Contraición muscular


La contraición muscular ye'l procesu fisiolóxicu nel que los músculos desenvuelven tensión y s'encurtien o espurren (o bien pueden permanecer de la mesmu llargor) por razón d'un previu estímulu d'estensión. Estes contraiciones producen la fuercia motor de cuasi tolos músculos cimeros, por casu, pa mover el conteníu del cuévanu a la qu'anubren (músculu llisu) o mueven l'organismu al traviés del mediu o pa mover otros oxetos (músculu estriáu).

Contraición muscular
procesu biolóxicu
proceso del sistema muscular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Les contraiciones involuntaries son controlaes pol sistema nerviosu central, ente que el celebru controla les contraiciones voluntaries, y la migollu espinal controla los reflexos involuntarios.

Contraición muscular editar

Les contraiciones como la locomoción,la respiración y la masticación pueden empecipiase tanto consciente como inconscientemente, pero siguir por mediu d'un reflexu inconsciente.

La contraición muscular puede esplicase como un desplazamientu de los miofilamentos, esto ye, la cabeza de la miosina fondiar a la actina produciéndose asina'l dichu desplazamientu. Cabo dicir que la contraición muscular ta regulada pol calciu, el ATP y el Magnesiu, anque se desconoz por qué'l Magnesiu causa contraición en músculos dempués de la muerte, esto ta so investigación.

Por que la contraición tea sincronizada ente les célules, precísase qu'esistan uniones tipo gap que dexen el pasu de los iones y pasen l'estímulu llétricu.

Músculu estriáu editar

 
S = sarcómero, A = banda-A, I = banda-I, H = zona-H, Z = llinia-Z, M = llinia-M.

El músculu esquelético y cardiaco son músculos estriaos por razón de la so apariencia n'estríes sol microscopiu, debíu al altamente entamáu patrón de bandes A y bandes I. N'estáu de relaxación les fibres de miosina y actina, les proteínes nos filamentos de la zona A, apenes se superponen ente sigo, ente que la actina se superpone cuasi al completu sobre los filamentos de miosina nel estáu de contraición. Los filamentos de actina, moviéronse sobre los filamentos de miosina y sobre ellos mesmos, de tal manera que s'enxareyen ente sigo en mayor mecanismu de deslizamiento de filamentos.

La contraición va depender de los iones de Ca+2 citoplasmático. El calciu al xunise a la troponina qu'anubre la actina, dexa llibre los puntos d'unión d'ésta cola miosina. El fechu de qu'aumenten les concentraciones citoplasmátiques anicia na inervación que tien el músculu estriáu. Cuando una neurona motora desenvuelve un PA (potencial d'aición) sobre'l músculu estriáu esqueléticu (el cardiacu tien contraición propia, ensin neurona motora) va lliberase acetilcolina sobre les célules musculares (xuniéndose al so receptor nicotinico ionotrópico), esto va provocar una despolarización na membrana que se va tresmitir a lo llargo del músculu. La despolarización va llegar al retículo sarcoplásmico y gracies a los Tubulos T va averase'l potencial pa la lliberación intracelular del Ca acumuláu. Esta concentración de [Ca+2] entá nun va ser abondu pa producir la contraición, polo que tamién va haber una entrada de calciu estracelular poles canales de Ca. D'esta manera los puntos d'unión miosina-actina tán llibres y al xunise produzse la contraición. Cuando llega'l momentu de la relaxación va haber que romper los enllaces por que'l músculu non esti contraíu. Estos enllaces ruémpense gracies a l'aición de la miosina como ATP, que por hidrolisis de ATP ruempe l'enllaz. Esti procesu se vera favorecíu solo cuando les [Ca] mengüen. Esto ye posible gracies a la esistencia de bombes de Ca nel retículo sarcoplasmico que vuelven guardar el Ca (1ATP hidrolizado por cada 2Ca qu'entren), la presencia del intercambiador Na-Ca na membrana celular va dexar la salida de más Ca al mediu estracelular. Si dalguna d'estes bombes fallaren produciríase la Tetanización (los músculos queden contraíos) Los filamentos de actina esmucir escontra adientro ente los filamentos de miosina por cuenta de fuercies d'atraición resultantes de fuercies mecániques, químiques y electrostáticas xeneraes pola interaición de les pontes cruciaes de los filamentos de actina.

  1. En reposu, les fuercies d'atraición ente los filamentos de actina y miosina tán tornaes.
  2. Los potenciales d'aición aniciar nel sistema nerviosu central, una y bones la contraición de los músculos estriaos ye voluntaria (resalvamos los actos reflexos), y viaxa hasta llegar a la membrana de la motoneurona. Esta motoneurona, que va tener la so soma nos estiles anteriores del migollu espinal, va xenerar nel conu axónico un potencial d'aición que va viaxar, de forma ortodrómica y saltatoria, hasta la placa motora de les fibres musculares. Esta placa motora ta compuesta por toles depresiones de la membrana plasmática (sarcolema) de les fibres musculares que inerva felicidá motoneurona. Estes depresiones conócense como túbulos T, y tán acomuñaos a les cisternes distales del retículo sarcoplasmático, una a "cada llau". Asina, conformen la triada muscular.
  3. El potencial d'aición activa les canales de calciu dependientes de voltaxe nel axón faciendo que'l calciu fluya dientro de la neurona.
  4. El calciu fai que les visícules, conteniendo'l neurotransmisor llamáu acetilcolina, xunir a la membrana celular de la neurona, lliberando la acetilcolina al espaciu sinápticu onde s'atopen la neurona cola fibra muscular estriada.
  5. La acetilcolina activa receptores nicotínicos de la acetilcolina na fibra muscular abriendo les canales pa sodiu y potasiu faciendo que dambos se muevan escontra onde les sos concentraciones sían menores: sodiu escontra dientro de la célula y potasiu pa escontra fora.
  6. La nueva diferencia de cargues causada pola migración de sodiu y potasiu despolariza (facer más positiva, por cuenta de que la entrada de sodiu ye más pronunciada), l'interior de la membrana. Esta despolarización acaba activando receptores voltaxe-dependientes de la membrana celular (canales de dihidropiridina) los cualos per mediu d'un cambéu conformacional terminen activando de manera mecánica a los receptores de Ryanodina allugaos nel retículo endoplásmico de la fibra muscular, llamáu retículo sarcoplasmático (RS). Esti tipu d'acoplamientu denominar "acoplamientu electro-mecánicu".
  7. El calciu sale del retículo sarcoplasmático y xúnese a la proteína troponina C, presente como parte del filamentu de actina, faciendo que module cola tropomiosina, que la so función ye apexar el sitiu d'unión ente la actina y la miosina.
  8. Llibre de la torga de la tropomiosina, asocede la lliberación de grandes cantidaes d'iones calcio escontra'l sarcoplasma. Estos iones calciu activen les fuercies d'atraición nos filamentos, y empieza la contraición.
  9. La miosina, llista con anticipación pola compañía enerxética de ATP xunir a la actina de manera fuerte, lliberando'l ADP y el fosfatu inorgánicu causando un fuerte halón de la actina, encurtiando les bandes I una a la otra y produciendo contraición de la fibra muscular.

En tou este proceso tamién se precisa enerxía pa caltener la contraición muscular, que provién de los enllaces ricos n'enerxía del adenosintrifosfato (ATP), que se desintegra en adenosindifosfato (ADP) p'apurrir la enerxía riquida.

Tipos de contraiciones musculares editar

Contraiciones heterométricas o isotónicas editar

Mal llamaes contraiciones isotónicas, una y bones isotónicas significa "d'igual tensión", aspeutu que nun se da nestes contraiciones, yá que la so tensión varia a lo llargo del percorríu de la contraición nos sos distintos puntos.

Les contraiciones heterométricas son les más comunes na mayoría de los deportes, actividaes físiques y actividaes correspondientes a la vida diaria, yá que na mayoría de les tensiones musculares que s'exercen suelen dir acompañaes por acurtiamientu y allargamientu de les fibres musculares d'un músculu determináu.

Les contraiciones heterométricas estremar en: concéntriques y escéntriques.

Contraiciones heterométricas concéntriques editar

Una contraición concéntrica asocedi cuando un músculu desenvuelve una tensión abondo pa superar una resistencia, de forma tal qu'ésti s'encurtia, y moviliza una parte del cuerpu venciendo dicha resistencia. Un claru exemplu ye cuando llevamos un vasu d'agua a la boca pa beber, esiste acurtiamientu muscular concéntricu, una y bones los puntos d'insertamientu de los músculos xúntense, encúrtiense o se contraer.

Nel ximnasiu podríamos poner los siguientes exemplos:

  • a. Máquina d'estensiones.
    • Cuando llevantamos les peses, el músculu cuádriceps encurtiar colo cual produzse la contraición concéntrica avanzada. Equí los puntos d'insertamientu del músculu cuádripces avérense, por ello dicimos que se produz una contraición concéntrica.
  • b. Tríceps con polea.
    • Al baxar el brazu y estendelo pa entrenar el tríceps, tamos contrayendo'l tríceps en forma concéntrica. Equí los puntos d'insertamientu del músculu tríceps braquial avérense, por ello dicimos que se produz una contraición concéntrica.

En resume, dicimos que cuando los puntos d'insertamientu d'un músculu avérense, la contraición que se produz ye «concéntrica».

Contraiciones heterométricas escéntriques editar

Cuando una resistencia dada ye mayor que la tensión exercida por un músculu determináu, de forma que ésti allárgase, dizse que dichu músculu exerz una contraición escéntrica. Nesti casu'l músculu desenvuelve tensión allargar, esto ye, estendiendo'l so llargor. Un exemplu claro ye cuando llevamos el vasu dende la boca hasta sofitalo na mesa, nesti casu'l bíceps braquial contráise excéntricamente. Nesti casu actúa la fuercia de gravedá, yá que si non, produciríase una contraición escéntrica y relaxaríense los músculos del brazu, y el vasu cayería escontra'l suelu a la velocidá de la fuercia de gravedá. Por que esto nun asoceda, el músculu estiéndese contraer en forma escéntrica.

Nesti casu podemos dicir que cuando los puntos d'insertamientu d'un músculu allárguense, produzse una contraición escéntrica. Equí suelse utilizar el términu allargamientu so tensión. Esti vocablu «allargamientu», suel emprestase a tracamundiu yá que magar el músculu allárgase y estiende, facer so tensión y diendo más lloñe nun fai más que volver a la so posición natural de reposu.

  • a. Máquina d'estensiones.
    • Cuando baxamos les peses, el músculu cuádriceps estiéndese, pero ta produciéndose una contraición escéntrica. Equí los puntos d'insertamientu del músculu cuádriceps allóñense, por ello dicimos que se produz una contraición escéntrica.
  • b. Tríceps con polea.
    • Al xubir el brazu'l tríceps braquial estender so resistencia. Equí los puntos d'insertamientu del músculu tríceps braquial allóñense, por ello dicimos que se produz una contraición «escéntrica».

Nel casu de querer desenvolver la musculatura, tien de trabayase tantu en contraición concéntrica como en contraición escéntrica, una y bones dambes van tener qu'usase na nuesa vida tanto cotidiana como deportiva.

Contraiciones isométricas editar

La pallabra isométrica significa igual midida o igual llargor.

Nesti casu'l músculu permanez estáticu, ensin encurtiase nin allargar, pero anque permanez estáticu xenera tensión. Un exemplu de la vida cotidiana sería cuando cargamos un pesu y caltener eleváu col brazu, ensin movelo, calteniendo'l pesu na mesma posición. Los músculos xeneren tensión continuo, y nun se produz nin acurtiamientu nin allargamientu de les fibres musculares.

Nel deporte producir en munchos casos, un exemplu podría ser en ciertos momentos del wind surf, cuando tenemos de caltener la vela nuna posición fixa. Colo cual podríamos dicir que se xenera una contraición estática, cuando xenerando tensión nun se produz cambéu nel llargor d'un músculu determináu.

Contraiciones auxotónicas editar

Esti casu ye cuando se combinen contraiciones heterométricas con contraiciones isométricas. Al empecipiase la contraición, acentúase más la parte heterométrica, ente qu'a la fin de la contraición acentúase más la isométrica.

Un exemplu práuticu d'esti tipu de contraición atopar cuando se trabaya con «"estensores"». L'estensor espurrir hasta un ciertu puntu, el músculu contráise concéntricamente, caltenemos unos segundos estáticamente (isométricamente) y depués volvemos a la posición inicial con una contraición en forma escéntrica.

Contraiciones isocinéticas editar

Trátase más bien d'un nuevu tipu de contraición, a lo menos no que refier a la so aplicación na práutica deportiva. Defínese como una contraición máxima a velocidá constante en tola gama de movimientu. Son comunes naquellos deportes no que nun se precisa xenerar una aceleración nel movimientu, esto ye, naquellos deportes nos que lo que precisamos ye una velocidá constante y uniforme, como pue ser la natación o'l remu. L'agua exerz una fuercia constante y uniforme, cuando aumentamos la fuercia, l'agua aumenta na resistencia. Pa ello diseñaron los aparatos isocinéticos, pa desenvolver a velocidá constante y uniforme mientres tol movimientu.

Anque les contraiciones isocinéticas y isotónicas son dambes concéntriques y escéntriques, nun son idéntiques, sinón pela cueta son bastante distintes, yá que como diximos enantes les contraiciones isocinéticas son a velocidá constante regulada y desenvuélvese una tensión máximo mientres tol movimientu. Nes contraiciones isotónicas nun se controla la velocidá del movimientu con nengún dispositivu, y amás nun s'exerz la mesma tensión mientres el movimientu, yá que por una cuestión de palanques ósees varia la tensión a midida que realízase l'exerciciu. Por casu, n'estensiones de cuádripces cuando empezamos l'exerciciu, exercemos mayor tensión que al rematar por delles razones:

  • una ye por que vencemos la inercia.
  • la otra ye porque al averase los puntos d'insertamientu muscular, el músculu exerz menor tensión.

Nel casu de los exercicios isocinéticos, éstes máquines tán preparaes por qu'exerzan la mesma tensión y velocidá en tola gama de movimientu.

Pa realizar un entrenamientu con máquines isocinéticas precísense equipos especiales. Dichos equipos contienen básicamente, un regulador de velocidá, de manera que la velocidá del movimientu caltiénse constante, seya los que quier la tensión producida nos músculos que se contraer. De cuenta que si daquién intenta que'l movimientu seya tan rápido como resulte posible, la tensión niciada polos músculos va ser máxima mientres tola gama de movimientu, pero la so velocidá va caltenese constante.

Ye posible regular la velocidá del movimientu en munchos d'estos dispositivos isocinéticos y la mesma puede variar ente 0º y 200º de movimientu per segundu. Munches velocidaes de movimientu mientres diverses pruebes atlétiques reales superen los 100º/s .

Otres d'estes máquines tienen la posibilidá de lleer ya imprimir la tensión muscular xenerada.

Lamentablemente, dichos dispositivos solo tán disponibles en centros d'altu rendimientu deportivu polos sos altos costos. Non cabo dulda que la ganancia de fuercia muscular ye enforma mayor con dichos tipos d'entrenamientu, pero hai que tener en cuenta qu'en munchos deportes precísase vencer la inercia y xenerar una aceleración, y por ello esti tipu de dispositivos nun seríen bien afechos pa ello, yá que controlen la inercia y l'aceleración.

Relaxación editar

La relaxación ye'l momentu en que la contraición da fin. Les distintes fibres (miosina, actina) entren nel so llugar y atópense cola apaición de la estría H. La relaxación ye la resultancia del fin del impulsu nerviosu na placa neuromuscular. Por que se produza dicha relaxación, tien d'esaniciase'l Calciu de la citoplasma celular y débese apurrir una molécula de ATP a la miosina.

Ver tamién editar



Referencies editar

Enllaces esternos editar