El doctor Paul Gachet

El Semeya del doctor Gachet ye un cuadru pintáu al oleu sobre tela del pintor holandés Vincent van Gogh. Data del añu 1890. Ye una de les pintures de Van Gogh más reverenciadas, desque algamó un preciu récor en 1990.

El doctor Paul Gachet
Llocalización
Datos
Autor Vincent van Gogh
Añu 1890
Xéneru retrato pictórico (es) Traducir
Altor 68 cm
Anchor 57 cm
Cambiar los datos en Wikidata
El doctor Paul Gachet (segunda versión), , 1890, oleu sobre llenzu, 68 x 57 cm, Muséu d'Orsay, París.

Hai dos versiones auténtiques d'esti semeya, dambes executaes en xunu de 1890 mientres los últimos meses de vida de Van Gogh. En dambes amuésase'l doctor Gachet sentáu ante una mesa y faciendo folgar la so cabeza sobre'l so brazu derechu, pero pueden estremase con facilidá.

Xénesis editar

Paul Gachet yera un médicu parisín homeópata y psiquiatra, amante del arte: conoció a Vincent Van Gogh al traviés del so hermanu, Theo y darréu los dos atópase en sintonía por tener una visión del arte bien asemeyao. Yera un pintor y grabador aficionáu y, amás, protexó a dellos artistes como Pissarro y Cézanne. Foi unu de los primeros compradores de cuadros de Cézanne, formando una importante coleición qu'en 1952 el so fíu donaría al Estáu francés.[1]

Dempués de que-y dieren l'alta a Van Gogh nel Hospital de Saint-Rémy, allegó a Auvers-sur-Oise, onde'l doctor Gachet taba dispuestu a atendelo. El pintor allegaba con frecuencia a casa del médicu[1] y ésti aceptó posar pa Vincent, que dende diba tiempu buscaba un modelu pa retratar del natural.

Trabayando xuntos mientres la realización de la obra los dos llograron un resultáu estraordinaria. El cuadru ye desaxeradamente innovador: Van Gogh abandonó posar estática y convencional de los cuadros precedentes. La murnia cara del doctor ye «la espresión desencantada del nuesu tiempu» afirmación de Van Gogh nuna carta empobinada al so colega y amigu Paul Gauguin (carta nᵘ 643 de xunu de 1890).

El doctor apaez «pensatible, cuasi esmolecíu, con un leve escepticismu». Van Gogh sentíase bien próximu al doctor, de quien dicía que yera «siquier tan nerviosu como yo».[1]

Van Gogh escribió al so hermanu en 1890 sobre la pintura:

Fixi una semeya de M. Gachet con una espresión murnia, que bien podría paecer un visax a aquellos que lo vean... Murniu pero atentu, y aun así clara ya intelixente, asina ye como munches semeyes tendríen de faese... Hai cabeces modernes que podríen mirase mientres enforma tiempu, y que se van volver a ver, quiciabes, con señardá, cien años despues.

Tocantes a la forma concreta en que lo representó, escribió a Theo: «la cabeza con una gorra blanca, bien rubia, bien clara; tamién les carnaciones de les manes son bien blanques, un traxe azul y un fondu azul cobaltu» (carta nᵘ 638, datada'l 4 de xunu de 1890).

Na semeya l'artista propón un fuerte contraste cromáticu. en primer planu, sobre la mesa, xunto al llibru una planta de dixital. El dixital na pintura ye una planta de la que s'estrayi un melecina pa tratar de ciertes afecciones cardiaques; ye polo tanto un atributu de Gachet como médicu.

La parte cimera de la obra ta dixebrada per una llinia ondulada.

La segunda versión de la semeya foi executada nel mesmu añu 1890, pocu dempués del primeru. Nesta versión del cuadru, donada al Muséu d'Orsay de París polos fíos del doctor Gachet, Van Gogh esanició (a diferencia de la primer semeya) el vasu y el llibru, faciendo resaltar la planta de dixital sobre'l fondu coloráu, tratando de manera más sumariu'l fondu.

Murria editar

 
Delacroix, Tasso nel Hospital de Santa Ana, Ferrara.

Los pensamientos de Van Gogh tornaron delles vegaes a la pintura d'Eugène Delacroix de Torquato Tasso nel manicomiu. Dempués de visitar con Paul Gauguin Montpellier onde fueron a ver la coleición d'Alfred Bruyas nel Muséu Fabre, Van Gogh escribió al so hermanu Theo, preguntar si podría atopar una copia d'una litografía del cuadru.[2] Tres meses y mediu antes, tuviera pensando sobre esta pintura como la clase de semeyes que quería pintar:

«Pero taría más n'harmonía colos que Eugène Delacroix intentó y llogró nel so Tasso en prisión, y munchos otros cuadros, representando a un home real. ¡Ah! Les semeyes, les semeyes col pensamientu, l'alma del modelu nellos, eso ye lo que creo que tien que llegar.»[3]

Historia de la primer versión editar

Esta versión orixinal del cuadru foi vendida pola cuñada de van Gogh por 300 francos en 1897. Darréu foi vendida, respeutivamente, a Paul Cassirer (1904), Kessler (1904), y Druet (1910). En 1911 el cuadru foi adquiríu pol Städel (Städtische Galerie) en Frankfurt del Main, Alemaña y ellí colgó hasta 1933, cuando la pintura guardar nun almacén. En 1937, foi confiscada pol Ministeriu del Reich pa la Ilustración Pública y Propaganda, una arma del gobiernu nazi que buscaba destruyir el llamáu arte dexeneráu. Vinu a poder de Hermann Göring, quien rápido lo vendió a un marchante d'Ámsterdam. Esti de la mesma vender al coleicionista Siegfried Kramarsky, quien lo llevó consigo cuando fuxó a Nueva York, onde la obra foi de cutiu emprestada al Muséu Metropolitanu d'Arte. La familia de Kramarsky puyó'l cuadru en 1990. El 15 de mayu d'esi añu la pintura fíxose célebre cuando l'home de negocios xaponés Ryoei Saito pagó 82,5 millones de dólares por ella nuna puya en Christie's de Nueva York, faciendo con ello que fora la pintura más cara hasta entós. Saito, presidente honorariu de la Daishowa Paper Manufacturing Co. y daquella de 75 años d'edá, causó un escándalu cuando dixo que fadría quemar el Van Gogh dempués de la so muerte. Más tarde dixo: «Lo que yo realmente quería [espresar] yera'l mio deséu de caltener la pintura pa siempres.» Saito, usaba una figura retórica al falar. Más tarde dixo que tomaría en considerancia dar les pintures al so gobiernu o a un muséu. Dempués de la so muerte en 1996, l'allugamientu exactu y la propiedá de la semeya quedó envueltu en misteriu. A principios de 2007, sicasí, apaeció publicáu que [1] el cuadru fuera vendíu una década antes por Saito o los sos axentes al alministrador de fondos d'inversión australianu Wolfgang Flöttl. Flöttl, de la mesma, supuestamente sería obligáu por reveses financieros, a vender la pintura a persones, anguaño, desconocíes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Christa von Lengerke, «Del Impresionismu al Art Nouveau» en Los maestros de la pintura occidental, Taschen, 2005, páx. 522, ISBN 3-8228-4744-5
  2. Carta 564
  3. Carta 531

Bibliografía editar

  • Armiraglio, F., Van Gogh, 2003, Skira, Milán.
  • Saltzman, Cynthia: Portrait of Dr. Gachet. The Story of a van Gogh Masterpiece: Money, Politics, Collectors, Greed, and Loss. ISBN 0-670-86223-1

Enllaces esternos editar