Wari o Huari foi una civilización andina que florió nel centru de los Andes aproximao dende'l sieglu VII hasta'l XIII d. C., llegando a espandise hasta los actuales departamentos peruanos de Lambayeque pel norte, Arequipa pel sur y hasta la selva del departamentu del Cusco pel este,

La ciudá más grande acomuñada con esta cultura ye Wari, que s'atopa allugada unos 15 quilómetros al noroeste de l'actual ciudá d'Ayacucho. Esta ciudá foi centru d'un imperiu que cubría la mayor parte de la sierra y la mariña de Perú actual. L'Imperiu wari estableció centros arquiteutónicos distintivos en munches de les sos provincies, tales como Cajamarquilla o Piquillacta. Ye, xunto al Imperiu incaicu, una de los dos úniques cultures consideraes «imperiales» apaecíes nel hemisferiu sur.

La so principal actividá yera de calter militar. Combatieron a lo llargo y anchu del territoriu peruanu, conquistando los diversos señoríos del so tiempu. Tamién tuvieron grandes centros relixosos como Pachacámac.

Vasía wari.
Huaco wari.

Periodificación de la cultura wari editar

La cultura wari foi una cultura político y social estatal que surde ente'l 550 d. C. y el 900 d. C. (anque esisten discrepancies sobre los fechaos ente dellos investigadores). D. Menzel estremó a la cultura wari en seis etapes: 1A, 1B, 2A, 2B, 3 y 4.[1]

La etapa 1A editar

 
Brazalete wari (600-850).
 
Vasu wari.

Na etapa 1A surde la ciudá capital denomada Wari, que dio'l nome a esta cultura. Nesti periodu nota una elevada influencia de la mitoloxía tiahuanacota deducida de les vasíes topaes en Qonchopata (Ayacucho), onde se representa repetitivamente la tema afigurada na Portada del Sol de Tiwanaku.[1]

Esisten dos estilos alfareru waris representativos d'esti periodu, denominaos «qonchopata» y «chakipampa A». La influencia tiahuanacota s'evidencia tamién nel templete semisubterráneo atopáu na ciudá de Wari. Tamién mientres esti periodu destaquen enclaves na mariña d'Ica y Moquegua.

La etapa 1B editar

Nesta etapa la carauterística principal son los grandes cambeos na estructura sociopolítica wari. La ciudá de Wari crez por cuenta de la migración procedente de les zones rurales. Nel campu político, l'Estáu wari fortalezse y espándese; desenvuélvense los centros provinciales de Honqo pampa y Willcawaín, nel caleyón de Huaylas; Wiracochapampa y Marcahuamachuco en La Llibertá y Pikillaqta nel Cuzco. Evidencies arqueolóxiques afirmen l'allugamientu wari na mariña central y sur; y delles evidencies arqueolóxiques nel valle del Santa.[1]

Coles mesmes fúndanse sitios como Wariwilca, Jincamoco y Waywaka, toos estos sitios tuvieron interconectaos por redes viales.

Los sitios al norte de Wari evidencian l'adaptación de los estilos arquiteutónicos de los waris a los estilos locales, alteriando dellos conceutos y asimilando otros.

Na alfarería destaquen los estilos denominaos «Carbayos moqo», «Chakipampa B» y «Pacheco», esti postreru acomuñáu a un sitiu arqueolóxicu d'importancia na zona de Naza.[1]

Les etapes 2A y 2B editar

Mientres la etapa 2A esisten evidencies d'una reestructuración política y una última espansión; destacar por centralizar entá más el poder na ciudá de Wari. Esto anicia que la ciudá algame la so máxima estensión y el so mayor índiz demográficu, naciendo nueves urbes perifériques como Jargampata y Azángaro en San Miguel y Huanta respeutivamente.[1]

Los estilos alfareros predominantes mientres el periodu 2A fueron «viñaque», «atarque» y «pachacamac». Surden amás los sitios costeños de Socos (nel valle del ríu Chillón) y Conoche (en Va Atopar).

Na dómina 2B, la cultura wari espandir hasta la ciudá de Cajamarca, consolidar na serranía de La Llibertá y Moquegua, y avanza hasta Sicuani.[1]

Tocantes a relixón, sitiu de Pachacamac gana prestíu mientres el periodu 2A, y pal periodu 2B arrobina la so influencia estilística escontra la zona d'Ica y Huancayo.[1]

Etapes 3 y 4 editar

Estes son les etapes de la decadencia de la cultura wari. Na etapa 3 empecípiase la decadencia de la ciudá de Wari; sicasí'l sitiu de Pachacámac caltién el so prestíu relixosu, amás de surdir en Huarmey un sitiu influyíu na arquiteutura polos waris.[1]

Na etapa 4 empecípiase un periodu de desecamiento de la sierra, un cambéu climáticu que perduraría per un llargu espaciu de tiempu y que posiblemente seya la causa del colapsu del Estáu panandino wari[1]

L'Imperiu wari (700 a 1200 d. C.) editar

La presencia del Dios de Varar nes vasíes rotes wari, que s'asemeya a una divinidá qu'apaez grabada na Puerta del Sol» de Tiwanaku, indicaría influencia cultural tihuanaquense. Esta imaxe apaez dibuxada nunes grandes urnes ayacuchanas que se conocen como estilu conchopata, pos esti ye'l sitiu onde se-yos atopó per primer vegada. La influencia de Tiahuanaco, según la de Naza seria crucial na formación cultural y relixosa d'esta cultura. En Ayacucho esistió la cultura huarpa, que desenvolvió importantes contactos económicos con Naza, dexando qu'en Ayacucho produxérase un notable desenvolvimientu de la producción artesanal y cultural.

Los huarpas abandonaron los sos pueblos p'axuntase na ciudá de Wari y otres cercanes. Estos pobladores teníen una llarga tradición militar por cuenta de les constantes lluches polos recursos nos montes. Estes son les condiciones que dexen el tránsitu de huarpa a wari, ente los años 560 a 600; desenvolvióse una cerámica ceremonial conocida como «carbayos moqo» que tien una área mayor, qu'arreya siquier les rexones d'Ayacucho, Ica, Naza, el valle del Santa y pola sierra hasta'l Caleyón de Huaylas.

Na ciudá de Wari pueden reparase edificaciones monumentales como edificios públicos de dellos tipos, mausoleos, templos y residencies, siendo les más conocíes les del sector denomináu Uspa Qoto, Capillayoq, nel sector llamáu Cheqowasi hai unes caxes de piedra perbién llabraes, son una especie de mausoleos con delles cámares; son soterraños. Tuvieron De sirvir pa la preservación de cadabres d'importantes dignatarios de la ciudá. Al pie de los murios que delimitan los edificios hai una gran rede de canales pal suministru de l'agua.

Cubre una estensión averada de 120 hectárees na so parte más trupa, onde vivieron dellos miles de families. La ciudá ta construyida con piedres rústiques, con muralles bien altes feches de piedra y folla, con terraces y plataformes feches tamién con esi material.

Na ciudá de Wari producíase fina cerámica policroma, bellos texíos tamién policromos, pequeñes escultures de turquesa, xoyes y otres artesaníes.

Influencia tiahuanaco editar

La cultura tiahuanaco desenvolver nel altiplanu ente los años 550 y 900. Influyó nos waris sobremanera nel aspeutu relixoso y cultural. En delles de les sos cerámiques aprecia la representación de divinidaes con traces antropomorfos y zoomorfos, similar a Wiracocha (dios de los blagos) de los tiahuanacos.

Esta divinidá ver nes cultures posteriores tiahuanacas, qu'apaez representáu na conocida Puerta del Sol, allugada nel complexu de Kalasasaya (en Bolivia).

Monolitos editar

 
Monolitos waris, en Ayacucho (Perú).
 
Arqueru wari.

Los monolitos waris tienen influencia tiahuanacota, sicasí los sos personaxes nun amuesen les posiciones severes que caractericen a los monolitos de la civilización del collao.[2]

A diferencia de los monolitos de Tiwanaku, nun porten cetros nin armes, y amás son robustos. La semeyanza con Tiwanaku son los llarimonos nos güeyos (presentes tamién nos monolitos de Ponce y Bennet).[2]

Los monolitos waris fuelguen sobre un pedestal y guardábense nuna antigua facienda en Huacaurara hasta'l so treslláu a la ciudá d'Ayacucho, onde se caltienen na actualidá.[2]

Espansión wari editar

 
Petroglifos wari en Toro Muerto (Arequipa).
 
Petroglifos wari en Toro Muerto (Arequipa).
 
Petroglifos wari en Toro Muerto (Arequipa).
 
Petroglifos wari en Toro Muerto (Arequipa).
 
Petroglifos wari en Toro Muerto (Arequipa).

Dientro de los trés grandes dómines de los waris, la segunda dómina (sieglu VII a X) ye de máximu apoxéu y ta representáu pol estilu de cerámica llamáu puramente wari, coles sos variedaes rexonales:

Esta ye la dómina imperial wari, cuando la so espansión algama Lambayeque y Cajamarca (pel Norte) y llega hasta Moquegua y Cusco (pel Sur). Dende Cusco hasta Chile y este de Bolivia estendíase Tiahuanaco.

Los waris llucharon y conquistaron los pueblos cercanos por aciu un exércitu que les sos principales armes fueron los hachos de piedra, porres de metal, arcos y fleches. Los waris introducen una concepción nueva de la vida urbana, enllantando'l modelu de gran centru urbanu cercáu.

Les ciudaes wari más conocíes son Pikillaqta (nel Cusco) y Wiracochapampa (en Huamachuco), que de la mesma son los territorios estremos del imperiu.

La ciudá de Wari basó principalmente la so economía na esplotación imperial, ye dicir na esplotación de les colonies que foi conquistando por aciu la guerra, tantu los tributos de les colonies como otros factores de dominación, dexaron el caltenimientu d'esta gran ciudá.

La tercer dómina ye de declinación y descomposición política económica de los waris, col abandonu de la ciudá y la perda del so control sobre les antigües colonies.

Dempués del sieglu XI, los pueblos sometíos al Imperiu wari retomen el so camín independiente de desenvolvimientu, y Ayacucho ingresa a una etapa de francu subdesarrollu con abandonu del patrón de vida urbanu y torna a una amenorgada población rural aldeana, similar a les tempranes fases de Huarpa.

Les distintes rexones del imperiu fuéronse independizando del poder de la capital y finalmente esta quedó abandonada y acabó siendo escalada. Depués de sumir el poder imperial les grandes ciudaes fueron abandonaes y en munches rexones tornar a la vida basada n'aldegues pocu desenvueltes, Otres rexones, sicasí embarcáronse nun nuevu florecimientu rexonal fundándose d'esta manera los reinos y señoríos del periodu entemediu Tardíu tales como Lambayeque, Chimu, Cajamarca, Chancay, el señoríu chincha o'l proto señoríu inca.

Sicasí, los enfrentamientos ente estos grupos nun acabaron y la formación d'exércitos, batalles ya intentos de conquista siguieron hasta'l fin del Imperiu Incaicu.

Presencia wari na mariña editar

 
Bolsa pa fueyes de coca (LACMA M.74.151.16).
 
Gorru wari de cuatro puntes (LACMA M.79.81.2).
 
Vincha pa la cabeza (LACMA M.74.151.17).
 
Gorru wari de cuatro puntes (LACMA M.79.81.5).
 
Cerámica wari topada n'Aplao, asitiáu nel valle del ríu Mayes (departamentu d'Arequipa).

La mariña de les actuales rexones Ica y Arequipa amuesen contactos coles cultures de les serranías allegantes dende tiempos anteriores a los waris, y mientres l'apoxéu de los waris la presencia nesta zona ye innegable, anque les evidencies manifiesten que depués del ocaso de los waris les sociedaes d'esta zona camudaron patrones culturales y reorientaron los sos contactos escontra otros centros costeros. Nesta zona surde l'estilu alfareru «atarco» de gran influencia tiahuanacota y que ye unu de los estilos carauterísticos del periodu «2A» de Wari.[1]

Pero magar na mariña sur nun s'alderica la presencia wari, el problema surde al tratar de venceyar la cultura wari coles sociedaes de la mariña central y norte, correspondiente a los departamentos de Lima, Áncash, La Llibertá y Lambayeque. Nesto esisten desalcuerdos ente los qu'investiguen estes zones anque ente los años 90s y entamos del primer deceniu del sieglu XXI afayáronse nueves evidencies de la incursión wari na mariña de l'actual rexón Lima.

Na mariña central del actual Perú florió la cultura Lima y na mariña norte la cultura Moche, que mientres el periodu 1B, 2A y 2B de Wari se evidencian cambeos que probaríen la inxerencia wari a pesar de nun atopase centros urbanos con carauterístiques arquiteutóniques waris.

Na mariña norte los estilos alfareros clásicos de wari tán ausentes, anque s'atoparon cerámiques wari en tumbes moche, pero a manera d'ufriendes. Kauffmann Doig sostién que la presencia de los waris nel territoriu mochica aceleró'l procesu de decadencia d'esta postrera en cuantes que los mochicas yá s'atopaben nun procesu de cayente. Esto se evidenciaría a partir de la cerámica moche correspondiente a esta dómina que dexa de ser bicolor y adopta patrones coloráu-negru-blancu de wari. Amás la cara del dios de l'agua moche tomó carauterístiques tiahuanacoides trayíes al norte por wari. Y magar ye ciertu que nun se construyeron centros alministrativos, bien pudieron ser alministraos dende'l centru provincial de Wiracochapampa na provincia de Sánchez Carrión nes serranías de La Llibertá.[2] Anque l'arquiteutura wari nun s'impunxo nel territoriu moche, esisten evidencies que mientres el periodu V de Moche (periodu que coincide cola espansión wari) los patrones arquiteutónicos de los moches camudaron, como lo evidencian los restos arqueolóxicos de Pampa Grande» y «Galindo».

Nel casu de la rexón Lambayeque, amás de la influencia moche y wari, converxen la cultura Cajamarca y otres formes locales, pero esisten evidencies de la presencia wari hasta'l 850 d. C. aproximao, cuando floria nesa zona la denomada cultura Lambayeque, a la que Shimada denomina «Sicán». Esta cultura basa la so relixón nun dios denomináu «Naylamp», que nun presenta razgos nin influencies tiahuanacoides.

 
Telar wari. 600-800.

Más al sur, en Pachacamac, el so oráculu tomó importancia mientres el periodu 2 de Wari. Según John Rowe, Pachacámac pudo nacer como una colonia que caltuvo venceyos con Wari. Sicasí nun s'atopó en Pachacamac la clásica arquiteutura wari. Según dellos autores Pachacámac toma independencia de Wari anque otros acomuñen la presencia wari na representación d'un ser mitolóxicu denomináu «El grifu de Pachacámac» de carauterístiques ornitomorfas; según les investigaciones de Menzel, los oríxenes d'esti personaxe tán en Qonchopata, otros autores argumenten los sos venceyos iconográficos con Tiwanaku. Depués del ocaso wari, l'oráculu de Pachacamac sigue vixente prevaleciendo inclusive hasta'l tiempu de los inques, de la cual queden los más evidentes restos arqueolóxicos nel sitiu.[1]

Otru casu d'incursión podría representar el sitiu de Cajamarquilla, que presenta evidencies de ser ocupáu enantes polo cual dellos autores afirmen que foi sacupáu antes de los waris y reutilizáu por estos; otros autores nieguen la incursión wari en Cajamarquilla.[1]

 
Fardu funerariu wari.

N'agostu de 2008 atopóse un fardu funerariu wari na huaca Pucllana al cual denominóse-y «La Dama de la Mázcara», lo que demostraría que conquistaron a la cultura Lima nos sos años de decadencia.[ensin referencies]

 
Estazo de la túnica d'un varón (600-850).

Incursión wari na selva editar

L'interés de los waris pola selva ta amestáu al consumu y producción de la fueya de coca. Esisten evidencies del ingresu de la cultura wari pola cuenca del ríu Apurímac; esta incursión dar pal manexu d'árees de cultivu de cocales, estos cultivos fueron remanaos dende los sitios de «Vista Allegre» y «Palestina», dambos investigaos por S. Raymond.[1]

«Vista Allegre» y «Palestina» fueron dos centros construyíos so'l patrones arquiteutónicos clásicos de wari, que tuvieron una estensión ente 15 y 30 hectárees y que de la mesma articularon otros centros alministrativos más pequeños na cuenca del ríu Apurímac. Estos dos centros falten 20 km l'unu del otru; «Vista Allegre» a la marxe izquierda ríu abajo y «Palestina» na marxe contraria; los sos restos arqueolóxicos nun s'atopen bien calteníos pero la cerámica topada tien semeyanza cola topada en Jargampata y Wari; per otra parte les sos construcciones cuadrangulares y los sos edificios ortogonales son clásicos de l'arquiteutura wari.[1]

La colonización de la selva per parte de los waris foi un llabor costosu por tratase d'un territoriu de mal accesu, lo que manifiesta una alministración eficiente y un poder bien centralizáu.[1]

Amás de la fueya de coca, tamién se cree que los waris pudieron tar interesaos nos cultivos d'algodón, plumes y aves exótiques, monos, plantes allucinóxenes y pates de tapir; esto deduzse por cuenta de que estos elementos tuvieron acomuñaos al arte y la cultura na ciudá de Wari.[1]

Economía y política editar

La sociedá wari nun tuvo posesión de la moneda nin el mercáu, l'estáu monopolizó el suministru, producción y distribución de los principales recursos. Amás los waris utilizaron delles modalidaes de producción, tributación ya intercambiu, el control de la economía llogróse al traviés del establecimientu de centros alministrativos provinciales.

El manexu políticu foi distintu en tol ámbitu nacional ya internacional, teniendo en cuenta que los waris convivieron con otra entidá política y relixosa complexa como lo foi Tiahuanaco, al sur.

Metalurxa editar

Esisten muertes de trabayos metalúrxicos wari n'oru, cobre y bronce, utilizando les téuniques del vaciáu, forxáu, laminado, esmartelláu y repujado.

Dellos autores sostienen que'l trabayu metalúrxicu en Wari tuvo antecedentes tiahuanacotas, tocantes a les téuniques utilizaes; otros sostienen que la metalurxa en Wari tien los sos oríxenes en Waywaka, un sitiu arqueolóxicu allugáu en Andahuaylas ya investigáu por Grossman, onde s'atoparon pieces de metal de muncha antigüedá.[1]

Dalgunos de los trabayos metalúrxicos más complexos de la cultura wari fueron topaos nel sitiu de Conchopata por Denise Pozzi-Escot[3] y analizaos por Ríos. Trátase d'un taller metalúrxicu dedicáu al trabayu del oru y el cobre, que'l so principal productu fueron los «tupus» o «topos», la cantidá d'estos «tupus» ye abondosu nel sitiu de Conchopata, pero estos tupus de similares carauterístiques tamién fueron atopaos en Huamachuco, Jargampata y Azángaro, polo cual piénsase que Conchopata foi un centru de producción a gran escala d'estos artefautos.[1]

La ciudá de Wari editar

 
Vista del complexu arqueolóxicu Wari.
 
Piedra wari.
 
Momia wari nel Muséu Antropolóxicu.

La ciudá de Wari foi la capital del estáu del mesmu nome. Atopar a unos 15 km de l'actual ciudá d'Ayacucho. El nucleu urbanu de Wari algamó mientres la dómina 2» una área d'ocupación d'unes 2000 hectárees (la so mayor espansión) de la cual queden como muertes arqueolóxiques delles callejuelas con templos cercaos, patios ocultos, tumbes reales y edificios de viviendes de dellos pisos[1] que formen anguaño'l complexu arqueolóxicu Wari.

La mayoría de los edificios taben cubiertos de yelsu blancu, colo cual la ciudá resplandía al sol de los montes.

A midida que la so población foi creciendo (dellos arqueólogos creen que llegó a tener unos 70 000 habitantes),[ensin referencies] tamién creció n'importancia como ciudá sede del poder políticu. Primeramente la ciudá tuvo d'amenorgase a un centru alministrativu con funciones polítiques y relixoses. Según la evidencia arqueolóxica, la cultura wari tornó n'importancia escontra'l 1000 d. C., desconociéndose a ciencia cierta cómo y por qué foi finalmente abandonada.

Ante la baxa productividá de la tierra realizáronse importantes obres de canalización y drenaxe y sobremanera creáronse terraces agrícoles qu'ampliaron notablemente la superficie cultivable. Estos andenes, construyíos nes fasteres de los cuetos, suelen allugase cerca de los complexos urbanos, principales y secundarios, yá que satisfaíen les necesidaes de consumu d'estos.

Sectores de la ciudá editar

Dellos de los investigadores qu'estudiaron la cultura wari estremaron la zona central del asentamientu (que toma 18 quilómetros cuadraos) en 12 distintos sectores:

Monqachayoc editar

Nesti sector atopen galeríes soterrañes con techos formaos por grandes bloques de piedra d'una sola pieza y parés recubiertes con llábanos allargaos a manera de enchape, amás d'unos tubos llabraos en piedres que s'abarrunta fueron usaos pal tresporte d'agua a la ciudá. Yera utilizáu con fines funerarios yá que presenta mausoleos, galeríes soterrañes, un patiu fundíu y fueses. El principal afayu d'esti sector foi un mausoléu construyíu con piedres finamente llabraes que constitúin compartimientos empobinaos escontra un espaciu central a una fondura de 8 metros dientro una estructura arquitectónica en forma de “D”. Lamentablemente, nenguna de les tumbes develadas hasta'l momentu foi atopada intacta.[4]

Vegachayuq Mogo

Ye una de les árees ceremoniales más importantes de Wari. L'afayu d'una arquiteutura especial, ensin precedentes na zona a mediaos de marzu de 2015, lleva a pensar nuna probable capital de la cultura huarpa.[4]

Capillapata editar

Sector formáu por grandes murios dobles d'ente 8 y 12 metros d'altor. Na base tien un anchu de 3 metros y nel visu ente 0,80 y 1,20 m, algamando 400 m de llargu. Estos murios formen grandes corralaes o 'canchones'.

Turquesayoc editar

Llamáu asina pola presencia de restos de turquesa, seya en cuentes de collar o pequeñes escultures. Por cuenta de l'alta concentración d'esti material créese que nesti sector tuvieron los talleres dedicaos al trabayu d'esti material.

La Casa de Blas editar

Por tola área atópense tremaos abondosos restos d'artefautos líticos, como puntes de proyeutil, punzones y pedernales. La principal materia primo yera la obsidiana, el pedernal y la maxana de cuy.

Canterón editar

Llamáu asina porque se presume qu'esti sector foi usáu como cantera.

Ushpa Qoto editar

Edificios diversos cercanos a una plaza. Tres muralles grandes cuerren de forma paralela, estructures semicirculares y ambientes soterraños.

Carbayos Moqo editar

Esta área presenta tiestos de cerámica y artefautos líticos estazaos. Un estilu de cerámica carauterísticu de wari toma'l nome de Carbayos Moqo, yá que foi aislláu tomando en cuenta los fragmentos topaos nesti sector por un guía local d'apellido Robles.

Campanayoq editar

Recintos circulares y trapezoidales. Tán en mala traza de caltenimientu, totalmente derruidos, namái pueden identificase los cimientos.

Trankaqasa editar

16 petroglifos grabaos en piedra. Llabráronse riegos sobre superficies planes que depués fueron llixeramente apolazaes. Represéntense llinies concéntriques, volutes, culiebres, círculos y figures xeométriques.

Ushpa editar

Nesi llugar atopáronse figures humanes moldiaes que delataríen árees específiques de servicios, talleres y almacenes.

Gálvezchayoq editar

Cuévanu circular de 11 metros de diámetru y 10 de fondura, escavada intencionalmente. Nel interior dos túneles curioso escavaos tienen orientación norte y sur respeutivamente.

Churucana editar

Murios similares a los de Capillapata formen recintos trapezoidales y rectangulares.

Sitios provinciales de la cultura wari editar

Otros centros provinciales de los waris fueron:

 
Centru alministrativu de Pikillaqta, construyíu pola cultura wari nel Cusco.

Castiellu de Huarmey editar

 
Placa wari en forma de cóndor (600-900).

En setiembre de 2012, los arqueólogos dieron en escavar ente los escombros qu'entá quedaben na parte más alta de la pirámide gradiada. Al llimpiar los pozos de los huaqueros notaron que no fondero s'estendía una capa de ripio (piedres pequeñes) d'aproximao 100 cm de grosez. Dar# en retirar esa capa, que'l so pesu total foi d'unes 33 tonelaes. Debaxo atoparon seis esqueletos humanos que seríen ufriendes humanes, pero'l momentu cume foi cuando apaeció la cámara funeraria con un ricu dote, la primera de la cultura wari topada intacta. Dicha cámara funeraria mide 4.5 m de llargu, 3.5 d'anchu y 1.5 de fondura, y guardaba 57 fardos con osamentas en posición sentada. Nel llau norte de la mesma cámara topáronse trés pequeñes tumbes que corresponderíen a muyeres de la nobleza wari. Toes elles teníen xoyes que demostraben el so nivel social, pero la del centru paecía tener mayor importancia que les demás. Seríen probablemente les esposes principales. Les demás osamentas, en númberu de 57, seríen d'otres dames nobles, quiciabes les esposes secundaries o miembros de la corte, soterraes conxuntamente.[5]

Topáronse tamién acomuñaos diversos oxetos, como oreyeres d'oru, plata y d'otres aleaciones metáliques, recipientes de cerámica, oxetos de piedra tallada, cuchiellos ceremoniales, un quero de piedra de Huamanga, aguyes, duviellos de colores, ente otros, faciendo un total de 1200 oxetos en bon estáu de caltenimientu, d'inconfundible estilu wari. Toos estos afayos dar a conocer en xunu de 2013.[5]

El Señor de Wari editar

Ye un afayu arqueolóxicu[6] dau a conocer en febreru de 2011.[7] N'efeutu, en Espíritu Pampa, distritu de Vilcabamba, provincia de La Convención, departamentu del Cuzco, atopóse un complexu funerariu en que la so tumba principal, perteneciente a un dignatariu del Imperiu wari,[8] topáronse un pectoral, una mázcara de plata, 223 cuentes del mesmu metal, 17 pieces d'oru y más de 100 pieces de cerámica.

L'afayu del Señor Wari de Vilcabamba foi comparáu n'importancia cola del Señor de Sipán.[9][10]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Giersz, Milosz; y Pardo, Cecilia (eds.) (2014): Castiellu de Huarmey. El mausoléu imperial wari. Lima: MALI (Muséu d'Arte de Lima).
  • Lumbreras, Luis Guillermo (2011): L'imperiu wari. Lima (Perú): IFEA.

Referencies editar

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 Julián Santillana (2000). «Los estaos panandinos: Wari y Tiwanaku», Teodoro Hampe Martínez: Historia del Perú. Barcelona: Lexus. ISBN 9972-625-35-4.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Federico Kauffmann Doig (1998). «Los liberteños ancestrales», Varios autor: Gran enciclopedia de Perú. Barcelona: Lexus. ISBN 9972-625-13-3.
  3. Pozzi-Escot B., Denise (1982): «Escavaciones en Qonchopata», artículu publicáu na revista Gaceta Arqueolóxica Andina I, nᵘ 4-5, páx. 9. Lima (Perú): INDEA, 1982.
    Silva Sifuentes, Jorge Y. T. (Moyobamba, 1949): Orixe de les civilizaciones andines. Publicáu nel sitiu web Issuu.com. Nun tien fecha, pero tien de ser posterior a 1998, yá que na páxina 13 (de 218) menta'l devastador mega-Neñu qu'afaró Perú en 1997-1998. Consultáu'l 17 de marzu de 2016.
  4. 4,0 4,1 «Importantes afayos nel complexu arqueolóxicu Wari». Consultáu'l 23 de marzu de 2015.
  5. 5,0 5,1 Wilfredo Sandoval Bayona (28 de xunu de 2013). «Gran afayu wari en Huarmey 63 momies y 1200 oxetos d'oru y plata». El Comercio. http://elcomercio.pe/actualidad/1596119/noticia-gran-afayu-wari-huarmey-63-momies-1200-oxetos-oro-plata. 
  6. «Descubrimientu de tumba de personaxe wari nun territoriu cusqueño que s'ignoraba que yera parte de la cultura wari», artículu nel diariu El Comercio, del 25 de febreru de 2011.
  7. «Topen un señor wari na selva del Cusco», artículu en El Comercio, 24 de febreru de 2011.
  8. «Semeya de pieces del Señor de Wari», artículu del 24 de febreru de 2011 nel diariu El Comercio (Lima).
  9. «El Señor de Wari ye comparáu n'importancia col Señor de Sipán», artículu en El Comercio del 23 de febreru de 2011.
  10. «Afayu de restos del Señor de Wari», artículu en Azteca Noticies del 23 de febreru de 2011. Ver semeya de parte del complexu arqueolóxicu.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.