Una cuatrimoto (en dellos países tamién llamáu cuadriciclo, cuatriciclo o cuadrimoto; four track en Puertu Ricu), o quad (n'inglés all-terrain vehicle o ATV) ye un vehículu de cuatro ruedes paecíu a una motocicleta. Vien de los primeres triciclos o trikes, que disponíen de dos ruedes traseres y una delantrera, colos consecuentes problemes d'estabilidá y seguridá, amás de la falta de propulsor. A pesar de ser lo mesmo, desígnense ATV a los vehículos d'usu recreacional o pa xeres agrícoles, ente que'l conceutu quad ye utilizáu cuando la so función avérase más a la deportividá.

Cuatrimoto
ATVs and UTVs (en) Traducir y motor quadricycle (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Historia del cuatriciclo editar

Hai más de trenta años, el distribuidores de motocicletes, cansaos d'esperimentar cómo dexaben de vender los sos vehículos cuando llegaba'l mal tiempu, solicitaron a los fabricantes que crearen un productu capaz de circular en condiciones climátiques adverses. Anque les primeres idees basar nel conceutu de motocicleta pol so fácil manejabilidad y pocu pesu, estos proyeutos refugar yá que los dos ruedes nunca representaríen seguridad ante terrenales de baxa adherencia. Asina, foi como en 1970 nacieron los triciclos motorizados, popularmente conocíos como trike. Esti tipu de vehículos popularizáronse de tala forma qu'en pocos años estendiérense de forma masiva n'Estaos Xuníos. Sicasí, foi precisamente esta masificación la causa de la desapaición de los ‘trikes’. L'eleváu númberu d'accidentes, bien por escesu de velocidá o bien pola inesperiencia de los sos conductores, llevó a l'Asociación de Consumidores d'Estaos Xuníos a presentar una serie d'informes ante'l Gobierno estauxunidense confirmando la peligrosidá del vehículu. Esti fechu obligó a los fabricantes a algamar un alcuerdu por que se dexaren de fabricar los trikes en 1988.

A pesar de que los trikes morrieron a finales de los años 1980, la so ‘almes’ se reencarnaron n'otru tipu de vehículos. Foi ende cuando surdieron los ATV/quads, principalmente en zones agrícoles. Estos vehículos calteníen por tanto la filosofía de les motocicletes (llixeros y afechiscos) coles mesmes que yeren válidos en cualquier terrén y ante les condiciones climatolóxiques más dures. Primeramente, los ATV fueron utilizaos en llabores d'ayuda del trabayu diariu, pa pasar unos años dempués a convertise tamién en vehículos destinaos al ociu y a la competición.

La so apaición tuvo amestada primeramente al mercáu norteamericanu y xaponés. Na actualidá, n'Estaos Xuníos circulen alredor de siete millones de vehículos [ensin referencies]. N'España, el mercáu multiplicó les sos ventes nos últimos cinco años, llegando a comercializar cerca de 8000 unidaes en 2002 [ensin referencies], la mayoría d'ellos destinaos al ociu y al usu deportivu. Foi entós cuando s'empezar a estremar l'usu agrícola y recreacional (ATV) del más próximu a la competición (quad).

Anguaño ye bien común ver en cualquier llugar d'España un ATV ya inclusive esfrutar d'él. Asina, numberoses empreses entamen rutes o escursiones en ATV por cualesquier rincón d'España. Tamién los llugares más visitaos de les mariñes españoles convirtiéronse en verdaderos promotores d'estos vehículos cola apaición de numberoses empreses d'arriendu. Un bon exemplu de la funcionalidad d'estos vehículos ye la Policía municipal de distintes llocalidaes almerienses y valencianes, como Gandia, qu'escoyó los ATV pa facilitar a los axentes la vixilancia de les sableres.

Conducción editar

Comparten carauterístiques coles motos como la so llixereza, axilidá, posición de conducción, y sicasí el so estilu de conducción ye más paecíu al d'un coche. Por bien difícil que paeza la torga, pal ATV/quad probablemente nun suponga nengún problema. El manexu ye senciellu salvu pa los usuarios de motocicletes. Esta particularidá vien dada yá que el conductor de moto suel tar acostumáu a mover el so cuerpu pa tomar la curva, ente que pa pilotar el ATV/quad convien faer movimientos del manillar, yá que namái col enclín, esti vehículu nun va entrar na curva de la forma que queremos.

La posición qu'hai que caltener ye similar a la de la moto. Suel ser común qu'en llugar d'un puñu como acelerador utilícese un gatíu asitiáu nel manillar. Convien señalar que mientres el ATV/quad ta circulando nunca hai que sacar los pies ya intentalos poner nel suelu una y bones la velocidá y les ruedes de la exa trasera podríen xuganos una mala pasada.

En conducción por pistes esnidiosos, el pilotaje ye similar al d'un coche de Rallys, nel que les derrapadas (perda de tracción de dalguna de les ruedes) suel ser habitual. Otru factor que tamién asocede nos virajes ye que les ruedes interiores nes curves suelen desapegase del suelu, daqué que se tien que correxir inclinando'l pesu del cuerpu escontra l'interior de la curva.

Diferencies ente ATV y quad editar

El quad ye un vehículu deportivu con aspeutu estilizado, rápidu y va destináu a circular per pistes y circuitos. Mayoritariamente ye tracción trasera con cambéu manual y exa trasera ríxidu. Tales como'l llexendariu banshee 350cc de Yamaha.

El cuatriciclo foi fechu como vehículu de trabayu, el so aspeutu ye más cuadráu, cuasi toos tienen reductores, cambéu automáticu, tracción a les 4 ruedes, yá seya permanente o temporal, disponen de planos de carga delantre y detrás, pueden abasnar remolques y equipos de trabayu y inclusive esta mesmu puede rodar per terrenes difíciles una y bones el quad ye bien ríxidu y de poca estabilidá, el ATV ye un pocu peligrosu si nun sabe remanase y controlar; pero hai cursos que dexen saber como conducir correutamente una ATV o quad.

Llexislación editar

En Chile editar

Llei según publicar nel Diariu Oficial de Chile:

  • Usar cascu reglamentariu, suxetu al cazu por aciu febielles o torgues que la aseguren a la cabeza (certificaos por dalguna norma internacional como la DOT d'Estaos Xuníos; EU, d'Europa, y IJI, de Xapón).
  • Usar proteición ocular, la que va poder consistir n'antioyos o ser parte integrante del cascu.
  • Usar guantes de material resistente a la fregadura que cubran la mano completa, incluyendo los deos.
  • Usar calzáu zarrao que cubra'l pie, preferentemente con planta antideslizante.
  • Usar ropa que cubra totalmente piernes y brazos, preferentemente de material resistente a la fregadura, al circular en víes con velocidá máxima de 80 km/h o cimeres.

N'España editar

Pa conducir un ATV/quad n'España, ye necesariu sacar el carné pa motos o dependiendo, el de coche. El cascu ye obligatoriu. A partir del 1 de setiembre de 2006 l'usu del cascu ye obligatoriu tamién nos cuadricilos homologados como vehículos especiales. Los cuadriciclos llixeros (tamién denominaos microcoches o «coches ensin carné») pueden conducise con llicencia de ciclomotor.

Esisten tres tipos d'homologaciones:

  • Vehículu especial: tien de circular pol arcén de la derecha.
  • Ciclomotor: puede circular por tou tipu de carreteres, sacante autovíes o autopistes y pol arcén derechu si esiste y fuera practicable invadiendo seya que non la porción mínima de calzada posible.
  • Cuadriciclo llixeru: tien d'atenese a la llexislación de los ciclomotores.

La velocidá máxima ye n'España de 45 km/h pa ciclomotores y cuadriciclos. Si'l ATV/quad puede algamar una velocidá de 60 km/h en llanu, va poder circular a una velocidá non cimera a 70 km/h (quitando los vehículos homologados como cuadriciclos). Na parte posterior del vehículu tien d'indicase la velocidá máxima a la que puede circular. Ye necesariu conducir, a lo menos, col seguru de responsabilidá civil obligatoriu.

Fabricantes editar

Seguridá editar

Llanzaos al mercáu na primer metá de los años 1970, los cuatriciclos presentaron tases alarmantes de firíes en neños y adolescentes.[1] La lliteratura médica afirma que los quads presenten los mesmos riesgos que les motocicletes.[2][3] N'Estaos Xuníos (onde esisten quads especiales pa neños) l'Academia Nacional de Pediatría y la Comisión de seguridá pa productos de consumu pidieron que se prohiba a los menores de 16 años el conducir o'l viaxar en quads, una y bones les firíes resultantes del so usu son les mesmes d'un vehículu de motor.[4]

 
Quad transitando sobre asfalto n'Holanda, daqué que nun tien de faer se según el gobiernu estauxunidense [1], una y bones les suspensiones y les tresmisiones de los quads tán diseñaes pa transitar puramente sobre terrenales sueltos.

El gobiernu estauxunidense da los siguientes encamientos de seguridá con al respective de los quads:[5]

  • Recibir instrucción sobre'l so manexu.
  • Nun conducir quads sol influxu de drogues.
  • Llevar cascu al remanalos, según ropa de proteición similar a la de los motociclistes.
  • Nun dexar a neños conducir quads p'adultos (n'Estaos Xuníos esisten tres categoríes de quad pa tres segmentos d'edaes).
  • Nun llevar nunca pasaxeros nun quad, una y bones el conductor precisa mover el so pesu pa remanalo correutamente acordies coles circunstancies del terrén. Un pasaxeru enzanca la movilidá del conductor, faciendo más probable un accidente. Namái tienen de llevar un únicu pasaxeru los quads diseñaos pa dos usuarios.
  • Nun conducir nunca quads sobre asfalto, yá que tán diseñaos pa ser afechiscos namái sobre terrenal sueltu: La mayor parte de los quads tien ruedes de baxa presión y exes traseres ríxidos (y ensin diferencial) que nun son afechos pa circular sobre asfalto, yá que a la d'efectuar un xiru la rueda trasera interna debe patinar sobre'l terrén sueltu (al faer una trayeutoria más curtia que la rueda esterna).
Sobre asfalto hai meyor tracción que sobre tierra, lo cual torga esti patinaxe y fai que'l quad seya muncho más malo de controlar.
Amás sobre asfaltu esiste la posibilidá de topetar contra otros vehículos.

En dellos países como Méxicu y polo xeneral Llatinoamérica los quads pueden usase n'asfaltu y caminos pavimentados, sicasí van debese obedecer les mesmes normes de tránsitu qu'una motocicleta esto mesmu porque ye un vehículu abiertu, esti mesmu nun suel utilizase en trayectos a llarga distancia, anque hai esceiciones.

Sicasí, un bon númberu d'estos hanse utilizáu tantu pa usu recreacional en pistes afeches on y off road según vehículos utilitarios llixeros en zones de mal accesu, dellos vendedores tamién usen estos vehículos como puestos ambulantes de venta de distintos productos.

 
Nuevu montando nun quad nun ambiente rural d'España

Usu indebíu en xeres agrícoles editar

Los quads y ATV en dellos casos intentáronse homologar como máquines agrícoles; pero realmente tán diseñaos namái pa usos específicos como tresporte de persones, actividaes de recréu o deportives. Nun se tuvieron en cuenta nel so diseñu los riesgos del so usu agrícola.

N'España cualquier máquina agrícola que se ponga nel mercáu tien de cumplir el RD 1644/2008, llevar el marcáu CE y declaración de conformidá pal so usu nes xeres agrícoles. Hasta agora nun esisten nel mercáu nengún ATV o quad que cumpla eses condiciones, polo que'l so usu na realización de xeres agrícoles nun ta dexáu, principalmente pol riesgu d'entorno traseru y llateral, nun llevando nenguna proteición antivuelco, nun siendo fácil instala-yos una estructura de proteición y petrina de seguridá.

La Comisión Europea ratificó que los ATV en nengún casu pueden ser consideraos tractores agrícoles. Habría que publicar una normativa aplicable a estos vehículos pal so usu agrícola que tenga en cuenta los riesgos y midíes preventives, por casu velocidá máxima, usu obligatoriu de cascu, etc.[6]

Cuatrimotos llétriques editar

Les cuatrimotos llétriques empiecen a ser utilizaes, yá que representen, ente otres coses, una gran ventaya al nun producir tanto ruiu como les de motor de combustión.[7]

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar