Dominiu xaponés de Taiwán

El dominiu xaponés de Taiwán, el periodu colonial de Taiwán, o la ocupación xaponesa de Taiwán[1] referir al periodu ente'l 22 d'ochobre de 1895 y el 25 d'ochobre de 1945, mientres el cual Taiwán foi una colonia del Imperiu de Xapón. La ocupación de Taiwán foi parte de la política xaponesa d'espansión escontra'l sur qu'empezó nel sieglu XIX.

provincia de Fujián y Taiwán
República de Taiwán
Taiwán baxo la dinastía Qing
Dominiu xaponés de Taiwán
(de 1895 a 1945)
República de China
[[Taiwán (es) [[Taiwán (es) Traducir|→]]
[[historia de la República de China en Taiwán (es) [[historia de la República de China en Taiwán (es) Traducir|→]]
periodu históricu
Alministración
Capital Taihoku (en) Traducir
Llingües oficiales xaponés
Relixón oficial sintoísmu
Xeografía
Economía
Moneda Yen taiwanés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Taiwán foi la primer posesión d'ultramar pa los xaponeses, que convertiríen la islla nuna verdadera «colonia modelo».[2] La resultancia de la política del gobiernu xaponés foi la meyora de la economía, la industria, l'emplegu y la cultura. Sicasí, el dominiu xaponés de Taiwán tamién tuvo consecuencies negatives, como la represión militar de too intentu de resistencia, la discriminación positiva escontra los naturales de Xapón, o l'aumentu de la prostitución femenina.[3]

El relativu fracasu de la dominación china posterior a la Segunda Guerra Mundial per parte del Kuomintang condució a un ciertu grau de señardá na xeneración de taiwaneses qu'esperimentaren dambes. Esto afectó, hasta ciertu puntu, a cuestiones como la identidá nacional, la identidá étnica y el movimientu d'independencia de Taiwán.

Palaciu del Gobernador Xaponés en Taipéi.

Historia editar

Antecedente editar

Xapón tratara d'ampliar el so control imperial sobre Taiwán (conocíu en Xapón como Takasago Koku (高砂国, El país de los montes) dende 1592, cuando Toyotomi Hideyoshi yá llevó a cabu una política d'espansión de Xapón escontra'l sur.[4] Dellos intentos d'invadir Taiwán fracasaron, debíu principalmente a les enfermedaes y la resistencia armada de los aboríxenes. En 1609, el shogunato Tokugawa unvió a Haruno Arima nuna misión d'esploración de la isla. En 1616, Murayama Toan dirixó una fallida invasión.

En payares de 1871, 69 persones a bordu d'un buque del reinu de Ryukyu viéronse obligaos a desembarcar cerca de la punta sur de Taiwán, polos fuertes vientos. Hubo un conflictu colos aboríxenes Paiwan y 54 de los marinos fueron asesinaos. N'ochobre de 1872, Xapón pidió una indemnización a la dinastía Qing de China, afirmando que les Islles Ryukyu yeren parte de Xapón, pero'l gobiernu Qing negar a concedela alegando que'l Reinu de Ryukyu yera nesa dómina un estáu independiente. Los xaponeses nun aceptaron esti argumentu y pidieron que se castigara a los "bárbaros en Taiwán".

Entós les autoridaes Qing esplicaron qu'había dos tipos d'aboríxenes en Taiwán: los rexíos direutamente por China, y los desnaturalizados o «bárbaros... fora del algame de la cultura china, que por tanto nun yeren gobernaos direutamente», y citaron casos similares en tol mundu nos que la población aborixe, o parte d'ella, nun taba so la influencia de la cultura dominante d'esi país.[5]

Los xaponeses sicasí llanzaron una espedición de 3.000 soldaos n'abril de 1874. En mayu, la dinastía Qing empezó a unviar tropes pa reforzar la isla, y a finales d'añu'l gobiernu de Xapón decidió retirar les sos fuercies al dase cuenta de qu'entá nun taba llistu pa una guerra con China.

El númberu de víctimes nesta espedición foi de 30 pa Taiwán, y 543 pa los soldaos xaponeses (12 en combate y 531 por enfermedá).[ensin referencies]

Cesión de Taiwán (1895) editar

 
Soldaos xaponeses entrando a la ciudá de Taipéi en 1895, tres del Tratáu de Shimonoseki.

Na década de 1890, alredor del 45 per cientu de Taiwán taba so l'alministración china Qing, y el restu de rexones pocu poblaes del interior baxu control de los aboríxenes. La Primer Guerra Sino-Xaponesa españó ente la Dinastía Qing de China y Xapón en 1894 tres una disputa sobre la soberanía de Corea. Dempués de la so derrota, China dexó les islla de Taiwán y Penghu a Xapón nel Tratáu de Shimonoseki, robláu'l 17 d'abril de 1895. Según los términos del tratáu, Taiwán, Penghu, y les rexones ente 119˚Y-120˚Y y 13˚N-14˚N quedaben vencíes al Xapón a perpetuidad. Dambos gobiernos unviaron representantes a Taiwán pa empecipiar la transición, que tenía de durar non más de dos meses. La era qu'empieza entós denominóse n'ocasiones «periodu colonial», y n'otros periodu d'ocupación»[ensin referencies]. La ceremonia de cesión tuvo llugar a bordu d'un buque xaponés, porque'l delegáu de China tarrecía represalies per parte de los residentes de Taiwán.

L'estadista de la China Qing Li Hongzhang trató d'embrivir la perda ante la emperatriz Cixí: «Los páxaros nun canten y les flores nun son fragantes na islla de Taiwán. Los homes y les muyeres son inoficiosos y nun son tampoco apasionaos».[6] Pero la perda de Taiwán convertir nun sacalliñu pal movimientu nacionalista chinu nos años que siguieron. El 24 del mesmu añu, refugando la cesión a Xapón, proclamóse la curtia República de Formosa, de calter pro-Qing.

Al llegar a Taiwán, el nuevu gobiernu colonial xaponés dio a los habitantes dos años pa escoyer si aceptaben la so nueva condición de súbditos xaponeses, o salíen de la isla.[7]

Primeros años: 1895-1915 editar

 
Un mapa de Xapón en 1911, incluyendo Taiwán.
 
Gotō Shinpei, Xefe d'asuntos interiores, 1896-1918.

Los primeros años de l'alministración xaponesa referir al periodu ente'l primera desembarcu de les fuercies xaponeses en mayu de 1895 y l'incidente Tapani de 1915, que marcó'l puntu culminante de la resistencia armada. Mientres esti periodu, la resistencia popular a la dominación xaponesa foi alta, y el mundu preguntó si una nación non occidental como Xapón podía gobernar de manera efeutiva una colonia propia. En 1897 na Dieta de Xapón aldericóse si vendíen Taiwán a Francia. Mientres estos años, el puestu de Gobernador Xeneral de Taiwán desempeñar siempres un militar, y fíxose fincapié na represión de la insurxencia.

En 1898, el gobiernu Meiji de Xapón nomó al que foi cuartu gobernador Xeneral de Taiwán, el conde Kodama Gentarō, y al talentosu políticu civil Gotō Shinpei como'l so Xefe d'Asuntos d'Interior. Creóse entós l'enfoque del palu y la cenahoria, un tipu de xestión que siguiría dellos años,[7] y que marcó l'empiezu d'un gobiernu colonial apoderáu per Xapón, pero suxetu a les lleis xaponeses.

Llueu fueron dos, sicasí, los posibles planteamientos pa integrar Taiwán: el defendíu por Gotō sostenía que, dende una perspeutiva biolóxica, los indíxenes nun podíen ser dafechu asimilaos y que Xapón tendría que siguir l'enfoque británicu, esto ye: que Taiwán nun tendría de rexir se poles mesmes lleis que les islles principales. El puntu de vista opuestu, defendíu pol futuru primer ministru Hara Takashi, yera que tanto taiwaneses como coreanos yeren abondo similares a los xaponeses, y que seríen totalmente absorbíos pola sociedá xaponesa, esto ye: rexíos polos mesmos criterios llegales y gubernamentales que l'archipiélagu xaponés.

L'enfoque defendíu por Gotō prevaleció mientres el so mandatu como Xefe d'Asuntos del Interior (ente marzu de 1898 y payares de 1906), y hasta que Hara Takashi convertir en Primer Ministru de Xapón en 1918. Nesti periodu, el gobiernu colonial tuvo autorizáu a aprobar lleis y decretos especiales, y púnxose énfasis en caltener la estabilidá social y suprimir la disensión.

Integración (Dōka): 1915-1937 editar

 
Gran Santuariu de Taiwán, un santuariu sintoísta construyíu en Taipéi (entós Taihoku) en 1901.
 
Xie Jishi, ministru d'Asuntos Esteriores de Manchukuo.
 
Koo Hsien-jung, miembru de la Cámara de Pares.

El segundu periodu de la dominación xaponesa suelse establecer ente fines de 1915 col incidente de Tapani, y el incidente de la Ponte Marco Polo en 1937, qu'empecipió lo que sería la Segunda guerra sino-xaponesa. Mientres esti periodu fortalecieron les idees d'autodeterminación de los nativos y, como resultancia, los gobiernos coloniales en tol mundu empezaron a faer mayores concesiones.

El clima políticu en Xapón tamién camudara; a mediaos de la década de 1910 el Gobiernu xaponés diba democratizándose adulces, no que se conoz como la yera Taishō (1912-1925), na que'l poder concentrar na Dieta Imperial, que'l so electoráu ampliárase a tolos varones adultos en 1925. En 1919, Dean Kenjirō foi nomáu pa ser el primer gobernador xeneral civil de Taiwán. Antes de la so partida, axuntar col Primer Ministru Hara Takashi y dambos alcordaron llevar a cabu una política de "Dōka" (同化, Tónghùa en Hanyu Pinyin, lliteralmente "asimilación"), na que Taiwán sería consideráu una estensión de les islles xaponeses, y los taiwaneses educaos pa entender el so papel y responsabilidaes como súbditos del Xapón. La nueva política foi anunciada formalmente n'ochobre de 1919.

Esti planteamientu siguió mientres venti años. Se instituyó un gobiernu llocal, un comité asesor con líderes locales escoyíos (anque con calter puramente consultivu), y un sistema d'escueles públiques. Los azotes fueron prohibíos como castigu penal, y aguiyóse l'usu de la llingua xaponesa. Tou ello oldeaba fuertemente col enfoque de les alministraciones anteriores, onde les esmoliciones del gobiernu namái fueren "los ferrocarriles, les vacunes, y el agua corriente".

Introducióse la democracia en respuesta a la demanda de la opinión pública de Taiwán, y creáronse asamblees locales en 1935.[8]

«Japonización» (Kōminka): 1937-1945 editar

 
Un mapa del Imperiu Xaponés, 1939-09-01. Les feches indiquen l'añu averáu nes que Xapón llogró'l control sobre los territorios resaltaos.
 
Voluntarios de Takasago

L'últimu periodu d'ocupación xaponesa de Taiwán empezó col españíu de la Segunda guerra sino-xaponesa en 1937 y terminó xunto cola Segunda Guerra Mundial en 1945. Col surdimientu del militarismu en Xapón na segunda metá de década de 1930, el cargu de Gobernador Xeneral volvió apurrise a militares, y Xapón trató d'aprovechar pa la guerra los recursos y materiales de Taiwán. Pa tal fin, la cooperación de los taiwaneses yera esencial, y los nativos tendríen que ser asimilaos dafechu como miembros de la sociedá xaponesa. Como resultáu d'ello, los incipientes movimientos sociales fueron prohibíos y el gobiernu colonial dedicó los sos esfuercios a la plena «japonización» de la sociedá taiwanesa, col llamáu «movimientu Kōminka» (皇民化運動, kōminka undō),[7] qu'ente 1936 y 1940 dedicar a construyir l'espíritu xaponés» (大和魂, Yamatodamashī), y nos últimos años (de 1941 a 1945) a promover la participación de los taiwaneses nos esfuercios de guerra.

Como parte del movimientu, aguiyóse viviegamente'l idioma xaponés, la vistimienta xaponesa, les cases d'estilu xaponés, y la conversión al sintoísmu. En 1940 aprobáronse lleis pa favorecer l'adopción de nomes xaponeses. En 1942, cola espansión de la Guerra del Pacíficu, el gobiernu tamién empezó a afalar a Taiwán p'apurrir voluntarios al Exércitu Imperial Xaponés y l'Armada, y finalmente en 1945 ordenóse l'allistamientu masivu. Nesti tiempu redactáronse lleis por que Taiwán tuviera representación na Dieta xaponesa, con plenos derechos qu'en teoría dexaríen a cualesquier taiwanés convertise en primer ministru de Xapón. Nel llau negativu, mientres la guerra forzar a munches muyeres a prostituyise pa prestu de los soldaos xaponeses, les llamaes muyeres de confort.

Como resultáu de la guerra, Taiwán sufrió munches perdes: trenta mil nuevos taiwaneses (de los doscientos mil alistaos) morrieron sirviendo nes fuercies armaes xaponeses, y trés mil civiles nel bombardéu aliáu a Taipéi (que movió a decenes de miles y traxo graves repercusiones económiques). En 1945, l'actividá industrial y agrícola menguaren respeutivamente al 33 y el 49 % de los niveles de 1937. La producción de carbón amenorgar de 200 000 tonelaes a 15 000, la de lletricidá de 320 a 30 Kw/h.[9]

El gobiernu colonial editar

 
Estudiantes secundaries de pies frente de la Palaciu del Xeneral-Gobernador en 1937.

Mientres tol periodu d'ocupación xaponesa, el gobiernu colonial en Taiwán recibía'l nome de «Oficina del Gobernador Xeneral» y ésa yera la so máxima autoridá, el Gobernador Xeneral de Taiwán nomáu por Tokiu, qu'exercía poder executivu, llexislativu y xudicial, lo que na práutica faía del so gobiernu una dictadura.[7]

Estructura editar

Na so primer versión, el gobiernu colonial componer de tres departamentos: Interior, Exércitu y Marina. El departamentu d'Interior estremar en cuatro oficines: Interior, Agricultura, Finances y Educación. Los departamentos del Exércitu y l'Armada fundir en 1896 pa formar una Mesa d'Asuntos Militares, y arriendes de les reformes de 1898, 1901 y 1919, el Departamentu d'Interior ganó tres oficines más: Asuntos Xenerales, Xudicial, y de Comunicaciones. Esta configuración caltener hasta'l final del dominiu colonial.

Gobernadores xenerales editar

Nos 50 años de gobiernu de Xapón (1895 - 1945), Tokiu unvió diecinueve gobernador xenerales a Taiwan, qu'exercieron el cargu mientres un permediu de 2,5 años. Tola etapa colonial puede estremase en tres periodos, según la condición militar o civil del Gobernador Xeneral: el primer periodu militar, el periodu civil, y el periodu militar posterior.

Los Gobernadores Xenerales de la primer dómina militar fueron Kabayama Sukenori, Katsura Tarō, Nogi Maresuke, Kodama Gentarō, Sakuma Samata, Ando Sadami, y Akashi Motojiro. Dos d'ellos, Nogi Maresuke y Kodama Gentarō, fadríense famosos na Guerra Ruso-Xaponesa. Otros dos, Andō Sadami y Akashi Motojirō, son reconocíos polo xeneral como favorecedores de los intereses de Taiwán, y Akashi inclusive afiguró nel so testamentu'l deséu de ser soterráu en Taiwán, que de fechu se cumplió.

El periodu civil coincidió cola democracia Taishō en Xapón, y los gobernadores xenerales d'esti periodu fueron na so mayoría nomaos pola Dieta de Xapón: fueron Dean Kenjirō, Uchida Kakichi, Izawa Takio, Kamiyama Mitsunoshin, Kawamura Takeji, Ishizuka Eizō, Ōta Masahiro, Minami Hiroshi, y Nakagawa Kenzō. Nesta etapa, el gobiernu colonial dedicó la mayor parte de los sos recursos al desenvolvimientu económico y social, más qu'a la represión militar.

Los gobernadores xenerales de la dómina militar posterior centráronse principalmente nel sofitu al esfuerciu de guerra xaponés, y fueron Kobayashi Seizo, Hasegawa Kiyoshi, y Ando Rikichi. Esti postreru foi quien habría de roblar en 1945 la cesión de Taiwán a la República China.

Xefe d'Asuntos del Interior editar

Formalmente conocíu como Direutor de la Oficina del Interior (总务 长官), esti cargu yera'l segundu más poderosu del gobiernu colonial, y el principal executor de la política interna en Taiwán.

Divisiones alministratives editar

 
Edificiu del Gobiernu na prefeutura de Tainan.

Aparte del Gobernador Xeneral y el Xefe d'Asuntos Internos, el gobiernu xaponés de la islla yera una burocracia puramente xerárquica qu'incluyía departamentos d'aplicación de la llei, agricultura, finances, educación, minería, rellaciones esteriores y asuntos xudiciales. Otros organismos gubernamentales rexíen los tribunales, orfanatos, academies de policía, el tresporte, l'autoridá portuaria, la oficina de monopolios, les escueles de tolos niveles, una estación d'investigación agrícola y forestal, y l'Universidá Imperial de Taihoku (güei Universidá Nacional de Taiwán).

Alministrativamente, Taiwan foi estremáu en prefeutures. En 1926, éstes yeren:

Nome en Rōmaji Nome en Kanji Distritu Modernu !Area

(km²)

Taihoku 臺北州 Taipei City, Taipei County, Yilan County, Keelung City 428.7
Shinchiku 新竹州 Hsinchu City, Hsinchu County, Taoyuan County, Miaoli County 4570.0
Taichū 臺中州 Taichung City, Taichung County, Chuanghua County, Nantou County 7382.9
Tainan 臺南州 Tainan City, Tainan County, Chiayi City, Chiayi County, Yunlin County 4292.4
Takao 高雄州 Kaohsiung City, Kaohisung County, Pintung County 5421.5
Taitō 臺東廳 Taitung County 5721.9
Karenkō 花蓮港廳 Hualien County 3515.3
Hōko 澎湖廳 Penghu County 4628.6

Resistencia armada editar

La mayoría de la resistencia armada contra'l gobiernu xaponés producir mientres los primeres 20 años de dominiu colonial. Esti periodu de la resistencia ye xeneralmente estremáu en tres etapes: la defensa de la República de Formosa; la guerra de guerrilles tres el colapsu de la República, y una etapa final ente'l llevantamientu de Beipu de 1907, y l'Incidente de Tapani de 1915. Darréu, la resistencia armada foi reemplazada na so mayoría por formes pacífiques d'activismu cultural y políticu, cola notable esceición del Incidente de Wushe en 1930, que resultó na masacre de les tribus Atayal.

La República de Formosa editar

 
Bandera de la República de Formosa, 1895.

La decisión del gobiernu chinu Qing de dexar Taiwán a Xapón col Tratáu de Shimonoseki causó un gran polveru en Taiwán. El 25 de mayu de 1895, un grupu de funcionarios pro-Qing y l'alta burguesía local declararon la independencia de China y la proclamación d'una nueva República de Formosa, coles mires de caltener a Taiwán sol dominiu la dinastía Qing. Escoyer al entós gobernador Qing Tang Ching-sung como presidente. Pero les fuercies xaponeses desembarcaron en Keelung el 29 de mayu, tomando la ciudá'l 3 de xunu. Tang y el so vicepresidente Chiu Feng-jia fuxeron a China continental a otru día. A finales de xunu, los partidarios de la República axuntar en Tainan y escoyeron a Liu Yung-fu como nuevu presidente. Por trés meses llibró una guerra ente Xapón y la República de Formosa, hasta que los xaponeses tomaron Tainan a finales d'ochobre. Poco dempués el presidente Liu fuxó a China continental y terminaron los 184 díes d'historia de la República.

Guerrilles editar

Tres el colapsu de la República de Formosa, el Gobernador Xeneral xaponés Kabayama Sukenori informó a Tokiu que «la islla ta asegurada», y dio en empecipiar la xera de l'alministración. Sicasí, producióse una serie de llevantamientos antixaponesos n'avientu, nel norte de Taiwán, que siguieron a un ritmu d'aproximao unu per mes. En 1902, sicasí, la mayoría de l'actividá antijaponesa na población d'orixe chinu habíase calmu. Nel camín, 14.000 taiwaneses, el 0,5% de la población, fuera asesinada.[10] Taiwán siguió tando relativamente sele hasta'l llevantamientu de Beipu en 1907. La razón d'esos cinco años d'aselu atribúyese xeneralmente a la doble política del gobiernu colonial: represión activa y obres públiques. En virtú d'esti enfoque de palu y cenahoria, la mayoría de los paisanos optó por reparar y esperar.

L'incidente de Tapani editar

 
Insurxentes prindaos mientres el inciedente de Tapani, 1915.

La tercera y última etapa de la resistencia armada entiende dende'l llevantamientu de Beipu en 1907 hasta l'incidente de Tapani de 1915.

En payares de 1907 en Beipu (noroeste de Taiwán) aboríxenes Hakka y Saisiyat asesinaron a decenes d'oficiales xaponeses y les sos families; en represalia, más de cien rebalbos fueron executaos. En xunetu de 1915 en Tapani, cerca de Tainan, un líder local llamáu Yu Chingfang predixo la llegada d'un dios qu'espulsaría a los xaponeses, y convenció a munchu llabradores de que seríen inmunes a les armes de los ocupantes. En venciendo nes primeres escaramuzas, finalmente los rebeldes fueron derrotaos, cuasi cien executaos y decenes encarcelaos.

Ente los de Beipu y Tapani hubo trelce pequeños llevantamientos armaos. En dellos casos, los conspiradores fueron descubiertos y arrestaos antes inclusive de que llegaren a remontase. De los trelce llevantamientos, once produciéronse dempués de la Revolución de 1911 en China, cola cual cuatro d'ellos taben direutamente rellacionaos. Cuatro de los trelce llevantamientos esixíen la reunificación con China, seis pretendíen la independencia de Taiwán, y nos trés restantes nun tán claros los oxetivos. Especulóse que l'aumentu de los llevantamientos que ciscaben la independencia en llugar de la reunificación foi la resultancia de la cayida de la dinastía Qing en China, cola que sumió pa los locales la figura d'un gobiernu col que taben acostumaos a identificase.[11]

L'incidente Wushe editar

Foi quiciabes el más famosu de tolos llevantamientos antixaponesos, y producióse na rexón de mayoría aborixe de Musha (霧社, Pinyin:Wushe), na prefeutura de Taichū (asitiada nel actual distritu de Nantou). Tres años de opresión per parte del exércitu xaponés escontra la etnia Atayal y Seediq, en parte por cuenta de les sos costumes arcaiques como bruxería y sacrificios, el 27 d'ochobre de 1930 producióse un incidente nel qu'un policía ofendió a Mona Rudao, un xefe de la tribu, mientres la boda del so fíu. Díes dempués, más de 300 aboríxenes sol so mandu robaron armes de la policía y atacaron a residentes xaponeses qu'asistíen a una competición atlética, asesinando a 134 d'ellos (ente los qu'había muyeres y neños), a 2 taiwaneses de la etnia Han (por error) y mancando a otros 215 xaponeses. En represalia, el gobiernu colonial ordenó una represión militar y, nos dos meses siguientes, cerca de mil aboríxenes morrieron lluchando, executaos, o se suicidaron xunto colos sos familiares o compañeros de tribu. Dellos miembros del gobiernu fueron forzaos a dexar los sos cargos tres l'incidente, que resultó ser el más violentu de los llevantamientos mientres el gobiernu de Xapón. L'añu siguiente, amás, cerca de 200 Seediq confinaos nuna reserva por participar na rebelión fueron asesinaos por tribus projaponesas, no que se denominó «segundu Incidente Wushe».

Desarrollu de la economía y l'educación editar

 
Póster pa la esposición de Taiwán de 1935.

Una de les carauterístiques más notables de la ocupación xaponesa de Taiwán foi la naturaleza xerárquica del cambéu social. Ente que l'activismu local desempeñó verdaderamente un papel, la mayoría de los cambeos sociales, económicos y culturales mientres esti periodu foi impulsada por tecnócrates del gobiernu colonial. Con ésti como fuercia principal, y colos nuevos inmigrantes xaponeses, la sociedá taiwanesa taba bien estremada ente gobernantes y gobernaos.

Sol control constante del gobiernu colonial, amás de dellos incidentes pequeños, mientres los primeros años de la ocupación xaponesa la sociedá de Taiwán foi na so mayoría bien estable. Magar les táctiques de represión del gobiernu colonial yeren bien dures, los habitantes que cooperaron coles polítiques económicu y educativu del Gobernador Xeneral repararon una meyora significativa nel so nivel de vida mientres l'apodero xaponés.

Economía editar

La economía de Taiwán mientres la ocupación xaponesa foi polo xeneral una economía colonial estándar, esto ye: los recursos humanu y natural de Taiwán utilizar p'ayudar al desenvolvimientu de Xapón, una política qu'empezó col Gobernador Xeneral Kodama y algamó el so picu en 1943, metanes la Segunda Guerra Mundial. De 1900 a 1920, la economía de Taiwán taba apoderada pola industria del azucre, ente que dende 1920 a 1930, el arroz foi'l principal productu d'esportación. Mientres estos dos periodos, la política económica primordial del Gobiernu de la Colonia foi «industria pa Xapón, agricultura pa Taiwán». Dempués de 1930, por cuenta de les necesidaes de la guerra, el gobiernu colonial empezó a aplicar una política de industrialización.[7] sol mandatu del séptimu gobernador, Akashi Motojiro. Un gran banzáu nel centru de Taiwán tresformar nuna gran represa, con cuenta de construyir una planta d'enerxía hidráulica pa la industrialización. La presa y la so contorna, conocíos güei como Sun Moon Lake (Nichigetsutan), convirtiéronse en cita obligada pa los turistes estranxeros que visiten Taiwán.

Anque'l focu principal de cada unu d'estos periodos foi distintu, la meta principal mientres tol tiempu foi aumentar la productividá de Taiwán pa satisfaer la demanda dientro de Xapón, un oxetivu que se llogró con ésitu. Como parte d'esti procesu, se inculcaron a los taiwaneses nueves idees y valores, llevar a cabu grandes proyeutos d'obres públiques como los ferrocarriles, instauróse la educación pública, ya introducióse l'usu de les telecomunicaciones. A midida que la economía creció y estabilizóse la sociedá, la política foise liberalizando y el sofitu popular al gobiernu colonial empezó a aumentar. Taiwán sirvió según escaparate pa la propaganda de Xapón nos sos esfuercios coloniales n'Asia, cuantimás cola celebración de la Esposición Internacional de Taiwán de 1935.

Finances (banca) editar

 
Bancu de Taiwán, establecíu en 1897 con sede en Taipéi, conocida entós como Taihoku.

Poco dempués de la cesión de Taiwán a la dominación xaponesa en setiembre de 1895, un bancu d'Osaka abrió una pequeña oficina en Kiro (Keelung). En xunu del añu siguiente, el Gobernador Xeneral concedió'l permisu por que'l bancu estableciera'l primer sistema bancariu d'estilu occidental en Taiwán.

En marzu de 1897, la Dieta de Xapón aprobó la Llei del Bancu de Taiwán», pola que se crea'l Bancu de Taiwán, qu'empecipió les sos operaciones en 1899. Amás de les xeres bancaries normales, el Bancu tamién sería responsable d'acuñar la moneda utilizada en Taiwán mientres la dominación xaponesa.

Pa caltener la estabilidá fiscal, el Gobiernu Colonial dio en llicenciar más bancos, caja rurales, y otres entidaes financieres que contribuyeron a caltener la inflación en xaque.

Educación obligatoria editar

Como parte del oxetivu xeneral del gobiernu colonial de caltener a raya el movimientu antixaponés, la educación pública convertir nun mecanismu importante pa facilitar el control y el diálogu intercultural. Anque la educación secundaria yera esfrutada principalmente por nacionales xaponeses, la educación primaria obligatoria tomó a la gran mayoría de los naturales de Taiwán.

El 14 de xunetu de 1895, Isawa Shuji foi nomáu Ministru d'Educación, y propunxo que'l gobiernu colonial aplicara una política d'educación primaria obligatoria pa los neños (una política que nin siquier se llevó a cabu en Xapón naquel tiempu). Como esperimentu, establecer en Taipéi la primer escuela primaria d'estilu occidental (la moderna Escuela Primaria Shilin). Satisfechu colos resultaos, el gobiernu ordenó la creación de catorce escueles d'idiomes en 1896, que fueron ameyoraes pa convertise n'escueles públiques. Mientres esti periodu, les escueles fueron segregaes por orixe étnicu; les Kōgakkō (公學校, Escueles Públiques) establecer pa los neños de Taiwán, ente que les shōgakkō (小學校, Escueles Primaries) llindar a los fíos de ciudadanos xaponeses. Tamién s'establecieron escueles pa los aboríxenes nes árees onde habitaben. Estableciéronse criterios pa la seleición de maestros y delles escueles pa la so formación, como la Taihoku Normal School. Tamién se crearon instituciones educatives secundaries y superiores, como la Taihoku Imperial University, pero l'accesu a elles taba acutáu principalmente a los nacionales xaponeses. La énfasis pa la población llocal poner na formación profesional, p'ayudar a aumentar la productividá.

El sistema d'educación quedó definitivamente entamáu en marzu de 1941, cuando toles escueles (sacante unes poques escueles aboríxenes) fueron reclasificadas como kokumin gakkō (國民學校, Escueles Nacionales), abiertes a tolos estudiantes, independientemente de la so etnia. La educación yera obligatoria pa neños ente ocho y catorce años, y les materies impartíes incluyíen Moral (修身, shūshin), Composición (作文, sakubun), Llectura (讀書, dokusho), Escritura (習字, shūji), Matemátiques (算術, sanjutsu), Cantar (唱歌, shōka), y Educación Física (體操, taisō).

En 1944, había 944 escueles primaries de Taiwán, con tases d'escolarización del 71,3% pa neños de Taiwán, 86,4% en neños aboríxenes, y 99,6% en neños xaponeses en Taiwán, les más altes d'Asia por detrás namái del propiu Xapón.[7]

Población editar

Como parte de la énfasis puestu nel control gubernamental, el gobiernu colonial llevó a cabu detallaos censos de Taiwán, cada cinco años a partir de 1905. Les estadístiques amuesen una tasa de crecedera de la población de 0,988 a 2,835% per añu en tol dominiu xaponés. En 1905, la población de Taiwán yera d'aproximao 3,03 millones, en 1940 aumentara a 5,87 millones d'habitantes, y a la fin de la Segunda Guerra Mundial, en 1946, yera de 6,09 millones.

Tresporte editar

 
L'actual estación de Taichung, construyida orixinalmente en 1917 como Taichū Eki (臺中驛).

La Oficina del Gobernador Xeneral tamién punxo gran esfuerciu na modernización de los sistemes de tresporte en Taiwán, especialmente ferrocarriles, y, en menor midida, carreteres. Como resultancia, estableciéronse enllaces de tránsitu fiables ente los estremos norte y sur de la isla, que contribuyeron al aumentu de la productividá.

Ferrocarriles editar

El Ministeriu de Ferrocarriles (predecesor de la moderna Taiwan Railway Administration) establecióse'l 8 de payares de 1899, empezando un periodu de rápida espansión de la rede ferroviaria de la isla. Seique'l mayor llogru d'esta dómina foi la realización de la Western Line, que xunió les ciudaes principales a lo llargo del corredor occidental en 1908, amenorgando'l tiempu de viaxe ente'l norte y el sur de Taiwán de dellos díes a un solu día.

 
Edificiu del Ministeriu del Ferrocarril.

Tamién se construyeron mientres esti tiempu les llinies Tansui (淡水 线, güei Llinia Danshui nel Sistema de Tránsitu Rápidu de Taipéi), Llinia Xiren (宜兰 线, Yilan Line), Llinia Heitō (屏东 线, Llinia Pingtung), y Llinia Toko (东 港 线, Donggang Line), ya incorporáronse delles llinies de ferrocarril quitaes al sistema de propiedá estatal. Creáronse amás llinies industriales, como l'Alishan Forest Railway, y trazáronse los planes pa construyir la North-Link Line, South-Link Line, y una llinia qu'escurriera pelos montes del centru de Taiwán, que nunca se realizó por cuenta de les dificultaes téuniques y al españíu de la Segunda Guerra Mundial. Tamién se crearon nueves llinies privaes como la Taiwan Sugar Railways (pa sofitar a la industria de la caña d'azucre).

Al igual que munches otres oficines gubernamentales, el Ministeriu de Ferrocarriles foi encabezáu por tecnócrates. Munchos de los ferrocarriles construyíos mientres el gobiernu de Xapón siguen utilizándose anguaño.

Carreteres editar

En comparanza col rápidu desenvolvimientu del sistema ferroviariu, el sistema de carreteres tuvo muncha menos atención. Sicasí, ante la creciente competencia que representaben los automóviles, el Ministeriu del Ferrocarril empezó a mercar o a confiscar les carreteres qu'escurríen paraleles a les llinies de tren.[ensin referencies]

El serviciu d'autobús taba disponible dientro de les ciudaes, pero la mayoría de les rutes interurbanes yeren cubiertes per llinia de ferrocarril.

Política social editar

 
El vieyu templu Puji (普濟寺) en Beitou, Taipei. Construyíu mientres el gobiernu de Xapón.

Magar la idea de «gobernanza especial» promovida por Gotō apoderó la política de les autoridaes coloniales, l'oxetivu final siguía siendo la modernización de la sociedá taiwanesa. Los esfuercios centrar no que se conoz como los Trés Malos Vezos».

Los trés malos vezos editar

Los trés malos vezos (三大陋習), consideraos pola Oficina del Gobernador Xeneral como arcaicos y pocu saludables yeren l'usu del opiu, el vendaje de los pies, y el peñáu de coletes.[12][13] Al igual que la China continental nel sieglu XIX, l'adicción al opiu yera un problema social grave en Taiwán, con estadístiques qu'indicaben a más de la metá de la etnia china de Taiwán como consumidores de la droga. La desfiguración intencional de los pies femeninos con vendajes yera común en China y Taiwán, y el peñáu de coleta usáu pola población masculina yera obligáu pa los chinos d'etnia han polos gobernantes manchúes de la dinastía Qing.

Opiu editar

Pocu dempués de l'adquisición de Taiwán en 1895, l'entós primer ministru Itō Hirobumi ordenó que l'opiu fora prohibíu en Taiwán. Sicasí, por cuenta de la omnipresencia de l'adicción al opiu na sociedá taiwanesa y los problemes social y económicu causaos pola prohibición completa, la primer política de llinia dura relaxar en pocos años. El 21 de xineru de 1897, el Gobiernu Colonial promulgó l'Edictu d'Opiu de Taiwán, que creaba un monopoliu estatal pal comerciu d'opiu y la restricción de la so venta, col oxetivu final de l'abolición total. El númberu d'adictos baxó rápido de millones a 169.064 en 1900 (6,3% de la población total nel momentu) y 45.832 (1,3% de la población) en 1921. Sicasí, les cifres yeren entá más altes que les de les naciones onde l'opiu taba dafechu prohibíu.

En 1921, el Partíu Popular de los Taiwaneses acusó a les autoridaes coloniales ante la Sociedá de Naciones de ser complacientes cola adicción de más de 40.000 persones, mientres llograben un beneficiu de les ventes del opiu. Pa evitar el discutiniu, el gobiernu colonial expedió'l Nuevu Edictu del Opiu de Taiwán el 28 d'avientu, y nueves lleis rellacionaes el 8 de xineru del añu siguiente. Aumentó la restricción de la venta al públicu, una Rehabilitación de drogues clínica de rehabilitación foi inaugurada en Taipéi, y una campaña alcordada contra la droga poner en marcha.[14]

Vendaje de los pies editar

El vendaje de pies yera una práutica de moda nes dinastíes Ming y Qing. Los pies de les nueves, polo xeneral a los seis años pero de cutiu antes, envolubrar en vendajes afechos por que nun pudieren crecer de normal. Al llegar a la edá adulta, los pies rompiérense o deformado, yeren pequeños, disfuncionales, y propensos a infeiciones, paralises, y atrofia muscular. En llugar de consideralos formosos, munchos consideraron que la práutica yera arcaica y bárbara. Acordies colos líderes locales, el gobiernu colonial llanzó una campaña en 1901, y la práutica foi oficialmente prohibida en 1915, colos infractores suxetos a un duru castigu.

Coletes editar

Poner en marcha campañes sociales en contra del usu de les coletes, anque nun hubo lleis o decretos sobre la tema. Cola cayida de la Dinastía Qing en 1911, la popularidá de les coletes tamién s'amenorgó.

Urbanismu editar

El gobiernu colonial centróse primeramente en necesidaes urxentes como'l saneamientu y les fortificaciones militares. Los planes de desenvolvimientu urbanu empezaron en 1899, con un plan quinquenal de desenvolvimientu pa la mayoría de medianes y grandes ciudaes. La primer fase de renovación urbana centrar na construcción y meyoramientu de caminos. En Taihoku (Taipéi), les antigües muralles fueron baltaes, y la nueva área de Seimonchō (西門町) (güei Ximending) foi desenvuelta pa los nuevos inmigrantes xaponeses.

La segunda fase del desenvolvimientu urbanu empezó en 1901, centrándose nes árees alredor de les entraes sur y este de Taihoku (Taipéi) y de la estación de trenes de Taichū (Taichung). Les meyores incluyeron tamién carreteres y sistemes de drenaxe, tou como preparación pa la llegada de más inmigrantes xaponeses.

Otra fase empezó n'agostu de 1905 y tamién incluyó Tainan. En 1917, los programes de renovación urbana taben realizándose en más de setenta ciudaes y pueblos en tou Taiwán. Munchos de los planes urbanísticos establecíos nestos programes siguen siendo utilizaos nel Taiwan de güei.

Salú pública editar

Nos primeros años del gobiernu xaponés, el gobiernu colonial ordenó la construcción de clíniques por tou Taiwán y traxo a los médicos de Xapón pa detener l'espardimientu d'enfermedaes infeicioses. Esaniciar de la islla enfermedaes como la malaria, la peste, y la tuberculosis. El sistema de salú pública nos años del gobiernu xaponés taba formáu principalmente por pequeñu clíniques locales en llugar de los grandes hospitales centrales, una situación que se caltendría constante en Taiwán hasta la década de 1980.

El gobiernu colonial tamién punxo un gran esfuerciu nel desenvolvimientu d'un eficaz sistema de saneamientu pa Taiwán. Contrataron a espertos británicos pa diseñar los desaguadorios pluviales y los sistemes d'alcantarelláu. La espansión de cais y ceres, la construcción con más ventanes pa dexar el fluxu d'aire, llimpieza obligatoria nos barrios, y la cuarentena de los enfermos tamién ayudaron a ameyorar la salú pública.

La educación pa la salú pública fíxose obligatoria nes escueles ya incorporóse a la llei. La Universidá Imperial Taihoku estableció un Centru de d'Investigación de Medicina Tropical y un sistema de capacitación d'enfermeres.

Aboríxenes editar

Según el censu de 1905, la población aborixe yera de 450.000 aboríxenes de les llanures, cuasi dafechu asimilaos pola cultura china han, y 300.000 aboríxenes de monte. La política xaponesa pa los aboríxenes centróse principalmente nesti últimu grupu non asimiláu, conocíu en xaponés como Takasago-zoku (高砂族).

Los aboríxenes fueron oxetu de versiones modificaes de la llei criminal y civil. Como col restu de la población taiwanesa, l'oxetivu final del gobiernu colonial yera asimilar a los aboríxenes na sociedá xaponesa al traviés d'una doble política de represión y educación. La integración de los aboríxenes acelerar mientres la Segunda Guerra Mundial, pos resultaron ser los más coraxosos soldaos que l'imperiu enxamás hubo producíu. La so llexendaria valentía ye celebrada entá güei polos veteranos xaponeses, ente los cualos dalgunos dicíen deber la so sobrevivencia a los soldaos de Taiwán («Takasago Hei» en xaponés).

Relixón editar

 
Los restos modernos del Santuariu Ogon (黄金 神社), un templu sintoísta asitiáu en Jinguashih (金瓜石), Condáu de Taipéi.

Mientres la mayor parte del dominiu xaponés en Taiwán, el gobiernu colonial promovió la relixón budista esistente percima del sintoísmu. Pensóse que, utilizada correutamente, la relixón podría acelerar la integración de los taiwaneses na sociedá xaponesa.

Nestes circunstancies, los templos budistes esistentes en Taiwán ampliáronse o modificaron pa dar cabida a elementos xaponeses de la relixón, como l'adoración de Ksitigarbha (popular en Xapón, pero non en Taiwán nesa dómina). Los xaponeses tamién construyeron dellos templos budistes en Taiwán, munchos de los cualos tamién combinaron aspeutos del taoísmu y confucianismu, un amiestu qu'entá persiste nel Taiwan de güei.

Nel añu 1937, col entamu del movimientu Kōminka, el gobiernu empecipió la promoción del sintoísmu y la restricción llindada d'otres relixones.

Cultura editar

Dempués de 1915, la resistencia armada contra'l gobiernu colonial xaponés cuasi cesó, y nel so llugar surdieron movimientos sociales bonales. Los ciudadanos taiwaneses entamaron dellos grupos políticos modernos, clubes culturales y sociales, y tomaron conciencia política col enfotu de xunir a les persones con sensibilidaes allegaes. Esto motivó-yos a lluchar por oxetivos comunes establecíos por esos movimientos sociales, y contribuyó a arriquecer la cultura en Taiwán.

Amás de la lliteratura, que conectó colos movimientos sociales de la dómina, l'aspeutu de la cultura occidental que se cultivó en Taiwán con más ésitu foi'l arte, con munches obres famoses creaes mientres esti tiempu.

La cultura popular representada en películes, música popular y teatru de títeres florió per primer vegada en Taiwán mientres esti periodu.

Lliteratura editar

 
Lai He, Padre de la nueva Lliteratura en Taiwán.

En 1919, dellos estudiantes taiwaneses en Tokiu reestructuraron la Sociedá de la Ilustración y establecieron la New People Society, no que foi'l preludiu de dellos movimientos políticu y social. Munches publicaciones nueves, como «Lliteratura y Arte de Taiwán» (1934) y «Nueva Lliteratura de Taiwán» (1935), apaecieron pocu dempués. Esto condució a l'apaición d'un movimientu lliterariu vernáculu en Taiwán, que se dixebró de les formes clásiques de la poesía antigua. Munchos espertos reconocen les posibles conexones d'esti movimientu col Movimientu del 4 de mayu en China.

Estos enclinos na lliteratura nun sumieron cuando fueron reprimíes pol gobernador de Xapón. Na década de 1930 desenvolvióse un famosu alderique sobre'l llinguaxe rural en Taiwán, que tuvo efeutos duraderos na lliteratura, el llinguaxe y la conciencia étnica.

En 1930, el residente taiwanés en Xapón Huang Shihui empezó en Tokiu l'alderique sobre la lliteratura rural. Abogó por que la lliteratura de Taiwán tratara sobre Taiwán, tuviera influencia nun gran públicu, y usara l'idioma taiwanés. En 1931, un residente de Taipéi llamáu Guo Qiusen sofitó'l puntu de vista de Huang. Guo empecipió l'alderique llingüísticu sobre'l Taiwán rural, qu'abogaba pola lliteratura publicada en Taiwán. El movimientu foi darréu sofitáu por Lai He, consideráu'l padre de la lliteratura taiwanesa. Dempués d'esto, el discutiniu sobre utilizar el chinu taiwanés o'l chinu mandarín, y sobre si la tema tenía de referise a Taiwán, convertir nel focu del Nuevu Movimientu Lliterariu de Taiwán. Sicasí, por cuenta de la próxima guerra y a la omnipresente educación cultural xaponesa, l'alderique nun pudo desenvolvese más llargamente y terminó perdiendo tracción so la política de japonización establecida pol gobiernu.[15]

Nos dos años posteriores a 1934, escritores progresistes de Taiwán xuniéronse y establecieron l'Asociación de Lliteratura y Arte de Taiwán y la Nueva Lliteratura Taiwanesa, movimientos con implícites vocaciones polítiques. Dempués del Incidente de la Ponte Marco Polo en 1937 en Beixín, que marcó l'entamu de la Segunda guerra sino-xaponesa el gobiernu colonial instituyó darréu la Movilización Xeneral del Espíritu Nacional», qu'empezó oficialmente la política de japonización. Los escritores taiwaneses entós namái podíen acomuñar a organizaciones apoderaes por escritores xaponeses, como l'Asociación de Poetes Taiwaneses», establecida en 1939, y l'Asociación de Lliteratura y Arte de Taiwán», allegada a esta nueva política dende 1940.[15]

La lliteratura taiwanesa centróse principalmente nel espíritu de Taiwán y la esencia de la cultura taiwanesa. Anque pueda paecer simple, en realidá esto foi toa una revolución fecha posible polos movimientos políticos y sociales. La xente cola lliteratura y les artes empezó a pensar nes cuestiones de la cultura taiwanesa, y en tener una cultura que realmente perteneciera a Taiwán.

Arte occidental editar

 
Fora de cai Chiayi / Chen Chengbo / 1926 / Pintura sobre llenzu / 64x53cm / Escoyíu como parte de la 7ª Feria Imperial Xaponesa.

Mientres la Dinastía Qing, el conceutu d'arte occidental nun esistía en Taiwán. La pintura nun yera un oficiu bien respetáu, y nin siquier la pintura paisaxística china taba desenvuelta. Los xaponeses traxeron un nuevu sistema educativu qu'introdució la enseñanza del arte occidental y xaponés, lo que sentó les bases pal futuru desenvolvimientu de l'apreciación del arte en Taiwán, y produció dellos artistes famosos. El pintor y profesor Ishikawa Kinichiro contribuyó en gran midida a planiar la formación de los nuevos profesores d'arte. Instruyó personalmente a los alumnos y animar a viaxar a Xapón p'aprender téuniques más sofisticaes d'arte.

En 1926, un estudiante de Taiwán en Xapón llamáu Chen Chengbo espunxo'l cuadru Fora de la Cai Chiayi (ver esquierda). La obra foi escoyida pa la séptima Feria Imperial Xaponesa, y foi la primer obra d'estilu occidental d'un artista de Taiwán en ser incluyida nuna esposición xaponesa. Munches otres obres fueron darréu apaeciendo nes Esposiciones del Imperiu xaponés y otres exhibiciones. Estos ésitos ayudaron a la popularización de les artes en Taiwán. Irónicamente, Chen, tan apreciáu polos xaponeses, foi executáu ensin xuiciu polos chinos, nel Incidente 228

Lo que realmente integró les artes na sociedá fueron les esposiciones oficiales xaponeses en Taiwán. En 1927, el gobernador de Taiwán, xunto colos artistes Ishikawa Kinichiro, Shiotsuki Toho y Kinoshita Shizukishi, creó la Esposición d'Arte de Taiwán, que se celebró añalmente en diez causes, hasta 1936. Nun se celebró en 1937, por cuenta de la Segunda Guerra Sino-Xaponesa, pero volvió en 1938 rebautizada como «Esposición d'Arte del Gobiernu de Taiwán» mientres dieciséis años más, hasta 1945. Promovió la primer xeneración d'artistes de Taiwán que practicaben l'arte occidental, y l'estilu propiu de Taiwán que se desenvolvió con ella inflúi entá nel arte, el diseñu, y l'inxeniería.

Cine editar

 
Sayon's Bell, un filme xaponés producíu en Taiwán mientres esti periodu.

De 1901 a 1937, el cine taiwanés foi influyíu descomanadamente pol cine xaponés. Por casu, l'usu d'un benshi (un narrador nes películes mudes), foi adoptáu y rebautizado como benzi polos taiwaneses. Esta figura del narrador ye bien distinta del so equivalente nel mundu occidental, y rápido convirtióse nun star-system, hasta'l puntu de que la xente diba ver la mesma película narrada por distintes benshis, que podíen convertir un romance en comedia o en drama, según el so estilu y les sos habilidaes.

La primer película fecha en Taiwán foi un documental producíu en 1907 por Takamatsu Toyojiro y realizáu por un grupu de fotógrafos que viaxaron pola isla. Titulábase «Descripción de Taiwán» ya incluyía escenes sobre la construcción de les ciudaes, lletricidá, agricultura, industria, minería, ferrocarriles, educación, paisaxes, tradiciones, y la conquista de los aboríxenes. La primer película dramática producida por taiwaneses llamóse «¿Culpa de Quién?», creada en 1925 pola Asociación d'Investigación Cinematográfica de Taiwán. Otru tipu de películes, como noticiarios, pieces educatives o propaganda tamién contribuyeron al desenvolvimientu del cine d'esta dómina en Taiwán, hasta la derrota de Xapón en 1945. Sayon's Bell, qu'amosaba a una moza aborixe ayudando a los xaponeses, foi una producción representativa d'esti tipu de películes.

En 1908, l'empresariu xaponés Takamatsu Toyojiro establecer en Taiwán y empezó a construyir sales de cine nes principales ciudaes. Robló alcuerdos con estudios xaponeses ya internacionales, y popularizó la exhibición de películes. En 1924 los cines en Taiwán incorporaron l'avanzada téunica de rótulos de Xapón, lo que fizo crecer l'audiencia. N'ochobre de 1935 celebróse'l 40 aniversariu de l'anexón de Taiwán, y en 1937 Taipéi y Fukuoka (sur de Xapón) quedaron coneutaes per vía aérea. Estos dos acontecimientos impulsaron al cine taiwanés a la so edá d'oru.

Música popular editar

Puede dicise que la música popular en Taiwán empezó na década de 1930. Anque los disco y los cantares populares yá esistíen, la calidá y la popularidá de la mayoría d'ellos yera bien probe, en parte porque los cantares populares de la dómina diferíen de la música tradicional y la ópera taiwanesa. Sicasí, debíu al gran desenvolvimientu del cine y la radiodifusión na década de 1930, los nuevos cantares populares que s'estremaben d'influencies tradicionales empezaron a arrobinase con rapidez.

El primer gran ésitu del cantar popular en Taiwán llegó cola película china, Peach Blossom Weeps Tears of Blood conocida como «La moza piescu», producida por Lianhua Productions, protagonizada por Rouen Lingyu y proyeutada en cines de Taiwán en 1932. P'atraer más espectadores en Taiwán, los productores encargaron a los compositores Zhan Tianma y Wang Yunfeng crear un cantar col mesmu títulu, qu'ayudó al ésitu de la película y llogró grandes ventes de discos. A partir d'entós la música popular en Taiwán, cola ayuda del cine, empezó a espuntar.

Teatru de títeres editar

Munchos inmigrantes falantes de Min Nan entraron a Taiwán en 1750, y collos llegó'l teatru de títeres. Les hestories basábense principalmente n'obres clásiques y pieces dramátiques, bien refinaes y centraes na complexidá de los movimientos de les marionetes. L'acompañamientu musical yera polo xeneral música Nanguan y Beiguan. Según los Rexistros de la Provincia de Taiwán, l'estilu nanguan chinu foi la primer forma de teatru de títeres en Taiwán, y anque cayó nel desusu, inda güei puede vese representáu por delles compañíes en Taipéi.

 
Entretenimientu cultural importante mientres el periodu de dominación xaponesa: El teatru de marionetes.

Na década de 1920 desenvolvióse'l teatru de marionetes wuxia, basáu nes artes marciales. La diferencia col teatru tradicional taba sobremanera nes hestories, que nel teatru wuxia se reducián básicamente a exhibiciones d'artes marciales realizaes polos títeres. Figures representatives d'esta dómina fueron Huang Haidai en Wuzhouyuan y Zhong Renxiang en Xinyige. Esti xéneru de marionetes empezó nes ciudaes de Yunlin, Huwei y Xiluo, y popularizóse nel centru y sur de Taiwán. El teatru de títeres de Huang Haidai yera narráu en Min Nan, ya incluyía poemes, rellatos históricos, refranes y cosadielles. Les actuaciones entemecíen música Beiguan, Nanguan, Luantan, Zhengyin, Gezai y Chaodiao.

Dempués de la década de 1930, la política de japonización afectó al teatru de títeres. El costume del beiguan chinu foi prohibida, y foi sustituyíu pola música occidental. El vestuariu y los títeres yeren un amiestu d'estilu xaponés y chinu. Les obres incluyíen de cutiu hestories de Xapón como Mitokomon y otres, colos moñecos vistíos de xaponeses y les representaciones en xaponés. Estes nueves barreres llingüístiques y culturales amenorgaron l'aceptación del públicu, pero introducieron téuniques na música y la puesta n'escena que darréu contribuyeron a una edá d'oru» del teatru de marionetes.

Mientres esta dómina, el teatru de marionetes nel sur de Taiwán tuvo a los sos cinco grandes pilastres: Huang Haidai, Zhong Renxiang, Huang Tianquan, Hu Jinzhu y Lu Chongyi, y a los sos cuatro grandes celebridaes: Huang Tianchuan, Lu Chongyi, Li Tuyuan and Zheng Chuanming.

Béisbol editar

El béisbol foi traíu a Taiwan polos xaponeses y anguaño sigue siendo'l deporte más popular en dambos países. Formáronse equipos de béisbol nes escueles y construyéronse estadios como'l de Tainan, entá en plenu usu. Esti desenvolvimientu del béisbol remató en 1931 cuando'l Kagi Nourin Gakkou, equipu d'una zona rural, algamó'l segundu puestu nel Tornéu Nacional de Xapón de Béisbol pa escueles. El béisbol convertir nun deporte tan xeneralizáu que, na década de 1930, cuasi toles escueles teníen el so propiu equipu. El legáu sigue vivu na actualidá gracies a xugadores como Chien-Ming Wang, de los Washington Nationals, Hong-Chih Kuo de los Dodgers o Chien-Ming Chiang de los Yomiuri Giants de Xapón.

Retrocesión editar

 
Chen Yi (derecha) aceptando la rindición del Xeneral Rikichi Andō (esquierda), l'últimu Gobernador-Xeneral xaponés de Taiwán, nel Taipei City Hall.

Col fin de la Segunda Guerra Mundial, Taiwán foi puesta sol control alministrativu de la República de China pola Alministración de les Naciones pal Socorru y Rehabilitación (UNRRA) dempués de 50 años de dominiu colonial por Xapón. Chen Yi, el Xefe del Executivu de la República China, llegó'l 24 d'ochobre de 1945 y recibió al últimu gobernador xeneral xaponés, Andō Rikichi, quien robló'l documentu de la entrega'l dia siguiente, que foi proclamáu por Chen como «Día de la retrocesión». Esta resultó ser llegalmente discutible, yá que Xapón nun arrenunció a la so soberanía sobre Taiwán hasta'l 28 d'abril de 1952, cola entrada a valir de la Tratáu de Paz de San Francisco. Y, amás, esti tratáu tampoco menta qué nación exercería la soberanía na isla, lo que complicó entá más l'estatus políticu de Taiwán. Como resultancia, l'usu del términu «retrocesión de Taiwán» (台灣光復, Táiwān guāngfù) ye menos común anguaño na isla.

Antecedentes editar

Na Conferencia d'El Cairu de 1943, los Aliaos alcordaron que Xapón va arrenunciar a Taiwán a la fin de la guerra. N'abril de 1944, el gobiernu de la República de China creó un Comité d'Investigación de Taiwán (台灣調查委員會, Táiwān diàochá wěiyuánhuì) con Chen Yi como presidente. Poco dempués, la comisión presentó les sos conclusiones sobre la economía, la política, la sociedá, y los asuntos militares de Taiwán al Xeneralísimu Chiang Kai-shek.

Dempués de la guerra, la posición del gobiernu de China tocantes a l'alministración de Taiwán taba estremada. Una facción sofitaba un tratamientu pa Taiwán igual que'l d'otros territorios de China ocupada polos xaponeses mientres la Segunda Guerra Mundial, creando una provincia de Taiwán. La otra facción sofitaba la creación d'una Rexón Alministrativa Especial en Taiwán, con gobiernu militar y poderes especiales pa la policía. A la fin, Chiang Kai-shek optó por una fórmula estraordinaria, la suxerencia de Chen Yi de crear una Oficina del xefe executivu de la provincia de Taiwán» (台灣省行政長官公署, Táiwān-shěng xíngzhèng zhǎngguān gōngshǔ) pa tutelar la transición.

Xapón se rindió formalmente a los Aliaos el 14 d'agostu de 1945. El 29 d'agostu, Chiang Kai-shek nomó a Chen Yi gobernador de Taiwán y anunció la consitución formal del executivu y, el 1 de setiembre, del Comandu de Guarnición de Taiwán (la policía secreta), con Chen Yi tamién al frente. Tres unos díes de preparación, una avanzada llega a Taipéi el 5 d'ochobre, y más personal dende Shanghai y Chungking ente esi día y el 24 d'ochobre.

Ceremonia de rindición editar

El 25 d'ochobre de 1945, nel Conceyu de Taipéi, el gobernador xaponés de Taiwán rindióse formalmente ante Chen Yi (cola autorización del Comandante en Xefe d'Estaos Xuníos nel Pacíficu Douglas MacArthur). Esi mesmu día, el gobiernu del Kuomintang chinu en Taiwán empezó a funcionar nel edificiu qu'agora alluga'l Yuan Executivu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «“The Out-of-Tune ‘Flowers on the Rainy Nights': Some Observational Aspects of Taiwan at Wartime”». Minutes from the Conference on Wartime China: Rexonal Regimes and Conditions, 1937-1945. 
  2. Emanuel Pastreich (July 2003). Sovereignty, Wealth, Culture, and Technology: Mainland China and Taiwan Grapple with the Parameters of "Nation State" in the 21st Century. Program in Arms Control, Disarmament, and International Security, University of Illinois at Urbana-Champaign. http://www.acdis.uiuc.edu/Research/OPs/Pastreich/cover.html. Consultáu'l 18 de xunetu de 2006. 
  3. Abe and the Comfort Women
  4. «Chapter 3». A Brief History of Taiwan. ROC Government Information Office. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de setiembre de 2007. Consultáu'l 18 de xunetu de 2006.
  5. Zhao, Jiaying 1993 A Diplomatic History of China, ISBN 7-81032-577-9
  6. "男無情,女無義,鳥不語,花不香" (nán wú qíng, nǚ wú yì, ninǎo bú yǔ, huā bú xiāng). (Esta espresión tamién s'atribuyó al emperador Qianlong.)
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 «Chapter 7». A Brief History of Taiwan. ROC Government Information Office. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de marzu de 2007. Consultáu'l 18 de xunetu de 2006.
  8. «戦間期台湾地方選挙に関する考察». 古市利雄. 台湾研究フォーラム 【台湾研究論壇】. Archiváu dende l'orixinal, el 11 d'abril de 2008. Consultáu'l 2 d'ochobre de 2009.
  9. «歷史與發展 (History and Development)». Taipower Corporation. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015. Consultáu'l 6 d'agostu de 2006.
  10. «History of Taiwan». Windows on Asia. Asian Studies Center, Michigan State University. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de setiembre de 2006. Consultáu'l 23 de xunetu de 2006.
  11. Wang, Yu-deh (王育德) (1979). 台灣:苦悶的歷史. Taipéi: 前衛. ISBN 957-801-203-9.
  12. Wu, Wen-shing (吳文星). 近代台灣的社會變遷 (Recent Changes in Taiwanese Society).
  13. Wu, El mio-cha (吳密察). 台灣史小事典 (A Brief Timeline of Major Incidents in Taiwanese History). 遠流出版.
  14. Les cifres del Gobiernu amuesen 2.000 permisos d'opiu expedíos en 1945.
  15. 15,0 15,1 National recognition of Taiwanese political movements in the past hundred years, by Lee Xiaofeng in 1995. Excitement! Taiwan's history: Taiwanese's self-recognition, by Zhang Deshui in 1992. Discussion on Taiwanese nativism: An investigation in cultural history., by Chen Zhaoying

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
So la Dinastía Qing
1683-1895
Historia de Taiwán
So dominiu Xaponés

1895-1945
Socesor:
So la República de China
1945-presente

.