Curtis

conceyu gallegu de la provincia de La Coruña

Curtis ye un conceyu español asitiáu na provincia de La Coruña y perteneciente a la contorna de Betanzos, na Comunidá Autónoma de Galicia.

Curtis
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia d'A Coruña
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Cabezaleru/a del gobiernu Javier Francisco Caínzos Vázquez (es) Traducir
Nome oficial Curtis (gl)[2]
Códigu postal 15310/ 15379 (Curtis)
Xeografía
Coordenaes 43°08′21″N 8°02′08″W / 43.1392°N 8.0356°O / 43.1392; -8.0356
Curtis alcuéntrase n'España
Curtis
Curtis
Curtis (España)
Superficie 117.5 km²
Altitú 490 m
Llenda con Sobrado, Vilasantar, Mesía, Oza-Cesuras, Aranga y Guitiriz
Demografía
Población 4135 hab. (2023)
- 1981 homes (2019)

- 2002 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.37% de provincia d'A Coruña
0.15% de Galicia
0.01% de España
Densidá 35,19 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
curtis.gal
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu ta na llocalidá de Teixeiro, el nucleu de población más importante. Cuenta con unes escelentes comunicaciones y una población de 4.160 habitantes. A pesar de cuntar con una estensa zona rural poblada d'aldegues; cuenta amás con dos nucleos de población nos que vive la mayoría de la población y que suponen la cara más moderna del conceyu, Curtis y Teixeiro.

Población en 2014: 4.160 habitantes según l'INE.

Cai en Curtis.

Llendes editar

El conceyu llinda al:

Demografía editar

Curtis cuenta con 4 parroquies y 142 nucleos de población pero la población s'estructura en dos nucleos urbanos. Esti eleváu númberu d'aldegues y nucleos de población faen qu'haya una densidá de población de 1,2 nucleos de población per quilómetru cuadráu, bien cimeru a la media provincial de 0,82. Munches aldegues sufrieron una reducción de la so población debíu al éxodu a la ciudá o a los nucleos cercanos. Población de los cuatro entidaes parroquiales:

  • Fisteus (Santa María de Fisteus) 559 habitantes.
  • Santaia (Santolaya de Curtis) 1819 habitantes.
  • Foxado (Santa María de Foxado) 412 habitantes.
  • Curtis-Estación (Santa María de Lourdes) 1369 habitantes.

Los dos nucleos urbanos del conceyu atópense asitiaos y tienen la siguiente población: Teixeiro, capital municipal, ta na parroquia de Santolaya de Curtis la cual da nome al conceyu, cuenta con una población de 1067 habitantes. Curtis, el nucleu urbanu de mayor población del conceyu, ta asitiáu na parroquia de Santa María de Lourdes y cuenta con una población de 1220 habitantes.


Fonte: INE Archivu

Xeografía editar

El conceyu estender a lo llargo d'un gran pandu que s'atopa nel centru de Galicia. Dicha pandu ye imperfecta, tien ciertu enclín en direición (mariña) oeste-noroeste y presenta nidies ondulaciones a lo llargo del territoriu del conceyu. La media d'altitú del términu municipal ye de 510 metros, el monte más altu del conceyu ye'l (O Enxameado) con una altitú de 602 metros pero nun ye'l llugar de mayor altitú, yá que al este del conceyu, na parroquía de Santa María de Foxado, atopamos altitúes de 640 metros derivaes de les estribaciones d'A Serra da Cova da Serpe. El paisaxe del conceyu carauterizar por una trupa rede de ríos y regatos que vertebra'l territoriu. La mayoría de los mesmos pertenecen a la rede hidrolóxica del ríu Mandeo, principal calce hídricu, que crucia'l conceyu en direición sur (conceyu de Sobrado dos Monxes, onde naz) y abandónanos en direición norte (conceyu de Aranga). El so principal afluente nel nuesu conceyu ye'l Deo y segundu caude hídricu n'importancia. De siguío tenemos de destacar el Mendo, tamién afluente del Mandeo, pero nel so tramu final, cerca de la desaguada. Un pequeñu porcentaxe de la rede hidrolóxica del términu municipal, pertenez a la cuenca del ríu Tambre. Tenemos De destacar el ríu Cabalar, afluente destacáu del Tambre nel so tramu altu, que naz nes proximidaes de (O Enxameado). Tamién se debe mentar que nel añu 2013, consiguióse que'l territoriu del conceyu de Curtis catalogar por parte de la UNESCO, como una reserva de la biosfera, dientro de la candidatura de la "Reserva de la Biosfera Mariñas Coruñeses y Terras do Mandeo". Esti reconociemiento supón que los conceyos integrantes d'esta Reserva de la Biosfera, caltengan los sos sistemes tradicionales d'esplotación, llevaos con respetu y sostibilidad per parte de les socesives xeneraciones, permitindo la llegada al presente y futuru d'una serie de valores naturales y culturales a caltener pal legáu de les xeneraciones futures, como heriedu que-yos dexe valorar y amar la so tierra. Amás, esti conceyu tien unha gran cantidá de territoriu rural dedicáu na so mayor parte a l'agricultura gracies a les facilidaes del terrén pa ser trabayáu, qu'oldea colos sos dos nucleos urbanos nos que s'asitia una actividá destacable de servicios ya industria.

Víes de comunicación editar

La situación estratéxica del conceyu, sobre 50 km de media de distancia a capitales tan importantes como son: La Coruña, Lugo y Santiago de Compostela, faen d'esta llocalidá un centru neurálxicu de comunicaciones.

  • Tren: El tren qu'escurre ente La Coruña y Palencia y que tien parada tantu en Curtis como en Teixeiro.
  • Carretera: La principal vía de comunicación del conceyu de Curtis ye la N-634, que crucia'l conceyu direición este oeste. Dicha vía de comunicación enllaza cola Autovia del Noroeste (A-6) na llende ente'l conceyu de Curtis y Guitiriz, pero perteneciendo dichu enllaz yá a esti últimu conceyu. De rangu autonómicu crucien el conceyu dos víes en direición ambes norte-sur. Son la AC-231 que xune: A Castellana (Aranga), Teixeiro, As Crucies (Sobrado dos Monxes) y Sobrado dos Monxes y la AC-230 que remata nel pueblu de Curtis, proveniente de Montesalgueiro (Aranga). A nivel provincial y municipal el conceyu cunta con una vasta rede de caminos y pistes que xunen los múltiples nucleos de población.

Nel términu municipal hai dellos taxis, paraes d'autobuses que xunen los dos nucleos urbanos coles ciudaes d'A Coruña y Santiago de Compostela y les yá mentaes estaciones de tren. Por tanto tenemos de dicir que se trata d'unu de los conceyu del interior de Galicia con meyores comunicaciones.

Historia editar

La historia del conceyu de Curtis ta estrechamente rellacionada a los conceyos vecinos de Sobrado y Vilasantar. De fechu esisten dos parroquies col nome de Curtis, una d'elles nel mesmu conceyu al cual da nome, Santolaya de Curtis (Santaia), y San Vicente de Curtis, en Vilasantar. De la unión d'estes parroquies formóse "o Coto de Curtis", na histórica provincia de Santiago. Fueron dixebraes pola división municipal que se llevó a cabu mientres el sieglu XIX. De la dómina prerromana alcuéntrense dellos campos de "mámoas". Pela so parte, tienen de destacar los restos de dómina romana que se caltienen, un campamentu militar na aldea d'A Cidadela, perteneciente al conceyu vecín de Sobrado dos Monxes. Dicha aldega atopar a escasos dos quilómetros del nucleu de la parroquia de Santolaya de Curtis (Santaia). Del nome de dichu campamentu, Cohors I Celtiberorum Equitata civium romanorum, abarrúntase que pudo derivar el topónimu de Curtis. En Castelo (parroquia de Santa María de Foxado, Curtis) esiste un castru nel que s'afayaron importantes xacimientos arqueolóxicos y xoyes d'oru. Esto confirma la esistencia d'una importante población prehistórica. Los conceyos de Curtis, Vilasantar, Sobrado y delles tierres más formaben el Condáu de Présaras, unu de los más importantes dende la dómina sueva, hasta qu'en sieglu X, los condes Hermenegildo y Paterna fundaron el monesteriu de Sobrado. Mientres les invasións bárbares, en sieglu IX, el conceyu de Curtis nun quedó al marxe de los saqueos y foi amburáu'l monesteriu de Santolaya de Curtis.

Les parroquies qu'integren l'actual conceyu pertencían nel Antiguu Réxime a tres jurisdicción: Curtis, Fisteus y Sobrado. En 1812 creáronse los conceyos de Curtis y Fisteus, vixentes hasta 1814 y ente 1820-1823. En 1834 Curtis pasó a formar parte do partíu xudicial de Arzúa y les sos llindes quedaron establecíos en 1836. La parroquia de Santa María de Lourdes crear en 1925, segregada de la de Fisteus. Otros datos tamién nos falen de la importancia histórica del conceyu de Curtis, por casu, les Cases Blasonadas en San Cibrá y Balter (cerca de la ilesia de Fisteus); a "Ponte Vella" de la Castellana; la Casa Abeledo (cerca de la ilesia de Foxado) o'l Palaciu de Santaia. Más apocayá, el fechu históricu que más relevancia tuvo pal términu municipal foi'l pasu de la llinia ferrial Palencia-A Coruña qu'inauguró Alfonsu XII en 1883. Mientres enforma tiempu, y con un enllaz que se faía per carretera con Santiago de Compostela, este foi unu de los pocos enllaces pa llegar al pandu castellanu dende la ciudá xacobea. Foi, ensin dulda, un gran factor pal desendolque y la puxanza económica de la contorna y especialmente del conceyu nesta dómina.

Zona industrial editar

Ente'l Centru Penitenciariu de Paradela y nes proximidaes de la capital municipal, Teixeiro, llevantóse un polígonu industrial. Ye unu de los más grandes de Galicia en superficie. Na actualidá, la empresa de mayor importancia que s'atopa instalada en dichu polígonu industrial, tratar d'una planta de biodiésel perteneciente a la multinacional Abengoa. Tamién s'atopen nel polígonu delles empreses de tresportes, ellaboración y tresformamientu de piedra, investigación de nuevos materiales, construcción metálica y de prefabricaos. Vamos Destacar d'últimes un puntu llimpiu y la construcción de dellos pabellones pa la futura instalación de nueves empreses. Tamién nel ámbitu industrial, cabo faer una mención particular a una gran empresa, orixinaria del pueblu de Curtis, como ye LOSAN. Nel pueblu orixinariu de dichu grupu empresarial, ta asitiada una fábrica de tresformamientu de la madera, sector nel que ta especializáu LOSAN. Por tanto, tenemos de dicir que'l conceyu de Curtis, anque se trata d'un conceyu eminentemente rural y enmarcáu en plenu ámbitu rural gallegu, ye una islla no referente a la producción industrial y de sirvíos qu'empresta a la so área circundante. D'últimes tenemos de destacar la esistencia d'una cooperativa agraria de cierta relevancia (CU.SO.VI.A.ME.) en Santalla, asitiada na mesma parroquía que la capital municipal, Santolaya de Curtis, a 2,5 km y mediu del centru de Teixeiro. La situación d'esti conceyu pal establecimientu d'industries ye envidiable, non solo pola so amplia superficie industrial, sinón tamién polos sos escelente comunicaciones per carretera y ferrocarril.

Parroquies editar

  • Fisteus (Santa María de Fisteus)
  • Santaia (Santolaya de Curtis)
  • Foxado (Santa María de Foxado)
  • Curtis-Estación (Santa María de Lourdes)
 
Lucas Vázquez, futbolista nacíu en Curtis.

Personaxes pernomaos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Data d'espublización: 30 abril 2013. Editorial: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar