Los dacios[1] (llatín Dacī, griegu Dákai) fueron los antiguos habitantes de Dacia (que correspuende a l'actual Rumanía) y a partes de Mesia nel sureste d'Europa.

Infotabla de grupu humanuDacios

Tipu etnia
Cambiar los datos en Wikidata
Dacia mientres el reináu de Berebistas ,nel 82 e.C.

Falaben el daciu, que nun foi identificáu con certidume, pero tien venceyos col traciu, l'albanés y otres llingües balcániques.
La primer vegada que se-yos menta ye nes fontes romanes, pero de manera unánime'l autores clásicos consideren a los dacios una caña de los getas, un pueblu traciu conocíu dende la Grecia antigua polos escritos.
Estrabón especificó que los dacios yeren los getas que vivíen nel área de la Llanura panónica y en Transilvania, ente que los mesmos getas gravitaban na mariña del mar Negru, en (Escitia Menor).

Aproximao, Dacia taba delimitada al sur pel ríu Danubiu (entós llamáu Istros) o dacuando tamién pelos montes de los Balcanes (entós Hemus), incluyendo asina la rexón de Dobrudja, habitada polos getas y onde entraron en contautu col mundu griegu; al este, pol mar Negru (entós Pontus Euxinus) y pel ríu Dniéster (Tyra), anque había munchos asentamientos dacios ente'l Dniéster y el ríu Bug del Sur; y al oeste, pel ríu Tisza (Tisi), anque dacuando tamién se cuntaben árees asitiaes ente esti ríu y el Danubiu mediu. Correspuende, poro, los estaos actuales de Rumanía y Moldavia y pequeñes partes de los de Bulgaria, Serbia, Hungría y Ucraína.

Ente los años 82 e.C. y la conquista romana del 106 de nuesa yera, esistió un reinu daciu d'estensión variable. La so capital, Sarmizegetusa, foi destruyida polos romanos pero la nueva ciudá qu'estos fundaron pa dirixir la provincia tomó en parte'l so nome (Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa).

Población de los dacios editar

 
Dacia.

Taba poblada por getas o dacios y les tribus Tyra y teuriscos, supuestamente d'etnia tracia. Tucídides diz que yá vivíen a mediaos del sieglu VI e.C. , mientres la espedición de Darío I de Persia, y más tarde siguieron a Sitalces como xefe de la confederación tribal tracia de los odrisios.

Los dacios o getas pertenecíen a la familia iliriotracia. Les tribus dacies teníen rellaciones pacífiques y belicoses coles d'otros pueblos vecinos, como los celtes, los antiguos xermanos, los sármates y los escites, pero fueron muncho más influyíes polos antiguos griegos y romanos. Estos postreros, finalmente, conquistaron y asimilaron lingüísticamente y culturalmente a los dacios.

La so población yera alredor de 2 000 000 habitantes, estimación dada poles fontes contemporánees alrodiu de los 200.000 efectivos aconceyaos na movilización total del so exércitu. De normal, el númberu de tropes equival a un 1/10 del total de la población.

Relixón editar

La relixón de los dacios tenía una cierta influencia de la relixón helénica. Asina, tenía tou un panteón de dioses que s'identificaben con dalgún elementu del mediu natural. Zamolxys yera'l dios supremu y de tola tierra, yera, amás, la divinidá de los vivos y los muertos, del mundu soterrañu y de la vida dempués de la muerte. Gebeleizis yera'l dios del fueu, de la guerra y de l'agua, y piénsase que ye l'homólogu del dios nórdicu Thor. Derzis yera'l dios de la salú. Bendis yera la diosa del campu, venceyada a la maxa, al amor yá la maternidá. Finalmente, la diosa Kotys yera reinar madre de la mitoloxía dacia.

Periodu macedoniu editar

Mientres la espedición de Filipo II de Macedonia en Tracia, los tribales ocupaben les rexones ente'l Danubiu y los Balcanes. Fueren movíos apocayá por Kelt, que probablemente yeren un pueblu celta, y ellos espulsaren a los getas escontra l'otru llau del ríu. Alexandru Magnu, el 335 aC, atopó a los getas al otru llau del Ister, con unos diez mil guerreros y cuatro mil caballeros. Alejandro crució'l ríu de nueche y por sorpresa, ganó a los getas y conquistó la so capital.

Lisímaco de Tracia editar

El 292 aC, Lisímaco de Tracia, nuna guerra agresiva contra los getas, entró hasta'l corazón del país, pero nes llanures de Besarabia cortóse-y la retirada y tuvo que rindise. Lisímaco caltuvo la vida y la llibertá pola arrogancia del rei Dromíketes, que llogró un botín importante del saquéu del campamentu griegu y del rescate de los prisioneros (nos años 1545 y 1566 atopáronse depósitos de monedes en Thorda).

Celtes editar

Mientres la invasión de los galos (celtes), los getas tuvieron en guerra con ellos, pero fueron derrotaos y miles de getas fueron vendíos como esclavos n'Atenes (nesa dómina se documentan munchos esclavos colos nomes de Geta o Dacus o Davus). Dempués, paez que los getas sumen y surden los dacios.

Reináu de Berebistas editar

 
Imaxe del pueblu baxu daciu, que recibía'l nome de "comati".

Nun ta claro porque pasaron de llamase getas a llamase dacios. Estrabón diz que yeren dos pueblos distintos y que los getas vivíen a veres del Euxino y los dacios na parte occidental, nes fontes del Ister. Nel sieglu I aC, los romanos llamaben a la rexón Dacia y tou fai pensar que yeren un solu pueblu nel que la tribu de dacios algamara la hexemonía y la de los getas lo había perdíu.

Sicasí, el príncipe nativu Berebistas, contemporaneu de Xuliu César, ye llamáu rei de los getas. Esti rei travesó'l Ister, atacó a los bois y tauriscios y esterminar, y los getas causaron espantu a los romanos. Nel 10 e.C. , Augustu unvió a Léntulo contra ellos, qu'entós taben dirixíos por Cotis o Cotiso. Los romanos paez qu'avanzaron pol valle del Maros, pero la espedición nun tuvo resultaos.

Getas, dacios y romanos editar

Nesti periodu, los dacios enfrentáronse de cutiu colos romanos ensin resultaos decisives pa nenguna de les dos partes, hasta que los dacios, sol rei Decébalo, ganaron l'emperador Domiciano y obligar a axustar la paz en condiciones desfavorables, incluyíu'l pagu d'un tributu añal a Dacia (vease Decébalo).

Los romanos prepararon la vengación, que llevó a cabu Traxanu: l'añu 101 salió de Roma, pasó por Panonia, travesó'l Theiss y siguió el ríu Maros hasta Transilvania. La primera gran batalla colos dacios asocedió cerca de Thorda, nun llugar qu'entá agora llámase Prau de Traxanu (Pratum Traxanu). Decébalo pudo renegociar les condiciones de la paz en 104, pero convertir en tributariu de Roma, y una guarnición romana establecer na so capital, Sarmizegetusa, dirixida por Longinus. Traxanu tomó'l títulu de "Dácico".

Decébalo editar

Decébalo utilizó la paz pa rearmarse. Atacó a los iazigas, que yeren aliaos de los romanos, recibió desertores romanos y, finalmente, arrestó a Longinus y fixo saber que nun lo lliberar hasta la evacuación romana del país y la compensación polos gastos militares. Longinus envelenóse y el senáu romanu declaró la guerra a Decébalo.

Mientres esta segunda guerra dacia (105), Traxanu crució'l Danubiu pol llugar llamáu Puertes de Fierro, onde fixo construyir la célebre ponte flotante (empecipiáu escontra'l 103), y dirixó una parte del exércitu escontra ÁDENE, mientres él mesmu dirixía'l restu pol valle del Orsova y colaba direutamente contra la capital de Decébalo, Sarmizegetusa, que los dacios nun pudieron defender y amburaron antes de fuxir a los montes. Decébalo y otros nobles suicidar pa evitar cayer en poder de los romanos (según otres versiones, foi prindáu, y otros entá afirmen qu'escapó y finalmente foi atrapáu y muertu). Traxanu entró na capital en 106.

Conquista romana editar

 
La Dacia romana.

La Dacia convertir en provincia romana nel añu 107 (llamada Dacia Trajana o a cencielles Dacia), con unes llendes definíes: al oeste, el ríu Tysia (Thissa), que dixebraba'l país del de los iazigas metanastes, al norte, los montes de los Cárpatos, al este, el Hierasus hasta la confluencia col Ister, y al sur quedaba dixebrada de Mesia pol Danubiu.

La ponte construyida nes Puertes de Fierro aseguraba la comunicación coles tierres del sur, pero foi destruyíu por orde de Aureliano el 271 pa prevenir les incursiones de los bárbaros en Tracia. Tamién se construyeron calzaes, fundamentalmente trés, coneutaes cola vía Trajana, que pasaba pel sur del Danubiu. En 108 fundóse la nueva capital de la provincia romana, col nome de Ulpia Traiana Augusta Dacia Sarmizegetusa, cerca de l'antigua capital de los dacios.

Provincia romana editar

 
Relieves de la Columna de Traxanu.

La provincia de Dacia foi poblada con romanos de munches procedencies (la lleenda diz que Traxanu fixo matar a tolos habitantes masculinos del país, pero sábese qu'en munches rexones entá vivíen dacios mientres la ocupación romana). La nueva provincia yera consular y yera alministrada por legaos. Dos legión fueron aparcaes nel país.

El 129 los romanos decidieron fraccionala en dos partes, llamaes Dacia Inferior y Dacia Cimera. Marco Aurelio (161-180) estremar en tres provincies, llamaes respeutivamente Dacia Porolissensis (pela ciudá de Porolissum), Dacia Apulensis (pela ciudá de Apulum) y Dacia Malvensis (pela ciudá-desconocida-de Malva), con una capital y una asamblea comunes, pero caúna col so procurador, subordináu a un gobernador de rangu consular (procónsul).

Ente 180 y 190 el gobernador Sabinianus consiguió la llibertá de dolce mil esclavos dacios de too l'Imperiu romanu y restablecer en tierres del país d'onde salieren los sos güelos o bisagüelos cien años antes.

Dacia permaneció en posesión de Roma hasta'l reináu d'Aureliano (270-275), qu'en 271 ordenó la retirada al otru llau del Danubiu, dexando Dacia a los godos. Los colonos romanos fueron reinstalados al sur del ríu, ente l'alta y la baxa Mesia, nun distritu conocíu como Dacia Aureliana, que depués s'estremó en dos provincies: la Dacia Ripensis (a veres del Danubiu, con capital en Retiaria) y la Dacia Mediterránea (con capital en Serdica), que, xunto con tres provincies más formaron la diócesis de la Dacia.

Les rellaciones comerciales ente los dos llaos del ríu siguieron y la llingua llatina siguió subsistiendo nel norte. Anque l'espardimientu del cristianismu favoreció los contactos y la continuidá cultural, so los godos la civilización romana ysobremanera, la vida urbana, sumieron. Ulpia Traiana Sarmizegetusa, antes una ciudá romana con tolos elementos habituales (teatru, baños, foru), yá taba despoblada en 279.

La Dacia dempués de los romanos editar

 
Mapa de Dacia y de la rexón de los Balcanes, 1886.

Victufals, taifal y teruings son les tribus mentaes por tener l'abandonada provincia romana de Dacia en 350. Les evidencies arqueolóxiques suxuren que los gépidos taben apostando Transilvania con taifal y teruings. Los taifal, yá independientes de Gothia fixéronse federati de los romanos, de quien llograben el derechu pa instalase en Oltenia.

En 376 la rexón foi conquistada polos hunos, que la caltuvieron hasta la muerte d'Atila en 453. El pueblu de los gépidos, dirixíu por Ardarico, alzó ellí'l so reinu, que subsistió hasta que'l 566 foi destruyíu polos lombardos. Estos abandonaron el país antes y llegaron los ávaros (segunda metá del sieglu VI), qu'apoderaron la rexón mientres unos 230 años, hasta que'l so reinu foi destruyíu por Carlomagno en 791.

Coles mesmes, empezaron a llegar eslavos, que s'establecíen pacíficamente. Yeren consideraos la clase baxo y servil y dexábase-yos l'asentamientu pa favorecer la producción agrícola. Adulces estableciéronse en tol territoriu y fundiéronse con otros grupos qu'habitaben la rexón, como los celtes, los getas o los mesmos romanos.

Destruyíu'l reinu ávaro, el so llugar foi ocupáu polos maxares (húngaros), que nel sieglu IX entraron na Dacia y namái atoparon llabradores eslavos entamaos en cles y ensin nengún poder central. Estos eslavos yeren los valacos o vlakhs (ellos denominábense rumunii), que constituyíen un amiestu d'eslavos, celtes, getas, romanos y otros, y que tuvieren viviendo nos montes o en llugares alloñaos, anque predominaben los eslavos. Nel sieglu X los valacos yá taben sometíos a Hungría.

El 976 el príncipe búlgaru David foi asesináu por un vlakh o valaco. Bulgaria cayó en poder de Bizancio en 1019 y los valacos pasaron a ser aliaos de los bizantinos y sirvieron nel so exércitu, pero mientres el sieglu XI les incursiones de los pechenegues o patzinak (finalmente establecíos nel nordeste de Bulgaria) provocaron la emigración de munchos valacos y sobremanera de los dacoromanos del sur del Danubiu. Les guerres con Hungría y les incursiones de los Uzès, una tribu turca, escontra'l 1100, favorecieron entá más esta migración.

Estos emigrantes estremar en distintos grupos: unos fueron escontra l'oeste, onde aniciaron les comunidaes arumanes de Dalmacia (morlaco o Mavrovlakhs, que quier dicir valacos negros) y Istria (Istroromans), otros escontra'l sur, onde aniciaron los arumanes que viven güei en Grecia, Bulgaria, Macedonia y Albania, y onde aniciaron les cañes de los kutzovalacs (Grecia), los walaohians y los vlakhs (en Bulgaria), los chobanos o farseroti (n'Albania) y los meglenorumanos en Macedonia. En Serbia, los arumanos aniciaron comunidaes de cultura común conocíos güei polos nomes de tsintaros (cincaros), timok vlakh, torlacos, papaes o tribales. Los qu'emigraron al norte aniciaron los dacoromanos (los rumanos actuales), los macedoromanos (arumanos de Rumanía) probablemente son emigrantes posteriores.

Llista de reis de Dacia editar

  • Moskon? sieglu IV aC
  • Dromiketes escontra 300 aC
  • Rubobostes sieglu III aC
  • Orol? sieglu III aC
  • Rhemaxos? escontra 200
  • DICOM? sieglu II aC
  • Rholes? sieglu II aC
  • Dapyx? sieglu II aC
  • Tymarcus escontra 100 aC
  • Guichthlac escontra 100-82 aC
  • Berebistas 82-44 aC
  • Comosicus 44-28 aC
  • Non rexistraos 28 aC a 68 dC
  • Dures 68-87
  • Decébalo el Valiente 87-106 aC
  • Anexón a Roma 106 aC, provincia entamada 107 aC.

Xeografía de Dacia editar

Ciudaes de Dacia editar

Llista de ciudaes y fortaleces de Dacia na antigüedá:

Ríos de Dacia editar

D'oeste a este, los ríos afluentes del Danubiu qu'irradien Dacia, teníen los siguientes nomes na antigüedá:

  • Tisianus o Tysia, colos sos afluentes Gerasus o Grissia y Marisus
  • Tibiscus
  • Gifil
  • Alutas
  • Hierasus (probablemente, el ríu nomáu por Herodoto colos nomes de Poras o Poretos)

Ver tamién editar

Referencies editar

  • Herwig Wolfram. History of the Goths. Thomas J. Dunlap, trans. Berkeley: University of California Press, 1988.
  • Musset, Lucien. Les Invasions: Les Vagues Germaniques. Paris: Presses Universitaires de France, 1965.
  • Thompson, E. A. The Visigoths in the Time of Ulfila. Oxford: Oxford University Press, 1966.

Referencies editar

Enllaces esternos editar