Datura ferox

especie de planta

La especie Datura ferox, llamada vulgarmente chamico, cardu cuquiellu, toloache (en Méxicu) ye una planta de la familia de les Solanacees.

Datura ferox
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Filu: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Solanales
Familia: Solanaceae
Subfamilia: Solanoideae
Xéneru: Datura
Especie: Datura ferox
L.
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

Tien fueyes alternes, ovaes, de ápiz agudu, enteres nel marxe, glauques; nervadura central y llaterales bien visibles; peciolu de 1/6 de la llongura de la llámina. El so hipocótilo ye llargu.

 
Datura ferox

Psicoactividad editar

Tien propiedaes psicoactivas estraordinaries, ye una planta acomuñada cola maxa y la bruxería. La medicina corriente siguir emplegando. Químicamente, contienen alcaloides bien tóxicos, derivaos del tropano: atropina, hiosciamina, escopolamina y los sos respeutivos isómeros. Los mesmos utilícense en terapéutica so prescripción médica obligatoria. La atropina como antiespasmódico visceral (1 mg/dosis), como broncodilatador, como astringente, como acelerador de la frecuencia cardiaca y otros usos. Un emplegu clásicu de la atropina ye na enfermedá de Parkinson onde rinde resultaos bones en manes esperimentaes, pa evitar efeutos tóxicos. La hiosciamina ye un bon antiespasmodico. El butil bromuru de hioscina conozse como Buscapina(R). La escopolamina dacuando denomada la "droga de la verdá" actúa como analxésicu y anestésicu y en dosis insegures como alucinógeno.

Los alcaloides tán en tola planta, especialmente en granes y flores. Carauterizar por ser bien variables tocantes a la cantidá y presencia, tantu en distintos especímenes de la mesma especie, como en distintes partes de la mesma planta.

Na cultura editar

Los toloaches son un grupu de la familia de les solanacees que respuenden al nome científicu de Datures, y les sos variedaes, Inoxia, Metel, Estramonio, Ferox. Otru grupu de plantes parientes cercanos de los toloaches son los floripondios o brugamisa arbórea, que tamién comparten receta nos diversos rexistros sobre maxa en Méxicu. Son plantes bien evolucionaes, qu'espolleten en gran parte del continente americanu y européu, sirvieron de materia primo pa los mitos y lleendes a lo llargo del tiempu. Les Daturas son plantes delirogenas (nun confundir con allucinóxenos) que tienen altos niveles de escopolamina y atropina nos sos texíos, los alcaloides tropanicos como la escopoloamina tienen una aición anticolinérgica nel organismu que n'altes cantidaes puede resultar nun síndrome atropinico y n'ocasiones provocar la muerte.

La planta en sí ye un arbustu de non más d'un metro d'altor, les sos fueyes y tarmu despiden un golor desagradable y les sos flores son allargaes y na mayoría de les especies de color blancu, reproducir por aciu cápsules espinoses del tamañu d'una pelota de golf que contién numberoses granes, que granen coles primeres agües veraniegues.

L'usu de les daturas remontar a l'antigüedá, escontra unos 7 mil años A.C. munchos de los rituales relixosos primitivos d'aldovinación y de caza yeren ellaboraos con plantes solanacees como les daturas, la belladona y la mandrágora, que prometíen acolumbrar la presa y la temporada de caza que bien convenía a la tribu o la cla.

El mestrones y bruxos exipcios conocíen bien los recursos y propiedaes de les solanacees y daturas qu'aplicaben en forma d'untaza, qu'ulteriormente fueron a ser utilizaes llargamente na bruxería medieval. Los griegos al igual que los exipcios conocíen yá les sos cualidaes curatibles y delirógenas, Dioscorides, sabiu griegu de la etnobotánica fala al respeutu “Bebida con vinu una dracma (3,2g) del so raigañu provoca imáxenes baldíes y prestoses a los sentíos, si dobla la dosis provoca enayenadura y llocura mientres tres díes, y si cuadruplicar, la muerte.

L'usu nel mediterraneu del les daturas na antigüedá yera principalmente melecinal, utilizar nos trabayos de partu p'ayudar a la madre a dar a lluz ensin tanto dolor, n'untaza yera utilizáu pa dolores reumáticos, la escopolamina contenida nos sos texíos ye un bon expectorante y les fueyes fumaes en pitos ayuden solliviar l'asma y la tos, pequeñes cañes seques y mazcaes na nueche ayuden a conciliar el suañu, tiense rexistru que yeren utilizaes fora del ámbitu relixosu pola población polo xeneral como medicina tradicional popular, amás nel medievu munches de los mestrones o bruxes de la dómina teníen nes sos alacenes botániques daqué de mandrágora y daturas, que al ser plantes que conducen a estaos alteriaos de conciencia en cierta cantidá provoquen allucinaciones y delirios que la ilesia utilizó como xustificación pa la cacería de bruxes.

En Méxicu la planta dende la dómina prehispánica sirvió de materia primo pa los mitos y lleendes de los pueblu indios, la pallabra toloache provién del náhuatl toloatzin que significa, cara agachada, o cabeza mirando al suelu. Frai Bernardino de Sahagún describir asina: ye una planta como mata que cría unes cabezueles espinoses, fueyes anchuelas, flores blanques y tien grana negra y fededora, quita la gana de comer a los que la comen y enfila y alloria perpetuamente. Los Tarahumares, Coras, Huicholes y Seris tienen presente esta planta como deidá na so cosmogonía; Elsa Ramírez fai un apunte: pa los Seris, la datura atopar ente les primeres plantes creaes; ye sobrenatural y tien un espíritu invencible, como les otres plantes primixenies. Utilizar pa manipoliar el clima, faer llimpies, o fetiches, y curar delles dolencies. El la cosmogonía Huichol nárrase al respeutu que Kieri el toloache, entablo una llucha mitolóxica onde'l so rival Hikury, o peyote, vencer. Ente los chamán o Marakames Huicholes l'usu del toloache ye menos marcáu que'l peyote, pero entá asina ye una constante ente'l so usu p'agorar bona suerte. Músicos y artesanos huicholes utilicen tamién la planta de xemes en cuando como poderosu aliáu.

Pa los huicholes la planta representa l'antítesis de Curi, ente qu'unu representa al sol, al día, el poder bondoso de tatewarii el güelu fueu, Kieri per otru llau representa a la nueche, al poder femenín, les medranes del indíxena refléxense cuando dalgún xamán utiliza esta planta de poder.

Los Tepehuanes consideren al toloache como'l maríu de la muyer maíz y xenru del sol. Tuvo dos amigos y castígose-y faciendo baxar la cabeza y ordenar cumplir los deseos y caprichos de quien ordenara los sos servicios.

La planta tamién sirvió como ferramienta en ritos de camín de l'adolescencia al maduror en tribus del norte del país, onde se someten a distintes pruebes físiques, onde conocen los mitos, les hestories, y realcuéntrense cola so cultura ancestral so los efeutos de fervinchos de daturas.

Quiciabes una de les facetes más conocíes del toloache ye la so capacidá y poder pa les aventures o desventures amoroses, la maxa y la tradición prehispánica heredaron un fuerte bagaxe mitolóxicu en rellación a les daturas y el so usu nel Méxicu prehispánicu. Na colonia y el sincretismu cultural munches de les antigües concepciones mitolóxiques que teníen ciertes plantes fueron evolucionando hasta convertise nos mitos y lleendes que conocemos anguaño.

El poder de los toloaches na maxa amorosu ye bien sabida na cultura popular, esto reflexen la conocencia de que'l toloache puede provocar severos trestornos mentales por cuenta de los alcaloides tóxicos que contién la planta, d'ende que dientro de les pócimas amoroses de la maxa popular figure'l toloache como ingrediente constante, una y bones la dosis activa de la escopolamina ronda los 10mg, causando la muerte devasando los 100mg. Munchos de los mestrones qu'esisten nel norte del país conocen l'usu y les cantidaes que se deben subministrar na medicina tradicional, una conocencia heredada que ye parte de la cultura del país que se tresmite de xeneraciones a lo llargo del tiempu. Ye por eso que'l neófito que busca solo la recreación colos toloaches puede sufrir severos trestornos mentales ya inclusive llegar a cayer en coma y morrer por intoxicación.

Los toloaches a lo llargo de la historia fueron plantes de veneración qu'apurrieron conocencia a los pueblos que supieron convivir con esti tipu de plantes, el maduror de la conocencia heredada reflexar nel usu concienzuda d'esti tipu de plantes onde la imaxinación y los mitos tienen una ventana onde proyeutar les distintes formes de concebir al mundu. Nun mundu occidental y de progresu económicu ye una constante qu'enfrenta a la cultura tradicional con una forma de vida sistematizada, l'estudiu del usu de les plantes abre una ventana estraordinaria pal entendimientu del presente onde'l forxadores de los mitos dan una identidá propia a los cimientos de la cultura moderna, los toloaches son una nun vastu espectru de plantes que la medicina tradicional ufierten pal so estudiu que d'a pocu empezamos a entender.

Taxonomía editar

Datura ferox describióse por Linneo y espublizóse en Amoenitates Academici . . . 3: 403, nel añu 1756.[1]

Etimoloxía

Datura: nome xenéricu que provién del hindi dhatūrā ("mazana espinosa") pol aspeutu de los frutos, llatinizáu. El nome utilizábase yá en sánscritu.

ferox: epítetu llatín que significa "espinosa"[2]

Sinonimia

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  1. Abrams, L. 1951. Geraniums to Figworts. 3: 866 pp. In L. Abrams Ill. Fl. Pacific States. Stanford University Press, Stanford.
  2. Anonymous. 1986. List-Based Rec., Soil Conserv. Serv., U.S.D.A. Database of the U.S.D.A., Beltsville.
  3. Gibbs Russell, G. E., W. G. Welman, E. Reitief, K. L. Immelman, G. Germishuizen, B. J. Pienaar, M. v. Wyk & A. Nicholas. 1987. List of species of southern African plants. Mem. Bot. Surv. S. Africa 2(1–2): 1–152(pt. 1), 1–270(pt. 2).
  4. Hickman, J. C. 1993. Jepson Man.: Higher Pl. Calif. i–xvii, 1–1400. University of California Press, Berkeley.
  5. Munz, P. A. & D. D. Keck. 1959. Cal. Fl. 1–1681. University of California Press, Berkeley.
  6. Serrano, M. & J. Terán. 2000. Identific. Esp. Veg. Chuquisaca 1–129. PLAFOR, Intercooperación, Fundación Ceibo, Sucre.
  7. Zuloaga, F. O., O. Morrone, M. J. Belgrano, C. Marticorena & E. Marchesi. (eds.) 2008. Catálogo de las plantas vasculares del Cono Sur (Arxentina, Sur de Brasil, Chile, Paraguay y Uruguái). Monogr. Syst. Bot. Missouri Bot. Gard. 107(1): i–xcvi, 1–983; 107(2): i–xx, 985–2286; 107(3): i–xxi, 2287–3348.

Enllaces esternos editar