Los elefantes de guerra fueron un arma importante, anque non demasiáu frecuente, na historia militar de l'Antigüedá. Yeren utilizaos de normal pa cargar contra l'enemigu, p'apatayar a grupos d'enemigos o romper les sos llinies. Podíen emplegase tantu elefantes machos como femes. Los machos son animales más grandes, pero de cutiu pola so agresividá y el so nerviosismu, sobremanera en dómina d'apareyamientu, nun yeren fáciles de remanar.

Los elefantes usar pa cargar contra l'enemigu y provocar el terror nes files contraries. La so gruesa piel faía difícil que-y los pudiera mancar o matar.

Historia editar

Les primeres noticies d'adomadura d'elefantes provienen del valle del Indo hai alredor de 4000 años. Hai qu'esclariar la distinción ente adomadura, ensayamientu y doma. Se adomadura primero a los animales rebalbos, monteses o domésticos, depués adomar enseñándolos a realizar xeres, los domésticos nacen y viven en cautividá. Con éses a los elefantes militares cazábase-yos, domaba y entrenaba. La especie más usada yera l'elefante índicu, de menor tamañu y más bono d'adomar que l'africanu, que nun s'utilizó más qu'en contaes ocasiones.

Los primeros exemplares adomaos, poro, pertenecíen a la especie Elephas maximus, y fueron emplegaos nos llabores agrícoles. Sicasí, sábese que yá esistíen elefantes de guerra hacia l'añu 1100 e.C. , porque se menten en dellos himnos sánscritos. Tamién ye posible que la dinastía Shang de China adomara a los elefantes pa la guerra alredor d'esa dómina, yá que se sabe qu'había elefantes adomaos polos humanos na zona del ríu Mariellu.

 
Frescu románicu de la ermita de San Baudelio de Berlanga (anguaño nel Muséu del Prado), que representa un elefante de guerra.

Dende Oriente, l'usu militar de los elefantes pasó al Imperiu persa, onde fueron emplegaos en delles campañes. Posiblemente la batalla de Gaugamela, qu'enfrentó, el 1 d'ochobre de 331 e.C. , al rei persa Darío III con Alexandru Magnu fuera'l primer contautu d'un exércitu européu colos elefantes de guerra. Los quince animales, asitiaos nel centru de les llinies perses, causaron ente los soldaos macedonios una impresión tal qu'Alejandro sintió la necesidá de faer un sacrificiu al dios del mieu, Fobos, la nueche anterior a la batalla. Gaugamela foi'l mayor de los ésitos d'Alejandro, pero los elefantes enemigos impresionáron-y hasta'l puntu de que, nes sos campañes posteriores, incorporar al so propiu exércitu. Cinco años dempués, na batalla del Hidaspes contra'l rei Poros, Alejandro sabía perfectamente cómo enfrentase a los elefantes en combate, magar inda nun cuntaba con elefantes ente les sos files. Poros, que gobernaba Punjab, Paquistán utilizó 200 elefantes na batalla, que punxeron en problemes a Alejandro, anque llogró salir victoriosu.

Daquella, el reinu de Magadha, asitiáu al este de la India y Bengala, cuntaba con 6000 elefantes de guerra. El monarca Chandragupta Maurya llegaría a tener más tarde 9000 elefantes. Esti númberu yera enforma mayor qu'a los que s'enfrentaren hasta entós, lo qu'afectó la moral de los homes d'Alejandro y, en parte, foi la razón de que nun siguiera cola conquista de la rexón.[1]

Gracies al so ésitu nes batalles, l'usu militar de los elefantes estender pol mundu. Los socesores d'Alejandro, los Diádocos, utilizaron cientos d'elefantes nes sos campañes. Los exipcios y cartaxineses empecipiaron l'ensayamientu d'elefantes africanos pa la guerra, al igual que los númides y los kushitas. La especie escoyida foi l'elefante de la selva, concretamente'l norteafricano, que terminaría cuasi por escastase por causa de la so sobresplotación. L'elefante de la sabana africana, mayor que'l de la selva, yera muncho más malo d'adomar, y solamente foi usáu en contaes ocasiones. Los elefantes qu'emplegaron los exipcios na batalla de Rafia en 217 e.C. yeren menores que los sos contrincantes asiáticos y, sicasí, diéron-yos la victoria frente a Antíoco III Megas de Siria.

 
Miniatura medieval armenia que representa a los elefantes del Imperiu sasánida na batalla de Avarayr.

Na historia de Sri Lanka apaecen los elefantes como montadures de los reis que dirixíen a los sos homes nel campu de batalla. L'elefante Kandula foi la montadura del rei Dutthagamani (200 e.C. ) y "Maha Pabbata" la montadura del rei Elahara nel so históricu alcuentru na batalla.

Pliniu'l Vieyu (45 e.C. ), unu de los grandes historiadores romanos, nel llibru 6 del so 37 volumes d'historia diz que Megástenes recoyera la opinión d'Onesícrito de que los elefantes de Sri Lanka yeren más grandes, fieros y meyores pal combate que cualesquier otru. Por ello y pola proximidá de los elefantes al mar, Sri Lanka empezó a esplotar un codalosu negociu de venta d'elefantes. Inclusive en tiempos de paz utilizaba'l achaplamientu per elefante pa dar muerte a traidores y otros criminales.

N'Europa, los elefantes usar contra la República romana por Pirro d'Epiru na batalla d'Heraclea, en 280 e.C. . En 220 e.C. fueron utilizaos en Hispania pol cartaxinés Anibal pa vencer a una coalición de tribus meseteñas na batalla del Tajo. El mesmu xeneral utilizar darréu mientres la segunda guerra púnica. Los elefantes de Cartago que Aníbal guio al traviés de los Alpes, apavoraron a les lexones romanes. Sicasí, los romanos atoparon una manera de compensar l'efectu devastador de la carga de los elefantes. Na batalla de Zama (202 e.C. ), la carga de los elefantes resultó inútil cuando los manípulos romanos fixéronse a un llau y dexáron-yos pasar. Sieglu y mediu dempués, na batalla de Tapso (46 e.C. ), Xuliu César armó a los soldaos de la Lexón V con hachos pa mancar les pates de los elefantes. La lexón foi capaz d'aguantar l'ataque y l'elefante convirtióse d'equí p'arriba nel so símbolu. La batalla de Tapso foi la última vegada que los elefantes tuvieron un usu militar n'Occidente.

Dicíase que los gochos yeren un arma más efectiva contra los elefantes. Pliniu'l Vieyu comenta que "los elefantes asustar del menor gritíu d'un gochu" (VIII, 1.27). El sitiu de Megara foi rotu cuando los megarenses virtieron aceite sobre una piara de gochos, prendiéron-yos fueu y llanzar contra los elefantes de guerra enemigos. Los elefantes se desbocaron, apavoraos polos gritíos de los gochos llameantes.

L'Imperiu parto utilizó dacuando a los elefantes de guerra nes sos batalles contra l'Imperiu romanu, pero la so importancia foi enforma mayor en tiempos del Imperiu sasánida. Los sasánidas emplegaron a estes besties en munches de les sos campañes contra los sos enemigos occidentales, siendo una de les más memorables la batalla de Avarayr, na que los elefantes del Imperiu causaron la llerza y entartallaron a los rebeldes armenios. Otru exemplu ye la batalla d'Al-Qadisiyya, onde intervieno gran númberu d'elefantes.

Na Edá Media, escasamente usáronse elefantes de guerra n'Europa. Carlomagno tenía un elefante, Abul-Abbas, regalu del califa abásida Harún al-Raschid, y llevar consigo nes sos campañes en Dinamarca en 804. Tamién Federico II Hohenstaufen tuvo la oportunidá de prindar un elefante en Tierra Santa nel marcu de les cruzaes, pa depués llegar a utilizalo en tomar de Cremona de 1214.

 
Baxorrelieve camboyanu onde se representa un antiguu exércitu qu'inclúi un elefante de guerra.

N'Oriente, sicasí, l'usu militar de los elefantes siguió. Gracies a los elefantes d'un sultanatu indiu cuasi se punxo fin a les conquistes de Tamerlán. En 1398, l'exércitu de Tamerlán enfrentar en batalla a más d'un centenar d'elefantes, y tuvo a puntu de ser ganáu pol mieu que suplió ente los sos soldaos. Les cróniques históriques rellaten que los turcos vencieron gracies a una atélite estratexa: Tamerlán ordenó que se cargaren camellos con bales de paya a les que se prendió fueu. El fumu asustó a los animales, que corrieron espavoríos escontra les files enemigues, onde asustaron de la mesma a los elefantes indios; éstos abandonaron les sos posiciones y cargaron contra'l so propiu exércitu na so fuxida. Otra crónica de la mesma campaña, escrita por Ahmed ibn Arabshah, rellata que Tamerlán cubrió'l campu de batalla con puntales de fierro xigantes que torgaron la carga de los elefantes. Darréu, Tamerlán incorporó estos animales al so exércitu y sirvióse d'ellos nes campañes contra los turcos otomanos n'Anatolia.

Ta documentáu que'l rei Rajasinghe I emplegó una falanxe de 2200 elefantes mientres l'asediu de la fortaleza portuguesa de Colombu (Sri Lanka) en 1558. L'entrenamientu de los elefantes y los sos mahouts na islla correspondía n'esclusiva al clan Kuruwe.

Sicasí, cola estensión del usu de la pólvora nel sieglu XV, les cargues d'elefantes de guerra empezaron a volvese obsoletas, yá que podíen ser ablayaos fácilmente con un disparu de cañón. Mientres la Guerra de Secesión d'Estaos Xuníos, el rei de Siam ufiertó'l serviciu de los sos animales al presidente Abraham Lincoln, cosa qu'ésti refugó.

Los elefantes siguieron usándose, anque non en batalla, con fines militares hasta mientres la Segunda Guerra Mundial, naquellos casos nos que los animales podíen realizar trabayos en llugares que fueren bien dificultosos pa la maquinaria.

Usu tácticu editar

Los elefantes sirvíen pa munchos fines. Dáu'l so enorme tamañu, podíen llevar cargues bien pesaes, lo que faía d'ellos un perútil mediu de tresporte hasta que los sustituyeron los medios mecánicos. En batalla, solíen allugase nel centru de les llinies, onde s'usaben tantu pa repeler una carga enemiga como pa empezar una propia.

 
Mientres la Primer Guerra Mundial los elefantes treslladaben equipamientu pesáu. Este trabayaba nun almacén de munición en Sheffield.

Les cargues de los elefantes pueden llegar a algamar una velocidá de 30 km/h y, al contrariu qu'una carga de caballería, nun podíen ser repelidas fácilmente pola infantería por aciu les llances. El so poder basar na fuercia bruto: topetar contra les files enemigues, entartallales y voltiar a la xente nel aire colos caniles. Los homes que nun resultaben estrapaos, como pocu yeren cutíos y teníen que recular. Amás, el terror qu'inspiraben los elefantes a un enemigu que nun tuviera avezáu a enfrentase a ellos (inclusive nos disciplinaos lexonarios romanos) podía lleva-yos a una fuxida desesperada solo cola primer carga. La caballería tampoco taba a salvo de los elefantes, porque ente los caballos podía suplir la llerza fácilmente, y en mayor midida pola falta de costume del caballu al golor del elefante.

La dura piel del elefante faía que fuera bien malo de matar o neutralizar, y el so gran altor y masa sirvía de proteición pa quien los montaben. Amás de pa cargar, los elefantes faíen un papel importante dando proteición estable y segura a los arqueros, que podíen disparar fleches dende dientro del mesmu campu de batalla, pudiendo algamar más oxetivos. Los soldaos que diben xubíos nel elefante llevaben arcos y fleches p'atacar a la caballería ya infantería, según llargues llances pal combate cuerpu a cuerpu. Los arqueros, pela so parte, fueron evolucionando a otres armes de llargu algame más avanzaes: L'Imperiu jemer y los reis de la India utilizaron plataformes xigantes con ballestes pa llanzar proyeutiles que pudieren travesar armadures y matar a los elefantes enemigos, según caballería o carros. A finales del sieglu XVI tamién s'introducieron armes de fueu, pero la pólvora acabó faciendo que los grandes y relativamente lentos elefantes fueren quedando obsoletos como armes de batalla.

Sicasí, los elefantes tamién teníen enclín a dexase llevar pola llerza: n'aguantando una cantidá moderada de firíes o cuando morría'l so conductor, fuxíen en estampida, causando baxes indiscriminaes por onde fuera qu'intentaren fuxir. La estampida podía causar grandes baxes en dambos bandos. Los romanos, por casu, intentaben corta-yos les trompes, a sabiendes de que causaríen la llerza instantáneo y esperando que l'elefante saliera fuxendo escontra les sos propies files. Tamién s'usaben los hostigadores con xavalines pa face-yos fuxir, yá que les xavalines y armes similares podíen volver llocu al elefante. Los deportes a caballu nacieron de los reximientos de caballería qu'entrenaben pa incapacitar o faer fuxir a los elefantes enemigos [ensin referencies].

Los documentos históricos de Sri Lanka rellaten que s'arreyar pesaes cadenes de fierro con boles d'aceru a les trompes de los elefantes, y que se-yos entrenaba pa voltiar de forma amenazante y con gran axilidá. Esta yera una midida bien eficaz pa caltener a les tropes enemigues a una cierta distancia.

Mientres les guerres púniques, los elefantes de guerra llevaben armadures pesaes y tresportaben enriba una torre, llamada howdah, con trés tripulantes: arqueros y/o homes armaos con sarisses (una pica de 6 m de llargu). Los elefantes de guerra del monte, más pequeños que los africanos o asiáticos, nun yeren tan fuertes como pa poder aguantar una torre, y namái llevaben dos o tres homes. Amás de éstos, tamién taba'l conductor (el mahout), de normal un númida, que yera l'encargáu de remanar al animal. El mahout llevaba coles mesmes un cincel y un martiellu pa travesa-y lo al animal pol escayu dorsal y mata-y nel casu de que saliera en estampida. Los elefantes comparáronse n'ocasiones a los carro de combate de la Segunda Guerra Mundial, pero los sos usos tácticos tienen demasiaes diferencies como pa caltener dicha comparanza.

Jayantha Jayawardhene, nel so Elefante en Sri Lanka (1994), da una visión de que los elefantes nun yeren daqué no que pudiera confiase nuna batalla, salvu p'amedranar al enemigu. Diz que «atopóse que yeren fáciles d'asustar y que se sollertaben por soníos que nun fueren familiares y que por ello yeren propensos a romper files y fuxir

Delles batalles nes que s'emplegaron elefantes editar

Los elefantes de guerra na cultura popular editar

  • En dos histories de El llibru de la selva de Kipling, "Toomai de los elefantes" y "Los servidores de la so Maxestá", apaecen elefantes de guerra.
  • Los animales de guerra qu'apaecen en El Señor de los Aniellos de J. R. R. Tolkien, llamaos olifantes o mûmakil, tán inspiraos nos elefantes de guerra.
  • Los elefantes de guerra apaecen tamién en dellos videoxuegos, como Age of Empires, Imperivm, Age of Empires II, Age of Empires III The Asian Dynasties, Rome: Total War o Civilization III, ente otros.
  • Los perses na película 300 utilicen infructuosamente elefantes de guerra pa combatir l'exércitu espartanu.
  • Na novela Valentina y el Caballero del Alba d'Alberto Villamarín nárrase l'usu particular d'estos animales polos turcos na batalla decisiva ente les fuercies comandadas por Valentina y los mahometanos, metanes la cual ella llogra matar a unu, dempués de saber que ye inmortal y conxelo a otru cola punta de la so llanza. Gracies a esto'l so exércitu llogra la victoria y los musulmanes bater en retirada.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar