Cortes de Lleón de 1188

(Redirixío dende Cortes de Llión de 1188)

Les Cortes de Lleón[1] de 1188 celebrar mientres la primavera del mesmu añu, de primeres del reináu d'Alfonso IX de Lleón nel claustru de la Basílica de San Isidoru de Lleón, tal como se caltién na afirmación del monarca nuna comunicación al arzobispu de Compostela. Fueron reconocíes pola Unesco nel Programa Memoria del Mundu en 2013 como «el testimoniu documental más antiguu del sistema parllamentariu européu».[2][3]

Decreta de Lleón
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Basílica de San Isidoru de Lleón, llugar onde se celebraron les Cortes en 1188.
Llugar  España
Criterios memoria: 
Inscripción 2013 (XXXVII Sesión)
Área Europa
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

 
Alfonso IX de Lleón y Galicia, representáu nel Balto A de la catedral de Santiago de Compostela.

Solo puede entendese l'acontecimientu, siguiendo los importantes fechos que tuvieron llugar nesa dómina. Lo primero foi la coronación d'Alfonso VII de Lleón, lo cual asocedió en 1135 y tuvo una multitudinaria acoyida, yá que dicha coronación tuvo una presencia del pueblu llanu como nunca antes. Enantes la Curia Regia de 1017, convocada por Alfonso V de Lleón na ciudá del mesmu nome llexisló civilmente el Fueru de Lleón con preceptos qu'empecipien la inviolabilidad de la casa, la llibertá de comerciu y primeros derechos de la muyer ente otros; y la creación del Conceyu de la Ciudá de Lleón, que llexislaba tolos años sobre los pesos y midíes del Mercáu, ente otros asuntos.

Magar lo que se cree, el Althing islandés del 930, tomáu dacuando como exemplu anterior relativu a asamblees llexislatives, yera una xunta esclusiva de magnates y nun produció testos llexislativos hasta'l sieglu XIII; y amás yera similar al Palatináu del sieglu VIII del reinu de los Ástures ya inferior a les Curias Regias que se celebraben dende l'añu 830 na Corte d'Uviéu, na que taben representaos nobles y eclesiásticos polo que yeren asamblees políticamente más avanzaes les hispániques. El Althing sería similar, amás de al Palatináu ástur, a los Conceyos Visigóticos del sieglu VI, tamién anteriores, compuestos namái per un brazu social de poderosos; nesti casu eclesiásticu pa llexislar asuntos como'l Fueru Xulgo.

Tres el frenu na Reconquista, la corona lleonesa precisa ingresos, polo que crea nuevos impuestos que provoquen una alza de precios. Al empar, les guerres con Portugal y con Castiella riquen más ingresos. La clase ciudadana esixi como contrapartida el poder regular el gastu de la corona. Nel añu 1188, recién llegáu al tronu Alfonsu IX de Lleón, convocar a la Curia Regia del Reinu de Lleón, a la que per primer vegada sumir los representantes electos de les principales ciudaes con voz y votu. Esta midida foi considerada'l primer exemplu del parllamentarismu modernu na hestoria de la Europa occidental.[4]

Desenvuelvo editar

Les Cortes constituyir con tres estamento:

  • Privilexaos: el cleru y la nobleza.
  • Non privilexaos: los representantes de les ciudaes.

Los privilexaos apaecen como un diálogu ente'l rei y la curia, per un sitiu, y los representantes de les ciudaes y villes por otru, ensin oposición a que cada estamentu consolidar por separáu. La incorporación d'elementos populares o ciudadanos respuende solo a necesidaes económiques.

Nelles reconoz la inviolabilidad de la casa, del corréu, la necesidá del rei de convocar Cortes pa faer la guerra o declarar la paz, y garantícense numberosos derechos individuales y coleutivos.

Nestes Cortes, amás d'ampliar los Fueros d'Alfonsu V de Lleón del añu 1020, promulgáronse nueves lleis destinaes a protexer a los ciudadanos y a los sos bienes contra los abusos y arbitrariedaes del poder de los nobles, del cleru y del propiu Rei. Esti importante conxuntu de decretos foi calificáu col nome de «Carta Magna Lleonesa».

La llexislación alfonsina nun introduz novedaes importantes. Pretende namái afondar nel pactu feudal sobre'l que se constrúi la llexitimidá monárquica.

Los analises referíos a los Decreta (decretos) atribuyíos a 1188 axunten la confirmación de decretos de calter xeneral como, por casu, el nun atentar contra la propiedá ayena, resolver les querelles ante la xusticia o la promesa del rei de nun entrar en guerra ensin cuntar con tolos que-y deben dar el so conseyu. Estos decretos, son coses normales nos entamos del nuevu reináu d'Alfonso VII de Lleón. Sicasí, creáronse «nuevos Decretos», ente los que se cuntaba la redaición d'una Constitución fechada en xunetu de 1188, que trataba de la esistencia de violencia y del intentu por desaniciala usando la Xusticia.

 
Logotipu de la marca «Lleón, trubiecu del parllamentarismu» que conmemora les Cortes de Lleón de 1188.

Esta tema va ser desenvueltu nunes constituciones» pa Galicia, en 1194, y a partir d'esti testu podemos esplicar lo contenío nel testu atribuyíu a les Cortes de 1188; esto ye, qu'esti, tal que se conoz en munchos de los sos pasaxes, deber a la ellaboración desenvuelta a lo llargo del reináu d'Alfonso IX de Lleón.

Legáu editar

En 2011 la Xunta de Castiella y Lleón concedió a la ciudá de Lleón el títulu de «Trubiecu del Parllamentarismu».[5] En 2013 la Unesco incluyó los documentos relativos a los Decreta nel rexistru Memoria del Mundu en unviándolos pa la so aprobación nel añu 2012.[6] El 4 de mayu de 2016 el plenu de les Cortes de Castiella y Lleón axuntar na Basílica de San Isidoru.[7]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Noménclator ALLA. Páxina 11.
  2. La Unesco reconoz a Lleón como trubiecu del parllamentarismu européu
  3. Decretar de Lleón de 1188 – El testimoniu documental más antiguu del sistema parllamentariu européu
  4. John Keane, The Life and Death of Democracy. Simon & Schuster, London, 2009.
  5. La Xunta ratifica a Lleón como'l trubiecu del parllamentarismu européu
  6. Organización de les Naciones Xuníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura. «Decretar de Lleón de 1188 – El testimoniu documental más antiguu del sistema parllamentariu européu» (castellanu). Consultáu'l 18 d'avientu de 2017.
  7. «Sesión plenaria en Lleón». Archiváu dende l'orixinal, el 14 de mayu de 2016. Consultáu'l 1 d'abril de 2017.

Bibliografía editar

  • The Life and Death of Democracy. John Keane. Simon & Schuster, London, 2009.
  • Crónica de la Humanidá 1987, Plaza&Janés: ISBN 84-01-60699-3
  • Carlos Estepa Díez y Julio Valdeón Baruque, Conmemoración de les Cortes de Lleón 1188. La presencia de Zamora. ISSN 0213-8212
  • Anuariu Institutu d'Estudios Zamoranos «Florián de Ocampo» 1988, páxs. 609-622
  • Jerónimo Bécker, L'orixinal llatín del ordenamientu de les Cortes de Lleón en 1188, ed. dixital: Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.