Economía política

La espresión economía política foi introducida per primer vegada por Antoine de Montchrestien en 1615, y utilizóse pal estudiu de les rellaciones de producción, especialmente ente les trés clases principales de la sociedá capitalista o burguesa: capitalistes, proletarios y terratenientes. En contraposición coles teoríes de la fisiocracia, nes cualos la tierra yera vista como l'orixe de toa riqueza, la economía política propunxo (primero con Adam Smith) la teoría del valor-trabayo, según la cual el trabayu ye la fonte real del valor. A la fin del sieglu XIX, la espresión economía política foi pasu ente pasu abandonada pol términu economía,[1] usáu por quien buscaben abandonar la visión clasista de la sociedá, reemplazándola pol enfoque matemáticu, axomáticu y non valorativo de los estudios económicos actuales, y que concebía'l valor aniciáu na utilidá que'l bien xeneraba nel individuu.

Economía política
especialidá y disciplina académica
ciencies polítiques
Cambiar los datos en Wikidata

Anguaño, el términu economía política utilízase comúnmente pa referise a estudios interdisciplinarios que se sofiten na economía, la socioloxía, l'antropoloxía, el derechu y la ciencia política pa entender cómo les instituciones y les redolaes polítiques inflúin sobre la conducta de los mercaos. Dientro de la ciencia política, el términu refierse principalmente a les teoríes lliberales, marxistes o d'otru tipu qu'estudien les rellaciones ente la economía y el poder políticu dientro de los estaos. La economía política internacional ye, sicasí, una caña de la economía a la que-y concierne'l comerciu, les finances internacionales y les polítiques estatales qu'afecten l'intercambiu internacional, como les polítiques monetaries y fiscales.

Conceutos centrales de la economía política editar

La economía política estudia les rellaciones que los individuos establecen ente sigo pa entamar la producción coleutiva, particularmente aquelles rellaciones que s'establecen ente los dueños de los medios de producción y ente quien nun los tener. La economía ortodoxa (o del valor suxetivu) enfocar nos precios y ve la producción y el consumu como «efeutos» d'estos y, sicasí, la economía política ve l'actividá económica como la resultancia de les necesidaes de sobrevivencia y reproducción del ser humanu articulaes a una comunidá y a les sos determinaciones llegales, téunicu-científiques y culturales. La división ente «valor d'usu» y «valor de cambéu» (distinción establecida con claridá por Karl Marx en El Capital) establez una separación ente lo que güei ye conocíu como «valor» y «preciu». Dende la perspeutiva de la economía política, el valor» ye la espresión del trabayu incorporáu a la mercancía y el preciu» ye la tasación d'esi valor que fai'l mercáu. Estes categoríes oldeen cola total identificación del valor col preciu nes escueles del valor suxetivu.

L'intercambiu priváu producir nel mercáu y ta basáu nun marcu llegal que valida la propiedá privada. Esti sector denominar sector priváu. Cuando'l Gobiernu intervién na economía de mercáu, al traviés de polítiques o d'intercambios direutos, denominar sector públicu.

Fundadores de la economía política editar

Los fisiócratas consideraben que la única actividá económica ye la producción agrícola o de materies primes.

Puede llegase a dicir que Tomás Moro foi un adelantráu cola so obra, Utopía, onde busca rellatar la organización d'una sociedá ideal.

Disciplines rellacionaes cola economía política editar

Paradigmes xenerales de la economía política editar

Les grandes escueles de la economía política estrémense principalmente en dos paradigmes: el paradigma de la distribución y el paradigma de la producción. Estos paradigmes pueden tar rellacionaos, particularmente nos estremos.

Les teoríes basaes nel paradigma de la distribución alderiquen fundamentalmente sobre cómo tienen de distribuyise los costos y beneficios sociales, según los costos y beneficios del capital. Dalgunes d'estes teoríes son anarquismu, lliberalismu, conservadorismu, socialismu y comunismu.

Les teoríes enmarcaes nel paradigma de la producción esmolecer polos fundamentos y les bases sobre les cualos la sociedá decide qué producir y de qué forma. Delles teoríes d'esti paradigma son el individualismu, el comunitarismo y el coleutivismu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «En busca de la economía política perdida». "Discursu sobre la economía política", de J. J. Rousseau. 2012, Madrid, Maia. 

Enllaces esternos editar