Ellen Johnson-Sirleaf

Premiu Nobel de la Paz

Ellen Johnson-Sirleaf (29 d'ochobre de 1938Monrovia), ye l'actual presidenta de Liberia, en venciendo nes eleiciones presidenciales del 8 de payares de 2005, nes que ganó al otru principal candidatu, l'ex xugador de fútbol George Weah. Sirvió como Ministra de Facienda sol mandatu del Presidente William Tolbert, dende 1972 hasta 1973, añu onde un golpe d'estáu derrocó a Tolbert, dempués de lo cual dexó Liberia y ocupó altos cargos en diverses instituciones financieres. Llogró un distante segundu llugar nes eleiciones presidenciales de 1997. Más tarde, foi escoyida presidenta nes eleiciones presidenciales del añu 2005. Tomó posesión del so cargu'l 16 de xineru de 2006, siendo la primer muyer presidente electa n'África. El vienres 7 d'ochobre de 2011 recibió'l Premiu Nobel de la Paz, compartíu col so compatriota Leymah Gbowee y cola yemenina Tawakel Karman.

Ellen Johnson-Sirleaf
24. President of Liberia (en) Traducir

16 xineru 2006 - 22 xineru 2018
Gyude Bryant - George Weah
Finance Minister of Liberia (en) Traducir

1979 - abril 1980
Vida
Nacimientu Monrovia[1]29 d'ochobre de 1938[2] (85 años)
Nacionalidá Bandera de Liberia Liberia
Residencia Washington DC
Nairobi
Monrovia
Llingua materna inglés
Familia
Casada con valor desconocíu (1956 – div. 1961)
Fíos/es 3
Familia
Estudios
Estudios Universidá de Colorado
Escuela de Gobierno John F. Kennedy (es) Traducir
Madison Business College (en) Traducir grado de asociado (es) Traducir : Accounting (en) Traducir
Universidá de Wisconsin-Madison
College of West Africa (en) Traducir
(1948 - 1955)
Universidá de Harvard
(1969 - 1971) Master of Public Administration (es) Traducir
Universidá de Colorado en Boulder
(1970 -
Llingües falaes inglés
Oficiu política, economista, entamadoraescritora
Emplegadores Bancu Mundial
HSBC
Open Society Initiative for West Africa (en) Traducir
Citibank (es) Traducir  (1981 –  1985)
Programa de les Naciones Xuníes pal Desenvolvimientu  (1992 –  1997)
Premios
Miembru de Alpha Kappa Alpha (es) Traducir
The Links (en) Traducir
Creencies
Relixón metodismu
Partíu políticu Partido Whig Auténtico (es) Traducir (hasta 1980)
Partido de la Unidad (es) Traducir
IMDb nm2770344
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Ellen Johnson-Sirleaf nació en Monrovia, la capital de Liberia, educada polos sos padres. Per parte del so padre ye de la etnia gola (1/2) y per parte de la so madre de la etnia kru (1/4) y alemana (1/4).

El padre de Johnson-Sirleaf, Jahmale Carney Johnson, nació na probeza de les zones rurales. Foi'l fíu d'un xefe Gola de nome Jenneh, en Julijuah, del condáu de Bomi. El so padre foi unviáu a Monrovia, onde'l so apellíu foi camudáu a Johnson pola llealtá del so padre al Presidente Hilary R. W. Johnson, el primer presidente que nació en Liberia. El padre de Johnson-Sirleaf convertir nel primer liberianu proveniente d'un grupu d'una etnia indíxena n'ocupar un cargu de la llexislación nacional.

La so madre tamién nació na probeza en Greenville, Liberia. La so güela Juah Sarwee unvió a la madre de Johnson-Sirleaf a Monrovia cuando'l güelu alemán de Johnson-Sirleaf tuvo que fuxir del país dempués que Monrovia declarára-y la guerra a Alemaña mientres la Primer Guerra Mundial. Un miembru d'una prominente familia estauxunidense-liberiana, Cecilia Dunbar, adoptó y crió a la madre de Johnson-Sirleaf.

Anque nun seya américo-liberiana por descendencia, Johnson-Sirleaf considérase culturalmente estauxunidense-liberiana.

Johnson-Sirleaf estudió economía y cuentes de 1948 a 1955 nel Colexu d'África Occidental en Monrovia. Ella casóse con James Sirleaf cuando tenía 17 años d'edá, y viaxó a América en 1961 pa siguir los sos estudios na Universidá de Colorado, onde finalmente llogró un grau. Johnson-Sirleaf empezó a estudiar economía en Harvard de 1969 a 1971, ganando un Máster n'Alministración Pública. De siguío, tornó al so país pa trabayar sol gobiernu de William Tolbert. La Sra. Sirleaf tuvo cuatro fíos y tien ocho nietos. Amás, el so sobrín, Emmanuel Sumana Elsar foi'l so conseyeru políticu mientres les eleiciones presidenciales del 2005 en contra de George Weah.

Ella sirvió como Ministra de Facienda de 1972 a 1973 sol gobiernu de Tolbert. Arrenunció dempués d'entrar nun desalcuerdu sobre gastos. Unos años más tarde, el Sarxentu Samuel Doe, unu de los miembros del grupu étnicu indíxena Krahn, tomó'l poder nun Golpe Militar y el Presidente William Tolbert foi executáu xunto con dellos miembros del so gabinete por un pelotón de fusilamiento. La Redención del Pueblu tomó'l control del país y encabezó una purga contra l'ex gobierno. Johnson-Sirleaf llogró escapar en sentíu estrictu y se exilió en Kenia. De 1983 a 1985 desempeñóse como Direutora del Bancu Citibank en Nairobi. Cuando Samuel Doe declarar a sí mesmu presidente de Liberia, decidió tornar al so país d'orixe a participar nes eleiciones y volvese en contra de Doe. Foi puesta so arrestu domiciliariu pol fechu, y foi condergada a 10 años de prisión. Johnson-Sirleaf tuvo un tiempu muncho más curtiu por tomar la ufierta de volver una vegada más al exiliu.

Treslladar a Washigton, y sirvió como Vice Presidente de la Oficina Rexonal pal Bancu Citibank, en Nairobi, y del Bancu del Ecuador, en Washington. De 1992 a 1997 trabayó como Asistente d'alministrador y, de siguío, Direutora del Desarrollu de les Naciones Xuníes del Programa de la Oficina Rexonal pa África. Volvió a Liberia mientres los disturbios civiles y trescalóse cuando Samuel Doe foi asesináu por un grupu biforcáu de Charles Taylor del Frente Patrióticu Nacional de Liberia. Primeramente, ella sofitó a Taylor na sangrienta rebelión contra'l presidente Samuel Doe en 1990, que más tarde pasó a oponese a él. Un gobiernu provisional foi puestu nel poder, lideráu por una socesión. En 1997, ella postulóse pa les eleiciones presidenciales de 1997, onde llogró'l segundu llugar nuna polémica eleición, perdiendo ante Charles Taylor consiguiendo un 10% de los votos ante'l 75% de Taylor. Munchos observadores dixeron que la eleición foi xusta, anque llueu Johnson-Sirleaf foi acusada de traición.

En 1999 la Guerra Civil tornó a la rexón y Taylor foi acusáu d'interferir colos sos vecinos, fomentando los disturbios y la rebelión. El 11 d'agostu de 2003, dempués de muncha persuasión, Charles Taylor apurrió'l poder al so suplente Moses Blah. El nuevu gobiernu provisional y los grupos rebalbos roblaron un históricu alcuerdu de paz y establecieron la instalación d'un nuevu xefe d'Estáu. Ellen Johnson-Sirleaf propúnxose como una posible candidata, pero a la fin los diversos grupos escoyeron a Gyude Bryant, un políticu neutral. Johnson-Sirleaf desempeñóse como xefe de la Comisión pa la Reforma de la gobernanza. Johnson-Sirleaf desempeñó un papel activu nel gobiernu de transición como'l país preparar pa les eleiciones de 2005, y, finalmente, postuló pa la presidencia en contra del so rival, el ex-futbolista internacional, George Weah. Johnson-Sirleaf llogró una mayoría na eleición al traviés de la disputa de Weah nes resultaos. L'anunciu de la nueva líder aplazar hasta les investigaciones que se llevaron a cabu.

Na primer vuelta de les eleiciones, la so candidatura foi la segunda más votada con 175.520 votos, pasando a la segunda vuelta definitiva na que s'enfrentó a George Weah. El 11 de payares de 2005, con un escrutiniu del 97% de los votos, la Comisión Eleutoral Nacional de Liberia declaró a Johnson-Sirleaf ganadora de les eleiciones, resultáu non aceptáu pol so oponente George Weah, que presentó un recursu ante'l Tribunal Supremu liberianu pidiendo que se suspendiera l'escrutiniu por supuestes irregularidaes. Les acusaciones de fraude fueron refugaes polos observadores internacionales y pola comisión eleutoral, que'l 23 de payares confirmó'l trunfu de Johnson-Sirleaf.

El 23 de payares de 2005, Ellen Johnson-Sirleaf foi declarada la ganadora de les eleiciones en Liberia y confirmóse como la próxima presidenta del país. La so inauguración, a la qu'asistieron numberosos dignatarios estranxeros, incluyida la primer dama d'EE.XX. Laura Bush y la secretaria d'Estáu Condoleezza Rice, tuvo llugar el llunes 16 de xineru de 2006.

En marzu de 2012 viose envolubrada nun fuerte discutiniu por unes declaraciones nes que defendía la criminalización de la homosexualidá[15] nel so país nun momentu nel que s'aldericaben dos proyeutos pa endurecer les penes. Por causa de ello, l'ex primer ministru británicu Tony Blair, presente nel actu nel cual Johnson-Sirleaf pronunció eses declaraciones, declaró sentise avergoñáu[16] y organizaciones defensores de los derechos de los homosexuales empezaron una campaña por que'l Premiu Nobel sía-y retiráu.[17]

Presidencia editar

Mientres la campaña eleutoral, la figura de la güela foi de cutiu clisada per parte de los funcionarios y guardaespaldes. Un veteranu de la escena política de Liberia díxo-y a la señora Johnson-Sirleaf que'l so llamatu provién de la so voluntá de fierro y determinación.

"Fuera muncho más fácil pa ella dexar la política y sentase en casa, otros facer pero ella nunca arrenunció".

Na primer ronda de votación de 2005, llegó en segundu llugar con 175.520 votos, al traviés de la so puesta a la segunda vuelta de votación el 8 de payares contra l'ex xugador de fútbol George Weah. El 11 de payares, la Comisión Eleutoral Nacional de Liberia declaró a Johnson-Sirleaf la presidenta electa de Liberia. La so inauguración del so cargu tuvo llugar el 16 de xineru del 2006; dellos estranxeros qu'asistieron a la ceremonia fueron Condoleezza Rice, Laura Bush y Michaëlle Jean.

El 15 de marzu del 2006, la Presidenta Johnson-Sirleaf pidió una xunta conxunta del Congresu de los Estaos Xuníos, pidiendo'l sofitu d'América p'ayudar al so país a "convertise nun brillosu faru, un exemplu pa África y el mundu de lo que l'amor pola llibertá puede llograr".

Incómodamente pa Johnson-Sirleaf, los siguidores del ex Presidente Taylor siguen siendo en gran númberu nel gobiernu de Liberia. La desamorada esposa de Taylor, Jewel Howard Taylor, atopar nel Senáu.

El 26 de xunetu de 2007, la Presidenta Johnson-Sirleaf, celebra'l Día aniversariu 160 de la Independencia de Liberia sol lema "En Liberia 160: Reclamemos el futuru". Ella pidió-y al activista de 25 años d'edá, Kimmie Weeks, sirvir como Orador Nacional pa les celebraciones. Kimmie convertir nel Orador Nacional más nuevu de Liberia en más d'un centenar d'años y pronunció un discursu de gran algame. Pidió que'l gobiernu déa-y prioridá a la educación y a l'atención de la salú. Unos díes más tarde, la Presidenta Sirleaf emitió una Orde Executiva na que la educación elementaria foi declarada gratuita y obligatoria pa tolos neños n'edá escolar.

La presidenta Johnson-Sirleaf ye una miembru del Conseyu de Muyeres Líderes Mundiales, una rede internacional d'actuales y ex muyeres Presidentes y Primeres Ministres, que la so misión ye movilizar el mayor nivel de muyeres dirixentes a nivel mundial pa l'acción coleutiva sobre cuestiones d'importancia como un desenvolvimientu equitativo.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: https://awpc.cattcenter.iastate.edu/directory/ellen-johnson-sirleaf/.
  4. URL de la referencia: https://www.spelman.edu/docs/honorary-degrees/honorary-degree-recipients---1977-present---as-of-november-2022---revised-(012023).pdf?sfvrsn=f4347e51_2.
  5. URL de la referencia: https://georgewbush-whitehouse.archives.gov/news/releases/2007/10/20071029.html.
  6. URL de la referencia: https://www.brown.edu/about/administration/corporation/honoraries. Data de consulta: 14 mayu 2021.
  7. URL de la referencia: https://emansion.gov.lr/2press.php?news_id=1308&related=7&pg=sp.
  8. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 499. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  9. «Citations for Recipients of Honorary Degrees at Yale University 2010». YaleNews. 24 mayu 2010. 
  10. URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/2011/.
  11. URL de la referencia: https://www.harvard.edu/on-campus/commencement/honorary-degrees. Data de consulta: 10 mayu 2019.
  12. URL de la referencia: https://news.biharprabha.com/2013/09/liberia-president-ellen-johnson-sirleaf-to-get-indira-gandhi-prize-for-peace/.
  13. URL de la referencia: https://www.ifw-kiel.de/konfer/wwp.
  14. URL de la referencia: https://www.namibian.com.na/index.php?page=archive-read&id=178266.
  15. «Paz-propón-agravar-penes-pa-los homosexuales.html Premiu Nobel de la paz propón agravar les penes pa homosexuales». Consultáu'l 22 de marzu de 2012.
  16. «Nobel de la Paz defende la criminalización de les rellaciones homosexuales». Consultáu'l 22 de marzu de 2012.
  17. «COLEGUES pide la retirada del Premiu Nobel de la Paz». Consultáu'l 22 de marzu de 2012.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Gyude Bryant
 
Presidente de Liberia

Dende'l 16 de xineru de 2006
Socesor:
Nel cargu
Predecesor:
Liu Xiaobo
 
Premiu Nobel de la Paz
(xunto a Leymah Gbowee y Tawakul Karman)

2011
Socesora:
Xunión Europea

[[Categoría:Liberianos]