Derechos, en plural, ye lo que se concede o reconoz a un suxetu de derechu (independientemente de que fuera exonerado o non por él); a diferencia de derechu, en singular, que puede referise a la ciencia xurídica, al ordenamientu xurídicu o a un sistema xurídicu. La xustificación del esfrute o exerciciu de los distintos derechos per caúnu de los suxetos que los tener puede basase en bien distintes circunstancies en nacencia la heriedu, la vecindá, la conquista, el trabayu, o otres.

Derechos
relación jurídica (es) Traducir
términu llegal y alcuerdu
Más información
Basáu en de derecha a izquierda
Cambiar los datos en Wikidata

Nesti sentíu, resulta un términu difusu por resultar comprensivu de diverses situaciones o rellaciones xurídiques, pol conteníu, oxetu o sentíu de lo reconocío o concedíu,titular o l'eventual obligáu (suxetu pasivu). La identificación del conceutu de derechos col de llibertaes dar na espresión, bien común, derechos y llibertaes.

Distinciones editar

 
Dellos derechos reservaos. Indicación d'una cierta forma d'exerciciu del derechu de propiedá intelectual.

Un aproximamientu puede ser el tipu de suxetu de derechu arreyáu, que puede ser un suxetu individual (como'l ser humanu, la persona física, el ciudadanu, nacional o miembru d'un Estáu, una nación o una sociedá civil, o una persona xurídica como tal), un suxetu coleutivu (la nación, los pueblos, los trabayadores o les persones morales), o inclusive un suxetu non humanu (como distintes especies d'animales o la totalidá de la naturaleza). A partir de lo anterior, suélense estremar distintes categoríes de derechos, tales como: los derechos suxetivos, los derechos permanentes y personalísimos, los derechos individuales (individual rights), los derechos fundamentales o derechos humanos, el derechu a l'autodeterminación derechu a l'autodeterminación de los pueblos, los derechos de los trabayadores,[1] los denominaos derechos de los animales, ente otros.[2]

Sicasí, una primer distinción que necesariamente tien de realizase ye la esfera nel cuál asítiase'l suxetu de derechu: rellaciones ente particulares o persones privaes (derechu priváu) o rellaciones o actividaes dientro del ámbitu políticu o públicu (derechu públicu). Na primer esfera, polo xeneral, los derechos se circunscriben a la noción de "facultá d'esixir una prestación, actuar o nun faelo", derivada darréu d'una norma llegal (como los derechos del dueñu d'una cosa) o d'un fechu o negociu xurídicu, (como nos derechos personales nacíos d'un contratu), construyida sobre la idea de derechos suxetivos.

Na esfera pública o política, polo xeneral, aludir a la idea que al individuu correspuénden-y ciertos derechos pol fechu de ser tal, dientro o respectu de la organización política (ciudá, Estáu), d'ellí surden los conceutos filosóficos de derechos humanos, derechos del home o derechos morales (moral rights) y los puramente xurídicos derechos constitucionales, derechos fundamentales, llibertaes públiques o derechos suxetivos públicos. Dientro de la terminoloxía habitual referida a los derechos humanos o individuales, suelse estremar ente derechos civiles y políticos y sociales, económicos y culturales.

Per otru llau, dependiendo de la concepción xurídica, sobre l'orixe del derechu y el poder políticu (iusnaturalismu, contractualismu, iuspositivismu), pueden o nun esistir derechos naturales.

Antecedentes editar

 
Dios y el mio derechu, proclama l'escudu de los reis d'Inglaterra.
 
Cola sobre Washington pol trabayu y la llibertá de 1963. Los cartelos demanden: derechos de votu, iguales derechos, fin de les regles de segregación n'escueles públiques, trabayu pa toos y un salariu decente. Na cabecera va Martin Luther King.

Na antigua Grecia nun esistía una noción de derechos del individuu, siquier nel sentíu modernu, pos los conceutos de derechos y llibertaes esleir na polis y namái yeren de dalgunos (los ciudadanos). Na antigua Roma asocedió daqué similar, pos la so organización basar na distinción ente potestá pública y la potestá de pater families, de manera tal que los individuos namái teníen los derechos que-yos correspondíen d'alcuerdu al so allugamientu nesi esquema.

L'orde feudal y los primeros tiempos del Estáu modernu basar nuna desigualdá institucionalizada, asina los derechos de los individuos dependíen de la so posición naquél orde (pertenencia a dalguna categoría social o estamentu). Por ello, nel Antiguu Réxime, d'utilizase'l conceutu de derechos, facer nel sentíu de fueros o privilexos, esto ye, de derechos non universales (derechos universales), sinón particulares (particularismu), acutaos a un grupu (una familia, un estamentu, una ciudá o una rexón), como por casu el derechu de pernada y tou tipu de derechos feudales.[3] Esta forma d'entendelos, faía equivalir derechu a renta, como yera'l casu de los beneficios eclesiásticos, y a derechu esclusivu, como yera'l casu de los monopolios (tantu de los señores feudales como de les compañíes privilexaes o de les patentes pa llibros o invenciones —derechos d'autor—).

El cobru de derechos sigue siendo la espresión común pa designar a tou tipu d'impuestos, tases y exacciones. De manera asemeyada, la servidume d'unos sigue siendo'l derechu d'otros, como explícitamente recoyer na denominación de les servidumes o derechos de camín.

Una de la espresiones más antigües que recueye la noción xeneral de "derechos" (n'oposición a "derechu") ye la de derechu suxetivu. Ésta habríase aniciáu nel pensamientu de los canonistes del sieglu XI, o nel pensamientu de Guillermo de Ockham, y darréu sería desenvueltu por diversu Escueles; en toes elles, apréciase'l pasu continuu dende la definición de ius como "potestá de la cual naide puede ser quitáu en contra del so voluntá ensin culpa so sacantes que medie una causa racional" (Ockham) a la de "poder de la voluntá". Ihering entender como "intereses jurídicamente protexíos". Nel ámbitu del derechu priváu, la noción de derechu suxetivu foi llargamente desenvuelta, pero tamién foi introducida nel derechu públicu, al traviés de los llamaos "derechos suxetivos públicos" o "derechos públicos suxetivos" de Jellinek.

El conceutu de derechos como llibertaes reconocíes o conquistaes y oponible al soberanu como "cartes de trunfu" o "derechos de defensa" ye propiu de la Edá Contemporánea, a partir de la Revolución lliberal, estableciéndose un catálogu de '"derechos y llibertaes" con reconocencia constitucional (los derechos constitucionales o fundamentales), como la llibertá relixosa, la llibertá d'espresión, la llibertá económica, el derechu a la propiedá, el derechu de xunta, el derechu d'asociación, el derechu al honor, el derechu a la inviolabilidad de la casa, el derechu a la inviolabilidad corporal o integridá física[4] (incluyendo'l derechu a la vida, la proscripción de la tortura y de los trato inhumanos o degradantes), ente otros. Toos ellos son propios de les declaraciones de derechos dende'l Bill of Rights inglés de 1689 (Constitución de los Estaos Xuníos de 1787 —especialmente les enmiendes posteriores—, Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu francesa de 1789, Constitución española de 1812, ente otres).

A partir del sieglu XX, los derechos sociales o derechos de segunda xeneración incluyir nes constituciones (Constitución Mexicana de 1917, Constitución de la Xunión Soviética —dende la rusa de 1918—, Constitución de Weimar —Alemaña, 1919—, Constitución española de 1931), como'l derechu a la fuelga, el derechu a la educación, el derechu al trabayu, el derechu a la vivienda. A finales del sieglu XX reivindicáronse derechos difusos o derechos de tercer xeneración, como los medioambientales (de resultes del movimientu ecoloxista). Tamién apaecíu una cuarta xeneración y quinta xeneración, d'entá escasu desenvolvimientu conceptual (néstes suelen integrar los derechos de los animales.

La llectura de derechos o alvertencia de los derechos que tien un deteníu ye unu de los requisitos qu'esisten en delles llexislaciones por que una detención seya válida jurídicamente, y pasó a ser un tópicu de les películes policiaques (tien derechu a guardar silenciu, cualquier cosa que diga va poder ser utilizada na so contra; tien derechu a ser asistíu por un abogáu, si nun puede costearlo va asignáse-y unu d'oficiu; tien derechu a una llamada telefónica...) Polo xeneral, el derechu a ser conducíu ante un xuez independiente que determine la llexitimidá de la detención (habeas corpus), a conocer cuál ye l'acusación y quién la formula, a la presunción d'inocencia, a la defensa xurídica, a nun ser obligáu a declarar na so contra, y a que la carga de la prueba correspuenda a l'acusación y non a la defensa (lo contrario denominar prueba diabólica), ente otros, tán recoyíos en toles llexislaciones de los Estaos que garanticen derechos al individuu (Estáu de derechu).

Distintes clases de derechos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Organisation for Economic Cooperation and Development 1996 Trade, Employment and Labour Standards: A Study of Core fuckers' Rights and International Trade, fonte citada en Labor rights.
  2. Belkis Cartay, La naturaleza: oxetu o suxetu de derechos.
  3. Gonzalo Taborga, derechos humanos-a-traves-de-la-historia/ Los Derechos Humanos al traviés de la Historia.
  4. Bodily integrity.
  5. El conceutu, en sí mesmu "difusu" y non utilizáu de forma unívoca na bibliografía, tien dalgún usu 3180 resultaos en Google books, consultáu'l 4/11/2015.
  6. Convención sobre'l consentimientu pal matrimoniu, la edá mínima pa contraer matrimoniu y el rexistru de los matrimonios, 7 de payares de 1962. Ver tamién Convención de Haber sobre'l matrimoniu, 1978 -en:Hague Marriage Convention- y derechu matrimonial internacional -en:International matrimonial law-
  7. Vease Cuarta Enmienda a la Constitución de los Estaos Xuníos
  8. Artículu 14. Vease Discriminación
  9. Decimocuarta Enmienda a la Constitución de los Estaos Xuníos
  10. Llibertá d'espresión - llibre pensamientu - llibertá de pensamientu - llibertá d'opinión
  11. Llibertá de cultu, relixosa o de conciencia - llaicismu - llaicidá - secularismu - aconfesionalidad. La espresión procede del ordenamientu constitucional de la India ("the Supreme Court has observed that by secularism it is meant that the State shall not discriminate against any citizen on the ground of religion only and that the State shall have non religion of its own and all persons shall be equally entitled to the freedom of conscience and the right freely to profess, practise and propagate religion" -Peter Jeyasingh, Secularism and freedom of religion-). Na Constitución soviética de 1936 recoyer nel so artículu 124: "Con cuenta de garantizar a los ciudadanos la llibertá de conciencia, la Ilesia na URSS ta dixebrada del Estáu, y la escuela, de la Ilesia. Reconocer a tolos ciudadanos la llibertá de cultu y la llibertá de propaganda antirrelixosa." L'usu de la espresión "derechu al ateísmu" ye bien amenorgada na bibliografía (el+ate%C3%ADsmo%22&tbm=bks 8 resultaos en Google books, consultáu'l 4/11/2015)
  12. Rede DESC
  13. Guerin, fonte citada en en:Water right
  14. Olivier De Schutter, Relator Especial de les Naciones Xuníes sobre'l derechu a l'alimentación dende mayu de 2008.
  15. Derechu de camperes o derechu de llendo. Vicente Lagüens, Paxiença y patobiença ‘derechu de campera’ nun documentu altoaragonés de 1484. Joaquín Escriche, Diccionariu razonáu de llexislación y xurisprudencia, 1838: "Alera, voz anticuada, provincial d'Aragón, significa'l sitiu o llanura en que tán les eres pa triar les mieses, y aplícase pa denotar el derechu de campera, porque esti solu tien llugar d'eres a eres, esto ye, nel territoriu que media dende les eres d'un pueblu hasta les del otru. Llámase foral la alera, porque ta introducida por llei o fueru y non por convención de los pueblos". Valentín Letelier, Genesis del Derechu, 1967, pg. 110: "Hasta'l sieglu XVIII rexíen n'España y particularmente en Castiella, con non debilitáu puxanza, unes práutiques qu'inda nun sumieron por completu y de les cualos infierse que la propiedá individual derivóse ellí de la propiedá coledctiva. El dueñu de la propiedá nun podía nunca proceder como dueñu absolutu, entá cuando nun tuviera amayorazgada, nin acensuada, nin hipotecada, nin gravada especialmente de manera dalguna, nun-y yera lícitu «cultivala ensin llicencia espresa del Conseyu de Castiella»; nin alteriar el cultivu nella establecíu llantándola de viñes o d'olives. La campera que crecía en cada heredá dende la collecha hasta la llantadera correspondía a tolos vecinos, y el propietariu nun podía torgar que traxeren a ella los sos ganaos p'aprovechar el derechu de campera o de llendo. A lo último, col propósitu de devasar l'exerciciu d'esti derechu, «establecer por llei (diz Santayana) que nengún particular pudiera d'autoridá propia y ensin permisu del Príncipe faer devesa (esto ye, abarganar) la so heredá». Práutiques análogues reparáronse en toles naciones europees. El derechu de llendo nes heredaes particulares tuvo establecíu en Francia a lo menos hasta la Revolución; y n'Inglaterra dictáronse hai sieglos munches lleis empobinaes a reglamentarlo. ... Filangieri certifica que nel so tiempu taba suxeta a les mesmes cargues y llimitaciones la propiedá rural d'Italia. Nun podía'l dueñu torgar que los ganaos ayenos llendaren na so heredá sinón mientres el periodu entendíu ente la llantadera y la collecha; ya inda cuando la llei nun-y prohibía llantar olives, moreres o otros árboles, abstener de faer tales plantíos porque nel otru periodu, entendíu ente la collecha y la llantadera, los animales de los sos vecinos destruyir por completu. Vulgarmente creíase que la prohibición d'abarganar les heredaes estableciérase en favor de los nobles, col propósitu de dexa-yos llibre'l campu pa les sos caceríes en perxuiciu de los pequeños llabradores. Pero evidentemente toes estes cargues y prohibiciones veníen de más tras y estableciérense más bien en pro del pueblu enteru..." Ver tamién Conceyu de la Mesta, Casa de Ganaderos de Zaragoza, enclosure, Inclosure Acts -en:Inclosure Acts-
  16. Conceutu problemáticu. Pablo Antonio Fernández, Fluxos masivos de población en Retos del derechu ante les nueves amenaces, pg. 261 y ss: "... nunca se plantegó la esistencia d'un derechu a emigrar, esto ye, un derechu del estranxeru a morar nun Estáu que nun ye'l mesmu. Ye verdá que dellos autores, con pocos argumentos xurídicos consideraron que'l art. 13 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos sostién la base d'esi derechu... del testu d'esti artículu nun ye posible estrayer un derechu a emigrar porque, obviamente, ta refiriéndose al llibertá de circulación derechu de circulación y residencia del territoriu propiu. Esta disposición ye depués reflexada nel art. 12 del Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos. En cuanto al «derechu de salir de cualquier país», sí que puede referise... siempres y cuando esi derechu pueda complementase col derechu del Estáu a aplicar la so propia llexislación de salida... y, poques gracies, tamién hai de tenese en cuenta'l derechu del Estáu que reciba." Ente los "xustos títulos" del dominiu español sobre América, aducíase que los españoles teníen derechu a esa conquista por provenir d'una guerra xusta, al ser atrabancaos polos indíxenes americanos nel exerciciu de derechos que concede l'orde natural a tolos pueblos: l'exerciciu llibre del comerciu o la llibre predicación del evanxeliu.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar