José Daniel Ortega Saavedra (11 de payares de 1945La Libertad (es) Traducir) ye un políticu nicaragüense, presidente d'esi país dende'l 10 de xineru de 2007 y líder del partíu políticu Frente Sandinista de Lliberación Nacional (FSLN).

Daniel Ortega
Presidente de Nicaragua

10 xineru 2007 -
Enrique Bolaños Geyer
Presidente de Nicaragua

10 xineru 1985 - 25 abril 1990
Junta de Gobierno de Reconstrucción Nacional (es) Traducir - Violeta Chamorro
Vida
Nacimientu La Libertad (es) Traducir[1]11 de payares de 1945[2] (78 años)
Nacionalidá Bandera de Nicaragua Nicaragua
Residencia Villa Carlos Fonseca
Llingua materna castellanu
Familia
Casáu con Rosario Murillo (1978 – )
Fíos/es Camila Ortega Murillo
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá Rusa de l'Amistá de los Pueblos
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticuescritor
Altor valor desconocíu
Premios
Serviciu militar
Lluchó en Revolución Sandinista (es) Traducir
Creencies
Relixón católicu non prauticante
Partíu políticu Frente Sandinista de Liberación Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres la so vida foi unu de los líderes más importantes del Frente Sandinista de Lliberación Nacional (FSLN), formó parte del direutoriu que se fixo cargu del poder al trunfu de la Revolución Sandinista que ganó la dictadura que la familia Somoza venía calteniendo nel país, con sofitu d'Estaos Xuníos, dende 1934. Foi'l xefe d'estáu enantes, nel periodu de 1985 hasta 1990 cuando'l FSLN perdió les eleiciones ante la Unión Nacional Opositora (UNU), una coalición de 14 partíos opuestos al FSLN, que llevó a la presidencia a Violeta Chamorro, y más palantre nes eleiciones presidenciales de los años 1996 y 2001, foi ganáu nuevamente. Nes eleiciones presidenciales del 5 de payares de 2006 foi electu como presidente de Nicaragua, y reelixíu nuevamente como presidente'l 6 de payares de 2011.

Biografía editar

Primeros años editar

Daniel Ortega nació nuna familia de clase media en La Libertad, Chontales, el 11 de payares de 1945. So padre y so madre, Daniel Ortega y Lidia Saavedra, fueron activos opositores al réxime d'Anastasio Somoza García. En 1963 ingresa a la Universidá Centroamericana en Managua. Ellí identifícase rápido colos enclinos políticos de los sandinistas. Esi mesmu añu abandona los sos estudios de Derechu y xúnese al Frente Sandinista de Lliberación Nacional (FSLN). N'años posteriores ingresa a la Universidá de l'Amistá de los Pueblos "Patricio Lumumba" en Moscú.[ensin referencies]

Como militante sandinista realiza delles actividaes contra la dictadura d'Anastasio Somoza Debayle y en 1967 ye deteníu por asaltar un bancu y acusáu de robu con intimidación. En 1978 cásase con Rosario Murillo, tamién militante sandinista a quien conociera con anterioridá, con quien tien siete fíos.

Toma de la casa de José María Castillo Quant editar

El 27 d'avientu de 1974 participa xunto a Hugo Torres, Germán Pomares, Joaquín Cuadra Llacayu, Javier Carrión McDonough, Omar Halleslevens (los trés últimos futuros xefes del Exércitu de Nicaragua nos periodos 1995-2000, 2000-2005, 2005-2009 respeutivamente) y otros 8 compañeros más, al mandu del comandante Eduardo Contreras, nel asaltu a la casa de José María Castillo Quant, presidente del Bancu Nacional de Nicaragua (BNN), allugada nel Colonial Los Carbayos, en Managua, mientres la celebración d'una fiesta a la qu'asistía embaxador d'Estaos Xuníos Turner Shelton y l'hermanu de Somoza per parte de padre, xeneral José R. Somoza.

L'asaltu producir al filu de los once de la nueche cuando l'embaxador d'EEXX y l'hermanu del dictador abandonaron la fiesta coles sos guardaespaldes. Ente los rehenes atopábense delles figures relevantes del réxime de Somoza como Guillermo Sevilla Sacasa, embaxador de Nicaragua n'Estaos Xuníos, cuñáu de Somoza, y maríu de la so hermana Lillian Somoza Debayle.

Los asaltantes esixeron la lliberación d'ocho presos del FSLN, ocho millones de dólares y un avión pa, xunto dellos rehenes, poder fuxir a Cuba. Les negociaciones enllargar mientres tres díes y nelles participó como mediador Monseñor Miguel Obando y Bravo, llogrando a la fin l'oxetivu plantegáu. Anstasio Somoza enllantó'l estáu de sitiu y la censura de prensa hasta'l 19 de setiembre de 1977, censura qu'incluyó al diariu La Prensa.

Nel asaltu solo producióse una víctima mortal, el dueñu de la casa José María Castillo Quant, quien s'opunxo a tomar de la so casa y morrió por un disparu que realizó Corte.

Miembru de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional editar

Mientres la revolución de 1978 y 1979 Ortega abellugar en Costa Rica. El 17 de xunetu de 1979 el presidente Anastasio Somoza Debayle dexó'l país debíu a la meyora del FSLN qu'entraría en Managua el 19 del mesmu mes, poniendo fin a la saga de gobiernos controlaos pola familia Somoza. Tres la efímera presidencia de Francisco Urcuyo Maliaños, la guerra civil llegó al so fin cola entrada triunfal de los sandinistas a Managua y la rindición de la GN. Como miembru de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional (JGRN), llegó dende Costa Rica a la capital provisional de la nación, León, pa formar parte de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional

Al pie de Ortega taben l'intelectual socialdemócrata Sergio Ramírez Mercado; el prosandinista Moisés Hassán Morales; l'empresariu lliberal Luis Alfonso Robelo Callejas, y Violeta Barrios de Chamorro, vilba del periodista y políticu Pedro Joaquín Chamorro Cardenal. Tres la dimisión de Robelo y Chamorro en 1980, Ortega y otros cinco miembros del Frente Sandinista (FSLN) integrar na Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional (JGRN). En reemplazu de la derrotada Guardia Nacional, l'Exércitu Popular Sandinista ocupa esa posición, integrando a les milicies del FSLN y a miembros de la Guardia Nacional qu'amosaren bona conducta. El primer y únicu comandante en xefe del EPS foi Humberto Ortega Saavedra, hermanu de Daniel Ortega.

Presidencia: 1985 a 1990 editar

El 4 de payares de 1984 Ortega llamó a les eleiciones xenerales, que ganó con un 63 % de los votos. Empecipió'l so mandatu'l 10 de xineru de 1985. Mientres la so xestión punxo en práutica munches de les idees del partíu. Partes del programa sandinista taben inspiraes nel sistema socialista, marxista y leninista de Fidel Castro en Cuba, ente qu'otres amosaben la influencia de los partíos socialistes europeos llegando a cabu una política progresista con una total intervención del Estáu opuestu col caltenimientu de la llibertá de mercáu y comerciu del sector priváu. Les reformes empezaes y la collaboración colos países del entós bloque comunista según la intervención de ciudadanos nicaragüenses opositores al réxime sandinista, faen que'l gobiernu norteamericanu sofite y coadyuve, financie y entame la contrarrevolución, la Contra.

Esto sumió al país nuna guerra qu'acarretó una de les más grave crisis económica y política na historia del país. La presión de los países del área Centroamericana, el llamáu internacional a la paz na rexón, la gastadura económica según el fin de la guerra fría forzaron a Daniel Ortega a convocar eleiciones democrátiques xenerales en 1990, nes que foi ganáu pola candidata Violeta Barrios de Chamorro de la Unión Nacional Opositora (UNU), que s'estableció como una alianza qu'integraba les principales fuercies d'oposición conformaes por fuercies de derecha, centroderecha, centru izquierda y izquierda del país.

Daniel Ortega y l'oposición: 1990-2006 editar

Perdíes les eleiciones xenerales del 25 de febreru de 1990 Daniel Ortega siguió al frente del partíu. Asina que empezó a modificar la so estratexa, averándose a sectores sociales en busca d'un mayor sofito que-y dexara la vuelta al gobiernu. Na campaña eleutoral de 1996 l'himnu oficial del Frente Sandinista foi sustituyíu pola Novena Sinfonía de Beethoven (cuartu movimientu; Oda a l'Allegría) y na que perdió les eleiciones, la correspondiente a les eleiciones del 2006 foi "Da-y una oportunidá a la paz", de John Lennon qu'intento da-y un aire fresco y de tranquilidá a la so campaña, tamién usaron como color de campaña los rosa en vegada del simbólicu rojinegro sandinista, intentando da-y una tema nueva más llamativu al partíu. Sofitó munches fuelgues entamaes por diversu organismos, allegaos o miembros, del so partíu contra los gobiernos de Violeta Barrios de Chamorro, Arnoldo Alemán Llacayu y Enrique Bolaños Geyer ente 1990 y 2006;dichos organismos son: Central Sandinista de Trabayadores (CST), Frente Nacional de Trabayadores (FNT), Asociación Nacional d'Educadores de Nicaragua (ANDEN), Unión Nacional d'Emplegaos (UNE), Unión Nacional d'Estudiantes de Nicaragua (UNEN), Conseyu Nacional d'Universidaes (CNU), Federación d'Estudiantes de Secundaria (FES), Federación de Profesionales Docentes de la Educación Cimera (FEPDES), Federación de Sindicatos de Trabayadores Universitarios (FESITUN), Unión Rexonal de Cooperatives de Tresporte Coleutivu (URECOOTRACO), etcétera. Sofitó al Movimientu estudiantil del 6% en Nicaragua asegurando'l 6 % del presupuestu constitucional que nun recibe por completu l'estudiantáu, que menta l'artículu 125 de la Constitución Política de Nicaragua, que cada añu dáse-y a les 10 universidaes miembros del CNU.

Empuestu pola so compañeru, Rosario Murillo llevó al partíu per una llinia bien aldericada, que foi denunciada por munchos de los sos antiguos compañeros, pa quien el sandinismo revolucionariu foise esleiendo nun populismu. La so actuación foi criticada por munchos de los miembros del FSLN que lu acusaron d'imponese y perpetuase na presidencia. Per otra parte recibió toa clase d'acusaciones (dende abusar sexualmente de la so fiyasca Zoila América Narváez hasta d'apoderase de bienes del partíu, y atropar poder y fortuna) que nun fixeron esmornia nel so lideralgu.[ensin referencies] Les actuaciones polítiques del FSLN pasaron a ser más negociadores llegando a alcuerdos colos partíos rivales en diversos ámbitos, dende la derogación de la llei del albuertu, que fuera unu de los llogros del propiu FSLN, hasta apautar col ex presidente Arnoldo Alemán pa solliviar les penes impuestes pola xusticia en contra d'esti postreru. Nestos años d'oposición, el Frente Sandinista pasó por lluches intestinas y dixebres. Solo queden nel FSLN dos de los sos comandantes fundadores: Ortega y Bayardo Arce Castaño, una y bones el 30 d'abril del 2012 morrió Tomás Borge. Otros trés ex dirixentes, xunto con otros destacaos militantes (como Carlos Mejía Godoy) fundaron un nuevu partíu: el Movimientu Renovador Sandinista (MRS). Humberto Ortega, ex responsable del exércitu y hermanu de Daniel, de quien s'especula ta dixebráu d'él por una gran enemistá. Ortega, intentó llegar a la presidencia, representando al FSLN, mientres les eleiciones del 20 d'ochobre de 1996 y del 4 de payares de 2001, perdiendo nos dos frente a Arnoldo Alemán y Enrique Bolaños Geyer, respeutivamente.

Denuncia de Zoilamérica Narváez Murillo editar

Nos primeros díes de marzu de 1998 Zoilamérica Narváez Murillo, fiyasca de Daniel Ortega, entós diputáu ante l'Asamblea Nacional de Nicaragua, denunció per mediu d'una carta publicada en dellos medios de prensa, qu'ésti la había infligido abusos sexuales y diverses agresiones físiques y psicolóxiques a ella dende los 12 años hasta fecha recién a la denuncia.[4] El 5 de xunu del mesmu añu presentó una denuncia formal contra Daniel Ortega ante'l Xulgáu I del Distritu del Crime de Managua polos delitos d'abusos deshonestos, violación y acoso sexual. Díes dempués, solicitó a l'Asamblea Nacional que desaforara a Ortega como diputáu.

Zoilamérica Narváez Murillo ye una socióloga y militante del FSLN qu'exercía como direutora del Centru d'Estudios Internacionales de Managua, fía del matrimoniu Jorge Narváez Parajón y Rosario Murillo. El 15 de xunu de 1998, Daniel Ortega presentó un escritu respondiendo ante'l Xulgáu I de Distritu del Crime, solicitando al xuez que refugara la querella, alegando que gociaba del privilexu d'inmunidá pola so condición nel momentu del conflictu de diputáu ante l'Asamblea Llexislativa de Nicaragua, sofitándose nel artículu 139 de la Constitución Política de Nicaragua. Amás, negó les imputaciones feches y alegó la prescripción de l'aición penal en delles d'elles, una y bones los fechos denunciaos fueren presuntamente cometíos namái ente 1978 y 1982, colo que los delitos prescribiríen. El 17 de xunu la xuez del Xulgáu Primero del Crime revocó l'almisión de la querella y unvió lo actuao a l'Asamblea Nacional por que se procediera conforme a la llei d'inmunidá tomando en cuenta les pruebes que supuestamente lo acusaben.

El 22 de xunu, 21 d'agostu, 9 y 11 de setiembre y 8 d'ochobre de 1998 Zoila América Narváez y el so representante llegal presentaron solicitúes de desafuero contra Ortega ante l'Asamblea Nacional. De les solicitúes de desafuero nun recibieron un resolución hasta que s'empecipió'l casu ante la Comisión Interamericana de Derechos Humanos. El 27 d'ochobre del 1999 la Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH) recibió un pidimientu presentáu pola señora Zoilamérica Narváez Murillo, en calidá de víctima, y por Vilma Núñez de Escorcia, como'l so representante llegal y presidenta del Centru Nicaragüense de Derechos Humanos, en contra del Estáu de Nicaragua, na cual alegábase que «amás de ser violada y aguantáu per tantos años esa situación, l'Estáu violó'l so derechu a ser oyida por un xuez o tribunal competente». El 15 d'ochobre del 2001 la CIDH almitió que s'habíen infringido dellos artículos de la Convención Americana sobre Derechos Humanos.[5] El 19 d'avientu de 2001 la xuez del Xulgáu I de Distritu del Crime, Juana Méndez, dio como prescrita l'aición penal solicitada por Daniel Ortega, llibrándolo de les acusaciones.[6][7]

Eleiciones presidenciales de 2006, gobiernu 2006-2011 editar

Campaña Eleutoral editar

Ortega postular por quinta vegada como candidatu a Presidente de la República de Nicaragua pol Frente Sandinista, pa les Eleiciones xenerales de Nicaragua del 5 de payares de 2006. Mientres la campaña presidencial, Ortega llogró efeutivamente ameyorar la so aceptación popular al enarbolar un mensaxe pacifista y solidariu, con abondoses referencies a Dios, al amor, a la reconciliación y a la paz. Mientres la campaña eleutoral, incorporáronse una serie d'elementos novedosos en materia de comunicación política, tales como l'usu de colores vistosos, como'l rosa, mariellu y celeste; según una versión n'español del cantar "Give Peace a Chance" de John Lennon, titulada "Trabayu y Paz". El cambéu qu'esperimentó'l FSLN nestos díes axudicar a una estratexa diseñada pa llograr el llogru del votu d'aquellos sectores de la sociedá nicaragüense más desencantaos escontra'l centru del espectru políticu. Asina mesmu, El FSLN inda caltién qu'ente'l so prioridaes atopa la derrota de la inxusticia social y la llibertá de los ciudadanos nicaragüenses.

Esti periodu nun tuvo faltu de discutinios. La Comisión Permanente de Derechos Humanos de Nicaragua virtió acusaciones contra Ortega y otros miembros del réxime sandinista referíes a la matanza d'indíxenas miskitos ente los años 1981 y 1982, ya inclúi les figures de xenocidiu y crímenes de lesa humanidá. Esti organismu vieno calteniendo postures contra los Sandinistas dende'l trunfu revolucionariu de 1979, en referencia a elles el sandinista Enrique Figueroa hai manisfestado que ye

"llamentable" qu'un organismu de derechos humanos "cada vez que se presenta una campaña eleutoral ye instrumentalizado polos adversarios del FSLN pa entamar campañes de desprestixu p'afectar la imaxe de los sos candidatos y del partíu".

[8] Mientres la campaña presidencial, Daniel Ortega prometió respetar la propiedá privada y les llibertaes civiles. De la mesma manera, prometió respetar el Tratáu de Llibre Comerciu (CAFTA-RD) con Estaos Xuníos, aseguró que gobernaría en "harmonía" con George W. Bush y ufiertó "da-y seguridá al sector priváu". Con al respective de les esmoliciones espresaes por diversos inversionistas nacionales y estranxeros, espresó la so voluntá de "desenvolver rellaciones con tola comunidá internacional".

Victoria nes eleiciones presidenciales de 2006 editar

Nes eleiciones del 5 de payares de 2006, Daniel Ortega llogró llograr los votos necesarios p'asumir nuevamente la Presidencia, cuntando col 37,99% de los votos válidos, un porcentaxe discretu si consideramos otres eleiciones en Llatinoamérica. Munchos analistes en Nicaragua consideren qu'esta victoria deber a la división del lliberalismu (que ganó con más del 50% de votos en anterios sufraxos) en 2 faiciones (Partíu Lliberal Constitucionalista, PLC, y Alianza Lliberal Nicaragüense, ALN) y a la rocea del sector izquierdista pol Movimientu Renovador Sandinista (MRS). Amás esta resultancia foi posible a que dempués d'estenses negociaciones a lo interno del Parllamentu Nacional, va llograse reformar la llei eleutoral qu'enantes postulaba'l trunfu nos comicios presidenciales al partíu qu'algamara'l 50 % de votos hábiles.[9] Eduardo Montealegre, candidatu de la "Alianza Lliberal Nicaragüense" (ALN), aceptó la so derrota y dio en felicitar a Ortega personalmente. resultaos que fueron respondíos por por distintos grupos d'observadores como Ética y Tresparencia, IPADE y CNU [1]

Esta ye una señal de bien clara voluntá que tenemos los nicaragüenses de trabayar pol bien del país y l'estabilidá, y de que percima de les nueses diferencies polítiques pesa en primer llugar el compromisu que tenemos de sacar a Nicaragua de la probeza. [...] Damos gracies a Dios por esta oportunidá que nos ta dando de construyir una Nicaragua en reconciliación, entendiéndonos, dialogando y creando consensos metanes les diferencies, que ye lo que demanda'l pueblu nicaragüense.

Invistidura como presidente editar

El día 10 de xineru de 2007 a los cinco y media de la tarde, la primer ceremonia de invistidura que se faía a la tarde, Daniel Ortega recibió la Banda Presidencial de manes del presidente de l'Asamblea Nacional, el tamién sandinista, René Núñez. L'actu oficial realizar na plaza de los Ensin Alliniar «Omar Torrijos» coles representaciones de les autoridaes nacionales ya internacionales, darréu, yá como Presidente de la República, dirixir a la Plaza de la Fe, a veres del Llagu de Managua, onde lu esperaben más de 300 000 simpatizantes[10] pa realizar el so primer actu públicu como presidente.

Daniel Ortega rompió col protocolu d'allegar vistíu en traxe y corbata, sicasí recibió la banda presidencial cola so avezada vistimienta, la mesma qu'utilizara mientres la campaña, de camisa blanca y pantalón negru. Una vegada xuráu'l cargu, les primeres aiciones del nuevu mandatariu fueron les de juramentar a la so Gabinete, xefe de les Fuercies Armaes y de la Policía Nacional y crear la la Medaya pola Unidá Llatinoamericana «Nicaragua Llibre». Esta medaya foi apurrida a cada unu de los mandatarios qu'asistieron al actu de invistidura por moces vistíes con traxes típicos nicaragüenses y que baillaben al son de La Mora Llimpia. Por una mala organización les nueves encargaes de condecorar a los presidentes, punxeron les medayes nel pescuezu de dos persones que nun yeren Xefes d'Estáu llatinoamericanos, lo cual dexó ensin medaya al Presidente venezolanu, Hugo Chávez y al Presidente de Méxicu, Felipe Calderón Hinojosa. La embaxadora mexicana, Columba Calvo darréu solicitó una esplicación a la Primer Dama Rosario Murillo. Murillo tuvo d'estender el baille de les nueves y buscar les medayes que faíen falta pa depués imponeles a Calderón y Chávez como correspondía.[11]

Aición de gobiernu editar

Les primeres aiciones del gobiernu presidíu por Ortega fueron el restablecer la gratuidá de los servicios d'Educación y Salú. N'educación prohibe'l cobru, nes escueles públiques, de matrícules, mensualidaes, material escolar y otros insumos. En Salú esaníciense les consultes privaes nos centros públicos y restablezse la gratuidá de les melecines, les operaciones quirúrxiques y les pruebes clíniques que se realicen nos centros sanitarios dependientes del Estáu.[12]

Incidentes con Colombia editar

N'avientu de 2007 Ortega, nuna aición con oxetivu de la lliberación per parte del grupu guerrilleru colombianu Fuercies Armaes Revolucionaries de Colombia (FARC), consideráu por munchos organismos como terrorista, de la relevante política colombiana Íngrid Betancourt, dirixir a los integrantes de les FARC como "los sos hermanos".[13][14] Esti fechu provocó que'l gobiernu de Colombia publicara y unviara una nota de protesta a Nicaragua[15][16] y la crítica de munchos sectores políticu y social. El 13 d'avientu de 2007 la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya dicta sentencia sobre'l conflictu fronterizu nel mar Caribe ente Nicaragua y Colombia qu'afectaba a la soberanía de les islles de San Andrés, Providencia y Santa Catalina[17] reclamaes per esti país. El resolución foi contraría a los intereses nicaragüenses al dar la razón a Colombia tocantes a la soberanía de dichos territorios, pero establez que'l meridianu 82 (que Colombia sostenía qu'establecía la llende ente dambos países) afirmando que foi establecíu en 1930 como la llende oeste del archipiélagu de San Andrés y non como llende ente dambos estaos. La delimitación ente dambos países foi afitada pol Tratáu Esguerra-Bárcenas de 1928-1930.[18] Esti fechu viose dende sectores colombianos como una derrota d'Ortega al manifestar este, nun actu castrense, pallabres que'l diariu español El Mundo publicó d'esta forma:

"Quiero face-y un llamáu al Gobiernu de Colombia, al presidente Uribe, por qu'acepte al xuez y nun lu fuxa al xuez, porque entós lo que ta ye apostando a la llei del más fuerte", indicó l'ex comandante sandinista nun discursu pronunciáu nel Centru Cimeru d'Estudios Militares, en Managua.
"Nun quixéramos qu'esti Exércitu viérase enfrentáu a nenguna aición bélica, pero tien de tar preparáu", díxo-y a los so altos mandos. "La llei del más fuerte, nestos tiempos nun tien cabida"[19]

Pallabres que fueron tomaes como amenaces pol gobiernu colombianu y sectores de la so sociedá.[20] Ante esti incidente xunto al conflictu colombo ecuatorianu por causa de la baxa de Raúl Reis nun campamentu en tierres ecuatorianes, el presidente Ortega determinó cerrar rellaciones con Colombia por solidaridá con Ecuador. Nel Cume del Grupu de Rio, el presidente de Nicaragua Daniel Ortega xunto al presidente de Colombia Álvaro Uribe, sellaron diches diferencies, dexándolo al Tribunal de L'Haya (Países Baxos), el veredictu de la Soberanía de San Andrés Islles, el reestablecimientu de les rellaciones colombo nicaragüenses y el compromisu de lluchar contra'l terrorismu. El fallu de la Corte de L'Haya en 2012 sobre'l pleitu ente Colombia y Nicaragua ye una sentencia dictada'l 19 de payares de 2012 pola Corte Internacional de Xusticia por aciu la cual dar# en delimitar la frontera marítima ente Colombia y Nicaragua nel mar Caribe sudoccidental, como parte del resolución d'un discutiniu territorial y de delimitación marítima ente Colombia y Nicaragua empecipiada ante la Corte en 2001. Por causa de esti resolución, el mapa de los territorios que Colombia alegaba como propios camudó radicalmente, pos l'anterior esllinde qu'esi país —basándose na so interpretación del Tratáu de 1928—, determinara como allugáu sobre'l meridianu 82º, la sentencia afitar —en dellos sectores— 531 quilómetros más escontra l'este, hasta cerca del meridianu 79º, reconociéndo-y a Nicaragua soberanía y derechos marítimos en diches agües partiendo dende de les 200 milles náutiques dende les sos mariñes. Como contrapartida, reconoció la soberanía de Colombia sobre les agües qu'arrodien les islles y cayos en disputa conforme a les 12 milles náutiques. El fallu tendría de ser cumplíu peles partes, que, al aceptar la xurisdicción de la Corte, tendríen d'acatalo. Sicasí, esiste la posibilidá de los recursos de revisión o aclaración, que Colombia espresó que va faer usu nel so plenu derechu. Si Colombia acatara'l fallu, Nicaragua pasaría a tener fronteres oceániques nel mar Caribe con Xamaica y Panamá.

Fuelga del tresporte coleutivu editar

En mayu de 2008 enfrentó una fuelga (la primera que se-y fai al so nuevu gobiernu) del tresporte coleutivu de la Unión Rexonal de Cooperatives de Tresporte Coleutivu (URECOOTRACO) que paralizó parcialmente'l tresporte urbanu coleutivu del país. Los enfrentamientos ente tresportistes y policías na ciudá de León, cabecera del departamentu homónimu y en San Benitu, departamentu de Managua, dexaron 2 muertos, dellos mancaos y deteníos.

Penalización del albuertu editar

Mientres el so gobiernu entra a valir un códigu penal aprobáu por diputaos sandinistas. Nél se tipifica como delitu tou tipu d'albuertu incluyendo aquellos que se faigan pa salvar la vida de la madre.

Informaciones provenientes dende la embaxada de EE. XX. escontra'l Departamentu d'Estáu editar

A finales del añu 2010 Wikileaks manda a distintos periódicos del mundu una gran cantidá d'información procedente de les comunicaciones ente distintos departamentos y embaxaes de los Estaos Xuníos d'América en tol mundu. El 6 d'avientu de 2010 el periódicu español El País publicó, sol titular "La Nicaragua d'Ortega» EE UU: Chávez y el narcotráficu financien la Nicaragua d'Ortega" , el conteníu de dalgunos de los mensaxes (cables) que l'embaxador estauxunidense en Nicaragua, Paul Trivelli, manda al Departamentu d'Estáu onde diz que

Daniel Ortega y los sandinistas reciben dineru regularmente pa financiar les campañes eleutorales del FSLN de parte de traficantes internacionales de drogues, polo xeneral en cuenta de ordenar a los xueces sandinistas que dexen salir en llibertá a los traficantes prindaos polos policías y los militares.[21]

Los llargos mensaxes que dende la embaxada d'EE.XX. mandar al so Departamentu d'Estáu descalifiquen al FSLN y a la Revolución Nicaragüense y les sos aiciones de gobiernu. Lleguen a afirmar rellaciones direutes del Gobiernu Sandinista col narcotraficante colombianu Pablo Escobar llegando a dicir que'l mesmu Tomás Borge participaba nos llabores de carga de los aviones.[22] Nel cable ID 63040 del 5 de mayu de 2006 Paul Trivelli fai un resume de la hestoria recién de Nicaragua onde afirma qu'antes de la revolución "Nicaragua desenvolviera una de les economíes más avanzaes d'América Central " y da una afirmación sobre'l FSLN los sos líderes, cuantimás Ortega, y la so política totalmente coincidente cola llinia marcada mientres l'agresión d'EEXX al Gobiernu de Nicaragua dende'l trunfu revolucionariu hasta la llegada al poder de la UNU.[21]

Eleiciones presidenciales de 2011 editar

Nes eleiciones presidenciales celebraes el 6 de payares de 2011 el FSLN, partíu col cual preséntase Daniel Ortega, llogra'l resultancia que la caltién nel poder por otra llexislatura más. El FSLN llogró más del 62% de los votos emitíos ente que el Partíu Lliberal Independiente, PLI, nun llegó a completar el 31% siguíos yá a muncha distancia pol Partíu Lliberal Constitucionalista, PLC, llogró daqué más del 6%. Los demás partíos nun llegaron a algamar el 1% de los votos.[23][24]

Previu a les eleición abrió una alderique sobre la posibilidá de que Daniel Ortega se pudiera presentar a la reeleición. Pa dalgunos l'artículu 147 de la Constitución Política de Nicaragua prohibe la reeleición presidencial, lo que faía imposible qu'Ortega pudiera volvese a presentar a les eleiciones, mientres otros opinen, como dellos maxistraos de la Corte Suprema de Xusticia, que candidatura d'Ortega tien fundamentu llegal y por tanto ye constitucional, lo cual ye bien similar a lo llevao a cabu pol ex-presidente costarricense Oscar Arias Sánchez.[25] El lliteral (a) del artículu 147 establez que: "Nun va poder ser candidatu a Presidente nin Vice-Presidente de la República: a) El qu'exerciera o haber exercíu en propiedá la Presidencia de la República en cualquier tiempu del periodu en que s'efectúa la eleición pal periodu siguiente, nin el que la haber exercíu por dos periodos presidenciales."[26] Aparentemente la candidatura d'Ortega yera inconstitucional, pos yera Presidente cuando se dio la eleición y yá fuera 2 vegaes Presidente de Nicaragua; sicasí la Corte Suprema dio'l vistu bonu por qu'Ortega pudiera presentase.[27]

Inclusive enantes del día de les eleiciones, los partíos políticos opositores xunto a organismos non gubernamentales falaron de fraude, esto a pesar qu'en toes la encuestes realizaes enantes de la eleiciones el FSLN siempres marcaba con ganar arrolladoramente. Los rumores de fraude fechos primeramente polos grupos d'oposición amontáronse dempués de saber l'abuitáu sofitu a Daniel Ortega con cuenta de causar cierta inestabilidá y desacreditar el procesu eleutoral, tratando asina de xustificar la contundente derrota. Dellos organismos internacionales, como la OEA y la XE que tuvieron reparando'l procesu criticaron qu'atoparon, en delles ocasiones, dalgún problema pal accesu a dellos colexos, sicasí, fixeron énfasis nel ambiente de paz y tranquilidá nel cual desenvolvióse tal eleición .[28][29] Tomar de posesión realizó'l 10 de xineru de 2012 en Managua.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: NNDB. NNDB: 693/000024621. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w63g8fv6. Apaez como: Daniel Ortega. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. La Prensa - Sitio non atopáu
  5. Nicaragua 12.230 - Almitible
  6. El Nuevu Diariu - "El casu nun ta zarráu"
  7. . 
  8. "Un total de 64 persones fueron asesinaes, 13 torturaes y 15 sumíes en 17 comunidaes miskitas de la Rexón Autónoma del Atlánticu Norte (RAYAN), según la denuncia de la C.P.D.H., una ferrial opositora al réxime sandinista. (ref: El Nuevu Diariu - Ortega acusáu de xenocidiu contra miskitos)
  9. El Nuevu Diariu - Managua, Nicaragua - 16 años dempués, el sandinismo vuelve al poder
  10. El día foi frescu en Managua, una ciudá siempres caliente. Hasta'l sol, inclemente, despintábase de xemes en cuando, seique por pesar a eses 300 mil persones qu'esperaron dende tempranu na Plaza de la Fe, a veres del Llagu de Managua, la llegada d'Ortega por que-yos falara, agora sí, como'l so nuevu Presidente de la República. http://www.elnuevodiario.com.ni/2007/01/10/nacionales/38441
  11. El Nuevu Diariu - Managua, Nicaragua - Emotividá y tracamundios
  12. Gobiernu sandinista restablez gratuidá n'Educación y Salú (Managua, 17 de xineru) http://www.granma.cubaweb.cu/2007/01/18/interna/artic05.html
  13. El Tiempu Presidente de Nicaragua pide a los sos "hermanos de les FARC" lliberar a Ingrid Betancourt]
  14. *BBC Mundo. «Por llamar "queríu hermanu" a comandante de FARC. Colombia fadia con Ortega.». El Nuevu Diariu 1998-2005. Consultáu'l 16 d'avientu de 2007..
  15. Gobierno unvió nota de protesta a Nicaragua por afirmaciones de Daniel Ortega sobre les Farc». Casa editorial El Tiempu.. Consultáu'l 15 d'avientu de 2007..
  16. Ministeriu de Rellaciones Esteriores - Nota de protesta ante Nicaragua por frases del Presidente Daniel Ortega
  17. Ministeriu de Rellaciones Esteriores de Colombia - Corte Internacional de Xusticia ratifica soberanía de Colombia sobre San Andres, Providencia y Santa Catalina y la validez y plena vixencia del Tratáu Esguerra-Bárcenas de 1928
  18. Gana de Mendieta al reivindicar les islles de San Andrés
    Santos manifestó la bona voluntá del gobiernu de Nicaragua de respetar el fallu, y "llimpió" les pallabres amenazantes d'Ortega, al sollertar esta selmana al exércitu pola tema de los castros.
    ». Casa editorial El Tiempu.. Consultáu'l 15 d'avientu de 2007..
  19. LA HAYA EMITE UNA SENTENCIA GÜEI. Ortega prepara al so Exércitu na viéspora d'un resolución fronterizu con Colombia
  20. El Tiempu Presidente de Nicaragua llamó al so Exércitu a preparar ante eventual conflictu con Colombia
  21. 21,0 21,1 [https://www.elpais.com/articulo/internacional/Cable/jueces/sandinistas/ponen/libertad/narcos/camudo/dinero/elpepuesp/20101206elpepuint_37/Tes Cable nel que xueces sandinistas ponen en llibertá a 'narcos' en cuenta de dineru. Un despachu de 2006 rellata cómo Daniel Ortega financió illegalmente'l so regresu a la presidencia de Nicaragua
  22. EE UU: Chávez y el narcotráficu financien la Nicaragua d'Ortega Los cables dibuxen con tou luxu de detalles l'ambiente de terror nel que viven munchos funcionarios.- Destacaos xueces sandinistas tán al serviciu de les bandes criminales. El País Diariu El País, 6 d'avientu de 2010.
  23. FSLN va controlar Asamblea. El Nuevu Diariu.7 de payares de 2011 Juan Ramón Huerta | Nacionales
  24. [http://www.elcorreo.com/vizcaya/rc/20111107/mundo/eleiciones-nicaragua-ortega-201111070825.html resultaos parciales Nicaragua proclama vencedor a Ortega nes lleiciones Lidera con diferencia los resultaos parciales col 63,95% de los votos (254.747) de los comicios 07.11.11 - 17:05 - EFE | MANAGUA]
  25. Óscar Arias Sánchez#cite note-Art.C3.ADculo 132-7
  26. Artículu 147, Constitución Política de Nicaragua
  27. Jurídicamente Presidencia d'Ortega ye inconstitucional, afirmen xuristes “Una dictadura institucional” El Nuevu Diariu.8 de payares de 2011 Por Martha Vásquez Larios|Política
  28. XE ve procesu eleutoral en paz. Salvo delles restricciones a los sos observadores. El Nuevu Diariu. 6 de payares de 2011. Managua, Nicaragua| elnuevodiario.com.nin | Miguel Carranza Mena | Eleiciones.
  29. [http://www.elcorreo.com/vizcaya/v/20111108/mundo/ortega-afara-nicaragua-ente-20111108.html Ortega afara en Nicaragua ente barruntos de fraude El Frente Sandinista gana los comicios con un contundente 64% de los votos y aúpa al so candidatu al tercer mandatu. El corréu. 08.11.11 - 02:46 - MILAGROS LÓPEZ DE GUEREÑO CORRESPONSAL | L'Habana.]

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Francisco Urcuyo Maliaños
Coordinador de la Xunta de Gobiernu de Reconstrucción Nacional
19 de xunetu de 197910 de xineru de 1985
Socesor:
José Daniel Ortega Saavedra
Predecesor:
José Daniel Ortega Saavedra
Presidente de Nicaragua
10 de xineru de 198525 d'abril de 1990
Socesor:
Violeta Barrios de Chamorro
Predecesor:
Enrique Bolaños Geyer
Presidente de Nicaragua
10 de xineru de 2007 — nel cargu socesor3 =
Socesor:
{{{socesora3}}}