El delta del Danubiu (Delta Dunării en rumanu, Дельта Дунаю, Delta Dunaiu n'ucraín), asitiáu en Dobrogea (Rumanía) y na provincia d'Odesa (Ucraína), constitúi'l mayor y meyor calteníu de los deltes fluviales europeos. Ocupa una superficie de 3.446 km².

Delta del Danubiu
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Sector septentrional del delta del Danubiu. Apréciense los sedimentos en suspensión con que se constitúi
Semeya de satélite (NASA).
Llugar  Rumanía
Criterios Natural: x, xi, xii
Referencia 588
Inscripción 1991 (XV Sesión)
Área Europa
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El delta del Danubiu ye una rexón de marismas y banzaos despoblaos, travesaos por elevaciones arbolaes. Tolos años, les tierres depositaes pol Danubiu faen crecer el delta unos 40 m. Por ello trátase d'una estructura bien dinámica. Hai unos 2.500 años, según cuenta l'historiador griegu Heródoto, el Danubiu estremar en 7 brazos al llegar a la so desaguada.

Cerca de Tulcea (Rumanía), el Danubiu estremar en tres brazos principales antes de llegar al mar NegruChilia, Sulina y Sfântu Gheorghe (San Jorge)— pero munchos canales menor convertir nuna rexón de cañaverales, zones pantanoses y montes, de los cualos dalgunos anubrir en primavera y seronda.

A unos 44 km del delta del ríu Danubiu, ríu arriba, atópase la isla de les Culiebres, qu'anguaño pertenez a Ucraína pero ye reclamada per Rumanía.

En 2004, Ucraína inauguró les obres de la Canal Bistroe, que va facilitar un enllaz navegable ente'l Mar Negru y la parte ucraína del delta del Danubiu. Sicasí, la Xunión Europea solicitó a Ucraína qu'arrenunciara de prosiguir colos trabayos por cuenta de los graves daños que sufriríen les güelgues del delta. Rumanía, más comprometida cola proteición y caltenimientu del delta, quier llevar a Ucraína al Tribunal Internacional de Xusticia de L'Haya.

 
Evolución geomorfologica dende 2000 años
 
Mapa de 2010

Mapa interactivo del Delta de Danubiu

Naturaleza editar

El delta alluga más de 1.200 especies de plantes, 320 especies d'aves, según más de 3.400 especies de fauna dulceacuícola, incluyíes unes 110 de pexes, como'l esturión. Yá en 1974, más de la metá del delta foi declarada "zona pantanosa d'importancia internacional" y designada como Patrimoniu de la Humanidá en 1991[1] en virtú del Conveniu de Ramsar (oficialmente Conveniu sobre Güelgues d'Importancia Internacional especialmente como Hábitat d'Aves Acuátiques). Anguaño, el Delta del Danubiu foi incluyíu nel llistáu de la Unesco de llugares calificaos como Reserva de la Biosfera, col nome de Reserva de la Biosfera Tresfronteriza del Delta del Danubiu. Cuenta con unos 2.733 km² de superficie protexida dafechu y partida ente 18 zones.

 
Paisaxe del Delta del Danubiu.

Ye'l llugar onde millones d'aves migratories de distintos llugares del mundu (d'Europa, d'África, Asia y del Mediterraneu) alleguen p'añerar.

La vexetación ta apoderada por formaciones de cañaverales y carrizales, que cubren el 78% de la superficie. Esisten amás saladares (6%) y bosque de ribera, estremaos según la frecuencia del so hinchente, con saucedas permanentemente anubiertes y choperas d'hinchente periódicu. Esisten montes, como'l de Letea, notables poles copes asimétriques de los sos árboles, qu'inclúin carbayos (Quercus pedunculiflora y Q. robur), chopos (Populus tremula), llameres (Ulmus foliacea) y fresnos (Fraxinus angustifolia).

Población editar

Unes 15.000 persones habiten nel delta del Danubiu. La mayor parte vive de la pesca, pa la qu'usen les sos káyaks tradicionales fechos de madera. Ente ellos hai una comunidá de lipovanos, descendientes de los vieyos creyentes, que salieron de Rusia en 1772 pa evitar la persecución relixosa. El principal centru d'esta comunidá na parte ucraniana del delta ye Vylkove.

Historia editar

Mientres la mayor parte de la Edá Moderna, el delta del Danubiu tuvo en poder del Imperiu otomanu. A midida que el dominiu otomanu sobre los Balcanes afloxaba, l'Imperiu austrohúngaru y otres potencies europees movilizar pa torgar que'l delta, al igual qu'otros territorios otomanos, cayera en manes del Imperiu rusu.

El Tratáu de París (1856), que ponía fin a la guerra de Crimea, estableció qu'una comisión internacional (Comisión Europea del Danubiu) controlara'l delta. Dicha comisión llevó a cabu una serie de trabayos nel delta y nel cursu baxu del ríu, de forma que se vio favorecida la navegación pel ríu dende'l mar Negru.

Tres el final de la Primer Guerra Mundial, el Tratáu de Versalles (1919) confirmó la comisión internacional ( de la qu'otra yera establecida pa controlar el cursu cimeru del Danubiu). Mientres la Segunda Guerra Mundial, les comisiones fueron abolíes pola Alemaña nazi, que controló tol cursu del ríu dende 1940 hasta 1944.

Galería editar

Referencies editar

  1. «Danube Delta». UNESCO Culture Sector. Consultáu'l 12 de marzu de 2015.

Enllaces esternos editar