Los cosméticos (tamién llamaos maquillaxe) son productos que s'utilicen pa la hixene corporal o p'ameyorar l'apariencia, especialmente de la cara. Polo xeneral son amiestos de compuestos químicos, dalgunos derívense de fontes naturales, munchos otros son sintéticos.

Distintos cosméticos

Nos Estaos Xuníos, l'Alministración d'Alimentos y Melecines (FDA), que regula los cosméticos, define los cosméticos como "sustancia destinada a ser aplicada al cuerpu humanu pa llimpiar, enguapecer o alteriar l'apariencia ensin afectar la estructura del cuerpu o funciones". Esta amplia definición tamién inclúi cualquier material destináu pal so usu como un componente d'un productu cosméticu. La FDA esclúi específicamente'l xabón d'esta categoría.

Historia editar

Edá Antigua editar

 
Imaxe de Nefertiti maquillada
 
Polvu pa la cara "Kissproof" de 1926 de la coleición permanente del Muséu del Oxetu del Oxetu

El términu editar

El términu cosméticu crear nel sieglu XVII a partir de la pallabra griega kosmetikós, que significa "relativu a la ornamentación".[1] La primer prueba arqueolóxica del usu de cosméticos atopar nel Antiguu Exiptu, alredor del añu 4000 e.C. Sábese que los antiguos griegos y romanos tamién usaben cosméticos.

Oríxenes animal y vexetal editar

Sacante la cerusa y el antimoniu, que se conocíen como cosméticos dende tiempos bien antiguos, tolos productos cosméticos yeren d'orixe animal y vexetal. El primer cosméticu coloráu foi un mofu llamáu orchilla Lischen roscella, de Linneo, col que se preparar el tornasol. Esti mofu llamábase d'antiguo fucus, nome que col tiempu usar pa tou tipu de cosméticu. Usábense tamién ciertes plantes tintóreas, particularmente la Anchusa tinctoria. Del reinu animal, utilizábase'l aesypum (estractu procedente del sudu de los carneros, bien purificado) y el cuchu pulverizáu de cocodrilu, que sirvía pa curar ciertes enfermedaes de la piel y pa faer sumir les manches y les arrugues.

La cuspia editar

La cuspia yera unu de los principales ingredientes de los cosméticos. Con cuenta de que la cuspia fora goliosa, la esclava encargada de preparar tomaba toles mañanes unes pastillas preparaes pa esti efeutu. Antes d'empezar a desleir l'afaite echaba'l so aliendu sobre un espeyu de metal y presentába-y a la so señora, pa manifesta-y que la so cuspia yera pura y arumosa.

N'Oriente, Turquía, Grecia y Roma editar

Unes ceyes negres formando un semicírculu perfectu axuntándose a lo cimero de la ñariz son consideraes n'Oriente como una parte principal de la guapura d'una muyer y coles mesmes yera tamién una circunstancia de la guapura de les antigües muyeres griegues y romanes. Les muyeres turques nes sos harénes ocupaben hores enteres en pintase les ceyes y les pestañes con un polvu negro que llamen surmé. Les romanes de distinción teníen esclaves namái encargaes d'esta parte del tocador. El polvu de que se sirvíen yera de galena, de plomu o de bismutu llamáu en griegu stimmé y en llatín stibium y aplicáben-y con dos punzones o aguyes encorvaes na punta.

Popea Sabina y la poppeana editar

Popea, esposa de Nerón, inventó la llamada poppeana, un cosméticu pa caltener la pastosidá y la delicadeza de la piel. Yera una pasta de miga de pan moyada en lleche de pollina, cola que se cubrir tola cara antes de chase. Mientres la nueche esta pasta ensugábase y daba a la cara un aspeutu d'un barrado de yelsu sedáu. Juvenal menta esta pasta (lectorium) nel so sátira 6.3. L'amiestu d'arroz y farina de fabones usar pa quitar les arrugues. Pela mañana, dempués de llevantar con esponxes esta tiez que cubría la cara, les muyeres llavar con lleche de pollina inda caliente.

La lleche de pollina editar

La lleche de pollina usábase non yá pa restablecer el pulmón sinón tamién pa dar frescura a la piel. Nel llibru XXVIII del so Historia natural, Pliniu'l Vieyu menta la lleche de pollina como escelente cosméticu y cita la superstición de delles muyeres que se llavaben la cara con ella tolos díes. Nel llibru XI afirma que Popea llevaba nos sos viaxes d'una recua de quinientes pollines pa poder bañase na so lleche, daqué que tamién menten otros autores.[2]

Renacimientu editar

Mientres el sieglu XVI la puxanza de los cosméticos surdió n'Italia colos monxos de Santa María Novella, yá que inventaron el primer llaboratoriu onde s'ellaboraron cosméticos y medicines. Lo cual llevó a que les muyeres de Venecia utilizaren bastante maquillaxe. Lo avezáu yera que se maquillaren de color blancu la cara y d'igual forma'l escote. Puede apreciase la preferencia de la palidez, una y bones el color escuru na piel yera esclusivu de muyeres y homes que pertenecíen a una clase social inferior. Otru apurra de les muyeres venecianes a Europa foi la moda de tiñise'l pelo de color coloráu, les muyeres de la realeza facer con arumes de flores como'l azafrán y amestáben-y sulfuru; depués aplicar nel pelo y esponíenlo a la lluz del Sol. Como arumes solíen usar estractos de rosa, lavanda, almizcle, ámbare, sándalu y xazmín, ente otros.

Catalina de Medici editar

Catalina de Médici foi quien introdució en Francia la moda de los cosméticos al asistir maquillada al so matrimoniu con Enrique II. Ella dedicó gran parte del so tiempu a la fabricación de cosméticos y untaces. Enrique II tamién solía utilizar un mázcaru de clara de güevu y farina de fabones.

Catalina Galigai y Catalina de Sforza editar

Catalina Galigai, amiga de Catalina de Médici, inauguró'l primer Institutu de Guapura, onde s'empiecen a vender arumes como'l neroli y el ámbare. En 1573 Catalina de Sforza escribió una obra, titulada Esperimentos, onde s'axunten recetes pa crear cosméticos y arumes, amás de que contién una seición sobre los defectos del cuerpu y la so correición.

Productos editar

Dalgunos de los productos qu'utilizaben yeren: l'amiestu de miel con llimón p'anidiar les manes, fueyes de salvia con carbón de madera como dentífrico, pétalos de xeraniu pa llograr el colloráu intensu nos llabios, etc. Unu de los ingredientes base pa diversos productos yera'l mercuriu, dalgunos de los oxetivos yeren colorear los llabios, quitar manches o usalo como tintura pal pelo al que-y amestaben sulfuru de plomu, cal y agua.

El albayalde editar

Col fin de llograr una piel pálido utilizaben el albayalde o carbonatu de plomu, que ye una sustancia altamente tóxico. Según delles investigaciones, había distintos tipos y el de meyor calidá provenía de Venecia; a otru, de costu menor, amestáben-y ingredientes como sulfuru y bórax. Sábese qu'en dellos casos provocó'l decesu de delles muyeres yá que el plomu yera absorbíu pola piel. Otra de les consecuencies del albayalde repercutía nel pelo, yá que provocaba la so perda y el deterioru de la llende del pelo, lo cual esplica'l motivu de les frentes altes na mayoría de les muyeres, amás de que tamién yera común la perda de ceyes, polo que les depilaban, les delineaban y pegaben pelo de mure.

Les peluques editar

Pal pelo solíense utilizar diversos productos como l'aceite de vitriolo o ácidu sulfúrico, que ye corroyente y entemecer con zusmiu de ruibarbo col fin de llograr un tónicu aclarador. Lo cual foi otra de les causes de la perda escesiva del pelo y foi unu de los motivos pol que s'empezaron a utilizar les peluques. Otra de los costumes referentes al pelo yeren los peñaos altos y ficticios onde a les peluques poníenlos farina de trigu blanquiada, pulverizada y arumada; l'aplicación de polvos de colores apaez en Francia nel sieglu XVI. Pa llavar el pelo utilizaben un xampú en secu preparáu con polvos de magre, con cuenta de ésta absorbiera la grasa y la suciedá.

Los llabios y los párpagos editar

Otru de los productos emplegaos pa los llabios yera l'amiestu de cochinilla y cera d'abeyes; pa colorear los párpagos, usaben nácare molíu. Yera común nes muyeres de la nobleza tener la cara llimpia, polo que se llavaben la cara con vinu tinto y lleche de pollina. Tamién solíen preparar fervinchos d'agua de fenoyu y Eufrasia.

Pa la piel fresco editar

Pa tener una piel fresco y nidio batíen les clares de güevu les cualos funcionaben como untaza. Otru costume yera la de ponese llunares en delles ocasiones yeren pintaos y otres ellaboraos con terciopelu. Pecar nun yeren bien vistes y pallo había un remediu fechu a base de fueyes de sabugu son cazumbre d'abeduriu y azufre, tou ello en forma de fervinchu yera aplicáu na piel peles nueches depués na mañana yera esaniciáu con mantega.

Con éses na Renacencia, tener una bona apariencia tamién yera reflexu del estatus social.[3]

Edá Moderna editar

 
Geisha maquillada de forma tradicional
Sieglu XVI Del

sieglu XVI data un anónimu escritu en castellán, tituláu Manual de muyeres nel cual contiénense munches y diverses recetes bien bones, que contién numberosos encamientos sobre la fabricación de cosméticos.[4]

Sieglu XVII Nel

sieglu XVII mientres el reináu de Carlos I en Londres un mozu llamáu Yardley inaugura la primer empresa que fabricaba productos de tocador. El principal ingrediente que Yardley utilizaba nos xabones yera la lavanda. La ellaboración de los cosméticos foise refinando polo que yá había cremes hidratantes de especies, vainilla y miel que yeren utilizaes poles dames de la nobleza. Aun así l'usu de la cerusa y el plomu nun se dexaba de llau polo que la perda de pelo siguía. Otru de les meyores yera que al poder tener cada quién el so xabón en casa, los homes yá nun allegaben colos barberos y ellos mesmos afaitábense.

Decretu (Parllamentu inglés)
gravame a los cosméticos

Nel añu de 1786 aprobóse un decretu qu'establecía los impuestos de los cosméticos según la realización d'un inventariu col fin de tener una llista precisa de los productos esistentes, esto asocedió nel Parllamentu inglés. Dientro de la llista de cosméticos rexistraos atopábense: boles de xabón, polvos, esencies, untaces como'l de tintura d'almendra de piescu. Dientro de los maquillaxes había carmín, blancu, carmín vexetal, carmín de servilleta la cual yera aplicada con una tela ente otros.

Muerte de Lluis XIV
la hixene Cuando [[Luis

XIV]] muerre, la hixene vuélvese daqué fundamental y ellabórense arumes peculiares, como de: Lleche de la princesa, Arume de sultana, Agua celestial, Lleches de Ninón.

Productos franceses

Los productos franceses tuvieron gran ésitu gracies a la so orixinalidá yá que los sos envases yeren de plata, oru, porzolana y laca. A pesar de tener un preciu eleváu vender con gran facilidá. La gama de colores vuélvese daqué importante pa les muyeres de la corte, yá que s'utilizaben ciertes tonalidaes de colloráu pa usar mientres el día y otres distintes que podíen ser usaes pela nueche. Según la clase social a la que pertenecíen les muyeres yera'l tonu qu'utilizaben. Les dames de la corte usaben el colloráu escuru, les cortesanes colloráu apasionáu y los burgueses solíen usar tonalidaes más baxes.

Perfumería
Madame de Pompadour y la Revolución francesa Al

respective de la perfumería volvióse tan importante que delles célebres muyeres teníen la so esencia específica, como María Antonieta qu'usaba la mejorana, Madame de Pompadour usó'l rosa y el violeta. Mientres la Revolución francesa en 1789 les peluques empolvoriscaes, l'usu de carmín y los polvos faciales yera lo que más utilizaben los homes de la corte. A pesar de que'l xampú yá yera d'usu comercial los cortesanos preferíen llevar el so pelo pequeño y puerco y enriba d'él ponese una peluca arumosa.

Josefina de Beauharnais

Dempués púnxose de moda l'apariencia pálida y gracies a la emperatriz Josefina de Beauharnais, esposa de Napoleón tamién s'utilizaron los coloretes con base de yerbes. Aplicábense mázcaros fabricaos con farina, miel, güevos y carne crudo. Pa llograr el tonu pálidu que-yos prestaba se solía beber vinagre y llimón. Pa les muyeres lo avezáu yera nun permanecer enforma tiempu sol sol coles mires d'abellugar la so cara.

La reina Victoria Nel

sieglu XIX, la reina Victoria declaró'l maquillaxe públicamente descortés. Víase como daqué vulgar que solo usaben los actores y les prostitutes.[5] Na dómina de la Segunda Guerra Mundial, los cosméticos teníen una aplicación común nel Oriente (anque taben vetaos na Alemaña nazi).

Xapón
les geishas

En Xapón, les geishes usaben llapiceros llabiales fechos a partir de pétalos estrapaos de cártamo pa pintase les ceyes y les comisuras de los güeyos al igual que los llabios. Tamién usaron como base de maquillaxe barras de cera bintsuke, una versión más nidia de la cera depilatoria de los lluchadores de sumu. Pasta blanco y polvos coloreaban el cara y la llombu; el güeyu se delineaba con rouge, que tamién definía la ñariz. Los dientes se coloreaban con pintura negra pa la ceremonia cuando les maiko (aprendices de geishas) graduábense y volvíense independientes.

Pueblos americanos

Munchos pueblos d'América (Wayúu, de Venezuela y Colombia; Emberá, de Colombia y Panamá) usen tinturas vexetales p'afatar la cara y otres partes del cuerpu. Con frecuencia'l maquillaxe nun cumple una función puramente estética sinón de proteición, contra'l polvu, la radiación solar, el vientu, etc., que puede evolucionar escontra un usu estéticu.

Definición llegal editar

El Reglamentu Européu 1223/2009 define a los productos cosméticos como: toa sustancia o amiestu destináu a ser puesta en contautu coles partes superficiales del cuerpu humanu (epidermis, sistema piloso y capilar, uñes, llabios y órganos xenitales esternos) o colos dientes y les mucoses bucales, col fin esclusivu o principal de llimpialos, arumalos, modificar el so aspeutu, protexelos, caltenelos en bon estáu o correxir los golores corporales. El términu cosméticu polo tanto inclúi maquillaxe, desodorantes, xampúes, xeles de ducha, etcétera.

Nel mesmu tamién s'estableció lo que nun forma parte de los cosméticos, esto ye, los que tienen como oxetivu la cura de dalguna enfermedá o dalgún productu que pueda inxerise, esneldar, inyectar dientro del cuerpu humanu. Entós los cosméticos solo tienen d'aplicase vía tópica con finar antes mentaos.

Propósitu editar

Xeneralmente, l'oxetivu del maquillaxe ye llograr que l'usuariu vease más curiosu y guapu. Pa la mayoría de les persones , esto implica asemeyar una apariencia más xuvenil y saludable. La base ye utilizada p'amosar l'apariencia (idealizada) de la piel nidia ya inmaculada de la mocedá. Solombres, delineadores y mázcares usar pa faer ver el güeyu más llargu, y la mirada más fonda, y polo tanto más xuvenil. El llapiceru de llabios fai qu'éstos se vean mayores, que se vean más gruesos, oculta imperfecciones y puede faer que paezan los d'una persona de menos edá.

Teoría sociolóxica editar

Una teoría sociolóxica sobre'l maquillaxe clama que'l papel de los cosméticos modernos nun ye tan solo llograr una apariencia más nueva y saludable, sinón amás, en cierta midida, consiguir un espertar sexual. Güeyos grandes, mexelles arrebolaes y llabios coloraos, pueden ser tou indicadores d'un espertar, anque probablemente munches muyeres llamaríen a esti estilu "trate sexy".

Crítica feminista editar

Una crítica a los cosméticos (por Judy Grahn, ente otres feministes) fala de que'l maquillaxe supón una burlla a la cara d'una muyer cutida. Güeyos anegrazaos, mexelles cutíes, y llabios ensangrecíos son otra forma de "trate sexy".

Apariencia física editar

Amás d'ameyorar la guapura, el maquillaxe puede llograr el cambéu de l'apariencia física al traviés de formes especializaes de cosméticos (maquillaxe d'escena), utilizaos polos actores n'obres de teatru y producciones cinematográfiques. Pueden consiguise una gran variedá d'efeutos. Coles mesmes, el maquillaxe puede utilizase para trate más vieyu, daqué necesariu en delles obres de teatru o cine. Moces nueves intentar a curtia edá colos productos de la so madre, práutica que suel perdese cola edá.

El mundu de la música editar

Inclusive, nel mundu de la música, en determinaos estilos úsase'l maquillaxe ensin importar el sexu que tenga'l músicu. Por casu, Esquita y Közi (dambos varones) de la ex banda Visual kei xaponesa Malice Mizer.

Tipos de cosméticos editar

Los cosméticos componer de: principiu activu, excipiente o vehículu, aditivos y correutores. Como categoría xeneral, los cosméticos inclúin tamién los productos pal cuidu de la piel: cremes, lociones d'hidratación y productos de tratamientu pa reparar o despintar imperfecciones (acné, arrugues, goyeres, etc.). L'aceleración de los cosméticos puede basase nel tipu de productu o nel área d'aplicación; pueden ser líquidos o emulsiones, polvos (compautos o sueltos) y cremes o barres anhidres. Amás de los cosméticos tradicionales, que sumen llavándolos o por gastadura o tresformamientu natural dempués d'un tiempu (esmaltes d'uñes, tintura del pelo), otra forma d'afatar el cuerpu ye por aciu tatuaxes permanentes, una téunica antigua. La ciruxía y la química tamién pueden utilizase con oxetivos estéticos. Esisten numberoses téuniques tales como la microdermoabrasión y les exfoliaciones (o descamaciones o peelings) químiques o físiques, qu'esanicien les capes más superficiales de la epidermis pa favorecer la oxixenación cutanea, lo que da pasu a capes más nueves que gocien d'un aspeutu más xuvenil, exuberante y nidiu. Nesta área tamién s'utilicen pigmentos permanentes (tatuaxe).

Dalgunes de les funciones que tienen los cosméticos son: d'hixene ayudando a caltener en bon estáu la piel onde'l principiu activu ye'l deterxente y dellos exemplos d'esti tipu seríen los xampúes, tónicos, etc. Otra funció ye la de proteición, buscando abellugar la piel de distintos axentes que puedan estropiala, yá sían ambientales o químicos; el principiu activu ye'l acedu paraminobenzoico y dalgunos de los productos encargaos d'ello son: proteutores llabiales, cortiles, etc. La tercer función ye la de correxir o amenorgar les imperfecciones de la piel. Diches imperfecciones nun tienen de ser patolóxiques, nesti casu'l principiu activu va depender del casu a tratar. Dellos exemplos son los productos antiacné, antiseborreicos, etc. La función decorativa de los cosméticos ye enguapecer el cuerpu tratando de despintar diminutes imperfecciones, el principiu activu ye'l pigmentu. Y dellos exemplos son maquillaxes, llapiceros llabiales, etc. Amás d'estes funciones tamién s'atopa la d'arumar onde s'añedir un arume al cuerpu; nésta, hai que tener especial curiáu, yá que nun tien de provocar nengún tipu d'irritación al cuerpu. El principiu activu son les distintes esencies: lavanda, rosa, madera, etc. Y dellos exemplos son los arumes, desodorantes, etc.[6]

Cosmética decorativa editar

La cosmética decorativa ye aquella que se basa na meyora del aspeutu estéticu de la piel gracies al cambéu de color producíu por colorantes y pigmentos. Ye dicir los distintos tipos de maquillaxe, qu'inclúin los pintalabios (tamién denominaos llapiceros de llabios), polvos pa colorear (d'antiguo tamién denomináu arrebol), pa marcar les mexelles y resaltar los pómulos; la mázcara pa destacar los párpagos (unos güeyos grandes son símbolu de guapura), y l'esmalte d'uñes (o pintauñas), pa pintar les uñes tantu de los pies como de les manes.

Ingredientes editar

Los cosméticos qu'utilizaben los romanos y los habitantes del Antiguu Exiptu conteníen mercuriu. Anguaño, les barres de llabios, por casu, contienen sustancies brilloses llograes de les escames de pexes na so mayoría grandes, denominaes esencia de perlla o esencia d'Oriente. Esta subpartida consiste nuna suspensión nun mediu, formáu bien frecuentemente por nitrocelulosa y acetato de amilo, de llámines nacaraes de guanina, estrayíes de les escames de ciertos pexes. Clasifíquense tamién nel presente subpartida los productos sintéticos que contenga principalmente hidrocarbonato de plomu, arseniato de plomu o mica revistida de titaniu, que presenten el mesmu aspeutu que la esencia de perlla. La esencia de perlla sintética conozse tamién como dicloruro de dimercurio nacaráu. Utilízase pocu por cuenta del so altu costu y la so estrema fraxilidá.

Pa llograr un rellumu perlado en pintalabios, en solombres de güeyos y en coloretes utilízase tamién la mica, un mineral natural. La mica, de naturaleza tresllúcida, ta revistida d'una fina capa de óxidu de titaniu(IV), que fai que'l color de la piedra apaeza en diverses tonalidaes, y crea distintos efeutos; al variar la espesura del dióxidu de titaniu, camuda de tonu.

El colloráu de les barres de llabios consiguir a partir del óxidu ferroso (la ferruñu) o de pigmentos orgánicos. Davezu'l pigmentu pulverízase, y bien finamente estremáu, entemecer con aceite de ricino. A esti amiestu xúnese de la mesma a una base cérea pa crear el productu final.

El color coloráu de delles solombres de güeyos llograr de tinción de carmín, fecha a partir del polvu de los cuerpos secos de les femes d'unos inseutos denominaos cochinillas. Esto ye increíblemente caru y utilízase en contaes ocasiones. La tinción pura de carmín ye, en munches ocasiones, más cara que l'oru.

Los ingredientes cosméticos haber de declarar nel etiquetáu conforme a una nomenclatura harmonizada denomada INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients).

Dalgunos de los ingredientes tóxicos más utilizaos son los siguientes:

Ftalatos editar

Hasta la fecha esisten munches duldes sobre los riesgos de los ftalatos pa la salú. Utilícense como plastificadores nos xuguetes, productos de cuidu personal, barafustes d'alimentos y equipu médicu. Sicasí, son nocivos pa la salú, yá que provoquen daños nos sistemes reproductor y endocrín, aumenta'l riesgu de carecer asma, cáncer, ta amestáu a un eleváu riesgu d'anomalíes xenitales en ñácaros varones. Hai seis tipos de ftalatos (dietilhexiloftalato, dibutilftalato, bitilbenzilftalato, diisononilftalato, diisodeciloftalato y dinoctilftalato), trés de los cualos yá prohibir na fabricación de xuguetes y, sicasí, siguen utilizándose pa la fabricación de cosméticos.

Fenol y fenil editar

Fenol editar

El fenol ye bien utilizáu na industria químico, farmacéutica y clínica como antisépticu, desinfestante y potente fungicida. Producir por aciu la oxidación parcial del bencenu, lo cual convertir en tóxicu y afecta el sistema nerviosu central, el corazón, el fégadu, el reñón y la piel.

Fenil editar

El fenil utilizar nos cosméticos sol nome de sulfatu de fenilenediamina. Enfusa pola piel y puede causar alteraciones nel fégadu. Estos alcoholes utilizar en dellos productos, pero especialmente nos enxagües bucales. Ye necesariu saber que cuando se xuaga la boca l'alcohol actúa como solvente y provoca que los texíos vuélvanse vulnerables y en casos estremos llega a provocar cáncer de gargüelu o de la boca.[ensin referencies]

Aceites minerales editar

Los aceites minerales son aceites derivaos del petroleu que s'utilicen na industria cosmético pa faer que les cremes sían prestoses pa la piel. Tamién son unu de los principales ingredientes en productos pal pelo, lociones pa dempués d'afaitar, enxagües bucales, desodorantes y aceites pa ñácaros. Estos aceites son bien rentables na industria, yá que son fáciles de llograr y son baratos; sicasí, en cuenta de traer beneficios pa la piel solo envolúbrenlo, asemeyen una capa de plásticu y provoquen que nun haya respiración celular, saquen a la epidermis el mugor de la piel asemeyando una piel sano; otra manera, volver adicta al productu y torguen esaniciar les célules muertes de la piel y causen acné, irritaciones y avieyamientu prematuru.[ensin referencies]

Triclosán editar

El triclosán ye una sustancia que ta presente en munchos artículos cosméticos como maquillaxes, pastes dentales, xampúes, enxagües bucales y antibacteriales. Nun estudiu publicáu pola revista Environmental Health Perspectives, Isaac Pessah, direutor del Children's Center for Environmental Health de la Universidá de California Davis, reparó los efeutos qu'esta sustancia provoca nel celebru y afayó que produz trestornos mentales. "El triclosán afecta la capacidá de contraición de les fibres de los músculos esqueléticos lo mesmo que de los músculos cardiacos, colo qu'amenorga la so fuercia. Por cuenta de esto, una esposición escesiva a esti químicu podría alzar el riesgu de debilidá ya inclusive una falla cardiaca", esplica'l doctor Pessah. “A pesar de que'l triclosán nun ta reguláu como melecina, esti compuestu actúa como un potente depresor cardiacu”, afirma Nipavan Chiamvimonvat, profesor de medicina cardiovascular na Universidá de California. Según la Food and Drug Administration (FDA), nun se reportaron pruebes de que'l triclosán ufierte beneficios al cuerpu.

Ingredientes d'orixe vexetal editar

Utilícense munches plantes pa la fabricación de cosméticos. Dellos exemplos, ordenaos alfabéticamente pola so denominación común (col so nome científicu) son los siguientes:

Cosmética solar editar

Los productos cosméticos empobinaos a protexer la piel de la esposición al Sol pasaron nos últimos años a representar un gran porcentaxe de les ventes. En cosmética solar utilícense términos específicos, como los siguientes:

  • water resistant: capacidá d'un productu fotoprotector pa permanecer sobre la piel tres una inmersión n'agua de 40 minutos o dos inmersiones de 20 minutos;
  • water proof: capacidá d'un productu fotoprotector pa permanecer sobre la piel tres una inmersión n'agua de 80 minutos o cuatro inmersiones de 20 minutos.

Industria editar

Nel 2005, la industria cosmético apodérenlo un pequeñu númberu de multinacionales aniciaes al empiezu del sieglu XX. De les firmes dominantes, la más antigua y mayor ye L'Oréal, fundada por Eugène Schueller en 1909 col nome French Harmless Hair Colouring Company (Empresa francesa de tinción inocua pal pelo), que pertenez anguaño nun 27.5 % a la familia Bettencourt y nun 26.4 % a Nestlé. Los verdaderos impulsores del mercáu cosméticu fueron Elizabeth Arden, Helena Rubinstein y Max Factor. Estes firmes establecieron el mercáu que creció con Revlon xustu antes de la Segunda Guerra Mundial y más tarde con Estée Lauder.

Efeutos negativos sobre la salú editar

Contaminantes editar

Los cosméticos pueden ser fonte de múltiples alteraciones y graves enfermedaes. Sollertóse sobre los contaminantes orgánicos persistentes (COP), bien pocos conocíos y presentes en cosméticos y otros productos d'usu cotidianu. Diches sustancies pueden incidir nel organismu humanu dende'l momentu de la xestación.

Munches sustancies químiques fabríquense y comercialicen ensin tener información sobre los posibles efeutos na salú humana. Nos últimos años amontáronse les malformaciones y partos prematuros, según enfermedaes como cáncer, asma, trestornos del desenvolvimientu y del sistema reproductor, trestornos inmunitarios, etc. El riesgu de carecer estos problemes de salú amóntase por cuenta de la esposición a sustancies químiques presentes nos cosméticos, arumes, esmalte d'uñes, xampúes, xabones, etc.

La mayor parte d'estes sustancies analizaes son persistentes, permanecen nel mediu ambiente en tales cantidaes que se detecten de cutio. Son bioacumulables, lo que significa que s'atropen nel cuerpu de los organismos, nos texíos adiposos o n'otros órganos, como'l fégadu o los reñones. Esti tipu de sustancies atópense sistemáticamente nos humanos (la lleche materno y el sangre del gordón umbilical), lo que demuestra la so desafranada, amplia ya indeseable dispersión. Inclusive los humanos nonatos tán espuestos a estes sustancies peligroses.[ensin referencies]

Les sustancies peligroses, inclusive les perfectamente integraes nos productos que les contienen, pueden lliberar a lo llargo del tiempu de resultes del usu. Tamién pueden lliberar al mediu ambiente mientres la so producción y cuando se converten en residuos, a la fin de la so vida útil. Una sola esposición a cualesquier d'elles probablemente nun ye perxudicial, pero si dicha esposición ye diaria mientres toa una vida, los efeutos atrópense.[ensin referencies]

Les sustancies peligroses presentes na amplia gama de cosméticos son:

  • El triclosan: bien utilizáu en xabones, dentífricos y desodorantes. Detectóse na lleche materno ya interfier na actividá de la testosterona nes célules.
  • La brea: un carcinóxenu humanu reconocíu usáu como ingrediente activu nos shampoos pa la caspa y nes cremes pal pruyiciu.
  • La dietanolamina (DEA): posiblemente un alteriador hormonal, yá que suprime una sustancia del organismu (la llomba) necesaria pal desenvolvimientu cerebral fetal.
  • El dioxano 1-4: un carcinóxenu animal y posible carcinóxenu humanu que puede apaecer como contaminante en productos que contengan lauril éter sulfatu sódicu ya ingredientes etoxilados.
  • El formaldehídu: presenta una llarga llista d'efeutos adversos, como irritación de les víes respiratories, cáncer, toxicidá del sistema inmunitariu.
  • Arume: detrás d'esti términu pueden despintase ftalatos, alteriadores endocrinos que pueden producir obesidá y que son tóxicos pal desenvolvimientu y la reproducción.
  • El plomu (neurotóxico) y el mercuriu (puede afectar el desenvolvimientu).
  • Les nanopartícules: pueden enfusar al traviés de la piel y afectar a les célules cerebrales; les más problemátiques d'estes nanopartículas son los óxidos de cinc y el dióxidu de titaniu, utilizaos nos proteutores solares, pa la so tresparencia.
  • Los parabenos (metil-, etil-, propil-, butil-, isobutil-): presenten leves efeutos estrogénicos.
  • Destilados del petroleu
  • La p-fenildiamina: puede afectar al sistema nerviosu y producir irritación pulmonar y reacciones alérxiques severes.
  • La hidroquinona: ye una sustancia neurotóxica y alergénica; puede apaecer como una impureza que non firme na llista d'ingredientes.
  • Los almizcles sintéticos: usaos como arumes, rellacionar con efeutos tóxicos nos sistemes reproductor y endocrino humanos.
  • compuestos organoestánicos

Antes de poner a la venta un cosméticu nel mercáu, ye necesariu evaluar la so seguridá. N'Europa, dichos ensayos realícense sobre cultivos celulares o voluntarios humanos, yá que dende'l 2003 ta prohibida la comercialización de productos cosméticos que fueren estudiaos n'animales.

Gluten editar

El gluten ye bien demandáu en tol mundu, principalmente pola industria alimentaria pero tamién d'otros tipos, por cuenta del so baxu costu económicu y les sos propiedaes viscoelásticas y adesives úniques.[7] Puede emplegase na fabricación de too tipu de productos cosméticos y de cuidu personal, tantu destinaos a les persones (productos pal cuidu de la piel y el pelo, barres de llabios, bálsamos y rellumos llabiales, pastia de dientes, enxagües bucales, etc.), como a les mascotes.[7][8][9]

Estos productos pueden ser la causa de contaminaciones inalvertíes por gluten y afectar a la salú de les persones que carecen cualesquier de los trestornos rellacionaos col gluten, tales como la enfermedá celiaca o la sensibilidá al gluten non celiaca, pos pueden llegar a la boca direutamente, o indireutamente polos restos que queden nes manes al manipolialos.[8]

Rexistros sanitarios editar

Pa poder ser comercializaos en cualquier país, los cosméticos tienen de cuntar con un rexistru sanitariu que se tramita ante'l Ministeriu de Salú o l'organismu correspondiente. Hai amás normes xenerales dictaes pola Organización Mundial de la Salú. N'Europa, los cosméticos tán regulaos pol Reglamentu 1223/2009, qu'entró a valir nel 2013.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Badía Villa, M. A. Cosmetoloxía aplicada a la estética decorativa, p. 61.
  2. Diccionariu históricu, 1833.
  3. Cosmetoloxía aplicada a la estética decorativa.
  4. Manual de mugeres nel qual contiénense munches y diverses reçeutas bien bones
  5. pubs.acs.org: LIPSTICK
  6. https://books.google.com.mx/books?id=q0DGwuShJQsC&pg=PA61&dq=historia+de+la+cosmetologia&hl=es-419&sa=X&ei=MeY8O6TYGKzisASSjYLIDg&ved=0CDQQ6AEwAQ#v=onepage&q=historia%20de%20la%20cosmetologia&f=false
  7. 7,0 7,1 Day, L., Augustin, M. A., Batey, I. L., Wrigley, C. W. (2006). «Wheat-gluten uses and industry needs». Trends in Food Science & Technology 17 (2):  páxs. 82-90. doi:10.1016/j.tifs.2005.10.003. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924224405002487.  Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «DayAugustin2006» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  8. 8,0 8,1 National Institutes of Health (Estaos Xuníos) (xunu de 2016). «Treatment for Celiac Disease». Consultáu'l 9 de xunu de 2017.
  9. Flamez, B., Clark, A. A., Sheperis, C. J. (2014). «Celiac Disease. Psychological Developmental and Family Counseling Issues». The Family Journal 22 (2):  páxs. 226-30. doi:10.1177/1066480713515407. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1066480713515407. 

Bibliografía editar

  • Carrasco, F. (2009). Diccionariu d'ingredientes cosméticos. 4a. ed.
  • Cruz Álvarez, N. S. (2012). Fitocosméticos: con fórmules pa la preparación de too tipu de cosméticos: xampúes, xeles de bañu, xabones, cremes hidratantes, cremes antiarrugas, desodorantes, filtros solares, lleches llimpiadores, lociones contra la cayida del pelo, pasta de dientes, esfoliantes, arumes, mázcares faciales, etc. Madrid: AMV.
  • Fortini Brown, P. (Mariño López, B., trad.) (2008). Arte y vida na Venecia del Renacimientu. Akal.