Eduardo Schaerer Vera y Aragón (2 d'avientu de 1873Caazapá – 12 de payares de 1941Buenos Aires) foi un políticu de gran relevancia na historia de Paraguái y Presidente de la República de 1912 a 1916.

Eduardo Schaerer
Presidente de Paraguái

Vida
Nacimientu Caazapá2 d'avientu de 1873[1]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái
Muerte Buenos Aires12 de payares de 1941[1] (67 años)
Sepultura Cementerio de la Recoleta (es) Traducir
Familia
Fíos/es Arturo Schaerer
Oficiu entamador, políticuperiodista
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

Nacíu na ciudá de Caazapá, los sos padres fueron el señor Santiago Schaerer y la señora Isabel Vera y Aragón. El so padre yera suizu, natural de Vordemwald, Argovia y l'especial calter que lo estremaba lo heredara d'él. Tuvo casáu con Doña Matilde Heisecke, fía de Christian Heisecke, natural de Hamburgo, Alemaña y cónsul del Imperiu Austro-Húngaru ante'l Paraguái. Unu de los sos fíos, que merez ser mentáu, foi Arturo Schaerer Heisecke, direutor del diariu La Tribuna (Paraguái) depués del so padre y gallardoniáu col premiu de periodsmo Moors Cabot de la Universidá de Columbia (EE.XX.) nel añu 1953.

Los sos estudios primarios realizar na so ciudá natal, y los secundarios nel Colexu Nacional de la Capital. Dende bien nuevu dedicar al comerciu, a la política y al periodismu. Foi unu de los flamantes fundadores de “El Diariu”, xunto a Gualberto Cardús Huerta y Adolfo Riquelme, y fundador de La Tribuna (Paraguái), periódicu de la so sola propiedá que, dende la so fundación hasta los años 70, foi'l xefe de la prensa nacional. Morrió en Buenos Aires el 12 de payares de 1941.

Empiezos editar

Finando la so madre cuando tenía trés años, Eduardo Schaerer se crio ente los montes de Caazapá y el llagu Ypacaraí xunto a San Bernardino (Paraguái), colonia Suizu-Alemana fundada pol so padre Santiago Schaerer. Antes de cumplir 15 años yá se camudara a Asunción onde en emplegándose dellos años empezó una serie de prósperos emprendimientos comerciales. Nos entamos del sieglu XX convertir en promotor inmobiliariu, creando y desenvolviendo los barrios de Ciudá Nueva y Saxonia, los primeres enanches urbanos de la ciudá d'Asunción. Afiliar al Partíu Lliberal dende bien nuevu y llueu se destacar como unu de los sos principales esponentes. Nel añu 1904 tuvo un destacáu papel na revolución qu'empecipió'l periodu de los gobiernos lliberales, qu'apurrieron gran desenvolvimientu al país. En 1908 foi electu Intendente Municipal d'Asunción y con él empecipiaron les primeres grandes reformes urbanístiques de la capital del país, pavimentación de cais, construcción de places, construyéronse los primeros sistemes d'alcantarelláu y empecipióse la electrificación de la ciudá. Tamién se desempeñó como Direutor d'Aduanes y Ministru del Interior, y foi electu Presidente de la República nel añu 1912.

Gobiernu editar

El nome de don Eduardo Schaerer pronunciárase reiteradamente na ciudá como l'únicu capaz d'emponer les difíciles circunstancies que se manifestaríen nel futuru. Foi electu'l 9 d'agostu de 1912 y asumió la presidencia de la República dende'l 15 d'agostu de 1912 hasta'l 15 d'agostu de 1916. El so gabinete tuvo formáu por: Eusebio Ayala, en Rellaciones Esteriores; Manuel Gondra, en Guerra y Marina; Félix Paiva, en Xusticia, Cultu ya Instrucción Pública; Jerónimo Zubizarreta, en Facienda y José P. Montero, n'Interior. Más tarde produciéronse dellos cambeos: Gondra foi a la cancillería, el coronel Patricio A. Escobar a Guerra y Marina; Eusebio Ayala a Facienda; Cultu ya Instrucción Publica y Belisario Rivarola a Xusticia.

Lineamientos de Gobiernu y Obres editar

Mientres el so gobiernu empecipiar por primer vegada un proyeutu país dende una visión xeopolítica internacional, comenzandose a trazar un modelu país qu'asume'l so centralidad subcontinental y la so capacidá d'articulación interregional, y nesti sentíu, y concluyéndose la vía ferrial a Encarnación y la so conexón con Buenos Aires, empecípiase la construcción de la Vía Ferrial al Brasil pa llegar a Paranaguá y Santos, el 5 de marzu de 1914 encamentar al Ferrocarril Central de Paraguái llibrar al serviciu públicu una llinia ferroviaria de Borja a Yguazú, siendo concretada hasta Abaí, ya incluyendo amás el proyeutu d'una ciudá portuaria fronteriza sobre'l Paraná que la so fundación sería concretada mientres el gobiernu del Presidente Franco. Ye de destacar tamién qu'en 1913 encárgase'l primer estudiu sobre l'aprovechamientu del potencial hidroeléctricu de los Saltos del Guaira (Precursor de Itaipú).

Efectúense importantes nomamientos diplomáticos y plenipotenciarios: Pedro Saguier ante Arxentina y Uruguái, Ramón Lara Capo ante Brasil, Eugenio A. Garay ante Bolivia, Héctor Velázquez ante EE.XX. y Méxicu, y Fulgencio R. Moreno ante Perú, Chile y depués Bolivia.

Siguiéronse grandes esfuercios pa llograr un alcuerdu na cuestión del Chaco, de la que se llograren grandes meyores col Tratáu Soler Pinilla de 1907. Siguió avanzándose col Protocolu Ayala Mujía del 5 d'abril de 1913, depués en RR.EE. asume Manuel Gondra y realízase el Protocolu Moreno Mujía del 19 de xunetu de 1915, con dambos llegó a tar lo más cerca posible d'una solución pacífica.

En 1913 visita'l Paraguái el ex-presidente d'Estaos Xuníos Theodore Roosevelt, gran líder norteamericanu progresista y antimonopolista representante de la llucha antimonopolista contra la Standard Oil de John D. Rockefeller. Eduardo Schaerer crea la Escuela Militar el 23 de xunu de 1915 pa la formación d'una clase militar profesional que pudiera llevar a bon términu la potencial y depués inminente guerra. Igualmente, en 1913 recibir al Ministru d'Austria Hungría, Otto O Carrol, llográndose importantes alcuerdos con felicidá potencia faltando escasos años pa la so desapaición.

Orde Económicu

Dientro de los postulaos radicales, que defenden el intervencionismu económicu pa llograr una base d'igualdá d'oportunidaes pa los ciudadanos, y considerando l'incipiente desenvolvimientu nacional entá entrada la década de 1910, les principales obres de gobiernu en redol a lo económico son:

Constrúyense Puertos y Aduanes en Concepción, Encarnación, Pilar y Villeta.

Fortalezse'l Bancu Agrícola y recupérense antiguos préstamos. Díctase una llei financiera pa pagar les deldes de gobiernos anteriores.

Créase la Oficina de Cambeos, como ente regulador financieru encargáu de la emisión monetaria y base del posterior Bancu Central de Paraguái.

Sanciónase la primer Llei d'Esportación de Ganáu Vacuno, gravando dicha actividá y créanse nuevos mataderos.

Créase'l Departamentu Xeneral de Fomentu, pal desenvolvimientu de les industries agropecuaries y la vialidad.

Auméntense los impuestos al alcohol.

Rexístrase l'espertar de la clase obrera, la organización de sindicatos y les primeres fuelgues, prueba de la llibertá sociopolítica qu'esistía.

Orde Social y Cultural

Creáronse les primeres Escueles Normales Rurales: en Villarrica, Encarnación, Pilar y Barrero Grande.

Foi'l primer Presidente paraguayu dende Carlos Antonio López qu'unvió becaos a Europa. Mientres el so gobiernu unvió a más de 200 paraguayos a importantes universidaes europees, ente los que podemos citar promisorios homes como Silvio Pettirossi, Bruno Guggiari, Nicolás Sarubbi, Tomás Romero Pereira, Pedro Ciancio, Pedro Calunga, Anselmo Jover Peralta y munchos otros. Pola mor del españíu de la Primer Guerra Mundial a partir de 1915 empieza a unviar a los primeres becaos a Estaos Xuníos.

Créase'l Ximnasiu Paraguayu, institución cultural d'enseñanza ya investigación.

Créase'l Xardín Botánicu y el Muséu d'Historia Natural en Trinidá.

Aprobóse'l plan d'estudios y empecipió el so funcionamientu la Escuela de Comerciu.

Empecipiar por decretu l'aprendizaxe del idioma inglés nel plan d'estudios secundarios.

Amplíase la Llei d'Enseñanza Media y Cimera.

Mércase la biblioteca del Sr. Enrique Solano López.

En 1912, el Doctor Manuel Franco foi asignáu rector de la Universidá. En 1913 aceptóse l'arrenunciu del Doctor Teodosio González a la so cátedra de Derechu Penal y don Simeón Percaru foi direutor del Colexu Nacional de Villarrica, onde Francisco Ruffinelli empezó a exercer la cátedra de Xeografía.

La situación cultural del país recibió estímulos significativamente incentivaos por don Manuel Gondra, unu de los homes intelectuales más importantes d'aquella dómina. Schaerer robló los nomamientos de poetes y artistes, como Rubén Darío; Narciso R. Colmán; Leopoldo Ramos Jiménez; Eloy Fariña Núñez; Delfín Chamorro; Manuel Ortiz Guerrero; Modesto Delgado Rodas; Xusto Pastor; Federico García; ente otros.

Desarrollu Urbanísticu y Infraestructural

Al empecipiase'l so gobiernu, el Paraguái cuntaba con 180 km de víes ferriales que llegaben hasta la ciudá de Villarrica. En 1916 al terminar el so gobiernu cuntar con cuasi 700 km de víes ferriales. En 1913 el ferrocarril llega a Encarnación y se ensambla cola llinia ferroviaria de Posadas, Arxentina, faciendo posible per primer vegada la llegada en ferrocarril de los productos paraguayos al Océanu Atlánticu, amás empecipióse la construcción d'una rede ferroviaria nel Departamentu de Concepción que debía empalmar col sistema brasilanu y col nuevu ferrocarril de la compañía Carlos Casáu nel Chaco. Pero sobremanera tien de mentase la construcción del ramal a Abaí que tenía de llegar hasta la frontera col Brasil y asina llograr otra salida al Océanu pa los productos d'esportación. Colos sos ministros Manuel Gondra y Eusebio Ayala foi'l precursor del desenvolvimientu del Este del país y de una nueva concepción xeopolítica pal Paraguái. Nesti sentíu igualmente, nel añu 1915 foi presentáu'l primer estudiu pal aprovechamientu hidroeléctricu de los Saltos del Guairá, idea precursora de l'actual Itaipú.

Diéronse cambeos trascendentales nel desenvolvimientu y fisonomía urbana d'Asunción y principales llocalidaes del interior. Nesti sentíu dio continuidá a les grandes meyores efectuaes por Schaerer como Intendente de la Capital ente 1908 y 1911. Empezó a operar la C.A.L.T. (Antecesora de l'A.N.D.E.) y empecipióse la Electrificación d'Asunción, tantu de cais y espacios públicos col primer sistema d'allumáu públicu llétricu como de prestación del serviciu pa viviendes y sector priváu y el Primer Serviciu Telefónicu, según tamién la introducción de la Tranvía Llétricu como mediu de tresporte públicu económicu y ecolóxicu cubriendo gran parte del territoriu de la capital y contorna. Prosiguiéronse les primeres obres d'Alcantarelláu Sanitario empecipiaes mientres la intendencia, axudicóse'l primer serviciu de provisión d'agua corriente y alcuérdase la continuación de los trabayos de reconstrucción del güei Panteón de los Héroes.

Consolidáronse importantes barrios como Saxonia, Xeneral Díaz y Ciudá Nueva, conformáu una estructura urbana ordenada y planiada, con abondosos espacios públicos y los primeros bulevares de la ciudá, destacar tamién la introducción de la primer Llei Orgánica Municipal que daría sustentu xurídicu al desenvolvimientu llocal tantu d'Asunción como del interior de país, convocándose a les Primeres Eleiciones Municipales n'Asunción el 17 d'ochobre de 1914. Tamién se creó y entró en vixencia la primer Llei de Pavimentación. Llevantar en tol país más de 200 km de redes telegráfiques ya instaláronse les primeres estaciones radiotelegráfiques del país. Empecipiáronse les obres preliminares pa la construcción de la Futura Ruta II, a cargu del Ing. Albino Mernes, pa lo cual espropiáronse tierres na zona de Barrero Grande.

Defensa Nacional, Seguridá Ciudadana y Sistema Xudicial

Créase'l Colexu Militar el 23 de xunu de 1915..

Créase l'Escuadrón de Seguridá na Capital y la Xendarmería Montada nel interior del país.

Empecípiase'l Voluntariáu Militar.

Treslládense la III y la V Zones Militares al Chaco, con tres comandancies, de Pilcomayo, de Bahía Negra y de Villa Hayes, y el II Zona Militar a Paraguarí.

Promovió l'ayuda a los veteranos de guerra y el 23 de xunu de 1915 creóse la Escuela Militar, que sería fundamental pa la formación d'una clase militar d'altu nivel que defendería'l Chaco años más tarde.

Dispónse la primer numberación siguida de les lleis a partir del añu 1913.

El Dr. Cecilio Báez ye nomáu miembru del Cimeru Tribunal; Federico Chaves ye nomáu fiscal del crime y Luis Ruffinelli defensor de reos probes.

Empecípiase un xuiciu políticu contra los miembros del poder xudicial José Tomas Legal (Lliberal) y Cayetano Carreras (Coloráu), amás d'Emiliano Rojas por apropiación indebida de dineru de la nación. Col so gobiernu empecipió un periodu d'estabilidá política y prosperidá económica que duró cuasi una década.

Legáu Políticu editar

Dende la so participación na revolución de 1904, en que los revolucionarios llegaron nel buque “Saxonia” al que renombraron “Llibertá”, actuando en Nuesa Señora del Pilar de Ñeembucú, la figura d'Eduardo Schaerer ganó notoriedá y un particular pesu políticu que se caltendría por décades na política paraguaya. Tres el trunfu de dicha revolución empecipiar na alministración pública como Direutor Xeneral d'Aduanes. En 1908 ye electu Intendente de la Capital. En marzu de 1912 ye nomáu ministru del interior y electu Presidente de la República'l mesmu añu, asumiendose per primer vegada la primer maxistratura un 15 d'agostu.

El rol d'Eduardo Schaerer nel gobiernu primero de nada foi'l d'ordenar política, social y económicamente a la nación, poniendo fin a un periodu d'inestabilidá política. Llográndose l'allampada estabilidá política asume una postura desarrollista, empecípiense les primeres obres de progresu nacional, sáldense deldes y sániense les finances del Estáu, y empecípiase la dómina dorada del lliberalismu radical nel Paraguái.

N'escasos cuatro años pasar d'un Estáu en constante fervencia y convulsión política al periodu más próspera na historia del país, y de un Estáu desordenao y empeñao por socesives revoluciones a una economía qu'empieza a colar pola sienda de la prosperidá.

Teniendo la ufierta y la posibilidá de ser reelecto en 1916, conclúi'l so mandatu y per primer vegada na historia de Paraguái, un Presidente Constitucional y Civil en términu de mandatu, apurre'l mandu de la nación al so socesor, Manuel Franco.

Ye electu Senador de la Nación en 1921, teniendo un predonderante pesu políticu nel Congresu, siendo tamién los sos posteriores desaveniencias con otros grupos lliberales unu de los desecadenantes de la Revolución de 1922.

Collaboró cercanamente con tolos gobiernos lliberales posteriores y siempres caltuvo una postura aperturista con representantes d'otros partíos políticos, dio avisu de la crisis que dio entamu a les dictadures del sieglu XX y siendo exiliáu pol dictador Higinio Morinigo dedicó los sos últimos díes de vida a la preparación d'una revolución ensin concretar contra'l mesmu, quien prohibió tou manifiestu o publicación na so memoria, y intervinó el diariu La Tribuna y otros medios de prensa opositora, empecipiándose una llarga persecución política nel Paraguái.

Eduardo Schaerer foi'l primer Presidente Constitucional y Civil que llogró terminar el so mandatu nel Paraguái. Foi un líder políticu por demás importante nel fortalecimientu de les instituciones, la modernización del Estáu y el advenimiento del desenvolvimientu nel Paraguái siendo recordáu como unu de los grandes constructores de la patria guaraní.


Predecesor:
Emiliano González Navero
 
Presidente de la República de Paraguái

1912 - 1916
Socesor:
Manuel Franco

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 1056190787. Data de consulta: 17 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.

Enllaces esternos editar

EL PRESIDENTES DEL PARAGUAY