Constitución de la Nación Arxentina

La Constitución de la Nación Arxentina, que rixe anguaño a la República Arxentina, foi aprobada por una asamblea constituyente integrada por representantes de trece provincies, fecha na ciudá de Santa Fe nel añu 1853. Los distintos testos d'esta Constitución fueron reformaos delles vegaes, siendo la postrera llevada a cabu en 1994, y fueron dexaos ensin efeutu o modificaos por autoridaes de facto en nueve oportunidad.

Infotaula documentConstitución de la Nación Arxentina
Tipu llei y constitución
Creación 1r mayu 1853
Cambiar los datos en Wikidata

El propósitu de la Constitución de 1853 foi poner fin al ciclu de les guerres civiles y sentar les bases de la Organización Nacional, oxetivos que tardaron unes décades más en cumplise. Antes d'esta aprobación hubo dellos intentos (en 1819 y 1826) que fueron refugaos por diversu motivos.

El testu constitucional consta d'un preámbulu y dos partes normatives:

  • Primer parte: capítulu primeru (Declaraciones, Derechos y Garantíes; arts. 1-35) y capítulu segundu (Nuevos Derechos y Garantíes; arts. 36-43)
  • Segunda parte: Autoridaes de la Nación (arts. 44-129).

Coles mesmes tienen rangu constitucional en virtú del art. 75 incisu 22, los siguientes preseos internacionales sobre Derechos Humanos —trataos y declaraciones—:

Preámbulu editar

 
«Nos los Representantes del Pueblu de la Confederación Arxentina...»

Anguaño, el preámbulu de la Constitución Arxentina ye'l siguiente:[4]

Nos los representantes del pueblu de la Nación Arxentina, axuntaos en Congresu Xeneral Constituyente por voluntá y eleición de les provincies que la componen, en cumplimientu de pactos presistentes, al envís de constituyir la unión nacional, afitar la xusticia, consolidar la paz interior, aprovir a la defensa común, promover el bienestar xeneral, y asegurar los beneficios de la llibertá, pa nós, pa la nuesa posteridá, y pa tolos homes del mundu que quieran habitar nel suelu arxentín: invocando la proteición de Dios, fonte de toa razón y xusticia: ordenamos, decretamos y establecemos esta Constitución, pa la Nación Arxentina.

Constitución de 1853 editar

 
Exemplar de la Constitución exhibida nel Muséu del Bicentenariu.
 
Xura de la Constitución de Buenos Aires (1854).

El 31 de mayu de 1852, les provincies integrantes de la Confederación Arxentina roblaron el Alcuerdu de San Nicolás, pol que convocaron a un Congresu Constituyente. Sicasí'l 11 de setiembre la Provincia de Buenos Aires dixebrar de la Confederación, yá que Buenos Aires nun aceptó tresferir el poder que se-y acutar, sobremanera no tocante a la igualdá de representación nel congresu (dos diputaos por provincia y a la nacionalización de l'aduana anunciada nel artículu 19 del Pactu de San Nicolás), por cuenta de lo cual nun formó parte del congresu. La Constitución foi aprobada'l 1 de mayu de 1853 na Ciudá de Santa Fe, capital de la Provincia de Santa Fe, mientres el gobiernu de Justo José de Urquiza quién ganó a Rosas na batalla de Caseros rixendo solo pa los trelce provincies restantes. En 1859 y depués de la batalla de Pavón, Buenos Aires y la Confederación se reunificarían y con esi envís realizóse la Reforma de 1860.

Los constituyentes de 1853 trabayaron sobre la base de tres fuentes principales:

La Constitución tenía un preámbulu y dos grandes partes, la primera dedicada a los derechos y garantíes y la segunda dedicada a la organización del gobiernu. El testu taba redactáu en 107 artículos.

El preámbulu, ensin valor normativu, adoptó la fórmula inicial del famosu «nós, el pueblu» de la constitución estauxunidense pero modificao como «nos, los representantes del pueblu» pa sorrayar la naturaleza puramente representativa del sistema adoptáu. Declara tamién que la constitución ye «pa tolos homes del mundu que quieran habitar nel suelu arxentín».

La primer parte (derechos y garantíes) foi redactada en 31 artículos. Tratándose d'una constitución lliberal, básicamente contién los derechos humanos de primer xeneración: (principiu de llegalidá, principiu d'igualdad ante la llei, derechu de propiedá, inviolabilidad de la casa, llibertá d'espresión ensin censura previa, llibertá de circulación, etc.). Adicionalmente contién normes específiques como l'abolición de la esclavitú (art. 15), gratuidá de la educación primaria (art. 5), la igualdá de derechos civiles pa ciudadanos y estranxeros (art. 20), el fomentu de la inmigración europea (art. 25), la prohibición de toa forma de democracia direuta (art. 22), etc.

La segunda parte (gobiernu) regula la organización de los trés poderes federales (executivu, llexislativu y xudicial) y los gobiernos provinciales, según la forma representativa, republicana y federal (federalismu atenuáu). Entamó un poder executivu fuerte (presidencialismu), con facultaes pa intervenir les provincies, declarar l'estáu de sitiu, designar a los xueces, etc. El poder llexislativu ye bicameral con facultaes pa sancionar los códigos principales. El poder xudicial ta entamáu sobre la base del xuiciu por xuraos, pero nunca foi cumplíu. La Constitución nun establecía los sufraxu secretu nin universal, yá que nun garantizaba'l sufraxu femenín, nin el votu a los ciudadanos residentes nos territorios nacionales.[5]

Reforma de 1860 editar

La reforma constitucional arxentina de 1860 foi una reforma de la Constitución de 1853 realizada depués de la Batalla de Cepeda y antes de la Batalla de Pavón, nel contestu de la guerra ente la Confederación Arxentina y el Estáu de Buenos Aires, que tuvo de resultes l'adhesión d'esta postrera al testu constitucional de 1853 y la so integración de derechu a la República Arxentina. la paz ente dambes partes sellar nel Pactu de San José de Flores, nel cual Buenos Aires declaróse parte de la Confederación Arxentina y nel que s'estableció que la provincia porteña podría proponer reformes a la Constitución Nacional de 1853, qu'establecía la forma de gobiernu federal, por que fueren evaluaes por una Convención Constituyente Ad hoc.

Buenos Aires escoyó una Convención Provincial Revisora que propunxo delles reformes al testu de 1853, la mayoría de les cualos fueron depués aceptaes pola Convención Nacional Constituyente de 1860. Los principales cambeos fueron la eliminación del artículu qu'establecía que la Capital Federal sería la ciudá de Buenos Aires, la obligación de que los derechos d'importación sían uniformes en tol país (col fin de torgar que se promuevan determinaes rexones o puertos), la eliminación por cinco años de los derechos d'esportación, l'amenorgamientu de facultaes del gobiernu nacional para intervenir provincies, decretar l'estáu de sitiu, someter a xuiciu políticu a los gobernadores, diputaos y senadores nacionales, o revisar les constituciones provinciales. La reforma tamién introdució la prohibición al Congresu nacional de dictar lleis que "acuten la llibertá d'imprenta o establezan sobre ella la xurisdicción federal", la reconocencia de los derechos y garantíes implícitos derivaos del principiu republicanu y de soberanía del pueblu, y la reconocencia del principiu de "ciudadanía natural" (jus soli). Suprimió tamién les facultaes de la Corte Suprema de la Nación en conflictos ente poderes públicos d'una mesma provincia, o ente una provincia y los sos vecinos.

Reforma de 1866 editar

Nel añu 1866, debíu al marcáu aumentu de los gastos nacionales xeneraos pola Guerra de la Triple Alianza, reformóse la Constitución nel sentíu de garantizar que los impuestos d'importación y d'esportación fueren puramente de propiedá del Estáu Nacional. (Artículu 4: esaníciase'l vencimientu de los recursos aduaneros, queda igual a la constitución de 1853; artículu 67, incisu primeru)

Reforma de 1898 editar

Escontra fines del sieglu XIX, fíxose evidente que la crecedera de les actividaes del gobiernu enchía les instituciones previstes na Constitución. Por eso'l Congresu Nacional aprobó'l 20 de setiembre de 1897 la Llei 3507 declarando la necesidá de reforma constitucional, estableciendo les materies y artículos pa reformar, la representación asignada a cada provincia (los ciudadanos de los territorios nacionales nun tuvieron derechu a escoyer nin ser escoyíos) y demás requerimientos pa conformar la Convención:

Artículu 1.- Declárase necesaria la reforma parcial de la Constitución, no relativo al númberu d'habitantes que l'Artículu 37 fixa como base pa la eleición de diputaos al Congresu Nacional; na disposición del Artículu 87, relativa al númberu de Ministros del Poder Executivu; y, nel incisu 1º del Artículu 67, en cuanto nun dexa la instalación d'aduanes llibres nos territorios del sud de la República.[6]

La eleición realizó'l 30 de xineru de 1897 y la Convención instalar na Ciudá de Buenos Aires el 24 de febreru, funcionando hasta'l 15 de marzu.[6][7]

La Convención Constituyente trató los trés puntos que'l Congresu consideró necesariu reformar, resolviendo:

  • Cambéu de la base d'eleición de diputaos. La constitución de 1853 indicaba que s'escoyería un diputáu cada 20 000 habitantes. La crecedera poblacional demostró la necesidá d'un cambéu. L'artículu reformóse por qu'indicara que s'escoyería un diputáu cada 33.000 habitantes, y que'l Congresu pudiera alzar la base d'eleición de diputaos pa poder caltener el so númberu nuna cantidá razonable (de nun ser asina, acordies colos datos del Censu d'Arxentina de 2010 la Cámara tendría de tar formada por 2004 miembros).
  • Aumentu de los ministerios. La Constitución afitaba en cinco'l númberu de ministerios y deslindaba los sos ramos (Rellaciones Esteriores, Interior, Xusticia ya Instrucción Pública, Facienda, Guerra y Marina). Cola reforma, el so númberu aumentó a ocho y el so esllinde dexar a la llexislación.
  • Aduanes llibres. La Convención refugó esta posibilidá de reforma.[7]

Reforma de 1949 editar

 
Exemplar de la Constitución del '49 exhibida nel Muséu del Bicentenariu.

La necesidá d'incorporar nuevos derechos sociales y les nueves funciones del Estáu, siguiendo los lineamientos del constitucionalismo social, fueron los argumentos básicos que motivaron esta reforma. Foi promovida pol gobiernu de Juan Domingo Perón. El cambéu incorporó nos sos artículos los derechos de segunda xeneración (llaborales y sociales), reconoció la igualdá xurídica del home y la muyer, incorporó la función social de la propiedá, estableció l'autonomía universitaria, los derechos de la niñez y l'ancianidad, el hábeas corpus, facultaes d'intervención d'Estáu na economía, ente otres normes. Tamién fixo posible que'l presidente pudiera ser reelixíu indefinidamente, y dispunxo la so eleición y la de los diputaos y senadores por votu direutu.

Proclama militar de 1956 editar

El 27 d'abril de 1956 el presidente de facto xeneral Pedro Eugenio Aramburu, el vicepresidente de facto y los ministros, emitieron una proclama de calter constitucional, declarando "vixente la Constitución Nacional sancionada en 1853, coles reformes de 1860, 1866 y 1898, y esclusión de la de 1949", la que de la mesma tenía de subordinase "a los fines de la Revolución enunciaos nes Direutives Básiques del 7 d'avientu de 1955, y a les necesidaes de la organización y caltenimientu del Gobiernu Provisional".[8]

Ente los derechos y normes constitucionales que quedaron ensin efeutu per felicidá proclama, cúntense los derechos de los trabayadores, la igualdá de derechu del home y la muyer y la patria potestá compartida, los derechos de los neños, los derechos de los vieyos, l'autonomía universitaria, el votu direutu, la reelección indefinida del presidente, el fin social de la propiedá privada, la xestión estatal de los servicios públicos y el comerciu esterior, etc.

Dellos xuristes descalificaron l'abolición por non cumplir con nengún de los pasos necesarios pa exercer el poder constituyente, sosteniendo que solo una convención constituyente escoyida democráticamente y ensin proscripciones podía decidir sobre'l testu constitucional. En disconformidá col actu arrenunció'l xuez de la Corte Suprema Jorge Vera Vallejo, designáu pola dictadura l'añu anterior. Otros xuristes xustificaron l'abolición, sosteniendo que la convención constituyente de 1949, modificó dellos artículos que nun taben incluyíos na declaración de la necesidá de reforma, pol Congresu nacional, ente elles la reelección inmediata del presidente y vice.[9]

Reforma de 1957 editar

En 1957 la dictadura encabezada pol xeneral Aramburu declaró por decretu 3838 la necesidá de reformar la Constitución y convocó a eleiciones de convencionales constituyentes pa convalidar la derogación de les reformes de 1949 y realizar, eventualmente, nueves reformes constitucionales. El gobiernu militar prohibió la presentación de candidatos peronistes, pero los sos simpatizantes respondieron votando masivamente en blancu y llogrando la mayoría, fechu qu'afectó fuertemente la llexitimidá de la Convención Constituyente. Pela so parte la Unión Cívica Radical estazar en dos partíos, UCRI y UCRP, el primeru opuestu a la Convención convocada pol gobiernu militar y el segundu partidariu de la mesma.

L'Asamblea Constituyente llindar a convalidar la decisión del gobiernu militar y darréu dempués los convencionales empezaron a retirase ensin tratar les reformes preparaes poles comisiones. Mientres los representantes retirábense, una parte llogró sancionar el artículu 14 bis, referíu a dalgunos derechos del trabayu. Depués d'ello yá nun foi posible llograr una nueva sesión con quórum.

Estatutu de la Revolución Arxentina de 1966 editar

El 28 de xunu de 1966, por aciu un golpe d'Estáu, asumió'l poder una xunta militar que se autodenominó Revolución Arxentina y dictó un Estatutu de la Revolución Arxentina integráu por 10 artículos que tenía preeminencia sobre la Constitución Nacional de 1853, coles reformes de 1860, 1866, 1898 y 1957, que permaneció vixente, anque ensin el calter de norma suprema. L'Estatutu de la Revolución Arxentina quedó de fechu ensin efeutu'l 25 de mayu de 1973, al asumir les autoridaes democrátiques cola presidencia de Héctor José Cámpora.

Estatutu Fundamental Temporario de 1972 editar

El 24 d'agostu de 1972 la Xunta de Comandantes que gobernaba la dictadura autodenominada Revolución Arxentina dictó un Estatutu Fundamental” de cinco artículos, manifestando explícitamente que se faía en “exerciciu del poder constituyente”, qu'incluyía una serie de considerandos y reformó quince artículos de la Constitución (testu d'alcuerdu a la reforma de 1957), coles mesmes que declaró inaplicables otros cuatro artículos.

Ente otres reformes constitucionales establecióse:

  • amenorgamientu del mandatu del presidente, vicepresidente, diputaos y senadores a cuatro años
  • reelección del presidente por una vegada.
  • reelección indefinida de diputaos y senadores.
  • eleición direuta de presidente, vicepresidente, diputaos y senadores.
  • obligatoriedá de que'l presidente resulte escoyíu pola "mayoría absoluta de los votos válidos emitíos".
  • la creación del cargu de tercer senador pola minoría.
  • la simultaneidá de les eleiciones pa cargos nacionales.
  • l'amenorgamientu del quórum pa sesionar.
  • un mecanismu d'aprobación automática de proyeutos de llei presentaos pol Poder Executivu si nun ye tratáu nun plazu determináu.
  • un mecanismu d'aprobación de lleis direutamente poles comisiones internes de les Cámares.
  • un organismu especial pa realizar el xuiciu políticu a los xueces integráu por miembros del Poder Xudicial, del Poder Llexislativu y de los abogaos.

Les eleiciones de 1973 y les autoridaes democrátiques surdíes d'elles reguláronse por esta reforma. L'Estatutu establecía que'l mesmu rexiría hasta'l 24 de mayu de 1981, fecha en que automáticamente quedó ensin vixencia. Notoriamente, cuasi la totalidá de los cambeos vixentes entós fueron incorporaos a la Constitución na reforma de 1994.

L'artículu 4 del Estatutu establecía:

Artículu 4.- Esti Estatutu va rexir hasta'l 24 de mayu de 1977. Si una Convención Constituyente nun decidiera alrodiu de la incorporación definitiva al testu constitucional, o la so derogación total o parcial, antes del 25 d'agostu de 1976, la so vixencia va quedar prorrogada hasta'l 24 de mayu de 1981.

Según la lletra d'esti artículu, l'Estatutu tenía de rexir hasta'l 24 de mayu de 1981, sacantes una convención constituyente resolviera avera del mesmu antes del 25 d'agostu de 1976, cosa que nun asocedió. L'Estatutu rixó les eleiciones de marzu y setiembre de 1973. Ello ye que na Capital Federal la eleición del senador realizar en segunda vuelta, por aplicación de la segunda vuelta establecida pol Estatutu. La institucionalidad política ente 1973 y 1976 rexir pol marcu constitucional establecíu pol Estatutu: unificación de tolos mandatos en cuatro años ensin renovación biañal de los diputaos y tres senador por provincia. Na doctrina y la hestoria constitucional arxentina alderica cuál foi la vixencia exacta del Estatutu Fundamental de 1972, ensin qu'haya duldes de que'l mesmu nun pudo rexir más allá del 24 de mayu de 1981. La mayor parte de les sos normes fueron incorporaes a la Constitución pola reforma constitucional de 1994.

Preseos constitucionales del Procesu de Reorganización Nacional de 1976 editar

El 24 de marzu de 1976, por aciu un golpe d'Estáu, asumió'l poder una dictadura militar que se autodenominó Procesu de Reorganización Nacional. «N'exerciciu del poder constituyente» la Xunta de Comandantes impunxo una serie de «principios liminares», «oxetivos básicos», actes y estatutos «pa la Reorganización Nacional», al que tendríen de sometese toles otres lleis incluyida la Constitución vixente, no que pudiera resultar aplicable entá. Cuatro fueron les normes supraconstitucionales establecíes:

La xunta militar dictó una serie de preseos normativos de tipu constitucional, a saber:

La Constitución de 1853, coles reformes de 1860, 1866, 1898, 1957 y l'estatutu temporario de 1972, quedó formalmente vixente, pero subordinada a esos cuatro preseos supralegales. De toos esos preseos, el mesmu poder militar consideró que teníen xerarquía suprema «los oxetivos básicos del Procesu» (art. 14, Estatutu'l Procesu de Reorganización Nacional).

Los preseos constitucionales del Procesu de Reorganización Nacional quedaron de fechu ensin efeutu'l 10 d'avientu de 1983, al asumir les autoridaes democrátiques cola presidencia de Raúl Alfonsín.

Reforma de 1994 editar

La reforma de la Constitución de la Nación Arxentina de 1994 ye un importante cambéu realizáu al testu constitucional. Definió'l testu constitucional, sobre que la so llexitimidá plena nun esistía consensu y dio-y rangu constitucional a los principales trataos de derechos humanos. Ente otros cambeos, introdució los derechos de tercer y cuarta xeneración, normes pa defensa de la democracia y la constitucionalidá, les carauterístiques de los órganos de gobiernu, y nuevos órganos de control. La Convención Constituyente celebrar nes ciudaes de Santa Fe (see tradicional de les convenciones constituyentes) y de Paraná (primer capital de la Confederación).

Esta reforma constitucional abarca 44 artículos y tien 17 disposiciones transitories, estableciendo ente otres normes: la reconocencia de los derechos de proteición ambientales, del consumidor, a la información, l'acción constitucional d'amparu simple y coleutivu, los delitos contra la constitución y la democracia, la preeminencia de los trataos internacionales, el votu direutu y la reelección presidencial por una vegada y acurtiamientu del mandatu de 6 a 4 años, la reglamentación de los decreto por razones de necesidá y urxencia, el tercer senador pola minoría, el Conseyu de la Maxistratura, la posibilidá de treslláu de la Capital de la República, l'autonomía a la Ciudá de Buenos Aires, etc. Tamién estableció'l sistema de segunda vuelta eleutoral, una segunda vuelta eleutoral na eleición presidencial en casu de que nengún candidatu llograra más del 45 % de los votos válidos emitíos o sacando un mínimu de 40 % superara al segundu por más del 10 %. Ente les disposiciones transitories destácase la primera, que ratifica la llexítima y imprescriptible soberanía arxentina sobre les islles Malvines, Xeorxa del Sur y Sandwich del Sur y los espacios marítimos ya insulares correspondientes.

Ver tamién editar

Fuentes editar

Referencies editar

  1. Por Llei 24.820, publicada'l 29 de mayu de 1997, el Congresu de la Nación dio xerarquía constitucional a la Convención Interamericana sobre Desapaición Forzada de Persones de la Constitución Nacional.
  2. Por Llei 25.778, aprobada'l 20 d'agostu de 2003, el Congresu de la Nación Arxentina dio xerarquía constitucional a la Convención sobre la Imprescriptibilidad de los Crímenes de Guerra y de los Crímenes de Lesa Humanidá.
  3. «Ley 27.044. Otorgar xerarquía constitucional a la Convención sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá». Infoleg (11 d'avientu de 2014).
  4. Testu de la Constitución nel sitiu web del Honorable Senáu de la Nación Arxentina.
  5. Elvira, Gladys y Varela, Teresa . La construcción de la ciudadanía política nos Territorios Nacionales. Viedma, capital del territoriu de Río Negro 1930-1938. Revista Pilquen versión On-line ISSN 1851-3123 Rev. Pilquen n.6 Viedma ene./dic. 2004
  6. 6,0 6,1 Congresu de la Nación Arxentina (20 de setiembre de 1897). «Llei 3507». Arxentina Histórica.
  7. 7,0 7,1 Del Potro, Elena Noemí (2013). «Delles paradoxes del sistema xurídicu arxentín», Cavilgues sobre Xusticia Constitucional en Llatinoamérica. Cuenca: Universidá de Castiella-El Machu, páx. 95-96. ISBN 978-84-9044-061-2.
  8. Proclama del 27 d'abril de 1956.
  9. Vanossi, Jorge Reinaldo (1994). L'Estáu de Derechu nel Constitucionalismo Social. Eudeba.

Bibliografía editar

  • BIDART CAMPOS, Germán J. (2007. 5 Tomos). Tratáu Elemental de Derechu Constitucional Arxentín. Buenos Aires: Ediar. ISBN 950-574-079-4.
  • DALLA VIA, Miguel Ángel (2004 1ª Edición). Manual de Derechu Constitucional. Buenos Aires: Editorial: Lexis Nexis. ISBN 978-987-1178-04-9.
  • EKMEKDJIAN, Miguel Ángel (1999 4ª Edición Actualizada). Manual de la Constitución Arxentina. Buenos Aires: Depalma.
  • LOPRESTI, Roberto P. (1998 2ª Edición correxida y aumentada). Constitución Arxentina Comentada. Buenos Aires: Unilat. ISBN 987-96049-3-8.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.