En fontes griegues y romanes, Dido o Elisa de Tiro (en feniciu Eliša, 'Išt)[4] apaez como la fundadora y primer reina de Cartago, nel actual Tunicia. La so fama débese principalmente al rellatu incluyíu na Eneida del poeta romanu Virxiliu.

Dido
reina

Vida
Nacimientu Tiro
Nacionalidá Fenicia
Civilización púnica
Grupu étnicu púnicos (es) Traducir
Muerte Cartago[1]
Causa de la muerte Muerte na foguera
apuñalamientu
Familia
Padre Matán I, Belus, Agénor
Casada con Sychaeus (en) Traducir [2]
Acerbas (es) Traducir [3]
Pareyes Enees
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes idioma púnicu
Oficiu gobernante
Llugares de trabayu Cartago
Creencies
Relixón Relixón en Cartago
Cambiar los datos en Wikidata
Eneas cuntándo-y a Dido les desgracies de Troya, por Pierre-Narcisse Guérin (1815), París, Louvre.
La muerte de Dido, obra d'A. Sacchi.
La muerte de Dido.
La muerte de Dido, obra de Cayot, Louvre.

Yera fía del rei de Tiro, Matán I, tamién llamáu Belo. Dido tenía dos hermanos: Pigmalión, qu'heredó'l tronu de Tiro, y la pequeña Ana.

Dido nes fontes clásiques editar

Siqueo (o Sicarbas), sacerdote del templu de Melkart en Tiro (divinidá rellacionada con Hércules), tenía vastes ayalgues escondíes. Pigmalión acobiciar, y pa saber el so paradoriu obligó a la so hermana Elisa a casase con Siqueo ensin revela-y l'interés ocultu nesi matrimoniu. Elisa nun amar a Siqueo, anque ésti a ella sí. A la temporada, Pigmalión comentó-y a los so hermana que sería conveniente saber ónde s'escondíen les riqueces de Siqueo. Entendiendo que fuera utilizada, Elisa pescudó ónde taben escondíes pero ensin cuntar la verdá al so hermanu. Les ayalgues fueren soterraos nel xardín del templu, y Elisa díxo-y a Pigmalión que se topaben ocultos debaxo del altar. Esa mesma nueche, Pigmalión unvió unos sicarios a matar a Siqueo. En llevándolo a cabu, los esbirros cavaron en devanéu una fuesa sol altar. Elisa atopó al so home asesináu y corrió a desenterrar l'ayalga del xardín. Con él nel so poder, fuxó de Tiro llevándose a la so hermana Ana y un séquitu de doncelles, ayudada por amigos de Siqueo.

El problema de la reina Dido:
La hestoria de la fundación de Cartago, cola atélite argucia de delimitar una superficie por aciu una cuerda formada poles tires cortaes d'una piel de güe, ye l'orixe d'un famosu problema matemáticu: topar la forma de la mayor superficie que se puede delimitar con un perímetru de llargor dau. Esti problema (engañosamente senciellu) y otros similares, en matemátiques son denominaos como problemes de isoperímetro.

Elisa llegó a les mariñes d'África, onde vivíen los gétulos o getulos, una tribu de libios que'l so rei yera Jarbas.[5][6] Pidió hospitalidá y un cachu de tierra pa instalase nella col so séquitu. Jarbas espúnxo-y que daría-y tanta tierra como ella pudiera tomar con una piel de güe. Elisa, con cuenta de que la piel tomara la máxima tierra posible, facer cortar fines tires y asina consiguió circunscribir un estensu perímetru. Tres esto fixo alzar una fortaleza llamada Birsa, que más tarde se convirtió na ciudá de Cartago o Qart-Fadašh (qu'en feniciu significaba "Ciudá Nueva"), sobre un puexu esistente ente'l llagu de Tunicia y la llaguna Sebkah er-Riana, que desaguaba en mar abiertu. Instaurada como soberana de la ciudadela, recibió de los indíxenes el nome de Dido.

Hai dos versiones alrodiu de la muerte de Dido.

Na versión clásica, Eneas quier casala, pero Dido ye inda fiel a l'alcordanza del difuntu Siqueo. Creyendo que si refugaba a Eneas ésti tomaría represalies contra ella y la so xente, acepta, pero'l día de la boda, antes de celebrala, Dido fúndese un puñal nel pechu. Ésti sería los modelu de los sacrificios que los cartaxineses ufiertaríen nel tofet. Por esto la muerte de Dido rellacionar cola figura mitolóxica del Fénix, que muerre nel fueu pa renacer de les sos cenices. Asina naz l'odiu por Roma.

La segunda versión ye la qu'apaez na Eneida de Virxiliu. Eneas llega a la mariña de Cartago, Dido namorar d'él aína y Eneas corresponder. Pasen un tiempu xuntos, pero Eneas, que recibió de Xúpiter la misión de fundar un nuevu pueblu nel Llaciu, tien de partir escontra'l so destín. Una nueche, Eneas embarca cola so xente y Dido cuerre a convence-y de que permaneza al so llau, mas en devanéu. Ve-y partir y ordena llevantar una xigantesca pira, onde se disponen la espada del héroe, delles ropes sos que quedaren en palaciu y el tueru del árbol que curiaba la entrada de la cueva onde s'amar per primer vegada. A l'amanecida xubió a la pira y fundióse nel pechu la espada de Eneas. Tres la so muerte, la so hermana Ana, qu'intentara disuadirla del suicidiu, ordena de la mesma prender la pira funeraria. Alrodiu de esta segunda versión, el poeta Ovidiu dedicó una epístola nos sos célebres Heroidas, la VII (carta de Dido a Eneas), onde la fundadora de Cartago manifiesta la so intención de suicidase ante la partida y traición de Eneas.

Tres la so muerte foi venerada como una divinidá.

Amor de Dido y Eneas editar

Fuxíos d'una patria esfarrapada, los troyanos lleguen a Cartago esviaos del so aldu escontra Italia por causa de la torbonada provocada pola diosa Juno. Ellí recibir la so reina, Dido, a quien el caudiellu Eneas solicita hospitalidá. Venus –madre del héroe–, por que ésta apuerte y nun lo traicione, unvia a Cupidu cola misión de que la namore d'Eneas. Dido xurara caltenese fiel al so difuntu home Siqueo, pero nada puede faer afalada pola so hermana Ana y rindida pola intervención de Cupidu (que se sienta nel so cuellu adoptando la forma d'Ascanio –fíu de Eneas– pa poder clava-y les sos fleches).

A instancies de Juno, Venus alcuerda con ella favorecer que Dido y Eneas cásense y reinen xuntos en Cartago. Juno asina lo desea pola rensía qu'abasna contra los troyanos dende'l famosu Xuiciu de Paris y la Guerra de Troya (d'esta miente vengaríase consiguiendo que Eneas nunca llegue a fundar la que nel futuru va ser el gloriosu fonduxe romanu). Venus, sabiendo cuál ye'l verdaderu destín del so fíu, asonsaña aceptar el tratu por que los favores de Dido allanen el reavituallamiento de la flota troyana. Con éses Juno manipolia los acontecimientos por qu'en Cartago entámese una cacería, mientres la cual desamarra una nube qu'obliga a Dido y a Eneas a acovecese nuna cueva. Esa nueche xacen xuntos, momentu a partir del cual refálfiense largamente nos placeres del amor. Ante'l retrasu qu'ello causa, Xúpiter unvia a Mercuriu por que lu recuerde a Eneas que nun son esos los designios del fadu, sinón que tien de partir escontra Italia. L'héroe, pese al dolor que-y causa, obedez la voluntá divina y dexa Cartago. Tremendamente desconsolada y ofendida, Dido intenta escaecelo con ayuda de la so hermana, pero nun puede. Ye por eso que decide suicidase arrenegando l'abandonu de Eneas. Dende esi momentu empieza l'históricu odiu de Cartago escontra Roma.

Nel posterior capítulu VI de la Eneida, cuando Eneas baxa al inframundu griegu con ayuda de la Sibila de Cumas, atopar analayando polos Praos Asfódelos, ente los muertos por amor. Entendiendo entós que la reina cometiera suicidiu a la so partida, trata d'esplica-y con gran pesar qu'él nun quería abandonala, que los dioses llabraren asina'l so destín. Pero la pantasma de Dido paez nun poder escucha-y y sigue el so embaíu camín tres la solombra de Siqueo.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

  • Ovidiu: Heroidas (Heroides) o Cartes de les heroínes (Epistulae heroidum). VII: Dido a Eneas (Dido Aeneae).
    • Testu francés en Wikisource.
    • Comentariu de les "Heroidas" d'Ovidiu; VII: Dido a Eneas.
    • Francisca Moya del Bañu: Estudiu mitográfico de les "Heroidas" d'Ovidiu (IV, V, VII, X, XIII, XVIII, XIX): testu en PDF.
      • VII (Dido a Eneas): a partir de la páx. 53 de la reproducción electrónica.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0730.2007.00906.x/abstract.
  2. 2,0 2,1 «Q45197920» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  3. URL de la referencia: https://biography.wikireading.ru/42548.
  4. María Eugenia Aubet, Tiro y les colonies fenicies d'Occidente, 2a edicion, Bellaterra, 1994, p. 217.
  5. Temehu.com. «Ancient History and Prehistory of Libya and the Sahara, from 55 million BC. to the present, early history of Libya». Temehu.com. Consultáu'l 9 de xineru de 2014.
  6. de Gruyter, Walter. Aufstieg und Niedergang der römischen Welt: Geschichte und Kultur Roms im Spiegel der Neueren Forschung.