Constitución de la Xunión Soviética

Constitución de la Xunión Soviética ye'l nome xenéricu que se da al conxuntu de les distintes constituciones que rixeron políticamente a la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) ente la so fundación en 1922 y la so disolución a fines de 1991. Cuatro fueron en total:

Infotaula documentConstitución de la Xunión Soviética
Estáu Xunión Soviética
Cambiar los datos en Wikidata

Les constituciones de la Xunión Soviética, sobremanera les de 1936 y 1977, sirvieron como modelu pa práuticamente toles demás constituciones socialista que se redactaron dende entós. Xunto colos fundamentos principales del sistema llegal socialista, la so influencia puede trate a 2012 en países tan distantes como Vietnam y Cuba.

Concepciones xenerales editar

Acordies cola teoría marxista-leninista, l'oxetivu de les socesives constituciones de la Xunión Soviética yera'l de, superáu'l capitalismu, establecer les bases pal desenvolvimientu del socialismu de cuenta que finalmente pudiera llegase a la fase final del desenvolvimientu humanu, el comunismu. Díxose que la so naturaleza yera principalmente descriptiva, al afigurar nel papel rellaciones yá establecíes y dise modificando a midida que camudaba l'escenariu socioeconómico.

Al ser en 1918 Rusia'l primera Estáu socialista del mundu d'alcuerdu a la teoría marxista de dictadura del proletariáu, los bolxeviques —que lideraron y exercieron una gran influencia nel procesu revolucionariu empecipiáu tres la Revolución d'Ochobre— consideraron necesariu l'ordenamientu constitucional pero refugaron de planu los modelos vixentes n'otros estaos por consideralos desaparentes pa la construcción del nuevu réxime. Víen a la democracia representativa tradicional y la so multipartidismu, según el principiu de separación de poderes, como un modelu burgués, opuestu a la democracia obrera y socialista que buscaben implementar. Ye por eso que'l principiu de separación de poderes apaeció, per primer vegada nuna constitución rusa, namái tres la disolución de la Xunión Soviética, por aciu una enmienda de 1992 a la Constitución de la Xunión Soviética de 1977. Esti principiu foi incluyíu na Constitución de la Federación de Rusia de 1993.

Organización del Estáu, la economía y la sociedá editar

El primer artículu de los cuatro constituciones definía la naturaleza del Estáu, tal como lo espresa'l de la Constitución de 1936:

La Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques ye un Estáu socialista d'obreros y llabradores.

El sistema económicu, consideráu la base de la sociedá, yera una de les primeres coses qu'institucionalizaba la Constitución. Establecíase la propiedá socialista de los medios de producción y les distintes formes en que podía manifestase. Dicía l'artículu 4 de la Constitución de 1936:

La base económica de la URSS son el sistema socialista d'economía y la propiedá socialista de los preseos y medios de producción, afirmaos como resultáu de la supresión del sistema capitalista d'economía, de l'abolición de la propiedá privada de los preseos y medios de producción y de l'anulación de la esplotación del home pol home.

Pela so parte, la Constitución de 1977 afirmaba que:

L'oxetivu supremu de la producción social sol socialismu ye'l mayor prestu posible de los crecientes requerimientos materiales, culturales ya intelectuales del pueblu.

La Constitución de 1977 convalidó la propiedá socialista de los medios de producción y el manexu centralizao y planiao de la economía, faciendo esplícitu sicasí qu'esto se complementaba con un marcu d'independencia pa cada empresa, cooperativa o otra organización. Sía comoquier, mientres el gobiernu de Mikhaíl Gorbachov una serie de reformes a la Constitución nel marcu de la llamada perestroika camudó radicalmente los artículos relativos a la economía pa facilitar el tránsitu escontra una economía de mercáu.

Depués, nuna serie de capítulos claramente estremaos, detallar ente otres coses la estructura del Estáu y los sos órganos de gobiernu, les repúbliques federaes y les competencies de los sos gobiernos llocales, y l'organización de los poderes executivu, llexislativu y xudicial. Ye importante destacar que, magar esistía división de poderes, el Sóviet Supremu —llexislativu— yera quien designaba a los otros dos. El fechu de que los poderes executivo y xudicial quedaren en cierta midida supeditaos al llexislativu fundar nel principiu de que los sóviets de diputaos yeren los máximos depositarios de la voluntá popular d'alcuerdu al sistema eleutoral previstu pola Constitución.

A partir de la Constitución de 1936 quedó oficialmente establecíu'l sufraxu universal, igual, secretu y obligatoriu. Tolos ciudadanos mayores de 18 años d'edá teníen derechu a votu y a ser electos los mayores de 21. Adicionalmente, conferíase potestá a les principales organizaciones de mases —como'l Komsomol o los sindicatos— pa proponer candidatos. Quedaba tamién afitáu'l rol del Partíu Comunista, definíu nel preámbulu de la Constitución de 1977 como "vanguardia de tol pueblu".

Establecíase amás una serie de derechos consideraos inalienables como la educación pública, la seguridá social, el derechu a un mediu ambiente sanu y otros derechos culturales y sociales. En contraposición de primeres de propiedá privada instaurábase la propiedá personal, qu'amparaba a los bienes propios de cada ciudadanu. Adicionalmente, garantizar ente otres les llibertaes d'espresión, prensa y movilización, que asegurábense "poniendo los edificios públicos, cais y places a disposición del pueblu trabayador y les sos organizaciones, tremando llargamente la información, y cola oportunidá d'usar la prensa, televisión y radio". Los opositores al sistema soviéticu afirmen qu'estes llibertaes yeren namái nominales y nun se respetaben de fechu.

D'últimes quedaben instauraos oficialmente'l escudu, la bandera, l'himnu y la capital del Estáu. Les disposiciones finales establecíen el procedimientu pa reformar la Constitución.

Derechos y Deberes Constitucionales editar

La reconocencia de los derechos individuales y políticos, según les obligaciones de los ciudadanos Soviéticos atopar nel Capítulu X, Arts. 118-133. Hai de solliñar como Derechos reconocíos; Derechu al trabayu, Derechu a la pensión, Derechu a una educación, y la reconocencia de la paridá-igualdá ente homes y muyeres. Los artículos 128, 130 y 127 traten de Derechos de índole procesal (Inviolabilidad de la casa y lo que n'España se conoz como principiu de suxeción a la Constitución, y habeas corpus). Nel Art. 124, aprófiase la llaicidá de la Unión de Repúbliques, y asegúrase el derechu de los ciudadanos de nun ser oxetu de propaganda antirrelixosa. A lo último, cabo señalar los dos deberes de índole militar que s'atopen nel Títulu X del cuerpu llegal: los Artículos. 132 y 133, nos que se proclama'l serviciu militar como obligación per un sitiu y por otru afirma'l deber de defender a la patria.

Ver tamién editar

Enllaces esternos. editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar