Dionisio d'Alexandría

San Dionisio foi Patriarca d'Alexandría (líder de la Ilesia que se derivó na Ilesia copta) del 248 al 264.

Dionisio d'Alexandría
14. Patriarca de Alejandría (es) Traducir

248 - 264
Heraclas de Alejandría (es) Traducir - Máximo de Alejandría (es) Traducir
Vida
Nacimientu Alexandría190 (greg.)[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Alexandría8 de marzu de 264 (73/74 años)
Sepultura Alexandría
Estudios
Estudios Escuela catequística de Alejandría (es) Traducir
Llingües falaes griegu antiguu[2]
Alumnu de Oríxenes
Heraclas de Alejandría (es) Traducir
Oficiu sacerdoteescritor
Trabayos destacaos Ad Aphrodisium (en) Traducir
Santoral
17 de payares
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

Maestru y direutor de la escuela catequística d'Alexandría y más tarde obispu de la mesma see, conocíu col nomatu de Grande dende'l sieglu IV. Los llibros VI y VII de la Historia Eclesiástica d'Eusebio constitúin la fonte principal pa la conocencia de la so vida y obra. Nacíu antes del añu 200 de padres paganos. Convertíu al cristianismu tres serios estudios, sigue les lleiciones d'Oríxenes a quien va guardar gratitud y que la so amistá va caltener, anque nun lu llame de nuevu a Alexandría cuando ocupe dicha see. Nomáu Heraclas obispu d'Alexandría, Dionisio asocéde-y nel cargu de direutor de la escuela catequética escontra 231-232 (Eusebio, Historia Ecclesiastica VI, 29, 4), siendo daquella yá sacerdote (Jerónimo, De viris illustribus, 69: PL 23,713). Nun ye seguro que tuviera casáu, pos la espresión qu'él mesmu utiliza, paides (Eusebio, o. c. VI,40,3), pue ser traducida por fíos, discípulos o servidores. En 247 asocede a Heraclas na sede d'Alexandría (ib. VI,35). L'añu siguiente, por intrigues, españa na so diócesis una persecución contra los cristianos, que Dionisio describe con detalle na so Carta a Fabio. En 249 sobrevien la persecución de Decio coles sos remortines de confesores, fuxitivos y mártires (ib VI,42 y 60). Fuxendo Dionisio colos sos paides, ye fechu prisioneru y llibertáu por unos llabradores. Vuelve a Alexandría escontra'l 251. En 257 españa de nuevu la persecución sol emperador Valeriano. Dionisio ye desterráu a Libia, onde lu acompañen numberosos fieles d'Alexandría y Exiptu (ib. VII,11,5-12). Galieno, fíu de Valeriano, llevánta-y el destierru en 262. De siguío, una revolución qu'españa n'Alexandría tórgalu comunicase colos sos fieles más que per carta (ib. VII,21,1). En 264 ye convidáu a tomar parte nel sínodu de Antioquía, que tenía de xulgar a Pablo de Samosata. Dionisio escusar d'asistir por causa de la so salú (ib. VII,27,2). Muerre mientres la celebración de dichu sínodu, n'ocupando mientres 17 años la sede d'Alexandría (ib. VII,28,3).

Obres editar

Trataos editar

  • 1) Sobre la naturaleza, dedicada al so «fíu» Timoteo. Refuta el materialismu epicúreo y esplica la doctrina de la creación.
  • 2) Dos llibros sobre les promeses, escritu ca. 253-257 pa compensar l'influxu del llibru Refutación de los alegoristas, de Nepote, obispu de Arsinoe, quien utilizaba'l Apocalipsis pa sofitar el so milenarismu. Dionisio va llegar a negar que l'Apocalipsis deber a Juan.
  • 3) Refutación y apoloxía. Por cuenta de la herexía de Sabelio, Dionisio dirixó una carta a Amonio y Eufranor (Atanasio, De sententia Dionysii, 9,10: PG 25,487) ca. 260, na que, intentando fuxir del modalismo paez cayer nuna especie de subordinacionismo, yá que, al aprofiar la distinción personal ente'l Padre y el Fíu, emplega comparances que paecen espresar una distinción sustancial. Acusáu, ante'l Papa Dionisio, de que dixebraba al Fíu del Padre, negaba la eternidá del Fíu, nun mentaba al Fíu como consustancial del Padre y consideraba al Fíu como criatura (Atanasio, ib.: PG 25,485), paez ser que'l Papa convoca l'a. 262 un sínodu en Roma (Atanasio, De synodis, 43: PG 26,769) y dirixe una carta a Alexandría sobre'l sabelianismo na que reprocha a Dionisio, anque ensin nomalo, l'almitir tres divinidad al confesar trés hipóstasis en Dios. Nuna segunda carta, esta vegada empobinada personalmente a Dionisio, pídelu que xustifíquese. Ésti respuende rápido con una carta, que paez causó tranquilidá en Roma, y darréu con esta obra estremada en 4 llibros (Atanasio, De sent. D. 13: PG 25,500), onde manifiesta la so fe trinitaria. Él, diz, nun dixebra los trés divines Persones, una y bones quien noma al Padre, noma tamién al Fíu. Ésti ye eternu como'l Padre, d'igual forma que la rayada ye tan eternu como'l sol mesmu. Magar ye verdá que nun utilizó'l términu consustancial, tamién ye ciertu que nun ye escriturístico, y que la so doctrina nun s'opón a él. Basilio de Cesarea, que conoz estos sucesos y xulgar como teólogu, señala les imprecisiones de Dionisio, y participa de la postura comprensiva del Papa Dionisio y Atanasio (cfr. De Spiritu Sancto, 72: PG 32,201; Epist. 9: PG 32,269).
  • 4) Sobre les tentaciones, dedicáu a Eufránor, de la que namái conocemos el títulu por referencia d'Eusebio (Hist. Eccles. VI1,26,2).
  • 5) Un Comentariu sobre'l Eclesiastés, citáu por Eusebio (ib. V11,26,3) del que queden pequeños fragmentos.

Cartes editar

Na cisma de Novaciano, Dionisio intervién activa y decididamente en favor de la paz. Eusebio (ib. VI,45-46) tresmítenos íntegra la carta que Dionisio unvia a Novaciano encamentándo-y a volver al senu de la Ilesia. Danos noticies, amás, d'una carta de Dionisio al Papa Cornelio, en contestación a una so contra Novaciano. Cita como cartes empobinaes a los presbíteros romanos partidarios de Novaciano una Carta diaconal a Hipólito (cfr. G. Bardy, Eusébe de Césarée, Hist. eccl. París 1955, 163, nota 8), un sobre la paz y otru sobre la penitencia.

Sobre la cuestión de rebautizar los bautizaos por herexes, Eusebio (ib. VII,4-9) menta una al Papa Esteban, dos al Papa Sixto, a Filemón, presbíteru romanu, a Dionisio, entós presbíteru romanu y más tarde Papa, y, finalmente, una carta empobinada por él y la so comunidá a Sixto y a la Ilesia de Roma».

Sobre la cuestión de readmitir nel senu de la Ilesia a los lapsi, les siguientes: A Fabio de Antioquía, escrita con posterioridá a la persecución de Decio, na qu'aconseya reconciliar a los lapsi, sobremanera si s'atopa en peligru de muerte y pidir con insistencia; a Colón, obispu de Hermópolis, y de quien Jerónimo (De viris illustribus, 69: PL 23,718) da la grafía de Conón; a los exipcios, a los laodicenses, a los armenios y a los sos fieles, totalmente perdíes (cfr. Eusebio, ib. VI,41-46).

Escribe tamién delles Cartes Festales anunciando la Pascua, costume que dempués se fadrá frecuente ente los obispos orientales (Eusebio, ib. VII,20). Eusebio menta amás una carta tratáu sobre'l Sábadu y otru sobre l'exerciciu; paez ser que falando de la llucha ascética y la superación de les dificultaes del momentu como deporte (cfr. G. Bardy, o. c. 199, nota 13).

Tamién se caltién íntegra una carta empobinada a Basílides contestando cuestiones de tipu canónicu (Eusebio, ib. V11,26,3). El mesmu Eusebio numbera diverses cartes escrites por Dionisio con motivu del sabelianismo (VI,40; VII,11 y 21).

Finalmente, Jerónimo de Estridón (1. c.), señala una carta a Oríxenes sobre'l martiriu.

Doctrina editar

Los escasos fragmentos calteníos nun dexen ellaborar una visión de conxuntu del pensamientu de Dionisio. Eminentemente pastoral, tomó parte activa nos discutinios de la so dómina. Claro y atayante na doctrina y comprensivu colos homes. Basilio (Epist. 118: PG 32,664) llámalu canónicu, atestiguando asina la so autoridá y ortodoxa. Atanasio (De sententia Dionysii, 6: PG 25,487) calificar «maestru de la Ilesia católica». Yenos conocida yá la so posición en redol a los problemes cristolóxicos según la so posición enérxico y comprensivo na cuestión de los lapsi y ante el cisma de Novaciano. Non desaprueba el costume de rebautizar, pero recuerda que nun ye necesariu faelo en tolos casos. Da especial relieve a la misericordia divina, y recuerda a los cristianos que tienen d'asonsañala sobremanera a la de tratar colos lapsi y los persiguidores. Afirma na carta a Novaciano que ye necesariu soportalo tou primero qu'abandonar la Ilesia. Los cachos que nos llegaron de los Comentarios al Eclesiastés, amuésennos a un Dionisio que, encamentando tener ante Cristu una actitú d'espera, caltién una posición bien permediada sobre l'usu de los bienes de la tierra.

Bibliografía editar

Ediciones:

  • Patrologia Graeca 10,1572-1602;
  • C. L. FELTOE, The Letters and other Remains of D. of Alexandria, Cambridge 1904;
  • Id, St. D. of A., Letters and Treatises, Londres 1918.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Documenta Catholica Omnia. Identificador Documenta Catholica Omnia de autor: 30_20_0190-0264-_Dionysius_Alexandrinus,_Magnus,_Sanctus. Apaez como: Dionysius Alexandrinus, Magnus, Sanctus.
  2. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 1r mayu 2020.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Heraclas
Obispu d'Alexandría
247264
Socesor:
Máximu