Los eicosanoides o icosanoides son un grupu de molécules de calter lipídico aniciaes de la oxidación de los ácidos grasos esenciales de 20 carbono tipo omega-3 y omega-6. Cumplen amplies funciones como mediadores pal sistema nerviosu central, los eventos de la inflamación y de la respuesta inmune tantu en vertebraos como n'invertebraos.

Estructura química del acedu araquidónico, del cual deriven la gran mayoría de los eicosanoides.

Tolos eicosanoides son molécules de 20 átomos de carbonu y tán arrexuntaos en prostaglandines, tromboxanos, leucotrienos, y ciertos hidroxiácidos precursores de los leucotrienos. Constitúin les molécules arreyaes nes redes de comunicación celular más complexes del organismu animal, incluyendo'l ser humanu.[1][2]

Historia editar

El términu foi usáu per primer vegada por Y. J. Corey y los sos collaboradores en 1980, pa nomar un grupu de molécules que veníen de ciertu ácidu graso compuestu por 20 carbonos.[3]

Cincuenta años antes, en 1930, el xinecólogu Raphael Kurzrok y el farmacólogo Charles Leib describieron la prostaglandina como un componente del semen (prosta de próstata) capaz de faer contraer la musculatura llisa del úteru. Ente 1929 y 1932, Burr y Burr demostraron que la eliminación de les grases de la dieta d'un animal xenera defectos nutritivos, d'onde describieron per primer vegada'l conceutu de ácidos grasos esenciales.[4]

En 1935, Ulf von Euler identificó la prostaglandina. En 1964 Sune Karl Bergström y Bengt Samuelsson enllazaron les observaciones previes al demostrar que los eicosanoides derivaben del ácidu araquidónico, consideráu apocayá unu de los ácidos grasos esenciales[5] y componente de los fosfolípidos de la membrana plasmática.

En 1971, Vane atopó que sustancies como l'aspirina exercen el so efeutu al traviés del bloquéu de la síntesis de prostaglandinas, una de les agrupaciones de los eicosanoides.[6] Von Euler recibió'l Premiu Nobel en medicina en 1970, y darréu en 1982 recibir Samuelsson, Vane y Bergström. Y. J. Corey ganó'l Premiu Nobel de Premiu Nobel de Química Química en 1990, principalmente pola síntesis de les prostaglandinas.

Bioquímica editar

De cada tipu de molécula arrexuntada dientro de los eicosanoides deriven dos o tres molécules producíes, bien seya arriendes de un ácidu graso esencial tipu ω-3 o del tipu ω-6. va notase que les actividaes metabóliques de los derivaos de eicosanoides dependen de la so estructura molecular y, polo xeneral, la so estructura individual esplica los efeutos orgánicos de la omega-3 y de la omega-6.[7][8][9][10]

Estructura de dellos eicosanoides
     
Prostaglandina Y1. L'aniellu de 5 llaos ye carauterísticu de la so clase. Tromboxano A2. Los osíxenos enfusáronse nel aniellu. Leucotrieno B4. Note los trés doble enllaces conxugaos.
   
Prostaciclina I2. El segundu aniellu estremar de les prostaglandinas. Leucotrieno Y4, un exemplu d'un leucotrieno "cisteinilo".

Los eicosanoides son acedos carboxílicos, virtú del cual llogren les sos propiedaes metabóliques.[11] Aquellos derivaos de la omega-3 (ω-3) polo xeneral tienen peculiaridaes antiinflamatories, non tantu asina los derivaos de la omega-6 (ω-6). De los eicosanoides, les prostaglandinas y los tromboxanos inclúin aniellos enchíos y heterocíclicos, ente que los leucotrienos y los hidroxiácidos son lliniales (abiertes de principiu con cuenta de la so cadena). Toos ellos deriven del ácidu araquidónico (AA), y son acedos grasos esenciales. Amás del ácidu araquidónico, otros ácidos grasos esenciales tamién pueden sirvir como precursores na formación d'estes molécules, por casu, el acedu linoleico.

  • Les prostaglandines tienen 20 átomos de carbonu, un grupu d'acedu carboxílico y un aniellu de cinco carbono como parte de la so estructura. Toles prostaglandinas tienen un ciclopentano (un aniellu de cinco (penta) carbonos), sacante la prostaglandina I2, que tien un aniellu adicional.
  • Los tromboxanos son molécules cícliques (heterociclo) bien seya de 6 carbonos o de 5 carbonos con 1 osíxenu, formando esti postreru un pequeñu aniellu de oxano—un aniellu que contién 5 átomos de carbonu y un átomu d'osíxenu. Tienen estructures asemeyaes a les prostaglandinas y siguen la mesma nomenclatura. Consten d'un aniellu y dos coles. Atopáronse de primeres nos trombocitos (plaquetes), d'ellí'l so nome trombuxanu.
  • Los leucotrienos son molécules lliniales. Identificar en leucocitos y por ello conózse-yos como leucotrieno. Anque tienen cuatro enllaces dobles, primeramente pensábase que teníen 3 dobles enllaces conxugaos (d'ellí trieno). La so producción nel cuerpu forma parte d'una complexa secuencia metabólica qu'inclúi la producción de histamina.
  • El acedu linoleico (un ω-6) tien la postrera insaturación a seis asities del final y producen l'ácidu araquidónico y pueden formar direutamente la prostaglandina G2 (pro-inflamatorios). La pallabra linoleico vien de la planta llinu y -oleico rellacionáu colos aceites oleicos.
  • El acedu linolénico (un ω-3) tien la última insaturación a 3 posiciones del final, torgar producir acedu araquidónico por sigo mesmos. Son capaces de producir la prostaglandina G3 (lo que-yos da propiedaes antiinflamatorias). Por cuenta de la falta de les enzimes que sinteticen esti ácidu graso esencial, los seres humanos nun producen acedu linolénico y tienen de llogralo al traviés de la dieta. El pesu d'evidencies científiques suxure que consumir una dieta rica n'ácidu linolénico (2-3 gramos acaldía) ye útil na prevención de cardiopatíes isquémiques.[12]

Nomenclatura editar

 
Estructura química del ácidu 14,15-epoxieicosatrienoico, consideráu un eicosanoide.

Un "eicosanoide" (eicosa-, griegu: venti; vease icosaedru) ye'l términu xeneral[13] pa les molécules osixenaes derivaes d'ácidos grasos esenciales toes de 20 carbonos:

L'usu de la pallabra llindar a los leucotrienos (LT) y a tres tipos de prostanoides: prostaglandinas (PG), prostaciclines (PGI) y tromboxanos (TX). En dellos casos usa'l términu pa incluyir otros productos, ente ellos lipoxines, lipoxenos, lipoxinoides, variantes del acedu epoxieicosatrienoico (EET) y hepoxilines.[14]

Un eicosanoide cualesquier se denota con una abreviación de cuatro calteres, compuesta de:

  • Calteres 1 y 2. Una abreviación de dos lletres del nome del compuestu (tromboxano = TX).[15]
  • Calter 3. Una lletra que denote secuencia y non necesariamente rellacionada col nome del compuestu.[16]
  • Calter 4. Un subíndice que representa'l númberu d'enllaces dobles na molécula.

Por casu:

- Derivaos prostanoides del EPA tienen trés dobles enllaces, por casu: PGG3, PGH3, PGI3, TXA3, ente que los leucotrienos tienen cinco: LTB5.
- Los prostanoides derivaos de l'AA tienen dos enllaces dobles: PGG2, PGH2, PGI2, TXA2 ente que los leucotrienos tienen cuatro: LTB4.

La PGF2a/b referir a la orientación de los hidroxilos (-OH) en comparanza col aniellu: a = los hidroxilos tán empobinaos escontra'l mesmu llau, y b = escontra llaos opuestos.

Biosíntesis editar

La oxidación catalítica d'ácidos grasos ye un requisitu pa la producción de eicosanoides, y tien llugar gracies a dos families d'enzimes:

Víes de los eicosanoides
Eicosanoides 'clásicos' Otres molécules derivaes d'ácidos grasos esenciales de 20 carbonos
Los ácidos grasos tienen
dos destinos eicosanoides:
  • Vía de la 5-lipoxigenasa:
  • Vía de la ciclooxigenasa
    ("prostanoides"):
    • Prostaglandinas
    • Prostaciclina
    • Tromboxanos
Otres rutes oxidativas xeneren
productos similares:
Ta tamién la adición por
etanolamina o glicerol:

El primer pasu de la biosíntesis de eicosanoides asocede cuando la célula ye activada por mancadura celular, citocines, factores de crecedera o otros estímulos. La vía ye tan complexa que l'estímulu puede ser un eicosanoide mesmu producíu por una célula vecina. Esos estímulos provoquen la lliberación de fosfolipasa a nivel de la membrana celular el cual viaxa a la membrana del nucleu celular. Una vegada ellí, esti biocatalizador, dependiendo del isotipo, produz la hidrólisis (1) del enllaz fosfodiéster de los fosfolípidos (pola enzima fosfolipasa A2) o (2) del diacilglicerol (pola fosfolipasa C). Eses interaiciones llibera de la membrana un ácidu graso esencial de 20 carbonos. La hidrólisis de los fosfolípidos paez ser la reaición limitante, y poro, la más regulada na formación de eicosanoides.

Aquelles célules que nun tener na so citoplasma la enzima fosfolipasa A2, polo xeneral son célules deprovisatas de síntesis de eicosanoides. Ye una fosfolipasa específica pa ciertos fosfolípidos que contengan bien seya AA, EPA o DGLA nuna posición determinada de la molécula. La fosfolipasa citoplasmática ye la lliberadora de precusores del factor activador de plaquetas (PAF).[19]

Peroxidación lipídica y otres especies reactives d'osíxenu editar

Nel pasu siguiente, los ácidos grasos llibres de la membrana son osixenaos per cualesquier vía reactiva del osíxenu. Les víes específiques de eicosanoides son les de la lipoxigenasa, de la ciclooxigenasa y del O2 (vease tabla enriba). A pesar de que l'ácidu graso ye simétricu, los eicosanoides resultantes d'él son compuestos quirales, pos el procesu d'oxidación asocede con alta estereoespecificidad.

La oxidación lipídica ye una reaición potencialmente peligrosa pa la célulasobremanera si asocede cerca del nucleu. Sicasí, la célula ta provista de mecanismos qu'eviten les oxidaciones innecesaries. La ciclooxigenasa (COX), les lipoxigenasas y les fosfolipasas son enzimes fuertemente regulaes; por casu, esisten siquier ocho proteínes activaes pa coordinar la producción de leucotrienos, dalgunes en múltiples conformances.[10]

La oxidación tantu por COX como por lipoxigenasa llibera especies reactives d'osíxenu (ROS), de fechu los productos iniciales de los eicosanoides son tamién altamente peroxidantes. El leucotrieno LTA2 puede formar aductos con texíu nuclear. Otres reaiciones con lipoxigenasas xeneren mancadura celular: ciertos modelos con múridos impliquen a la 15-lipoxigenasa na patoxénesis de l'aterosclerosis.[20][21]

La oxidación na producción de eicosanoides ta compartimentada, llindando entá más la posibilidá de mancadura por peróxidos reactivos. Les enzimes biosintéticas de eicosanoides (como la glutatión S-transferasa, la epóxidu hidrolasa y tresportadores proteicu) pertenecen a families que les sos funciones tán arreyaes na desintosicación celular. Esto suxure que les señales eicosanoides pudieron haber evolucionáu de la desintosicación de los amenazantes ROS.

De dalguna manera la célula atopa ventaxosu xenerar hidroperóxidos lipídicos cerca del so nucleu. Nesi estáu, les PG y los LT pueden unviar señales intracelulares o bien regular la trescripción xenética d'ADN, ente que LTB4 ye'l amestando del receptor nuclear llamáu "receptores activaos pola proliferación de los peroxisomas" (PPAR).[8]

Biosíntesis de prostanoides editar

Dellos fármacos amenorguen la inflamación bloquiando la síntesis de prostanoides; por casu, l'aspirina y otros AINE (antiinflamatorios non esteroideos).
 
     Compuestu inicial: (Prostaglandina H2)      Compuestos derivaos      Reaición mediada por enzima Numberales = Compuestos prostanoides:
1 Prostaglandina H2; 2 Prostaglandina Y2; 3 Prostaglandina F2; 4 Prostaglandina A2; 5 Prostaglandina B2; 6 Prostaglandina D2; 7 Prostaglandina J2; 8 Prostaglandina I2 (prostaciclina); 9 6-ceto-prostaglandina Fα; 10 Tromboxano A2.
Testu = Enzimes:
A. Prostaglandina Y sintasa; B. Prostaglandina Y 9-cetorreductasa; C. Prostaglandina D sintasa; D. Prostaciclina sintasa; Y. Tromboxano-A sintasa.

Los precursores prostanoides son acedos grasos esenciales que provienen de la dieta y son incorporaos a los fosfolípidos, de normal na posición 2. Los corticoides son inhibidores de les fosfolipasas que inhiben la síntesis de prostaglandinas. Tamién producíos pol ácidu araquidónico, ésti puédese incorporar por dos víes: la vía cíclica, pola que se sinteticen les prostaglandinas y los tromboxanos, y la vía llinial, productora de hidroxiácidos y leucotrienos.

Les prostaglandinas son, ente otros, axentes proinflamatorios y anticoagulantes. Les célules endoteliales, por casu, producen prostaciclina (PGI2), que tien un efeutu vasodilatador y de inhibición del agregamientu plaquetaria.

L'ácidu araquidónico tresformar en PGH2 por aciu la prostaglandina sintasa, que tien 2 actividaes enzimáticas distintes: ciclooxigenasa y hidroperoxidasa.

La ciclooxigenasa (COX) cataliza la conversión d'ácidos grasos llibres a prostanoides nun procesu que consta de dos pasos (Nota: l'ácidu araquidónico (AA) ye la fonte más abondosa de eicosanoides de cuenta que les siguientes reaiciones son descrites en términos d'AA, anque l'ácidu eicosapentaenoico (EPA) y DGLA producen los sos metabolitos de manera similar):

La primer etapa de la reaición ye catalizada pola actividá ciclooxigenasa que ruempe'l ciclopentano, añader dos molécules d'O2 molecular como enllaces peróxidos y les cargues negatives faen que se cuerra'l electrón formando'l ciclopentano, un aniellu de 5 carbonos cercanu a la metá de la cadena del ácidu graso. Ello forma la inestable prostaglandina G (PGG) de vida curtia. Depués, la gran inestabilidá de la PGG fai que rápido se tresforme, catalizado pola actividá hidroperoxidasa, a PGH2 porque se ruempe'l grupu peróxidu lliberando un osíxenu, formando asina la PGH.

La PGH2 da llugar a toles prostaglandinas y a tolos tromboxanos (TX). Toes tienen un aniellu únicu nel so centru, polo que difieren llevemente n'estructura. Los compuestos de la PGH y les sos metabolitos tienen un aniellu de 5 carbonos Enllaz de coordinación enllazaos por dos osíxenos. Les prostaciclinas resultantes tienen el so aniellu articuláu a otru aniellu osixenáu. L'aniellu de los tromboxanos convertir n'unu de 6 con un osíxenu y los leucotrienos nun tienen aniellos. La especificidá de la síntesis de PG ye que cada texíu namái tien una enzima y namái puede sintetizar una única PG.

Biosíntesis de leucotrienos editar

La enzima 5-lipoxigenasa (5-LO) usa una proteína activador llamada FLAP pa introducir un osíxenu nel acedu araquidónico y asina convierte ésti nel hidroxiácido HPETE (acedu hidroperoxieicosatetraenoico), que bonalmente s'amenorga, xenerando los HETE (ácidos 5-hidroxieicosatetraenoicos). La mesma enzima 5-ACTUAR de nuevu, esta vegada sobre'l 5-HETE pa convertilo en leucotrieno A4 (LTA4), que puede ser convertíu a LTB4 pola enzima A4 epóxidu-hidrolasa, si la necesidá celular asina la rique. Delles célules usen la enzima leucotrieno C4 sintetasa pa conxugar el glutatión con LTA4 y producir LTC4, que ye tresportáu al esterior de la célula, onde'l grupu funcional del acedu glutámico ye estrayíu pa xenerar LTD4. Ciertes peptidases corten el leucotrieno LTD4 pa formar LTE4. Ente les célules qu'usen esta enzima tán los macrófagos alveolares, los eosinófilos, y los mastocitos. Los leucotrienos LTE4, LTD4 y LTC4 contienen cisteína polo que-y los llama colectivamente leucotrienos cisteinilos.[22]

La serie ω-3 y ω-6 editar

"L'amenorgamientu de eicosanoides derivaos del ácidu araquidónico y l'amenorgamientu de l'actividá de los sos productos alternos por cuenta de los ácidos grasos ω-3 sirven como'l fundamentu pa esplicar dalgunos de los efeutos beneficiosos de la mayor ingesta de ω-3." Kevin Fritsche[23]

El acedu araquidónico (AA; 20:4 ω-6) ta al tope de la cascada del ácidu araquidónico, que ta compuesta por más de venti tipos de señales eicosanoideas, que controlen una amplia gama de funciones celulares, específicamente les que regulen la inflamación, la inmunidá y el sistema nerviosu central.[9]

Na respuesta inflamatoria, dos grupos adicionales d'ácidos grasos esenciales de la dieta formen cascaes similares y compiten cola cascada del ácidu araquidónico. El acedu eicosapentaenoico (EPA, 20:5 ω-3) aprove la cascada competidora más importante. El acedu dihomogammalinolénico (DGLA 20:3 ω-6) aprove una tercera y menos prominente cascada. Estos dos cascaes alternatives mengüen los efeutos inflamatorios del ácidu araquidónico y los sos productos. La baxa ingesta na dieta d'estos ácidu grasu esenciales menos inflamatorios, especialmente los ω-3, venceyóse con diverses enfermedaes proinflamatorias, y probablemente dalgunes enfermedaes mentales.

Tanto'l Institutu Nacional de Salú como la Biblioteca Nacional de Medicina de los Estaos Xuníos afirmen qu'esisten evidencies científiques suxuriendo que la medría de ω-3 na dieta ameyora los casos con hipertrigliceridemia, la prevención secundaria d'enfermedá cardiocascular y hipertensión. L'alministración de ω-3 a ω-6 de 3:1 a perros con firíes cutanees sanan les sos mancadures con considerablemente menos síntomes y signos inflamatorios, como edema.[24]

Otres evidencies suxuren que l'amontar el ω-3 dietéticu previén enfermedaes cardiovasculares, artritis reumatoide y protexe contra la toxicidá por ciclosporina en pacientes con tresplante d'órganu. Notóse igualmente ciertes evidencies preliminares que demuestren que los ω-3 pueden ameyorar los síntomes de ciertos desordes psiquiátricos.[25]

Amás de la influencia sobre los eicosanoides, les grases poliinsaturadas modulan la respuesta inmunitaria per mediu de tres mecanismo adicionales: (a) alterien la composición y función de la membrana, incluyendo la composición de la capa bilipídica; (b) disrumpen la biosíntesis de citocines; y (c) activen direutamente la trescripción xenética.[23] De toes estes, l'aición de les grases poliinsaturadas sobre los eicosanoides ye la más esplorada.

Mecanismos d'aición del ω-3 editar

Los eicosanoides provenientes del ácidu araquidónico xeneralmente promueven l'apaición d'inflamación. Aquellos del EPA y l'acedu γ-linolénico (vía DGLA), pela so parte, son polo xeneral menos inflamatorias, o meyor dichu inactives ya inclusive anti-inlfamatorias.

El ω-3 y el DGLA oponer a los efeutos inflamatorios de los eicosanoides del ácidu araquidónico (AA) en tres maneres a lo llargo de les víes metabóliques:

 
Producción d'Ácidos Grasos Esenciales (EFA) y metabolismu pa la formación de Eicosanoides. En cada pasu, les cascaes del ω-3 y ω-6 compiten poles sos enzimes. La figura amuesa la síntesis de cadenes ω-3 and -6, según los eicosanoides principales de l'AA, EPA y DGLA.
  • Desplazamientu. El ω-3 de la dieta mengua les concentraciones d'AA nos texíos y, poro, mengüen los procesos inflamatorios. Estudios con animales amuesen que la medría de ω-3 na dieta resulta nun amenorgamientu d'AA nel celebru y otros texíos.[26] L'ácidu linolénico (18:3 ω-3) contribúi nello, al mover el acedu linoleico (18:2 ω-6) de les enzimes elongasa y desaturasa que producen a l'AA. EPA, otru ω-3, inhibe la lliberación d'AA de la membrana celular per mediu de fosfolipasa A2.[27] Ye posible qu'otros mecanismos qu'arreyen el tresporte de EPA tengan una función importante equí. Pero tamién se cumple lo contrario: la elevación del ácidu linoleico na dieta mengua la conversión nel cuerpu d'acedu α-linolénico en EPA. Sicasí, l'efeutu nun ye tan potenciáu; la desnaturasa tien una mayor afinidá pol ácidu α-linolénico que pol ácidu linoleico.[28]
  • Inhibición competitiva: DGLA y EPA compiten cola AA pol accesu a les enzimes sintetizadoras ciclooxigenasa (COX) y lipoxigenasa. De cuenta que la presencia de DGLA y de EPA nos texíos mengua la producción de eicosanoides derivaos de l'AA. Por casu, l'acedu gamma-linolénico (GLA) na dieta amonta'l DGLA nos texíos y mengua al tromboxano TXB2 (un deriváu de l'AA).[29][30] Otramiente, EPA inhibe la producción de les PG de serie 2 y de los TX (tamién derivaos de l'AA).[31] A pesar de que DGLA nun forma LT, un deriváu del DGLA bloquia'l tresformamientu d'AA a LT.[32] EPA mengua la formación de leucotrienos cisteinilos derivaos de l'AA (LTC de serie 4, LTD y LTE) formando en vegada la menos activa serie 5.[33] Otra grasa ω-3, l'acedu docosahexaenoico (DHA) (22:5 ω-3), nun produz eicosanoides pero inhibe la formación de prostanoides derivaos de l'AA.[34]
  • Oposición. Ciertos eicosanoides derivaos del DGLA y EPA opónense a los sos homólogos derivaos de l'AA. Por casu, DGLA produz PGE1, que poderosamente compensa al descendiente araquidónico PGE2.[35] Tamién produz leucotrieno LTB5 que torga l'aición de los LTB4 derivaos de l'AA.[36]

Los pexes y otros animales marinos que peracaben fitoplancton, tienen un eleváu conteníu en ω-3, de cuenta que una dieta rica en pexe tiende a menguar los problemes inflamatorios, cardiovasculares, etc. Los esquimales de Groenlandia, por casu, a pesar del so altu consumu de grases y baxa ingesta de carbohidratos, presenten baxa incidencia d'altu colesterol, triglicéridos y lipoproteínes de baxa densidá, y mayores valores de lipoproteínas d'alta densidá. Sufren menos problemos cardiacos, y quien tienen cardiopatíes manifiesten un baxu índiz de mortalidá (apróx. 10%), en comparanza cola población norteamericana (50%). Ente los esquimales tamién se nota menor incidencia d'asma, diabetes, psoriasis y enfermedaes autoinmunes, ente otres.[37]

Función y farmacoloxía editar

La cantidá d'estes grases presentes na dieta individual afecta les funciones controlaes pol tipu específicu de eicosanoide, teniendo repercusiones sobre'l riesgu d'enfermedad cardiaques, la concentración de triglicéridos en sangre, la presión arterial, y l'artritis. Ciertes drogues como l'aspirina y otros antiinflamatorios (non esteroideos) exercen la so aición per mediu d'una regulación negativa sobre (menguando) la síntesis de ciertos eicosanoidessobremanera los pro-inflamatorios. Los eicosanoides topar nuna gran variedá de microorganismos, plantes y animales. Nos humanos, son hormones locales lliberaes pola mayoría de les célules, actuando sobre la mesma célula o otres cercanes pa ser depués rápido inactivadas. Son potentes en concentraciones nanomolares, nun son almacenaes dientro de les célules y la so biosíntesis ye activada solo según seya riquida.

Aiciones metabóliques de ciertos prostanoides y leucotrienos[19]
PGD2

TXA2

Estimulación d'agregamientu
plaquetaria; vasoconstricción
PGE2 Contraición de musculatura llisa;
inducen dolor, calor, fiebre;
broncoconstricción
15d-PGJ2 Diferenciación d'Adipocitos
PGF Contraiciones uterines LTB4 Quimiotaxis de leucocitos
PGI2 Inhibición del agregamientu plaquetaria;
vasodilatación; implantación del embrión
LT-Cisteinlos Anafilaxis; contraición de la
musculatura llisa bronquial.
Los eicosanoides equí señalaos son derivaos de l'AA; los derivaos del EPA xeneralmente tienen actividá más débil

Los eicosanoides tienen una vida media de segundos a minutos. Los antioxidantes dietéticos inhiben la producción de dellos eicosanoides inflamatorios (por ex: Resveratrol en contra del tromboxano y dellos leucotrienos).[38] Les prostaglandinas (PG) utilizar pa provocar partos, contraición muscular llisa (PGE2). Si consíguese una dieta cola rellación fayadiza, consíguese aguiyar la producción de prostaglandinas Y1, que tienen propiedaes antiinflamatorias, n'oposición a remanar úteru-contráctiles de la PGE2.[39] La mayoría de los receptores de eicosanoides tán acoplaos a la superfamilia de les proteínes G.

Complexidá metabólica editar

"Ye argumentable que la cascada del ácidu araquidónico seya la más ellaborada de los sistemes de comunicación celular qu'un neurobiólogo tenga qu'enfrentar."Daniele Piomelli[9]
Leukotrienos:
  • CysLT1 (leucotrieno cisteinilo
    receptor tipu 1)
  • CysLT2 (leucotrieno cisteinilo
    receptor tipu 2)
  • BLT1 (Receptor leukotrieno B4)
Prostanoides:
  • PGD2: DP-(PGD2)
  • PGE2:
    • Receptor EP1-(PGE2)
    • Receptor EP2-(PGE2)
    • Receptor EP3-(PGE2)
    • Receptor EP4-(PGE2)
  • PGF: FP-(PGF)
  • PGI2 (prostaciclina): IP-(PGI2)
  • TXA2 (tromboxano): TP-(TXA2)

Les víes de señalización de los eicosanoides son complexes, polo que resulta difícil carauterizar l'aición d'un eicosanoide en particular. Por casu la PGE2 xunir a cuatro receptores, nomaos EP1–4. Cada unu ye codificado por un xen individual, y dalgunos esisten en delles formes (isoformes). Cada receptor EP de la mesma se parea con una proteína G. El receptor EP2, EP4 y una de les isofromas del EP3 tienden a acoplase cola variedá Gs. El faelo amonta'l AMP cíclicu y resulta antiinflamatoriu. El receptor EP1 y otra isoforma del EP3 xunir a la proteína Gq, amontando'l calciu intracelular y ello ye pro-inflamatorio. Finalmente, otra isoforma del receptor EP3xunir a la proteína Gi, menguando'l cAMP y coles mesmes amontando'l calciu intracelular. Munches célules del sistema inmune espresen múltiples receptores que se xunen a estos aparentemente opuestos sistemes.[40]

Presumir que la PGE3 deriváu del EPA tien un efeutu daqué distintu nesti sistema, pero nun se conocen bien les carauterístiques d'ello.

Papel na inflamación editar

Por enforma tiempu conociéronse los signos cardinales de la inflamación, tales como: calor, dolor, arrebol (encarnizamientu) y tumor (hinchadura). Los eicosanoides tán arreyaos en cada unu d'esos signos.

- Encarnizamientu—La picadura d'inseutu empecipia la respuesta clásica de la inflamación. Ciertos vasoconstrictores de curtia duración, como la PGI2 y el TXA2—llibérense rápido dempués de la mancadura. faciendo que, primeramente, el sitiu pueda tornase momentáneamente pálidu. Depués TXA2 actúa como mediador de la lliberación de vasodilatadores como PGE2 y LTB4. Los vasos sanguíneos enllénense y la mancadura arróxase (arrebol).
- Inflamación—El LTB4 fai que los vasos sanguíneos vuélvanse más permeables. El plasma sanguineu sale a los texíos conxuntivos, enchiéndolos. El procesu tamién llibera citocines proinflamatorias.
- Dolor—Les citocines amonten l'actividá de COX-2. Ello alza los niveles de PGE2, faciendo a los nervios del dolor mas sensitivos.
- Calor—Les PG2 son compuestos proinflamatorios, son producíos como respuesta de defensa del organismu frente a una infeición: amonten la temperatura del organismu, provoquen vasodilatación. La PGE2 ye un potente axente piréticu. L'aspirina ye un inhibidor de les prostaglandinas y inhibe la síntesis de PG inflamatorias. La aspirina y los AINE (paracetamol, butiprofeno, ibuprofeno) bloquien l'aición de COX y detienen la síntesis de prostanoides, llindando asina la fiebre o'l calor de la inflamación alcontrada.

Farmacia: Eicosanoide, análogos eicosanoideos y receptores antagonistes usaos como melecines
Melecina Tipu Usu o circunstancia médica
Alprostadil PGI1 Disfunción eréctil, caltener
un conductu arteriosu
presente del fetu
Beraprost análogu PGI1 Hipertensión pulmonar, evitar
mancadura por reperfusión
Bimatoprost análogu PG Glaucoma, hipertensión ocular
Carboprost análogu PG Partos inducíos,
albuertu inducíu
Dinoprostone PGE2 Partos inducíos
Iloprost PGI2 analog Hipertensión arteria pulmonar
Latanoprost análogu PG Glaucoma, hipertensión ocular
Misoprostol análogu PGE1 Úlcera del esómago, Partu
inducíos, albuertu inducíu
Montelukast receptor antagonista del LT Asma, alerxes
Travoprost análogu PG Glaucoma, hipertensión ocular
Treprostinil análogu PGI Hipertensión pulmonar
O46619 Longer lived
análogu TX
Pa investigaciones
Zafirlukast receptor antagonista del LT Asma

Aición de los prostanoides editar

Los prostanoides xueguen un papel principal como mediadores de los síntomes locales de la inflamación: vasoconstricción o vasodilatación, cuayamientu, dolor y fiebre. La inhibición de la ciclooxigenasa, especialmente la forma inducible COX-2, ye'l fundamentu de los antiinflamatorios non esteroideos (AINE), como la aspirina. COX-2 ye responsable del dolor y l'inflamación, ente que'l COX-1 ye'l responsable poles aiciones agregadoras de plaquetes. Los prostanoides activen receptores hormonales nel nucleu, de la familia esteroidea/tiroidea, como'l yá mentáu PPARγ, al influyir direutamente la trescripción xenética.[41] Cuando s'estropia un vasu sanguineu, mengua la producción de PGI2, aumenten los TXA2 y produzse l'agregamientu plaquetaria (cuayamientu).

Los tromboxanos (TX) son vasoconstrictores y amonten l'agregamientu de les plaquetas. Les plaquetas producen específicamente TXA2. La aspirina inactiva la enzima de les plaquetas, aición que ye irreversible. Por eso, l'efeutu total de la aspirina ye anticoagulante porque afecta más a les plaquetas yá que nun tienen nucleu y nun pueden fabricar nueves enzimes. L'efeutu que tien a dosis baxes ye beneficiosu nes persones con riesgu alto de trombosis o infartos. La aspirina ta contraindicado a persones con úlcera d'estómagu porque amás de anticoagulantes, tamién intervienen nuna segregación más elevada de HCl de les célules estomacales. Ta empezándose a acomuñar a les prostaglandinas a ciertes patoloxíes inflamatorias, como la PGE2 cola porfiria cutanea tardienta.[42]

Aición de los leucotrienos editar

Los leucotrienos xueguen un papel importante na inflamación. Esiste un rol neuroendocrino pal LTC4 na secreción de la hormona luteinizante.[43] El LTB4 causa adhesión y quimiotaxis de leucocitos y aguiya l'agregamientu, lliberación enzimática y xeneración de superóxidu en neutrófilos.[44] El bloquéu de los receptores pa los leucotrienos pueden participar nel tratamientu d'enfermedaes inflamatorias tales como l'asma (montelukast y zafirlukast), psoriasis y artritis reumatoide.

Ciertes sustancies anafiláticas incluyir ente los leucotrienos cisteinilos. Estos tienen un claru rol nes condiciones fisiopatológicas tales como asma, rinitis alérxica y otres alerxes nasales, y implicóse-yos na aterosclerosis y enfermedaes inflamatorias del tracto gastrointestinal.[45]

Los leucotrienos son potentes broncoconstrictores, amonten la permeabilidá vascular y vénules post-capilares y aguiyen la secreción de mocu. Polo xeneral son lliberaos pol texíu pulmonar en suxetos asmáticos espuestos a alérxenos específicos y xueguen un papel fisiopatológico en reaiciones inmediates de hipersensibilidad.[44]

Xunto cola PGD, los leucotrienos funcionen nes célules efeutoras inmunes, na presentación de antígeno y l'activación de inmunocitos, osteocitos y fibrosis.[46]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. {{ |títulu = Specialty Definition: EICOSANOID |fechaaccesu = 23 de marzu de 2008 |autor = Webster's Online Dictionary |idioma = inglés |urlarchivu = https://web.archive.org/web/20090213030919/http://www.websters-online-dictionary.com/definition/EICOSANOID |fechaarchivu = 13 de febreru de 2009 }}
  2. Aaron J. Marcus, Lenore B. Safier, Harris L. Ullman, M. Johan Broekman, Naziba Islam, Thomas D. Oglesby, Robert R. Gorman. 12S,20-dihydroxyicosatetraenoic Acid: A New Icosanoid Synthesized by Neutrophils from 12S-hydroxyicosatetraenoic Acid Produced by Thrombin- or Collagen-Stimulated Platelets (n'inglés). Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 81, Non. 3, [Part 1: Biological Sciences] (1 de febreru de 1984), páxs. 903-907. Últimu accesu 23 de marzu, 2008.
  3. David W. Stanley, et al. Eicosanóides na Biologia de Insetos. Neotrop. Entomol. v.31 n.3 Londrina jul./sep. 2002. [1]
  4. Burr, G.O. and Burr, M.M. (1930). «On the nature and role of the fatty acids essential in nutrition». J. Biol. Chem. 86 (587). http://www.jbc.org/cgi/reprint/97/1/1.pdf. Consultáu'l 17 de xineru de 2007. 
  5. Bergström, S., Danielsson, H. and Samuelsson, B. (1964). «The enzymatic formation of prostaglandin Y2 from arachidonic acid». Biochim. Biophys. Acta 90 (207). PMID 14201168. 
  6. Vane, J. R. (23 June 1971). «Inhibition of prostaglandin synthesis as a mechanism of action for aspirin-like drugs». Nature New Biol. 231 (25):  páxs. 232-5. PMID 5284360. 
  7. DeCaterina, R and Bas (xunu de 2001). «n-3 Fatty acids and the inflammatory response – biological background». European Heart Journal Supplements 3, Suppl D:  páxs. D42-D49. http://eurheartjsupp.oxfordjournals.org/cgi/reprint/3/suppl_D/D42.pdf. Consultáu'l 10 de febreru de 2006. 
  8. 8,0 8,1 Funk, Colin D. (30 de payares de 2001). «Prostaglandins and Leukotrienes: Advances in Eicosanoid Biology». Science 294 (5548):  páxs. 1871 - 1875. doi:10.1126/science.294.5548.1871. http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/294/5548/1871. Consultáu'l 8 de xineru de 2007. 
  9. 9,0 9,1 9,2 Piomelli, Daniele (2000). «Arachidonic Acid». Neuropsychopharmacology: The Fifth Generation of Progress. http://www.acnp.org/g4/GN401000059/Default.htm. Consultáu'l 3 de marzu de 2006. 
  10. 10,0 10,1 Soberman, Roy J.; Christmas, Peter (2003). «The organization and consequences of eicosanoid signaling». J. Clin. Invest 111:  páxs. 1107-1113. doi:10.1172/JCI200318338. http://www.jci.org/cgi/content/full/111/8/1107. Consultáu'l 5 de xineru de 2007. 
  11. Conseyu Xeneral de Colexos Oficiales de Farmacéuticos. [2]
  12. Mozaffarian D (2005). «Does alpha-linolenic acid intake amenorga the risk of coronary heart disease? A review of the evidence». Alternative therapies in health and medicine 11 (3):  páxs. 24–30; quiz 31, 79. PMID 15945135. 
  13. Beare-Rogers. «IUPAC Lexicon of Lipid Nutrition». Consultáu'l 1 de xunu de 2006.
  14. Universidá Nacional del Nordeste - Facultá de Medicina. [3]
  15. Cola esceición de Prostaciclina, que foi primeramente clasificada con tres lletres: PGI.
  16. Grosso modo, la tercer lletra indica l'orde en que los eicosanoides fueron descritos per primer vegada na lliteratura. Pa ver diagrames de les PG [A–H] vease Cyberlipid Center. «Prostanoids». Consultáu'l 5 de febreru de 2007.
  17. Warner, Timothy D. and Mitchell, Jane A. (8 d'ochobre de 2002). «Cyclooxygenase-3 (COX-3): Filling in the gaps toward a COX continuum?». PNAS 99 (21):  páxs. 13371-13373. doi:10.1073/pnas.222543099. http://www.pnas.org/cgi/content/extract/99/21/13371. Consultáu'l 5 de xineru de 2007. 
  18. Fundación Clínica Valle del Lili - Unidá Cardiovascular. [4] Archiváu el 29 de setiembre de 2007 na Wayback Machine.
  19. 19,0 19,1 University of Kansas Medical Center. «Eicosanoids and Inflammation». Consultáu'l 5 de xineru de 2007. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  20. Cyrus, Tillmann (xunu de 1999). «Disruption of the 12/15-lipoxygenase gene diminishes atherosclerosis in apo Y–deficient mice». J Clin Invest 103 (11):  páxs. 1597-1604n. http://www.jci.org/cgi/content/abstract/103/11/1597. 
  21. Schewe T. (Mar-Abr 2002). «15-lipoxygenase-1: a prooxidant enzyme» (n'inglés). Biol Chem. 383 (3-4):  páxs. 365-74. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12033428. Consultáu'l 9 de xineru de 2007. 
  22. Revista Electrónica de PortalesMedicos.com - Asma Bronquial y la so terapéutica. so-terapeutica
  23. 23,0 23,1 Fritsche, Kevin (Agostio de 2006). «Fatty Acids as Modulators of the Immune Response». Annual Review of Nutrition 26:  páxs. 45-73. doi:10.1146/annurev.nutr.25.050304.092610. http://arjournals.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.nutr.25.050304.092610?journalCode=nutr. Consultáu'l 11 de xineru de 2007. 
  24. Scardino, Swaim, Sartin, Hoffman, Oglivie, Hanson, Coolman, Davenport (1999). The effects of omega-3 fatty acid diet enrichment on wound healing. Veterinary Dermatology 10 (4), 283–290. [5] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  25. National Institute of Health (1 d'agostu de 2005). «Omega-3 fatty acids, fish oil, alpha-linolenic acid». Archiváu dende l'orixinal, el 3 de mayu de 2006. Consultáu'l 26 de marzu de 2006.
  26. Medical Study News. «Brain fatty acid levels linked to depression». Consultáu'l 10 de febreru de 2006.
  27. KP El so, SY Huang, CC Chiu, WW Shen (2003). Omega-3 fatty acids in major depressive disorder. A preliminary double-blind, placebo-controlled .... http://nutri.tmu.edu.tw/slide/b2.pdf. Consultáu'l 22 de febreru de 2006. 
  28. Phinney, SD, RS Odin, SB Johnson and RT Holman (1990). «Reduced arachidonate in serum phospholipids and cholesteryl esters associated with vegetarian diets in humans». American Journal of Clinical Nutrition 51:  páxs. 385-392. http://intl.ajcn.org/cgi/content/abstract/51/3/385. Consultáu'l 11 de febreru de 2006. 
    • "L'acedu araquidónico de la dieta arriquez la so coleición circulante n'humanos, sicasí, la isoforma 20:5n-3 tiende a nun responder igual a la restricción dietética."
  29. Guivernau M, Meza N, Barja P, Roman O. (Nov 1994). Clinical and esperimental study on the long-term effect of dietary gamma-linolenic acid on plasma lipids, platelet aggregation, thromboxane formation, and prostacyclin production.. PMID 7846101. 
    • GLA mengua los triglicéridos, LDL, amonta'l HDL y mengua el TXB2 según otros marcadores inflamatorios. Artículu de revisión; estudios n'humanos y aguarones.
  30. Karlstad MD, DeMichele SJ, Leathem WD, Peterson MB. (payares de 1993). Effect of intravenous lipid emulsions enriched with gamma-linolenic acid on plasma n-6 fatty acids and prostaglandin biosynthesis after burn and endotoxin injury in rats. PMID 8222692. 
    • Suplementu intravenosu (IV) con acedu gamma-linolénico amontó'l GLA sérico pero nun amontó'l porcentaxe plasmático d'ácidu araquidónico (estudiu n'aguarones), menguó TXB2.
  31. Calder, Philip C.. «n-3 Fatty Acids and Inflammation – New Twists in an Old Tale». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de marzu de 2006. Consultáu'l 8 de febreru de 2006.
    • Invited review article, PUFA Newsletter.
  32. Belch, Jill JF and Alexander Hill (xineru de 2000). Evening primrose oil and borage oil in rheumatologic conditions. http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/352S. Consultáu'l 12 de febreru de 2006. 
    • "El mesmu DGLA nun puede ser convertíu en leucotrienos (LT), pero puede producir un deriváu 15-hidroxilado que bloquia la transforamción d'acedu araquidónico en LT. L'amontar el consumu de DGLA puede dexar que'l DGLA actúe como inhibidor competitivu de les PG de serie 2 y los leucotrienos de serie 4, suprimiendo asina la inflamación."
  33. Lee TH, Mencia-Huerta JM, Shih C, Corey EJ, Lewis RA, Austen KF (Dec 1984). «Effects of exogenous arachidonic, eicosapentaenoic, and docosahexaenoic acids on the generation of 5-lipoxygenase pathway products by ionophore-activated human neutrophils.». : J Clin Invest 74 (6):  páxs. 1922-33.. PMID 6096400. http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=425378&blobtype=pdf. Consultáu'l 31 de xineru de 2007. 
  34. Corey Y, Shih C, Cashman J (1983). «Docosahexaenoic acid is a strong inhibitor of prostaglandin but not leukotriene biosynthesis». Proc Natl Acad Sci U S A 80 (12):  páxs. 3581-4. PMID 6304720. http://www.pnas.org/cgi/reprint/80/12/3581.pdf. 
  35. Fan, Yang-Yi and Robert S. Chapkin (9 de setiembre de 1998). «Importance of Dietary gamma -Linolenic Acid in Human Health and Nutrition». Journal of Nutrition 128 (9):  páxs. 1411-1414. http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/9/1411. Consultáu'l 5 de xineru de 2007. 
    • "El GLA dietéticu amonta'l conteníu del so productu elongasa, l'ácidu dihomo-gamma linolénico (DGLA), nes membranes celulares ensin cambeos concomitantes nel ácidu araquidónico (AA). Subsecuentemente, al ser aguiyáu, el DGLA puede ser convertíu por célules inflamatorias n'ácidu 15-(S)-hidroxi-8,11,13-eicosatrienoico y prostaglandina Y1. Ello tien la so importancia por razón de qu'estos compuestos tienen propiedaes tantu anti-inflamatorias como antiproliferativas."
  36. Prescott S (1984). «The effect of eicosapentaenoic acid on leukotriene B production by human neutrophils». J Biol Chem 259 (12):  páxs. 7615-21. PMID 6330066. http://www.jbc.org/cgi/reprint/259/12/7615.pdf. Consultáu'l 12 de febreru de 2006. 
  37. IMeN - Institutu de Metabolismu y Nutrição, São Paulo. [6]
  38. Pace-Asciak CR, Hahn S, Diamandis EP, Asoleyes G, Goldberg DM. (1995 Mar 31). «The red wine phenolics trans-resveratrol and quercetin block human platelet aggregation and eicosanoid synthesis: implications for protection against coronary heart disease.». Clin Chim Acta. 235 (2):  páxs. 207-19. PMID 7554275. 
  39. Revista Consumer (español). Alimentación pa solliviar los dolores menstruales. Últimu accesu 4 de marzu, 2008.
  40. Tilley S, Coffman T, Koller B (2001). «Mixed messages: modulation of inflammation and immune responses by prostaglandins and thromboxanes». J Clin Invest 108 (1):  páxs. 15-23. PMID 11435451. http://www.jci.org/cgi/reprint/108/1/15. Consultáu'l 30 de xineru de 2007. 
  41. Bos C, Richel D, Ritsema T, Peppelenbosch M, Versteeg H (2004). «Prostanoids and prostanoid receptors in signal transduction». Int J Biochem Cell Biol 36 (7):  páxs. 1187-205. PMID 15109566. 
  42. VIEIRA, Fátima Mendonça Jorge and MARTINS, José Eduardo Mariña. Porphyria cutanea tardienta. An. Bras. Dermatol. [online]. 2006, vol. 81, non. 6 [citáu marzu de 2008], páxs. 573-584. Disponible na World Wide Web: [7]. ISSN 0365-0596. doi: 10.1590/S0365-05962006000600010
  43. Samuelsson, SE Dahlen, JA Lindgren, CA Rouzer, and CN Serhan (09-04 1987). «Leukotrienes and lipoxins: structures, biosynthesis, and biological effects». Science 237 (4819):  páxs. 1171-1176. doi:10.1126/science.2820055. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/237/4819/1171. Consultáu'l 22 de xineru de 2007. 
  44. 44,0 44,1 Samuelsson B (mayu 1983). «Leukotrienes: mediators of immediate hypersensitivity reactions and inflammation». Science 220 (4597):  páxs. 568 - 575. doi:10.1126/science.6301011. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/sci;220/4597/568. 
  45. Capra V (2004). «Molecular and functional aspects of human cysteinyl leukotriene receptors». Pharmacol Res 50 (1):  páxs. 1-11. PMID 15082024. 
  46. Boyce J (2005). «Eicosanoid mediators of mast cells: receptors, regulation of synthesis, and pathobiologic implications». Chem Immunol Allergy 87:  p. 59-79. PMID 16107763. 

Enllaces esternos editar