Constitución arxentina de 1853

La Constitución arxentina de 1853 foi la primera constitución que rixó na mayor parte del territoriu de l'actual República Arxentina. Foi aprobada col sofitu xeneral de los gobiernos provinciales, cola importante esceición del Estáu de Buenos Aires, que se caltuvo dixebráu de fechu de la Confederación Arxentina hasta 1859. Foi sancionada pol Congresu Xeneral Constituyente, axuntada en Santa Fe, y promulgada el 1 de mayu de 1853 por Justo José de Urquiza, coles mesmes direutor provisional de la Confederación Arxentina.

Infotaula documentConstitución arxentina de 1853
Tipu constitución
Estáu Arxentina
Llingua orixinal castellanu
Creación 1r mayu 1853
Robláu por Facundo Zuviría, Salustiano Zavalía, Martín Zapata, Luciano Torrent, Juan Francisco Seguí, José Ruperto Pérez, José Manuel Pérez, Manuel Padilla, Regis Martínez, Juan Llerena, Manuel Leiva, Benjamín Lavaisse, Delfín B. Huergo, Juan María Gutiérrez, José Benjamín Gorostiaga, Ruperto Godoy, Pedro Ferré, Pedro Díaz Colodrero, Santiago Derqui, Agustín Delgado, Salvador María del Carril, José de la Quintana, Pedro Alejandrino Centeno y Juan del Campillo
Cambiar los datos en Wikidata

Sometida a delles reformes de distintu valumbu, la Constitución de 1853 ye, no substancial, la base del ordenamientu xurídicu vixente na Arxentina. Ta estrechamente inspirada nos principios del lliberalismu clásicu presentes na xurisprudencia y la doctrina política del federalismu estauxunidense; a semeyanza d'este, estableció un sistema republicanu de división de poderes, un importante grau d'autonomía pa les provincies y un poder federal con un executivu fuerte, pero llindáu por un congresu bicameral, coles mires de permediar la representación poblacional cola equidad ente provincies.

El modelu, ellaboráu polos convencionales a partir de los ensayos precedentes d'orde constitucional y de la obra pionera de Juan Bautista Alberdi, foi oxetu de repitíes crítiques: oxetóse al mecanismu escoyíu pa la dinámica federal y afirmóse qu'escareció de verdadera efeutividá, al intentar imponer un modelu íntegramente basáu n'esperiencies estranxeres a una Arxentina que la so peculiaridá histórica facer bien distinta de les colonies britániques n'América del Norte. Sicasí, la importancia histórica del proyeutu constitucional foi incuestionable, y virtualmente toles disputes alrodiu de la práctica y la teoría polítiques na Arxentina moderna incluyeron una toma de partíu alrodiu de les que subyacieron a la Constitución de 1853.

Basándose na Constitución formó'l primer gobiernu nacional que tuvo autoridá sobre cuasi toles provincies en más de trenta años, dende l'Anarquía del Añu XX. En 1860, tres la so derrota na Batalla de Cepeda, la firma del Pactu de San José de Flores y l'aprobación de ciertos cambeos nel testu constitucional, Buenos Aires reincorporar a la que pasó a llamase Nación Arxentina. Esti procesu llevaría a la gradual finalización del ciclu de les guerres civiles arxentines, que puede considerase termináu escontra 1880; el periodu que dixebra esta fecha de la sanción de la Constitución llámase comúnmente la Organización Nacional.

Pa la Xeneración del 80, los fijadores de les primeres convenciones lliberales sobre la historiografía del país, la Constitución representó un actu verdaderamente fundacional, rompiendo col llargu gobiernu de Juan Manuel de Rosas; d'ella rescataben sobremanera l'establecer un réxime políticu lliberal a la europea, anque nel momentu de la so firma dalgunos de los más importantes representantes del lliberalismu autóctonu oponer a ella aprofiantemente. Pa los radicales, un partíu lliberal nacíu a fines del sieglu XIX, la Constitución representó un ideal políticu incumplíu, y la enarbolaron pa oponese a los gobernantes conservadores de la Xeneración del 80, quien se perpetuaben nel poder por aciu el fraude eleutoral. De la mesma, pa los movimientos nacionalistes del sieglu XX, que criticaron les convenciones lliberales y rescataron la figura de Rosas, la Constitución representara la abrogación de la identidá nacional n'ares d'un lliberalismu ruinosu. Nos sos diversos frentes, la cuestión sigue abierta, ya inspiró delles de les más importantes obres avera del pensamientu arxentín.

El documentu orixinal de la Constitución Nacional de 1853 atópase enserto nel Gran Llibru d'Alcuerdos, Lleis y Decretos del Congresu Xeneral Constituyente, que ta espuestu dende l'añu 2005 nun templete nel Salón Azul del Palaciu del Congresu, xunto cola Constitución de 1994 y los pactos presistentes.[1]

Antecedentes editar

 
Exemplar de la Constitución exhibida nel Muséu del Bicentenariu.

Constitución de los Estaos Xuníos editar

La Constitución de 1853 inspiróse particularmente na Constitución estauxunidense al adoptar el modelu presidencialista d'esta postrera, según el federalismu, componente esencial del orde constitucional norteamericanu. Anque formal, ye suxerente tamién l'entamu del preámbulu arxentín, que parafrasia'l famosu empiezu del so equivalente estauxunidense («Nós, el pueblu»), pero sorrayando'l conteníu puramente representativu del sistema adoptáu n'Arxentina: «Nós, los representantes del pueblu».

Proyeutos constitucionales precedentes editar

El réxime llegal al que s'atendríen les Provincies Xuníes del Río de la Plata surdíes na Revolución de Mayu, a partir del antiguu Virreinatu del Río de la Plata, fuera, naturalmente, una de les esmoliciones centrales dende l'arrenunciu del postreru Virréi; anque nel primer momentu la esmolición, más acuciosa, de faer efeutiva la soberanía pela vía de les armes —nel enllargáu enfrentamientu colos exércitos fieles a la Corona d'España— resalvó momentáneamente les decisiones definitives sobre la organización qu'ésta habría de cobrar, los intentos fueron consustanciales a los finxos de la organización patriótica.

La mesma conformanza de la Primer Xunta de Gobiernu y la so ampliación na llamada Xunta Grande, qu'incluyía los delegaos provinciales, dio testimoniu de la división ente los intereses de la ciudá de Buenos Aires y los de les provincies mediterránees. En bona midida, la división remontar a la dómina colonial, en que'l papel portuariu de Buenos Aires facer titular d'intereses comerciales bien distintos a los del interior artesanal y agricultor. Namái un pequeñu caserío, Buenos Aires, beneficiar del tráficu de mercaderías trayíes polos buques británicos, a los que pagaba cola esportación de los frutos del país, principalmente cueru crudu y minerales; el conflictu ente los comerciantes qu'importaben bienes del Reinu Xuníu, y los fabricantes del interior que nun podíen competir cola potencia industrial d'ésti, dio llugar yá a diversos conflictos mientres el Virreinatu. Apenes declarada la independencia de la nación, afigurar nel calter unitariu de los primeros ordenamientos xurídicos.

El primer proyeutu d'estabilizar les socesives intentonas que definieron los órganos executivos del poder nacional nos primeros años d'organización foi la convocatoria, en 1812, d'una Asamblea Xeneral Constituyente, al envís de dictar una llei fundamental pa la organización nacional. L'Asamblea, conocida como Asamblea del Añu XIII, axuntóse efeutivamente ente'l 31 de xineru de 1813 y 1815; dictó un reglamentu pa l'alministración, un Estatutu del Poder Executivu, y promulgó delles normes que dirixiríen l'actividá llexislativa nos años subsiguientes, pero viose torgada de tratar la ellaboración d'una Constitución. Presentáronse ante ella cuatro proyeuto: unu ellaboráu pola Sociedá Patriótica, otru por una comisión asesora designada pol Segundu Triunviratu, y dos anónimos; toos ellos de corte republicanu, introduciendo la división de poderes d'alcuerdu al formatu impuestu polos teóricos de la Revolución francesa, yeren sicasí fuertemente centralistes, delegando la mayoría del poder públicu nun poder executivu central con sede en Buenos Aires.

Esto, sumáu a l'ausencia de dellos diputaos provinciales, torgó que se llegara a un alcuerdu al respeutu. La indefinición de l'Asamblea, que llevaba yá dos años de deliberaciones, foi unu de los argumentos que remanó en 1815 Carlos María de Alvear pa proponer la creación temporal d'un réxime unipersonal, el llamáu Direutoriu. L'Asamblea promulgar, pero la vacuidad d'esti nomamientu, non sofitáu pol control efeutivu de les fuercies civil y militar, llevó a la continuación de les asonadas, treslladándose la xera d'ellaborar un proyeutu al Congresu de Tucumán de 1816.

L'aición del Congresu nesti sentíu foi llindada, anque granible n'otros aspeutos; so foi la Declaración d'independencia de l'Arxentina, el 9 de xunetu del '16, pero les deliberaciones alrodiu de la forma de gobiernu resultaron más trabayoses. N'el so senu oponíense los pensadores de corte lliberal, comprometíos con una forma republicana de gobiernu, con partidarios d'un réxime monárquicu-constitucional. Célebre ente estos postreros foi la propuesta de Manuel Belgrano, que promovió l'establecimientu d'un descendiente de los inques nel tronu nacional. Los monárquicos afirmaben que yera imposible alzar una república a falta d'instituciones históricamente desenvueltes, y que ésta resultaría lábil ya inestable, ente que los sos oponentes remanaben precisamente la falta de prexuicios heredaos como una de les razones principales pa ensayar un gobiernu democráticu.

El Congresu tuvo que treslladase a Buenos Aires a empiezos de 1817, ante l'amenaza que representaba la meyora de los exércitos realistes nel norte del país; el 3 d'avientu d'esi añu sancionó un reglamentu provisional. Sicasí, los delegaos provinciales consideraron que'l treslláu taba empobináu sobremanera a asegurar el predominiu porteño na redaición final del testu constitucional, primiendo sobre los congresistes.

En 1819 vieron cumplíos les sos medranes ante la presentación de la protoconstitución de 1819, carauterizada por un fortísimo centralismu. Nun axustaba'l testu en cuestión nin siquier el réxime eleutoral pol que se designaría al Direutor del Estáu, pero garantizába-y peramplies competencies, ente elles la de designar a los gobernadores de provincia y d'aprovir a tolos emplegos de l'alministración nacional.

El Congresu ordenó tamién a San Martín y Manuel Belgrano tornar a la capital, al mandu de los sos respeutivos exércitos, pa defender l'autoridá del direutoriu; dambos xenerales, sicasí, negar a acatar el mandatu. San Martín detuvo a les sos tropes en Rancagua, nel actual territoriu chilenu, y dictó la llamada Acta de Rancagua, na que desconocía l'autoridá del Direutoriu pa da-y asemeyaos órdenes; Belgrano, pela so parte, apautó coles fuercies federales de José Gervasio Artigas, mientres l'Exércitu del Norte sublevábase, poniéndose a les órdenes del gobernador cordobés. La tensión resolvióse finalmente na batalla de Cepeda (1820), onde les tropes xuníes de les provincies ganaron a les del direutor José Rondeau. La resultancia de la batalla foi'l tratáu del Pilar, pol que s'axustaba una forma federativa d'organización, na que Buenos Aires sería una más ente les 13 provincies.

Derrotáu poles armes, l'ideal unitariu siguió sicasí brengosu en Buenos Aires. Bernardino Rivadavia, ministru del gobernador Martín Rodríguez, rediseñó en términos más republicanos el proyeutu de constitución del '19. Aprobáu'l proyeutu pola Comisión de Negocios Constitucionales, creada ad hoc, el 1 de setiembre de 1826, la constitución de 1826 foi aprobáu pola llexislatura porteña, pero frontalmente refugáu poles restantes provincies. Los años siguientes guardaron el ocaso temporal del unitarismu y l'alza de los caudiellos provinciales, rexímenes bonapartistas. Establecíos éstos, vieron tamién nel proyeutu d'una Constitución la posibilidá de sofrenar definitivamente la hexemonía porteña per medios alministrativos; el gobernador santiagueño Juan Felipe Ibarra, el cordobés Mariano Fragueiro y el rioxanu Facundo Quiroga encamentaben, a empiezos de la década del '30, a formar una asamblea representativa presidida por Quiroga. Ésti sufragó inclusive los estudios d'un mozu Juan Bautista Alberdi, de que la so pluma procederíen finalmente les bases del proyeutu de Constitución pal '53. La principal oposición venía de Buenos Aires, pero non de los lletraos y comerciantes unitarios porteños, sinón del caudiellu bonaerense Juan Manuel de Rosas, que aseveraba que la idea yera prematura. La muerte de Quiroga en Fuécara Yaco dio final a esta iniciativa, que sicasí llograra afigurase en 1831 nel Pactu Federal, suscritu primeramente per Buenos Aires, Entre Ríos y Santa Fe en 1831, al que se suscribiríen pasu ente pasu les restantes provincies.

El Pactu Federal axustaba la formación d'una Comisión Representativa, con sede en Santa Fe, al que caúna de les provincies xuntaes unviaría un representante con atribuciones pa celebrar trataos de paz, faer declaración de guerra, ordenar el llevantamientu del Exércitu, nomar el xeneral que tendría de mandalo, determinar el contingente de tropa con que caúna de les provincies tendría de contribuyir, convidar a les demás provincies a axuntase en federación y a que, per mediu d'un Congresu Federativu, iguárase l'alministración del país, sol sistema federal, el so comerciu interior y esterior, y la soberanía, llibertá ya independencia de caúna de les provincies.

Bona parte del testu del Pactu Federal enxamás se cumplió; anque ye unu de los pactos presistentes que va mentar la Constitución del '53, nun tuvo gran efeutu mientres los años de la hexemonía de Rosas, qu'aportunaba na inadecuación d'una Constitución prematura. Esta actitú fíxose evidente en 1847, cuando Alberdi, dende l'exiliu, convidó a los miembros de la intelectualidá exiliada a collaborar con Rosas pa xestionar la deseyada Constitución. Rosas nun respondió siquier a la propuesta, pero otros caudiellos federales, cuantimás Justo José de Urquiza, daríen-y pábulo.

Les Bases de Alberdi editar

  Wikisource tien una copia del llibru:
Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina de Juan B. Alberdi
 
Estatua de Juan B. Alberdi (1810-1884) na so tumba nel Campusantu de la Recoleta en Buenos Aires. La so obra Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina foi'l principal documentu de trabayu de los constituyentes.

En 1852, el destacáu xurista y pensador arxentín Juan Bautista Alberdi escribió un llibru qu'obraría como primer documentu de trabayu pa los constituyentes: Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina.

Les «Bases» de Alberdi tán integraes por 36 capítulos y un proyeutu de constitución. Foi escrita rápido n'abril de 1852 pa influyir nes deliberaciones de la Convención Constituyente qu'empezaría a axuntase na ciudá de Santa Fe a partir del 20 de payares d'esi mesmu añu. Él mesmu cavilga sobre esa situación dellos años más palantre con esta pallabres:

El mio llibru de les BASES ye una obra d'aición que, anque pensada con reposu, foi escrita velozmente p'algamar al tiempu na so carrera... Hai siempres una hora dada en que la pallabra humana faise carne. Cuando sonó esa hora, el que propón la pallabra, orador o escritor, fai la llei. La llei nun ye so nesi casu; ye la obra de les coses. Pero esa ye la llei duradera, porque ye la verdadera llei.[2]

La obra maestra de Alberdi foi y sigue siendo reiteradamente sintetizada sol lema de «gobernar ye poblar». La frase ta tomada del Capítulu XXXI y taba direutamente referíu a la escasa población que daquella habitaba l'Arxentina, enforma menor que la qu'habitaba daquella en Chile, Bolivia o Perú.

Años dempués, él mesmu encargaríase de precisar el significáu d'esi lema pa cuestionar la inmigración d'italianos y españoles qu'empezaren a predominar llargamente ente los estranxeros que s'aniciaben nel país.

Gobernar ye poblar nel sentíu que poblar ye educar, ameyorar, civilizar, arriquecer y engrandecer bonal y rápido, como asocedió nos Estaos Xuníos. Mas pa civilizar per mediu de la población ye precisu faelo con poblaciones civilizaes; pa educar a la nuesa América na llibertá y na industria ye precisu poblala con poblaciones de la Europa más adelantrada en llibertá y n'industria... hai estranxeros y estranxeros; y que si Europa ye la tierra más civilizada del orbe, hai n'Europa y nel corazón de los sos brillantes capitales mesmes, más millones de xabaces qu'en tola América del Sud. Tou lo que ye civilizáu ye européu, siquier d'orixe, pero non tou lo europeo ye civilizáu; y concíbese perfectamente la hipótesis d'un país nuevu pobláu con europeos más inorantes n'industria y llibertá que les hordas de la Pampa o del Chaco.[3]
Población de países llatinoamericanos y porcentaxe sobre'l total
1850 % 1930 %

style="text-align: right;"|1.100.000

3,5 11.800.000 11,1

style="text-align: right;"|1.400.000

4,4 1.100.000 1,9

style="text-align: right;"|1.300.000

4,1 4.400.000 4,1
Paraguay 500.000 1,5 900.000 0,8

style="text-align: right;"|1.900.000

6,0 5.600.000 5,3

style="text-align: right;"|100.000

0,3 1.700.000 1,6
Fonte: Del Pozu, José[4]

Na so obra, Alberdi analiza refechamente'l derechu constitucional suramericanu, criticándolo por ser básicamente copies de les constituciones estauxunidense y francés, ensin tener en cuenta les necesidaes de progresu económicu y material que precisaben los países suramericanos dempués de la independencia. En socesivos capítulos analiza les anteriores constituciones de l'Arxentina (Cap. III) y les constituciones entós vixentes de Chile (Cap. IV), Perú (Cap. V), Colombia (Cap. VI), Méxicu (Cap. VII), Uruguái (Cap. VIII) y Paraguái (Cap. IX).

Alberdi analiza tamién les nueves constituciones de la dómina, como la californiana (Cap. XI), a la que pon como exemplu del so puntu de vista constitucional. Nel capítulu XII enceta la cuestión de «monarquía o república» defendiendo'l presidencialismu como solución entemedia pa les naciones llatinoamericanes:

Atribuyir a Bolívar esti dichu fondo y espiritual: «Los nuevos Estaos de l'América antes española precisen reis col nome de presidentes». Chile resolvió'l problema ensin dinastíes y ensin dictadura militar, per mediu d'una Constitución monárquica no fondero y republicana na forma: llei qu'anoya a la tradición de la vida pasada la cadena de la vida moderna. La república nun puede tener otra forma cuando asocede darréu a la monarquía; ye precisu que'l nuevu réxime contenga daqué del antiguu.[5]

Nel capítulu XIII sol títulu «la educación nun ye la instrucción», sostién que les escueles y universidaes tienen de ser desenvueltes de manera íntimamente rellacionada con una política d'industrialización. Tamién menta equí que la relixón ten de ser parte de la educación más quedar fora de la instrucción, sentando les bases de la escuela llaica.

Nel capítulu XIV Alberdi sostién que los países americanos tienen de mirar a Europa como fonte de cultura, comerciu y población, y sobremanera de futuru, en términos que lleguen hasta'l racismu abiertu:

¿Quién conoz caballeru ente nós que faiga rumbu de ser indiu netu? ¿Quién casaría a la so hermana o a la so fía con un infanzón de la Araucania, y non mil veces con un zapateru inglés?
N'América tou lo que nun ye européu ye bárbaru: nun hai más división qu'ésta: 1º, l'indíxena, esto ye, el xavaz; 2º, l'européu, esto ye, nós, los que nacimos n'América y falamos español, los que creemos en Xesucristu y non en Pillán (dios de los indíxenes)... ¿D'ónde-y vendrá esto no futuro? Del mesmu orixe de que vieno antes d'agora: d'Europa.[6]

Alberdi enceta la cuestión crucial de la inmigración capítulu XV, non solo pa «poblar» el país, sinón pa reconfigurar radicalmente la mano d'obra:

Faéi pasar el rotu, el gauchu, el cholo, unidá elemental de les nueses mases populares, por toes los tresformamientos del meyor sistema d'instrucción; en cien años nun vais faer d'él un obreru inglés.[7]

Alberdi pensaba nuna población de 50 millones de persones que teníen de venir bonalmente, llibremente, poles garantíes que la Constitución tenía de dar pa protexer la so propiedá, la so llibertá, la llibre circulación, la tolerancia relixosa y un ampliu accesu a la tierra. Sostenía qu'había que facilitar la radicación de los inmigrantes en tol país, y non solo na mariña. Atribuyía una importancia especial al ferrocarril: «el ferrocarril ye'l mediu de dar vuelta a dereches lo que la España colonizadora asitió al aviesu nesti continente».[7]

Adelantrábase Alberdi tamién a la cuestión de les diverses etnies que traería la inmigración:

El pueblu inglés foi'l pueblu más conquistáu de cuantos esisten; toles naciones triaron el so suelu y entemecíu a él la so sangre y la so raza. Ye productu d'un cruzamientu infinitu de castes; y por eso xustamente l'inglés ye'l más perfectu de los homes, y la so nacionalidá tan pronunciada que fai creer al vulgo que la so raza ye ensin amiestu. Nun tarrezáis, pos, el tracamundiu de races y de llingües. Del Babel, del caos va salir dalgún día brillosu y nítida la nacionalidá suramericana.[7]

Sicasí Alberdi sorraya una y otra vez que la población arxentina tien de configurase básicamente como anglu-saxona:

Con tres millones d'indíxenes, cristianos y católicos, nun realizaríais la república verdaderamente. Nun la realizaríais tampoco con cuatro millones d'españoles peninsulares, porque l'español puru ye incapaz de realizala allá o acá. Si hemos de componer la nuesa población pal nuesu sistema de gobiernu, si hai de senos más posible faer la población pal sistema proclamáu que'l sistema pa la población, ye necesariu fomentar nel nuesu suelu la población anglu-saxona. Ella ta identificada col vapor, el comerciu y la llibertá, y nun va ser imposible aniciar estes coses ente nós ensin la cooperación activa d'esa raza de progresu y de civilización.

Alberdi repasa na Bases, una a una les bases que precisaba'l país pa constituyise non solo jurídicamente, sinón sobremanera materialmente. En capítulos socesivos[8] percuerre les lleis principales que tendríen de ser sancionaes, la formación d'un aparatu estatal federal percima del poder de les provincies adoptando un federalismu atenuáu:

Una provincia en sí ye la impotencia mesma, y nada va faer enxamás que nun seya provincial, esto ye, pequeñu, foscu, miserable, provincial, a lo último anque la provincia se apellide Estáu. Namái ye grande lo que ye nacional o federal...Caminos de fierro, canales, pontes, grandes meyores materiales, empreses de colonización, son coses cimeres a la capacidá de cualquier provincia aisllada, por rica que sía. Eses obres piden millones; y esta cifra ye desconocida nel vocabulariu provincial.[9]

Encamienta establecer un sistema de sufraxu calificáu por «la intelixencia y la fortuna»;[9] opónse dafechamente a la capitalización de Buenos Aires (Cap. XXVI: «Tou gobiernu nacional ye imposible cola capital en Buenos Aires»); aportuna en que los constituyentes escarezan de mandatos (Cap. XXIX:).

En resume, pa Alberdi la Constitución de 1853 tenía un fin esencialmente económicu, ellaborada a partir de les necesidaes específiques del país, partiendo del so problema esencial: la despoblación (Cap. XXXII).

El clima políticu de 1853 editar

La Constitución de 1853 ellaboróse darréu a la zaga de la derrota porteña na batalla de Caseros, que dexó a Urquiza al mandu de los asuntos nacionales. El 6 d'abril de 1852 Urquiza axuntar con Vicente López y Planes, gobernador de Buenos Aires, Juan Pujol, gobernador de Corrientes y representantes santafesinos, decidiendo nesa xunta llamar, nos términos del Pactu Federal de 1831, a un Congresu Constituyente p'agostu del añu siguiente. Únviose darréu una circular a les provincies, manifestando los resultaos de la xunta.

Sicasí, Urquiza taba al tantu de la fuerte oposición que la élite porteña amosaba al so lideralgu, y a cualquier intentu de llindar la hexemonía de Buenos Aires sobre'l restu del país. Pa enfrentala, encamentó a Pujol y a Santiago Derqui la xera d'ellaborar un proyeutu constitucional que resultara aceptable a los porteños; el 5 de mayu axuntar con dellos destacaos dirixentes en Buenos Aires —ente ellos Dalmacio Vélez Sársfield, Valentín Alsina, Tomás Guido y Vicente Fidel López—, ufiertándo-yos rescatar el proyeutu de Constitución Arxentina de 1826 de Rivadavia, en cuenta de que sofitaren la so autoridá al frente del gobiernu nacional.

El 29 de mayu tuvo llugar la xunta definitiva colos representantes provinciales, en San Nicolás de los Regueros. Les deliberaciones duraron dos díes, y finalmente concluyeron na firma del alcuerdu de San Nicolás, que daba a Urquiza el direutoriu provisional de la Confederación y convocaba p'agostu a la realización de la Convención Constituyente, a la que caúna de les provincies unviaría dos representantes. Amás de les provincies direutamente representaes —Entre Ríos, por Urquiza; Buenos Aires, por López y Planes; Corrientes, por Benjamín Virasoro; Santa Fe, por Domingo Crespo; Mendoza, por Pascual Segura; San Juan, por Nazario Benavídez; San Luis, por Pablo Lucero; Santiago del Estero, por Manuel Taboada; Tucumán, por Celedonio Gutiérrez; y La Rioxa, por Manuel Vicente Bustos— atener al alcuerdu Catamarca, que designó a Urquiza como'l so representante, y Córdoba, Salta y Jujuy, que lo ratificaríen darréu.

La oposición porteña nun se fadría esperar; enfrentándose a López y Planes, a quien consideraben urquicista, Alsina, Bartolomé Mitre, Vélez Sársfield y Ireneo Portela denunciaron l'alcuerdu, alegando que nun se dieron a López atribuciones pa roblalo, que'l mesmu frayaba los derechos de la provincia, y que pol so entemediu otorgábense poderes despóticos a Urquiza. Los alderiques al respeutu —conocíos como les xornaes de xunu— fueron vehementes, y concluyeron col arrenunciu de López y Planes el 23 de xunu de 1852. La Llexislatura escoyó pa reemplazalo a Manuel Guillermo Pinto, pero Urquiza fixo usu de les facultaes de que lo dotaba l'alcuerdu pa intervenir la provincia, eslleir la so llexislatura y reponer a López al frente. Cuando ésti volviera arrenunciar, Urquiza asumió personalmente'l gobiernu, nomando un conseyu d'estáu de 15 miembros como cuerpu deliberante.

 
Muséu y Salón de Xurar de la Constitución, Santa Fe, Arxentina.

El control personal de los asuntos por Urquiza duró hasta setiembre, cuando ésti partió a Santa Fe pa les sesiones de la Convención Constituyente, xunto colos diputaos electos Salvador María del Carril y Eduardo Lahitte, dexando al xeneral José Miguel Galán como gobernador provisional. Tres díes más tarde, el 11 de setiembre, Mitre, Alsina y Lorenzo Torres alzar contra les tropes de Galán y restauraron la Llexislatura. El 22 del mesmu mes revocaríen la so adhesión al alcuerdu, refugaríen l'autoridá de Urquiza y unviaríen al xeneral José María Paz pa intentar estender la revuelta al interior; nun lo llograron, pero l'ampliu sofitu con que cuntaben fixo arrenunciar a Urquiza de la so intención de reprimir la revuelta, ya intentó axustar colos sublevaos, unviando a Federico Báez pa tratar con ellos.

Los porteños retiraron los sos diputaos de l'Asamblea, y encamentaron a les provincies a faer lo propio. Frente a la negativa de los gobiernos provinciales, Alsina y Mitre prepararon fuercies p'atacar Entre Ríos, Santa Fe y Córdoba, al envís de debilitar la posición de Urquiza y cuestionar la so llexitimidá. El 21 de payares un exércitu a les órdenes de Juan Madariaga intentó tomar por asaltu la ciudá de Concepción del Uruguay, pero foi refugáu pola guarnición encabezada por Ricardo López Jordán, que notificó a Urquiza de la situación; el fracasu de Madariaga esbarató l'intentu de Paz d'avanzar sobre Santa Fe, y l'intención de Mitre de ganar pa la so causa al correntino Pujol p'atacar Entre Ríos viose atayada pola adhesión d'ésti a Urquiza. Ensin los representantes porteños, pero col alcuerdu de les provincies, la Convención empezó a sesionar en payares de 1852.

Los constituyentes editar

El tratáu de San Nicolás afitaba'l principiu de representación igualitaria pa caúna de les provincies de la Confederación, unviando caúna dos diputaos. Ésti foi unu de los puntos de rotura con Buenos Aires, la más populosa de les provincies, que pretendía l'aplicación de la proporcionalidad por habitantes; d'aplicase esti criteriu, Buenos Aires cuntara con 18 constituyentes, y precisárase la cuasi unanimidá na so contra pa opone-y exitosamente les pretensiones del interior. Los pactantes de San Nicolás, sicasí, prefirieren dar igual pesu a los criterios del marxináu interior.

Les diferencies provinciales dieron llugar a constituyentes d'estraición bien variada; dellos d'ellos nun pertenecíen al oficiu llegal, habiendo militares, relixosos y lliteratos. Dalgunos habíense exiliáu mientres el gobiernu de Rosas, ente qu'otros caltuvieren actividá política mientres esti periodu. Les diferencies espresar nos principales diferendos avera del diseñu constitucional, qu'aniciaríen sobremanera na cuestión relixosa y na actitú a tomar frente al problema porteño.

Tres el retiru de los diputaos porteños, Salvador María del Carril y Eduardo Lahitte, siguiendo órdenes de los insurrectos porteños, la composición de la Convención quedó conformada por:

Dellos de los constituyentes nun yeren nativos de les provincies que representaben, y otros d'ellos dexaren de morar nelles diba tiempu; los porteños opositores a la celebración de la Convención los motejaron de alquilones. La historiografía revisionista hai enfatizado esi puntu pa suxurir que los congresistes fueron escasamente representativos de los pueblos provinciales, y verdaderamente la estraición de los mesmos nun yera precisamente popular, componiéndose sobremanera d'intelectuales y xuristes. Sicasí, dende otru puntu de vista escusar por considerase que la mayoría d'ellos tomaren el camín del exiliu por diferendos políticos col gobiernu de Rosas o los demás gobernadores federales.

El presidente de la Convención foi l'abogáu Zuviría, doctor pola Universidá de Córdoba, que participara na redaición de la primer Constitución de la so provincia'l 9 d'agostu de 1821. A la inauguración de les sesiones, el día 20 de payares —realizada pol gobernador de Santa Fe, Domingo Crespo, yá que Urquiza topar nel frente— Zuviría destacó les dificultaes a les que s'enfrentaba la Convención, cuantimás l'enfrentamientu armáu con Buenos Aires y la falta d'antecedentes constitucionales, que faía necesariu un trabayu previu d'ellaboración de material. De la opinión contraria yera'l santafesino Manuel Leiva, qu'argumentó la urxencia d'un ordenamientu. La deliberación foi agafada, pero l'alternativa de Leiva cuntó col sofitu de la mayoría.

Ellaboración del testu constitucional editar

La comisión encargada de la redaición del proyeutu nun tardó n'axuntase; componer Leiva, el porteño Juan María Gutiérrez (diputáu por Entre Ríos), l'abogáu santiagueño José Benjamín Gorostiaga, y los correntinos Pedro Díaz Colodrero y Pedro Ferré (esti postreru diputáu por Catamarca).

Anque les provincies cuntaben yá con constituciones a les que podría recurrise como modelu, éstes xulgar inconvenientes pa tratar los problemes propios de la organización nacional; les constituciones provinciales yeren na so mayoría unitaries, y los constituyentes abogaben unánimemente pola conveniencia d'adoptar una forma federal d'organización. Los modelos a los que s'allegó a esi efeutu yeren les poques constituciones coles mesmes vixentes: la d'Estaos Xuníos de 1787, la gaditana de 1812, la suiza de 1832, les chilenes de 1826 y de 1833, y les constituciones republicanes de Francia de 1783 y 1848, pero sobremanera la obra de Juan Bautista Alberdi —exiliáu en Chile—, qu'unviara a Juan María Gutiérrez un proyeutu de constitución en xunetu, a pidíu de los sos amigos. Con tou, la base pa la organización del testu foi la constitución unitaria de 1826 de Rivadavia, a la que s'afixo a la forma federal ensin alteriar bona parte del so articuláu.

Gutiérrez y Gorostiaga, dientro de la Comisión de Negocios Constitucionales, fueron quien tuvieron efeutivamente al mandu de la redaición del anteproyectu. Gutiérrez había yá teníu mano nél al traviés de la so correspondencia con Alberdi, a quien suxuriera qu'incorporara a la segunda edición de les sos Bases un proyeutu desenvueltu, pa facilitar la xera de los constituyentes; el gruesu del llabor quedó en manes de Gorostiaga, a quien ocupó dende'l 25 d'avientu hasta mediaos de febreru la xera. Gorostiaga recurrió a la Constitución de los Estaos Xuníos —nuna llamentable traducción, obra del militar venezolanu Manuel García de Sena, la única de la que se disponía n'América por esi entós—, a Alberdi y a la constitución del '26, sobremanera. D'esta postrera recoyó les seiciones sobre les garantíes individuales, sobre la composición del poder llexislativu y parte de les competencies del poder executivu.

Una vegada acabáu'l testu, sicasí, atopó cola resistencia de los trés decanos de la Comisión, Leiva, Díaz Colodrero y Ferré. Los discutinios al respeutu centráronse en dos puntos, particularmente trabayosos nel contestu nacional del momentu: la condición de la ciudá de Buenos Aires, y l'estatus de la Ilesia católica nel estáu. La composición de la comisión, pocu representativa del conxuntu de los congresistes, tuvo que modificar na sesión del 23 de febreru por que'l proyeutu pudiera dase a trámite. Sicasí, hubo una demoranza interina d'otros dos meses, debida a la situación política; el 9 de marzu Ferré y Zuviría, que fueren unviaos a parlamentar colos insurrectos porteños, apautaren con estos la reincorporación de los diputaos de Buenos Aires a la Convención, con una representación afecha a la so población. Les tratativas, sicasí, nun llegaron a bon puertu; tres una llarga espera, el 15 d'abril Urquiza dio orde de reiniciar les sesiones, y tratar la tema espresamente de manera de tener el testu llistu en mayu.

La proximidá del testu constitucional al modelu norteamericanu nun foi del presto de tolos congresistes; Zuviría lleó, na inauguración de les sesiones el 20 d'abril, un llargu memorial contra l'aplicación indiscriminada de principios foranos a un país que la so forma d'organización, afirmaba, nun taba avezada a ella. Proponía, sicasí, llevar a cabu un estudiu sobre les instituciones locales y emplegalo como base. Xunto con fray Pérez, el presbíteru Centeno y Díaz Colodrero, fueron los únicos en votar en bloque en contra del anteproyectu. El restu de los congresistes, tantu por razones ideolóxiques como pola urxencia política que-yos suponía los dictáu del testu, plegóse pela cueta a la iniciativa de la Comisión. El testu tratar nos diez díes siguientes.

El boicó entamáu polos porteños encendiera la yá tradicional enemistá ente capital ya interior, enguizada mientres los años del rosismo pola mano de fierro con que se gobernara'l país en favor del campu porteño. Unu de los puntos más revesosos yera l'ingresu aduaneru, que —siendo Buenos Aires el principal puertu d'agües fondes del país, y l'únicu con tráficu activu de mercaderías con Europa— recaldar na so cuasi totalidá nesa ciudá. La renuencia a dexar los cuantiosos importes asina recaldaos a les finances nacionales fuera unu de los principales puntos de discutiniu ente Urquiza y l'oligarquía porteña; de la mesma, enfrentaba de manera fonda los intereses económicos de los comerciantes de la ciudá, comprometíos col llibertá de comerciu llibre ingresu de mercancíes, y les artesaníes del interior, que riquíen proteición p'aguiyar el so desenvolvimientu.

El gruesu de los convencionales —n'especial Gorostiaga y Gutiérrez— abogó por estremar les midíes tendientes a acabar cola hexemonía porteña, federalizando'l territoriu de la ciudá de Buenos Aires y dixebrándola asina de los intereses de la provincia. Mientres el grupu de los moderaos, encabezáu por Zuviría y Roque Gondra, envaloraba que la declaración constitucional de la capitalidad nun resultaba conveniente, pos alienaría a los porteños y torgaría la negociación de la so reincorporación pacífica a la Confederación, la faición mayoritaria sostenía que la oportunidá d'esponer les razones de los porteños fuera abrogada al retirar los sos diputaos, y que la voluntá constituyente nun debería arredrarse pola necesidá de tomar les armes contra la mesma capital de ser ello necesariu pal futuru bien del país.

Les negociaciones fueron trabayoses, y concluyeron nuna solución de compromisu, pola cual la capitalidad de Buenos Aires faíase esplícita nel artículu 3º, pero suxetar a una llei especial, que s'aprobó conxuntamente cola Constitución, de tal manera de dexar el so cambéu de manera más flexible. Sicasí, l'afirmación de la soberanía de la Convención sobre'l territoriu bonaerense y porteño faíase esplícita, tantu nel artículu 3º como nel 32º, 34º y 42º, que disponíen la eleición de senadores y diputaos pola capital, el 64º qu'axustaba pal Congresu Nacional la exclusividad de la llexislación nel territoriu capitalín, el 78º que mandaba la eleición d'eleutores presidenciales pola capital, el 83º que concedía al Presidente de la Nación la xefatura inmediata de la capital, y el 91º qu'afitaba ellí la residencia de la Corte Suprema de Xusticia de la Nación. La llei de capitalidad finalmente aprobada afitaba prescripciones pal casu de que fuera imposible afitar darréu la capital en Buenos Aires —como de fechu asocedió.

Otru puntu trabayosu foi'l de la llibertá de cultu, a la qu'un grupu —los llamaos montoneros, pocos pero influyentes, encabezaos pol presbíteru Centeno y fray Pérez, amás de Zuviría, Leiva y Díaz Colodrero— opúnxose arelladamente. Los argumentos tomaron dende lo teolóxico-xurídicu, como nel casu de Centeno, qu'afirmaba la contrariedá de la llibertá de cultos col derechu natural, hasta lo pragmático-históricu, como nel casu de Díaz Colodrero y Ferré, que repararon que la observancia d'otros cultos podría agafar al pueblu y fomentar l'apaición de nuevos caudiellos que se fixeren voceros de la tradición oponiéndose al marcu constitucional. Otra manera, los convencionales más influyíos por Alberdi y les idees de la xeneración del '37 abogaron pola llibertá de cultos, señalando qu'esta favorecería la inmigración, simplificaría les rellaciones con otros Estaos —como les fites nel tratáu col Reinu Xuníu de 1925— y, cuantimás na intervención de Lavaysse, que nun yera materia de llexislación la conciencia, sinón namái los actos públicos. El sector lliberal prevaleció por 13 votos contra 5, pero'l discutiniu abasnar a l'abolición de los fueros relixosos, a la obligación de profesar la relixón católica pa los funcionarios del Estáu, y a la conversión de los aboríxenes. Finalmente, vencieron a los montoneros la esixencia de que'l presidente profesara'l catolicismu, que se caltendría hasta la reforma de 1994.

La Constitución editar

 
Portada del manuscritu orixinal de la Constitución de 1853.

El testu finalmente sancionáu taba compuestu d'un preámbulu y 107 artículos, entamaos en dos partes: una alrodiu de los derechos de los habitantes, y una alrodiu de la organización del gobiernu. La constitución de la Confederación Arxentina empecipiar col siguiente Preámbulu que numbera los fines xenerales de la Constitución:

Preámbulu editar

La Constitución de la Confederación Arxentina empecipiar col preámbulu, parcialmente traducíu del preámbulu de la Constitución de los Estaos Xuníos:

Nos, los representantes del pueblu de la Confederación Arxentina axuntaos en Congresu Xeneral Constituyente por voluntá y eleición de les provincies que la componen, en cumplimientu de pactos presistentes, al envís de constituyir la unión nacional, afitar la xusticia, consolidar la paz interior, aprovir a la defensa común, promover el bienestar xeneral, y asegurar los beneficios de la llibertá pa nós, pa la nuesa posteridá y pa tolos homes del mundu que quieran habitar nel suelu arxentín; invocando la proteición de Dios, fonte de toa razón y xusticia: ordenamos, decretamos y establecemos esta Constitución pa la Confederación Arxentina.

Ente les diferencies col de los Estaos Xuníos, esti preámbulu empieza anunciando que los constituyentes son los representantes del pueblu», ente que aquél axudica'l poder constituyente al pueblu mesmu; esplica que la xunta del Congresu Constituyente ye fecha por voluntá de les provincies, y non de la nación; alude a los pactos presistentes que condicionaron la so sanción; propónse «constituyir la unión nacional», mientres aquél propónse «formar una unión más perfecta»; inversamente, pretende afitase la xusticia», ente que naquél preténdese establecela; asegúrense los beneficios de la llibertá pa tolos arxentinos y tamién pa «tolos homes del mundu que quieran habitar el suelu arxentín»; ya invócase la proteición de Dios.

Dichu Preámbulu tien valor interpretativu pa la doctrina constitucional arxentina, y fai referencia a los fines escorríos pol Estáu Federal. Ye tamién una manifestación de fe nel pueblu, a quien se reconoz ser fonte del poder constituyente: «...los representantes del pueblu de la Confederación Arxentina». Reconozse la preesistencia histórica de les provincies arxentines, principales organizadores del réxime federal.

Son seis los fines qu'escuerre l'Estáu Federal según el Preámbulu, a saber:

  1. Afitar la xusticia: el Congresu tien la capacidá d'introducir les formes de llexislación necesaries por que la reconocencia de los derechos y l'exerciciu de los poderes, reconocíos pola Constitución Nacional y les lleis, facer con equidad y ensin discriminación.
  2. Constituyir la unión nacional: formar un Estáu Nacional sólidu y cola abonda autoridá como pa faese cargu de les atribuciones delegaes poles provincies.
  3. Consolidar la paz interior: ye'l fortalecimientu de la soberanía popular y les sos instituciones, y evitar l'enfrentamientu ente los arxentinos.
  4. Aprovir a la defensa común: equí nun s'alude ní prioritariamente a la defensa bélica, anque la entiende, ye verdá que tamién la estiende, pos l'axetivu «común» indica que tien de defendese tou lo que fai al conxuntu social, lo que ye común a la Comunidá. Esto entiende, de primeres, a la defensa de la Constitución Nacional, les provincies, la población, los valores, l'estáu de derechu, el federalismu, etc.
  5. Promover el bienestar xeneral: ye la esmolición por constituyir un país que garantice un nivel de vida decente para de la población. La Corte Suprema de la Nación Arxentina dixo que'l bienestar xeneral del preámbulu, ye sinónimu del «bien común» de la filosofía clásica.
  6. Asegurar los beneficios de la llibertá: esta llibertá estensible a «tolos homes del mundu que quieran habitar suelu arxentín» zarra'l conceutu de dignidá humana obligando a la sociedá y al Estáu a crear la posibilidá cierta y real de que l'individuu desenvuelva en plenitú la so personalidá y derechos.

El preámbulu taba destináu a aseverar la llexitimidá de la Constitución, sintetizando'l programa llexislativu y políticu de los constituyentes. Pa estenar les duldes alrodiu de los sos intereses, recuerda que'l dictáu de la Constitución obedecía a «pactos presistentes», suscritos poles autoridaes provinciales; afirmaba'l proyeutu de garantizar la unidá y la paz interior, y la formación d'un frente común escontra l'estranxeru; señalaba l'espresu oxetivu de poblar el territoriu, nun sentíu alberdiano, ufiertándose a tolos homes del mundu que quieran habitar nel suelu arxentín; pa terminar invocando la inspiración de Dios, nuna fórmula aceptable tantu pa toles relixones y los deístes ilustraos.

Declaraciones, Derechos y Garantíes editar

Los 31 artículos de la parte primera, titulada Declaraciones, Derechos y Garantíes, establecíen los fundamentos del réxime políticu; ye nesta seición en que la diferencia cola Constitución de 1826 faise más patente. Introducía formalmente la división de poderes del réxime republicanu, la participación representativa y el federalismu; afitaba l'establecimientu d'una capital federal, l'autoridá de caúna de les provincies pa establecer la so propia constitución, l'autonomía d'éstes nos sos asuntos internos salvu en casu d'insurrección o d'ataque esterior, la unidá xudicial, aduanera y policial del país; y establecía los derechos fundamentales de los ciudadanos.

D'acordies coles disposiciones de l'Asamblea del añu XIII, que decretara la llibertá de banduyos, la Constitución abolía la esclavitú, los mayoralgos y les prerrogativas de nobleza, afitando la igualdá xurídica. La proteición de la llei estender a tolos habitantes del país, non yá a los ciudadanos, como mediu pa fomentar l'asentamientu; l'artículu 20º declarar espresamente, y el 25º declaraba espresamente la promoción oficial de la inmigración europea.

Los derechos espresamente reconocíos recoyéronse principalmente nel artículu 14º, qu'instituyía la llibertá de trabayu, de navegación, de comerciu, de residencia y viaxe, de prensa, d'asociación, de cultu, d'enseñanza y de pidimientu a les autoridaes. Otros artículos detallaben amás la proteición de la propiedá privada, la inviolabilidad de la casa, la persona y el corréu, y la llibertá total nos asuntos privaos.

Delles de les declaraciones de la primer parte taben direutamente rellacionaes coles finances nacionales, y col desafíu al predominiu naval porteño. L'artículu 4º nacionalizaba la renta aduanera, el 9º y 10º acutaben al gobiernu federal el cobru de derechos y esaniciaben les barreres internes, y el 11º, 12º y 26º declaraben la llibertá de tránsitu.

L'artículu 29º, finalmente, tresmitía nes disposiciones constitucionales la historia recién, prohibiendo la concesión de la suma del poder públicu —la fórmula con que se consagrara'l segundu gobiernu de Rosas— a cualquier funcionariu.

Organización del gobiernu editar

D'alcuerdu al réxime republicanu, los 76 artículos de la parte segunda reglamentaban la división del gobiernu en tres poderes: executivu, llexislativu y xudicial. Namái los postreros 7 curtios artículos taben dedicaos a la organización de los gobiernos provinciales, en vista de que el réxime de cada unu d'estos tendría de dase por una constitución propia.

El Poder Llexislativu editar

Los artículos 32º al 63º contienen les disposiciones relatives al poder llexislativu. El titular d'ésti ye'l Congresu de la Nación Arxentina, compuestu por una Cámara de Diputaos, que representa direutamente al pueblu arxentín, y un Senáu, integráu polos representantes de les provincies y de la capital. Nel proyeutu de Alberdi afirmábase explícitamente que cada diputáu representaría a la entidá política que la había escoyíu —la provincia— y non direutamente al pueblu, pero esta aclaración nun s'incorporó al testu de Santa Fe.

Los senadores escoyeríense equitativamente pa cada provincia y la capital federal, dos pa caúna d'elles, con un votu cada unu. Los diputaos, de la mesma, responderíen proporcionalmente al númberu d'habitantes de les provincies y la capital federal, consideraos a esi efeutu distritos eleutorales. La constitución nun reconocía de manera dalguna la esistencia de partíos políticos, un fechu natural en vista de la incipiente organización del país nesi sentíu.

Les incompatibilidaes nel exerciciu de la función llexislativa estender al exerciciu del sacerdociu regular, en vista de la norma d'obediencia que venceya al cleru colos sos superiores, y al emplegu nel poder executivo, como ministru o n'otru cargu, salvo autorización especial. La constitución dictaba espresamente que la xera llexislativa tendría de ser remunerada.

Pa evitar la interferencia del executivu na actividá del Congresu, los llexisladores gociaben d'inmunidad ante interrogación xudicial polo espresao na so función, y nun podíen ser arrestaos salvu in flagrante delicto; namái la mesma cámara taba facultada pa revocar estos privilexos y dar cursu a la investigación d'un xuez competente.

Cada cámara yera únicu xuez alrodiu de la eleición, derechos y títulos de los sos miembros; taba al cargu de la ellaboración del so reglamentu internu, y de la sanción de les conductes de los sos miembros en casu de desorde o inhabilidad. Pa sesionar, les cámares riquíen un quorum de la mayoría absoluta de los sos miembros, anque un númberu menor tenía derechu a compeler a la presencia de los ausentes. Mayoría especial riquir pa les reformes constitucionales y los reglamentos. Les cámares taben facultaes p'apellar a los ministros del poder executivu, convocándolos a presentase frente a elles.

Dambes cámares disponíen d'iniciativa en materia llexislativa, con unes poques esceiciones. L'aprobación de los proyeutos tenía de dase xebradamente per cada cámara; el refugu d'una implicaba l'archivu de la iniciativa mientres el restu del añu, y les correiciones o enmiendes introducíes pola cámara revisora implicaba'l so regresu a la cámara d'orixe pa una nueva votación. Aprobaes, les lleis apurrir al poder executivu pa la so promulgación; anque esti cuntaba con facultá de vetu, parte de la so función colegislativa, la insistencia de dos tercios de los miembros de dambes cámares obligaba al executivu a promulgala ensin reparu posible. La fórmula El Senáu y la Cámara de Diputaos de la Confederación axuntaos en Congresu, decreten o sancionen con fuercia de llei yera preceptiva na redaición de les lleis.

Les sesiones ordinaries del Congresu, axuntáu escepcionalmente nuna sola cámara, llamada Asamblea Llexislativa, teníen entamu con presencia del presidente'l primeru de mayu de cada añu, y tomaben el periodu hasta'l trenta de setiembre. La figura de les sesiones preparatorias entiende la incorporación de los electos, y les de prórroga disponer la mesma cámara o'l presidente, pa rematar les temes inconclusos al zarru del ciclu ordinariu. El presidente puede llamar tamién a sesiones estraordinaries, nes qu'afita un temariu d'urxencia en periodu de receso.

La Cámara de Diputaos editar

La cantidá de diputaos afitar n'unu por cada 20 000 habitantes, o fraición non inferior a 10 000; autorizóse espresamente que por llei del Congresu estes cifres afixérense dempués de cada censu, anque namái a l'alza.

Una clausa transitoria, nel artículu 34º, indicaba un mínimu de dos diputaos por provincia, independientemente de la so población; asignaba a la capital federal, a la provincia de Buenos Aires y a la provincia de Córdoba seis diputaos caúna, cuatro a les de Corrientes y Santiago del Estero, trés a les de Tucumán, Salta, Catamarca y Mendoza; y dos a Santa Fe, San Juan, Entre Ríos, La Rioxa, San Luis y Jujuy. Dada l'ausencia de los representantes porteños, hasta 1866 la Cámara cuntaría con 38 representantes.

Los requisitos pa la eleición de diputaos yeren los venticinco años d'edá, y siquier cuatro d'ostentar la nacionalidá arxentina; el requisitu de ser natural o residente siguíu de la provincia pola cual escoyer nun s'añedir hasta la reforma de 1860. La propuesta de De Ángelis de riquir l'exerciciu d'un oficiu lliberal o la tenencia de tierres foi finalmente refugada.

El mandatu de los diputaos duraba cuatro años, con posibilidá de reelección; la renovación de la cámara fadríase por mitaes, cada dos años; una disposición transitoria afitaba que se sortearía ente los primeres electos quién dispondríen namái de dos años de mandatu, una práctica lamentablemente repitida n'otros momentos de la historia nacional tres la disolución del Congresu polos gobiernos militares.

La eleición de los diputaos según la Constitución tenía d'efeutuase «a simple pluralidá de sufraxos». La interpretación d'esta ambigua frase foi fonte de disputes en delantre, pero hasta 1912 predominó la doctrina qu'indicaba que la llista ganadora por mayoría o primer minoría designaba a la totalidá de los diputaos. Lleis posteriores establecieron el sistema de votu uninominal y por circunscripciones, afitáu na llei nᵘ 4161/02; de votu acutáu», afitáu na llei nᵘ 8871/12, conocida como Ley Sáenz Peña, pola cual la mayoría (o primer minoría) cuntaría con dos tercios de los escaños, dexando se'l restu a la formación darréu socesiva n'orde de votos; nuevamente de votu uninominal pola llei nᵘ 14032/51; y finalmente el sistema proporcional D'Hont.

A la Cámara de Diputaos, representante del pueblu, correspondía n'esclusiva la iniciativa nes lleis sobre conscripción y reclutamiento de tropes, y sobre tarrezas impositivos, según la fiscalía n'instancies de xuiciu políticu contra les autoridaes de los trés poderes de la Nación y los gobernadores provinciales, nes que'l Senáu oficiaría de corte. Pa la iniciación de xuiciu políticu, les dos terceres partes de los diputaos tendríen de refrendar el pidimientu presentáu por unu de los sos miembros.

El Senáu editar

La eleición de los senadores, representantes de les entidaes provinciales, correspondía a les Llexislatures de les que les provincies dotárense, según a la de la Capital Federal; el réxime d'eleición asimilar al del presidente y vice, al traviés d'un colexu eleutoral compuestu por eleutores votaos direutamente pol pueblu. La duración del so mandatu afitar en nueve años, con posibilidá de renovación indefinida, anovándose la cámara por tercios en periodos trienales. Hasta 1860 26 senadores, los de les 13 provincies escluyíes Buenos Aires y la capital, conformaron la Cámara.

Los requisitos pa la eleición nel cargu son los trenta años d'edá y seis de ciudadanía arxentina; el requisitu de ser natural o residente siguíu mientres dos años de la provincia pola cual escoyer nun s'añedir hasta la reforma de 1860. Amás, esixóse la disposición d'una renta añal de dos mil pesos fuertes o'l so equivalente; estudios históricos afiten esti ingresu nel correspondiente a 33 kg d'oru de bona llei. La convención aldericó arduamente esti puntu, pero foi aprobáu. Sicasí, la falta de provisiones pa la so actualización llevaría eventualmente al so desusu. La presidencia del Senáu correspondía al vicepresidente de la Confederación, dotáu de votu namái en casu d'empate. Hasta la década de 1940, la renta añal taba afitada en 12 kg oru.

Esta organización, pese a la traza oligárquica que significaba la esixencia d'una renta mínima, difería n'enforma del proyeutu unitariu de 1819, qu'axustaba un senador por provincia, a los que sumaba trés pol Exércitu, trés pola Ilesia Católica, unu por cada universidá y los exdireutores a partir de la finalización del so cargu. Averábase muncho más al proyeutu alberdiano, qu'afitaba un titular y un suplente per cada provincia.

El Senáu cuntaba con competencia esclusiva nes iniciatives de reforma constitucional, y cola función xudicial nes instancies de xuiciu políticu. Anque nun compartía, como na constitución de los Estaos Xuníos en que s'inspiró estrechamente la so organización, les facultaes de política esterior col presidente, ésti precisaba'l so alcuerdu pa la declaración del estáu de sitiu, y namái podía ausentase col so permisu del territoriu de la capital federal. Emprestaba alcuerdu tamién nes designaciones de los ministros de la Corte Suprema y los tribunales federales, de los ministros, y de los altos cargos del Exércitu y l'Armada, según nos concordatos cola Santa Sede.

Exerciciu transitoriu del Poder Llexislativu editar

Les primeres lleis dictaes en vixencia de la Constitución nun fueron obra del Congresu, sinón de la mesma convención constituyente, a la que l'alcuerdu de San Nicolás habilitaba pa ello. Ente les lleis que dictó tuvieron la de capitalidad de Buenos Aires, la de tarifes aduaneres, la de llibre navegación y l'estatutu de faciendes.

El poder executivu editar

Los artículos 71º a 90º conteníen les estipulaciones relatives al poder executivu. El titular del mesmu yera unipersonal, y llevaba el títulu de Presidente de la Confederación Arxentina. Un vicepresidente, electu conxuntamente con él, suplir en casu d'ausencia, inhabilidad o arrenunciu.

Los requisitos pa la eleición como presidente yeren similares a los esixíos pa los senadores; añadíase-yos la condición de nativu, o de ser fíu d'unu en casu de nacer fora del territoriu nacional, y la práctica de la relixón católica, única concesión a los montoneros. El so mandatu estender por un periodu de seis años, ensin posibilidá de reelección hasta qu'un periodu completu pasara; nenguna causa dexaba la estensión del mesmu más allá de los seis años cumplíos dende la fecha orixinal d'asunción.

El procedimientu pa la eleición presidencial yera indireutu; l'eleutoráu de cada provincia escoyería un númberu de delegaos, igual al doble de la cantidá total de diputaos y senadores que s'escoyeren pola mesma. Los eleutores de cada provincia votaríen discrecionalmente a los candidatos que xulgaren más convenientes, y unviaríen copia sellada del so resolución al Senáu de la Nación; una vegada recibíes toles llistes, l'Asamblea Llexislativa realizaría l'escrutiniu de les mesmes. D'haber como resultáu mayoría absoluta d'un candidatu, la proclamación sería automática. En casu de nun cuntar nengunu cola mesma, l'Asamblea Llexislativa escoyería darréu y a simple pluralidá de sufraxos ente los dos candidatos más votaos, o más en casu d'haber empate nel primer o segundu puestu. Nesti últimu casu, de nun haber candidatu con mayoría absoluta en primer instancia, realizaríase una segunda vuelta ente los dos candidatos más votaos na primer vuelta. El quorum pa esta eleición yera de trés cuartes partes de los congresistes.

D'alcuerdu al primer incisu del artículu 90º, el presidente yera l'autoridá suprema de la Confederación, no que se denomina un réxime presidencialista: nun respondía de les sos aiciones, dientro del marcu impuestu pola Constitución, a nenguna autoridá cimera, y nun riquir de l'aprobación del Congresu pal exerciciu de les atribuciones que-y pertenecen. Yera amás el titular del poder executivu de la ciudá designada capital federal, y el xefe de les fuercies armaes.

El presidente gociaba de facultaes colegislativas: amás de la sanción y promulgación de les lleis dictaes pol Congresu, incluyendo la facultá de vetu, taba al so cargu la espedición de los reglamentos necesarios pa l'aplicación de la llei, llamaos decretos, anque respetando l'espíritu orixinal de la mesma. La firma de trataos con otros estaos taba al so esclusivu cargu, según la decisión de dar o non trámite a los documentos emitíos pol pontífiz católicu.

Como autoridá en materia de política esterior, ye l'encargáu del nomamientu d'embaxadores y otros ministros destinaos a la negociación coles potencies estranxeres; la eleición y remoción de los titulares d'embaxada riquía alcuerdu senatorial —una muerte de la influencia de la constitución norteamericana, na que'l Senáu comparte col presidente la potestá sobre les rellaciones esteriores, sobre los convencionales—, pero la de los funcionarios de rangu inferior taba dafechu al so cargu. Por lo mesmo, yera l'autoridá al cargu de la xestión de los asuntos militares, disponiendo del exércitu, designando a los oficiales del mesmu —con alcuerdu del Senáu, en casu de los puestos cimeros del escalafón—, emitiendo patente de corsu patentes de corsu, declarando la guerra o decretando l'estáu de sitiu cuando la so causa ye l'ataque d'una potencia estranxera.

La so implicación coles xeres del Congresu nun se llindaba a la promulgación de les lleis: taba a cargu del presidente l'apertura de les sesiones n'Asamblea Llexislativa, na que comunicaba al mesmu les sos considerancies alrodiu de la so xera, y la prórroga o convocatoria a sesiones fora del periodu ordinariu.

Con respectu al poder xudicial, taba al so cargu la designación de los xueces de los tribunales federales, pa lo que riquía l'alcuerdu senatorial; amás, cuntaba cola facultá d'indultar a los condergaos por delitos de xurisdicción federal, salvu en casos de xuiciu políticu. Nun tenía la facultá d'imponer condenes, pero sí de —n'estáu de sitiu— decretar l'arrestu temporal o'l treslláu de persones, sacantes éstes prefirieren abandonar el territoriu nacional. Si nun cuntaba col alcuerdu del Congresu al dictales, estes midíes caducaben automáticamente a los 10 díes.

Como encargáu de l'alministración nacional, tába-y encamentada la recaldación de la renta nacional y la so aplicación, dientro del marcu de la llei de presupuestu; tenía facultá pa otorgar el gocie de llicencies o montepíos, y pa axenciar cualquier clase d'información per parte de l'alministración nacional.

La Constitución afitaba como ayudantes del presidente a cinco ministros, escoyíos por ésti, en carteres d'Interior, de Rellaciones Esteriores, de Facienda, de Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública, y de Guerra y Marina. El refrendo ministerial yera necesariu pa los decretos de gobiernu. Los ministros taben amás obligaos a dar informes al Congresu na apertura de sesiones, y facultaos a tomar parte nos alderiques d'ésti, anque ensin votu. La xera yera incompatible col exerciciu del poder llexislativu nacional.

El Poder Xudicial editar

La organización del poder xudicial ocupa los artículos 91º a 100º; pola so brevedá, la organización del mesmu quedó en gran parte en manes de la llexislación emitida pol Congresu, concirniendo la mayor parte del testu constitucional a la organización y atribuciones de la Corte Suprema de Xusticia de la Nación.

El poder xudicial quedaba íntegramente en manes de la Corte Suprema y de los tribunales inferiores por razón de materia en tou lo que concirniera a causes constitucionales, relatives a lleis federales o trataos internacionales, o a xurisdicción marítima. Explícitamente prohibíase la conocencia del presidente en cuestiones xudiciales. Por razón d'actores, tamién yeren competencia de los tribunales federales los asuntos ente vecinos de distintes provincies, los qu'implicaren a diplomáticos estranxeros, y aquellos nos que'l gobiernu d'una provincia o de la Confederación fora parte. Los casos implicando a diplomáticos, provincies o los poderes de los gobiernos provinciales yeren de competencia esclusiva de la Corte Suprema.

La Constitución axustaba la reglamentación del xuiciu por xuraos pa los asuntos penales; el procedimientu nunca se reguló, sicasí, y sigue pendiente de implementación entá na Constitución actual, que caltién esa redaición.

L'únicu delitu que la Constitución detalla ye'l de traición contra la Confederación, definíu como tomar les armes contra ella, o [...] xunise a los sos enemigos emprestándo-yos ayuda y socorru. La pena del mesmu quedaba a decisión del Congresu, pero prohibíase espresamente la imposición de sanciones a otres persones que'l delincuente mesmu.

La Corte Suprema editar

La Corte Suprema de Xusticia taba compuesta por un tribunal de nueve xueces, amás de dos fiscales. La sede de la mesma taría na capital federal. Esixir pal ministeriu nella'l títulu d'abogáu, ocho años d'exerciciu del mesmu, y los requisitos esixentes a los senadores. Los ministros xuraríen el so cargu al presidente de la Corte —al de la Confederación escepcionalmente, na primer conformanza de la mesma—, y seríen irremovibles salvu en casu de inconducta. La remuneración polos sos servicios afitar por llei, pero nun podría amenorgase mientres tuvieren en funciones. La determinación del reglamentu de la Corte taría al cargu de la mesma.

La Corte definida pola Constitución de 1853 nunca llegó a asumir, anque Urquiza designó en 1854 a los integrantes de la mesma, ente los que se cuntaron Facundo Zuviría, José Roque Funes y Martín Zapata. Tres la reforma de 1860, el númberu d'integrantes pasó a ser afitáu por llei del Congresu.

Los gobiernos de provincia editar

Los últimos siete artículos de la Constitución detallen el réxime de los gobiernos provinciales. La organización de los mesmos queda namái suxeta a les estipulaciones que les Constituciones provinciales afiten, sustrayéndose por entero de la órbita del gobiernu federal. Coles mesmes, caltienen toles facultaes que pola Constitución nun hayan delegáu espresamente nel gobiernu central; los artículos 105º y 106º faen esplícites les competencies que correspuenden namái a l'autoridá central, qu'inclúin la llexislación sobre comerciu y navegación; la imposición d'aduanes o derechos de tonelaxe; la emisión de moneda, salvu por delegación del gobiernu central; la fixación de los códigos civil, de comerciu, penal y de minería; llexislar sobre ciudadanía; armar tropes de guerra; nin interactuar direutamente coles potencies estranxeres, incluyendo la Santa Sede. Les aiciones béliques ente provincies o ente una provincia y l'estáu federal son illexítimes, teniendo de solucionase tou conflictu nesti sentíu pola Corte Suprema de Xusticia. A les provincies facúltase espresamente pa promover, dientro del marcu de la llexislación federal, el desenvolvimientu de los sos propios territorios.

El réxime resultante yera espresamente d'un marcáu federalismu; yera ésta una de les razones poles que Buenos Aires negar a suscribilo, refugando ponese al altor de lo que los llexisladores porteños calificaren burlonamente de trece rancho. La incorporación de Buenos Aires a la Confederación esixiría, nel so momentu, suspender la capitalización de la mesma, y la reserva de los derechos d'aduana. Efeutivamente ello implicó que mientres delles décades el presidente de la Nación conviviera, nun difícil contubernio, con un gobernador de Buenos Aires que yera'l xefe direutu de tola alministración que la arrodiaba, y que'l so poder quedara empantanado en burocracia. La federalización de Buenos Aires nun tendría llugar efeutivu hasta 1880, cuando la Lliga de Gobernadores encabezada por Julio Argentino Roca impondría poles armes a los porteños de Bartolomé Mitre la decisión. Sicasí, pa esi entós les oligarquíes provinciales adoptaren el mesmu carís que la porteña, col desenvolvimientu del modelu agroexportador y la formación d'estensos llatifundios qu'apoderaríen la economía nacional mientres el mediu sieglu siguiente. La posibilidá de desenvolver un poder provincial al marxe del modelu bonaerense quedara definitivamente tras, y colla l'efeutivu federalismu de la Constitución.

La Constitución de 1853 y la historia política arxentina editar

La Constitución de 1853 foi refugada pola estratéxica Provincia de Buenos Aires (que nesi momentu tomaba tamién a la Ciudá de Buenos Aires) y l'Arxentina estremar en dos estaos separaos: per un sitiu la provincia (Estáu de Buenos Aires), con capital na ciudá homónima, y pol otru la Confederación Arxentina, con capital en Paraná.

El congresal Zuviría, nel discursu posterior a la robla del orixinal, apostrofó a la Convención diciendo:

Acabáis d'exercer l'actu más grave, más solemne, más sublime que ye dau a un home na so vida mortal.

Los mayores aponderamientos provendríen de Sarmiento y el grupu lliberal, que vieron na adopción del federalismu a la estauxunidense'l signu de la victoria de los sos principios. Valió-yos tamién por contrapartida, n'oposición a l'aportunante oposición que Rosas amosara a la sanción d'una Constitución mientres el so llargu mandatu.

La Ilesia católica, pela so parte, resolvió los alderiques internos que xeneró'l testu constitucional, nun famosu sermón de Frai Mamerto Esquiú, que pasó a la historia como'l Sermón de la Constitución, que llamó a xurar y obedecer la llei como fundamentu pa constituyir una patria.

La República Arxentina recién ser formaría de manera definitiva, depués de la victoria militar de Buenos Aires sobre la Confederación, na Batalla de Pavón de 1860. Buenos Aires, liderada por Bartolomé Mitre, impunxo la primera reforma constitucional de 1860 y la presidencia del propiu Mitre. Con esta redaición, la Constitución de 1853 convertir nel marcu xurídicu pa la organización d'un Estáu llaicu, y los tresformamientos económicos qu'estableceríen el modelu agru-esportador y la gran fola inmigratoria d'ultramar (1850-1950). Políticamente, el país entamó sobre la base d'un sistema d'eleiciones fraudulentas (votu cantáu), que llevó nos fechos a un réxime de partíu únicu conservador, el Partíu Autonomista Nacional (PAN).

Depués de la victoria del primer gobiernu democráticu en 1916, como resultancia del llogru del sufraxu secretu y obligatoriu pa varones, la Constitución de 1853 empezó a ser cuestionada dende distintes corrientes. Políticamente, los sectores más conservadores cuestionaríen el réxime democráticu y recurriríen a les Fuercies Armaes pa derrocar sistemáticamente a los gobiernos escoyíos por votu popular, nuna socesión de golpes d'estáu que recién se detendría en 1983. Económica y socialmente, diverses corrientes cuestionaron el lliberalismu individualista de la Constitución de 1853, proponiendo reformes qu'incluyeren los derechos llaborales y sociales, el Estáu Social y l'actividá del Estáu en pos de la industrialización del país.

La inestabilidá constitucional de l'Arxentina estender dende 1930 hasta 1994, cuando los dos principales partíos del país, alcordaron realizar una reforma constitucional que punxo fin definitivamente al testu básicu de la Constitución de 1853. El peronismu llograría sancionar una importante reforma constitucional en 1949, que foi derogada pola dictadura militar que derrocó a Juan D. Perón en 1955.

Cuando'l revisionismu históricu —criticando la devastación de la industria nacional, el surdimientu d'enormes llatifundios, y el colonialismu internu que resultaren de la política lliberal de los homes de la xeneración del '80— remontó los oríxenes d'esa ideoloxía al testu constitucional, siguió en términos xenerales los mesmos criterios de xuiciu qu'emplegaren estos, anque de signu inversu. Los escritos de Sarmiento o Roca ven a la Constitución como arma pa la modernización del país, por aciu el llibre comerciu, el fomentu de la inmigración europea, l'abolición de los lideralgos políticos provinciales y la dislocación de les cultures tradicionales, heredaes d'España y afeches mientres trabayosos sieglos a les peculiaridaes locales; los revisionistes vieron nella l'arma pa la destrucción de la identidá nacional —por aciu l'achaplamientu de la industria nacional pola desigual competencia col imperiu manufacturero británicu, el desplazamientu de les poblaciones de les sos propies tierres y los sos vezos de vida pol ábanu estranxeru y la consecuente turbulencia no social y económico, y la restricción de la representación política a les burguesíes mercantiles y lletraes.

Dambes alternatives adopten la mesma estructura, espuesta con maxistral retórica na exhortación sarmientina: Civilización o barbarie. Los revisionistes nun la revisaron, llindándose a señalar el calter bárbaru de la "civilización" sarmientina: fundada na espoliación de los indíxenes, el sacrificiu masivu de los gauchos y los moricos conscriptos nes socesives guerres contra'l Paraguay y les tribus de la Patagonia, la brutal acumuladura primitiva de tierres pa la conformanza de los llatifundios agroexportadores, la destrucción de la naciente industria nacional y el fraude eleutoral sistemáticu; Rosa señaló'l xuegu de manes llingüísticu del lema recordando que

Civilización —que gramatical y lóxicamente quier dicir "perteneciente a la nuesa cives, a la nuesa ciudá"—, foi entendida nun sentíu opuestu: como lo propio d'estranxeros; y barbarie —de bárbaros, estranxeros— vinu a significar, de la mesma, nel llinguaxe lliberal, "lo arxentino" contrapuestu a "lo europeo"
J. M. Rosa, Analís de la dependencia arxentina, IV:36

Autores posteriores, dalgunos d'ellos próximos al revisionismu, señalaron sicasí que al aceptar la oposición nos sos términos xenerales, el revisionismu perdió la oportunidá de revaluar la oposición na qu'ésta se basa: la lliberal burguesía porteña y de les capitales provinciales per un sitiu, y la semiiletrada población rural y mediterránea pol otru.[10] Los doctores unitarios —Rivadavia, Echeverría, Alberdi— representaríen la primer opción, de que les sos plumes fluyiría la Constitución; los caudiellos federales —Quiroga, Güemes, Rosas— la otra, renuente a afitar dende enriba y d'una vez pa siempre los lineamientos políticos.

Pa esti autores, l'alternativa reflexa unu de los clivajes efeutivamente esistentes na política arxentina del momentu: aquel que dixebraba a les clases ilustraes, formaes nos principios del derechu teóricu na milenaria tradición europea, de los más pragmáticos líderes provinciales, homes d'aición más que de teoría. Dau'l clima intelectual del momentu, nel que l'ideologismo de los revolucionarios franceses diera pasu al positivismu iluminista, yera natural que'l pensamientu de los primeres inclinar pola defensa d'un orde lliberal, nel que l'abolición de les llendes históricu y tradicional diera pasu a una nueva era de cooperación ente los pueblos.[11] La llibertá de mercáu daría llugar a la especialización de los países nes sos árees de ventaya comparativa, dando como resultáu la común meyora. La traducción que faen los revisionistes d'esta postura a términos d'interés personal direutu —la burguesía ilustrada yera al empar la posesora del capital mercantil porteño, que lucraba direutamente cola importación de bienes; en non pocos casos, la mano visible de los cónsules y encargaos de negocios británicos collaboraba cola invisible del mercáu, estableciendo trataos y ufiertando sofitos a los elementos políticamente más favorables a los intereses comerciales de los súbditos de La so Maxestá Británica— resulta nesta óptica veraz, pero inocente. Les interpretaciones marxistes —que, anque centraes n'esplicar la lóxica de los acontecimientos más que la de les individualidaes, nun refalgaron tampoco esi criteriu[12]— dexen tamién de llau numberosos aspeutos.

Pa entender les faiciones que convinieron na fixación de la Constitución del '53 fíxose distinguíu, otra manera, dos aspeutos que la historiografía convencional fundió na dicotomía ente federales y unitarios. Per un sitiu, reconocer que la clase pudiente tenía delles faiciones n'inestable equilibriu: la burguesía comercial del puertu, la burguesía ganadera de la mariña, les pequeñes capes burgueses de les ciudaes del interior mediterraneu; por otru, entender que'l procesu d'integración na economía y la cultura mundial —pos yá entós, 150 años antes de la puxanza del términu, los problemes d'estáu teníen yá la óptica de la globalización, en virtú de la espansión del mercáu mundial de les potencies industriales europees— nun implicaba necesariamente, como efeutivamente facer na historia arxentina, l'abandonu de la producción interior, y que la polo tanto la modernización del país podía acometese ensin la perda de la identidá nacional. Entá si l'ideal de la Constitución del '53, y de los escritos alberdianos que-y dieron orixe, dependió en bona midida del proyeutu d'integrar l'Arxentina a los procesos mundiales, el compromisu col lliberalismu económicu nun taba necesariamente codificado nestos.[13]

L'oxetivu espresu del proyeutu constitucional, como'l d'otros proyeutos políticos espuestos pocu antes y dempués, yera'l de modernizar la nación; lo que, nun Estáu naciente, quería dicir poco más o menos creala.[14] Bona parte de los pensadores nacionales consideraron que'l proyeutu de modernización imponía una rotura más o menos total col pasáu colonial hispánicu; dende Esteban Echeverría hasta Sarmiento y la xeneración del '80, la busca del insertamientu arxentín nel mundu modernu pasaba pola importación de teoríes, práutiques y entá pueblos. Una rotura asina, sicasí, esixía un determináu tipu de condiciones y disposiciones; la complementación colos mercaos europeos beneficiaría a los comerciantes portuarios y a les clases cimeres, capaces de consumir los bienes material y simbólicu de luxu qu'esti comerciu apurría, pero en desterciu de les clases rurales o subordinaes, a les que se movió de los sos medios de vida y del treme granible nel que s'asitiaben.[15] Conscientes d'ello, los líderes más opuestos al programa rivadaviano concibieron la xera de formación del Estáu como una "restauración" del estáu que les reformes rivadavianas rompieren:[16] d'ende'l títulu de Rosas de Restaurador de les Lleis, qu'apuntaba non a les lleis positives del derechu d'Indies, sinón a la llei de xentes de les tradiciones nacionales. El problema d'esta óptica foi la imposibilidá, mientres el llargu periodu rosista, de desenvolver efeutivamente l'Estáu nacional; la recuperación del orde, que nos años anteriores a ésti habíase desguazáu nes guerres socesives de los caudiellos en bracéu contra la hexemonía de la nueva metrópolis porteña, llográrase al costu de la paralización del procesu de estatalización.

Cuando la sanción de la Constitución rompió con esta fase, buscando introducir el nuevu sistema de gobiernu, la cuestión volvió plantegase en tola so agudez. La posición de Buenos Aires resultó clara dende un principiu: rica sobremanera polos sos ingresos aduaneros, y cola so principal clase granible, la burguesía saladerista, comprometida tamién col intercambiu mercantil con Europa, tendió a inclinar la balanza escontra l'apertura irrestricta. El compromisu federal de les provincies dexaba agorar un fin distintu, entá cola adopción d'un réxime de gobiernu basáu fundamentalmente n'idees foranes. El cayente definitivu del ideal federal nun vendría de la Constitución, sinón de la claudicación, na batalla de Pavón, de les fuercies de la mariña mesopotámica, que los sos máximos líderes prefirieron sumase a los intereses comerciales —siendo ellos mesmos grandes estancieros— primero que defender la formación d'un mercáu internu de consumu. Alberdi, al que los revisionistes consideren polo xeneral un lliberal, y polo tanto un enemigu de la patria, criticó duramente dende l'exiliu a Urquiza, que dexó en manes de los porteños la estructura nacional, y a Mitre, que la usufructuó nos años de guerra de policía contra les provincies; nesta aición, trunfó'l lliberalismu a estazón de la capital sobre'l lliberalismu integracionista de les provincies mariniegues.[17] La política mitrista esaniciaría la posibilidá de resistencia de les provincies, faciendo del intentu de Alberdi, Andrade o José Hernández de garantizar la unión un imposible; cuando, baxu Julio Argentino Roca, l'Arxentina unificada fíxose realidá, foi a cuenta de la desapaición virtual del texíu social de les provincies y de la so capacidá granible. La forma federal de la Constitución foi, mientres los años de l'Arxentina moderna, a cencielles la coalición de les clases ilustraes de tol país; nun sería hasta que la inmigración masiva produxera los sos efeutos. Nesi tiempu, Arxentina aportó a el primer destín del mundu d'inmigrantes europeos los cualos por dificultaes d'insertamientu munches vegaes guardaben rocees cola población llocal lo que movilizó a importantes enfrentamientos que destruyeron finalmente la vixencia d'aquella Constitución de 1853.

Referencies editar

  1. «Templete pa la Constitución Nacional de 1853 - Roberto Reale». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de xunetu de 2014. Consultáu'l 16 de xunetu de 2014.
  2. Alberdi, Juan B. (1879). Páxines esplicatives (wikisource)
  3. Alberdi, Juan B. (1879) Bases y puntos de partida pa la organización política de la República Arxentina; Páxines esplicatives, [Bases:Páxines esplicatives de Juan B. Alberdi|(Wikisource)
  4. Del Pozu, José (2002). Historia d'América Llatina y del Caribe (1825-2001), Santiago de Chile, LOM, páx. 20
  5. capítulu XII
  6. capítulu XIV
  7. 7,0 7,1 7,2 capítulu XV
  8. Cap. XIX-XXIII
  9. 9,0 9,1 XXIII
  10. Feinmann (1982), p. 164ss; p. 184ss
  11. Alberini (1966)
  12. Chávez (1961), p. 70ss; Peña (1968), p. 48ss
  13. Feinmann (1982), p. 74-5
  14. Andrade, (1957), p. 53ss
  15. Andrade (1957), p. 75ss
  16. Feinmann (1982), p. 60
  17. Feinmann (1982), p. 104

Bibliografía editar

  • Alberini, Coriolano (2011). Problemes de la historia de les idees filosófiques na Arxentina. La Plata: Universidá Nacional de La Plata.
  • Andrade, Olegario Víctor (1957). Los dos polítiques. Buenos Aires: Aportar.
  • Bidart Campos, Germán J. (2007. 5 Tomos). Tratáu Elemental de Derechu Constitucional Arxentín. Buenos Aires: Ediar. ISBN 950-574-079-4.
  • Chávez, Fermín (1961). Alberdi y el Mitrismo. Buenos Aires: La Siringa.
  • Ekmekdjian, Miguel Ángel (1999 4ª Edición Actualizada). Manual de la Constitución Arxentina. Buenos Aires: Depalma.
  • Escudé, Carlos; Cisneros, Andrés (2000). Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines. Buenos Aires: Conseyu Arxentín pa les Rellaciones Internacionales. [1].
  • Feinmann, José Pablo (1982). Filosofía y Nación. Buenos Aires: Legasa. ISBN 950-10-0003-6.
  • López, Vicente F.; Vera y González, Emilio (1960). Historia de la República Arxentina. Buenos Aires: Sopena.
  • Lopresti, Roberto P. (1998). Constitución Arxentina Comentada. Buenos Aires: Unilat. ISBN 987-96049-3-8.
  • López Götting, Ricardo (2004). «La Cuestión Relixosa na Convención Constituyente de 1853». Libertas   (42). [2]. 
  • Peña, Milcíades (1968). La Era de Mitre. Buenos Aires: Fiches.
  • Rosa, José María (1974). Analís de la Dependencia Arxentina. Buenos Aires: Guadalupe. [3].
  • Rosa, José María (1984). El Fetiche de la Constitución editorial = Buenos Aires: Ave Fénix. Fetiche/El Fetiche.htm.
  • Sierra, Vicente Dionisio (1980). Historia de l'Arxentina. Buenos Aires: Científica Arxentina.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.