La pandu del Decán ye una gran pandu que s'estiende pela mayor parte del territoriu centro-sur del subcontinente indiu.

Decán
Alministración
PaísBandera de India India
Tipu d'entidá meseta
Xeografía
Coordenaes 14°N 77°E / 14°N 77°E / 14; 77
Superficie 1000000 km²
Llenda con Ghats occidentales, Ghats orientales (es) Traducir y Cordillera Satpura (es) Traducir
Altitú media 600 m
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Llocalización editar

Estender d'este a oeste polos estaos indios de Madhya Pradesh, Chhattisgarh, Maharastra, Andhra Pradesh y Karnataka.

Contestu xeográficu editar

 
Vista panorámica.

La so altitú bazcuya ente los 79 y 750 msnm. Ocupa una superficie d'unos 800 000 km² (similar a la de Turquía), tien forma de triángulu invertíu y les sos llendes definir los siguientes accidentes xeográficos:

Poblamientu editar

Les principales ciudaes que s'atopen nel pandu son les siguientes: Bangalore, Hyderabad, Bhopal, Puni, Nagpur.

Toponimia editar

El nome Decán (Deccan n'inglés) ye una forma anglicanizada de la pallabra dakkhin en prácrito, de la mesma proveniente de la pallabra dakia en sánscritu, que quier dicir Sur.

 
Réxime pluviométricu nel Oeste.

Estructura xeolóxica editar

El Decán ye un pandu de roques cristalines atayada por horsts que se llevanten nel so interior (montes Vindhya) o nos sos cantos (Ghats occidentales y Ghats orientales).

Enormes colaes de roca basáltica rica en titaniu, magnesiu y fierro.

Capes de llava qu'algamen estensiones de 10 000 km², un volume cimero a los 10 000 km³ y una espesura de 2400 m, muertes d'una fortísima actividá volcánica a finales del Cretácicu cimeru (68-64 millones d'años). D'ende deduzse que la edá del pandu ye d'unos 70 millones d'años.

Formación editar

Debida a erupciones fisurales. Aniciar a lo llargo d'una fisura o dislocación de la corteza terrestre. Les laves son fluyíes y percuerren grandes estensiones formando amplios pandos, con un quilómetru o más d'espesura y miles de quilómetros cuadraos de superficie. Los restos de los fluxos, conocíos como Traps del Decán, cubren entá cerca de 500 000 km².

En Rajahmundry, a unos 1 000 km del centru de los Traps del Decán, reparar dellos sedimentos marinos que contienen microorganismos fósiles ente'l fluxu de la llava d'esos enormes traps. Esti fluxu provocó una enorme lliberación de CO2 a l'atmósfera que pudo ser una de les causes de la estinción de los dinosaurios. (Vease estremáu correspondiente más embaxo).

La formación de les islles Seixeles remontar a más de 200 millones d'años cuando esti terrén esprender del cantu occidental de la India, nes proximidaes del pandu, dixebrándose de la plataforma continental.[1]

Clima editar

Abarca dos zones climátiques bien distintes d'esterior a interior. Per un sitiu, esiste un clima tropical húmedu nel cantu del pandu, el aniellu esterior. Esto ye por cuenta de la bayura de precipitaciones nes fasteres de los montes Ghats tanto Orientales como Occidentales. Pela cueta la zona interior del pandu ye semi-greba por cuenta de que les umbaes y en definitiva toles mases d'aire húmedo (mayoría d'orixe monzónicu), descarguen el so conteníu nos cordales que la delimitan. Produzse entós el denomináu Efeutu Foehn (reparar na imaxe como mengüen les precipitaciones escontra l'interior). Les precipitaciones medies asítiense en redol a los 500-1000 mm.

Les temperatures, magar hai una esceición con valores más nidios nel cantu esterior, son nidios pel hibiernu y chornices a finales de la primavera y principios de branu, con valores que pueden superar fácilmente los 40 °C ya inclusive raspiar los 50 °C.

== Hidroloxía Cruciar el ríu Godavari, principal ríu del sur de la India, y el Krishná, dambos pol nordeste. Esisten otros ríos menores que nacen na mesma pandu.

Flora editar

La vexetación del pandu del Decán ye menos exuberante que la de les zones más húmedes del subcontinente indiu, magar hai montes d'especies bien apreciaes pola so madera, como la teca y el sándalu. Les fasteres baxes de los Ghats occidentales tán recubiertes d'una trupa xungla so influencia monzónica. Pueden atopase agrupaciones más o menos trupes de bambú, palmera y árboles caducifolios. En cuasi toa'l pandu predomina una vexetación subtropical seca, de tipu sabana con presencia apenes d'especies arbóreas pero sí de munchos arbustos y carbes.

Fauna editar

Tocantes a especies animales, les más representatives son l'elefante asiáticu y el yá estinguíu guepardu que yera'l más estendíu de los grandes felinos per esta zona, dada la so predilección poles grandes estensiones de sabana. Otros grandes mamíferos son el rinoceronte, el osu bezudo, el chacal, el dole, el gaur, el búfalo xavaz, el xabalín y delles especies de simios, antílopes y venaos.

Distintes especies de culiebres venenoses como la cobra, la daboia y les culiebres d'agua salao o non venenoses como les pitonos. Ente los reptiles tamién cabo destacar a los cocodrilos y gaviales. Les aves más importantes son el loru, el pavu real, la garza y el martín pescador.

== Rellación cola estinción de los dinosaurios Dalgunos xeólogos sofiten una nueva hipótesis, que la causa de la estinción de los dinosaurios sería una cadena d'inmenses erupciones volcániques masives nel pandu de Decán.

La meyor evidencia en favor del vulcanismu ye la esistencia de cuasi 1.300 km² de llava nel pandu, depositaes al rematar el Cretácicu.

Coincidiendo cola cayida de dos grandes meteoritos, unu en Yucatán y otru na cuenca del Almirante; dalgunos creen qu'esti postreru desamarró les erupciones de Decán, al quebrar la corteza terrestre. Polo que se sumaron los sos efeutos a los de los meteoritos.[2]

Unos 500.000 años antes de la estinción de la llende K/T, qu'acabó colos dinosaurios, empieza'l vulcanismu masivu del Decán. El CO2 lliberáu na atmósfera produz una enorme medría del efeutu ivernaderu: la tierra calezse alredor de 7 °C o 8 °C, y los océanos unos 4 °C. Asoceden les primeres estinciones. 300.000 años antes del K/T, cai un enorme meteoritu nel cráter de Chicxulub (Méxicu). L'impautu llibera más CO2 na atmósfera; nun desencadena estinciones, pero sí tensiona los ecosistemes que nun pueden sostener les cadenes trófiques. Ente 150.000 y 200.000 años antes del K/T, el clima esfrezse y el nivel del mar baxa más de 60 m.

Finalmente, na llende K/T, hai 65 millones d'años, reactívase'l vulcanismu del Decán y un segundu asteroide topeta contra'l nuesu planeta. Produzse asina la estinción de los dinosaurios.[3]

Referencies editar

Enllaces esternos editar