La Copa América (Taça América en portugués) ye'l principal tornéu internacional oficial masculín de fútbol n'América del Sur. Empecipiar en 1916, cuando se llevó a cabu n'Arxentina pa celebrar el centenariu de la independencia de dichu país; entós, participaron solo les cuatro seleiciones fundadores de la Conmebol en xunetu d'esi añu (Arxentina, Brasil, Chile y Uruguái). Primeramente, siguió siendo realizáu sol nome de Campeonatu Suramericanu de Seleiciones (Campeonatu Sul-Americanu de Seleçõye en portugués) o Campeonatu Suramericanu de Fútbol (Campeonatu Sul-Americanu de Futebol en portugués), llamáu a cencielles Campeonatu Suramericanu (Campeonatu Sul-Americanu en portugués) —adquirió'l so nome actual recién en 1975—. Ye unu de los cuatro principales eventos futbolísticos a nivel de seleiciones, xunto cola Copa Mundial de Fútbol (1930), la Eurocopa (1960) y la Copa Confederaciones (1992). Esti tornéu convertir nel más antiguu del mundu a nivel de seleiciones absolutes dempués de que nos Xuegos Olímpicos de Londres 1948 xugárase la última edición de fútbol masculino con seleiciones absolutes (1908), y depués cuando en 1984 aboliérase'l British Home Championship (1884).[1]

Copa América
Xeneral
Tipu de competición competición deportiva
Deporte fútbol
Organizador Confederación Suramericana de Fútbol
Historia
Fundación 1917
Competición
Periodicidá Cada 2 años
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Nun principiu, el tornéu celebróse añalmente, y depués realizóse intermitentemente. En 1986 la CONMEBOL estableció un tornéu d'asistencia obligatoria pa los sos diez federaciones realizáu nuna sede fixa. Esti sistema usar a partir de la Copa América 1987 n'Arxentina, siendo la sede rotada ente los miembros de la CONMEBOL, completándose en Venezuela cola Copa América 2007 y empecipiando un nuevu ciclu n'Arxentina a partir de 2011. Dende 2007, apuéstase cada cuatro años, buscando que nun interfiera coles eliminatories, los Xuegos Olímpicos, la Copa Confederaciones y la Copa Mundial de Fútbol.

Amás de les diez seleiciones nacionales que conformen la Confederación Suramericana de Fútbol (CONMEBOL) —Arxentina, Bolivia, Brasil, Chile, Colombia, Ecuador, Paraguái, Perú, Uruguái y Venezuela—, suelen participar dende dos hasta seis equipos invitaos, de normal de la Confederación de Fútbol Asociación de Norte, Centroamérica y el Caribe (CONCACAF), asocediendo una única esceición en 1999, cuando foi convidáu Xapón, perteneciente a la Confederación Asiática de Fútbol (AFC). En 2016 per primer vegada participaron dieciséis seleiciones, los diez de la CONMEBOL y seis de la CONCACAF. Hasta la fecha, participaron dieciocho seleiciones nel tornéu.

La copa foi conquistada por ocho de les diez seleiciones de la CONMEBOL —Uruguái con quince títulos, Arxentina con catorce títulos, Brasil con ocho títulos, Chile, Paraguái y Perú con dos títulos, y Bolivia y Colombia con un títulu—; nun la ganaron les de Ecuador (dos cuartos llugares) y Venezuela (un cuartu llugar). El títulu nunca foi ganáu por una selección non suramericana —Méxicu (dos subcampeonatos y trés terceros llugares), Hondures (un tercer llugar) y Estaos Xuníos (dos cuartos llugares) fueron los equipos con meyor resultáu—.

La selección campeona vixente ye Chile. Dende 1991, el campeón del tornéu asiste como representante del área a la Copa Confederaciones. Nel casu de que'l campeón nun pueda participar (por decisión propia, porque yá ta clasificáu a la mesma, o porque nun ta afiliáu a la CONMEBOL) el so llugar va ser tomáu pol siguiente equipu meyor clasificáu, usualmente el subcampeón. Enantes el tornéu sirvió como vía de clasificación a los Xuegos Olímpicos, asocediendo en tres oportunidad (1923 pa clasificar a París 1924, 1927 pa clasificar a Ámsterdam 1928, y 1935 pa clasificar a Berlín 1936).

Ye l'únicu tornéu continental a nivel de seleiciones nel que nun esisten eliminatories pa clasificase —solo nes ediciones de 1967 y 2016 apostóse una fase clasificatoria previa al tornéu—, casu contrariu a la Eurocopa, la Copa d'Oru, la Copa Asiática, la Copa Africana de Naciones y la Copa de les Naciones. Tamién ye l'únicu tornéu nel que'l cuartu llugar recibe un premiu significativu, la medaya de cobre; y, amás, toles seleiciones participantes (afiliaes ya invitaes) reciben un diploma por competir. A nivel internacional, ye'l tornéu de fútbol a nivel de seleiciones mayores que más vegaes se realizó, superando a la Copa Mundial de Fútbol, y tamién ye'l megaeventu deportivu que más vegaes se realizó, superando a los Xuegos Olímpicos (magar que estos son más antiguos). Coles mesmes, ye l'únicu tornéu nel cual convídense a seleiciones non pertenecientes a la confederación organizadora. Pa la Copa América 2007 envaloróse una audiencia de 530 000 000 de persones n'América Llatina y a nivel mundial una audiencia acumulada de 4 000 000 000 de persones pertenecientes a los 185 países en que l'eventu foi retresmitíu.[2]

Historia editar

Plantía:Descomanadamente detalláu

Entamos del Campeonatu Suramericanu editar

 
José Piendibene, futbolista uruguayu, autor del primer gol na historia del tornéu.
 
Chile vs. Uruguái, primer partíu de la primer edición xugáu nel Estadiu GEBA, que terminaría 4 a 0 a favor de los charrúas.
 
Arxentina vs. Brasil, nun partíu de la primer edición que terminaría 1 a 1.
 
Uruguái llogró los dos primeros Campeonatos Suramericanos: el primeru realizáu en Buenos Aires en 1916 y el segundu en 1917, en Montevidéu.
 
Brasil y Chile nun partíu de la segunda edición que terminaría 5 a 0 a favor de la canarinha.
 
Brasil llogró'l so primer títulu en 1919 depués de ganar a Uruguái (que nesi entós yera bicampeón del tornéu) na final, torgando la so tricampeonatu.
 
Plantel del Uruguái campeón de la edición 1920.

Nos últimos años del sieglu XIX y primeros años del sieglu XX, el fútbol yera un deporte en plena puxanza tres la so apuerto a Suramérica per parte de los inmigrantes y comerciantes d'orixe británicu. El primer tornéu internacional celebráu ente seleiciones de dichu subcontinente asocedió en 1910 cuando Arxentina entamó un eventu pa conmemorar el centenariu de la Revolución de Mayu, al que convidó a los escoyíos de Chile y Uruguái.[3] El 15 d'ochobre de 1913 propúnxose xugar un tornéu suramericanu y poner en xuegu un troféu denomináu Copa América. A otru día publicóse nel diariu L'Arxentina: "L'Asociación Arxentina de Football resuelve realizar añalmente un concursu de football instituyéndose al efeuto la Copa América. Van Ser convidaes a xuntase a esti proyeutu les lligues uruguayes, chilena y brasilana, teniendo d'unviar en casu afirmativu un equipu p'apostar la Copa. Esti tornéu va efeutuar en Buenos Aires, en fecha que con prudente anticipación va afitar el Conseyu. [...] Esti proyeutu foi presentáu a l'Asociación pol delegáu del Club Estudiantes, señor J. Susan. Va Ser tratáu na próxima xunta del Conseyu y posiblemente aceptáu" Polo que puede dicise que foi'l dirixente del club Estudiantes, l'arxentín José Susan, el qu'escurrió d'esta copa.[4]

Otramiente, pa la celebración del centenariu de la independencia, Arxentina celebró un tornéu ente'l 2 y el 17 de xunetu de 1916, al qu'asistieron los invitaos a la copa de 1910 xunto a Brasil, consagrándose Uruguái como campeón del tornéu. Esti "Campeonatu Suramericanu de Seleiciones" sería la primer edición de lo qu'anguaño se conoz como Copa América. Depués de que Uruguái saliera campeón, unu de los sos dirixentes, Héctor Rivadavia Gómez, al ver l'ésitu del tornéu, propondría la fundación d'una confederación qu'arrexuntara a les federaciones de los cuatro países presentes. El 9 de xunetu de 1916, dirixentes d'Arxentina, Brasil, Chile y Uruguái axuntar en Buenos Aires pa estudiar la idea integradora de Héctor Rivadavia Gómez, que foi aprobada ad-referendu de les respeutives asociaciones nacionales. Finalmente, el 15 d'avientu d'esi mesmu añu, en Montevidéu, celebróse'l Congresu Constitucional, nel que se ratificó tou lo actuao, dando nacencia a la Confederación Suramericana de Fútbol (CONMEBOL o CSF).

Nesta primer edición asocedieron cuatro fechos curiosos. El primeru tratar del futbolista de 23 años Alfredo Foglino de Uruguái quien amás de ser el defensa de la so selección tamién yera l'entrenador de la so selección.[5] El segundu tratar del futbolista José Llaguna d'Huracán, quien nunca xugara pa Arxentina y que esi día atopar nes tribunes como espectador, foi convocáu d'urxencia pal partíu contra Brasil, por cuenta de que Alberto Ohaco —futbolista del Racing quien xugara contra Chile— nun pudiera tornar a tiempu por cuenta de un viaxe de trabayu, y tamién porque Ricardo Naón —futbolista de Gimnasia y Esgrima de La Plata— nun quixo xugar por cuenta de que nun fuera convocáu en más de 2 años a la selección.[6] El terceru tratar del reclamu fechu por Chile nel partíu inaugural onde cayó goliáu por 4 a 0 ante Uruguái, argumentando que nel plantel de los uruguayos habíen dos futbolistes de raza negra (Isabelín Gradín y Juan Delgado), sicasí, el so reclamu foi tornáu.[7][8][9] Y el cuartu tratar del futbolista Sidney Pullen de Brasil y del entrenador Carlos Fanta de Chile, dambos tuvieron que faer d'árbitros en dellos partíos, por cuenta de la falta d'éstos.[10]

Yá fundada la CONMEBOL, al añu siguiente, entamaríase nuevamente'l Campeonatu Suramericanu, esta vegada n'Uruguái. Pa ello, la confederación mercó un troféu p'apurrir al campeón: una copa de plata con base de madera, adquirida nuna xoyería d'orixe francés en Buenos Aires con un costo de 3000 francos suizos de la dómina. Uruguái aprovecharía'l so localía y algamaría el bicampeonatu. L'ésitu del tornéu en tierres charrúas dexaría que'l tornéu consolidárase. A partir d'esi entós, l'eventu realizaríase añalmente y la so sede se rotaría ente los cuatro participantes. Depués de qu'un biltu de gripe en Rio de Janeiro torgara la realización del campeonatu en 1918 (sicasí dicha postergación foi bona pa los brasilanos, yá que pudieron remocicar l'Estadiu das Laranjeiras), Brasil recibió'l tornéu en 1919 y coronóse campeón per primer vegada, ente que la ciudá chilena de Viña del Mar acoyería l'eventu de 1920.

Mientres la edición 1919 xugaríase'l partíu de fútbol más llargo de la historia (150 min. de xuegu), na final xugada ente Brasil (el anfitrión) y Uruguái, depués de que dambes seleiciones terminaren igualaes en puntos al rematar la liguilla. Motivu pol cual tuvieron d'enfrentase nun partíu extra pa definir al campeón (nun había diferencia de goles); al rematar los 90 min. reglamentarios, el partíu siguía empatáu a 0, y l'árbitru arxentín Juan Pedro Barbera decidió que se xugaríen 2 tiempos suplementarios de 30 min. c/o (yá que se decidiera que'l títulu definir nun únicu partíu extra), y el gol del trunfu llegaría a los 122 min. de xuegu (2 min. del segundu tiempu suplementariu), que foi anotáu por Arthur Friedenreich. Ésta foi la primer final na historia del tornéu, y foi la primer vegada que s'utilizó'l tiempu suplementariu nun partíu de fútbol (muncho primero que la FIFA establecer).

 
Arxentina campeón de la edición 1921. Este sería'l primer Campeonatu Suramericanu llográu pol conxuntu arxentín.

El selectu grupu de cuatro participantes abrir en 1921, cuando fuera almitida la selección del Paraguái, eventu nel que Arxentina algamaría'l so primer títulu. Nos años posteriores, Uruguái sería dominador del eventu aprovechando l'equipu que los consagraría como campeones olímpicos, qu'a esa fecha yera'l mayor tornéu de fútbol a nivel mundial. Arxentina, sicasí, nun se quedaría tras y apostaría la supremacía ante los charrúas, al ganar los Campeonatos Suramericanos de 1925 y de 1927.

Na edición 1922 que primeramente-y tocaba entamar a Chile, entamar Brasil que-y solicitó a la CONMEBOL entamar el tornéu por motivu del centenariu del so independencia, foi la primer vegada que s'alterió l'orde de realización del tornéu. N'esta edición asocedería un fechu interesáu yá que trés seleiciones terminaríen empataes nel primer llugar, que fueron Brasil, Paraguái y Uruguái; decidióse que se realizaría una nueva liguilla ente los trés pa definir al campeón; sicasí, Uruguái decidió abandonar la competición como midida de protesta ante l'arbitraxe del brasilanu Pedro Santos nel so partíu contra Paraguái (colo cual Uruguái quedar col tercer puestu automáticamente) y por cuenta de esto, solo Brasil y Paraguái apostaron la final, que terminaría con victoria brasilana por 3 a 0.

Les ediciones de 1923 y 1924 realizar n'Uruguái, siendo la primer vegada na historia qu'un mesmu país entama'l tornéu de manera consecutiva.

La edición de 1923 sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos de París 1924, solo clasificaría'l campeón que resultó ser Uruguái y que tamién sería campeón olímpicu. Foi la primer vegada que'l tornéu sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos.

 
Equipu de Arxentina campeón en 1925.
 
Plantel del Uruguái campeón de la edición 1926.

En 1925, por distintes razones solo participaron trés seleiciones, Arxentina, Brasil y Paraguái, resultando la edición con menos participantes na historia del tornéu. Lo interesao foi qu'a pesar d'aplicase'l sistema de toos contra toos, les trés seleiciones que xugaron dicha edición tuvieron qu'enfrentase dos veces ente sigo.

Na edición 1926, l'escoyíu de Bolivia fadría'l so debú nel tornéu. Y en la edición 1927, l'escoyíu de Perú fadría'l so debú nel tornéu, curiosamente como anfitrión d'ésti.

La edición 1927 sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos d'Ámsterdam 1928. Solo clasificaríen el campeón (que resultó ser Arxentina) y el subcampeón (que resultó ser Uruguái). Coincidentemente, dambos equipos enfrentar na final de los Xuegos Olímpicos, y a la fin Uruguái consagraríase bicampeón olímpicu. Foi la segunda vegada que'l tornéu sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos.

En perdiendo na final de los Xuegos Olímpicos d'Ámsterdam 1928, la Arxentina ganó'l Campeonatu Suramericanu 1929, realizáu nel so país, ganando a caúna de les otres trés úniques seleiciones que participaron: Paraguái, Uruguái y Perú. L'equipu llocal llogró asina'l so cuartu gallardón nesta competencia.

Desorganización ya intermitencia editar

 
Les seleiciones de Perú y Uruguái saliendo a la cancha pa enfrentase nun partíu de la edición 1927, resultancia que terminaría 4 a 0 a favor de los charrúas.
 
Arxentina y Uruguái nun partíu de la edición 1927 que concluyiría 3 a 2 pa los arxentinos.
 
Arxentina campeón de la edición 1929.
 
Equipu arxentín campeón del Sudamericanu de 1937.
 
Equipu arxentín campeón del Sudamericanu de 1945 realizáu en Chile.
 
Los carasucias, nome col que foi conocida la selección arxentina ganadora del Campeonatu Suramericanu 1957, realizáu nel Perú.

Tres la primer Copa Mundial de Fútbol realizada n'Uruguái en 1930, les enemistaes ente les federaciones Asociación Uruguaya de Fútbol uruguayu y arxentina torgaron la realización del Campeonatu Suramericanu. Recién en 1935 foi posible realizar una edición especial del eventu pa poder retomar el tornéu oficialmente en 1937. El tornéu de 1935 que se realizó nel Perú sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos de Berlín 1936, solo clasificaríen el campeón (que resultó ser Uruguái) y el subcampeón (que resultó ser Arxentina). Sicasí, dambes seleiciones retiraríense por cuenta de problemes económicos, a la fin, Perú tomó'l llugar de dambos y participó en diches olimpiaes, pero retiraríase por cuenta de un revesosu partíu contra Austria que terminó 4 a 2 a favor de Perú. Esta foi la última vegada que'l tornéu sirvió pa clasificar a los Xuegos Olímpicos.

La edición 1937 realizada n'Arxentina empezar a xugar a finales de 1936, polo que ye la única edición que se realizó ente dos años siguíos (1936 y 1937). Nesta edición asocedería un fechu interesáu, y foi que Brasil utilizó l'uniforme de dos equipos arxentinos, el primeru foi'l del Independiente nel so partíu contra Perú que terminó 3 a 2 pa los brasilanos,[11] y el segundu foi'l del Boca Juniors nel so partíu contra Chile que terminó 6 a 4 pa los brasilanos.[12][13] Otru datu interesáu d'esta edición, foi que Perú utilizó l'uniforme del San Lorenzo; utilizar en dos partíos, el primeru contra Brasil (solo'l segundu tiempu) onde perdería por 3 a 2; y el segundu contra Chile, onde empataría 2 a 2.[14]

Perú entamaría per tercer vegada'l tornéu en 1939, onde llograría'l so primer campeonatu ganando na final a Uruguái y amás fadría'l so debú la selección de Ecuador. En 1941, Chile solicitó la organización pa celebrar el cuartu centenariu de la fundación de Santiago para lo cual amplió l'acabante fundar Estadiu Nacional de 30 000 a 70 000 espectadores; a pesar de la gran inversión y de la importante campaña inicial, los chileremataríennos terceros, y los sos vecinos arxentinos lleváronse'l títulu. En 1942 el tornéu volvería realizase en tierres uruguayes, onde'l anfitrión {{sel|Uruguái llevaría la copa al ganar tolos sos partíos. Chile sería nuevamente anfitrión en 1945, cuando Colombia debutó nel eventu.

Na edición 1945 realizada en Chile, tamién se pondría en xuegu la Copa Mariscal Sucre, que foi xugada ente Bolivia, Colombia y Ecuador, que terminaría siendo llograda por Colombia. Ésta foi la única vegada en qu'otra copa tuvo en xuegu dientro del tornéu.

A partir d'esos años, l'eventu empezaría a entrar nuna etapa de gran desorganización. El Campeonatu xugar ensin intervalos fixos de tiempu y munchos eventos seríen non oficiales, a pesar de ser consideraos anguaño como válidos pola CONMEBOL. Por casu, Arxentina sería'l primera y únicu tricampeón hasta la fecha al ganar los campeonatos de 1945, 1946 y 1947 de forma consecutiva.

Na edición 1949 que se realizó en Brasil, Brasil y Paraguái depués de terminar igualaos nel primer llugar cola mesma cantidá de puntos, tuvieron que xugar una final pa definir al campeón, na final, Brasil golió por 7 a 0 a Paraguái; siendo hasta la fecha la final de la Copa América con más goles y la de mayor goliada. Y en la siguiente edición (1953) Paraguái ganaría a Brasil por 3 a 2, cobrando asina vengación pola derrota sufierta na final anterior.

Mientres edición 1955, les seleiciones de Chile y Arxentina enfrentar na última fecha igualaes nel primer llugar cola mesma cantidá de puntos; a la fin el partíu terminó con victoria arxentina por 1 a 0. Asina los arxentinos daben la so vuelta olímpica en tierres chilenes.

Nes ediciones de 1956, 1957, 1959-I y 1959-II; el tornéu sería ganáu poles seleiciones del Ríu de la Plata (Arxentina y Uruguái). El primeru foi ganáu por Uruguái, ente que'l segundu y el terceru fueron ganaos por Arxentina, y el cuartu foi ganáu por Uruguái

Tres tres torneos añales darréu seríen realizaos cada dos, trés o cuatro años ya inclusive en 1959, sería realizáu en dos oportunidad. A esto súmase'l desinterés de delles seleiciones pol eventu: mientres dalgunes direutamente nun participaron, otres unviaron escoyíos menores ya inclusive Brasil presentó nel Sudamericanu 1959 d'Ecuador a un equipu proveniente del estáu de Pernambuco. En tantu, Bolivia alzaría per primer vegada la copa en 1963 cuando actuaron de anfitriones. Nel tornéu siguiente de 1967, sicasí, seríen ganaos nel so primer partíu pola debutante Venezuela.

Otru datu interesáu foi qu'a Paraguái tocó-y entamar dos veces el tornéu, pero en distintos países (por cuenta de la falta d'infraestructures). La primer vegada foi en 1924 n'Uruguái (que yá lo realizó un añu antes y consagrárase campeón) onde Paraguái quedaría terceru y Uruguái sería'l campeón (hasta'l momentu, Uruguái ye l'únicu país n'entamar el tornéu de manera consecutiva). Y la segunda vegada foi en Perú en 1953 onde esta vegada sí se consagraría campeón y per primer vegada na so historia, ganando a Brasil na final, selección cola que coincidentemente, perdiera'l títulu na final del tornéu anterior realizáu en suelu brasilanu; asina Paraguái vengar d'un Brasil qu'entá tenía frescos los efeutos sufiertos pol Maracanazo.

La edición 1967 foi la última edición del tornéu llamada Campeonatu Suramericanu y curiosamente foi la única edición na que se xugaron les eliminatories pa clasificar al tornéu, les seleiciones de Chile, Colombia, Ecuador y Paraguái xugaron felicidaes eliminatories (un añu antes) en partíos d'ida y vuelta de los cualos namái dos equipos clasificaríen al tornéu. Los equipos seríen estremaos en dos grupos de dos equipos c/o y el ganador de cada grupu clasificaría al tornéu, Chile y Colombia conformaríen el Grupu A, ente que Ecuador y Paraguái conformaríen el Grupu B; a la fin Chile y Paraguái clasificaríen al tornéu. Otru datu interesáu d'esta edición foi que Venezuela (la selección debutante) xugaría col uniforme del Peñarol nel so partíu contra Chile, onde perdería por 2 a 0.[15][16][17]

El sistema de toos contra toos utilizar dende la edición 1916 hasta la edición 1967 nel cual l'equipu que llograra la mayor cantidá de puntos sería'l campeón del tornéu, en casu de que dos o más terminaren igualaos cola mesma cantidá de puntos dir a un partíu extra pa definir al campeón, nun esistía la diferencia de goles en casu de terminar igualaos nel primer llugar. El partíu extra pa definir al campeón realizar en cinco causes: 1919, 1922, 1937, 1949 y 1953. Namái dos de los cinco partíos extras definir na prórroga (en 1919 onde se xugaron 2 tiempos suplementarios de 30 minutos cada unu (hasta'l momentu, el partíu más llargu de la historia con 150 min.), y en 1937, onde se xugaron 2 tiempos suplementarios de 15 minutos cada unu).

Mientres el tiempu nel que'l tornéu yérase llamáu "Campeonatu Suramericanu" hubo siete ediciones (1916, 1935, 1941, 1945, 1946, 1956 y 1959-II) nes que nun s'apurrió'l troféu, por cuenta de que nun fueron apostaos oficialmente. Anguaño la CONMEBOL sí considera oficiales los resultaos d'esos torneos. Estes ediciones nes que'l troféu nun tuvo en xuegu fueron ganaes namái por dos seleiciones (Uruguái y Arxentina).

Cambéu de nome editar

 
Gol de Perú a Chile anotáu por Juan Carlos Oblitas depués de realizar una chilena o chalaca, nun partíu xugáu en Lima nel estadiu de Matute pol Grupu B de la Copa América 1975, y que terminaría 3 a 1 a favor de los peruanos.
 
Partíu ente Arxentina y Brasil pol Grupu A de la Copa América 1975 xugáu nel Xigante de Arroyito y que concluyiría con victoria brasilana por 1 a 0.
 
Marcos Calderón, entrenador campeón con Perú en 1975 llevantando'l troféu de la Copa América.

Tres ocho años d'ausencia, l'eventu foi retomáu en 1975, onde adquirió oficialmente'l nome de Copa América. L'antiguu y esgastador sistema de toos contra toos utilizáu primeramente foi reemplazáu por un sistema de tres grupos dempués de lo que los trés ganadores grupales más el campeón anterior enfrentar nun sistema d'eliminación direuta hasta determinar el campeón. Esti sistema, nel qu'amás non s'utilizó una sede fixa al realizar partíos d'ida y vuelta realizaría cada cuatro años hasta 1987. Sicasí, la mayor incidencia d'esta decisión, foi que per primer vegada participaron los 10 equipos afiliaos na CONMEBOL. El sistema nel que nun hubo sede fixa utilizar en namái nes ediciones de 1975, 1979 y 1983. Como datu anecdóticu, foi que nestos trés ediciones, nun s'apostó'l tercer llugar, que foi compartíu poles dos seleiciones que se quedaron esaniciaes nes semifinales. Otru datu anecdóticu foi que tamién, les semifinales definir por puntos en partíos d'ida y vuelta, y nel casu de que dos equipos terminaren igualaos en puntos utilizaría la diferencia de goles (namái se dio una vegada, en 1975 ente Colombia y Uruguái nel que dambos terminaríen igualaos en puntos, nel partíu d'ida Colombia venció por 3 a 0 a Uruguái y nel partíu de vuelta Uruguái venció por 1 a 0 a Colombia; pero Colombia pasaría a la final al tener meyor diferencia de gol), y de terminar cola mesma estrema de goles, va realizase un sortéu pa ver quién pasaba a la final (nun esistía la regla del gol de visitante), esti últimu métodu namái s'utilizó dos veces (el primeru foi en 1975 ente Perú y Brasil, finalmente Perú pasaría a la final por aciu un sortéu y consagraríase campeón; y el segundu foi en 1983 ente Brasil y Paraguái, finalmente Brasil pasaría a la final por aciu un sortéu, pero sería subcampeón). Ente que les finales, tamién se definiríen por puntos, pero a diferencia de les semifinales, si ambos equipos terminaben igualaos en puntos definir nun tercer partíu extra (namái se dio en 1975 y 1979), y si en casu'l tercer partíu terminaba n'empate mientres el tiempu reglamentariu, xugaríense dos prórrogues de 15 minutos c/o y si en casu'l partíu terminara igualáu'l campeón sería la selección con meyor diferencia de goles (namái se dio en 1979 ente Paraguái y Chile, onde los guaraníes ganaríen el so segundu títulu).

Mientres les semifinales de les Copes Américas de 1975 y 1983 asocedieron fechos curiosos mientres los sorteos pa ver quien pasaba a la final de cada tornéu (por cuenta de que les semifinales definir por puntos, de quedar igualaos en puntos recurrir a la diferencia de gol, y de permanecer igualaos en puntos y en diferencies de goles realizaría un sortéu pa saber quien clasificaba a la final; nun había tercer partíu extra nin esistía la regla del gol de visitante). Na semifinal de la Copa América 1975 ente Brasil y Perú, el partíu d'ida xugar en Brasil onde Perú ganó a Brasil por 3 a 1; y nel partíu de vuelta que se xugó nel Perú, Brasil venció a Perú por 2 a 0; y por cuenta de esto dambes seleiciones taben igualaes en puntos (2 ptos. c/o) y en diferencia de goles (0 c/o), motivu pol cual realizóse un sortéu pa ver quien diba a la final; el sortéu realizóse depués de que los dirixentes de cada federación escribieren el nome de la so selección, depués sacaríase la balota col nome de la selección que pasaría a la final, a la fin del sortéu foi Perú el que clasificó a la final onde ganaría a Colombia y ganaría el so segundu títulu; lo interesao del sortéu foi que siempres esistió un rumor sobre la clasificación del Perú a la final, yá que se diz que la balota na que taba escritu'l nome del Perú fuera primeramente conxelada, y como entós daquella la sede de la CONMEBOL taba nel Perú y el so presidente yera'l peruanu Teófilo Salinas, ésti mandó a la so fía Verónica Salinas a que sacara la balota col nome de la selección que pasaría a la final del tornéu, y al momentu de sacala salió'l nome de Perú, esto xeneró discutiniu; sicasí, hasta'l día de güei nun se pudo demostrar si realmente felicidá balota que contenía'l nome del Perú foi conxelada o non, polo cual felicidá polémica convertir n'especulación.[18][19][20] Na semifinal de la Copa América 1983 ente Brasil y Paraguái, nel partíu d'ida xugáu en Paraguái, el partíu terminaría 1 a 1; y nel partíu de vuelta xugáu en Brasil, el partíu terminaría 0 a 0; y por cuenta de eso, dambes seleiciones terminaron cola mesma cantidá de puntos (2 ptos. c/o) y cola mesma estrema de goles (0 c/o); decidió realizase un sortéu pa ver quien pasaba a la final; decidióse que'l sortéu realizar por aciu el llanzamientu d'una moneda; y depués de dichu llanzamientu de la moneda, los medios paraguayos informaron per radio y televisión que Paraguái clasificara a la final, y esto xeneró que munchos paraguayos allegrárense, sicasí, al poco ratu dempués de que l'allegría paraguaya xeneralizárase, sabríase que la noticia brindada yera falsa y que la selección que pasaba a la final yera Brasil; dichu incidente foi conocíu como La Moneda d'Uberlândia;[21] pero magar que Brasil pasó a la final onde s'enfrentó a Uruguái, nun se consagraría campeón, y los charrúas daríen la so segunda vuelta olímpica en tierres brasilanes (33 años dempués del Maracanazo).

A partir de la Copa América 1983, el campeón clasifica a la Copa Artemio Franchi, onde'l campeón de la Copa América enfrentar al campeón de la Eurocopa. El primeru en clasificar sería Uruguái al consagrase campeón de Copa América 1983 onde s'enfrentaría al campeón de la Eurocopa 1984 que terminaría siendo Francia. Dambos xugaríen la Copa Artemio Franchi 1985 en Francia, nun únicu partíu onde Francia vencería a Uruguái por 2 a 0.

Toles ediciones anteriores a la de 1987 nun tuvieron mascotes.

L'anovada Copa América editar

En 1986, la Conmebol decidió anovar el tornéu y pallo, restableció'l formatu de sedes fixes. A partir de la Copa América 1987, l'eventu sería allugáu rotativamente cada dos años, polos diez miembros de la confederación. El formatu caltendríase constantemente, con una primer ronda de grupos, pero la ronda final variaría ente una nueva fase grupal o un sistema d'eliminación direuta, hasta llograr al campeón; y tamién nes fases d'eliminación direuta utilizaríase'l tiempu suplementariu en casu de terminar igualaos mientres el tiempu reglamentariu, y de persistir l'empate la llave definir dende la ronda de penaltis. L'anovada Copa América, dexaría una puxanza pal tornéu, qu'empezó a ser tresmitíu a Europa y América del Norte.

Dende la Copa América 1987 hasta l'actualidá, la CONMEBOL esixe a cada organizador del tornéu, crear una mascota p'allugar les ceremonies apertura y clausura, que representa al tornéu de dicha edición.[22] Nesta edición utilizó'l tiempu suplementariu nes fases d'eliminación direuta (semifinales, definición del tercer llugar y la final). De la mesma, tamién se-y esixe a cada anfitrión que cada edición tenga'l so propiu logotipu por que represente a dichu tornéu.[23] Y tamién, a partir d'esta edición, decidióse que d'equí p'arriba toles ediciones tendríen los sos respeutivos balones.[24][25]

 
José Perdomo llevantando'l troféu de la Copa América ganáu por Uruguái en 1987.

Na edición 1987, tornéu nel que se coronó campeón Uruguái, el formatu de xuegu foi similar, al de les tres ediciones anteriores (1975, 1979 y 1983), nel que se formaben 3 grupos de 3 equipos c/o, y pasaben a la ronda final, el primeru de cada grupu más el campeón vixente, cola diferencia de qu'esta vegada sí s'apostaría'l tercer llugar, a diferencia de les tres ediciones anteriores nes que'l tercer llugar foi compartíu polos semifinalistes, mientres estos trés campeonatos, nun hubo una sede oficial, los partíos xugar en cada país.

Nos dos ediciones siguientes (1989 y 1991), el tornéu camudaría'l so formatu, que consistía en 2 grupos de 5 equipos, y los 2 primeros de cada grupu clasificar a un cuadrangular final y enfrentaríense nuna liguilla, y el campeón sería la selección, que más puntos llograra nel cuadrangular final. La edición 1991 foi la última edición, na que s'otorgaben 2 puntos por partíos ganaos, 1 puntu por partíos empataos y 0 puntos por partíos perdíos.

Al rematar la Copa América 1989, el campeón Brasil apostaría la Copa Artemio Franchi 1989 colos Países Baxos, dambos xugaron nos Países Baxos onde Brasil ganaría a los Países Baxos por 1 a 0 y consagraríase campeón. Sicasí, esta edición de la Copa Artemio Franchi sería considerada como "non oficial".

Dende la Copa América 1991 hasta l'actualidá'l campeón clasifica automáticamente a la Copa Confederaciones. El primer representante suramericanu nesta copa conocida primeramente como Copa Rei Fahd— foi Arxentina, que como vencedora de la Copa América 1991 tuvo'l derechu de xugar (y darréu ganar) la primer edición de la Copa Confederaciones, en 1992.

Depués de la finalización de la Copa América 1991, el campeón Arxentina xugaría la Copa Artemio Franchi 1993 col campeón de la Eurocopa 1992 que terminó siendo Dinamarca. Dambos apostaríen el títulu n'Arxentina nun únicu partíu que terminaría 1 a 1 y que se resolvió por aciu la ronda de penaltis na que Arxentina ganaría a Dinamarca por 5 a 4.

Na Copa América 1993, apostada n'Ecuador, el tornéu adoptaría'l so formatu actual. Al pie de los diez equipos habituales, la CONMEBOL convidó a dos países de la CONCACAF. D'estos dolce participantes, creáronse tres grupos de cuatro equipos, pasando a la segunda ronda los dos meyores de cada grupu y los dos meyores equipos clasificaos, nel tercer llugar del so grupu. A partir de la segunda ronda, un sistema de play-offs determinó finalmente, al equipu ganador del campeonatu. Dende la edición 1993, otorgar 3 puntos por partíos ganaos, 1 puntu por partíos empataos y 0 puntos por partíos perdíos. Nesta edición, les seleiciones de Méxicu y Estaos Xuníos fadríen el so debú nel tornéu.

Cola invitación a países de la CONCACAF, Méxicu fixo'l so debú nel tornéu, participando en tolos torneos apostaos, de manera consecutiva hasta la fecha; inclusive Méxicu llegó en dos oportunidad, a la final del eventu (1993 y 2001), pero nun ganando nenguna copa, hasta'l momentu en más de 20 años de participación; siendo la única selección convidada, en llegar a la final del tornéu. Otros equipos invitaos fueron Costa Rica, convidada en cinco causes y el so meyor resultáu hasta'l momentu, foi algamar dos veces los cuartos de final (2001 y 2004). Estaos Xuníos participó en cuatro oportunidad y hasta'l momentu, el so meyor resultáu foi llograr el cuartu llugar (1995). Hondures participó na Copa América 2001 xugada en Colombia, onde algamó'l tercer llugar del certame, venciendo a Brasil por dos goles a cero. Inclusive, Xapón, miembru de l'AFC, foi convidáu na Copa América 1999 realizada en Paraguái, pero quedaríase esaniciáu na fase de grupos. Xamaica foi convidada a la Copa América 2015 realizada en Chile, y a la Copa America 2016 realizada n'Estaos Xuníos, onde en dambes ocasiones quedaríase esaniciada na fase de grupos, ensin nengún partíu ganáu (toos perdíos) y ensin nengún gol anotáu.

Al enllantase'l sistema de rotación, Paraguái, Colombia y Venezuela pudieron per primer vegada, ser sedes del tornéu. Inclusive, la selección colombiana llogró la so primer campeonatu. Amás, Brasil empecipió una esitosa serie de trunfos, llogrando cuatro de los cinco títulos continentales ente 1997 y 2007. Na edición 2011, l'escoyíu de {{sel|Uruguái conságrase campeón nuevamente n'Arxentina, esaniciando al llocal en cuartos de final, nuna Copa América carauterizada, pol altu nivel de les figures de tolos escoyíos.

Depués de rematar la Copa América 1995, el campeón Uruguái y el subcampeón Brasil clasificaríen a la Copa Confederaciones 1997. Ésta sería la primer vegada que dos seleiciones clasificaben al tornéu y la primer vegada que'l subcampeón del tornéu clasificábase, por cuenta de que Brasil yera'l campeón mundial vixente al consagrase campeón en Estaos Xuníos 1994. A la fin Brasil sería'l campeón.

Mientres la Copa América 1997 realizada en Bolivia, asocedería un fechu anecdóticu que fadría que l'equipu subcampeón, tamién reciba un troféu, depués de que Bolivia (anfitrión) perdiera la final contra Brasil por 3 a 1. El fechu fizo que dende esa edición d'equí p'arriba, el subcampeón recibiera como premiu consuelo la Copa Bolivia, premiu que se-y apurre amás de les medayes de plata.[26] Nesta edición fadría'l so debú la selección de Costa Rica nel tornéu.

Depués de rematar la Copa América 1997, clasificaríen el campeón Brasil y el subcampeón Bolivia a la Copa Confederaciones 1999, por cuenta de que Francia que yera'l campeón mundial vixente decidió nun participar, motivu pol cual Brasil ocupó'l so llugar yá que yera'l subcampeón mundial vixente, y de la mesma por cuenta de esto Bolivia clasificó al tornéu por cuenta de que Brasil ocupó'l llugar de Francia. Ésta sería la segunda vegada que dos seleiciones clasificaben a la Copa Confederaciones.

El campeón de la Copa América 1997 Brasil, xugaría la Copa Artemio Franchi 1998 contra'l campeón de la Eurocopa 1996 que resultó ser Alemaña, dichu enfrentamientu asocedió n'Alemaña onde Brasil ganó por 2 a 1 a Alemaña. Sicasí, al igual que la edición 1989, ésta tamién terminó siendo de calter "non oficial".

La Copa América 1999 realizada en Paraguái, sería la última Copa América del sieglu XX y nesa edición participaría Xapón, la primer selección non americana en participar nel tornéu. Xapón foi convidáu a participar por cuenta de que cumplíense 100 años de la inmigración xaponesa a América.

 
Ceremonia de Clausura de la Copa América 2004.
 
Ceremonia d'Apertura de la Copa América 2007.

La Copa América 2001 realizada en Colombia (la primera del sieglu XXI), tuvo dellos inconvenientes pa la so realización, por cuenta de que les FARC, perpetaren dos talos ataques terroristes, dempués de la realización del sortéu, inclusive el dirixente deportivu Hernán Mejía Campuzano, quien fuera secuestráu poles FARC, foi lliberáu poco primero de la xunta. Por cuenta de estos sucesos, la CONMEBOL taba por quitar -y la sede a Colombia, sicasí, el presidente de Colombia Andrés Pastrana, llegó a un alcuerdu col presidente de la CONMEBOL Nicolás Leoz, por que'l tornéu entamar en Colombia sí o sí esi añu. Y una vegada ratificada la sede pa Colombia, el tornéu entamar con estrictes midíes de seguridá, pa cada selección participante. Dicha edición ye la que cuntó con tres equipos invitaos, por cuenta de que Arxentina, retirar del tornéu alegando amenaces de muerte[27] (el so llugar foi reemplazáu por Hondures quien foi convidada d'emerxencia). Hasta'l momentu, ésta ye la última edición, na qu'una selección afiliada a la CONMEBOL, retirar del tornéu. A esta edición tamién foi convidada a participar la selección de Canadá, pero por cuenta de que los sos principales futbolistes que fueren convocaos pa participar na Copa d'Oru que tamién se diba a realizar esi mesmu añu, fueron desconvocados poco primero de la realización del tornéu y yá nun había tiempu abondu pa volvelos a convocar nuevamente, por cuenta de que la Copa d'Oru que se diba a realizar esi mesmu añu foi aplazada y realizaríase recién al añu siguiente;[28][29] el so llugar foi ocupáu pola selección de Costa Rica.

 
Partíu de semifinales de la Copa América 2007 ente Brasil y Uruguái. El partíu, que se definió por penaltis, dexó-y algamar la final y, eventualmente, el títulu a Brasil.

Na final de la Copa América 2004, el campeón Brasil y el subcampeón Arxentina, clasificaron a la Copa Confederaciones 2005, por cuenta de que Brasil yera'l campeón mundial vixente, al consagrase campeón en Corea del Sur / Xapón 2002. Y en la final de la Copa Confederaciones 2005, Brasil y Arxentina xugaríen la final de dichu tornéu, onde la auriverde imponer a la albiceleste por 4 a 1. Ésta foi la tercer vegada, que dos seleiciones que participaron na Copa América, clasificar pa la Copa Confederaciones.

Dende la Copa América 2004 hasta l'actualidá, la CONMEBOL decidió que cada edición, tenga'l so propiu cantar respeutivu y que seya interpretada por un cantante, del país que lu entama.[30] Anque yá les ediciones de 1991,[31] 1993[32] y 1995[33]tuvieron el so himnu propiu primero que la CONMEBOL implementar de manera definitiva, polo cual considérense como "cantares non oficiales de la Copa América". Na edición 2001 el cantante colombianu Kike Santander presentó un cantar la cual foi retirada por problemes cola organización,[34] en cuenta de eso compúnxose un tema dedicada a la final d'esa edición,[35] polo cual tamién considérase-y como "cantar non oficial".

A partir de la Copa América 2007 se eligiría al meyor xugador xuvenil.

Dende la Copa América 1993 hasta la Copa América 2007, esanicióse'l tiempo suplementariu mientres los cuartos de final, les semifinales, la definición del tercer llugar y la final, en casu de quedar n'empate, y la cosa definíase direutamente por aciu la ronda de penaltis. Esti sistema volvió partir de la Copa América 2011, nel cual los cuartos de final, les semifinales, la definición pol tercer llugar y la final, definiríense en tiempu suplementariu en casu de quedar empate y de persistise, por aciu los penaltis. Esti sistema siguió pa la Copa América 2015, pero quedando solo la final del tornéu con opción a prórroga, en casu d'empate, ente que los cuartos de final, les semifinales y la definición pol tercer llugar definiríense automáticamente por aciu los penaltis en casu de rematar n'empate.

En 1986, la CONMEBOL decidió establecer un intervalu fixu de tiempu de realización del tornéu, que sería de 2 años el cual utilizóse dende la Copa América 1987 hasta la Copa América 2001, depués esi intervalu de tiempu foi ampliáu a 3 años, dende la Copa América 2004 hasta la Copa América 2007; hasta que finalmente sería de 4 años.

Nes Copes Américas del 2004 y del 2007 asocedieron fechos curiosos, na primera les seleiciones de Brasil y Paraguái xugaron el tornéu con equipos xuveniles (el primeru con un escoyíu Sub-20 y el segundu con un escoyíu Sub-23), ente que na segunda Brasil xugaría con un equipu C (suplentes de suplentes).

Actualidá editar

 
Partíu ente Arxentina y Bolivia pol Grupu A de la Copa América 2011, que terminaría empatáu a unu.
 
Partíu ente Arxentina y Uruguái pelos cuartos de final de la Copa América 2011 que terminaría 1 a 1, y que se resolvería por aciu los penaltis y terminaría con victoria uruguaya por 5 a 4.

Tres la Copa América 2007, realizada en Venezuela, acabóse'l ciclu de rotación establecíu pola CONMEBOL en 1986. Chile, Estaos Xuníos y Méxicu manifestaron interés n'entamar el tornéu siguiente,[36] pero'l Comité Executivu de la CONMEBOL decidió siguir col otorgamiento de la prioridá de la organización de cada Copa al traviés de la repetición del ciclu de sedes empecipiáu en 1987, lo cual significa que cada asociación tien de confirmar si decide entamar la Copa que-y correspuende, nun teniendo la obligación de faelo.[37] Con esti sistema, la sede de la Copa América 2011 foi na Arxentina qu'antes d'esta decisión amosara interés por entamala,[38] lo cual foi confirmáu'l 24 de payares de 2008 por representantes de l'AFA y la CONMEBOL.[39] Mientres esta edición, utilizar por primer vegada'l tiempo suplementariu nes fases d'eliminación direuta (cuartos de final, semifinales, definición del tercer llugar y la final). Nesta edición, la CONMEBOL decidió que'l tornéu va realizase siempres cada 4 años, pa evitar cruciase coles eliminatories y con otros megaeventos deportivos que son los Xuegos Olímpicos, la Copa Confederaciones y el Mundial (pa evitar que pierda interés con cualesquier d'estos trés); quitando la edición especial pol centenariu del tornéu. Y tamién, a partir d'esta edición, la CONMEBOL decidió premiar de manera individual al "meyor xugador" del tornéu, al "meyor xugador xuvenil" del tornéu, al "meyor arqueru" del tornéu y a la selección merecedora del "Premiu al Xuegu Llimpiu (Premiu Fair Play)". Y a partir d'esta edición, la CONMEBOL decidió que'l cuartu llugar tamién recibiría un premiu significativu, que sería la medaya de cobre. Pa esta edición convidóse nuevamente a Xapón, pero debíu al terremotu que sufrió'l país, retirar del tornéu; nel so llugar convidar a España, pero tamién se retiró por cuenta de que los sos futbolistes atopar de vacaciones; a la fin sería Costa Rica la otra selección convidada.

Al rematar la Copa América 2011, seríen dos les seleiciones que clasificaron a la Copa Confederaciones 2013, Uruguái por ser el campeón de la Copa América y Brasil por ser el anfitrión. Ésta foi la cuarta vegada que dos seleiciones que participaron na Copa América clasificaron a la Copa Confederaciones. A la fin Brasil sería nuevamente campeón. Uruguái, amás de consagrase campeón, tamién se llevaría'l Premiu Fair Play.

El campeón de la Copa América 2011 Uruguái xugaría la Copa Artemio Franchi 2013 en Qatar col campeón de la Eurocopa 2012, España. La resultancia foi 3 a 1 a favor de los españoles. Pero al igual que les ediciones de 1989 y 1998, ésta tamién sería de calter "non oficial".

Siguiendo l'orde de rotación, la Copa América 2015 correspondía llevase a cabu en Brasil; sicasí, la realización de la Copa Confederaciones 2013, la Copa Mundial de Fútbol de 2014 y de los Xuegos Olímpicos de 2016 en dichu país fixo reconsiderar la realización del tornéu. Arriendes d'ello, en marzu de 2012 confirmóse que Brasil y Chile, intercambiaron les organizaciones de los torneos de 2015 y 2019.[40] Esta foi la primer vegada que se camudó l'orde de rotación na organización del tornéu.

El 25 d'ochobre de 2012, dar a conocer que la CONMEBOL y la CONCACAF llegaron a un alcuerdu p'apostar, de manera estraordinaria, una nueva versión de la Copa América llamada Copa América Centenariu, en celebración del centenariu del primer tornéu apostáu. La sede correspondería a Estaos Xuníos y sería apostada per primer vegada por dieciséis equipos (va ser la edición con más participantes), yá que a les tradicionales diez seleiciones nacionales d'América del Sur sumaríense otros seis del área d'América del Norte, América Central y les isles del Caribe.[41] Con esto, Estaos Xuníos convertir nel primer país non afiliáu a la CONMEBOL n'entamar el tornéu. Sicasí, el campeón d'esta edición nun clasificaría a la Copa Confederaciones 2017, por cuenta de que sería una edición especial.

Pa la Copa América 2015, convidóse nuevamente a Xapón, pero por cuenta de que tenía compromisos primeramente asumíos optó por retirar se del tornéu. Nel so llugar decidió convidase a China, pero tamién se retiraría por cuenta de que tenía que xugar les eliminatories pal Mundial de Rusia 2018. A la fin terminóse convidando a Xamaica, selección que fadría'l so debú nel tornéu.

Mientres la Copa América 2015, el tiempo suplementariu solo utilizóse na final —en casu d'empate, el trunfador de los alcuentros de los cuartos de final, les semifinales y la definición pol tercer llugar, definiríase direutamente por aciu la ronda de penaltis, en casu de quedar empate depués de rematar los 90 minutos—. Nesta edición, Chile foi'l anfitrión y alzóse per primer vegada col títulu continental, al vencer a Arxentina nos penaltis por 4 a 1. Hasta esi momentu, Chile yera la única selección cofundadora de la CONMEBOL que nun consiguiera'l títulu, pero tres la so victoria na final ante Arxentina, por fin los cuatro seleiciones cofundadoras de la CONMEBOL alzárense col títulu. Y tamién nesta edición asocedería un fechu anecdóticu, l'arxentín Lionel Messi quien fuera escoyíu'l meyor xugador del tornéu, refugaría dichu premiu (por cuenta de que la so selección perdiera la final), siendo la primer vegada qu'un futbolista refuga un premiu que-y ye dau.

Depués de la finalización de la Copa América 2015, el campeón Chile y el subcampeón Arxentina clasificar a la Copa Artemio Franchi 2018, que va xugase n'Italia, y na que se van enfrentar al campeón (Portugal) y al subcampeón (Francia) de la Eurocopa 2016 (siendo la primer vegada que van clasificar dos seleiciones de la CONMEBOL y dos seleiciones de la UEFA a la Copa Artemio Franchi). Amás, Chile foi'l representante de la CONMEBOL, na Copa Confederaciones 2017 que se realizó en Rusia, un añu antes de la Mundial del 2018, que tamién se realizará nel mesmu país euroasiático.

Poco primero de la realización de la Copa América 2015 en Chile, el 27 de mayu salió a la lluz un escándalu de corrupción na FIFA qu'incluyó un casu d'a lo menos $ 110 000 000 en sobornos rellacionaos cola Copa América Centenariu n'Estaos Xuníos en 2016,[42] lo cual motivó rumores sobre la cancelación del tornéu nesi país.[43] Arriendes de esto surdieron dellos rumores como'l que Estaos Xuníos dexaba de ser el anfitrión de dicha edición y que tamién la selección d'esi país retirar de dicha edición;[44] dempués surdió'l rumor de que'l tornéu realizar en Méxicu[45] o en dalgún otru país afiliáu a la CONMEBOL; depués surdieron rumores de que'l tornéu realizar n'Ecuador o en Colombia;[46] a la fin se rumoreó que se realizaría n'Arxentina, Chile, Perú o Uruguái;[47] y d'últimes díxose que la Copa América Centenariu realizar nel Perú.[48] Finalmente, la CONMEBOL desmintió toos estos rumores y confirmó a Estaos Xuníos como anfitrión de la Copa América 2016 y que la selección d'esi país sí va participar en dicha edición, magar los escándalos de corrupción.[49] En tantu, la edición de 2019 va realizar en Brasil y la de 2023, n'Ecuador.[50]

Pa la edición 2016 nuevamente volveríense a xugar les eliminatories pa clasificar al tornéu, sicasí, a diferencia de la edición 1967 onde namái s'enfrentaron les seleiciones afiliaes a la CONMEBOL, esta vegada namái s'enfrentaríen ente sigo les seleiciones afiliaes a la CONCACAF. Méxicu yá taba clasificáu automáticamente, por ser convidáu permanente y Estaos Xuníos, por ser l'organizador del tornéu; depués clasificaríase Costa Rica al consagrase campeón de la Copa Centroamericana 2014, y depués clasificaríase Xamaica, al consagrase campeón de la Copa del Caribe de 2014. Con esto yá habíen cuatro clasificaos, ente que los dos últimes places disponibles apostar les cuatro seleiciones ente los cuatro primeros llugares de la Copa d'Oru 2015, escluyendo a los cuatro yá clasificaos. A la fin Cuba, Haití, Panamá y Trinidá y Tobagu, tuvieron que xugar el repechaje, pa poder clasificase al tornéu. Decidióse que les clasificatorias, xugar nun solu país, y el país escoyíu sería'l de la selección, que llogró'l primer llugar y que terminó siendo Panamá, y nes que s'enfrentaríen nun únicu partíu, el primeru (Panamá) contra'l cuartu (Cuba), y el segundu (Trinidá y Tobagu) contra'l terceru (Haití), y los ganadores clasificaríen automáticamente al tornéu. Haití ganó por 1 a 0 a Trinidá y Tobagu, y Panamá ganó por 4 a 0 a Cuba; colo cual, dambes seleiciones clasificar a la Copa América Centenariu y tamién fadríen el so debú nel tornéu. El tornéu conmemorativo foi ganáu nuevamente pola selección de Chile, consagrándose como Bicampeón d'América en ganando na tanda de penaltis, al igual que na edición anterior, a Arxentina por 4 a 2, depués de 120 minutos d'igualdá ensin goles. Depués de que {{sel|Chile consagrárase campeón de la Copa América 2016, corrióse'l rumor de que xugaría contra Portugal, campeón de la Eurocopa 2016; sicasí, el partíu nunca se llevó a cabu.[51][52]

Na edición especial, el sistema tradicional foi modificáu, una y bones esta vegada xugar con dieciséis equipos, que fueron estremaos en cuatros grupos de cuatro equipos c/o, y los dos primeros de cada grupu clasificaríen a los cuartos de final. Y nes fases d'eliminación direuta, los cuartos de final, les semifinales y la definición pol tercer llugar, en casu de terminar igualaos nos 90 minutos reglamentarios, la llave definir por aciu la ronda de penaltis; ente que el tiempu suplementariu namái taría activu pa la final en casu de qu'ésta quedara n'empate, y de persistir l'empate, recién recurriríase a la ronda de penaltis pa definir al campeón. Tamién, pa esta edición apurrió un nuevu troféu, que yera distintu del troféu orixinal, y a diferencia del troféu orixinal, la selección campeona, quedar col derechu de caltener a perpetuidad el troféu especial; a diferencia del troféu orixinal, nel cual el campeón namái puede caltener un retruque orixinal d'ésti. Esta edición nun tuvo mascota.[53]

Trofeo editar

A la izquierda, el troféu tradicional de la Copa América. A la derecha, el troféu especial apurríu na edición 2016.

El troféu foi iguáu ente 1916 y 1917 na Casa Escasany, una xoyería de Buenos Aires, por un preciu de 3000 francos suizos, y foi donáu a la Confederación Suramericana de Fútbol pol Ministeriu de Rellaciones Esteriores d'Arxentina.[54] Ta fechu de plata, asitiáu nuna base de madera na que s'asitien nunes chapes los nomes de les seleiciones campeones de cada edición. Dende la so creación hasta l'actualidá, el campeón de cada certame tien derechu a caltener el troféu orixinal de forma temporal hasta'l nuevu sortéu de la Copa América, cuando tendrá de devolvelo a la CONMEBOL. Depués de devolvelo, el campeón recibe un retruque del mesmu que caltién permanentemente.

Pa la Copa América Centenariu (2016), apurrióse un troféu especial, conmemorativo al centenariu del certame continental. Esta copa utiliza la figura del troféu orixinal como inspiración, pero inclúi una nueva visión, con curves d'oru sobre la urna griega pa representar los 100 años del fútbol nel continente americanu. Mide 61 cm d'altor y pesa 7,1 kg, ta cubiertu por oru de 24 K satinado y brillante pa demostrar la importancia del aniversariu de la centena. Amás, tien grabáu un mapa continental d'América y los emblemes de la CONMEBOL y la CONCACAF. L'interior del nuevu troféu ye de plata n'homenaxe al orixinal y al so legáu de 100 años. A lo último, la base del troféu amuesa los nomes de los dieciséis países participantes nun formatu d'espiral ascendente.[55] El nome de la selección campeona de la edición especial tamién va apaecer incluyíu nel troféu orixinal. Chile, el campeón de la Copa América Centenariu, ganóse'l derechu de caltener el troféu especial permanentemente.

Carauterístiques editar

La Copa América cunta con dos fases, una fase de grupos y una fase final. Escepcionalmente, en dos ediciones realizó una fase clasificatoria al certame. El númberu de participantes varió col pasu de los años. Les últimes ediciones tuvieron 12 seleiciones, ente qu'en 2016 la Copa América tuvo 16 equipos.

Fase clasificatoria editar

Solo realizóse en dos oportunidad. La primera foi nel Campeonatu Suramericanu 1967, celebráu n'Uruguái, cuando s'enfrentaron Chile-Colombia y Ecuador-Paraguái. La segunda foi na Copa América Centenariu, llevada a cabu n'Estaos Xuníos, cuando s'enfrentaron Haití-Trinidá y Tobagu y Cuba-Panamá.

Repechaje clasificatorio 1967 editar

30 de payares de 1966 Llocal

5:2 (3:0)

  Colombia Estadiu Nacional, Santiago
Gamboa   71'
Cañón   72'
Asistencia: 80 000 espectadores
Árbitru: Arturo Yamasaki (Perú)
11 d'avientu de 1966 Llocal

0:0

  Chile El Campín, Bogotá
Asistencia: 17 000 espectadores
Árbitru: Arturo Yamasaki (Perú)


21 d'avientu de 1966 Llocal

vs.

  Paraguái Estadiu Modelo, Guayaquil
Apocada   85'
Rojas   88' (pen.)
Asistencia: 47 000 espectadores
Árbitru: David Goicochea (Arxentina)
28 d'avientu de 1966 Llocal

vs.

  Ecuador Estadiu Manuel Ferreira, Asunción
Muñoz   81' Asistencia: 25 000 espectadores
Árbitru: César Orozco (Perú)

Repechaje clasificatorio 2016 editar

8 de xineru del 2016, 17:30 Llocal

0:1 (0:0)

  Haití Estadiu Rommel Fernández, Panamá
Informe Belfort   83' Asistencia: 10 000 espectadores
Árbitru: David Gantar (Canadá)


8 de xineru del 2016, 20:30 Llocal

4:0 (2:0)

  Cuba Estadiu Rommel Fernández, Panamá
Informe Asistencia: 26 542 espectadores
Árbitru: Fernando Guerrero (Méxicu)

Sistema de competición editar

 
Participaciones de les seleiciones americanes nel tornéu.

Anguaño'l sistema de competición de la Copa América Centenariu (2016) ye la de cuatro grupos de cuatro equipos cada unu, completando dieciséis seleiciones participantes. Enantes, tuvo tres grupos de cuatro equipos cada unu, dos grupos de cinco equipos cada unu, tres grupos de tres equipos cada unu, y un formatu de liguilla o sistema de toos contra toos.

Usualmente, participen los diez seleiciones qu'integren la CONMEBOL, más dos países convidaos de la CONCACAF. Pa la edición de 2016, participaron seis seleiciones de la rexón d'América del Norte, Centroamérica y el Caribe, récor nel tornéu.

Les primeres cinco ediciones (1916, 1917, 1919, 1920 y 1921) tuvieron solu cuatro participantes. Para 1922 el númberu amontar a cinco, pero volvió menguar. Les ediciones de 1923 y 1924 fueron con cuatro escoyíos, ente qu'en 1925 asocedió la edición con menor cantidá de participantes: solo tres países. Dende'l tornéu de 1926, la Copa América foi aumentando amodo'l númberu de participantes, hasta algamar los diez seleiciones, en 1975. Esti númberu caltener hasta 1993, cuando s'amontó a 12 equipos, cifra superada recién na edición 2016, cola disputa de la Copa América Centenariu (16 seleiciones).

Llistáu d'equipos participantes por edición: 3 seleiciones (1925), 4 seleiciones (1916, 1917, 1919, 1920, 1921, 1923, 1924, 1927, 1929, 1935), 5 seleiciones (1922, 1926, 1939, 1941, 1959-II), 6 seleiciones (1937, 1946, 1956, 1967), 7 seleiciones (1942, 1945, 1953, 1955, 1957, 1959-I, 1963), 8 seleiciones (1947, 1949), 10 seleiciones (1975, 1979, 1983, 1987, 1989, 1991), 12 seleiciones (1993, 1995, 1997, 1999, 2001, 2004, 2007, 2011, 2015), y 16 seleiciones (2016).

Eleición de la sede editar

 
Países qu'entamaron la Copa América.

Les primeres ediciones alternaron la so sede ente les sos seleiciones participantes, pero ensin caltener un criteriu establecíu. Les Copes Américas de 1975, 1979 y 1983 fueron les úniques que nun tuvieron una sede fixa.

En 1986 la CONMEBOL determinó dellos cambeos al certame. Decidió establecer un tornéu realizáu nuna sede fixa d'asistencia obligatoria pa los sos diez federaciones miembro. Esti sistema usar a partir de la Copa América 1987 n'Arxentina, siendo la sede rotada ente los miembros de la CONMEBOL, completándose en Venezuela cola Copa América 2007 y empecipiando un nuevu ciclu n'Arxentina cola Copa América 2011. La Copa América Centenariu llevar a cabu n'Estaos Xuníos y tresformóse na primera realizada fora d'América del Sur.

En total, el país que más vegaes entamó la Copa América ye Arxentina, que foi anfitrión 9 vegaes. Col sistema establecíu pola CONMEBOL de la sede rotativa, nun hai manera de qu'otru país superar. Por detrás, allúguense Uruguái y Chile (7), Perú (6), Brasil (4), Ecuador (3), Bolivia (2), Paraguái, Colombia, Venezuela y Estaos Xuníos (1).

Torneos editar

Esta tabla amuesa los resultaos de les diverses ediciones tantu del Campeonatu Suramericanu como de la Copa América. Pa más información sobre un tornéu en particular, vease la páxina especializada d'ella en Detalle. En cursiva indíquense los equipos convidaos non pertenecientes a la CONMEBOL.

bgcolor=#D0e7FF

Añu

Edición

Sede |width=1%

rowspan=48 bgcolor=ffffff|


Campeón
Final
Resultaos

Subcampeón

Terceru


Resultaos


Cuartu
1916[n 1]
Detalle
 
Arxentina
 
Uruguái (1)
Lig.[n 2]  
Arxentina
 
Brasil
Lig.  
Chile
1917
Detalle
 
Uruguái
 
Uruguái (2)
Lig.  
Arxentina
 
Brasil
Lig.  
Chile
1919
Detalle
 
Brasil
 
Brasil (1)
1:0[n 3] (pró.)[n 4][n 5]  
Uruguái
 
Arxentina
Lig.  
Chile
1920
Detalle
IV  
Chile
 
Uruguái (3)
Lig.  
Arxentina
 
Brasil
Lig.  
Chile
1921
Detalle
V  
Arxentina
 
Arxentina (1)
Lig.  
Brasil
 
Uruguái
Lig.  
Paraguái
1922
Detalle

 
Brasil

 
Brasil (2)
3:0[n 3]  
Paraguái
 
Uruguái
Lig.  
Arxentina
1923[n 6]
Detalle

 
Uruguái

 
Uruguái (4)
Lig.  
Arxentina
 
Paraguái
Lig.  
Brasil
1924
Detalle

 
Uruguái[n 7]

 
Uruguái (5)
Lig.  
Arxentina
 
Paraguái
Lig.  
Chile
1925
Detalle
IX  
Arxentina
 
Arxentina (2)
Lig.  
Brasil
 
Paraguái
Lig. [n 8]
1926
Detalle
X  
Chile
 
Uruguái (6)
Lig.  
Arxentina
 
Chile
Lig.  
Paraguái
1927[n 9]
Detalle

 
Perú

 
Arxentina (3)
Lig.  
Uruguái
 
Perú
Lig.  
Bolivia
1929
Detalle
 
Arxentina
 
Arxentina (4)
Lig.  
Paraguái
 
Uruguái
Lig.  
Perú
1935[n 1][n 10]
Detalle

 
Perú

 
Uruguái (7)
Lig.  
Arxentina
 
Perú
Lig.  
Chile
1937[n 11]
Detalle
XIV  
Arxentina
 
Arxentina (5)
2:0[n 3] (pró.)[n 4][n 12]  
Brasil
 
Uruguái
Lig.  
Paraguái
1939
Detalle
XV  
Perú
 
Perú (1)
Lig.  
Uruguái
 
Paraguái
Lig.  
Chile
1941[n 1]
Detalle

 
Chile

 
Arxentina (6)
Lig.  
Uruguái
 
Chile
Lig.  
Perú
1942
Detalle

 
Uruguái

 
Uruguái (8)
Lig.  
Arxentina
 
Brasil
Lig.  
Paraguái
1945[n 1]
Detalle

 
Chile

 
Arxentina (7)
Lig.  
Brasil
 
Chile
Lig.  
Uruguái
1946[n 1]
Detalle
XIX  
Arxentina
 
Arxentina (8)
Lig.  
Brasil
 
Paraguái
Lig.  
Uruguái
1947
Detalle
XX  
Ecuador
 
Arxentina (9)
Lig.  
Paraguái
 
Uruguái
Lig.  
Chile
1949
Detalle

 
Brasil

 
Brasil (3)
7:0[n 3]  
Paraguái
 
Perú
Lig.  
Bolivia
1953
Detalle
XXII  
Perú[n 13]
 
Paraguái (1)
3:2[n 3]  
Brasil
 
Uruguái
Lig.  
Chile
1955
Detalle
XXIII  
Chile
 
Arxentina (10)
Lig.  
Chile
 
Perú
Lig.  
Uruguái
1956[n 1]
Detalle
XXIV  
Uruguái
 
Uruguái (9)
Lig.  
Chile
 
Arxentina
Lig.  
Brasil
1957
Detalle
XXV  
Perú
 
Arxentina (11)
Lig.  
Brasil
 
Uruguái
Lig.  
Perú
1959
Detalle
XXVI  
Arxentina
 
Arxentina (12)
Lig.  
Brasil
 
Paraguái
Lig.  
Perú
1959[n 1]
Detalle
XXVII  
Ecuador
 
Uruguái (10)
Lig.  
Arxentina
 
Brasil
Lig.  
Ecuador
1963
Detalle
XXVIII  
Bolivia
 
Bolivia (1)
Lig.  
Paraguái
 
Arxentina
Lig.  
Brasil
1967
Detalle
XXIX  
Uruguái
 
Uruguái (11)
Lig.  
Arxentina
 
Chile
Lig.  
Paraguái
1975
Detalle
XXX  
Ensin sede fixa
 
Perú (2)
0:1
2:0
1:0
 
Colombia
   
Brasil y[n 14] Uruguái
1979
Detalle
XXXI  
Ensin sede fixa
 
Paraguái (2)
3:0
0:1
0:0
(pró.)[n 4][n 15][n 12]
 
Chile
   
Brasil y[n 14] Perú
1983
Detalle
XXXII  
Ensin sede fixa
 
Uruguái (12)
2:0
1:1
 
Brasil
   
Paraguái y[n 14] Perú
1987
Detalle
XXXIII  
Arxentina
 
Uruguái (13)
1:0  
Chile
 
Colombia
2:1  
Arxentina
1989
Detalle
XXXIV  
Brasil
 
Brasil (4)
Lig.  
Uruguái
 
Arxentina
Lig.  
Paraguái
1991
Detalle
XXXV  
Chile
 
Arxentina (13)
Lig.  
Brasil
 
Chile
Lig.  
Colombia
1993
Detalle
XXXVI  
Ecuador
 
Arxentina (14)
2:1  
Méxicu
 
Colombia
1:0  
Ecuador
1995
Detalle
XXXVII  
Uruguái
 
Uruguái (14)
1:1
(5:3 pen.)
 
Brasil
 
Colombia
4:1  
Estaos Xuníos
1997
Detalle
XXXVIII  
Bolivia
 
Brasil (5)
3:1  
Bolivia
 
Méxicu
1:0  
Perú
1999
Detalle
XXXIX  
Paraguái
 
Brasil (6)
3:0  
Uruguái
 
Méxicu
2:1  
Chile
2001
Detalle
XL  
Colombia
 
Colombia (1)
1:0  
Méxicu
 
Hondures
2:2
(5:4 pen.)
 
Uruguái
2004
Detalle
XLI  
Perú
 
Brasil (7)
2:2
(4:2 pen.)
 
Arxentina
 
Uruguái
2:1  
Colombia
2007
Detalle
XLII  
Venezuela
 
Brasil (8)
3:0  
Arxentina
 
Méxicu
3:1  
Uruguái
2011
Detalle
XLIII  
Arxentina
 
Uruguái (15)
3:0  
Paraguái
 
Perú
4:1  
Venezuela
2015
Detalle
XLIV  
Chile
 
Chile (1)
0:0 (pró.)[n 4][n 12]
(4:1 pen.)
 
Arxentina
 
Perú
2:0  
Paraguái
2016
Detalle
XLV  
Estaos Xuníos
 
Chile (2)
0:0 (pró.)[n 4][n 12]
(4:2 pen.)
 
Arxentina
 
Colombia
1:0  
Estaos Xuníos
2019
Detalle
XLVI  
Brasil
Por apostase
2023
Detalle
XLVII  
Ecuador
Por apostase

Palmarés editar

La llista de siguío amuesa a los equipos que tuvieron ente los cuatro meyores de dalguna edición del tornéu.

  • En negrina, indícase'l tornéu en que l'equipu foi campeón.
  • En cursiva, indícase'l tornéu en que l'equipu foi llocal.
  • En negrina y cursiva, indícase'l tornéu en que l'equipu foi llocal y campeón al empar.
Seleición Campeón Subcampeón Tercer llugar Cuartu llugar
  Uruguái 15 (1916, 1917, 1920, 1923, 1924, 1926, 1935, 1942, 1956, 1959-II, 1967, 1983, 1987, 1995, 2011) 6 (1919, 1927, 1939, 1941, 1989, 1999) 9 (1921, 1922, 1929, 1937, 1947, 1953, 1957, 1975, 2004) 5 (1945, 1946, 1955, 2001, 2007)
  Arxentina 14 (1921, 1925, 1927, 1929, 1937, 1941, 1945, 1946, 1947, 1955, 1957, 1959-I, 1991, 1993) 14 (1916, 1917, 1920, 1923, 1924, 1926, 1935, 1942, 1959-II, 1967, 2004, 2007, 2015, 2016) 4 (1919, 1956, 1963, 1989) 2 (1922, 1987)
  Brasil 8 (1919, 1922, 1949, 1989, 1997, 1999, 2004, 2007) 11 (1921, 1925, 1937, 1945, 1946, 1953, 1957, 1959-I, 1983, 1991, 1995) 7 (1916, 1917, 1920, 1942, 1959-II, 1975, 1979) 3 (1923, 1956, 1963)
  Paraguái 2 (1953, 1979) 6 (1922, 1929, 1947, 1949, 1963, 2011) 7 (1923, 1924, 1925, 1939, 1946, 1959-I, 1983) 7 (1921, 1926, 1937, 1942, 1967, 1989, 2015)
  Chile 2 (2015, 2016) 4 (1955, 1956, 1979, 1987) 5 (1926, 1941, 1945, 1967, 1991) 10 (1916, 1917, 1919, 1920, 1924, 1935, 1939, 1947, 1953, 1999)
  Perú 2 (1939, 1975) 0 8 (1927, 1935, 1949, 1955, 1979, 1983, 2011, 2015) 5 (1929, 1941, 1957, 1959-I, 1997)
  Colombia 1 (2001) 1 (1975) 4 (1987, 1993, 1995, 2016) 2 (1991, 2004)
  Bolivia 1 (1963) 1 (1997) 0 2 (1927, 1949)
  Méxicu 0 2 (1993, 2001) 3 (1997, 1999, 2007) 0
  Hondures 0 0 1 (2001) 0
  Ecuador 0 0 0 2 (1959-II, 1993)
  Estaos Xuníos d'América 0 0 0 2 (1995, 2016)
  Venezuela 0 0 0 1 (2011)

Campeones consecutivos editar

Seleiciones que ganaron la Copa América consecutivamente y tresformáronse en bicampeones (dos títulos consecutivos) o tricampeones (tres títulos consecutivos).

Seleición Tricampeonatos Bicampeonatos
  Arxentina 1 (1945-1946-1947) 3 (1927-1929, 1957-1959 I, 1991-1993)
  Uruguái 3 (1916-1917, 1923-1924, 1983-1987)
  Brasil 2 (1997-1999, 2004-2007)
  Chile 1 (2015-2016)

Estadístiques editar

Tabla histórica editar

Tabla histórica ordenada pola cantidá de puntos ganaos per cada selección a lo llargo de toles Copes Américas celebraes hasta la fecha. Considérense 3 puntos per partíu ganáu y 1 puntu per empate.

 
Mapa qu'amuesa la cantidá de vegaes que cada país salió campeón de la Copa América.
Datos actualizaos a la Copa América 2016
# Equipu Títulos Part. Ptos. PX PG PE PP GF GC DG Ptos./PX
1   Arxentina 14 41 396 189 119 39 31 455 173 +282 2,11
2   Uruguái 15 43 358 197 108 34 55 399 218 +181 1,82
3   Brasil 8 35 332 178 99 35 44 405 200 +205 1,87
4   Paraguái 2 36 225 168 62 39 67 253 293 –40 1,34
5   Chile 2 38 223 177 64 31 82 281 304 –23 1,25
6   Perú 2 31 197 148 54 35 59 213 232 –19 1,33
7   Colombia 1 21 150 113 42 24 47 131 184 –53 1,33
8   Bolivia 1 26 86 112 20 26 66 104 279 –175 0,77
9   Méxicu 0 10 70 48 19 13 16 66 62 +4 1,46
10   Ecuador 0 27 70 118 16 22 80 127 311 –184 0,59
11   Venezuela 0 17 34 62 7 13 42 47 171 –124 0,55
12   Costa Rica 0 5 18 17 5 3 9 17 31 –14 1,06
13   Estaos Xuníos d'América 0 4 17 18 5 2 11 18 29 –11 0,94
14   Hondures 0 1 10 6 3 1 2 7 5 +2 1,67
15   Panamá 0 1 3 3 1 0 2 4 10 –6 1,00
16   Xapón 0 1 1 3 0 1 2 3 8 –5 0,33
17   Xamaica 0 2 0 6 0 0 6 0 9 –9 0,00
18   Haití 0 1 0 3 0 0 3 1 12 –11 0,00

Goles editar

  • Mayores goliaes:
Amuésense les goliaes de 7 o más goles de diferencia.
Ganador Resultáu Perdedor Edición
  Arxentina
12:0
  Ecuador   Uruguái 1942
  Arxentina
11:0
  Venezuela   1975
  Brasil
10:1
  Bolivia   Brasil 1949
  Uruguái
  9:0
  Bolivia   Perú 1927
  Brasil
  9:0
  Colombia   Perú 1957
  Arxentina
  9:1
  Colombia   Chile 1945
  Brasil
  9:1
  Ecuador   Brasil 1949
  Brasil
  9:2
  Ecuador   Chile 1945
  Arxentina
  8:0
  Paraguái   Chile 1926
  Brasil
  8:1
  Bolivia   Perú 1953
  Uruguái
  7:0
  Ecuador   Uruguái 1942
  Uruguái
  7:0
  Colombia   Chile 1945
  Arxentina
  7:0
  Bolivia   Ecuador 1947
  Paraguái
  7:0
  Bolivia   Brasil 1949
  Brasil
  7:0
  Paraguái   Brasil 1949
  Uruguái
  7:0
  Bolivia   Arxentina 1959
  Chile
  7:0
  Venezuela   1979
  Brasil
  7:0
  Perú   Bolivia 1997
  Brasil
  7:0
  Venezuela   Paraguái 1999
  Chile
  7:0
  Méxicu   Estaos Xuníos 2016

Tabla histórica de goliadores editar

Nota: En negrina xugadores n'activu seleccionables pola so selección.

Pos. Xugador G. P. J. Prom. Debú Seleición
1   Norberto Méndez 17 17 1.00 Copa América 1945   Arxentina
=   Zizinho 17 33 0.52 Copa América 1942   Brasil
3   Severino Varela 15 15 1.00 Copa América 1937   Uruguái
=   Teodoro Fernández 15 24 0.63 Copa América 1935   Perú
5   José Manuel Moreno 13 16 0.81 Copa América 1941   Arxentina
=   Gabriel Batistuta 13 16 0.81 Copa América 1991   Arxentina
=   Héctor Scarone 13 18 0.72 Copa América 1917   Uruguái
=   Ademir 13 18 0.72 Copa América 1945   Brasil
=   Jair 13 18 0.72 Copa América 1945   Brasil
10   Roberto Porta 12 20 0.60 Copa América 1939   Uruguái
=   Ángel Romanu 12 23 0.52 Copa América 1916   Uruguái
12   Herminio Masantonio 11 8 1.38 Copa América 1935   Arxentina
=   Paolo Guerrero 11 19 0.58 Copa América 2007   Perú
=   Víctor Ugarte 11 30 0.37 Copa América 1947   Bolivia
15   Pedro Petrone 10 9 1.11 Copa América 1923   Uruguái
=   Javier Ambrois 10 11 0.91 Copa América 1956   Uruguái
=   Ronaldo 10 12 0.83 Copa América 1997   Brasil
=   Eduardo Vargas 10 12 0.83 Copa América 2015   Chile
=   Héctor Castro 10 13 0.77 Copa América 1926   Uruguái
=   Ángel Labruna 10 14 0.71 Copa América 1946   Arxentina
=   Óscar Sánchez 10 14 0.71 Copa América 1953   Perú
=   Arnoldo Iguarán 10 14 0.71 Copa América 1987   Colombia
=   Enrique Hormazábal 10 16 0.63 Copa América 1953   Chile
=   Didí 10 17 0.59 Copa América 1953   Brasil
25   Nicolás Falero 9 10 0.90 Copa América 1945   Uruguái
=   Raúl Toro 9 12 0.75 Copa América 1937   Chile
=   Luis Hernández 9 12 0.75 Copa América 1997   Méxicu
=   Máximo Mosquera 9 20 0.45 Copa América 1947   Perú
29   Pelé 8 6 1.33 Copa América 1959   Brasil
=   Rodolfo Micheli 8 7 1.14 Copa América 1955   Arxentina
=   Manuel Seoane 8 11 0.73 Copa América 1924   Arxentina
=   René Pontoni 8 11 0.73 Copa América 1945   Arxentina
=   Iván Zamorano 8 15 0.53 Copa América 1983   Chile
=   Lionel Messi 8 21 0.38 Copa América 2007   Arxentina

Actualizáu hasta final de la edición 2016.

Xugadores con mayor cantidá d'alcuentros apostaos editar

Nota: En negrina xugadores seleccionables pola so selección.

Pos. Xugador P. J. Debú (fase final) Seleición
1   Sergio Livingstone 34 Copa América 1941   Chile
2   Zizinho 33 Copa América 1942   Brasil
3   Víctor Ugarte 30 Copa América 1947   Bolivia
4   Máximo Mosquera 28 Copa América 1947   Perú
5   Leonel Álvarez 27 Copa América 1987   Colombia
=   Carlos Valderrama 27 Copa América 1987   Colombia
7   Javier Mascherano 26 Copa América 2004   Arxentina
8   Félix Castillo 25 Copa América 1947   Perú
=   Claudio Taffarel 25 Copa América 1989   Brasil
=   Álex Aguinaga 25 Copa América 1987   Ecuador
11   Teodoro Fernández 24 Copa América 1935   Perú
=   José Bustamante 24 Copa América 1946   Bolivia
=   Cornelio Heredia 24 Copa América 1947   Perú
14   Ángel Romanu 23 Copa América 1916   Uruguái
=   Alberto Acha 23 Copa América 1945   Bolivia
=   Carlos Sánchez 23 Copa América 1947   Ecuador
=   Salvador Villalba 23 Copa América 1955   Paraguái
=   Carlos Borja 23 Copa América 1979   Bolivia
19   Guillermo Delgado 22 Copa América 1953   Perú
=   Luis Calderón 22 Copa América 1947   Brasil
=   Djalma Santos 22 Copa América 1953   Brasil
=   Luis Capurro 22 Copa América 1987   Ecuador
=   René Higuita 22 Copa América 1987   Colombia
=   Javier Zanetti 22 Copa América 1995   Arxentina
=   Milton Melgar 22 Copa América 1983   Bolivia
=   Claudio Suárez 22 Copa América 1993   Méxicu
27   José Salomón 21 Copa América 1941   Arxentina
=   Castor Canteru |

21

Copa América 1947   Paraguái
=   Luis Mendoza 21 Copa América 1941   Ecuador
=   Manuel Álvarez 21 Copa América 1947   Chile
=   José Balseca 21 Copa América 1953   Ecuador
=   Óscar Ruggeri 21 Copa América 1987   Arxentina
=   Marco Etcheverry 21 Copa América 1989   Bolivia
=   Roberto Carlos 21 Copa América 1993   Brasil
=   Lionel Messi 21 Copa América 2007   Arxentina

Actualizáu hasta final de la edición 2016.

Premios y reconocimiento editar

A la izquierda, Luis Suárez llevantando'l troféu al meyor xugador de la Copa América 2011. A la derecha, Sebastián Coates col troféu al meyor xugador xuvenil de la Copa América 2011.

Amás de recibir la Copa América hasta la próxima edición, la selección campeona recibe a la fin de la competición un retruque y 50 medayes d'oru. A la selección subcampeona apúrrense-y la Copa Bolivia y 50 medayes de plata; a la selección que consiga'l tercer llugar, 50 medayes de bronce; y a la selección que quede allugada nel cuartu llugar, 50 medayes de cobre. A toles seleiciones participantes apúrrese-yos un diploma pa certificar la so participación en dicha competición.

Tamién se premien con un troféu personal los siguientes futbolistes: el meyor xugador, el meyor xugador xuvenil, el goliador y el meyor arqueru.[56] La selección merecedora al Xuegu Llimpiu» recibe'l troféu Fair Play.

Meyor xugador por edición editar

Manuel Seoane, futbolista arxentín (1925 y 1927).
Enzo Francescoli, futbolista uruguayu (1983 y 1995).
Dambos futbolistes que fueron escoyíos como'l meyor xugador de la Copa América en 2 oportunidaes c/o. Siendo hasta la fecha, los futbolistes que más vegaes recibieron dicha distinción.

La eleición del meyor xugador del tornéu foi realizada y rexistrada pa cada tornéu.[57]

Xugador Seleición Añu
Isabelín Gradín   Uruguái 1916
Héctor Scarone   Uruguái 1917
Arthur Friedenreich   Brasil 1919
José Piendibene   Uruguái 1920
Américo Tesoriere   Arxentina 1921
Agostinho Fortes   Brasil 1922
José Nasazzi   Uruguái 1923
Pedro Petrone   Uruguái 1924
Manuel Seoane   Arxentina 1925
José Leandro Andrade   Uruguái 1926
Manuel Seoane   Arxentina 1927
Manuel Ferreira   Arxentina 1929
José Nasazzi   Uruguái 1935
Vicente de la Mata   Arxentina 1937
Lolo Fernández   Perú 1939
Sergio Livingstone   Chile 1941
Obdulio Varela   Uruguái 1942
Domingos da Guía   Brasil 1945
Adolfo Pedernera   Arxentina 1946
José Manuel Moreno   Arxentina 1947
Ademir Menezes   Brasil 1949
Heriberto Herrera   Paraguái 1953
Enrique Hormazábal   Chile 1955
Óscar Míguez   Uruguái 1956
Omar Sívori   Arxentina 1957
Pelé   Brasil 1959-I
Alcides Silveira   Uruguái 1959-II
Ramiro Blacut   Bolivia 1963
Pedro Rocha   Uruguái 1967
Teófilo Cubillas   Perú 1975
Carlos Caszely   Chile 1979
Enzo Francescoli   Uruguái 1983
Carlos Valderrama   Colombia 1987
Rubén Sosa   Uruguái 1989
Leonardo Rodríguez   Arxentina 1991
Sergio Goycochea   Arxentina 1993
Enzo Francescoli   Uruguái 1995
Ronaldo   Brasil 1997
Rivaldo   Brasil 1999
Amado Guevara   Hondures 2001
Adriano Leite Ribeiro   Brasil 2004
Robinho   Brasil 2007
Luis Suárez   Uruguái 2011
Lionel Messi (refugáu pol xugador)[58]   Arxentina 2015
Alexis Sánchez   Chile 2016

Meyor xugador nuevu por edición editar

Dende la Copa América 2011, la CONMEBOL premió al meyor xugador xuvenil del tornéu, quien foi escoyíu ente los xugadores más nuevos de cada selección participante. Sicasí, la distinción realizar dende la Copa América 2007.

Xugador Seleición Añu
Lionel Messi   Arxentina 2007
Sebastián Coates   Uruguái 2011
Jeison Murillo   Colombia 2015
Non apurríu - 2016

Meyor arqueru por edición editar

Dende la Copa América 2011, la CONMEBOL premió al meyor arqueru del tornéu.

 
El chilenu Claudio Bravo ye quien más vegaes foi escoyíu'l meyor arqueru de la Copa América (2015 y 2016).
Xugador Seleición Añu
Justo Villar   Paraguái 2011
Claudio Bravo   Chile 2015
Claudio Bravo   Chile 2016

Premiu Fair Play por edición editar

Dende la Copa América 2011, la CONMEBOL premió a la selección merecedora al Xuegu Llimpiu».

Seleición Añu
  Uruguái 2011
  Perú 2015
  Arxentina 2016

Copa Bolivia por edición editar

Dende la Copa América 1997, la CONMEBOL premió a la selección subcampeona del tornéu cola Copa Bolivia.

Vicecampeón Añu
  Bolivia 1997
  Uruguái 1999
  Méxicu 2001
  Arxentina 2004
  Arxentina 2007
  Paraguái 2011
  Arxentina 2015
  Arxentina 2016

Goliadores per edición editar

 
Pedro Petrone, futbolista uruguayu, xugador que más vegaes se convirtió nel goliador d'una edición de la Copa América, 3 en total (1923, 1924 y 1927.
Humberto Maschio, futbolista arxentín.
Javier Ambrois, futbolista uruguayu.
Dambos futbolistes (1957), xunto col brasilanu Jair (1949) son los máximos anotadores nuna sola edición (9 goles c/o).
Xugador Seleición Edición Goles
Isabelín Gradín   Uruguái 1916 3
Ángel Romanu   Uruguái 1917 4
Arthur Friedenreich
Neco
  Brasil
  Brasil
1919 4
José Pérez
Ángel Romanu
  Uruguái
  Uruguái
1920 3
Julio Libonatti   Arxentina 1921 3
Juan Francia   Arxentina 1922 4
Pedro Petrone
Vicente Aguirre
  Uruguái
  Arxentina
1923 3
Pedro Petrone   Uruguái 1924 4
Manuel Seoane   Arxentina 1925 6
David Arellano   Chile 1926 7
Alfredo Carricaberry
Segundu Lluna
Roberto Figueroa
Pedro Petrone
Héctor Scarone
  Arxentina
  Arxentina
  Uruguái
  Uruguái
  Uruguái
1927 3
Aurelio González   Paraguái 1929 5
Herminio Masantonio   Arxentina 1935 4
Raúl Toro   Chile 1937 7
Lolo Fernández   Perú 1939 7
Juan Andrés Marvezzi   Arxentina 1941 5
Herminio Masantonio
José Manuel Moreno
  Arxentina
  Arxentina
1942 7
Norberto Méndez
Heleno de Freitas
  Arxentina
  Brasil
1945 6
José María Medina   Uruguái 1946 7
Nicolás Falero   Uruguái 1947 8
Jair   Brasil 1949 9
Francisco Molina   Chile 1953 7
Rodolfo Micheli   Arxentina 1955 8
Enrique Hormazábal   Chile 1956 4
Humberto Maschio
Javier Ambrois
  Arxentina
  Uruguái
1957 9
Pelé   Brasil 1959-I 8
José Sanfilippo   Arxentina 1959-II 6
Carlos Alberto Raffo   Ecuador 1963 6
Luis Artime   Arxentina 1967 5
José Ernesto Díaz
Leopoldo Jacinto Luque
  Colombia
  Arxentina
1975 4
Eugenio Morel
Jorge Peredo
  Paraguái
  Chile
1979 4
Carlos Alberto Aguilera
Roberto Dinamite
Jorge Burruchaga
Eduardo Malásquez
  Uruguái
  Brasil
  Arxentina
  Perú
1983 3
Arnoldo Iguarán   Colombia 1987 4
Bebeto   Brasil 1989 6
Gabriel Omar Batistuta   Arxentina 1991 6
José Luis Dolgetta   Venezuela 1993 4
Gabriel Omar Batistuta
Luis García
  Arxentina
  Méxicu
1995 4
Luis Hernández   Méxicu 1997 6
Rivaldo
Ronaldo
  Brasil
  Brasil
1999 5
Víctor Hugo Aristizábal   Colombia 2001 6
Adriano   Brasil 2004 7
Robinho   Brasil 2007 6
Paolo Guerrero   Perú 2011 5
Eduardo Vargas
Paolo Guerrero
  Chile
  Perú
2015 4
Eduardo Vargas   Chile 2016 6

Equipos invitaos editar

Dende la edición 1993 dos seleiciones d'otres confederaciones son convidaes a participar nel certame. Preferentemente son convidaes seleiciones que pertenecen a la CONCACAF, habiendo una esceición en 1999, cuando participó una selección de l'AFC nel tornéu, siendo'l primer equipu non americanu en faelo. En total, son once les seleiciones que fueron convidaes, pero solamente ocho d'elles llogren participar nel tornéu.

Dientro de les seleiciones convidaes, Méxicu, con dos subcampeonatos, y Hondures con un tercer llugar, fueron los equipos con meyores resultaos.

Seleiciones de la CONCACAF editar

Méxicu editar

Méxicu ye la selección convidada más esitosa y la que más vegaes participó (10 en total) nel tornéu y toes elles de manera consecutiva nes ediciones: 1993, 1995, 1997, 1999, 2001, 2004, 2007, 2011, 2015 y 2016.

Méxicu ye la selección convidada meyor allugada nel palmarés y na tabla xeneral de posiciones de la Copa América yá que llegó dos veces a la final pero en dambes perder (1993 y 2001); amás llogró'l tercer llugar en tres oportunidad (1997, 1999 y 2007). Ye la única selección convidada que pudo llegar a la final.

Costa Rica editar

Costa Rica ye la segunda selección convidada con más participaciones (cinco en total) que participó nes ediciones 1997, 2001, 2004, 2011 y 2016. El so meyor resultáu foi quedar en cuartos de final (2001 y 2004).

Estaos Xuníos editar

Estaos Xuníos ye la tercer selección convidada con más participaciones (cuatro en total) y participó nes ediciones 1993, 1995, 2007 y 2016. El so meyor resultáu foi llograr el cuartu llugar en dos oportunidad (1995 y 2016). Tamién foi convidáu a les ediciones 1997, 1999, 2001 y 2004; pero por problemes de calendariu, nun pudo asistir. Amás, foi sede de la Copa América Centenariu 2016.

Xamaica editar

Xamaica ye la cuarta selección con más participaciones (dos en total). Foi convidada a participar na edición 2015, onde quedó esaniciada na fase de grupos ensin ganar partíos y ensin goles anotaos (perdió tolos partíos pola diferencia mínima sacante'l que xugó con Uruguái ). Participó nuevamente na edición 2016, onde tamién se quedó esaniciada na fase de grupos y ensin anotar nin un solu gol.[59]

Hondures editar

Hondures participó na edición 2001 llogrando'l tercer llugar, foi convidada d'urxencia a la competición yá que Arxentina retirar del tornéu por midíes de seguridá.[60]

Haití editar

Haití participó per primer vegada a la edición 2016; aportando a ella per mediu d'un repechaje clasificatorio; esto de conformidá col alcuerdu ente les confederaciones por que los cuatro equipos meyor allugaos de la Copa Oro 2015 (y ayenes al anfitrión Estaos Xuníos, l'invitáu Méxicu y los campeones de Centroamérica y el Caribe: Costa Rica y Xamaica) apostaren dos boletos en partíos extra. Finalmente nel so debú dientro del certame continental quedaría esaniciáu na fase de grupos en perdiendo con Perú, Brasil y Ecuador quedando nel últimu llugar del grupu con nengún puntu con 12 goles en contra y tan solo 1 gol a favor anotáu nel partíu frente a Brasil.

Panamá editar

Panamá participó per primer vegada a la edición 2016; aportando a ella per mediu d'un repechaje clasificatorio; esto de conformidá col alcuerdu ente les confederaciones por que los cuatro equipos meyor allugaos de la Copa Oro 2015 (y ayenes al anfitrión Estaos Xuníos, l'invitáu Méxicu y los campeones de Centroamérica y el Caribe: Costa Rica y Xamaica) apostaren dos boletos en partíos extra. Finalmente nel so debú dientro del certame continental quedaría esaniciáu na fase de grupos en ganándo-y a Bolivia y perder con Arxentina y Chile quedando nel tercer llugar del grupu con 3 puntos y con 4 goles a favor y 10 goles en contra.

Canadá editar

Canadá foi convidáu a participar na edición 2001, pero decidió nun participar por cuenta de que nun pudo axuntar a tiempu a los sos principales futbolistes una y bones la Copa d'Oru que se diba a realizar esi añu foi aplazada pal añu siguiente y los escoyíos canadienses que fueren convocaos, salieron de la mesma pocos díes antes de la realización de la Copa América.[28][29]

Seleiciones de la AFC editar

Xapón editar

Xapón participó na edición 1999 quedando esaniciáu na fase de grupos. Tamién foi convidáu a participar en 2011, pero debíu al terremotu d'aquel añu retirar del tornéu,[61] anque dempués volvería confirmar la so presencia[62][63] pa depués retirase definitivamente;[64] tamién foi convidáu a participar na edición 2015,[65][66] sicasí retiróse por problemes de calendariu al tener otros compromisos primeramente asumíos.

China editar

China foi convidada a participar na edición 2015, por cuenta de que Xapón retirar del tornéu por problemes de calendariu al tener compromisos primeramente asumíos;[67] pero finalmente optaría por retirar se del tornéu al tener que xugar les eliminatories pal Mundial del 2018.[68]

Seleición de la UEFA editar

España editar

España foi convidada a participar na edición 2011, pero'l so federación tornó faelo, argumentando que nun quería atayar les vacaciones de los xugadores españoles.[69]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Esti tornéu nun foi apostáu oficialmente como edición del Campeonatu Suramericanu o Copa América, nin foi apurríu'l troféu al so campeón. Sicasí, la CONMEBOL considera les sos resultaos como oficiales.
  2. El sistema utilizáu pa definir los llugares foi de liguilla. Les posiciones de cada selección queden entós determinaes poles resultaos de felicidá liguilla, ensin haber partíos definitorios o final del eventu.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Anque'l sistema utilizáu foi de liguilla, dambos equipos llograron igual puntaje, polo que foi realizáu un partíu de desempate.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Resultáu tres dos prórrogues.
  5. Xugáronse dos tiempos suplementarios de 30 minutos cada unu.
  6. Uruguái clasificó a los Xuegos Olímpicos de París 1924.
  7. El tornéu foi entamáu pola Asociación Paraguáia de Fútbol en territoriu uruguayu.
  8. Nesti tornéu solo participaron tres equipos.
  9. Arxentina y Uruguái clasificaron a los Xuegos Olímpicos d'Ámsterdam 1928.
  10. Uruguái y Arxentina clasificaron a los Xuegos Olímpicos de Berlín 1936, pero nun participaron por problemes económicos Perú tomó'l so llugar.
  11. Esti tornéu empezó a xugase en 1936, pero yá que empezó nos últimos díes del últimu mes d'aquel añu (27 d'avientu) xugar hasta'l 1 de febreru del añu siguiente, considérase esti tornéu de 1937 yá que la mayoría de los partíos xugar nesi añu.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Xugáronse dos tiempos suplementarios de 15 minutos cada unu.
  13. El tornéu foi entamáu pola Asociación Paraguáia de Fútbol en territoriu peruanu.
  14. 14,0 14,1 14,2 Nun s'apostó partíu de definición del tercer llugar; dambos equipos comparten dicha posición.
  15. Paraguái campeón por meyor diferencia de goles (3:1).

Referencies editar

  1. Reyes, Macario, y Neil Morrison (1 d'ochobre de 1999). «British Home Championship Overview» (inglés). Consultáu'l 7 d'abril de 2017.
  2. «Copa América Venezuela 2007». TRAFFIC Sports Marketing. Archiváu dende l'orixinal, el 26 d'avientu de 2007.
  3. El Clarín, 6/07/04, «Títulos, goles y maxa en 88 años de rica historia»
  4. El Clarín, 15/10/13, «L'escaecíu inventor de la Copa América»
  5. copa-america Campeones como xugadores y téunicos de la Copa América
  6. gol-la copa/ L'espectador que metió un gol na Copa
  7. xugador-de-color-que-rompio-les barreres-del-futbol-y-los-records-del atletismu El xugador de color que rompió les barreres del futbol y los récores del atletismu
  8. Isabelín Gradín, el primer goliador contra'l racismu
  9. L'insólitu reclamu de Chile na so primer Copa América
  10. futbolista-y-un-tecnico-arbitros-en-la copa-america-deportes-54392 Un futbolista y un téunicu árbitros na Copa América
  11. 27/12/1936 – Brasil 3 x 2 Peru (en portugués)
  12. Brasil cola camiseta de Boca Juniors ya Independiente (1937)
  13. El día que Brasil xugó cola camiseta de Boca
  14. camiseta-che Perú con camiseta de San Lorenzo: Prestame esa camiseta, che
  15. El curiosu primer Chile-Venezuela
  16. alcordances/el-dia-que-venezuela-zusmiu-con-la-rayada/ El día que Venezuela xugó cola rayada
  17. Cuando Venezuela xugó la Copa América cola camiseta de Peñarol
  18. «La historia del sortéu que llevó a Perú a la final d'una Copa América | América Deportes» (26 de mayu de 2015). Consultáu'l 5 de febreru de 2016.
  19. «Verónica, la neña que clasificó al Perú (1975) | Arkivperu» (3 de payares de 2010). Consultáu'l 22 de febreru de 2016.
  20. to-vieyu-non-te-conto-balota-conxelada-y-peru-la final-del-75-videu LO QU'EL TO VIEJO NON TE CUNTÓ: Balota conxelada y Perú a la final de 1975
  21. La famosa moneda de Uberlandia
  22. En semeyes: les mascotes oficiales de la Copa América dende 1987
  23. Copa América - Llogopedia - Wikia
  24. pelota-en-la-historia-de-la Copa-America-20150601-0005.html La evolución de la pelota na historia de la Copa América
  25. tornéu-videu Copa América: 8 balones na historia del tornéu (VIDEO)
  26. ¿Por qué la copa del subcampeón de la Copa América lleva la bandera de Bolivia?
  27. Non: la AFA púnxo-y fin a la novela
  28. 28,0 28,1 de-la copa-america-y-esta-en-l'aire-la-participacion-de-argentina-y-uruguay_33138.html Canadá retirar de la Copa América
  29. 29,0 29,1 Canadá nun va allegar a Copa América
  30. les-otros-cantares-de-la copa De 2004 a güei: cuálos fueron los otros cantares de la Copa América
  31. «Per América»
  32. «Per siempres hermanos»
  33. Páxaru Canzani - «Toos goliando»
  34. LES BUELGUES SECRETES DE LA COPA AMÉRICA
  35. Cantar de la Copa América Colombia 2001
  36. Yahoo! Deportes, 14/07/07, «Conmebol va decidir n'avientu país que va entamar la Copa América de 2011»
  37. Conmebol.com, «Copa América: empecípiase un nuevu ciclu y caltiénse el calendariu rotativu»
  38. «L'Arxentina puede ser sede de la Copa América 2011». Infobae. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de xunetu de 2012. Consultáu'l 28 de xunu de 2007.
  39. «copa-america-2011-sera-en-la-argentina La Copa América 2011 va ser na Arxentina - lanacion.com» (25 de payares de 2008). Consultáu'l 14 de xunetu de 2015.
  40. diariu.laterceral.com (ed.): «copa-america-2015.shtml Chile llogra alcuerdu con Brasil y va entamar la Copa América 2015» (24 de marzu de 2012). Consultáu'l 24 de marzu de 2012.
  41. Últimes Noticies (25 d'ochobre de 2012). «en-estados-unidos.aspx Copa América de 2016 va xugar n'Estaos Xuníos | Últimes Noticies». Consultáu'l 16 de xunetu de 2015.
  42. Fifa in crisis amid corruption arrests and World Cup voting inquiry – as it happened
  43. copa-america-centenario-2016-a celebrase-en-eeuu-estaria-en-dulda La Copa América Centenariu 2016 a celebrase n'EEXX, taría en dulda
  44. del tornéu-y xugárase-con-11-equipos Copa América Centenariu: Estaos Xuníos retirar del tornéu y va xugase con 11 equipos
  45. sede-de-la copa-america-centenario-2016/ Méxicu sería la sede de la Copa América Centenariu 2016
  46. Colombia y Ecuador seríen les opciones pa entamar la Copa América Centenariu 2016
  47. La Copa América Centenariu busca sede
  48. copa-america-centenario-2016-segun-prensa-chilena Perú podría ser sede de la Copa América Centenariu 2016, según prensa chilena
  49. copa-america-centenario-caltién-formatu-y-sede/prontus_elgrafico/2015-09-11/151648.html Quédase talo como: La Copa América Centenariu caltién formatu y sede
  50. copa-america-centenario-si-xugar en-usa/ Presidente de Conmebol afirma que la Copa América Centenariu sí se va xugar n'USA
  51. seleiciones/ Chile y Portugal van enfrentase. Esto cuesten dambes seleiciones
  52. rival-de-Chile-en-el duelu-de-campeones-de-America-y-Europa.html Portugal de Cristiano Ronaldo va ser el rival de Chile nel "duelu de campeones" d'América y Europa
  53. copa-am-rica-centenariu1606.html Ensin mascota empieza la Copa América Centenariu
  54. actualidad.rt. «UDescubra la evolución del troféu de la Copa América». Consultáu'l 21 de mayu de 2015.
  55. «dos-trofeos Copa América Centenariu: La historia de los dos trofeos». Archiváu dende l'dos-trofeos orixinal, el 24 de xunu de 2016. Consultáu'l 29 d'abril de 2016.
  56. «Reglamentu Copa América Chile 2015». www.conmebol.com páx. 37. Consultáu'l 16 de xunu de 2015.
  57. Trivia (19 de xunetu de 2007). «The Copa América Archive - Trivia». Consultáu'l 22 de xunetu de 2015.
  58. EL MUNDU (6 de xunetu de 2015). «Copa América: Messi refugó'l troféu a meyor xugador de la Copa América». Consultáu'l 26 de xunetu de 2015.
  59. Canal 13. «copa-america-2015 Xamaica y Méxicu van xugar la Copa América 2015».
  60. Honduras foi la gran revelación de la Copa América
  61. copa-america-de-arxentina/20110403/nota/1449228.aspx Xapón arrenunciaría a la Copa América d'Arxentina
  62. copa-america Xapón va xugar la Copa América
  63. Toos contentos: Xapón va tar n'Arxentina 2011
  64. copa-america Xapón ta oficialmente fora de la Copa América
  65. copa-america-2015-de-chile.html Conmebol ratifica que Xapón va participar na Copa América 2015 de Chile
  66. copa-america-chile-2015 Xapón, convidáu a la Copa América "Chile 2015"
  67. China va participar como selección convidada
  68. copa-america-del-2015.html XAMAICA VA SER CONVIDÁU A LA COPA AMÉRICA DEL 2015
  69. España nun va dir a la Copa América

http://larepublica.pe/deportes/869433-copa-america-2019-confirmen-que-16-seleiciones-apostaren-el tornéu

Enllaces esternos editar