Desastre del Ribayu del Llobu

Plantía:Campaña Conflictos hispanu-marroquinos

Desastre del Ribayu del Llobu
Parte de Guerra de Melilla
Fecha 18 xunetu 1909 → 27 xunetu 1909
Llugar Cerca de Melilla, zona del protectoráu (España)
Resultáu Derrota española
Belixerantes
España Rifeños
Comandantes
José Marina,
Guillermo Pintos
Desconocíu
Baxes
153 muertos,
Más de 500 mancaos
Desconocíes
[editar datos en Wikidata]

Conozse como Desastre del Ribayu del Llobu l'aición militar asocedida nesi llugar, próximu a Melilla, el 27 de xunetu de 1909 na que les tropes españoles fueron ganaes polos rifeños. Ye considerada una parte de la Guerra de Melilla.

Antecedentes editar

A empiezos del sieglu XX el gobiernu español decide exercer en Marruecos una influencia que devolviera al país el prestíu perdíu de resultes del Desastre del 98. A esti fin xuntar a la Declaración de Londres de 1904, qu'asigna a España la misión de facilitar ayuda a Marruecos pa llevar a cabu les reformes militares, económiques y alministratives de les que taben tan precisaos. Nesta dómina'l control de les cabiles qu'arredolaben Melilla taba en manes d'un pretendiente al tronu de Marruecos, qu'afirmaba ser l'hermanu del sultán Abd al-Aziz de Marruecos, Yilali Mohamed el-Yusfi ez-Zerhuni, conocíu na hestoria como Bu Hamara (el de la burra),[1] polo qu'una compañía española (la Compañía Española de Mines del Rif) y una francesa axusten con él la esplotación de xacimientos mineros. Sicasí, estes concesiones faen que les cabilas qu'antes sofitaben a Bu Hamara consideren qu'ésti -yos traicionó, y pa demostrar el so enoxu'l 8 d'agostu de 1908 ataquen les esplotaciones, anque ensin causar víctimes, y Bu Hamara ye prindáu y unviáu a Fez, onde morrería encarceláu pol sultán.

La muerte de Bu Hamara dexa a España ensin interlocutor colos rifeños y la situación faise más tirante. El xeneral Marina, Comandante Xeneral de Melilla, pide instrucciones y refuerzos al gobiernu, yá que coles fuercies con que cunta nun pueden siguir los llabores pacificadores, esto ye, la continuidá de les esplotaciones mineres. El gobiernu llindar a pidir aselu al xeneral y nun fai nada ; ye más, prohíbe-y cualesquier aición militar y el 7 de xunu de 1909 autoriza a les compañíes mineres a prosiguir los sos trabayos. La tranquilidá dura pocu, yá que a finales de xunu empieza un gran baturiciu, con predicación de la guerra santa, nes cabilas próximes a Melilla. Ante la negativa gubernamental a autorizar la ocupación y fortificación de posiciones que dexaren defender a los trabayadores d'un posible ataque rifeñu, Marina ordena una espedición por estes cabilas, que lo único que consigue ye la captura de seis agitadores que son conducíos presos a Melilla.

Sucesos de xunetu editar

Les detenciones son el detonante de la sulevación, y el 9 de xunetu de 1909 producir en Sidi Musa un ataque de los rifeños a un grupu d'obreros españoles que construyíen una ponte pa un ferrocarril mineru, matando a seis[ensin referencies] d'ellos y mancando a unu. Cuando los fechos son conocíos pol gobiernu, presidíu por Maura, ésti decreta'l 10 de xunetu la movilización de tres brigaes mistes de Cazadores, formaes na so mayor parte por reservistas de les quintes de 1903 y 1904[ensin referencies], lo que provoca disturbios en Madrid y en Barcelona, onde se producen los sucesos conocíos como Selmana Tráxica.

En díes socesivos, menudean los enfrentamientos con francotiradores ocultos nos altores qu'apoderen les posiciones españoles. El día 16 empieza la llegada a Melilla de les fuercies espedicionaries y el 18 entren en combate. El 20 produzse un nuevu ataque rifeñu en Sidi Musa, anque foi refugáu polos españoles tres llargos combates, so un sol abrasador ensin agua y ensin comida. El 22 los ataques averar a Melilla, polo que pa detener la meyora enemiga ordenar una concentración del fueu artillero sobre'l principal nucleu atacante. El xeneral Marina, en previsión d'un ataque a Melilla, acantona una columna de seis compañíes d'infantería y una seición d'obuses nes proximidaes de la ciudá, al mandu del coronel Álvarez Cabrera. Esti mandu, por iniciativa propia, ordena una marcha nocherniega escontra Ait Aixa, perdiéndose mientres la nueche y amaneciendo nel ribayu de Alfer, onde son sorprendíos y abrasaos polos francotiradores apostaos nos altores. Esta imprudencia, que cuesta la vida al coronel, produz amás 26 muertos y cuasi 230 mancaos. Sicasí, consíguese l'oxetivu de sacar a los rifeños de les sos posiciones y de faelos recular.

El 26 de xunetu reciben noticies al traviés de confidentes rifeños sobre la preparación d'un potente ataque rebalbu. El xeneral Marina, yá teniente xeneral y Comandante del Exércitu de Melilla, ordena la salida de tropes pa protexer la posición de la Segunda Caseta. Coles mesmes, dispón que la brigada de Cazadores de Madrid, mandada pol xeneral Guillermo Pintos Ledesma, xixile la zona del ribayu del Llobu y el de Alfer, asitiaos nes estribaciones del monte Gurugú. Ye nel ribayu del Llobu onde'l españoles vense espuestos al fueu graneado de los rifeños que siguen dueños de los altores. Cométese, amás, el grave error d'intentar la retirada ensin sofitu de l'artillería, lo que causa pergraves perdes. El xeneral Marina, a la vista de la gravedá de la situación, faise cargu del mandu y entama la retirada con sofitu artilleru y de fuercies procedentes de la posición de la Segunda Caseta. Esta emboscada anició más de 100 muertos, ente ellos el Xeneral Pintos, que taba al mandu de la espedición, y cuasi 600 mancaos. Según la historiadora María Rosa de Madariaga morrieron 153 militares (17 xefes y oficiales y 136 homes de tropa) y 599 resultaron mancaos (35 xefes y oficiales y 564 homes de tropa).[2]

Epílogu editar

 
Aspeutu actual del ribayu del Llobu con Melilla al fondu.

Ante la gravedá de los acontecimientos decide suspendese toles operaciones béliques y siguir reforzando'l contingente español en Melilla, qu'a mediaos d'agostu yá cunta con más de 35.000 homes y un eleváu númberu de pieces d'artillería y munición. A finales d'agostu reiníciense los combates per parte española, anque agora dende una posición de claru dominiu, lo que llevaría a la pacificación total de la zona a finales d'añu.

El desastre del Ribayu del Llobu foi consideráu, xunto col d'Annual en 1921, como una de les más sangrientes derrotes sufiertes pol exércitu español nes guerres coloniales sosteníes nel norte d'África. Sicasí, a pesar de les perdes de vides, consígense los oxetivos marcaos y refúgase al enemigu.

Los restos mortales de los finaos atopar nel Panteón de los Héroes del Campusantu Municipal de la Purísima Concepción de Melilla (España).

Cantares populares editar

El Desastre del Ribayu del Llobu causó una fonda conmoción n'España, siendo tema pa una coplilla popular espublizada mientres munchos años, especialmente ente los soldaos que sirvíen n'África, y que la so lletra yera la siguiente:

Nel Ribayu del Llobu
hai una fonte qu'esquita
sangre de los españoles
que morrieron per España.
(otres versiones: «pola patria»)

¡Probines madres,
cuántu van llorar,
al ver que los sos fíos
a la guerra van!
(otres versiones: «yá nun van volver»)

Nin llavo nin me peño
nin pongo la mantiella,
hasta que venga'l mio noviu
de la guerra de Melilla.

Melilla yá nun ye Melilla,
Melilla ye un mataderu
onde van los españoles
a morrer como corderos.

Nel campu de Xerez cantaba esta otru cantar menos conocida, na que s'aludía al conde de Romanones que yera unu de los propietarios de la Compañía Española de Mines del Rif:[3]

Los obreros de la mina
tán morriendo a montoneres
pa defender les mines
del conde de Romanones.
que depués les asesina.

Referencies editar

  1. C. R. Pennell. Morocco Since 1830: A History C. Hurst & Co. Publishers, 2000 S. 140
  2. De Madariaga, María Rosa (2011). «La guerra de Melilla o del Ribayu del Llobu, 1909», Eloy Martín Corrales: Semana Tráxica. Ente les barricaes de Barcelona y el Ribayu del Llobu. Barcelona: Edicions Bellaterra, páx. 110. ISBN 978-84-7290-528-3.
  3. De Madariaga, María Rosa (2011). Ibid., páx. 108.

Bibliografía editar

  • Pando Despiertu, Juan. Historia secreta de Annual. Ediciones Tarrezas de Güei, S.A., Madrid 1999, 423 páxs. ISBN 84-7880-971-6
  • Jesús F. Salafranca (2001). El sistema colonial español n'África. Málaga: Ed. Algazara. ISBN 84-87999-71-9.

Enllaces esternos editar

Intervención nel Rif y evolución de Melilla — Centenariu 1909