impunxo les carauterístiques de la civilización europea,[20] imponiendo l'usu de llingües europees, principalmente del idioma español, l'inglés, el portugués y el francés, estendiendo la escritura y l'economía mercantil, convirtiendo a la población al cristianismu (nel sector ibéricu esi procesu producióse al traviés de lo que se denominó evanxelización, derivada de la misión de salvación de los indíxenes que'l papa Alexandru VI impunxo a les monarquíes ibériques.[21]) munches vegaes con variaes formes de sincretismu nes que persisten les relixones precolombín y africanu, y la erradicación del canibalismu.[ensin referencies] Otru de los aspeutos de la colonización trata los sacrificios humanos nes cultures americanes que los practicaben,[22] como por casu los chichimecas, quien tamién solíen imponer a los sos conquistaos un sistema similar al feudal.[22] Les cultures européu y americanu adoptaron mutuamente los adelantos téunicos[ensin referencies] desenvueltos por caúna, mientres miles d'años de desenvolvimientu de les sos respeutives civilizaciones y cultures.

La conquista europea realizar a partir d'enclaves urbanos y nun enfusó o foi refugada, n'amplies árees del continente que nun tener el grau de civilización d'azteques o inques. Asina, dellos pueblos orixinarios caltuvieron el dominiu sobre vastos territorios hasta finales del sieglu XVIII o del sieglu XIX, cuando sufrieron una nueva fola de conquista per parte de los estaos americanos independizaos: la Patagonia, la llanura pampeana, el Gran Chaco, el Mato Grosso, la Rexón Amazónica, la Rexón del Darién, les grandes llanures del oeste norteamericanu y Alaska ente otres, permanecieron sol dominiu de naciones como los mapuche, het, ranquel, wichí, qom, amazóniques, algonquina, hopi, comanche, inuit y munchos otros.

Dellos pueblos indíxenes, llamaos nel sieglu XIX xabaces polos gobiernos nacionales de dellos países como Arxentina, Brasil, Estaos Xuníos, Uruguái, Chile, y tamién llamaos indios por delles persones en dellos países Arxentina o Brasil carecieron aiciones de guerra per parte d'esos estaos nacionales independientes d'América y les sos fuercies armaes a lo llargo del sieglu XIX y XX, lo que foi denunciáu como xenocidiu, en tanto'l so gobiernos haber consideráu como "aición civilizatoria" o "pacificadora".[ensin referencies] Na Conquista d'América, dellos estaos independientes americanos, como Arxentina, Chile y Estaos Xuníos, tamién llevaron alantre aiciones tendientes a ocupar territorios d'indíxenes en variaos estadios de desenvolvimientu; dellos estudiosos sostienen qu'en diches aiciones estos países llevaron alantre polítiques de llimpieza étnica y de xenocidiu,[23][24] pero otros negar.[25] Na Conquista, nel sieglu XIX y sieglu XX, dellos estaos americanos, como Arxentina, Chile y Estaos Xuníos, tamién realizaron aiciones d'esploración, apropiación y conquista qu'implicaron la ocupación del territoriu de dellos pueblos indíxenes de desigual desenvolvimientu cultural. Tamién nel sieglu XX, otres naciones americanes impulsaron polítiques racistes contra indíxenes, afroamericanos y los sos descendientes como reflexu d'una doctrina racista biolóxica pseudocientífica. Delles persones y estudiosos sostienen qu'en diches aiciones estos países llevaron alantre polítiques de llimpieza étnica y de xenocidiu,[23][24] pero otres persones y estudiosos negar.[25]

Magar ye clara la fecha d'entamu de la Conquista d'América (1492), la fecha de finalización ye menos clara. Nel casu español, na década del 1570 un decretu del rei Felipe II prohibió los actos de conquista, denominándose a partir d'entós los actos llevaos alantre polos españoles cola pallabra pacificación. Más allá de les cuestiones terminolóxiques puede dicise que la Conquista Europea d'América terminó col procesu xeneralizáu d'emancipación empecipiáu pola independencia estauxunidense en 1776 y creación de naciones independientes y soberanes n'América que s'estendió a lo llargo de los sieglos XIX y XX. La última nación n'independizase d'una potencia europea foi Belize en 1981, restando entá dellos pocos enclaves coloniales.

 
Fotografia de la Masacre de Wounded Knee, mientres la espansión estauxunidense escontra l'oeste asocedida nel sieglu XIX.

Magar ello los procesos de conquista de pueblos orixinarios siguieron nos países yá independizaos d'Europa. Exemplos d'ello son la llamada Conquista del Oeste per parte de los Estaos Xuníos, y les denominaes Conquista del Desiertu y Pacificación de la Araucanía n'Arxentina y Chile, por aciu les cualos conquistáronse les tierres y sometióse al pueblu Mapuche. Inclusive escontra finales del sieglu XX en países como Colombia, Venezuela, Brasil y Perú rexistrábense casos de colonos blancos que quitaben a los pueblos aboríxenes de los sos territorios de manera violenta o per mediu de negocios non claros.[ensin referencies] La organización continental de los pueblos indoamericanos sigue a denunciar fechos en contra de los derechos humanos nesi sentíu. La eleición d'Evo Morales como presidente de Bolivia en 2006, primer presidente d'un país americanu perteneciente a un movimientu indíxena, foi presentáu polos sos siguidores como la primer oportunidá pa desmontar la matriz étnica-colonial subsistente de los Estaos americanos.[26]

Méxicu, en proclamando la so independencia, aceleró'l procesu de conquista de los territorios pertenecientes a les naciones indíxenes que quedaron dientro de les sos fronteres.[27] Especial roxura algamó la llucha contra los apaches, calificada por dalgún autor como una guerra d'estermín[28] y que llevó al xefe apache Gerónimo a pronunciar estes pallabres sobre los mexicanos poco primero de morrer:

Yo mesmu maté a munchos mexicanos. Nun sé cuántos esautamente porque munches vegaes nun los cuntaba. Dalgunos nun valía la pena cuntalos, esa ye la verdá. Pasó enforma tiempu pero sigo ensin querer a los mexicanos. Conmigo siempres s'amosaron deslleales y criminales. Toi vieyu agora, y nunca más volveré tomar el senderu de la guerra, pero si fuera nueva y pudiera tomar el senderu de la guerra, diríame derechu hasta Méxicu.
Martha Delfin Guillaumin, “Los apaches, un pueblu orixinariu cuasi escaecíu en Méxicu”
Pa conformar una nación moderno y capitalista, los gobiernos lliberales empezaron per desconocer llegalmente toles corporaciones, incluyendo a la Ilesia, pero tamién les comunidaes indíxenes, a les que-yos negaron el so derechu de propiedá. Asina foi como, sol gobiernu independiente mexicanu, los pueblos indíxenes de Méxicu perdieron el derechu a la tierra que'l réxime colonial español respetáralos.” “Los Pueblos Indíxenes de Méxicu. Pueblos Indíxenes del Méxicu Contemporaneu”[29]


Uruguái, al poco de la so independencia, conquistó los territorios de los sos indíxenes: “Uruguái resolvió d'una manera radical el problema indíxena, esterminando los últimos nucleos que nun s'afixeron.”[30]El gobiernu independiente d'Uruguái realizó l'estermín sistemático y apostao de los amerindios del so territoriu planiando, de manera especial, la eliminación de les tribus charrúas, “posesores dende la edá remota de la más bella porción del territoriu de la República”.[31] Y asina, el 11 (o'l 10, según la fonte) d'abril de 1831 concentraron, so engañu, a un gran númberu de caciques y guerreros charrúas nun llugar llamáu Salsipuedes. Cuando los tuvieron arrodiaos, los soldaos gubernamentales, a les órdenes del xeneral Rivera, abrieron fueu sobre ellos aniquilando a la mayoría. Los que llograron escapar de la matanza de Salsipuedes fueron escorríos pol exércitu que nun agambó hasta asesinar a toos a los que dieron algame. Tres la masacre, les sos muyeres y fíos fueron partíos como esclavos ente les families adineraes de Montevideo (a cuatro unviar a París, onde fueron exhibíos peles cais como los postreros exemplares d'una etnia n'estinción; trés d'ellos morrieron ellí, ente que'l cuartu consiguió fuxir) y el so territoriu, el más ricu del Uruguái, definitivamente conquistáu. La nación charrúa sumió col Uruguái independiente.

Consecuencies editar

Ente les consecuencies a resaltar sobre la Conquista d'América tán:

  • Desapaición de los sistemes políticos y organizativos de los pueblos indíxenes americanos (magar esto asocedió en distintos momentos en cada rexón).
  • Perda definitiva de la so soberanía.[ensin referencies]
  • Desapaición de numberoses llingües autóctones y cuasi estinción d'otres. Les llingües indíxenes d'América pasaron a un segundu planu, magar esti procesu nun se retrasó práuticamente tres siglos, ya impunxéronse definitivamente los idiomes europeos, que son hexemónicos en tolos países americanos.
  • Destrucción de les obres culturales de los pueblos orixinarios (testos, obres d'arte, relixones, templos, ciudaes, obres artesanales, monumentos, caminos, memoria, etc.).[ensin referencies]
  • Inferiorización, despreciu y estigmatización de les cultures orixinaries.[ensin referencies] Ente munchos intelectuales europeos consolidar en eurocentrismu.
  • Subordinación de los pueblos orixinarios al ser amenorgaos a la categoría de "encamentaos" sometíos a colonizadores europeos, nel casu de la conquista española.[ensin referencies] Nel casu d'otres esperiencies coloniales tamién fueron en munchos casos desconocíos como seres humanos colos mesmos derechos que los europeos.[ensin referencies]
  • La esclavitú y trabayu forzáu: anque dellos pueblos aboríxenes practicaben la esclavitú, los conquistadores establecieron la mesma de manera xeneralizada.[ensin referencies] Pa ello fueron secuestraes alredor de 15 a 60 millones de persones n'África de les cualos solo unos 10 millones llegaron con vida a América pa ser amenorgaos a la condición d'esclavos.[ensin referencies]
  • Munches cultures del Nuevu Mundu caltuviéronse y aumentaron la población anque tamién munches cultures indíxenes sumieron debíu n'ocasiones a enfermedaes infeicioses que yeren llevaes polos europeos y que yeren desconocíes pa ellos, y n'otres a les conquistes europees.[ensin referencies]
  • La conquista abrió nueves víes de comunicación y tresporte, sobremanera marítimes ente Europa y América, según ente distintos puntos d'Europa y d'América ente sigo. Ello llevó a la creación de decenes de puertos oceánicos y fluviales nel continente americanu. El trazáu d'eses víes tuvo influyíu en gran midida por razones mercantiles, rellacionaes colos bienes que los colonizadores estrayíen n'América pa ser llevaos a Europa, principalmente oru, plata y alimentos, según la esportación de manufactures dende Europa y esclavos dende África escontra América.[ensin referencies]
  • Entamu de la mundialización, y apaición del comerciu tresatlánticu.
  • El maíz, la pataca, el cacáu y el tomate tuvieron un impautu importante na alimentación del restu del mundu. Inclusive'l cultivu n'América de plantes d'Afrasia como'l café o la caña d'azucre, tuvieron un impautu bultable na economía mundial. En munches rexones l'usu del maíz y más tarde la pataca dexó caltener poblaciones más grandessobremanera l'efeutu foi importante na China Ming.
  • Los colonizadores introducieron dellos tipos de cultivos que nun esistíen n'América: olivo, almendra, arroz, caña d'azucre y trigu y tamién animales de granxa y de carga, como'l caballu, la vaca, el pollín, el güe, y l'oveya, y tamién tou tipu de teunoloxía agrícola, cola cual aplicaron los sistemes de cultivu usaos n'Europa, faciendo tamién usu de carreta con rueda, que yera desconocida polos nativos americanos.[32]

Rellaciones ente los indíxenes y los conquistadores editar

Polo xeneral la mayor parte de les rellaciones ente conquistadores europeos ya indíxenes tuvieron marcaes pol conflictu social.[33] Magar ye ciertu, que cuando los grupos europeos encamentar por primer vegada y constituyíen una exigua minoría les rellaciones aportaron a en munchos casos amistoses.

La colonia encabezada por William Penn no que más tarde sería los estaos de Pennsylvania y Delaware primeramente caltuvo rellaciones amistoses colos indíxenes. En Méxicu y Perú les muyeres de l'antigua nobleza indíxena y los conquistadores europeos, formaron frecuentemente matriomonios mestos y parte de la intelligentsia indíxena taba aliada a los conquistadores que calteníen dalgunos de los sos privilexos. Na mariña de Brasil, la escasez de muyeres llevó a munchos homes portugueses a tomar esposes indíxenes, polo qu'inclusive les línguas gerais (língua geral paulista y Ñe'engatú), que yeren básicamente formes adasptas de llingües indíxenes tupís, foi la llingua predominante de la población colonial, hasta que'l rei de Portugual trató de marxinar estes llingües en favor del portugués de la metrópolis.

El colapsu demográficu editar

Mientres la conquista d'América produció un colapsu demográficu de la población indíxena. Les razones del mesmu atópense n'alderique, estremándose les corrientes que la atribúin a un efeutu ensin deseyar d'enfermedaes epidémiques trayíes polos colonizadores europeos, d'aquelles que sostienen que se trató d'un xenocidiu, aniciáu nel tratu dau a los indíxenes, d'estos actos da fe la Federación Pijao en Colombia.[34]

Pa dellos autores el factor decisivu na derrota de les civilizaciones americanes foi la introducción d'enfermedaes ya infeiciones inesistentes n'América hasta esi momentu, pa les que los pueblos orixinarios escarecíen de defenses biolóxiques fayadices. L'investigador estauxunidense H. F. Dobyns[35] calculó qu'un 95 % de la población total d'América morrió nos primeres 130 años dempués de la llegada de Colón. Pela so parte, Cook y Borak, de la Universidá de Berkeley, establecieron depués de décades d'investigación, que la población en Méxicu menguó de 25,2 millones en 1518 a 700 mil persones en 1623, menos del 3 % de la población orixinal.[36] En 1492 España y Portugal xuntes nun superaben los 10 millones de persones.[37]Esti estudiu de Cook y Borak, sicasí, recibió crítiques, dalgunes de les cualos tienden a contradicir lo que s'afirma nél.[38]

El colapsu demográficu de la población orixinal d'América foi, según dellos autores, la causa esencial de la so derrota militar como asocedió a los ambigues en Colombia. Steven Katz dixo al respeutu:

Bien probablemente trátase del mayor desastre demográficu de la hestoria: la despoblación del Nuevu Mundu, con tol so terror, con tola so muerte.[39]

Daqué similar, asocedió col Imperiu inca, ganáu por Francisco Pizarro en 1531. La primer epidemia de viruela foi en 1529 y mató ente otros al Emperador Huayna Cápac, padre d'Atahualpa. Nueves epidemies de viruela declarar en 1533, 1535, 1558 y 1565, lo mesmo que de tifus en 1546, gripe en 1558, difteria en 1614 y sarampión en 1618.[40] Dobyns envaloró que'l 90 % de la población del Imperiu inca morrió neses epidemies. En Norteamérica la cultura misisipiana colapsó aparentemente pocu dempués de la espedición de Hernando de Soto que pasó coles sos tropes meses nel actual territoriu d'Estaos Xuníos y paecer pudo tresmitir ciertes enfermedaes infeicioses a poblaciones vulnerables.

Alderique sobre la destrucción de les cultures orixinaries editar

 
Llenzu de Tlaxcala (1552). La Matanza de Cholula. Dellos sectores sostienen qu'estos cuadros callen los crímenes perpetaos polos nativos como los sacrificios humanos y el canibalismu. Los conquistadores prohibieron esti tipu de práutiques a los pueblos indíxenes. Como argumentu citen el rellatu de Bernal Díaz del Castillo, cronista de los conquistadores, quien cunta que poco primero de la Matanza de Cholula, los aliaos tlaxcaltecas diríen-y a la esclava amiga de Cortés:
Mira, Malinche, qu'esta ciudá ta de mala manera porque sabemos qu'esta nueche sacrificaron al so ídolu, que ye'l de la guerra, siete persones, y los cinco d'ellos son neños, por que-yos de victoria sobre vós.[41]
En sentíu contrariu otros sectores sostienen que los conquistadores demonizaron a los indíxenes, creando una lleenda negra col fin de facilitar el xenocidiu y esplotación de tolos pueblos indíxenes.

A lo llargo del tiempu tuvo llugar un importante alderique sobre les consecuencies de la conquista española d'América nel que s'espresaron diversos puntos de vista:

  • Actu civilizador: esta posición afirma que la conquista tuvo a la llarga un resultáu civilizadora poles meyores y conocencies qu'introdució n'América, y que dexó tamién cristianizar a los indíxenes, lo cual ameyoró la so moralidá y calidá de vida. Esta postura refuga que la Conquista europea o darréu los estaos americanos independientes causaren direutamente un descensu significativu de la población indíxena.
  • Actu civilizador d'una determinada potencia: como variación de la postura anterior, ciertos sectores sostienen que dellos países actuaron de manera humanitaria al conquistar a los indíxenes, pero otros non, llegando a causar xenocidios en ciertos casos.
  • Xenocidiu enllargáu cometíu poles potencies coloniales europees y los estaos americanos: la Cume de los Pueblos Indíxenes d'América considera que la Conquista realizada por toles potencies europees foi un xenocidiu físico y cultural y que esi xenocidiu foi siguíu polos estaos americanos.
  • Xenocidiu realizáu namái polos españoles: esta posición suel ser sostenida ente otros por dalgunos anglosaxones y ta nesi casu posiblemente rellacionada cola lleenda negra anti-española, impulsada principalmente por Gran Bretaña cuando puxaba pol poder n'América col Imperiu Español.
  • Xenocidiu de los estaos nacionales: esta posición niega que les potencies europees causaren un xenocidiu indíxena, pero sostién que dellos de los estaos nacionales americanos independizaos, cometieron xenocidios al conquistar territorios indíxenes.
  • Posiciones entemedies: esisten numberoses posiciones entemedies que consideren qu'esistieron escesos y abusos, pero que nun algamar la magnitú d'un xenocidiu.

La Cume de los Pueblos Indíxenes d'América sostién que l'aición de los conquistadores europeos non solo causó unu de los xenocidios más grandes de la hestoria, destruyendo cientos de cultures y estableciendo un sistema permanente de opresión y esplotación, sinón que tamién sostienen que'l xenocidiu y l'esplotación foi siguíu polos estaos nacionales socesores de les potencies coloniales.[42] Nesi sentíu, el Primer Alcuentru Continental de Pueblos Indios, axuntaos en Quitu en 1990 espresó na Declaración de Quito:

Los Indios d'América nun abandonemos enxamás nuesa constante llucha contra les condiciones de opresión, discriminación y esplotación que se nos impunxo arriendes de la invasión europea a los nuesos territorios ancestrales.[43]

Esta posición, según dellos historiadores, ignora la mesma situación de opresión y esplotación a la que taben sometíos munchos pueblos precolombinos, y los mesmos habitantes de reinos indíxenes polos sos caciques o señores. Tamién ignora los conflictos y guerres ente pueblos indíxenes esistentes antes de la conquista.

La Cume Continental de Pueblos y Organizaciones Indíxenes del Continente d'Abya Yala, axuntaos en Mar del Plata en 2005, declaró:

Nós, los Pueblos y Organizaciones Indíxenes del Continente de Abya Yala —América— aconceyaos en territoriu ancestral del Pueblu Mapuche, Mar del Plata, Arxentina, del dos al cuatro de payares, de primeres invocamos, la cosmovisión de los nuesos mayores y siguiendo el camín trazáu por ellos, nun marcu d'unidá y harmonía ente nós y cola nuesa madre naturaleza, damos les siguientes pallabres.

Que, esti Cume Continental Indíxena en Mar del Plata 2005, ye la continuación de 1990 nel Alcuentru Continental Indíxena. El Segundu Alcuentru Continental d'un procesu d'Unión Continental de l'Águila y el Cóndor, empecipiáu en Quito.
Que somos los representantes de más de 50 millones de muyeres y homes indíxenes del continente y somos Pueblos presistentes a la creación de los actuales Estaos, polo qu'exercemos y reclamamos la reconocencia del nuesu derechu a la llibre determinación como Pueblos, con cuenta de decidir la nuesa organización política y el nuesu propiu desenvolvimientu económicu, social y cultural.

Que los Pueblos Indíxenes fuimos víctimes por quinientos trelce años d'un procesu de xenocidiu, colonización y discriminación producto d'ideoloxíes y polítiques imperiales, mesmes que violaron los nuesos derechos fundamentales. Cualquier diálogu ente Pueblos Indíxenes, l'Estáu y la Sociedá, tien de tomar en cuenta la naturaleza coleutiva y histórica d'estos derechos.[44]

Según dellos historiadores, la posición indixenista moderna tiende a idealizar la situación de supuesta paz y prosperidá esistente nel periodu anterior a la llegada de los europeos, indicando que les guerres, esclavitú, y práutiques como sacrificios humanos demuestra que la vida de los habitantes precolombinos nun taba exenta de gran durez y crueldá. Sicasí, la Cume de los Pueblos Indíxenes d'América presntó a les Naciones Xuníes una Carta de la Tierra de los Pueblos Indíxenes qu'ente otres coses, proclama la imprescriptibilidad de los derechos de los pueblos indíxenes y el derechu a l'autodeterminación, y esixe la reforma de la Convención de les Naciones Xuníes contra'l Xenocidiu col fin d'incluyir «les numberoses formes de xenocidiu de pueblos indíxenes»sobremanera'l «xenocidiu cultural».[45]

N'América Llatina esta posición desaxeradamente crítica ante la obra de los conquistadores europeos foi tamién adoptada oficialmente por delles naciones como Venezuela[46] o Bolivia y por una considerable cantidá d'intelectuales y fuercies polítiques. N'Europa y parte de Norteamérica ye más habitual que los funcionarios oficiales, la opinión pública, los intelectuales y les organizaciones políticu y social nun consideren que la conquista d'América constituyera un xenocidiu, en términos xenerales.

Dellos investigadores d'Estaos Xuníos, Gran Bretaña, Holanda, Bélxica, Alemaña, Francia, Suecia y Noruega sostuvieron tamién que l'aición de los conquistadores españoles n'América foi bárbara y constituyó un xenocidiu.[47] Otros historiadores criticaron eses afirmaciones como esaxeraes llegando inclusive a considerales como y que ye obra d'una combalechadura impulsada principalmente por británicu y franceses pa crear una lleenda negra contra España. Dellos historiadores sostienen que naciones como Gran Bretaña, Estaos Xuníos, Arxentina, Brasil y Chile, realizaríen xenocidios al conquistar les tierres de los indíxenes americanos qu'ocupaben los sos actuales territorios. Polo xeneral puede dicise que, nos procesos de conquista de los territorios indíxenes n'América, na diverses dómines, dellos sectores ya investigadores denunciaron y siguen denunciando la esistencia de xenocidios, en cuantes qu'otros investigadores consideren esaxeraes diches denuncies, argumentáu qu'en dellos casos tratar de mitos o lleendes negres.

Exemplos d'esta segunda visión ye la opinión de María Saavedra, profesora de la Universidá CEU San Pablo d'España, que considera que'l movimientu indixenista ye un inventu de la izquierda y opina lo siguiente:

Falar de xenocidiu pa referise a l'actitú que los españoles adoptaron colos nativos americanos ye, cuantimenos, un error de conocencia histórica. Un xenocidiu implica la voluntá d'acabar con un pueblu borrando na midida de lo posible'l so rastru sobre la tierra. Y si tuviéramos que falar en términos d'intereses, esto taría bien lloñe de los oxetivos de la Corona española n'América. Pero ye que, amás, l'español demostró cola so conducta que nun-y interesaba n'absolutu arrincar del continente americanu a la so población nativa. ¿Para qué entós crear escueles, colexos y bien llueu Universidaes? Recordemos la temprana fecha de fundación de la Universidá de Santu Domingu (1538), siguida bien llueu poles de Lima y Méxicu. O la de San Francisco Xavier de Chuquisaca, en Bolivia, creada en 1624. Pero la razón más importante ye que la Corona impulsa la colonización americana con un oxetivu prioritariu: la evanxelización de los indíxenes.[48]

Pela so parte, l'historiador arxentín Félix Luna fixo'l siguiente comentariu a una noticia espublizada pola axencia oficial de noticies sol títulu «Cumplir 513 años del mayor xenocidiu de la hestoria»:

Ye sesgada y unillateral. De xacíu que, al falar de conquista, hubo violencia y crueldaes, pero dicir que foi'l mayor xenocidiu de la hestoria ye una desaxeración, y ablúcame.[49]

Nel sieglu XVI, pensadores mexicanos como Fernando de Alva Cortés Ixtlilxochitl cuestionó la crueldá de los conquistadores españoles con estes pallabres:

Hiciéronse esti día (cuando foi tomada la ciudá), una de les mayores crueldaes que sobre los desventuraos mexicanos fixéronse nesta tierra. Yera tanto'l lloru de les muyeres y neños que quebraben los corazones de los homes.[50]

Otru testu mexicanu del momentu de la conquista diz:

Tou lo coyeron, de too apoderáronse, tou lo arrampuñaron como so, tou apoderáronse como si fuera la so suerte. Y dempués que-y fueron quitando a tol oru, nun se lo hubieron quitar, tou lo demás lo xuntaron, atropar na medianía del patiu, a mediu patiu: tou yera pluma fina.[51]

L'alderique alrodiu de la moralidá de los fechos de la conquista producióse inclusive n'Europa. Nel sieglu XVI, Frai Bartolomé de las Casas sostuvo que los pueblos orixinarios taben siendo esplotaos bárbaramente polos conquistadores y encomenderos, denunciando eses. Tanto entós como güei otros sectores sostuvieron que les afirmaciones de De las Casas son falses o esaxeraes y parte d'una lleenda negra antiespañola y anticatólica. Sicasí, la Corona Española tomó en cuenta les denuncies de De las Casas y sancionó en 1542 les Lleis Nueves col enfotu de protexer los derechos de los pobladores d'América frente a conquistadores y encomenderos.

 
Hernán Cortés, conquistador del imperiu Azteca.

El siguiente ye un fragmentu de la [[w:s:Perbreve rellación de la destrucción de les Indies Perbreve rellación de la destrucción de les Indies (wikisource)]] de Bartolomé de las Casas:

Vamos Dar por cuenta bien cierta y verdadera que son muertes nos dichos cuarenta años poles diches tiraníes ya infernales obres de los cristianos, inxusta y tiránicamente, más de doce cuentos d'ánimes, homes y muyeres y neños; y en verdá que creo, ensin pensar engañar, que son más de quince cuentos. Dos maneres xenerales y principales tuvieron los qu'allá pasaron, que se llamen cristianos, en estirpar y rayer del fexe de la tierra a aquelles miserandas naciones. La una, por inxustes, crueles, sangrientes y tirániques guerres. La otra, dempués que morrieron tolos que podríen naguar por o sospirar o pensar en llibertá, o en salir de los tormentos que carecen, como son tolos señores naturales y los homes varones (porque comúnmente nun dexen nes guerres a vida sinón los mozos y muyeres), primiéndolos cola más dura, horrible y aspra servidume en qu'enxamás homes nin besties pudieron ser puestes. A estos dos maneres de tiranía infernal amenórguense y ser resuelven o subalternan como a xéneros toles otres diverses y delles d'afarar aquelles xentes, que son infinites.

Al respeutive de la Conquista de Yucatán (1527-1546), que forma parte del actual territoriu de Méxicu, pero nel sieglu XVI yera un conxuntu de señoríos o xurisdicciones independientes, frai Diego de Landa narra nos sos manuscritos de Rellación de les coses de Yucatán (1566) dos pasaxes qu'espliquen el despoblamientu de les provincies:

 
Grabáu de T. De Bry pa la Historia de la destrucción de les Indies.
Que los indios recibíen pesadamente el xugu de la servidume, mas los españoles teníen bien partíos los pueblos qu'abrazaben la tierra, anque nun faltaba ente los indios quien los alteriara, sobre lo cual "fixéronse castigos bien crueles que fueron por causa de que apocase la xente". Quemaron vivos a dellos principales de la provincia de Cupul y aforcaron a otros. Hízose información contra los de Yobain, pueblu de los cheles, y prendieron a la xente principal y, en garduñes meter nuna casa a la que prendieron fueu amburar viva cola mayor inhumanidad del mundu, y diz esti Diego de Landa qu'él vio un gran árbol cerca del pueblu nel cual un capitán aforcó munches muyeres indies de les cañes y de los pies d'elles a los neños, los sos fíos.
Que s'alteriaron los indios de la provincia de Cochua y Chectemal y los españoles apangar de tal manera que, "siendo eses dos provincies les más poblaes y llenes de xente, quedaron les mas desventuraes de toa aquella tierra". Fixeron (nos indios) crueldaes inaudites cortando ñarices, brazos y piernes, y a les muyeres los pechos y echar en llagunes fondes con calabaces ataes a los pies; daben estocaes a los neños porque nun andar tanto como les madres, y si llevar en colleras y carecíen, o nun andar tanto como los otros, cortábanles les cabeces por non parase a soltalos. Y traxeron gran númberu de muyeres y homes cautivos pal so serviciu con asemeyaos tratamientos. Afírmase que don Francisco de Montejo nun fixo nenguna d'estes crueldaes nin se topó nelles, más bien paeciéron-y bien mal, pero que nun pudo (evitales).[52]

En 1615, Felipe Guamán Poma de Ayala unvio un rellatu de 1200 páxines La primera nueva crónica y el bon gobiernu al Rei d'España. Guamán yera un antiguu miembru de la nobleza incaica que se llamentaba nos años de la so vieyera por ayudar a los conquistadores y quería informar al Rei de tolos problemes. La so crónica contenía la hestoria de los inques, la so conquista y el maltratu a los indíxenes. El llibru perder hasta 1908 cuando apaeció na llibrería privada de la Casa Real de Dinamarca.[ensin referencies]

España, en dellos casos utilizó métodos descomanadamente violentos pa reprimir la defensa de les sos tierres per parte de los pueblos orixinarios. Caupolicán, el toqui mapuche que lideró la resistencia contra la invasión española, foi executáu per mediu del empalamiento.[53] Túpac Amaru II que lideró un llevantamientu inca en 1780 foi executáu depués de ser obligáu a guardar la tortura y execución de la so esposa y fíu ente otros; depués cortóse-y la llingua y foi arreyáu a cuatro caballos col enfotu de estazalo, xera que finalmente foi realizada con hachos[54] Dellos sectores cuestionen estes execuciones calificándoles como métodos bárbaros destinaos a infundir el terror ente los indíxenes, pero otros sostienen que se trataba d'escesos de los conquistadores que'l rei d'España nun aprobaba.

Dellos investigadores sostuvieron que los rellatos sobre los abusos y escesos cometíos polos conquistadores españoles fueron aprovechaos poles potencies europees protestantes y rivales d'España pa crear una lleenda negra antiespañola y anticatólica. Otros investigadores sostuvieron que, col argumentu de la esistencia d'una supuesta lleenda negra, hai sectores qu'inventaron una lleenda blanca de sentíu opuestu, col fin de presentar l'aición de los conquistadores como civilizada y cristiana.

Nel branu de 1550, estes temes fueron aldericaos pol conceyu del rei d'España, na llamada Xunta de Valladolid. L'humanista ya ilustráu aristoteliano Juan Ginés de Sepúlveda sostuvo que los indios yeren “esclavos naturales” tal como Aristóteles definir na frase, «bárbaros inhumanos que pensaben que la ufrienda más grande qu'ellos-y podíen dar a Dios yera'l so corazón humanu». Inclusive los sos brillosos artes, escultura y arquiteutura nun yeren, pa Sepúlveda prueba de la so civilización, «por cuanto nin les abeyes nin les arañes realicen obres que los humanos nun puedan asonsañar».

El flaire dominicanu defensor de los derechos indíxenes, Bartolomé de las Casas, traxo al conceyu un vastu espediente, un reportaxe de primera esquito sobre les crueldaes que conquistadores taben realizando n'América, defendiendo la humanidá de los indios. Nesa oportunidá dixo una frase que se fixo famosa: «Tol mundu ye humanu». De las Casas, sicasí aceptaba como llexítima la esclavitú d'homes y muyeres d'África. Dellos investigadores reconocen en Bartolomé de las Casas un precursor de los derechos humanos qu'empezaríen a ser reconocíos a partir del sieglu XVIII. Otros investigadores sostienen que De las Casas falsiaba los fechos y ye el corazón de la llamada lleenda negra antiespañola y anticatólica.

El rei d'España escuchó y ordenó que la Conquista detuviérase mientres estos asuntos yeren esploraos con más detalle (Ver Xunta de Valladolid). Finalmente'l Rei d'España aceptó que los indíxenes yeren seres humanos, pero menguaos nes sos facultaes, por cuenta de lo cual estableció que teníen de ser "encamentaos" a los españoles, conformando un réxime de tipu servil, fundáu nel trabayu forzáu y l'abusu sexual contra les muyeres.

Nel so llechu de muerte, Mansio Serra de Leguizamón, unu de los conquistadores de Perú, espresaba un llamentu fondu pola inxusta destrucción de la sociedá inca: «Y que se me dio la figura del sol que yera d'oru y los inques guardaben na Casa del Sol, qu'agora ye'l conventu de Santu Domingu y onde practicaben la idolatría, que yo creo que valía unos dos mil pesos [...]. Y deséu que los mios testamentarios rexistren esa suma pa la paz de la mio conciencia y paguen esa suma exacta del mio patrimoniu».[55] Otros españoles que nun yeren miembros del cleru, como Sahagún, quién se namoró de la cultura azteca, y entá ente los conquistadores, Bernal Díaz quien coló con Cortés, trescalar hasta comparar la traxedia de Méxicu cola Cayida de Troya. Los investigadores que s'oponen a les visiones indixenistes sostienen que los indíxenes aceptaron voluntariamente la cultura española y que les muyeres indíxenes caltuvieron tamién voluntariamente rellaciones sexuales colos conquistadores dando orixe a una nueva etnia de criollos y mestizos.

Afayu de persones empaladas y esgañaes mientres la conquista editar

En 2007 atopáronse por fuercia los restos mortales de 70 persones cerca de la ciudá de Lima los cualos fueron rexistraos polos arqueólogos como finaos mientres 1536, y xunto a los cadabre atoparon restos d'armamentu européu, y evidencia de que munchos d'ellos fueron empalados o esgañaos. Nun se definió si tratar de colonizadores o colonizaos. L'afayu, correspuéndese cronológicamente al periodu de la defensa de la ciudá colonial de Lima fundada por Francisco Pizarro, defendida xunto a los sos aliaos nativu y sitiao daquella poles fuercies militares del Imperiu inca, y foi una de les primeres evidencies arqueolóxiques de la manera en que se desendolcaron dellos eventos militares dramáticos de la Conquista del Nuevu Mundu.[56]

Opiniones d'intelectuales sobre la conquista d'América editar

La conquista de los pueblos non-europeos almitió a éstos na historia universal, pero a condición de dexase colonizar, esto ye, civilizar, ye dicir —ensin comines— esplotar.[57]
Al cabu de cinco siglos de negociu de tola cristiandá, foi aniquilada una tercer

parte de les selves americanes, ta desierta muncha tierra que foi fértil y más de la metá de la población come salteado. Los indios, víctimes del más xigantescu réfugu de la historia universal, siguen sufriendo la usurpación de los últimos restos de les sos tierres y siguen condergaos a la negación de la so identidá distinta. Sigue prohibiéndose-y vivir a la so manera y manera, sigue negándose-y el derechu de ser.
De primeres, el saquéu y el otrocidio fueron executaos en nome del Dios de los cielos. Agora cumplir en nome del dios del Progresu. Sicasí, nesa identidá prohibío y despreciao fulguran inda delles claves d'otra América posible.

América, ciega de racismu, nun les ve.[58]
III. Los conquistadores

¡Ccollanan Pachacutec! ¡Ricuy
anceacunac yahuarniy richacaucuta![59]
TUPAC AMARU!
I.
Vienen poles islla (1493)
Los carniceros afararon les islles.
Guanahaní foi la primera
nesta hestoria de martirios.
Los fíos del magre vieron rota
la so sorrisa, cutida
la so fráxil estatura de venados,
y entá na muerte nun entendíen.
Fueron amarraos y mancaos,
fueron quemaos y amburaos,

fueron mordíos y soterraos.
[60]
“Non tou foi horror: sobre les ruines del mundu precolombín los españoles y los portugueses llevantaron una construcción histórica grandiosa que, nos sos grandes trazos, inda ta de pies. Xunieron a munchos pueblos que falaben llingües distintes, adoraben dioses distintos, engardíen ente ellos o se desconocíen. Xunir al traviés de lleis ya instituciones xurídiques y polítiques pero, sobremanera, pola llingua, la cultura y la relixón. Sí les perdes fueron enormes, les ganancies fueron inmenses.
Pa xulgar con equidad la obra de los españoles en Méxicu hai que sorrayar qu'ensin ellos –quiero dicir: ensin la relixón católica y la cultura qu'enllantaron nel nuesu país- nun seríamos lo que somos. Seríamos, probablemente, un conxuntu de pueblos estremaos por creencia, llingües y cultures distintes”.[61]
Más qu'un xenocidiu, lo grave de la Conquista foi'l teocidio.[62]
El quintu centenariu va dar orixe a munchos discursos. Va haber efusiones retóriques en tol mundu hispánicu, interminables, pero tarrezo enforma que bona parte de la celebración quedar nes efusiones retóriques. Tarrezo que n'América Llatina resuciten vieyos discutinios totalmente coroyoses como les del indixenismu y el hispanismo. Qu'empiecen a cobrase cuentes a los conquistadores poles destrucciones y asesinatos y que se pierda la oportunidá pa daqué que tuviera de ser una celebración creativa, por casu, la llucha contra los nacionalismos n'América Llatina que ye una de les batalles qu'inda hai que llibrar.[63]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Juan Carlos Piñeyiro. «La lleenda rosa nel llaberintu d'Octavio Paz» páx. 8. Universidá de Uppsala. Consultáu'l 10 de xineru de 2012.
  2. Beatriz Maldonado Simán (2005). «La guerra xusta de Francisco de Vitoria». Institutu d'investigaciones xurídiques de la UNAM. Consultáu'l 10 de xineru de 2012.
  3. Rolando Dobles Alvarado. «Identidad de la arquitectura latinoamericana ¿Adaptación o Adopción?» (castellanu). Consultáu'l 28 de setiembre de 2017.
  4. Juan de Escalante aidar de «pueblos amigos» pa engarrar contra los mexicas, con una tropa de cuarenta soldaos y sobre dos mil indios totonaques», rellatáu por Bernal Díaz del Castillo nel Capítulu XCIV de la so Historia verdadera de la conquista de la Nueva España.
  5. muyhistoria: América poblóse fai 14.000 años.[1]
  6. Nydal, Reidar (1989). «A critical review of radiocarbon dating of a Norse settlement at L'Anse aux Meadows, Newfoundland, Canada». Radiocarbon 31:  páxs. 976-985. http://radiocarbon.library.arizona.edu/radiocarbon/GetFileServlet?file=file:///data1/pdf/Radiocarbon/Volume31/Number3/azu_radiocarbon_v31_n3_976_985_v.pdf&type=application/pdf. 
  7. Wikipédia (25 d'agostu de 2015). «Conrad Malte-Brun — Wikipédia» (francés). Consultáu'l 30 d'ochobre de 2015.
  8. Sociedá de Xeografía en fr.wikipedia.org
  9. geográfo francés nacíu en Dinamarca, exiliáu pola so simpatíes revolucionaries [2]
  10. Teresa de Mier, Servando (1821) "Carta de despidida a los mexicanos" Teresa de Mier, Servando (1821) "Carta despidida a los mexicanos" web cervantesvirtual
  11. Ingstad, Helge; Ingstad, Anne Stine (2001) The Viking Discovery of America: The Excavation of a Norse Settlement in L'Anse Aux Meadows, Newfoundland. Checkmark Books. ISBN 0-8160-4716-2.
  12. «Discursu del Presidente d'Estaos Xuníos de Día de Leif Erikson, 2007».
  13. «Leif Erikson, a son of Iceland and grandson of Norway, led a determined crew across the Atlantic more than 1,000 years ago and became one of the first Europeans known to reach North America».Discursu del Presidente d'Estaos Xuníos de Día de Leif Erikson, 2007
  14. «Colón y la primer dómina». Pastranec.net. Consultáu'l 13 d'agostu de 2008. «En 1511 frai Domingu Montesinos pronuncia'l primer sermón contra la encomienda en Santu Domingu. La so argumentación principal yera que los indios teníen alma, por eso yera necesariu evanxelizalos y salvalos. En 1512 axúntase la Xunta de Burgos p'aldericar l'asuntu de si los indios teníen alma, y conclúyese con siete principios. Nes Lleis de Burgos reconocíase: que los indios son llibres; que los Reis Católicos son señores de los indios pol so compromisu evanxelizador; que podía obligase a los indios a trabayar namás que el trabayu fuera tolerable y el salariu xustu, anque podía pagase n'especie y non en dineru; xustifícase la guerra esclavista si los indios negar a ser cristianizados; y pallo creóse la institución del requerimientu, una conquista namái taba xustificada si los indios negar a ser evanxelizaos.»
  15. Enrique Ghersi (30 d'ochobre de 2009). «consecuencies-juridicas-del mercantilismu Les consecuencies xurídiques del mercantilismu». Cato Institute. Consultáu'l 3 de xineru de 2012 de 2012.
  16. La razón d'ello foi qu'en 1495, los Reis Católicos prohibieron la esclavitú a los indios (Arciniegas, Germán; Américaen Europa, Bogotá: Planeta, 1989, ISBN 958-614-307-4, páx. 105-108.), en cuantes que les otres potencies europees, como Inglaterra, establecieron sistemes esclavistes pa los indíxenes.
  17. La esclavitú yera conocida n'América antes de la llegada de los europeos, yá que esistía en delles cultures. En ciertos casos, como nel Imperiu Inca, los especialistes alderiquen si los "yanas" yeren esclavos (Del Bustu, José Antonio; Perú incaicu, 1977). La institución del yanaconzago inca siguió mientres el periodu colonial español.
  18. 18,0 18,1 18,2 José-M. Casabó Suqué (5 de payares de 2007). «Esclavitud y cristianismu». Universidá de Barcelona. Consultáu'l 1 de xineru de 2012.
  19. «Llibro VI, Títulu II de les Lleis d'Indies de payares de 1525» (5). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2014.
  20. Ramón Gutierrez. «[file:///C:/Users/Manu/Downloads/Dialnet-LaEvangelizacionATravesDeLaArquiteuturaYElArteEnLa-2524126.pdf La evanxelización al traviés de l'arquiteutura y l'arte nes misiones jesuiticas de los guaranies]» (castellanu). Consultáu'l 28 de setiembre de 2017.
  21. «Papa_Alejandro_VI_a_l_428.shtml Segunda Bulda de Donación del Papa Alexandru VI a los Reis Católicos». Consultáu'l 2009.
  22. 22,0 22,1 Agustín García Márquez (2005). «Los Azteques nel centru de Veracruz» páx. 148. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. Consultáu'l 1 de xineru de 2012.
  23. 23,0 23,1 Schiler, Herman. (2002). El xenocidiu n'Arxentina: de Roca a Videla, Páxina/12, 12 d'ochobre de 2002.
  24. 24,0 24,1 «Choike - Usurpación de tierres mapuches». Consultáu'l 2009.
  25. 25,0 25,1 Cresto, Juan José (2004), Roca y el mitu del xenocidiu, La Nación, 23 de payares de 2004.
  26. «Evo atacó al estáu colonial.» 14 d'ochobre de 2006. Páxina/12. Consultáu'l 23 de xunu de 2016.
  27. Beyhaut, Gustavo; Beyhaut, Hélène (1986). «III», Historia Universal Sieglu XXI. América Llatina, 1ª 23, páx. 111-112. ISBN 84-323-0567-2.
  28. de Dios Olives, Juan. La Guerra Apache, una selvaxe hestoria d'estermín editorial =.
  29. Federico Navarrete Llinares. Páxs. 35 y 36. Méxicu. 2008. ISBN 978-970-753-006-5
  30. Beyhaut, Gustavo; Beyhaut, Hélène (1986). Historia Universal Sieglu XXI, América Llatina III. De la independencia a la segunda guerra mundial, 1ª 23. ISBN 84-323-0567-2.
  31. Klein, Fernando. “parte de combate redactáu polos militares uruguayos tres la masacre de “Salsipuedes”.
  32. Laura María Iglesias Gómez (2016). «La Tresferencia de Teunoloxía Agronómica d'España a América de 1492 a 1598» páx. 88. Gráfiques 4, S. A.. Consultáu'l sábadu 19 de marzu de 2016.
  33. Ramón Gutierrez en "La evanxelización al traviés de l'arquiteutura" ["Los Xesuites nin intentaben aplicar la so tradicional tipoloxía de templu jesuitico, afacer a los vezos y posibilidaes, respetaben el mediu y les formes constructives, una prueba más del claru sentíu d'integración cultura".]
  34. Hai teoríes qu'afirmen que foi mientres los primeres 130 años. Guillermo Céspedes del Castillo: América Hispánica (1492-1898). Editorial Labor, Barcelona, 1983. ISBN 84-335-9426-5
    En ciertos llugares,puramente tierres baxes tropicales y rexones insulares, la hecatombe apuerta a completa
  35. Dobyns, H. F. (1983). Their number become thined: Native American population dynamics in Eastern North America, Knoxville (Tenn.), University of Tennessee Press.
  36. Cook, S. F. y W. W. Borah (1963), The indian population of Central Mexico, Berkeley (Cal.), University of California Press
  37. Mann, Charles (2006). 1491; Madrid:Taurus, páx. 136
  38. «Páxina en www.hist.umn.edu».
  39. Katz, S. T. (1994-2003). The Holocaust in Historical Context, (2 vols.), Nueva York, Oxford Universtity Press
  40. Mann, Charles (2006). 1491; Madrid:Taurus, páx. 133
  41. Díaz de Castillo, Bernal (1575). Historia verdadera de la conquista de Nueva España. T.I, páx. 283. Biblioteca Virtual Cervantes.
  42. Cume Continental de Pueblos y Organizaciones Indíxenes, Quito, 2004; Cume Continental de Pueblos y Organizaciones Indíxenes del Continente de Abya Yala, Mar del Plata, 2005
  43. «Declaración de Quito, Primer Alcuentru Continental de Pueblos Indios, Quito, 1990». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007.
  44. «Cume Continental de Pueblos y Organizaciones Indíxenes del Continente de Abya Yala, Mar del Plata, 2005».
  45. «Indígena América del Norte: Xenocidiu, sí señor, por Marty Logan, IPS, 2004». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunetu de 2012.
  46. «Venezuela: Destrúin estatua de Colón. Presidente Chávez honra memoria d'indíxenes que se remontaron contra la invasión española, Centru de Documentación Mapuche, 2004».
  47. Lleenda negra española
  48. «Entrevistes: El Xenocidiu Indíxena Americanu ye un Mitu. entrevista de Pedro Fernández Barbadillo a la Dra. María Saavedra, Ecoloxía social, 2006».
  49. «Revesosu artículu de Télam considera la conquista d'América'l mayor xenocidiu. Dellos historiadores espresaron el so plasmu, por Susana Reinoso, La Nación, 12 d'ochobre de 2005».
  50. XIII rellación de Alva Ixtlilxóchitl
  51. Los españoles funden los presentes d'oru, Códiz Florentino
  52. *Landa, Diego de (1566) Rellación de les coses de Yucatán (en formatu.pdf) ver páx. 31.
  53. Ercilla y Zúñiga, Alonso de (1575). L'Araucana
  54. Lewin, Boleslao (2004). La Rebelión de Tupac Amaru y los Oríxenes de la Independencia de Hispanoamérica. Buenos Aires:SELA
  55. Lomnitz, Claudio (2006). Escurre de la muerte en Méxicu. Méxicu: Fondu de Cultura Económica, páx. 60. ISBN 978-968-16-8298-9. Consultáu'l 21 de febreru de 2011.
  56. En National Geographic, «Shot by a Conquistador» (tr.es. «Disparáu por un conquistador»), p. 28, vol. 212, xunetu de 2007.
  57. Fuentes, Carlos (2000). «El sieglu del mayor progresu y del peor retrasu. El mileniu del mayor progresu y del peor retrasu», Los Angeles Times Sindicate
  58. Galeano, Eduardo (1992). Cinco sieglos de prohibición del arcoíris nel cielu americanu
  59. Nota: La frase escrita en quecha significa: «Madre Tierra, atestigua como los mios enemigos arramen la mio sangre».
  60. «Pablo Neruda, Cantar Xeneral, III. Los conquistadores, 1949». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'ochobre de 2007.
  61. Paz, Octavio (1995). Acolumbres de la India, Barcelona: Seix Barral, p. 116.
  62. Posse, Abel (2004). De la crónica al mitu d'América, Biblioteca Virtual Cervantes
  63. «Mario Vargas Llosa nel Centru d'Estudios Públicos, Chile, 1989». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de febreru de 2002.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar