Dahlia

xéneru de plantes

La dalia[1] (Dahlia) ye un xéneru de plantes perteneciente a la familia de les asteracees.

Dahlia
dalia
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Subreinu: Tracheobionta
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Asteridae
Orde: Asterales
Familia: Asteraceae
Subfamilia: Asteroideae
Tribu: Coreopsideae
Xéneru: Dahlia
Cav. 1791
Especies
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Toponimia editar

El primer nome dau a esta flor en náhuatl foi atlcocotlixochitl, que vien de: a-tl (agua), cocu-tli (tubu) y xochitl (flor). Una especie de dalia en particular foi la flor orixinaria d'Aztlán; tal como lo describe Francisco Hernández nel llibru Historia Natural de Nueva España, v. 1, 156:

“El aztaxóchitl o flor de garza, qu'otros llamen Quaiztal-Acocoxóchitl (Flor de Tubu Acuáticu con Cabeza Blanca), ye una yerba con raigaños como fibres d'onde broten tarmos con fueyes ralas como d'albahaca, serruchaes, cuasi siempres en grupos de trés, y nel estremu de los tarmos flores grandes conteníes en motes escariosos, y que'l so centru ye coloráu con manches marielles y ta arrodiáu de fueyes ralas, llargues y blanques con colloráu. Namái s'usa la flor. Naz en Méxicu.”.

Al igual esplicar Alvarado Tezozómoc:

"Teníen nes llagunes, y la so tierra Aztlán un Cú, y nella el templu de Huitzilopochtli, Ídolu, Dios d'ellos, na so mano una flor blanca, na mesma caña del grandor d'una rosa de Castiella, de más d'una vara en llargu, que llamen ellos Aztaxóchitl, de nidiu golor".

Un tercer estudiu lleváu a cabu pol Dr. Francisco Hernández de Toledo nel sieglu XVI y publicáu col títulu "Cuatro llibros de la Naturaleza y Virtúes de les Plantes y Animales, d'Usu Melecinal na Nueva España", cita esta planta nel capítulu VI:

"Llamen Acocotli (Tubu Acuáticu), a esta yerba los de Quauhnáhuac (Güei Cuernavaca), y los de Tepuztlán (Güei Tepoztlán), Chichicpatli (Medicina Amargosa), que tien fueyes como'l nardo montano, pero estremaes en cinco fueyuca, llenes de senos, que nos estremos de los tarmos, que son d'un palmo de llargu, delgaos y polos, tienen les flores a manera d'estrelles sobre color mariellu a colloráu, tien dos raíz asemeyaos a abiyotes, que se rematen en dos hebras, pela parte esterior negres y pola interior blanques, paez en dalguna manera que pertenez a les especies de ligustico".

Antecedentes editar

La dalia ye una flor bien apreciada pola so guapura ornamental. A lo llargo de la historia pagar grandes sumes de dineru p'adquirir granes de les variedaes más formoses. Inclusive se creó la Sociedá Nacional de la Dalia en Gran Bretaña en 1780. Sicasí, a pesar de que ye la flor nacional de Méxicu, pocos saben sobre la so historia ya importancia.

Desque llegaron a la península de Yucatán en 1519, los españoles nun dexaron de sorprendese ante la estraordinaria guapura del territoriu. Hernán Cortés escribía al rei Carlos V en 1522: “... y los sos infinitos árboles de diverses frutes y munches flores y yerbes golioses que ciertu ye cosa d'almiración ver la xentileza y grandor d'esta güerta” (Cortés, en Grobet, 1982). Poco tiempu dempués echaron fondos raigaños nel suelu de la Nueva España y empezaron a esplotar los sos recursos naturales. Sicasí, hubo un gran interés por describir y catalogar tou aquello que fuera novedosu pa los europeos. Conquistadores, homes de lletres y flaires entamaron la xera d'escribir cartes de rellación, hestories y descripciones de la Nueva España. En 1570, el médicu del rei Felipe II, Francisco Hernández, foi unviáu cola xera d'entamar una esploración de les nueves tierres y reportar tou lo qu'atopara. Nel so llibru, "Historia de les Plantes de la Nueva España", Hernández reporta dos especies de Dahlia conocíes polos azteques como Acocotli y Cocoxochitl, que significa pipa d'agua o cayáu d'agua.[2]

En 1789, el direutor del Xardín Botánicu de la Nueva España, Vicente Cervantes, unvió les primeres granes de Dahlia al sacerdote y botánicu padre Cavanilles del Real Xardín Botánicu de Madrid. Les granes producieron flores de brillosos colores, razón pola cual empezaron a cultivar y escoyer les más belles pa xenerar les grandes flores qu'agora vemos. Cavanilles, quien describió per primer vegada la planta, nomar Dahlia n'honor al botánicu suecu Anders Dahl. Cavanilles encargar d'unviar granes a distintos xardinos botánicos n'Europa: Berlín, Dresde, París y Montpellier. Tamién s'encargó d'unvia-y granes la esposa del embaxador británicu n'España, Lady Holland. Foi según llegó hasta Londres.

La dalia ye una especie orixinaria de los montes templaos del Sur y Centru de Méxicu. Los mexiques cultivar y denominaron 'xicaxochitl', al paecer derivada de xicama y xóchitl, que significa flor de jicama porque la planta reproducir por bulbos. Los españoles, quien la llamaron jicamite, llevar a España. Ta considerada la flor nacional de Méxicu.

El nome dalia úsase comúnmente en cuasi tol mundu, sacante en Rusia y n'Ucraína onde se la llapada georgina/jorjina. Foi descrita per primer vegada pol botánicu y médicu español Francisco Hernández de Toledo que llegara a Méxicu pa estudiar la so flora y la so fauna. Pero hasta 1780 nun llegó la planta a Europa; foi cuando'l naturalista español Antonio José Cavanilles, siendo direutor del Real Xardín Botánicu de Madrid quixo ameyorar el so aspeutu y les sos instalaciones, pa lo que mandó traer bastantes granes, Cavanilles cultivar y llogró una variedá que nomó dalia variabilis, n'honor del botánicu suecu Anders Dahl. Nel añu 1804, el naturalista y esplorador alemán Alexander von Humboldt unvió otres tantes granes a Berlín. Sábese que la reina de Francia Josefina yera una entusiasta d'esta flor y nel so xardín del palaciu de Malmaison, nel departamentu d'Altos del Sena cerca de París tenía una preciosa coleición con distintos exemplares. A Inglaterra nun llegó la dalia hasta dempués de les guerres napoleóniques. L'afición por esta flor foi n'aumentu y en 1820 yá había disponibles más de 100 variedaes y en 1840, más de 2.000.

La Dalia en Méxicu editar

Esta planta ye bien significativa pa Méxicu, pos esta amestada a la so cultura, historia y tradición. Prueba d'ello son toles actividaes que se realicen nesti país dende hai más de 10 años, cuando se constituyó l'Asociación Mexicana de la Dalia.

La flor de dalia ye una planta orixinaria de Méxicu, según delles investigaciones foi atopada per primer vegada al sur de la ciudá nun pueblu llamáu Milpa Alta y tien carauterístiques bien particulares que la asitiaron nel estranxeru como una de les flores más belles y ye la única planta que tien el mayor númberu de variedaes ente toles especies vexetales, llegando a rexistrase más de 50 mil na Sociedá Real d'Horticultura d'Inglaterra.

L'Asociación Mexicana de la Dalia o Acocoxochitl, A.C.(AMD)[3] informó que dalgunos de los principales estaos productores de dalia son el Distritu Federal, Tlaxcala, Nuevo León, Puebla y Estáu de Méxicu.

Resaltó que la planta tien raigaños en forma de camotes, que son comestibles y melecinales, agora tase cultivando en zones rurales pa producir té a partir de cachos de camote de dalia, por que sían consumíos por persones con diabetes; les sos flores son en forma de capítulos, con lígulas o pétalos que apuerten a más de 500 por flor, de tamaños que van dende seis a 30 centímetros de diámetru, y una gama que cubre tol espectru de colores, incluyendo los bicolores y variegados, sacante l'azul y verde.

Al recordar que dende l'añu 2007 cada 4 d'agostu celebrar en Méxicu'l día nacional de la dalia, la AMD apuntó que la guapura d'esta flor foi reconocida en Méxicu por productores y la sociedá dende los tiempos de Netzahualcóyotl y Moctezuma, quien mandaron emisarios por que les colectaran y punxeren nos sos famosos xardinos del Tezcutzingo y Oaxtepec.

La flor llegó a Europa a finales del sieglu XVIII onde llamó l'atención poles sos propiedaes melecinales y alimenticies, pero foi más l'impautu que causó pola guapura y diversidá de les sos flores, que práuticamente nunos pocos años conquistó a tol continente, siendo'l centru d'atención de los xardinos d'España, Francia, Inglaterra, Holanda, Bélxica y Suiza.

Foi tal l'atención que-y dieron los fitomejoradores, que nunos pocos años desenvolvieron múltiples formes y colores de flores, ensin igual nel reinu vexetal, apenes equiparable a lo que se llogró na flor de crisantemu.

L'Asociación Mexicana de la Dalia o Acocoxochitl, A.C. , el Conseyu Mexicanu de la Flor, el Comité Nacional Sistema Productu Ornamentales, y otres instituciones alcordaron en 2007 que'l 4 d'agostu quedara instituyíu como'l Día Nacional de la Dalia.

La celebración incluyó la 47 Esposición nacional de la dalia, empecipió'l 30 de xunetu nos Viveros de Coyoacán, Ciudá de Méxicu, y siguió col 8º Alcuentru sobre conocencies de la dalia en Méxicu, nel Parque Xochitla, Tepotzotlán, Estáu de Méxicu, los díes 14 y 15 d'agostu. Con esto buscóse espublizar y promover la conocencia ya importancia que tien esta planta como símbolu de la floricultura mexicana.

Descripción botánica editar

El xéneru Dahlia forma parte de la familia botánica Asteraceae (compuestes). La mayoría de les dalies son plantes herbales o arbustivas, dacuando epífitas o esguiladores. Les herbales son añales, pos la so xamasca sume nel iviernu, pero los sos raigaños tuberosos queden soterraes, d'onde broten nueves plantes na siguiente estación d'agües. Les arbustivas son perennes y no xeneral tienen raigaños tuberosos bien desenvueltes. Los sos tarmos son buecos (d'ende'l so nome en Náhuatl “Acocoxóchitl”) o compautos y, les fueyes son opuestes o verticiladas (aníciense alredor d'un mesmu puntu y distribúyense en distintes direiciones), simples a tres veces compuestes. EI xamasca varia ente llámines enteres y llámines estremaes. Les flores tán formaes de delles estructures (compuestes) qu'en xunto se denominen cabezuelas: flores líguladas (en forma de llingua) allugaes al esterior, que la so apariencia ye similar a la d'un pétalu (blanques, moraes, marielles o coloraes); y les tubulares o flores de discu (marielles o moraes), qu'asemeyen un platu, dambes tán dispuestes sobre una base común llamada receptáculu.[4] En xunto formen la cabezuela o capítulu. Na actualidá, les dalies que nós llamamos dobles amontaron el númberu y tamañu de flores líguladas. Los frutos son secos d'una sola grana y indehiscentes “aquenios” de forma oblanceolada. Les fueyes paecen ser más diverses ente les especies, que les mesmes flores.

Dahlia, Flor nacional de Méxicu editar

 
Woodland Mirenda Dahlia

El 13 de mayu de 1963, nel Diariu Oficial de la Nación (SAGAR. 1963), el presidente Adolfo López Mateos expedió un decretu pol cual declaro a la Dahlia como símbolu de la Floricultura Nacional, coles siguientes considerancies:

• Que la República Mexicana tien una gran diversidá de flores natives d'especial valor estéticu, ornamental y económicu, ente les que s'atopa la flor de dalia.

• Que les flores mexicanes, poles sos carauterístiques peculiares, merecieron distinción tantu nel país como nel estranxeru, y ente elles particularmente la flor de la Dalia.

• Que l'almiración a dicha flor, motivó a qu'una de les especies fuera estremada col nome de Dahlia juarez, n'honor del Beneméritu de les Amériques, Don Benito Juárez.

La dalia tamién foi propuesta como flor nacional por instituciones oficiales y particulares, ente los que pueden citase: La Sociedá Botánica de Méxicu, periódicu Excélsior y la Confederación Nacional de Floricultores y Viveristas de la República Mexicana, siendo'l so presidente'l Profr. Luis Justo Carrión Tejeda.

La Sociedá Mexicana de la Dalia ye bien recién. Formóse'l 12 d'ochobre de 1995, col fin d'investigar los antecedentes históricos, diagnosis, allugamientu taxonómicu, importancia económica, espardimientu, cultivu y espardimientu de les dalies montés y cultivar, según la formación d'un bancu de germoplasma, que va constituyir la base de los trabayos sobre'l xéneru y va incluyir les más de 30 especies hasta agora reportaes, coles mesmes establecer un bancu d'información sobre dalies disponible pa tolos socios y amigos aficionaos a elles, según a los cultivadores y comerciantes.

La cantidá de formes o tipos distintos de dalia ye innumberable. Tolos años apaecen variedaes nueves ente los viveristas y cultivadores europeos aficionaos a estes plantes, en distintos países fáense concursos, esposiciones y congresos internacionales pa presentales. La duración de cultivar dacuando ye efímera, pasen de moda y dexen de cultivase.

Güei día esisten numberoses sociedaes europees de Dahlia dedicaes tamién al estudiu y el fomentu del so cultivu. Dada la gran cantidá de nomes de cultivares, que yá en 1934 superaba los 14,000, la Real Sociedá d'Horticultura Inglesa foi designada en 1966 como una Autoridá Internacional de Rexistru. Publicó una llista en 1969 que contenía más de 15,000 nomes, munchos d'ellos cultivaos en tol mundu, pero hasta la fecha nun se consiguió faer un rexistru definitivu de les distintes variedaes (Huxley et al, 1999).

Ye tanta la fascinación de los europeos poles dalies que les empleguen en cuestiones amoroses atribuyéndo-yos l'estrañu significáu simbólicu de “presaxu” y por ello, créese qu'unviar un ramillete de dalies dexa sobre entendida la proximidá d'un allegre socesu. Pa los namoraos agasayar esta flor ye como un anticipu d'una declaración d'amor. Anguaño esisten 41 asociaciones internacionales interesaes nel cultivu y espardimientu de la dalia, ente elles atópense:

• La Sociedá Nacional de la Dahlia nel Reinu Xuníu. http://www.dahlia-nds.co.uk/

• La Sociedá Americana de la Dahlia (ADS). http://www.dahlia.org/

• Otres agrupaciones de Nueva Zelanda http://www.dahlia.org/NZ.html • En países europeos: Francia http://dahlia.france.free.fr/ ;

y Alemaña http://www.ddfgg.de/

• En Méxicu, Asociación Mexicana de la Dalia o Acocoxochitl, A.C.: http://daliaoacocoxochitl.com.mx/

Esposiciones y xardinos editar

Na década de los años 1820 a 1830, les dalies taben de moda y los sos precios xubieron considerablemente. Los especialistes catalogar llueu cola categoría de "flor decorativa". Tol mundu quería tener dalies nel so xardín. Tanto ésitu algamó qu'empezó a faer solombra al crisantemu (una de les flores favorites) y entamóse en paralelu con esta postrera una serie d'esposiciones. La dalia yera llamada "flor d'esposición o de fantasía". D'ende a les cruces con otres plantes o con elles mesmes nun hubo más qu'un pasu. En 1828 apaecieron les dalies nanes. En 1840, dalies pompón y liliput. En 1870, les dalies cactus y dalies de fantasía. En 1900, dalies collettes. En 1940, dalies nenúfar.

Les dalies nun dexaron de tar nunca de moda como flores de jardín, pero sí dexaron a un llau la so popularidá como flores d'esposición hasta l'añu 2004 en que'l muséu Botánicu, el responsable de la llegada a Europa d'esta flor, entamó una importante esposición con más de 500 exemplares.

 

editar

El xéneru foi descritu por Antonio José de Cavanilles y publicáu en Icones et Descriptiones Plantarum 1(3): 56–57. 1791.[5] La especie tipu ye Dahlia pinnata

Variedaes de dalies editar

  • Dahlia "Firebird"
  • Dahlia "G.F. Hemerick"
  • Dahlia "Garden Wonder"
  • Dahlia "Gina Lombaert"
  • Dahlia "Glorie Van Noordwijk"
  • Dahlia "Glorie Heemstede"
  • Dahlia "Glory F. Hemerick"
  • Dahlia "Glow"
  • Dahlia "Hartenaas"
  • Dahlia "Hit Parade"
  • Dahlia "House of Orange"
  • Dahlia "La Gioconda"
  • Dahlia "Lady Linda"
  • Dahlia "Lavender perfection"
  • Dahlia "Lucky Number"
  • Dahlia "Musette"
  • Dahlia "Nuit d'été"
  • Dahlia "Orange Nugget"
  • Dahlia "Orange Wealt"
  • Dahlia "Park Princess"
  • Dahlia "Patty"
  • Dahlia "Pianella"
  • Dahlia "Sablera blanca"
  • Dahlia "Pomponnette"
  • Dahlia "Popular Guest"
  • Dahlia "Prefere"
  • Dahlia "Preference"
  • Dalia "Nome propiu de muyer"

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://sabencia.net/1esq.php?consulta1=dalia.
  2. http://www.ibiologia.unam.mx/plantasnuevaespana/pdf/historia_de_les plantes_I_1_1.pdf#page=26
  3. http://daliaoacocoxochitl.com.mx/
  4. (Calderón y Rzedowski,2001)
  5. «Dahlia». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 20 d'agostu de 2012.

Enllaces esternos editar

Bibliografía editar

  • Bye, R. y Y. Llinares. En prensa. Biodiversity prospection in colonial Méxicu: ornamental plants of New Spain. N'A. Rea and Alana Cordy-Collins (eds.) Ethnobiology. Conference Tucson, AZ: University of Arizona.
  • Cavanilles A. J. Icones et Descriptiones Plantarum 1: 57, 1791.
  • De la Cruz, M; J. Badiano.1964. Libellus de Medicinalibus Indorum Herbis. Méxicu, D.F. Institutu Mexicanu del Seguru Social. 394 p.
  • Hammett, Keith. The World of Dalies. London: Kaye and Ward, 1980, 132 p.
  • Hansen H. V., J. P. Hjerting. The early history of the domestication of Dahlia (Asteraceae, Heliantheae) with emphasis on the period 1791–1836 including observations on taxonomy, chromosome numbers, biochemistry, biosystematics, ray colour inheritance, and ray colour designation within the genus: The Botanical Garden. University of Copenhagen, Denmark, 2000.
  • Hernández, F. Historia de les plantes de la Nueva España. 3 Vols. Méxicu, 1946, D.F.
  • Huxley, A.; M. Griffiths; M. Levy. Dictionary of Gardening 2. The New Royal Horticultural Society, 1999.
  • Llaguna, C. A. Variabilidá xenética y distribución xeográfica de la Dahlia (Dahlia spp) y posible usu nel so meyoramientu xenéticu: Marcu teóricu. Resume del III Congresu Nacional d'Horticultura Ornamental. Cuernavaca, Morelos, Méxicu, 1992.
  • Mejía, M. J. M., De la Cruz, D. R. y Zamorano, M. J. J. La dalia como un recursu xenéticu mexicanu. Resume del III Congresu Nacional d'Horticultura Ornamental. Cuernavaca, Morelos, Méxicu, 1992.
  • Reyes, J. y G. Treviño. Historia y cultivu del xéneru Dahlia (Compositae). Boletín Amaranto. Añu 6 Númberu 3. 8 y 9 pp., 1993.
  • Reyes, J.; C. Brachet; J. Pérez; y A. Gutiérrez. Cactáceas y otres plantes natives de la Cañada de Cuicatlán, Oaxaca. CFE., SMC., IBUNAM., CNANP., CUICATLAN A. C. 47p., 2004.
  • Saar, D. Y.; N. O. Polans; P.D. Sorensen. A Phylogenetic Analysis of the genus Dahlia (Asteraceae) based on internal and external transcribed spacer regions of nuclear ribosomal DNA. Systematic Botany 28: 627-639, 2003.
  • Saar, D. Y; P.D. Sorensen y J. P. Hjerting. Dahlia campanulata and D. cuspidate, (Asteraceae, Coreopsideae): Two New Species from Mexico. Acta Botánica Mexicana 64: 19-24, 2003.
  • Sorensen, P. D. Revision of the genus Dahlia (Compositae, Heliantheae- Coreopsidinae). Rhodora 71: 309-416, 1969.
  • Velázquez Guadarrama, Anxélica; Jamie Cuadriello; Deborah Dorotinsky Alperstein; María José Esparza Liberal; Fausto Ramírez; Áurea Ruiz de Gurza. 2004. La Coleición de Pintura del Bancu Nacional de Méxicu. Catálogu – Sieglu XIX. Méxicu, DF: Fomentu Cultural Banamex, A.C. Tomos I & II.
  • Flora. Historia ilustrada de les flores de xardín. Autor: Brent Elliot. The Royal Horticultural Society. Editorial Cartago, Palma de Mallorca.
  • Grobet R. 1982. El pelegrinar de les flores mexicanes. José Mariano Mociño y Losada. Compañía Editorial Continental. Méxicu.
  • Stout C.H. 1922. The Amateur's Book of the Dahlia. Doubleday, Page & Company. Reinu Xuníu.
  • Whitley G.R. 1985. The medicinal and and nutritional properties of Dahlia spp. Journal of Ethnopharmacology. 14(1): 75-82

Enllaces esternos editar