Demócrito (en griegu: Δημόκριτος; Abdera, Tracia, c. 460 e.C.-c. 370 e.C.) foi un filósofu y matemáticu griegu que vivió ente los sieglos V-IV e.C.[3][4] Discípulu de Leucipo, llámase-y tamién «el filósofu que ri». Pensador con un ampliu campu d'intereses, ye especialmente recordáu pola so concepción atomista de la materia.

Demócrito
Vida
Nacimientu Abdera (es) Traducir[1][2]
Muerte Grecia, (90/109 años)
Familia
Hermanos/es Herodotus (es) Traducir
Estudios
Direutor de tesis de Bion of Abdera
Llingües falaes griegu antiguu
Alumnu de Leucipo (es) Traducir
Profesor de Hipócrates
Metrodoro de Quíos (es) Traducir
Nessas of Chios (en) Traducir
Protágoras (es) Traducir
Anaxarco (es) Traducir
Oficiu filósofu, matemáticuhistoriador del arte
Trabayos destacaos cuadratriz de Hipias (es) Traducir
Influyencies Leucipo (es) Traducir
Movimientu Atomismu
Creencies
Relixón ateísmu
Cambiar los datos en Wikidata

Tradicionalmente considérase-y un filósofu presocráticu, anque ye un error de cronoloxía, yá que foi contemporaneu de Sócrates. Dende'l puntu de vista filosóficu acomúñase-y a los presocráticos pola so temática (physis), ente que Sócrates y los filósofos que lu siguieron encetaron una temática éticu-política.

Biografía editar

Δημόκριτος, Dēmokritos, que'l so nome significa «escoyíu del pueblu», yera conocíu pol nomatu de Milesio o Abderita. Nació na ciudá de Abdera (Tracia),[5] capital d'una polis griega asitiada na actual mariña norte de Grecia, al este de la desaguada del ríu Nestos, cerca de la isla de Tasos. Estudió con magos y eruditos caldeos que'l rei Xerxes I de Persia dexó na casa del so padre, cuando s'agospió nel llar d'este mientres la so campaña militar contra los griegos nes guerres médiques. Siendo inda bien nuevu, aprendió d'ellos sobremanera astroloxía y teoloxía.

Demócrito foi discípulu y dempués socesor de Leucipo de Mileto, natural tamién de Abdera. Fueron amás naturales de Abdera Anaxarco y Protágoras.

Demócrito foi conocíu na so dómina pol so calter estravagante. Axudíquense-y numberoses lleendes. Una d'elles diz que s'arrincó los güeyos nun xardín por que nun estorbar nes sos meditaciones la contemplación del mundu esternu. Dicir d'él que presentía'l futuru, y ente les sos obres más importantes cítase la so Gran Diacosmos, pola cual llogró, por plebiscitu popular, un premiu de quinientos talentos.

Tamién realizó numberosos viaxes, nos cualos aprendería de magos perses, sacerdotes exipcios y caldeos. Dizse que viaxó por Exiptu, onde vivió cinco años y adquirió especialmente conocencies de xeometría, según que visitó Etiopía, Mesopotamia, Babilonia, Caldea y Persia y qu'inclusive llegó a la India en busca de conocencies. Adquiriera dineru pa viaxar del heriedu que-y dexó'l so padre a él y a los sos dos hermanos; correspondiéron-y cien talentos. Darréu escribió precisamente'l Gran Diacosmos pa defendese de les posibles acusaciones que se faíen a aquellos qu'esbardiaben l'heriedu de los sos padres.

Diógenes Laercio listó una serie d'escritos de Demócrito que superen les setenta obres sobre ética, física, matemática, téunica ya inclusive música, polo que Demócrito ye consideráu un autor enciclopédicu. Nun se caltuvieron tales escritos, y de toa esta producción solo sobrevivieron unos trescientos fragmentos menores, la mayor parte de los cualos son reflexones morales de les cualos solo conocer fragmentos, sobremanera gracies a les alusiones d'Aristóteles y de Teofrasto. Esisten diverses coleiciones d'esos fragmentos, como les de Diels-Kranz, Luria y Leszl.

Siendo llargamente ignoráu n'Atenes mientres la so vida, la obra de Demócrito foi bastante conocida sicasí por Aristóteles, que la comentó estensamente. La razón de que nun adquiriera fama foi qu'él mesmu «nun se curió de ser conocíu; y anque él conoció a Sócrates, Sócrates nun lo conoció a él». Coles mesmes asistió a escuchar a los pitagóricos. Ye famosa l'anécdota que Platón repunaba tanto a Demócrito que quería que tolos sos llibros fueren quemaos.[6][7] Dizse que tuvo a puntu de quemar pero que lo torgar los pitagóricos Amiclas y Clitias aludiendo que yera inútil pos yá los sos escritos circulaben en munches partes.

Hiparco de Nicea asegura, según Diógenes Laercio, que Demócrito morrió a los noventa años d'edá; y tolos autores de l'antigüedá que fixeren referencia a la so edá, coinciden en que vivió más de cien años. Según Aulo Gelio, Tertulianu y Cicerón, Demócrito, que llegó a vivir cuasi un centenar d'años, quitóse voluntariamente de la vida. Esisten dos feches sobre'l so fallecimientu: En 420 e.C.,[8] o, la qu'anguaño se toma como verdadera, en 370 e.C.

Protágoras foi'l so discípulu direutu[9] y, darréu, el principal filósofu influyíu por Demócrito foi Epicuro. Nel Renacimientu, munches de les sos idees fueron aceptaes (por casu, por Giordano Bruno), y tuvieron un papel importante mientres la Ilustración. Munchos consideren que Demócrito ye «el padre de la ciencia moderna».[10]

El filósofu que ri editar

 
Demócrito, por Moreelse.

Hai anécdotes según les cualos Demócrito ría bien de cutiu irónicamente ante la marcha del mundu, y dicía que «la risa torna sabiu»,[11][12] lo que lo llevó a ser conocíu, mientres la Renacencia, como «el filósofu que ri» o «el abderita risueño», oponiéndolo a Heráclito, «el filósofu que llora».

Filosofía editar

Ente los pensadores qu'influyeron nes doctrines de Demócrito, cabo destacar a les xeómetres exipcios y a Anaxágoras, que les sos homeomeries son consideraes como l'antecedente más inmediatu de la teoría de los átomos.

 
Démocrite méditant sur le siège de l'âme (Democritus meditando sobre l'alma, 1868). Estatua en bronce por Léon-Alexandre Delhomme (1841-1895). Anguaño nel Muséu de Belles Artes de Lyon.

Xunto col so maestru, Leucipo, Demócrito ye consideráu fundador de la escuela atomista. Inscribir ente los pos-eleatas, en cuantes qu'acepta los principios establecíos por Jenófanes y Parménides, pero desenvuelve una filosofía pluralista como Anaxágoras o Empédocles. Pa Demócrito, la perceición, la razón pola cual piensa, por casu, que tien una pluma na mano, ye un procesu puramente físicu y mecanicista; que'l pensamientu y la sensación son atributos de la materia aconceyao nuna manera abondo fina y complexu, y non de nengún espíritu infundido polos dioses a la materia.

Repunó los placeres qu'a la llarga producen dolor. Al negar a Dios y presentar a la materia como autocreada, ya integrada por átomos, convertir nel primer pensador atéu y nel primer materialista (atomista). Los cambeos físicos y químicos deber a la física, non a la maxa. Ye más conocíu pola so teoría atómica pero tamién foi un escelente xeómetra, ciencia qu'enseñaba a los sos discípulos. Escribió numberoses obres, pero solo perduren escasos fragmentos, según dellos trataos de xeometría y d'astronomía, que se perdieron. Créese que tamién escribió sobre teoría de los númberos, y qu'atopó la fórmula B*h/3 qu'espresa'l volume d'una pirámide. Coles mesmes demostró que puede aplicase esta fórmula pa calcular el volume d'un conu.

Atribúyense-y dos teoremas:

  • «El volume d'un conu ye igual a un terciu del volume d'un cilindru d'igual base y altor».
  • «El volume d'una pirámide ye un terciu del volume del prisma d'igual base y altor».

Usando la ciencia racional trató de buscar una esplicación de tolos fenómenos naturales partiendo d'un pequeñu númberu de principios básicos. Esmoleció-y tamién la naturaleza corpuscular de la lluz. Demócrito sofitó la teoría de la emisión según la cual la visión ye causada pola proyeición dende los güeyos de partícules que dexen reconocer los oxetos. La teoría de la emisión ye costume atribuyí-yla a Newton, que la espunxo munchos sieglos dempués.

Pa munchos filósofos, ente los que s'inclúi a Demócrito, prevalecía un principiu aritméticu-xeométricu pa esplicar munchos fechos. Asina, esplicaba hasta'l sabor de les coses so esti aspeutu. Atribuyía-y una forma xeométrica especial a les sustancies pa da-yos tal o cual «gustu»: la sensación de dulce deber a la forma esférica de la sustancia que forma al cuerpu que lu produz; lo amargoso, deber a la forma lliso y arrondao, y lo agrio o ácidu a lo anguloso y agudo. Un orixe ya interpretación análogos atribuyía-y a los fenómenos del tactu.

L'atomismu editar

 
Llorón Heráclito, risueño Demócrito, por Bramante

Demócrito desenvolvió la teoría atómica del universu», concebida pol so mentor, el filósofu Leucipo. Esta teoría, al igual que toles teoríes filosófiques grieges, nun sofita los sos postulaos por aciu esperimentos, sinón que s'esplica por aciu razonamientos lóxicos. La teoría atomista de Demócrito y Leucipo puédese esquematizar asina:

  • Los átomos estrémense solo en forma y tamañu, pero non por cualidaes internes.
  • Les propiedaes de la materia varien según l'agrupamientu de los átomos.

Defende que tola materia nun ye más qu'un amiestu d'elementos orixinarios que tienen les carauterístiques d'inmutabilidá y eternidá, concebíos como entidaes infinitamente pequeñes y, por tanto, imperceptibles pa los sentíos, a les que Demócrito llamó átomos (ἄτομοι), términu griegu que significa tantu «que nun puede cortase» como «indivisible».[13]

Epicuro, filósofu posterior que retomó esta teoría, modificó la filosofía de Demócrito al nun aceptar el determinismu que l'atomismu traía na so forma orixinal. Por ello, introdució un elementu d'azar nel movimientu de los átomos, una esviación (clinamen) de la cadena de les causes y efeutos, colo que la llibertá quedaba asegurada.

Los atomistes pensaben distintu a los eleatas, pos mientres los eleatas nun aceptaben el movimientu como realidá, sinón como fenómenu, Leucipo y Demócrito parten de que'l movimientu esiste en sí. Faló per primer vegada de la fuercia de la inercia. Demócrito punxo como realidaes primordiales a los átomos y al vaciu, o, como diiríen los eleatas, al ser y al nun ser.

Pa Demócrito, la realidá ta compuesta por dos causes (o elementos): το ον (lo que ye), representáu polos átomos homoxéneos ya indivisibles, y το μηον (lo que nun ye), representáu pol vacíu. Esti postreru ye un nun ser non-absolutu, aquello que nun ye átomu, l'elementu que dexa la pluralidá de partícules estremaes y l'espaciu nel cual muévense.

 
Demócrito (semeya)

Demócrito pensaba y postulaba que los átomos son indivisibles, y estrémense por forma, tamañu, orde y posición. Créese que la distinción por pesu, foi introducida por Epicuro años más tarde o que Demócrito mentó esta cualidá ensin desenvolvela demasiáu. La forma que tien cada átomu fai posible que s'ensamble —anque nunca se funden (siempres subsiste una cantidá mínima de vacíu ente ellos que dexa la so diferenciación)— y formar cuerpos, que volverán dixebrase, quedando llibres los átomos de nuevu hasta que se xunten con otros. Los átomos d'un cuerpu dixébrense cuando topeten con otru conxuntu d'átomos; los átomos que queden llibres topeten con otros y se ensamblan o siguen moviéndose hasta volver atopar otru cuerpu.

Los átomos tuvieron y van tar siempres en movimientu y son eternos. El movimientu de los átomos nel vacíu ye una traza inherente a ellos, un fechu irreductible a la so esistencia, infinitu, eternu ya indestruyible.[14]

Al formar los átomos, por necesidá, un vórtice o remolín,[15] (dine), los sos choques, uniones y separaciones formen los distintos oxetos y seres y la realidá con tola so diversidá. Cada oxetu que surde nel universu y cada sucesu que se produz, sería la resultancia de choques o reacciones ente átomos. Anque la cita «tou cuanto esiste ye frutu del azar y la necesidá» atribuyir a Demócrito, los sos escritos enfatizan na necesidá,[15][16] al contrariu de Epicuro que enfatizó nel azar.[17] El modelu atomista constitúi un claru exemplu de modelu materialista, yá que l'azar y les reacciones en cadena son les úniques formes d'interpretalo.

Xeneralmente, una propuesta, antes d'adquirir la condición de llei, parte de ser una mera xeneralización empírica qu'aspira a algamar un requisitu crucial: ser esplicada. Una vegada fechu esto, la estadística inductiva concreta la so idea. Les sos premises dexen d'allugar la posibilidá de que la conclusión nun se cumpla, y d'esta miente constitúyese la llei. Con éses, nel casu de Demócrito el desenvolvimientu invirtióse. Demócrito empezó ufiertando una esplicación a una parcela de la realidá que nun tuvo la oportunidá de reparar, nin, arriendes d'ello, falsar o verificar si cumpliérase.

El verificacionismo nun podía ser un requisitu esencial a la de dar credibilidá a la so esplicación y asitiala como llei, y Demócrito yera consciente d'ello:

La mente del home taría formada por átomos esféricos llivianos, nidios, refinaos[14] y el cuerpu, por átomos más pesaos. Les perceiciones sensibles, tales como l'audición o la visión, son esplicables pola interacción ente los átomos de los arrecendores que parten de la cosa percibida y los átomos del receptor. Esto postreru xustifica la relatividá de les sensaciones.
La conocencia verdadero y fondo ye'l de los átomos y el vacíu, pos son ellos los que xeneren les apariencies, lo que percibimos, lo superficial.[14]

Les deducciones de Demócrito y los otros filósofos realizar dende la lóxica, el pensamientu racional, apostraba la relevancia del empirismu a un segundu planu, y depositaba escasa fe na esperiencia sensorial, ye dicir la qu'apreciaba polos sentíos. Esplicaba les perceiciones sensibles tales como l'audición o la visión, cola interacción ente los átomos que emanan dende l'oxetu percibíu hasta los organismos receptores. Esto postreru ye lo que prueba con fuercia la relatividá de les sensaciones.

Eponimia editar

Ver tamién editar

  • Kaṇāda, relixosu indiu, del sieglu II e.C., teóricu del átomu.

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Encyclopedia Antique. Páxina: 31. Editorial: Academia. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 1973.
  2. Afirmao en: Vidas, opiniones y sentencias de los filósofos más ilustres. Cita: Συντετάχθαι δέ φησι τὸν Μικρὸν διάκοσμον ἔτεσιν ὕστερον τῆς Ἰλίου ἁλώσεως τριάκοντα καὶ ἑπτακοσίοις. Γεγόνοι δ' ἄν, ὡς μὲν Ἀπολλόδωρος ἐν Χρονικοῖς, κατὰ τὴν ὀγδοηκοστὴν Ὀλυμπιάδα· ὡς δὲ Θράσυλλος ἐν τῷ ἐπιγραφομένῳ Τὰ πρὸ τῆς ἀναγνώσεως τῶν Δημοκρίτου βιβλίων, κατὰ τὸ τρίτον ἔτος τῆς ἑβδόμης καὶ ἑβδομηκοστῆς Ὀλυμπιάδος, ἐνιαυτῷ, φησί, πρεσβύτερος ὢν Σωκράτους. Llingua de la obra o nome: griegu antiguu. Autor: Diógenes Laercio.
  3. Encyclopedia Britannica. Democritus. Estrayíu 21-10-2006.
  4. Internet Encyclopedia of Philosophy. Democritus. Estrayíu 01-08-2006.
  5. RUSSELL, Bertrand (1972). A History of Western Philosophy, Simon & Schuster, páxs. 64-65.
  6. Diógenes Laercio, Vides y Doctrines de los Filósofos Pernomaos
  7. RUSSELL, Bertrand (1972). A History of Western Philosophy, Simon & Schuster.
  8. Río Pedraza, Francisco; Haya Segovia, Fernando (2009). «La filosofía antigua», Historia de la Filosofía. Oxford Univesity Press España, Sociedá Anónima, páx. 5. ISBN 9788467351477. Consultáu'l 15 de mayu de 2017.
  9. Democritus – Dictionary definition of Democritus | Encyclopedia.com: FREE online dictionary Consultáu'l 2 d'abril de 2010
  10. Gossin, Pamela. Encyclopedia of Literature and Science, 2002.
  11. Cartes do Pseudo-Hipócrates, IV, XXXII, século I dC
  12. Seneca, De Roxura, ii.10; Aelian, Varia Historia, iv.20.
  13. Liddell, Henry George; Robert Scott, «ad. Voc. ἄτομος» (n'inglés), ad. Voc. ἄτομος, http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.04.0057%3Aentry%3Da)%2Ftomos, consultáu'l 7 de xunu de 2014 
  14. 14,0 14,1 14,2 Novack, George (1977). Los oríxenes del materialismu. Bogotá: Editorial Pluma, páxs. 115-126.
  15. 15,0 15,1 Diógenes Laercio IX, 45.
  16. Aristóteles De generatione animalium V 8. Cicerón De fato X.
  17. Diógenes Laercio, X, 133. Séneca Epistulae ad Lucilium, XII.

Enllaces esternos editar