Diego de Leiva

pintor español (1580–1637)

Diego de Leiva, o Leyva (circa 1580 (greg.)Haro – 24 de payares de 1637Burgos) foi un pintor y legu cartuxu, activu en Burgos nel primer terciu del sieglu XVII.

Diego de Leiva
Vida
Nacimientu Harocirca 1580 (greg.)
Nacionalidá España
Muerte Burgos24 de payares de 1637[1] (56/57 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu pintorrelixosu
Llugares de trabayu Burgos
Creencies
Orde relixosa Orden de los Cartujos (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Adoración de los pastores, oleu sobre llenzu, Burgos, Cartuxa de Miraflores.

Biografía editar

Orixinariu de Haro, según indicaba nel so testamentu, nun s'alcontró la partida de bautismu ya ignórase tou lo relativo a los sos años de formación. Antonio Ponz falaba d'un viaxe a Roma que nun se confirmó documentalmente.[2] Establecíu en Burgos en fecha indeterminada, casó con Luisa Gabeo, fía de Luis Gabeo, entallador y arquiteutu. A los ocho años y con dos fíos enviudó. En 1628 casó a la so fía Ana Jerónima con Pedro Ruiz de Salazar, pintor de Santo Domingo de la Calzada. Tuviera amás un fíu, Ramón José, al qu'empobinara escontra les lletres, poniéndo-y maestru en casa, pero'l rapazu optó pola milicia y en 1634, antes de cumplir los venticinco años, morriera posiblemente al poco de llegar a L'Habana, anque al padre nun lu llegara confirmación. Vilbu y ensin otros compromisos familiares, el 25 de xunu de 1634 fixo testamentu con cuenta de profesar na Cartuxa de Miraflores, tres cuasi un añu de noviciáu.

El testamentu amuésalu como un home trabayador y aforrador, con medios económicos abondos pero ensin luxos na casa, onde lo que más abonden son los sos propios cuadros y les ferramientes de trabayu que va caltener con él pa utilizales na so nueva vida. Coles mesmes, son munchos los que tienen deldes con él, ente los que figura l'arzobispu Fernando de Acevedo con una cantidá importante. Nun hai más llibros que los d'estampes, de les que tamién tien dalguna suelta; caltenía amás 38 dibuxos grandes d'academia y 25 pequeños y dos "notomías", una pequeña. Dexaba numberosos cuadros, dellos esbozaos y mentaba otros que se-y debíen. Na so mayoría son pintures d'asuntu relixosu, pero tamién se citen dos países y dalguna semeya, ente los que cabria llamar l'atención escontra delles semeyes femenines, como'l d'Antonia Jacinta Navarra y de la Cueva, del que col llenzu acabáu mentábase'l bocetu en pequeñu, «que se foi a faer a les Fuelgues», y especialmente, ente otres semeyes de monxes célebres, trés de la madre Juana Rodríguez o sor Juana de Jesús María, de distintos tamaños y unu solu esbozáu, semeyes de los que los biógrafos de la venerable madre refieren sucesos milagrosos. Según fray Francisco de Ameyugo, qu'en 1676 publicó en Barcelona Nueva maravía de la gracia, afayada na vida de la venerable madre sor Juana de Jesús María, monxa del gravíssimo conventu de Santa Clara de Burgos, cola primer noticia impresa de Diego de Leyva, «pintor primorosísimo», el capitán Juan de Amezqueta, bien devotu de la monxa, quería tener una semeya so y como ella de nenguna manera consentía, alcordar col pintor qu'empezó a acesmala, y en cuanto sorprender arrobada dibuxar, de lo qu'ella cita se quexaba amargamente, diciendo con munchos sal, y serendén: Rara cosa ye esta: Que del demoniu llíbreme Dios, y que deste Leyva non quiera llibrame».}} La semeya finalmente fíxose y resultó milagrosu pos en poco tiempu sanó a la esposa de Amezqueta.[3] Pero amás, según Ameyugo, la mesma monxa sería vecera del pintor, a quien encargó una semeya de Cristu en llámina pequeña, conforme apaecíase-y nes sos visiones, pagáu colos trés reales d'a ocho que milagrosamente apurrió-y una talla del Neñu Jesús.[4]

Morrió'l 24 de payares de 1637 dexando un importante númberu de pintures na cartuxa na que profesara solu trés años antes.

Obra editar

Pintor de producción abondosa, la so especialidá fueron, según Ceán Bermúdez, los martirios de santos y citaba los calteníos en Burgos na sacristía de los dominicos de San Pablo, nel conventu de la Mercé y nel de San Francisco, onde la serie taba formaba por venticinco llenzos. Amás, na Cartuxa de Miraflores, colos quince oleos de tamañu natural del capítulu, con escenes de la vida de san Bruno, nel claustrillo atopábense once mártires de la orde y diez retratos de los sos xenerales, el retablu de santa Catalina y otres obres que nun concretaba partíes pol monesteriu.[5] Munchos d'ellos fueren citaos enantes por Antonio Ponz, quien se detuviera a emponderar particularmente la serie de la vida de san Bruno de la sala capitular, almiráu amás pol pocu tiempu en que fueren pintaos pos, dicía, nun son cuadros de los que pueden pintase de memoria, sinón «bien acabaos, bravamente compuestos, de formosu coloríu, ricos d'invención».[2]

Nengún d'estos cuadros conozse, anque tres les desamortizaciones qu'acabaron colos conventos que los calteníen pudiera pasar dalgunu al muséu de Burgos. Al so pasu pela ciudá en 1840, Teophile Gautier, románticu y aficionáu a les temes macabres, quedó esteláu cola hestoria del monxu cartuxu pintor de martirios y, anque nun ye fácil saber si llegó a ver dalgunu de los sos cuadros, na catedral creyó atopase ante ellos:

«Hai tamién na catedral de Burgos una Sagrada Familia, anónima, qu'a mi me paeció posiblemente obra d'Andrea del Sarto y unes tables gótiques de Cornelio Van Eyck, paecíes a les qu'esisten na galería de Dresde. Citemos tamién delles pintures de Fray Diego de Leyva, que se metió flaire en La Cartuxa de Miraflores a los cincuenta y tres años. Los sos cuadros tienen por asuntu martirios, como bien de n'España, onde'l sentíu realista de la verdá n'arte llega al so grau máximu».[6]

Sicasí, les pintures a les qu'asina se refería yeren bien probablemente los seis cuadros del trascoro, pintaos por Juan Ricci. N'efeutu, dos años dempués, na «Revue de Paris», publicó un sonetu dedicáu a unu d'esos cuadros que «me surprit par son effet puissant» (sorprendióme pol so puxante efeutu), pero lo qu'él creía un martiriu de santa Casilda pintáu por Leiva yera, en realidá, el Martiriu de les santes Céntola y Elena de Ricci, descritu por Gautier de memoria y con imprecisiones.[7]

 
Santa Teresa ante Cristu a la columna, oleu sobre llenzu, Pamplona, conventu de carmelites descalzos de Santa Ana.

Les obres conocíes de Leiva, na so mayoría d'asuntu relixosu pero non martirios, muévense dientro de la tradición de la pintura contrarreformista. Calter monumental bien próximu a lo escurialense tienen los llenzos de San Fabián y San Sebastián —fecháu esti en 1620— de la colexata de Santa María del Campo, según les pintures de los altares colaterales de la ilesia de la Natividá de Villasandino, con San José y el Neñu n'unu d'ellos, robláu «Diego de Leyua pint», y la muerte de san José de menor tamañu nel remate del mesmu altar, y nel restante una Fuxida a Exiptu, que recuerda otra obra asemeyada de Santiago Morán.[8] La precisión volumétrica caracteriza tamién a la Santa Teresa ante Cristu a la columna del conventu de carmelites descalzos de Santa Ana de Pamplona, únicu restu de les pintures de los retablos mayor y colateral de les que se fixo cargu Leiva escontra 1627.[9]

Cronológicamente más avanzaos, el llenzu de la Institución de la Ilesia o Entrega de les llaves a san Pedro de la parroquial de Treviana en La Rioxa y los del retablu mayor de la parroquial de Lodoso, d'escontra 1631, cola Anunciación, la Adoración de los pastores, la Crucifixón y dos martirios, nun s'estremen de modelos bien definíos nel sieglu anterior, entá alvirtiéndose coles mesmes la conocencia de les corrientes naturalistes.[10]

De la so dedicación a la semeya queda na Sala Capitular de Les Fuelgues el d'Antonia Jacinta Navarra y de la Cueva formando pareya col de doña Ana d'Austria, abadesa del monesteriu y finada en 1629, como consta na inscripción que lleva'l cuadru, obres dignes dientro de los parámetros de la semeya cortesana. Na capiya de Santa Catalina de la catedral de Burgos, col episcopologio d'Oca y Burgos, atribúyense-y les semeyes de Cristóbal Vela, Antonio Zapata, Alonso Manrique, Fernando de Acevedo y fray José González, que Ceán diz nun s'asitiaron nel so llugar y diéronse por perdíos.[10]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 36796/diego-de-leyva. Apaez como: Diego de Leyva. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  2. 2,0 2,1 Ponz, Viage d'España, t. XII, p. Madrid, 1778, p. 59.
  3. Ameyugo, Nueva maravía de la gracia, p. 258.
  4. Ameyugo, páxs. 157-158.
  5. Ceán, t. III, páxs. 34-36.
  6. Gautier, T,, Viaxe per España, cap. V, Valladolid, editorial Maxtor, 2008, p. 47, ISBN 84-9761-466-6.
  7. Angulo Íñiguez-Pérez Sánchez, páxs. 287-288.
  8. Capo, Nueves obres del gran pintor rioxanu, p. 102.
  9. Agüera, p. 31.
  10. 10,0 10,1 Buendía-Gutiérrez Pastor, p. 15.

Bibliografía editar

  • Agüera Ros, José Carlos, «La pintura española forana del XVII en Navarra: notes pa un balance y estáu de la cuestión», Príncipe de Viana, nᵘ198 (1993), páxs. 29-50.
  • Angulo Íñiguez, Diego, y Pérez Sánchez, Alfonso E. (1983). Pintura madrilana del segundu terciu del sieglu XVII. Madrid: Instituto Diego Velázquez, CSIC. ISBN 84-00-05635-3.
  • Buendía, José R. y Gutiérrez Pastor, Ismael (1986). Vida y obra del pintor Mateo Cerezo (1637-1666). Burgos: Diputación Provincial de Burgos. ISBN 84-5053-905-6.
  • Castru, Lázaro, «Nueves obres del gran pintor rioxanu Diego de Leyva», Berceo, Institutu d'Estudios Rioxanos (1975), páxs. 101-104.
  • Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800). Diccionariu históricu de los más pernomaos profesores de les Belles Artes n'España. Madrid.
  • Lope de Toledo, José María, «Documentos pa la biografía de fray Diego de Leiva, pintor cartuxu», Berceo, añu 6, nᵘ20, Logroño (1951), páxs. 393-438.
  • Urrea, Jesús, «Dos obres del pintor burgalés Diego de Leyva», Boletín de la Institución Fernán González, añu 52, nᵘ181 (1973), páxs. 1014-1016.

Enllaces esternos editar