Constantín III (sieglu de IV – agostu de 411Ravenna) foi un xeneral romanu que se declaró emperador romanu d'Occidente en 407, abdicando en 411, y siendo asesináu pocu dempués.

Constantín III
Cónsul romanu


senador romanu

Vida
Nacimientu sieglu de IV
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Ravennaagostu de 411
Causa de la muerte decapitamientu
Familia
Fíos/es
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

Fonderada histórica editar

 
Britannia en 410: División provincial de Britannia a empiezos del sieglu V.

El 31 d'avientu de 406 munches tribus d'invasores xermánicos, ente elles los vándalos, burgundios, alanos y suevos cruciaron el Rin, conxeláu, al altor de Maguncia,[1] y entartallaron los esfuercios defensivos de los romanos nuna esitosa invasión del Imperiu Romanu d'Occidente. Esto resultó fatal pal Imperiu, un golpe del que yá non se recuperaría.

Nesi tiempu, les provincies de Britania remontárense,[2] proclamando y deponiendo a una serie d'emperadores, qu'acabó cola elevación al tronu de Constantino a principios de 407.[3] Soldáu rasu, pero de gran talentu, actuó rápido. Crució la Canal de la Mancha escontra'l continente por Bononia,[4] y los historiadores aseguren que se llevó toles tropes útiles que tenía na provincia, dexándola ensin proteición militar, lo qu'esplica qu'ésta finalmente sumiera a empiezos de sieglu.[5] Los dos xenerales de Constantino, Justiniano y el francu Nebiogastes, al mandu de la vanguardia, fueron vencíos por Sarus, el llugarteniente d'Estilicón; siendo Nebiogastes atrapáu, y depués executáu a les puertes de Valence. Sía comoquier, Constantino unvió alantre otru exércitu comandado por Edobico y Geroncio, y Sarus viose obligáu a recular hasta Italia, y pagar el pasu pelos Alpes a los bagaudas, que lo controlaben. Constantino aseguró la frontera del Rin, y protexó los pasos ente la Galia ya Italia. Per mayu de 408 fixera d'Arles la so capital, onde nomó a Apolinar (güelu de Sidonio Apolinar) prefeutu.

Reconocencia como coemperador editar

Nel branu de 408, como les fuercies romanes n'Italia xunir p'atacar a Constantino, ésti escurrió otros planes. Tarreciendo a los numberosos primos del emperador Honorio asitiaos en Hispania, que yera una plaza fuerte de la dinastía teodosiana y lleal al incompetente emperador,[6] quixo entamar un ataque naquella direición mientres les tropes de Sarus y Estilicón atacar dende Italia con eficaces táctiques de guerra. Sacó al so fíu mayor Constante del monesteriu onde vivía, nomar César,[7] o emperador asistente, y unviar col xeneral Geroncio, en Hispania. Los primos imperiales fueron ganaos ensin munches dificultaes y dos d'ellos; Dídimo y Teodosiolo; fueron prindaos, mientres otros dos; Lagodio y Veriano; consiguieron refugirase en Constantinopla.

Constante dexó a la so muyer en Zaragoza al cuidu de Geroncio pa sofitar al so padre n'Arles. Mientres, l'exércitu romanu remontar en Ticinum (Pavia) el 13 d'agostu, que foi siguida de la execución d'Estilicón el 22 d'agostu. Como resultáu d'estos fechos, producíos por una conxura palaciega de la corte imperial, el xeneral Sarus abandonó l'exércitu acompañáu polos sos homes, dexando a Honorio en Rávena ensin nengún tipu de defensa militar; ésti tamién encaraba'l problema del exércitu visigodu d'Alarico qu'erraba desafranáu por Etruria. Asina que cuando los unviaos de Constantino llegaron a Rávena a axustar, Honorio nun tardó en reconocelo coemperador, y los dos fueron cónsules nel añu 409.[8]

Cola sobre Italia editar

Esi añu foi la prueba de fueu pal ésitu de Constantino. Los bárbaros, qu'en setiembre rompieren les defenses del Rin,[9] pasaron los dos años anteriores afarando los sitios per onde pasaben en direición a la Galia, cruciaron los Pirineos, onde travesaron les guarniciones de Constantino y llegaron a Hispania. Mientres ésti preparábase pa unviar al so fíu de vuelta pa combatir la crisis, llegó la noticia de que Geroncio remontárase, alzando a unu de los sos homes a la dignidá imperial, Máximu de Hispania.[10] A pesar de los meyores esfuercios de Constantino, les medranes d'un ataque dende la península veríense confirmaos al añu siguiente, cuando'l xeneral avanzó col sofitu d'aliaos bárbaros.[11]

Coles mesmes, los pirates saxones atacaron Britania, que Constantino había dexáu indefensa. Entendiendo que l'emperador yá non podría defender más, los habitantes de Britania y Armórica remontáronse y espulsaron a los sos oficiales.

La respuesta a esti estrechu círculu d'enemigos foi un apueste final desesperada; col restu de les sos tropes fieles, coló sobre Italia, envalentonado poles continues instancies a ello d'un tal Allobico, que quería reemplazar a Honorio por un gobernante más capaz. Pero esta invasión acabó en desastre; Allobico morrió, y Constantino viose forzáu a tornar a la Galia al acabar la primavera de 410. La posición d'ésti fixo más desesperada. Les sos fuercies en Hispania fueron ganaes por Geroncio en Vienne (411), onde'l so fíu Constante foi prindáu y executáu. El so prefeutu del pretorio, Decimio Rústicu, que sustituyera a Apolinario dellos años antes, abandonar pa xunise a la rebelión de Jovino na frontera del Rin. Geroncio acorrexó a Constantino n'Arles, qu'empezó a sitiar.

Rindición y execución editar

Mentanto Honorio atopó a un nuevu xeneral que pudiera sofitalo. El futuru Constancio III, llegó a Arles, punxo en fuga a Geroncio y siguió él mesmu l'asediu.[9] Constantino aguantaba, esperando'l regresu del so xeneral Edobico, que reclutaba tropes nel norte de la Galia ente los francos, pero al regresu d'ésti foi ganáu ensin munches dificultaes. La última esperanza de Constantino esmorecióse cuando les sos tropes del Rin abandonar pa xunise a Jovino, y viose forzáu a rindise. A pesar de la so promesa de dexa-y vivu, confináu nun monesteriu, Constancio encarceló al antiguu soldáu y degollar n'agostu o setiembre de 411.

Anque Geroncio suicidar en Hispania,[12] y Constancio suprimió darréu la revuelta de Jovino,[13][14] el poder romano nun volvería a Britania tres la muerte de Constantino III: como diría depués Procopio de Cesarea, "aquel tiempu recuérdanos a (el gobiernu de) la tiranía."

Leyenda editar

Constantino III tamién ye conocíu como Constantino II de Britania. Méntase-y como Rei de los Bretones nes cróniques galeses y na altamente popular y pañadora de mitos Historia Regum Britanniae, de Godofredo de Monmouth, na cual cúntase que llegó al poder tres el reináu de Gracianus Municeps, que fuera asesináu. Godofredo sostién que Britania taba en crisis tres la so muerte, asina que'l pueblu pidió ayuda a los sos parientes de Bretaña. El rei de Bretaña naquel tiempu, Aldroeno, nun se sentía capaz de gobernar dambes rexones y mandó al so hermanu por que él facer como Constantino II. Él aceptó la corona y espulsó a hunos y pictos qu'invadieren el país, y pocu dempués del so accesu, tuvo trés fíos: Constante, Ambrosio Aureliano y Uther Pendragon. Unvió a Constante a un monesteriu y a los sos dos fíos restantes a Bretaña, onde fueron aclamaos gobernantes de los bretones. El so reináu duró diez años, pero foi apuñaláu na espesura por un sirviente traidor pictu probablemente a les órdenes de Vortigern, qu'acabó per asoceder -y nel tronu. N'otres versiones de la lleenda, ésti yera la so senescal.

Esta hestoria repitir en munchos rellatos del ciclu artúrico, incluyendo'l Merlín de Robert de Boron y el ciclu de Lancelot y el Santu Grial, anque la lliteratura contradiz lo que conocemos d'esti periodu.

Bibliografía editar

  • Zósimo, Historia Nova, Books 5 & 6 Historia Nova
  • C.Y. Stevens, "Marcus, Gratian, Constantine", Athenaeum, 35 (1957), páxs. 316-47
  • Y.A. Thompson, "Britain, A.D. 406-410", Britannia, 8 (1977), páxs. 303-318.
  • Birley, Anthony (2005), The Roman Government in Britain, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-925237-4
  • Jones, Arnold Hugh Martin, John Robert Martindale, John Morris, The Prosopography of the Later Roman Empire, volume 2, Cambridge University Press, 1992, ISBN 0-521-20159-4
  • 2 Elton, Hugh, "Constantine III (407-411 A.D.)", D.I.R.]
  • Canduci, Alexander (2010), Triumph & Tragedy: The Rise and Fall of Rome's Immortal Emperors, Pier 9, ISBN 978-1-74196-598-8
  • Bury, J. B., A History of the Later Roman Empire from Arcadius to Irene, Vol. I (1889)

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. Bury, pg. 138
  2. Zosimus, 6:1:2
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Jones, pg. 316
  4. Gibbon, Ch. 30
  5. Elton, Constantine III (407-411 A.D.)
  6. Bury, pg. 140
  7. Birley, pg. 459
  8. Bury, pg. 141
  9. 9,0 9,1 Canduci, pg. 152
  10. Birley, pg. 460
  11. Bury, pg.142
  12. Jones, pg. 508
  13. Bury, pg. 144
  14. Canduci, pg. 155