El términu cutícula utilizar pa referise a una variedá de duros revestimientos non minerales esteriores na totalidá o ayundes d'un organismu, al qu'apurren proteición. Dellos tipos de "cutículas" nun son homólogues, y difieren nel so orixe, la so estructura, la so función y la so composición química.

Anatomía humana editar

 
Anatomía de les partes básiques d'una uña humana. La cutícula de la uña denominar eponiquio.

Na anatomía humana, la cutícula referir a delles estructures, non solo al eponiquio de la uña, esto ye, a les capes de les célules epidérmiques o queratinocitos que producen la queratina, proteína del cuernu y tamién a la capa superficial de célules sobrepuestes que cubren la exa del pelo (cutícula pili) que zarra'l pelo nos sos folículos.

Cutícula d'invertebraos editar

La cutícula de los invertebraos ye una estructura de múltiples capes sobre la epidermis de munchos invertebraos, por casu Nematodes[1] y artrópodos, nos cualos forma un exoesqueleto.

Los principales componentes estructurales de la cutícula de los nemátodos son proteínes, coláxenu y proteínes especializaes insolubles bien enxareyaes conocíes como cuticlins, xunto con glicoproteínas y lípidu.[2]

El principal componente de la cutícula d'artrópodos ye la quitina, un polisacáridu compuestu d'unidaes de N-Acetilglucosamina, xunto con proteínes y lípidos. Les proteínes y la quitina tán enxareyaes contribuyendo a la so rixidez. La rixidez ye una función de los tipos de proteínes y la cantidá de quitina. Cuanto más aceda ye la proteína, más nidia ye la cutícula. Créese que les célules epidérmiques producen proteínes y tamién controlen el tiempu y la cantidá de proteínes a ser incorporaes na cutícula.[3]

Botánica editar

 
Cera epicuticular que cubre la cutícula d'una fueya de Hosta fai qu'ésta seya hidrofóbica. L'agua, incapaz de moyar la cutícula, forma perlles y esmuzse, llevando'l polvu y la contaminación soluble con ella. Esta propiedá de autolimpieza llámase indistintamente "ultrahidrofobicidad" o "ultraoleofobicidad" en revistes téuniques. Más popularmente conozse como'l efeutu lotu.

En botánica, les cutículas de les plantes tán protexíes, hidrofóbiques, cubierta por cera producida poles célules de la epidermis de les fueyes, biltos tienros y tolos demás órganos de les plantes aérees. Les cutículas embriven la perda d'agua y conducentemente amenorguen la entrada de patóxenos por cuenta de la so secreción serosa.

Los principales componentes estructurales de les cutículas de les plantes son polímeru únicos de cutina y/o Cutan, trescalaos con cera.

Les cutículas de les plantes funcionen como barreres de permeabilidá pa l'agua y pa materiales hidrosoluble (solubles n'agua). La cutícula evita que la superficie de les plantes s'amugue y ayuda a prevenir que les plantes ensúguense. Plantes xerófiles como'l cactus tienen cutículas bien grueses que los ayudar a sobrevivir nos climes grebos. Les plantes que viven n'ambientes con oral marín pueden tener tamién cutículas más grueses que los protexen contra los efeutos tóxicos de la sal.

Delles plantes, especialmente les afeches a la vida n'ambientes húmedos o acuáticos, tienen una resistencia estrema a la humectación. Un exemplu bien conocíu ye'l Lotu Sagráu[4] Esta adautación nun ye puramente l'efeutu físicu y químicu d'una capa de cera, sicasí; depende en gran midida de la forma microscópica de la superficie.  Cuando una superficie hidrófoba ta esculpida en zones microscópiques, regulares, elevaes y dacuando en patrones fractales, demasiaes altes y demasiáu estrechamente espaciadas pa la tensión superficial del líquidu pa dexar que cualquier fluxu nel espaciu ente los pandos, entós l'área de contautu ente les superficies líquidu y sólidu pue ser amenorgáu a menos d'una décima parte de lo qu'una superficie continua dexa.[5] L'efeutu ye amenorgar sustancialmente la humectación de la superficie.[6]

Micoloxía editar

Cutícula ye un términu utilizáu pa la capa esterna de texíu de basidiocarpo d'un hongo, o "cuerpu de fruta". El términu alternativu pileipellis significa "piel" d'un "tope", en llatín, y "tope" significa "fungu",[7] y podría ser téunicamente preferible, pero ye seique demasiáu complicáu pal usu popular. Ye la parte removida en "peeling" cogordes. Per otru llau, una cierta terminoloxía morfolóxica en micoloxía fai distinciones más fines, tales como los descritos nel artículu sobre'l "pileipellis". 

Sía como fora, el pileipellis (o "piel") ye distinta de la trama, el texíu carnoso interior d'un fungu o cuerpu granible similares, y tamién de la capa de texíu del espora-tresporte, el himenio.

Referencies editar

  1. About the roundworm cuticle Archiváu el 11 de marzu de 2007 na Wayback Machine.
  2. Page, A. P. and Johnstone, I. L. (Mar 19, 2007) The cuticle, In: WormBook, ed. by Jm Kramer & D. G. Moerman.
  3. "insect physiology" The McGraw-Hill Encyclopedia of Science of Technology, Vol. 9, p. 233 2007
  4. Quere, D.; Surface chemistry.
  5. Onda T., Shibuichi S., Satoh N., Tsujii K.; "Super-Water-Repellent Fractal Surfaces"; Langmuir, 1996, 12 (9), pp 2125–2127, doi:
  6. Von Baeyer, H. C., The lotus effect, The Sciences, 2000, January/February, 12
  7. Jaeger, Edmund C. (1959).


10.1021/la950418o