Una ecozona (dacuando tamién rexón, dominiu o reinu bioxeográficu) ye la división a mayor escala de la superficie de la Tierra basada na evolución xeolóxica y nos patrones de distribución de les plantes y los animales.

Les ecozonas representen grandes estensiones de la superficie terrestre onde les plantes y los animales desenvolver en relativu aislamientu mientres llargos periodos y tuvieron dixebraos unos d'otros físicamente por elementos xeográficos tales como océanos, desiertos o cordales, que formaron barreres a la migración de plantes y animales. La denominación de les ecozonas puede variar en función del oxetu d'investigación: cuando los zoólogos estudien la fauna falen de rexones zooxeográfiques, ente que los botánicos establecen reinos florales pa les plantes.

Xeneralidaes editar

Les ecozonas carauterizar pola historia evolutiva de les plantes y los animales que contienen. Como tales, son distintes de los biomes, tamién conocíos como los principales tipos de hábitat, que son divisiones de la superficie de la tierra realizaes sobre la base de la forma de vida, o l'adaptación, de les plantes y los animales a les condiciones climátiques, el suelu, y otres condiciones. Los biomas similares carauterizar pola vexetación clímax. Cada ecozona puede incluyir un númberu de distintos biomas. Un monte tropical húmedu de Centroamérica, por casu, pue ser similar a unu en Nueva Guinea na so estructura y tipu de vexetación, clima, suelos, etc., pero estos montes tán habitaos por plantes y animales con distintes hestories evolutives.

Los patrones de distribución de les plantes y animales nes ecozonas del mundu formar pol procesu de la tectónica de plaques, qu'hai redistribuido les mases de la superficie de la Tierra según la historia xeolóxica.

El términu ecozona, tal como s'utiliza equí, ye un desenvolvimientu relativamente recién, y otros términos, incluyendo reinu, dominiu y rexón, son utilizaos por otres autoridaes pa denotar el mesmu significáu. En delles obres antigües utilízase'l términu de continente, lo que lleva al tracamundiu colos continentes xeográficu/xeolóxicos. J. Schultz utiliza'l términu "ecozona" pa referise al so sistema de clasificación de biomas.

Esti sistema de clasificación bioxeográficu y ecolóxicu de les tierres remanecíes foi propuestu por Miklos Udvardy en 1975, basáu nes clasificaciones previes de Sclater y Wallace, col propósitu d'ayudar nel caltenimientu del mediu ambiente. El sistema de ecozonas más utilizáu na actualidá ye'l desenvueltu pol WWF. Alderícase si los biomas son más fayadizos pa esta finalidá.

La clasificación de Wallace editar

 
Un mapa del mundu de la obra
"The Geographical Distribution of Animals"
qu'amuesa les seis rexones
bioxeográfiques de Wallace.

En 1872, l'inglés Alfred Russel Wallace (1823–1913), yá un reputáu zoógrafo, naturalista, esplorador, xeógrafu, antropólogu y biológo —a instancies de munchos de los sos amigos, incluyíos Darwin, Philip Sclater y Alfred Newton— empezó la investigación pa una revisión xeneral de la distribución xeográfica de los animales. Foi incapaz de progresar de primeres por cuenta de que los sistemes de clasificación de munchos tipos d'animales camudaben frecuentemente.[1] Wallace volvió a entamar el trabayu en serio en 1874 dempués de la publicación d'una serie de nueves obres sobre la clasificación.[2] Estendiendo'l sistema de les aves desenvueltu por Sclater —qu'estremó la Tierra en seis rexones xeográfiques separaes pa describir la distribución d'especies — por que tomara mamíferos, reptiles y inseutos, Wallace creó la base pa les rexones zooxeográfiques que siguen n'usu anguaño. Analizó tolos factores entós conocíos que pudieren influyir na distribución xeográfica esistente y pasada de los animales en cada rexón xeográfica, incluyíos los efeutos de l'apaición y desapaición de les pontes de tierra (como'l qu'anguaño coneuta América del Norte y América del Sur) y tamién los efeutos de los periodos de mayor glaciación. Apurrió mapes qu'amuesen esos factores, como la elevación de los montes, les fondures de los océanos y el calter de la vexetación rexonal, qu'afecten a la distribución de los animales. Tamién catalogó toles families y xéneros conocíos d'animales cimeros y listó la so distribución xeográfica conocida. El testu entamóse de cuenta que fuera fácil pa un viaxeru saber qué animales s'atopen nun llugar determináu. La resultancia del trabayu foi publicáu en dos volúmenes en 1876 col títulu de The Geographical Distribution of Animals [La distribución xeográfica de los animales], y sirviría como'l testu definitivu na zooxeografía de los siguientes 80 años.[3]

En 1880, Wallace publicó'l llibru, como una secuela del so anterior trabayu, Island Life [La vida na isla] estudiando la distribución de les especies animal y vexetal nes islles. Wallace clasificó les islles en tres tipos distintes: primero, les islles oceániques, como les islles Galápagos y Ḥawai (entós conocíes como les islles Sandwich) formaes a metá de los océanos y que nunca formaren parte d'un gran continente. Eses islles carauterizar por una falta total de mamíferos terrestres y anfibios, y los sos habitantes (cola esceición de les aves migratories y les especies introducíes pola actividá humana) son xeneralmente la resultancia accidental de la colonización y posterior evolución. Estremó les islles restantes, a les que llamó continentales, en dos clases en función de la so conexón a un continente más (como les Islles Britániques) o muncho menos apocayá (como Madagascar) y esaminó la forma en qu'esta diferencia afectaba a la flora y la fauna. Faló alrodiu de cómo l'aislamientu afecta la evolución y cómo esto puede dar llugar a la preservación de delles clases d'animales, como los lémures de Madagascar, que son los remanentes d'una fauna continental nuna dómina bien estendida. Estudió en detalle cómo los cambeos de climasobremanera los periodos de mayor glaciación, pueden afectar a la distribución de la flora y la fauna en delles islles, y na primer parte del llibru analicen les posibles causes d'eses grandes edaes de xelu. Island Life foi consideráu un trabayu bien importante nel momentu de la so publicación y foi aldericáu llargamente nos círculos científicos, tantu nes revisiones publicaes, y na correspondencia privada.[4]

 
Rexones zooxeográfiques:
     Paleártica      Neoártica      Afrotropical      Indomalaya      Neotropical      Australiana      Antártica

La clasificación de Wallace dexa la distinción de seis grandes rexones (que l'a cencielles llamó asina, rexones, en realidad región zooxeográfiques) dixebraes por barreres naturales:

  • Complexu Paleotrópico
  • el complexu Australianu, subdividíu en dos grandes rexones:
    • Australasia
    • Rexón Oceánica
  • el complexu Holárticu, formáu por dos rexones:
    • Rexón Paleártica
    • Rexón Neártica
  • Rexón Neotropical
  • Rexón Antártica

Los reinos bioxeográficos del WWF editar

 
Ecozonas del mundu (L'Antártida nun s'amuesa):
     Neárticu      Neotrópicu      Afrotrópicu      Paleárticu      Australasia      Indomalaya

Un equipu de biólogos convocáu pol Fondu Mundial pa la Naturaleza (WWF) desenvolvió'l sistema d'ocho reinos bioxeográficos («biogeographic realms») (similares a les ecozonas) como parte del so proyeutu de delimitar les ecorrexones de la Tierra (más de 800), basándose nos analises de la biodiversidá rexonal realizaos pol WWF, y que-yos dexaron realizar la llista Global 200, el conxuntu de ecorrexones prioritaries pal so caltenimientu.

Estos reinos bioxeográficos o ecozonas basar en gran midida tamién nos reinos bioxeográficos («biogeographic realms») de Pielou (1979) y Udvardy (1975) (que, pela so parte, estremar en 203 provincies bioxeográfiques («rexones florales» y «provincies faunales»). L'esquema del WWF ye más o menos similar al sistema de Udvardy, siendo la principal estrema'l trazáu de la ecozona Australasia en rellación a les ecozonas Antártida, Oceánica y Indomalaya. Nel sistema del WWF, la ecozona Australasia inclúi a Australia, Tasmania, les islles de Wallacea, Nueva Guinea, les islles de Melanesia Oriental, Nueva Caledonia y Nueva Zelanda. El reinu d'Australia de Udvardy namái inclúi Australia y Tasmania y asitia Wallacea nel reinu Indomalaya; Nueva Guinea, Nueva Caledonia y Melanesia Oriental nel reinu Oceánico y Nuevo Zelanda nel reinu Antárticu.

La clasificación del WWF úsase tamién nel marcu de los sitios declaraos Patrimoniu de la Humanidá.

REINOS BIOGEOGRÁFICOS
Reinu bioxeográficu Superficie (km²) Llocalización
Paleárticu 54 100 000 Europa, gran parte d'Asia y el norte d'África)
Neárticu 22 900 000 Gran parte d'América del Norte
Afrotropical o etiópica 22 100 000 África subsaḥariana y l'estremu sur d'Arabia
Neotropical 19 000 000 Suramérica, Centroamérica, les Antilles y el sur d'América del Norte
Australasia o Australianu 7 700 000 Australia, Nueva Guinea, Nueva Zelanda y otres islles del Sureste asiáticu asitiaes al sur de la llinia de Wallace
Hindomalaya o Oriental 7 500 000 Sureste d'Asia
Antárticu 300 000 Antártida
Oceánicu 1 000 000 Islles del Pacíficu sur

Biorregiones editar

El WWF estrema entá más l'esquema de ecozonas en 867 biorregiones, que se definen como una área estensa de tierra o agua que contién un conxuntu xeográficamente distintivu de comunidaes naturales que comparten la gran mayoría de les sos especies y dinámiques ecolóxiques, comparten condiciones medioambientales similares y interactúan ecológicamante de manera determinante pa la so subsistencia al llargu plazu.

Agrupaciones de ecozonas editar

L'agrupamientu máximu de les ecozonas en reinos faunísticos dexa la distinción de les grandes árees bioxeográfiques resultáu de la evolución xeolóxica de los continentes. Fueron definíos tres reinos faunísticos:

Referencies editar

  1. Slotten, The Heretic in Darwin's Court, páx. 301.
  2. Slotten, op. cit., páx. 315.
  3. Slotten, op. cit., páx. 320-25.
  4. Slotten, op. cit., páx. 361.
  5. Arsuaga, Juan Luis (2004). El collar del Neandertal. En busca de los primeros pensadores., tercer, Random House Mondadori, páx. 142-144. ISBN 84-9759-298-0.

Referencies editar

  • Udvardy, M. D. F. (1975). A classification of the biogeographical provinces of the world. IUCN Occasional Paper non. 18. Morges, Switzerland: IUCN.

Enllaces esternos editar