Edward Emily Gibbon (8 de mayu de 1737Putney – 16 de xineru de 1794Londres) foi un historiador británicu, consideráu como'l primer historiador modernu, y unu de los historiadores más influyentes de tolos tiempos.[9][10]

Edward Gibbon
miembru del Parllamentu de Gran Bretaña

1774 - 1784
member of the 14th Parliament of Great Britain (en) Traducir


Eleiciones: 14.º Parlamento del Reino de Gran Bretaña (es) Traducir
Miembro del 15.º Parlamento de Gran Bretaña (es) Traducir


Eleiciones: 15.º Parlamento del Reino de Gran Bretaña (es) Traducir
Vida
Nacimientu Putney[1]8 de mayu de 1737[2]
Nacionalidá Reinu de Gran Bretaña
Residencia Putney
Muerte Londres[3]16 de xineru de 1794[2] (56 años)
Sepultura Fletching (en) Traducir[4]
Causa de la muerte peritonitis (es) Traducir
Familia
Padre Edward Gibbon
Madre Judith Porten
Casáu con ensin valor
Estudios
Estudios Magdalen College (es) Traducir
Kingston Grammar School (en) Traducir
Westminster School (es) Traducir
Universidá d'Oxford
Llingües falaes francés
inglés[5]
checu[6]
Oficiu historiador, políticu, espertu n'estudios clásicosescritor
Trabayos destacaos Historia de la decadencia y caída del Imperio romano (es) Traducir
Influyencies Montesquieu
Miembru de Royal Society
Creencies
Relixón catolicismu[7]
Protestantismu[8]
Partíu políticu whig (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La so obra magna, The History of the Torne and Fall of the Roman Empire (Historia de la decadencia y cayida del Imperiu romanu), publicada ente 1776 y 1788, ye un trabayu fundamental que la so influencia perdura hasta anguaño, non yá pa entender la evolución historiográfica sobre esta tema —que non l'estáu de la cuestión, yá que la obra ta, lóxicamente, desfasada—, sinón tamién como sólidu finxu metodolóxicu nel estudiu históricu.

Vida editar

Primeros años editar

Nacíu en Putney, daquella una ciudá xunto al Támesis, cerca de Londres, Inglaterra. El so güelu fixera y perdiera la fortuna familiar na burbuya de los mares del Sur. Gibbon yera fíu únicu, y nes sos memories describir a sigo mesmu como un "rapazu enfermizu". La so madre morrió cuando él cuntaba con diez años, y la so crianza y cuidu corrió al cargu de la so tía Catherine Porten. Asistió al Kingston Grammar School, morando na casa de la so favorita "Aunt Kitty", siguida de Westminster School. A los 14 el so padre unviar al Magdalen College de la Universidá d'Oxford.

Gibbon nun esfrutó de l'atmósfera escolar y más tarde describió los catorce meses pasaos ellí como los menos provechosos de tola so vida. Lo más memorable d'esti periodu foi la so conversión al Catolicismu'l 8 de xunu de 1753. "Dende la mio mocedá fui aficionáu a la disputa relixosa", escribió más tarde.

Estancia en Suiza editar

Pola so conversión al catolicismu foi espulsáu de Oxford y el so padre unviar a Lausana, Suiza, so la tutoría de M. Pavilliard, pastor calvinista y tutor priváu, onde permaneció cinco años, un tiempu que tendría un fuerte impautu nel so calter y la so vida posterior. Rápido apostató de nuevu y tornó al Protestantismu. La so estancia en Lausana arriqueció la inmensa aptitú de Gibbon pal estudiu y l'erudición. Amás conoció al únicu amor de la so vida, la fía del pastor, una nueva llamada Suzanne Curchod, que más tarde sería la esposa de Jacques Necker, el ministru de finances francés y madre de Madame de Staël. Una vegada más intervieno'l so padre na so vida, que-y negó'l permisu pa proponer matrimoniu a la nueva y esixó el so regresu a Inglaterra. Gibbon escribiría: "I sighed like a lover, I obeyed like a son" ("Sospiré como un namoráu, obedecí como un fíu").

Regresu editar

Al so regresu a Inglaterra Gibbon publicó'l so primer llibru Essai sur l'Etude de la Littérature en 1758. De 1759 a 1763 Gibbon pasó cuatro años de serviciu cola milicia de Hampshire. A finales de 1763 embarcó pa una Grand Tour a Europa, qu'incluyó una visita a Roma. Foi ellí, en 1764, que Gibbon concibió per primer vegada la idea d'escribir sobre la historia del Imperiu romanu. En 1772 el so padre morrió dexándo-y lo suficiente como pa vivir desahogadamente en Londres. Empezó a escribir la so historia en 1773 y el primer "quarto" de la Decadencia y Ruina apaeció en 1776. La obra tuvo enforma ésitu ente los intelectuales del so tiempu y provocó ciertu discutiniu coles autoridaes eclesiástiques. Los últimos tomos de la "Decadencia y cayida del Imperiu romanu" apaecieron en 1788. Trabayó na so autobiografía hasta la so muerte, en 1794.

Enfermedá editar

Gibbon sufrió d'una afección, qu'agora se piensa que podría ser hydrocele testis, acordies col Manual de Merck. Produz la exudación de fluyíu de los testículos en proporciones estraordinaries. Gibbon escurrió munches maneres de retirar el fluyíu n'años posteriores, pero la situación empioró y convirtióse en daqué más doliosu y vergonzosu. El so médicu, que faía midíes, sacó una vegada más d'un llitru de líquidu de la protuberancia. Esta inflamación crónica causó-y una incomodidad añadida nuna dómina en que la moda tendía a los calzones afechos. Refierse indireutamente a esto nes sos memories cuando comenta: "puedo recordar namái catorce díes verdaderamente felices na mio vida" y "nunca toi contentu sinón cuando escribo en soledá". La hixene personal mientres el sieglu XVIII yera como muncho opcional. La humildación social que soportó de resultes de la so necesidá d'hixene y la so protuberancia quedó rexistrada. Nuna dómina en que'l valor del home yera midíu non solamente pol "corte de los sos calzones", sinón tamién pola so equitación, Gibbon foi una figura solitaria. Nun incidente se arrodilló ante una dama de la sociedá a la que diba declarase. Ella protestó, "Señor, por favor, llevántese." Gibbon retrucó: "Señora, nun puedo."

Historia de la decadencia y cayida del Imperiu romanu editar

Gibbon plantega escribise la historia de manera accidental. Nes sos memories escribió que la redaición del llibru asocédese-y en Roma, cuando ta ente les ruines del Capitoliu y, mientres oi orar a los franciscanos, plantégase'l porqué de la decadencia del Imperiu romanu[11]. Quiciabes por eso va acomuñar la cayida del Imperiu col ascensu del Cristianismu[ensin referencies], magar na obra esto nun paez ser una teoría creada ad hoc.

La entruga inicial del llibru va ser la causa de la cayida del Imperiu romanu, y la tema central, quiciabes pola relevancia histórica del mesmu, va ser l'ascensu y desenvolvimientu del Cristianismu. La primer edición de la primer parte de la obra publicar en 1776, y va siguida del escándalu, porque Gibbon per primer vegada aplica la historia filosófica[ensin referencies] a la historia de la Ilesia, esto ye, escribe esti llibru dende una perspeutiva ilustrada y crítica. L'escándalu y la seriedá inherente de la obra contribúin al ésitu de la obra, polo que publica la segunda parte en 1788.

La primer parte toma dende los Antoninos hasta l'añu 476, nel que se produz la desapaición del últimu Emperador, Rómulo Augústulo. La segunda parte ocúpase fundamentalmente de la historia bizantina y d'occidente, dende l'añu 476 hasta la Cayida de Constantinopla nel añu 1453. La cayida de Roma y Constantinopla produciríase, según él, por un procesu de decadencia moral, por cuenta de que'l Cristianismu diba en contra de los ideales de Roma, que yeren la llibertá intelectual y moral.

Unu de los planteamientos centrales de la obra ye responder a por qué'l Cristianismu imponer en Roma (y cuál pudo ser la so influencia na cayida del Imperiu). La respuesta obvia que-y dieren na so dómina ye porque se trata de la doctrina verdadera. Gibbon, anque agnósticu confeso, nun alderica esta causa, sinón que la ignora y analiza les causes verdaderes, que son, según él:

  • La intolerancia de los cristianos, que tán convencíos de que la so relixón yera la verdadera.
  • El Cristianismu tien como ventaya que ye una doctrina proselitista, non como'l Xudaísmu, que ye cerrada.
  • La promesa nuna vida futura.
  • Los milagros de la Ilesia Primitiva.
  • La moral austera.
  • La unión del Cristianismu y Gobiernu.

Tou esto contribúi a esplicar la cayida del Imperiu.

El verdaderu méritu de Gibbon, sicasí, nun se centra nes sos tesis decadentistas, sinón en cómo enceta l'estudiu del periodu, en cómo remana les fontes históriques, y en qué tanto confórmase con recoyer aquello que caúna d'éstes rellata, sinón que lo afilvana y contextualiza tratando d'ufiertar una imaxe global de cada periodu históricu. Asina, lo novedoso y pervalible de Gibbon nun son les sos tesis polítiques, morales o relixoses, que son les mesmes de Voltaire y de Montesquieu, sinón que supo entender l'importante papel de los fechos na Historia, y supo ordenar y valoralos, realizando la primer historia moderna: neso anicia la so importancia y la fuercia con que caló en tola historiografía posterior.[12]

Valoración editar

 
Placa conmemorativa de Edward Gibbon en Bentinck Street, London.

L'arte lliterario de Gibbon, la continua excelencia del so estilu, los sos epigrames picantes y la so brillosa ironía, pue que nun aseguraren a la so obra la inmortalidá de que probablemente esfruta, de nun ser pol emburrie ecuménicu, la precisión estraordinaria y una comprendoria de xuiciu que raramente foi igualada n'historia, o inclusive na prosa inglesa. Winston Churchill anotó, "empecé Decadencia y Ruina (y) fui darréu apoderáu tantu pola historia como pol estilu. Taramié a Gibbon. Siguir triunfalmente de principiu a fin." Más tarde, nos sos propios escritos tendería a asonsañar l'estilu de la so prosa, anque a un nivel menos eleváu.

De manera inusual pal Sieglu XVIII, Gibbon nunca taba satisfechu de segundes fontes si les primaries taben a mano. "Siempres esforcié", dixo, "por estrayer de la fonte principal; el mio interés, tanto como un sentíu del deber, apuráronme siempres a buscar nos orixinales." Nesta insistencia na importancia de les fontes primaries Gibbon ye consideráu por munchos como'l primer historiador modernu.

El capítulu decimoquintu, que documenta les razones pa la rápida crecedera de la Cristiandá a lo llargo del Imperiu romanu, foi particularmente vilipendiado y causó la prohibición del llibru en dellos países hasta hai relativamente pocu. (Irlanda, por casu, llevantó la prohibición sobre la so venta pocu dempués de 1970).

La historia de Gibbon sobre la Decadencia y Ruina del Imperiu romanu sigue siendo una obra de valor indiscutible, una inspiración pa los historiadores y, sobremanera, una crítica brillosa, sostenida y extraordinariamente alvertida de la fraxilidá de la condición humana. Sicasí, la tesis decadentista que plantegó en cuanto al "fin del imperiu romanu d'occidente" ta más que desfasada y abondo superada pola historiografía actual. A Gibbon ye importante tenelo en cuenta pa entender la evolución historiográfica sobre esta tema, yá que foi unu de los pioneros na historiografía moderna, pero la so propuesta yá nun ye aceptada polos estudiosos de la tema.

Influencia n'otros autores editar

Les temes alrodiu de los cualos escribió Gibbon, según les sos idees y el so estilu, influyeron n'otros autores, como ye'l casu d'Isaac Asimov, qu'usó la so obra principal "The History of the Torne and Fall of the Roman Empire" como'l so guía al escribir unu de los cuentos que formen parte del llibru "Fundación ya Imperiu" (Parte I: "El Xeneral"), dientro de la famosa Triloxía de la Fundación.

Obra editar

  • Essai sur l'étude de la littérature (1761).
  • The History of the Torne and Fall of the Roman Empire (Volume I, 1776; Volumes II and III, 1781; Volumes IV, V, and VI, 1788).
  • A vindication of some passages in the fifteenth and sixteenth chapters of the History of the torne and fall of the Roman Empire (1779).
  • Mémoire justificatif pour sirvir de réponse à l'exposé, &c de la cour de France (1779).
  • Memoirs of My Life (1796)

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://writersalmanac.publicradio.org/index.php?date=2001/04/27.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica. Autor: Andrew Bell. Editorial: Encyclopædia Britannica. Llingua de la obra o nome: inglés británicu.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Гиббон Эдуард. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. URL de la referencia: https://www.britannica.com/biography/Edward-Gibbon/The-Decline-and-Fall.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. Identificador CONOR.SI: 164058723. Afirmao en: CONOR.SI.
  7. URL de la referencia: https://www.britannica.com/biography/Edward-Gibbon.
  8. URL de la referencia: https://cyberleninka.ru/article/n/eduard-gibbon-o-roli-hristianstva-v-upadke-i-krushenii-zapadnoy-rimskoy-imperii.
  9. checked%2Citems~~checked&title=Edward%20Gibbon%20--%20Britannica%20Online%20Encyclopedia Edward Gibbon na Encyclopaedia Britannica
  10. A finales del s. XIX, el biógrafu Sir Leslie Stephen "Gibbon, Edward (1737-1794)," Dictionary of National Biography, vol. 21, p. 255 (Londres, 1890), apuntó la reputación de The History' como la d'una obra d'erudición inigualable, daqué que l'ámbitu académicu reconoz tan válidu entós como na actualidá:

    Les crítiques arramaes sobre'l so llibru (...) son cuasi unánimes. En precisión, meticulosidad, lucidez, y en tomar de forma estensiva tan vasta tema, la Historia ye insuperable. Ye l'únicu llibru d'Historia escritu n'inglés que puede considerase como definitivu. (...) A pesar de los sos defectos, el llibru ye al empar artísticamente pimpanu ya históricamente irreprochable como un vastu panorama d'un periodu inmensamente llargu.

  11. https://books.google.es/books?id=yy4MAAAAYAAJ&pg=PA545&lpg=PA545#v=onepage&q&f=false The History of the Torne and Fall of the Roman Empire, Volume 6 páx.545
  12. "Gibbon's Contribution to historical Method", en: Historia, 1954, 458-460

Bibliografía editar

  1. Volume I, Tercer. ISBN 978-84-939635-0-7.
  2. Volume II, Segunda. ISBN 978-84-939635-6-9.
  • Gibbon, Edward (2006). Historia de la decadencia y cayida del Imperiu Romanu, Edición íntegra en cuatro volúmenes, traducción José Mor de Fuentes, Madrid: Editorial Turner.
  1. Tomo I. Dende los Antoninos hasta Diocleciano; Dende l'arrenunciu de Diocleciano a la conversión de Constantino. ISBN 978-84-7506-753-7.
  2. Tomo II. Dende Xulianu hasta la partición del Imperiu; Invasores bárbaros. ISBN 978-84-7506-754-4.
  3. Tomo III. Invasiones de los bárbaros y revoluciones de Persia; Apaición del Islam. ISBN 978-84-7506-755-1.
  4. Tomo IV. L'Imperiu d'Oriente y les cruzaes; Fin del Imperiu d'Oriente y coronación de Petrarca. ISBN 978-84-7506-756-8.

Enllaces esternos editar