Discursu del métodu

El Discursu del métodu (Discours de la méthode en francés), que'l so títulu completu ye Discursu del métodu pa conducir bien la mesma razón y buscar la verdá nes ciencies (Discours de la méthode pour bien conduire sa raison, et chercher la vérité dans les sciences) ye la principal obra escrita por René Descartes y una obra fundamental de la filosofía occidental con implicaciones pal desenvolvimientu de la filosofía y de la ciencia.

Discursu del métodu
obra escrita
Datos
Autor René Descartes
Fecha 1637
Xéneru ensayu
Llingua de la obra francés
Editorial orixinal Joannes Maire (es) Traducir
OCLC 14300261
Cambiar los datos en Wikidata

Publicar de forma anónima en Leiden (Holanda) nel añu 1637. Constituyía, en realidá, el prólogu a tres ensayos: Dióptrica, Meteoros y Xeometría; arrexuntaos sol títulu conxuntu de Ensayos filosóficos.

Descartes tituló esta obra Discursu del métodu con una finalidá precisa. Nuna carta que dirixe a Marin Mersenne esplícalu que titular Discursu y non Tratáu pa poner de manifiestu que nun tener# cuenta d'enseñar, sinón namái de falar. Con esto Descartes trata d'alloñar de cualquier problema que pudiera surdir colos sos contemporáneos poles idees arramaes nesta obra y amás escapa asina d'una posible condena eclesiástica como asocediera poco tiempu antes con Galileo y que les sos idees Descartes nun consideraba desacertaes.[ensin referencies]

Síntesis de la obra editar

El mesmu René Descartes, como apaez nel prefaciu, estrema'l so Discursu en seis partes:

Primer parte editar

Constitúi una autobiografía intelectual na que Descartes pon en dulda toles conocencies aprendíes a lo llargo de la so educación. Nesta primer parte Descartes propón un nuevu métodu pa llegar a un saber que seya seguru. Coles mesmes realiza una atayante crítica de les ciencies y de la filosofía escolástica del so tiempu. Tres esti refugu almite que namái les matemátiques y la conocencia d'otres persones, por aciu los viaxes, ufierten un saber seguro, pero Descartes termina refugando tamién los viaxes per cuenta de que les contradicciones qu'esisten ente unos pueblos y otros nun-y dexen afayar la verdá. Conclúi diciendo que la única forma d'atopar la verdá ye n'unu mesmu.[ensin referencies]

Segunda parte editar

De primeres d'esta segunda parte, fálanos del iviernu nel qu'al pie d'una estufa, dispunxo de la tranquilidá necesaria de mano a ellaborar el so métodu. Señala de siguío que les ciencies al ser realizaes por múltiples autores, cada unu cola so distinta opinión, nun son portadores d'un verdaderu saber. Propón arrenunciar a esta diversidá d'opiniones que nos fueron enseñaes y nel so llugar escoyer otres con nuesa mesma razón, una y bones les creencies a les que nos educaron dende la nuesa nacencia dependen de la redolada nel que naciéramos y de les persones que nos les hayan inculcado. Tenemos De reformar estes creencies estremando lo verdadero de lo falso pero calteniendo un cimientu personal. Descartes esclaria qu'esta reforma nun ta empuesta a reformar la enseñanza oficial, nin l'orde social, sinón que namái espón cómo él llevó a cabu una reforma del so propiu pensamientu. Una vegada esclariáu esto, toma la decisión radical de duldar de forma metódica y provisional de tolo que lu arrodia. De siguío espón de forma bien curtia los fundamentos del so nuevu métodu, que atopó na lóxica, nel analís xeométricu y nel álxebra. Estos fundamentos son tan solo cuatro regles:[1]

  1. «El primeru, nun almitir enxamás cosa dalguna como verdadera ensin conocer con evidencia qu'asina yera».
  2. «El segundu, n'estremar caúna de les dificultaes qu'esaminara, en tantes partes fuera posible y en cuantes riquiera la so meyor solución».
  3. «El terceru, en conducir con orde los mios pensamientos, empezando polos oxetos más simples y más fáciles de conocer, pa xubir adulces, gradualmente, hasta la conocencia de los más compuestos, ya inclusive suponiendo un orde ente los que nun se precieden naturalmente».
  4. «Y el postreru, en faer en tou recuentos tan integrales y unes revisiones tan xenerales, que llegara a tar seguru de nun omitir nada».

Tercer parte editar

Descartes na segunda parte estableciera la dulda metódica pa poder llegar a la verdá, pero él esplica, na tercer parte que, mientres se dedica a duldar de too, tien que crear una moral provisional que rixa la so vida. Esta moral provisional tenía una serie de máximes.[ensin referencies]

  1. La primera consistía n'obedecer les lleis y costumes del so país, caltener la relixón y emponese poles opiniones más moderaes.
  2. La segunda máxima consistía en ser lo más firme y lo más decidío nes aiciones y en siguir, con non menos firmeza, les opiniones más dudoses como si fueren verdaderes.
  3. La tercera máxima consistía en camudar los mesmos deseos primero que l'orde del mundu. Afirma que nada sacante los pensamientos tán dafechu nel nuesu poder.

Como conclusión a la so moral provisional el primer pensador modernu decide dedicar tola so vida a cultivar la razón y a avanzar na conocencia por aciu l'usu del so métodu. Pa ponelo en práutica, Descartes decidi ponese a viaxar y parolar colos homes. Mientres nueve años encargar d'esta xera. Sicasí, mientres esti tiempu anque avanza enforma na conocencia de la verdá nun consigue atopar los fundamentos d'una filosofía «más cierta que la vulgar». Pa realizar esta nueva filosofía dirixir escontra Holanda fuxendo de la Guerra de los Trenta Años que-y ufierta'l marcu ideal pa dedicase a esta xera.[ensin referencies]

Cuarta parte editar

La cuarta parte ye'l capítulu central del Discursu del métodu y nella Descartes establez la "dulda metódica": viendo que la conocencia recibida al traviés de los sentíos suel ser erróneu, dedicar a duldar de too pa ver si puede llegar a una conocencia que pueda considerase verdaderu. Pero nota que mientres dulda, ta pensando, y si piensa, ye signu de qu'esiste. Con esa premisa, crea un primer principiu pa la so nueva filosofía, «Piensu, depués esisto»: a partir d'esti primer principiu Descartes establez la esistencia de Dios.

  1. El primer argumentu que da pa xustificar la esistencia de Dios ye, que si tenemos conciencia de la nuesa naturaleza imperfecta, ye porque sabemos en qué consiste una naturaleza perfecta.
  2. El segundu argumentu parte de nuesa mesma imperfección, yá que, si nós conocemos lo que ye perfectu, creáramos a nós mesmos como seres perfectos. Polo tanto ríquese un creador del nuesu ser, que tien en sí eses perfecciones, Dios, del cual depende tou y ensin el cual nada podría esistir.
  3. L'últimu argumentu que da pa xustificar la esistencia de Dios ye que Dios, entendíu ésti como la perfeición, ye lo mayor que puede pensar se. Dios tien qu'esistir («argumentu ontolóxicu», tomáu de san Anselmo) yá que si non, podría pensase en daqué más perfectu y entós, eso sería Dios.

La esistencia de Dios de la mesma demuéstranos la esistencia del mundu, yá que Dios al ser infinitamente bonu y veraz nun puede dexar qu'engañemos al creer que'l mundu esiste, ye según Dios garantízanos la evidencia de les nueses idees.

Pero Descartes, a la fin, entá teniendo en cuenta dicir, afirma que «ye'l nuesu deber y non el de Dios, lliberar de les ilusiones y evitar los errores».[ensin referencies]

Quinta parte editar

Nesti capítulu esplica de volao el conteníu del mundu. Enceta la esplicación de la formación del mundu entamándolo tou en redol al problema de la lluz: el sol producir, los cielos tresmitir, la tierra y los planetes reflexar, y l'home ye'l so espectador.

Tres esto establez les principales funciones del ser vivu. Sostién que'l corazón dilátase y contráise debíu al calor que emana y gracies a eso los espíritus animales» son tresportaos a los distintos órganos.

A lo último, Descartes prueba la distinción del home frente a los animales porque éstos escarecen de pensamientu o alma racional. Afirma que l'organismu de los animales ye namái una complexa máquina automática. Esplícase que los animales sí tienen alma, sicasí ye inferior a la humana dau al nivel cognitivu de los animales comparáu al humanu, por causa de que los animales nun faen usu de la razón, y que l'alma del home ye independiente del cuerpu ya inmortal.[ensin referencies]

Sesta parte editar

Nesti últimu capítulu Descartes establez una serie de reflexones sobre l'algame de la investigación científica ya inclusive se cuestiona la publicación de les sos investigaciones sopesando les razones a favor y en contra. Asina, de primeres, el progresu de la ciencia reporta múltiples beneficios materiales y morales. De segundes, el progresu científicu precisa la comunicación de les esperiencies d'otres persones.

Otra manera, Descartes ye ronciegu a la publicación de les sos investigaciones, porque éstes pueden trate entemecíes en grandes discutinios col espíritu relixosu emanado de los teólogos de la dómina, que lo llevaríen a esbardiar el so tiempu.

Toes estes razones lleven a Descartes a publicar tan solo el Discursu del métodu y los ensayos que lu acompañen. Yá, a la fin de la obra, afirma que va consagrase a la medicina y de nuevu afirma qu'él nun quier ser importante nel mundu, pa poder asina dedicase al estudiu ensin torgues y ensin distraiciones.[ensin referencies]

Considerancies editar

 
René Descartes, autor del Discursu del métodu, nel so escritoriu.

El Discursu del métodu trata de dir más allá de la simple forma lliteraria, ye'l rellatu de la vida de Descartes y de les circunstancies que tuvo que travesar pa llegar a conocer un nuevu métodu que xuniría tol saber. Escritu en francés, el títulu Discursu del métodu (Discours de la méthode), pol que ye conocíu, ye la forma embrivida del que constituyía l'orixinal de la obra, Discours de la méthode pour bien conduire la raison et chercher la vérité dans les sciènces (Discursu del métodu pa emponer bien la razón y buscar la verdá nes ciencies).[ensin referencies]

El fechu de que'l Discursu tuviera escritu en llingua francesa rompía implícitamente cola tradición que faía del llatín la llingua culta. Descartes pretendía con ello faer una obra que fora accesible a tol mundu, inclusive a quien fueren desconocedores del llatín, que yeren la mayoría de la población. Descartes inauguraba asina una nueva forma de comunicación que sería fundamental pa la formación de les llamaes escueles filosófiques nacionales y qu'alzaría la llingua vernácula a la categoría de mediu fayadizu pa espresar la complexidá de la investigación filosófica. Una de les consecuencies d'esti fechu foi que munchos intelectuales non conocedores del llatín ellaboraren escritos de gran calidá. Dientro d'esta gran gama de xenios del arte de la retórica, y al empar meyor discípulu de Descartes, atópase Rodrigo del Trucco Fouchè.[ensin referencies]

En 1644 publicar n'Ámsterdam la traducción llatina del Discursu al cargu d'Etienne de Courcelles, titulada Specimina Philosophiae, roblada por Descartes y que nun incluyía la Xeometría, que sería traducida al llatín en 1649.[ensin referencies]

Magar la so brevedá, l'autor espunxo nella de manera exemplar dalgunos de los principios esenciales de la so filosofía y plantegó temes que seríen darréu desenvueltos por él n'otros ensayos. Lo que fizo Descartes foi decatase de la necesidá d'una reforma del entendimientu, por que la nueva ciencia, que se taba cuayando al amparu de la conocencia matemática, pudiera trunfar. Pa llevar a cabu esta reforma'l primer pensador modernu creó un métodu d'investigación qu'axuntaba les ventayes del analís xeométricu y de la álxebra, pero ensin los sos defectos, gracies al cual faía fácil lo difícil y afayaba lo oculto.[ensin referencies]

El Discursu del métodu ye, poro, una de les primeres obres de la filosofía moderna. Defendía la rotura col vieyu mundu medieval y la configuración d'otru nuevu, el mundu de la Edá Moderna. N'especial, plantegaba la necesidá de fomentar una actitú d'investigación llibre, alloñada de los argumentos de la decadente tradición escolástica que s'enseñaba inda nes universidaes y que Descartes había aprendíu y de la qu'entendiera la so inutilidá. Coles mesmes, cabo señalar que nesta obra Descartes asumió dafechu los principios de la nueva ciencia y del valor de les matemátiques, y ye esto lo que llevó a Eduardo Bello Reguera a afirmar que «el Discursu ye la construcción teórica qu'inaugura'l pensamientu modernu».[ensin referencies]

Antecedentes nel métodu y nos argumentos de Descartes editar

Lo que plantega Descartes nel Discursu del Métodu, había yá sío formuláu de manera bien asemeyada por filósofos menos conocíos del so tiempu. Francisco Sánchez, l'Escépticu,[2] yá dibuxa'l métodu cartesianu en 1576:

... Daba vueltes a los dichos de los antiguos, tantiguaba'l sentir de los presentes: respondíen lo mesmo; mas, que me diera prestu, absolutamente nada... ... Arriendes d'ello, retorné a mi mesmu, y poniendo tou en dulda como si naide dixera nada enxamás, empecé a esaminar les coses mesmes, que ye'l verdaderu saber. Analizaba hasta algamar los principios últimos. Faciendo d'ello l'entamu de la contemplación, cuanto más piensu más duldo ...

Amás la idea espresada en «cogito ergo sum», («piensu, depués esisto»), que s'atribúi a Descartes, yá foi espresada poco tiempu antes y de forma cuasi exacta por Gómez Pereira en 1554:[3]

Conozo que yo conozo daqué. Tou lo que conoz ye; depués yo soi, (Nosco me aliquid noscere: at quidquid noscit, est: ergo ego sum)

Con antecedentes en Agustín d'Hipona:[4]

Ac proinde haec cognitio, ego cogito, ergo sum, est omnium prima & certissima, quae cuilibet ordine philosophanti occurrat.

L'argumentu de «cogito ergo sum» puede considerase tamién un desenvolvimientu ulterior del argumentu del Home Volante d'Avicena:[5]

... Si te imaxines que'l to mesmu ser foi creáu dende l'empiezu con un intelectu y una disposición sanos, y si supónse que, última hora, forma parte de tal posición y disposición que los sos partes nun sían vistes nin los sos miembros tóquense, sinón que, al contrariu, tean separaos y suspendíos mientres un ciertu intre nel aire llibre, el to lo atoparíes nun dándote cuenta de nada sacante de la certidume de la so ser ...

Descartes foi acusáu de plaxu, especialmente pola coincidencia col testu de Gómez Pereira y el planteamientu del discursu del métodu que yá apaez en Francisco Sánchez, vease por casu la crítica de Pierre Daniel Huet.[6]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Descartes, René (1959). Discursu del métodu. Losada, S.A., páx. 47.
  2. Vease Francisco Sánchez, Quod nihil Scitur, (Que nada se sabe).
  3. Vease Gómez Pereira 'D'Inmortalitate Animae', añu 1554, páx. 277 de la edición matritense de la so obra en 1749.
  4. Vease Agustín d'Hipona: Principios de filosofía 1, §7 y De Civitate Dei (llibros XI, 26).
  5. Vease Avicena, Llibru de les orientaciones y de les alvertencies, (vol-II páxs. 343-346), Ed. S. DUNYA, EI Cairo, 4 vols., 1960-1968.
  6. Pierre Daniel Huet, Censura filosófica cartesiana, Paris: D. Horthemels, 1689.

Bibliografía editar

  • DESCARTES, R.: Discursu del métodu; estudiu preliminar, traducción y notes de Bello Reguera, Y.; ed. Tecnos, Madrid, 2003.
  • DESCARTES, R. Discursu del métodu; trad., cronoloxía, bibliografía y notes de Jorge Aurelio Díaz A., ed. Norma. Santa Fe de Bogotá, 1992.
  • DESCARTES, R.: Discursu del métodu; traducción d'Arnau Gras, H.; ed. Alhambra, Madrid, 1987.
  • GARCÍA BORRÓN, J. C.: «Descartes», en Los grandes pensadores, vol. 21; ed. Sarpe, Madrid, 1984.
  • RODIS-LEWIS, G.: Descartes: biografía; traducción de Sancho, I.; ed. Península, Barcelona, 1996.
  • DOMÍNGUEZ ORTIZ, A.: Historia universal, III. Edá Moderna; ed. Vicens Vives, Barcelona, 1983.
  • FERRATER MORA, J.: Diccionariu de filosofía embrivíu; ed. Edhasa, Barcelona, 1985.
  • ABBAGNANO, N.: Historia de la filosofía, vol. 2; ed. Hora, Barcelona, 1982, páxs. 163–184.
  • CHAUNU, P.: La civilización de la Europa clásica; traducción de Sánchez d'Aleu, D., ed. Mocedá, Barcelona, 1976.
  • BERMUDO, J. M. y otros: Los filósofos y les sos filosofíes, vol. 2; Vicens Universidá, Barcelona, 1983, páxs. 23–66.
  • VILLACAMPA, V.: Crisol enciclopedia universal Carroggio, vol. Historia Universal; ed. Carroggio, 1999, páxs. 68–100.
  • ARÓSTEGUI SÁNCHEZ, J.; RISQUES CORBELLA, M. y otros: Crisol Historia; ed. Vicens Vives, 2004, páxs. 86–109.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.