Los cumanos, conocíos en Rusia en llingua eslava como pólovtsy o polovtsianos (turcu: Kumanlar, húngaru: kunok, rusu: Пóловцы, pólovtsy, ucraín: Половцi, pólovtsi), son un exónimo n'Europa Occidental pa los cupchacos o kupchakos occidentales, una tribu nómada del grupu túrquico occidental qu'habitó'l norte del mar Negru y el ríu Volga y asitióse en diverses partes d'Europa central y oriental como n'Hungría y Rumanía mientres el sieglu XIV.

Infotabla de grupu humanuCumanos

Tipu Pueblu
Llingua Idioma cumano
Cambiar los datos en Wikidata
El campu de batalla d'Igor Sviatoslávich contra los pólovtsy por Víktor Vasnetsov.
Mapa de Besarabia.
Ilustración d'Iván Bilibin pal Cantar de les huestes de Ígor.

Falaben el cumano, güei una llingua muerta documentada nel Codex Cumanicus, un manual llingüísticu usáu polos misioneros católicos.

Historia editar

Los cumanos entraron nes tierres qu'anguaño conformen el sur d'Ucraína, Moldavia, Valaquia y Transilvania aproximao nel sieglu XI. Una vegada conquistada esta área, siguieron les sos razias y rampiñes al Imperiu bizantín, el Reinu d'Hungría y el Rus de Kiev.

Los cumanos en Bulgaria editar

En 1089 fueron ganaos por Ladislao I d'Hungría. En aliándose colos valacos y los búlgaros mientres la rebelión valaco-búlgara llevada a cabu polos hermanos Iván Rustan y Pedro de Veliko Tárnovo, créese que los cumanos desempeñaron un importante papel na victoria final de dichu llevantamientu contra Bizanciu y na restauración de la independencia de Bulgaria 1185.

Considérase que los hermanos, fundadores de la dinastía Rustan, pudieron ser completa o parcialmente d'ascendencia cumana. Dos dinastíes posteriores del Segundu Imperiu Búlgaru, la dinastía Terter y la dinastía Shishman, fueron tamién parcialmente cumanas.

Los cumanos n'Hungría editar

Los cumanos fueron ganaos en munches ocasiones mientres la primer metá del sieglu XI depués de les sos incursiones nel reinu d'Hungría. El rei Salomón d'Hungría y Ladislao I d'Hungría fueron los principales comandantes de les campañes anticumanas y ganar en 1068 na batalla de Cserhalom, en 1085 na batalla de Kisvárda y en 1091 na batalla xunto al ríu Tarreces.

Los cumanos sufrieron una gran derrota a manes del Gran Príncipe Vladímir II Monómaco de Kiev nel sieglu XII y fueron estrozaos polos tártaros en 1238, dempués de lo que la mayoría fuxó de Valaquia y Moldavia pa buscar abellugu n'Hungría, Bulgaria y l'Imperiu bizantín. Dempués de munchos enfrentamientos colos húngaros, fueron finalmente espulsaos del so país y xuniéronse a los sos parientes de Bulgaria. Sicasí, dalgún tiempu dempués un gran númberu de cumanos foi reinvitado a vivir n'Hungría. Los que quedaron esvalixar na estepa de lo qu'anguaño ye Rusia y xuniéronse al kanato de la Horda d'Oru.

Tres estes derrotes empezaron finalmente a asitiase nel territoriu húngaru y a adoptar l'estilu de vida húngara cristiana.

El rei Béla IV d'Hungría (1202-1270) dexó la so asimilación cultural, faciéndolos adoptar la fe cristiana y l'idioma húngaru, en cuenta de autoriza-yos a vivir n'Hungría y defendela ante agresor. D'esta manera, nel sieglu XIII, los cumanos occidentales adoptaron el Catolicismu Romanu de los húngaros, ente que los cumanos orientales convertir al Islam de los mongoles.

La diócesis católica de los cumanos fundar en Milcov en 1227 ya incluyía l'actual Rumanía y Moldavia. Caltuvo esti títulu hasta 1523. La descendencia de los cumanos islámicos del este anguaño atópase ente los pueblos cazacu, kirguís, baskirio, karachái, balkario, karakalpak, nogay, tártaru de Kazán y del Volga, tártaros de Crimea, cumuco y keraim.

A mediaos del sieglu XIII, el rei Ladislao IV d'Hungría (1262-1290) foi moteyáu "Ladislao el cumano", yá que'l so padre, el rei Esteban V, tomara por esposa a una princesa cumana. Ladislao IV pasó gran parte del so tiempu arrodiáu de cumanos y inclusive adoptando parte de la so vistimienta y costumes, pos yera metá húngaru metá cumano. Cola so muerte, terminaría la importancia acuñada a los cumanos n'Hungría y posiblemente eslleiéronse totalmente ente la población húngara.

Los cumanos na actual Rumanía editar

La influencia cumana na rexón de Valaquia y Moldavia foi tan grande que los sos primeros gobernantes llevaben nomes cumanos: dalgunos piensen que'l fechu de que fueren o non etnies valaco-rumanes o cumanas ye históricamente irrelevante y malo de probar. Sicasí, teniendo en cuenta que dos d'ellos gobernaron territorios que d'antiguo pertenecíen a los líderes rumanos mentaos nel Diploma de los Caballeros Hospitalarios dende 1247 y, entá más, teniendo presente que nun hai evidencia arqueolóxica dalguna que demuestre la presencia siguida de población cumana (solamente documentos húngaros nos qu'apaez población valaca que pagaba los sos impuestos), dellos historiadores determinaron que Bassarab I y Tihomir fueron tan rumanos como la población a la que gobernaben. El primeru, fíu del Príncipe Tihomir de Valaquia, llogró la independencia d'Hungría a principios del sieglu XIV. El nome Bassarab o Basarabo considerar d'orixe cumano y significa "Rei Padre".

Tamién la zona entendida del actual país de Moldavia y Odesa recibe'l nome de Besarabia, de xuru pola mesma causa. Entós, teniendo en cuenta que dambos nomes son d'orixe cumano y que cuando Basarab gobernó dellos claustros ya ilesies recibieron nome cumano, la teoría más aceptada ye qu'él y el so padre yeren d'orixe cumano (Tihomir tomó como esposa a María, fía del Voivoda valaco Bărbat, heredando d'esta manera'l tronu).

Legáu editar

Magar los cumanos fueron gradualmente asimilaos nos poblaos europeos orientales, los sos nomes pueden trate entá güei día en topónimos tan alloñaos ente sigo como Kumanovo, nel nordeste de la República de Macedonia, Comăneşti en Rumanía y Comana en Dobruja. Los cumanos tamién s'establecieron n'Hungría y dexóse-yos autogobernarse. Nesti país, la pallabra aplicada a los cumanos (kún) entá se caltién nos nomes de provincies, como Bács-Kiskun y Jász-Nagykun-Szolnok, y de ciudaes como Kiskunhalas, Kiskuknszentmiklós, etc. Nes provincies onde fueron asimilaos, munchos apellíos deriven de les pallabres que s'usaben pa designar a esti pueblu (como coman, Kuman o kun). Topónimos d'orixe cumano pueden atopara especialmente nos condaos rumanos d'El Condao Vaslui y Condáu Galaţi, ente ellos los nomes de dambos condaos.

En Bulgaria, nomes de llugares referíos a los cumanos pueden atopase en delles villes, por casu Kumanite en Provincia Gabrovo y Kumanovo na Provincia de Varna.

Hai persones famoses que lleven estos apellíos, como la ximnasta Nadia Comăneci, la poeta Otilia Coman (Ana Blandiana) y el futbolista Gigel Coman, toos rumanos. Pueden vese tamién estes buelgues nos apellíos búlgaros Kumanov (Kumanova en femenín), na variante macedonia Kumanovski (Kumanovska en femenín) y nel húngaru Kun/Kún.

Pa saber más sobre la rellación ente los rusos y los cumanos (pólovtsy en rusu), vease la batalla del ríu Stugna, la batalla del ríu Kalka y el Cantar de les huestes de Ígor. Delles Dances Polovtsianas figuren en El príncipe Ígor, la ópera d'Aleksandr Borodín.

Cultura editar

A pesar del so estatus históricu, los oríxenes étnicos de los cumanos son inciertos, anque les sos carauterístiques antropolóxiques suxuren que'l so orixe xeográficu pudo ser Asia central, al sur de Siberia.[1][2] Robert de Clari, historiador medieval francés, describió a los cumanos como guerreros nómades que nun habitaben cases nin granxes sinón que vivíen en tiendes y comíen lleche, quesu y carne. Los caballos llevaben un sacu col alimentu atao a les bridas, y nun día y una nueche podíen acaballar siete mansio (díes de viaxe), dir de campaña ensin llevar nengún equipaxe, y cuando tornaben traíen tou lo que podíen cargar, llevaben pieles d'oveya y armábense con arcos compuestos y fleches. Rezaben al primer animal que víen pela mañana.[3][4] Los cumanos, como los búlgaros, yeren conocíos por beber el sangre de los sos caballos (cortando una vena) cuando se quedaben ensin agua y taben lloñe de cualquier fonte disponible. Otra interesante carauterística de los cumanos yeren les ellaboraes mázcares que portaben en batalla, a les que daben forma pa llevales sobre la cara.

Una carauterística típica yeren los bigotes. El traxe tradicional cumano consistía en pantalones y un caftán, cinxíos con una petrina. Los homes afaitaben la coroniella, ente que'l restu del pelo lo trenzaban. Los cumanos solíen llevar sombreros y cascos apuntiaos.

L'actividá principal de los cumanos yera la ganadería. Criaben caballos, oveyes, cabres, camellos y otru tipu de ganáu. Pel branu movíense al norte colos sos fataos y pel hibiernu, al sur. Dellos cumanos llevaben una vida semi-sedentaria y tomaben parte nel comerciu y l'agricultura. Principalmente vendíen y esportaben animales, sobremanera caballos y productos animales. Los cumanos tamién desempeñaron el papel d'intermediarios nel comerciu ente Bizanciu y Oriente, que pasaba al traviés de los puertos de Surozh, Oziv y Saksyn. Munches rutes terrestres ente Europa y Oriente Próximu travesaben territorios cumanos: el Zaloznyi, el Solianyi y el Varangian. Les ciudaes cumanas —Sharukan, Suhrov y Balin— apaecieron na cuenca del ríu Donets y nelles solamente habitaben cumanos. Al tar cerca de los principaos de la Rus de Kiev, los kan cumanos y otres importantes families empezaron a faer los sos nomes más eslavos, por casu: Yaroslav Tomzákovych, Hlib Tyriiévych, Yurii Konchákovych y Danylo Kobiákovych. Les families principesques ucraínes de cutiu emparentaban por aciu el matrimoniu colos kanes cumanos, lo que menguaba les guerres y los conflictos. Delles vegaes, los príncipes y kanes llibraron campañes conxuntes, por casu, en 1221 atacaron la ciudá comercial de Sudak nel mar Negru, dirixida pola dinastía selyúcida y qu'interfería nes actividaes comerciales Rus’-cumanas.[5]

Nicetas Choniates, al describir una batalla en Beroe a finales del sieglu XII, apurrió una interesante descripción de les téuniques de batalla nómades de los cumanos:

Ellos [los cumanos] lluchaben a la so manera tradicional, aprendida de los sos padres. Atacaben, disparaben les sos fleches y empezaben a lluchar con llances. Dempués de poco tiempu'l so ataque convertir en fuxida pa obligar al enemigu a escorrelos. Entós, ellos daben la cara en cuenta del llombu, como aves travesando l'aire, y lluchaben de frente colos sos asaltantes con entá mayor valentía. Faíen esto delles vegaes, y cuando s'impunxeron sobre los romanos [bizantinos], dexaron de dase la vuelta nunca más. Tomaron les sos espaes, soltaron un ruxíu espantible y cayeron sobre los romanos más rápidu qu'un pensamientu. Apoderábense y masacraban a aquellos que lluchaben con valor y tamién a aquellos que se portaben de forma cobarde.[6]

Bibliografía adicional editar

Referencies editar

  1. Paloczi Horvath 1998, 2001.
  2. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/430/2/tz_en3387.pdf
  3. As mentioned in Robert de Clari's chronicle.
  4. Ovidiu Pecican Troia Venetia Roma
  5. Internet Encyclopedia of Ukraine, "Kyivan Rus' 1015-1132: From Yaroslav the Wise to Mstyslav the Great". http://encyclopediaofukraine.com/History.asp#Topic_6
  6. István Vásáry, Cumans and Tatars Oriental Military in the Pre-Ottoman Balkans 1185-1365, Cambridge University Press, 2005, 55-56.
  • István Vásáry (2005) "Cumans and Tatars", Cambridge University Press.
  • Gyárfás István: A Jászkunok Története: [1] http://vfek.vfmk.hu/00000097/toc/index.html
  • Györffy György: A Codex Cumanicus mai kérdései
  • Györffy György: A magyarság keleti elemei
  • Hunfalvy: Etnographia
  • Perfecky (translator): Galician-Volhynian Chronicle

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar