Cosuenda ye un conceyu d'España, nel Campu de Cariñena, provincia de Zaragoza, Aragón. Tien una área de 31,50 km² con una población de 384 habitantes (INE 2016) y una densidá de 12,19 hab/km².

Cosuenda
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia de Zaragoza
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cosuenda (es) Traducir Óscar Lorente Sebastián (Partíu Socialista Obreru Español)
Nome oficial Cosuenda (es)[1]
Códigu postal 50409
Xeografía
Coordenaes 41°21′50″N 1°17′54″W / 41.364°N 1.2983°O / 41.364; -1.2983
Cosuenda alcuéntrase n'España
Cosuenda
Cosuenda
Cosuenda (España)
Superficie 31.681225 km²
Altitú 616 m
Llenda con
Demografía
Población 335 hab. (2023)
- 193 homes (2019)

- 171 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.03% de provincia de Zaragoza
0% de Aragón
0% de España
Densidá 10,57 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayto-cosuenda.com
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Con una altitú de 630 msnm asitiar a los pies de la Sierra de Algairén, perteneciente al Sistema Ibéricu. A una distancia de 57 km de Zaragoza, capital de la provincia y d'Aragón.

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Cosuenda editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Antonio Floriá García[2] UCD
1983-1987 Antonio Júlvez Condón PAR
1987-1991 Antonio Júlvez Condón PAR
1991-1995 José Arnal Gómez PAR
1995-1999 Óscar Lorente Sebastián[3][4] PSOE
1999-2003
2003-2007
2007-2011
2011-2015
2015-2019

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[5]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 6 6 6 5
PP 1 - 1 2
PAR 1 -
CHA -
Total 7 7 7 7

Patrimoniu editar

 
Torre de la Ilesia

Patrimoniu relixosu editar

Ilesia de La nuesa Señora de los Ánxeles editar

La Ilesia de La nuesa Señora de los Ánxeles de Cosuenda ye un templu d'estilu Barrocu que s'empecipio nel añu 1681 y foi consagrada en 1686.

Tien tres naves, la central mas ancha que les llaterales, compuesta por arcos de mediu puntu y arcos apuntaos, tien cúpula central y tres linterna; dispuestos sobre pilastres cruciformes a los cualos adósense pilastres con capiteles con decoración vexetal.

Esta Ilesia de planta de cruz llatina, tien ocho capilla ente los contrafuertes y una mas en cada brazu del cruceru.

La torre campanariu atópase adosada a la fachada principal, ye de planta cuadrada con escalera interior nel so primer cuerpu, esistiendo dos cuerpos cimeros octogonales, remataos con tambor y una cúpula. Esta torre alluga nel so interior cinco campanes.

La fachada principal ta construyida en lladriyu. La entrada ye n'arcu de mediu puntu con dos relós.

Nel so interior alluga gran cantidá de retablos que lu decoren recubiertos con patina de pan d'oru y gran cantidá de columnes decoraes con motivos vexetales y icnográficos.

Peirones editar

  • Peirón de SAN BERNABÉ.
 
Peirón de San Bernabé. Tópase allugáu nel camín que comunica Cosuenda con Almonacid de la Sierra, a unos 300 metros al norte del pueblu.

Esti peirón usar pa "la Bendición de los Términos", que se basaba en baxar hasta él en procesión el día 3 de mayu pa bendicir les colleches que se diben a recoyer esi añu y protexer los campos de les nubes y de les pedregadas. Esta tradición perder nel añu 2001 y agora faise dientro de la ilesia.

  • Peirón de SAN CRISTÓBAL

Ye de nueva obra, pos l'orixinal quedó estrozáu nel añu 2001 nun accidente, y haise rehecho asemeyando la imaxe que tenía antes d'esti accidente.

Nel so interior tien una imaxe de San Cristóbal mercada nel añu 2000; la que se caltenía enantes foi robada.

Atopar nel encruz del antiguu camín que conducía de Cosuenda a Tobed cola Sienda del Planillo, que dempués se convirtió nuna variante del camín de Coldos, a unos 900 metros al sur del centru del pueblu.

Según la tradición popular, equí xuntábense'l día de San Cristóbal tolos "carreteros" (persones que teníen carros), colos sos animales de tiru y carros engalanaos pa xubir toos xuntos en romería hasta "el Santu", onde s'atopa la Ermita de San Cristóbal.

  • Peirón de LA FORMA PERDIDA

Atopar al este de les ruines del Castiellu de Cosuenda, pegáu al cascu urbanu.

Esti peirón alzar n'aición de gracies polos fechos acaecíos el 7 y 8 d'agostu de 1674. La documentación esistente na Ilesia Parroquial narra estos fechos de la siguiente forma:

Á pocos anyos que estaba Rector el Dr. Torres baxaban el Viatico de la Yglesia antigua, el día ocho de agosto, digo día siete de agosto de 1.674, para comulgar acá baxo á Ygnacio Lescano, quién murió á el otro día ocho, baxaban el globo con dos formas; la una, para el enfermo; la otra, para la adoración del pueblo: E aquí que se levanta una tempestad furiosa de aire, que las varas del palio hirieron á el Sacerdote en la cabeza. El Sacerdote levantó la mano derecha sobre la capita y cubierta del vaso, o globo, el viento descubre el vaso; arrebata la una Forma. Estuvo perdida hasta el otro día. Púsose en penitencia todo el pueblo y buscó con lágrimas á su Dios perdido, hallole un niño hijo d'algo. Y en acción de gracias se hace la fiesta todos los años como el día del Corpus; el Señor hizo un potente sermón y procesión.

Nel so interior caltién una lloseta que pon más o menos lo mesmo, amás del nome del neñu que lu atopó, José Vallés, de seis años d'edá.

Supónse que'l Peirón ta onde s'atopó la forma, cerca del camín que comunicaba la Ilesia, qu'entós s'atopaba na cortil del Castillo, coles cases del Llugar.

Patrimoniu civil editar

Castiellu y Torre de la Lisalta editar

 
Torre de la Lisalta

El castiellu de Cosuenda foi mandáu construyir nel sieglu XIV ante les amenaces d'invasión castellana d'esta dómina.

El 20 de febreru de 1363 la invasión del rei de Castiella llega a Cosuenda, el pueblu queda totalmente estrozáu y la población abellugar en Cariñena. La guerra prosigue hasta'l 16 d'abril de 1363 cuando Pedru I de Castiella toma Cariñena, dempués de dos meses de batalles na contorna, manda cortar les oreyes, la ñariz y les manes a les persones qu'ellí s'atopaben.

El castiellu quedó destruído na batalla colos castellanos, y l'Arzobispu de Zaragoza, García Fernández de Heredia, mandar reedificar a finales del sieglu XIV.

Al ser de réxime eclesiásticu entamar en dos partes, l'abellugu, al norte, y la ilesia al sur, sirviendo l'abellugu p'agospéu de futures visites del Arzobispu y la ilesia pal recogimiento de los habitantes.

La Lisalta, antigua torre de la ilesia, ye lo único que queda del castiellu. La torre ye d'estilu góticu-toledanu, góticu polos sos ventanal geminados, que tanto caracterizaron les obres apadrinaes por esti Arzobispu, y toledanu pol amiestu de la obra de mampostería con lladriyu, y con detalle mudéxar enriba de los sos ventanales. Ta asitiada nel ángulu más estratéxicu y ye de planta cuadrada de 5 metros de llau. Dende'l so remate, que caltién una única almena, puede acolumbrase cuasi tol términu.

Na torre agospiábense dos campanes y dos cimbalillos, amás d'un tercer cimbalillo más pequeñu, asitiáu nun ventanal del coru de la Ilesia. La torre foi modificada nel sieglu XVI.

Anque probablemente la torre ye de dómina musulmana, nun hai referencies que la acoten.

Nel pandu onde ta la torre, atopamos los restos de la cerca de tapial y piedra que conformaben la cortil del castiellu y de la ilesia, qu'anque bien deterioraos, pueden faenos una idea de la vida nesos tiempos.

Se desamortizó en 1836 por 9500 reales y anguaño ta en manes privaes.

Nos escritos que fai l'arqueru Cock nel so viaxe per España en 1585 y refiriéndose al pueblu de Cosuenda "(Viaxes d'estranxeros per España y Portugal. Recop. por J. García Mercadal): La so ilesia ta con un castiellu nuna alta collada a la parte de llevante; nella suelen los vecinos salvase del peligru de los moros' y más palantre 'y por esa razón, cuasi en tolos llugares d'esta tierra tienen un castiellu fuerte xunto a la ilesia, na cual, fuxendo sálvense'. "Referir a los pueblos qu'él visitó nes contornes del Jalón y Huerva, y nun puede acotar una motivación más exacta pa xustificar la repitida presencia dientro o xunto a la fortaleza".

Patrimoniu natural editar

Plantaria editar

Ye un centru d'interpretación de la naturaleza asitiáu na población de Cosuenda. Dende'l centru d'interpretación preténdese que tou visitante conoza l'amplia gama d'especies botániques que la Sierra de Algairén alluga, dende especies en peligru d'estinción como la Centaurea Pinnata, o protexíes como'l Xardón y el Rusco. Tamién esisten gran cantidá de plantes con propiedaes melecinales nel sotobosque de encinares o pinares, con pequeños rodales de Carbayu Albar entemecíos con Pládanos y dalgún Serval.

Les plantes d'esti centru d'interpretación tán recoyíes na sierra de Algairén, fueron prensadas, desecadas y clasificaes por un biólogu y dellos ayudantes, espertos na materia, dando llugar a la esposición con más de 300 especies distintes.

Patrimoniu cultural editar

Dance de Cosuenda editar

Sobre'l Dance de Cosuenda fuéronse recuperando dellos datos y una fotografía d'escontra 1890 que dexó conocer la indumentaria de dellos personaxes. Amás, de los manuscritos que se caltienen (Dance pal pueblu de Cosuenda. Obsequios a San Bernabé, copiaos por Ángel Lorente), hai dalguna otra noticia curtia: nel Programa de Fiestes de 1890 indicábase “...música, dance, y esta tarde corrida de pollos”. Y en 1903, El Diariu d'Avisos de Zaragoza comentaba que: “Ente los festexos merez especial atención el clásicu dance, que los sos bailladeros y dichos fueron la gayola de toos. Pol so gracejo y soltura merez especial mención el neñu Damasito Sancho, que faía d'Ángel”. El dance dexó de representase en 1910. Caltiénense los 2 manuscritos mentaos, unu de 1882 cola “Marcial Campaña” y otru de 1886 cola “Pastorada”.

Patrimoniu gastronómicu editar

Pajarilla de Cosuenda editar

 

La Pajarilla ye dende la so nacencia, un vinu único y esclusivo. Ye un vinu blanco, arumosu y sobremaduro sometíu a una crianza oxidativa, llográu d'uves de macabéu, cuasi esclusivu del pueblu de Cosuenda que s'atopa na Denominación d'Orixe Cariñena. Na actualidá la Cooperativa San Bernabé, qu'empezó la so andadura en 1955 con 78 socios fundadores, d'esta llocalidá, y qu'anguaño forma parte del grupu Grandes Vinos, ye de les poques que comercializa esti vinu, bien seya embotellado o a granel yá que, anque foi un vinu bien popular dende'l s. XIX, tuvo a puntu de sumir a favor d'otros blancos más nuevos.

Pa la ellaboración d'esti vinu ye necesariu vendimiar esta uva blanca lo más tarde posible de manera que pueda desenvolvese azucre dientro del granu y son namái les cepes más antigües les que dexen la ellaboración. Una vegada recoyida tien de lleldar nos trujales cola piel . La Cooperativa de Cosuenda, siguiendo la tradición dende 1870, estrayi una cuarta parte de la solera contenida nel bocoy (una barrica de carbayu de sesenta cántaros aragoneses de capacidá, 600 llitros) ya introduz el vinu nuevo del añu por que se vaya enmadrando.

Na historia del vinu aragonés la pajarilla ye sinónimu de clase y elegancia. El so color ye mariellu maciu con ribetes doraos y el so arume tien gran intensidá de frutes madures, pases, con matices de cítricos y frutes tropicales. Tien De consumise bien fría, ente ente 7 y 8ºC, polo que ye bien recomendable pa tomase pel branu. Encamiéntase'l so consumu con aperitivos de too tipu, mariscos, arroces de pexe según con verdures y hoxaldres.

Fiestes patronales editar

Celebrar n'honor a San Bernabé, el 11 de xunu y les fiestes de branu, davezu, mientres la última selmana d'agostu.

Personaxes pernomaos editar

  • Juan Sebastián, unu de los trés organistes aragoneses que mientres gran parte del s. XVII ocuparon el banquín del órganu de la Catedral de Valencia, concretamente dende 1628 a 1639. Los otros dos organistes fueron, Miguel Ximeno, natural d'Árgoma, que lo ocupa dende 1602 a 1623 y Jerónimo Latorre dende 1645 hasta la so xubilación en 1665.
  • Jaime Marín y Gascón: Abogáu, estudiaría nel colexu de les escueles pías de Daroca, Llatinidá y Retórica y dos años de Filosofía. Bachiller en Lleis pola Universidá de Zaragoza (1793). Abogáu de l'Audiencia de Zaragoza (26-VI-1797). Tuvo estudiu abiertu en Cosuenda (1797 - 1821). Espachó asuntos que-y unviaron los conceyos de les villes de La Almunia de Doña Godina, Cariñena, Épila, Aguarón y de la mesma Cosuenda. Diputáu de la comunidá de Daroca (1807-1814). Mientres la invasión francesa daría pruebes de "bon español y verdaderu patriciu".[6]
  • Mamés Redondo y Franco: Diputáu (1873-1874) pola provincia de Zaragoza del Partíu Republicanu Federal nes Cortes Constituyentes mientres la Primer República española.[7]
  • Pilar Bayona López de Ansó (1897 - 1979): Nomada Fía Adoptiva de Cosuenda en 1978, dende bien nueva demostró'l so gran talentu pa la música, convirtiéndose nuna gran figura al pianu del sieglu XX n'España. Foi profesora de los conservatorios de Pamplona y de Zaragoza y de la universidá de branu de Jaca. Dende va años esiste en Zaragoza un concursu internacional de pianu qu'ostenta'l so pernomáu nome.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques (Gobiernu d'España). «Treinta aniversario de las primeras elecciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  3. Alcaldes d'Aragón de les eleiciones de 2011
  4. «Alcaldes de tolos conceyos de la provincia de Zaragoza». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/zaragoza_provincia/2015/06/14/todos_los_alcaldes_provincia_zaragoza_366885_1101025.html. 
  5. Gobierno d'Aragón. «Archivo Eleutoral d'Aragón». Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  6. Czeguhn, Ignacio; Juan, José Antonio Pérez (28 de xunu de 2011). xusticia_en_Europa.html?id=aWUYAqMgwccC&redir_esc=y Cavilgues sobre la xusticia n'Europa mientres la 1ª metá del S. XIX (en castellanu). Editorial Club Universitariu. ISBN 9788499483450. Consultáu'l 6 de xunetu de 2017.
  7. «Web del Congresu de los Diputaos». Consultáu'l 30 de xunetu de 2017.

Enllaces esternos editar