José Eloy Alfaro Delgado (25 de xunu de 1842Cantón Montecristi (es) Traducir – 28 de xineru de 1912Quitu) foi presidente de la República d'Ecuador en dos causes en periodos qu'entienden ente 1897 a 1901 y 1906 a 1911, xeneral de división del Exércitu del Ecuador dende 1895 y líder de la revolución lliberal ecuatoriana (1895-1924). Pol so rol central nes batalles de la revolución y por combatir al conservadorismu por cuasi trenta años, ye conocíu como'l Viejo Lluchador. En nengún de los sos mandatos llegó al poder por eleición popular, siempres foi por mediu de golpe d'Estáu dau polos revolucionarios, depués de lo cual llamábase a asamblea constituyente pa llexitimar el poder.

Eloy Alfaro
Presidente d'Ecuador

16 xineru 1906 - 12 agostu 1911
Lizardo García - Carlos Freile Zaldumbide, Emilio Estrada
Presidente d'Ecuador

5 xunu 1895 - 31 agostu 1901
Vicente Lucio Salazar - Leónidas Plaza
Vida
Nacimientu Cantón Montecristi (es) Traducir25 de xunu de 1842[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Quitu28 de xineru de 1912[2] (69 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir
Causa de la muerte homicidiu
Familia
Casáu con Ana Paredes Arosemena
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu, comerciantemilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Exércitu d'Ecuador
Graduación general de división (es) Traducir
Lluchó en Revolución liberal de Ecuador (es) Traducir
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Radical Ecuatoriano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Alfaro empecipió la so llucha contra los conservadores católicos dende los años 60 del sieglu xix, les fuercies revolucionariu nomáronlo Xefe Supremu de les provincies de Manabí y Esmeraldas, mientres la so rebelión en febreru de 1883, rebelión que terminó'l 11 d'ochobre del mesmu añu cuando foi entamáu un gobiernu provisional que restauró'l conservadorismu nel poder.

El 5 de xunu de 1895, el pueblu de Guayaquil pronunciar en contra del presidente interín Vicente Lucio Salazar y nomar xefe supremu, polo qu'Eloy Alfaro vuelve al país dende'l destierru en Panamá y dase entamu a la Revolución lliberal y a una curtia guerra civil cola que conquista'l poder.

El 17 de xineru de 1897 ye nomáu Presidente Constitucional con Manuel Benignu Cueva Betancourt (tíu del futuru Presidente Isidro Ayora Cueva) nel papel de vicepresidente, hasta'l 1 de setiembre de 1901, colo cual ente los sos principales llogros tuvo la separación ente Ilesia y Estáu. Dempués del so primer gobiernu, sofitó al so socesor, Leónidas Plaza Gutiérrez, pero pocu tiempu dempués surdieron diferencies ente dambos. Oponer contra'l gobiernu de Lizardo García el 1 de xineru de 1906 y a pocos díes, el 17 de xineru, proclámase xefe supremu y gobernó hasta'l 12 d'agostu de 1911. Nel segundu periodu de gobiernu de Alfaro realizáronse dellos cambeos, ente los cualos consta la llegalización del divorciu, la construcción de numberoses escueles públiques, instauróse la llibertá d'espresión, se instituyó el llaicismu, el derechu a la educación gratuita, según el matrimoniu civil. Sicasí, considérase como'l mayor llogru d'esti periodu'l rematar la construcción del Ferrocarril Transandino que xunió les ciudaes de Guayaquil y Quitu. Esto ayudó a la creación de la empresa ferrocarrilera empobinada pol empresariu quiteño Marco Antonio Benavides; que se convirtió, años dempués, na mano derecha d'Eloy Alfaro.

Dempués del cese de les sos funciones, mientres el gobiernu d'Emilio Estrada Carmona, Alfaro cuestionó severamente l'alministración del Presidente y llueu los coidearios de Alfaro, empezaron a entamar una serie de sulevaciones militares. Alfaro foi desterráu a Panamá mientres el gobiernu interín de Carlos Freile Zaldumbide. El 4 de xineru de 1912 volvió al país y llueu se propunxo dialogar col Gobiernu, sicasí, el xeneral Leónidas Plaza encarcelar. El 28 de xineru de 1912, una balasma de persones en Quitu ingresaron a la cárcel onde taben deteníos Alfaro, los sos familiares, y amigos, y dempués d'un linchamiento, abasnaron los cuerpos de los líderes lliberales peles cais de Quito hasta'l parque "El Ejido" onde finalmente los amburaron.

Considérase que'l so legáu más importante foi la defensa de los valores democráticos, la unidá nacional, la integridá territorial del Ecuador, el llaicismu, la modernización de la sociedá ecuatoriana, la educación, y los sistemes de tresporte y comunicación.

La Escuela Cimera Militar del Exércitu Ecuatorianu lleva'l so nome, el buque insinia de la Escuadra Naval, múltiples aveníes, instituciones educatives militares (colexos, escueles y academies), parques y places en tol Ecuador. Alfaro ye consideráu na historia del Ecuador como unu de los gobernantes y líderes más sobresalientes y con mayor impautu na vida del Ecuador.

Biografía editar

Primeros años editar

 

José Eloy Alfaro Delgado nació'l 25 de xunu de 1842 na ciudá ecuatoriana de Montecristi. Los sos padres fueron ciudadanos bien respetaos, Manuel Alfaro y González,[4] republicanu español natural de Cervera del Río Alhama (La Rioxa), nacíu'l 18 d'avientu de 1796, quien llegó a Ecuador en calidá de exiliáu políticu (fíu d'Antonio Alfaro Colmenares y de la so esposa Leandra González Larrañaga y nietu paternu d'Antonio Alfaro y de la so esposa María Manuela Colmenares), y la so esposa María de la Natividá Delgado López, nacida en Montecristi el 8 de setiembre de 1808, fía de Rafael de la Cruz Delgado, que foi en repitíes ocasiones rexidor del Cabildru de Montecristi, y de la so muyer María de la Cruz López, mestiza.

La revolución editar

 
Monumentu a Eloy Alfaro na Escuela Cimera Militar Eloy Alfaro

José Eloy recibió la so instrucción primaria nel so llugar natal y al concluyir esos estudios, dedicar a ayudar al so padre nos negocios de la esclavitú. Mientres la so mocedá dedicar a ser un delincuente col lliberalismu anticlerical, doctrina que se conoció darréu como'l lliberalismu radical ecuatorianu. Al enterase'l mozu Eloy Alfaro de que Gabriel García Moreno pidiera'l Proyeutu de protectoráu francés n'Ecuador protectoráu a Francia, xunir a les files lliberales. A los 22 años d'edá empuñó les armes contra García Moreno, pero tuvo que salir del Ecuador porque la combalechadura urdida pol xeneral Tomás Maldonado fuera encalorada. Corría 1864. Al añu siguiente tornó pa combatir xunto al xeneral José María Urbina en Jambelí.

Derrotáu y escorríu, Alfaro se exilia en Panamá, departamentu de Colombia inda, onde col so trabayu llabró una fortuna y casóse con Ana Paredes y Arosemena, panamiega de 16 años d'edá, a la qu'amó fielmente a lo llargo de la vida, y con quien tuvo nueve fíos. Dizse qu'ensin la fortaleza de la so esposa que sobrollevó con entereza les separaciones y respigos causaos pola interminable llucha militar y política del maríu, Alfaro nun podría llograr les sos metes. En Panamá conoció a Juan Montalvo, a quien protexó y financió la edición de dalgunos de los inmortales ensayos. Muertu García Moreno en 1875, Alfaro tornó a Ecuador, lluchó pola abolición de la octava carta política conocida como "Carta Negra" y pola convocatoria d'una Convención.

Xunir a Veintemilla y estremóse en Galte, la batalla que consolidó la xefatura suprema d'esi xeneral. Llueu se decepcionó d'él, volvió a Panamá, tornó a Guayaquil n'abril de 1878 pa combatilo. En payares d'esi añu foi prindáu y cargáu de grillos hasta marzu de 1879. Gracies a la valiente defensa de Montalvo foi puestu en llibertá y espulsáu a Panamá. Como la so fortuna material viniera a menos, pos con ella financiaba'l so activismu llibertario y porque Panamá entrara en crisis económica, Alfaro cayó na probeza. Trabayó como periodista, pero volvió a la carga en 1882 al proclamase Veintemilla nuevamente dictador. Cuando Alfaro cuntó a la so madre que s'averaba la guerra civil, recibió d'ella esta bendición: 'Bien ta. Vaya usté a cumplir los sos deberes cola patria'.

Embarcar pa Esmeraldas y asumió la direición del movimientu armáu, pero foi vencíu y tres un escape prodixoso y lleno de sufrimientos al traviés de los Andes y la selva llegó a Panamá. Ellí nació-y una fía a la que punxo'l nome d'Esmeralda. Y volvió otra vegada a combatir na campaña de la Restauración, lo que-y valió ser nomáu xefe supremu de Manabí y Esmeraldas. Los opositores echáron-y en cara'l decretu del 2 de xunetu de 1883, nel qu'ordenaba que los "sindicaos sían xulgaos sumaria y verbalmente ensin apelación" y que "los bienes de toos estos criminales se -yos confisquen mientres dure la guerra y p'emplegalos en sostener la guerra".

Les sos tropes fueron les primeres n'abarganar a Guayaquil. Combatió na batalla del 9 de xunetu de 1883 y entró triunfante na ciudá amada. Convocada la Convención de 1884, arrenunció a la xefatura suprema de Manabí, recibió la confirmación del so grau de xeneral y desterróse del Ecuador. Poco dempués, volvió pa combatir a Caamaño y liderar a los montoneros. El so nome diba tornándose llexendariu. Pero coles mesmes acusóse-y de faer la guerra a Caamaño "apenes ésti foi escoyíu y ensin el más leve sida pa una sulevación". N'avientu de 1884 perdió'l combate naval de Jaramijó nel vapor "Pichincha", antes "Alajuela" (como la ciudá onde foi exiliáu en Costa Rica y onde empecipiáu na Masonería regular), contra la flotilla del presidente Caamaño, comandada pol xeneral Reinaldo Flores. Pa nun rindise, llancó la nave y amburar. Escapó a Panamá travesando Colombia nuna odisea llarada de dificultaes de la que salió nimbado cola aureola d'héroe míticu siempres derrotáu pero enxamás definitivamente vencíu. "Xeneral de les Derrotes" llamar ente despreciatibles y ablucaos los sos grandes enemigos conservadores. Lluchó contra los presidentes García Moreno, Borrero, Veintemilla y Caamaño, polo que la tradición conocer como'l "Viejo Lluchador" o "el Xeneral de les Derrotes". Eloy Alfaro pasó por munches y series dificultaes nes diverses campañes qu'entamó, tendientes a combatir la tiranía, nestos combates gastó la so fortuna adquirida en Panamá cola ayuda de la so esposa d'esa nacionalidá, Ana Paredes Arosemena. D'esi matrimoniu nacieron nueve fíos: Bolívar, Esmeraldas, Colombia, Colón, Bolívar (2), Ana María, América, Olmedo y Colón Eloy. Rafael nació fora del matrimoniu.

 

Dende bien nuevu participó en xestes rebalbes como nel Coloráu; cuasi pierde la vida nel combate naval del Alajuela, cuando intentó desembarcar n'Ecuador con una tropa revolucionaria y foi ganáu pol Gobiernu conservador. Al fundise'l so barcu, salvóse enferronáu a un barril. Participó nos combates de Montecristi, Galta, San Mateo, Esmeraldas, Guayaquil, Jaramijó, Cuenca y Chasqui.

Mientres los sos exilios, percorrió Centroamérica, siendo'l Congresu de Nicaragua el que-y otorgó'l grau de Xeneral de División nesi país. Según declaró'l Gobiernu del presidente Rafael Correa en 2012, Alfaro nunca aportó a xeneral nel Exércitu ecuatorianu, polo que Correa lo xubió post mortem al grau de Xeneral d'Exércitu, máxima xerarquía del Exércitu ecuatorianu na actualidá, pero que nun esistía na so dómina, nuna ceremonia especial el 5 de xunu de 2012.

Historiadores militares como l'ex alcalde de Quito y héroe de la Batalla del Cenepa, xeneral (r) Paco Moncayo, esclariaron qu'Eloy Alfaro foi llegalmente Xeneral de División del Exércitu del Ecuador dende'l 24 d'agostu de 1895.[5] y que nun foi "Xeneral d'Exércitu" por non esistir esi rangu na so dómina. Alfaro foi xubíu pol Conseyu de Ministros cuando yá ostentaba la xefatura suprema de la República, según reza'l decretu respeutivu, que menta los sos trunfos nos combates de la guerra civil d'esi añu, como Gatazo.

Moncayó precisó que según documentos del Ministeriu de Guerra y Marina del Ecuador de 1900, que publicó nesi añu'l Escalafón Militar de los xenerales ecuatorianos, coles sos respeutives antigüedaes, Eloy Alfaro foi nomáu xeneral de Brigada'l 2 de febreru de 1883, mientres la guerra civil que derrocó al xeneral Ignacio de Veintimilla, quien exercía de "xefe supremu y capitán xeneral de los Exércitos de la República", esto ye, de dictador.[6]

Sofitó tamién a dellos lliberales, como l'escritor Juan Montalvo, a quien-y ufiertó ayuda económica. Una vegada nel poder, glorificó la memoria de Montalvo como maestru del pueblu ecuatorianu.

Alministración editar

Primer Gobiernu: Dende'l 17 de xineru de 1897 al 31 d'agostu de 1901 editar

Realizó munches obres sociales, educatives y económiques. Estableció'l llaicismu. Abolió la pena de muerte. Llibertá d'enseñanza relixosa de conciencia. Brindó la superación de la muyer. Realizó la vía ferrial. Estableció'l Rexistru Civil. Eloy Alfaro exerció la xefatura suprema hasta'l 17 de xineru de 1897. N'anguaño y mediu, la revolución acaballó sobre un potru de tormentos nacíos del espíritu conciliador y de la prudencia reformista de Alfaro, de les esixencies de cambeos drásticos pidíos pola impaciencia de los radicales, de la subversión de los conservadores, de la violencia del cleru y de la represión y ambiciones de los mesmos alfaristas.

La primer midida foi exonerar a los indios del pagu de la contribución territorial y del trabayu subsidiario, y gobernar con tolos sectores del lliberalismu. La segunda, aselar a la Ilesia: escribió al papa Lleón XIII pa presentase y pidió-y que canonizara a la quiteña Mariana de Jesús Paredes y Flores. El Papa contestó-y con paternal bondá, pero la Ilesia llocal nun taba dispuesta a la paz. "Refugue'l Señor a los espíritus infernales (del lliberalismu)" [ensin referencies], arengaba'l fuxíu obispu de Manabí, que dirixó una invasión dende Colombia, mientres el desterráu obispu de Loja facer dende'l Perú. Los conservadores sulevar nel norte, nel centru y nel sur de la Sierra. Los predicadores afalaben a la guerra santa. Hubo abusos y falcatrúes: el coronel Manuel Antonio Franco, l'home duru de Alfaro, espulsó a los capuchinos de Ibarra. Les tropes lliberales asaltaron el Palaciu Arzobispal de Quito, quemaron la biblioteca y l'archivu, injuriaron al arzobispu González y Calisto, paladín de la cruzada antiliberal, y fixeron la parodia de fusilalo si nun glayaba "!Viva Alfaro!"[ensin referencies].

L'arzobispu respondió dulcemente que "¡Viva hasta que muerra!"[ensin referencies]. Escorrer a los hermanos de la Salle, a los padres salesianos y redentoristas y prindóse a dellos sacerdotes y relixosos, sobremanera, a los dominicos. Y espulsó de la misión del Napo a los xesuites, "destruyendo con un namái mandatu sacrificios, beneficiu y costos sosteníos mientres munches décades, atayando asina... la defensa del territoriu oriental" [ensin referencies], como señala l'historiador Luis Robalino Dávila. El coronel Antonio Vega Muñoz al mandu de fuercies conservadores tomó Cuenca'l 5 de xunetu. Cuenca taba psicolóxica y militarmente preparada p'aguantar. Peles nueches, indios, sirvientes, patrones y sacerdotes salíen en procesión d'antorches cantando la lletanía: "Del indiu Alfaro, llíbranos, Señor"[ensin referencies]. El mesmu Alfáro tuvo que tomar la ciudá al mandu d'un poderosu exércitu. La campaña duró dos meses. Engarróse cai per cai y casa per casa. Cuenca defender hasta con agua y aceite ferviendo. El 23 d'agostu, la ciudá rindióse. Hubo 1.250 muertos[ensin referencies].

En Quito, la represión a los conservadores foi perdura: la Universidá y los sos profesores fueron ultraxaos y los periódicos, clausuraos. Nel campusantu de San Diego, el periodista Víctor Lleón Vivar daba l'adiós a los restos mortales de Pablo Herrera, académicu de la Llingua y prominente políticu conservador. Cuando abandonaba'l campusantu, foi cazáu ente les tumbes por soldaos alfaristas y acribilláu a balazos. Magar esta guerra relixoso y rexonalista, el Gobiernu gobernó: enrió Guayaquil, construyó'l mercáu de Quito, reformó los aranceles, suspendió'l pagu de la delda esterna, sofitó la independencia de Cuba ante la reina d'España, María Cristina, convocó un Congresu Internacional Americanu en Méxicu pa fomentar la unión llatinoamericana, que nun tuvo ésitu, y llamó a eleiciones p'Asamblea Constituyente. Cuasi tolos escoyíos fueron lliberales y gobiernistas.

L'Asamblea axuntar en Guayaquil el 9 d'ochobre de 1896. Cuatro díes antes, un terciu de Guayaquil fuera campera de les llapaes. Les perdes llegaron a 18 millones de sucres. L'Asamblea treslladada a Quito pola quema escoyó a Alfaro presidente constitucional por 51 votos, más 12 votos en blancu, y promulgó la oncena Constitución el 14 de xineru de 1897. Ésta consagró la llibertá de cultos, abolió la pena de muerte, estableció la igualdá de los ciudadanos ante la Llei y quitó el privilexu de fueru pa los delitos comunes.

Cuatro cuidaos principales ocuparon l'atención de Alfaro nesti periodu: les rellaciones cola Ilesia, el ferrocarril, la obra pública, la paz interna y esterna. La llibertá de cultos violaba'l concordatu cola Santa Sede. Alfaro intentó renegocialo de cuenta que Roma aceptara la separación ente la Ilesia y l'Estáu. La Santa Sede amosóse más flexible que la Ilesia llocal, pero nun se llegó a un alcuerdu. El Congresu Estraordinariu de 1899 resucitó'l Patronatu colonial, que sometía la Ilesia al Estáu. Facer pa torgar que'l cleru participara na política partidista y pa "inducilo a vivir la nuesa vida republicana, ... por aciu l'exerciciu sublime, pero esclusivu, del so ministeriu"[ensin referencies], como dixo Alfaro.

Los obispos y los conservadores obedecieron a medies. En 1900, establecióse'l Rexistru Civil colo que s'arrampuñó a la Ilesia un preséu d'información y control ciudadanu. Los campusantos pasaron a ser alministraos pol Estáu. Entós el delegáu apostólicu de la Santa Sede p'América del Sur, monseñor Pietro Gasparri, axustó col canciller José Peralta, cabeza ideolóxica del radicalismu. Conferenciaron en Santa Elena, Guayas, y roblaron protocolos de reconciliación, que, a la de ser executaos pol nunciu apostólicu Bavona, fueron desconocíos por Peralta. El secretariu d'Estáu de la Santa Sede protestó. Y quedó peracabada la rotura cola Ilesia. En 1897, Alfaro celebró un contratu col empresariu estauxunidense Archer Harman, de confesión protestante, pa la terminación del ferrocarril Guayaquil-Quito. Dende Durán había construyíos 70 quilómetros de llinia estrecha.

 

Tol mundu opúnxose-y: los comerciantes y banqueros porque contratara con una compañía estranxera, y había que renegociar la delda esterna y gravar con impuestos el comerciu esterior. Los llatifundistes de la Sierra, pola delda esterna y los trestornos que'l ferrocarril acarretaría al mercáu internu; la Ilesia, porque'l contratista nun yera católicu y porque col ferrocarril llegaría la disolución de los costumes. Alfaro caltúvose firme: "Don Mieu nunca foi bon conseyeru. El decoro nacional nun consentir un pasu tras"[ensin referencies], telegrafió a Luis Felipe Carbo, el so ministru en Washington. La obra pública foi intelixente: sancionó la Llei d'Instrucción de 1897, qu'acutaba al Estáu'l control de tol ciclu d'enseñanza, incluyida la universitaria; la educación tenía de ser llaica y gratuita, y la primaria obligatoria; inauguró los primeros colexos normales pa preparar maestros de primaria, fundó'l Colexu Nacional Mejía, apurrió la recaldación d'impuestos na Mariña a una compañía privada, la Sociedá de Creitu Públicu; adoptó'l patrón oro como base del sistema cambiario y norma referencial pal comerciu esterior; reorganizó les Fuercies Armaes, abrió l'alministración pública a la clase media, y les oficines del Estáu a la muyer trabayadora.

En 1900, Ecuador allegó con ésitu a la Esposición Mundial de París; treslladáronse solemnemente a la catedral metropolitana los restos mortales del Mariscal Antonio José de Sucre, afayaos nel sosuelu del Carmen Baxu de Quito. La paz interna foi alteriada por socesivos llevantamientos de los conservadores. Primero en Riobamba, en 1897, lo que dio pie a escesos nel colexu San Felipe: El padre Emilio Moscoso, superior del colexu, foi asesináu poles tropes alfaristas, que profanaron les hosties consagraes. Al añu siguiente, llevantar en Cuenca'l coronel Antonio Muñoz y foi ganáu pol coronel Ullauri, lliberal. En 1898, la llucha foi en Taya y Guangoloma, Cotopaxi. Tulliéronse les oreyes de los pri-sioneros reincidentes, vencíos en Taya. En 1899, foi ganáu en Sanacajas, Chimborazo, el xeneral conservador José María Sarasti. Los desterraos al Perú atacaron Loja. Les mutues intromisiones de lliberales ecuatorianos sofitaos por Alfaro en Colombia y de conservadores colombianos n'Ecuador causaron tres batalles ente 1898 y 1900, qu'anque alcontraes y ensin consecuencies internacionales, fueron sangrientes. Na de Tulcán, el 22 de mayu de 1900, morrieron 800 combatientes, na so mayoría colombianos. Destacó nesti conflictu la doctrina del obispu de Ibarra, Federico González Suárez, que s'opunxo a los invasores conservadores de la llamada "Restauración Católica", aduciendo que nun yera moral sacri-ficar los intereses del Ecuador por querer salvar los de la Relixón.

Mientres esti primer periodu de l'alministración de Alfaro roblóse'l "Contratu Harman", en virtú del cual quedaba asegurada la continuación rápida de los trabayos del ferrocarril Guayaquil a Quito, llegando hasta Mariña. Nesti periodu Eloy Alfaro tamién dio enforma impulsu a la educación. El 19 de mayu de 1896 la so mano derecha, el Coronel Luciano Coral Morillo, inaugura'l Colexu Bolívar de Tulcán siendo'l primer colexu llaicu del país, el 1 de xunu de 1897 l'Institutu Nacional "Mejía", el 14 de febreru de 1901 el Colexu Normal Juan Montalvo y el Colexu Normal Manuela Cañizares, el 11 d'agostu de 1901 el Colexu Vicente Rocafuerte de Guayaquil.

Segunda Alministración: 16 de xineru de 1906 a 11 d'agostu de 1911 editar

El golpe militar d'Eloy Alfaro contra'l presidente Lizardo García influyó por que los dos primeros años de la segunda presidencia del Viejo Lluchador fueren alteriaos pola oposición de los lliberales placistas y de los conservadores. Lo más notable d'esti segundu periodu foi l'afitamientu del llaicismu, la llegada del ferrocarril a Quito y la xunión nacional en redol al conflictu bélicu col Perú. El 9 d'avientu de 1906, el xeneral conservador Antonio Vega Muñoz llevantó a Cuenca contra Alfaro. Vega esperaba refuerzos conservadores d'otres provincies de la Sierra. Foi ganáu pol xeneral lliberal Ulpiano Páez en Ayancay, ente Azuay y Cañar. Vega morrió d'un balazu cuando entraba a cuerpu en Cuenca como prisioneru de les tropes alfaristas. Los gobiernistas dieron la versión de que Vega se suicidó; pero lo más probable ye que foi asesináu.

Esti fechu aumentó la impopularidá de Alfaro. Vega yera un ciudadanu distinguío y respetao n'Ecuador. La impopularidá creció cuando nel mesmu mes d'avientu'l batallón Vargas Torres escaló la ciudá de Loja cola connivencia de les autoridaes alfaristas locales, y cuando la falcatrúa quedó impune. Munchos lliberales radicales pasar a la oposición. Había descontentu contra los abusos del Exércitu, que'l so lideralgu diba esmucir de les manes de Alfaro, quien, débil y achacosu, dexaba que'l Poder partir ente los favoritos y les sos families. Consultáu'l nuevu arzobispu de Quito, Federico González Suárez, sobre qué faer contra estos y otros abusos, aconseyó votar por persones capaces y patriotes.

En 1907 constituyóse un Club Políticu Universitariu en Quito pa lluchar pola llibertá de sufraxu nes eleiciones del próximu Congresu, nes que prevíen el fraude eleutoral, polo que'l pueblu llevantar pa sofitar a los universitarios y el 25 d'abril diose un choque sangrientu con dellos muertos y mancaos ente los estudiantes.[7] Esti fechu provocó que Alfaro perdiera'l sofitu d'un ampliu sector de los intelectuales.

Un pocu más tarde, el 19 de xunetu del mesmu añu, cuayóse un intentu d'asesinatu contra Eloy Alfaro na gobernación de Guayaquil, escena na que morrieron ocho de los oficiales que lu defendieron, y fusilóse a ocho de los 16 complotados que fueren amenorgaos a prisión tres les investigaciones.

Pero la Revolución Lliberal consiguió afitase anque namái institucionalmente. La Constitución promulgada'l 23 d'avientu de 1906, la docena dende la fundación de la República, llamada "atea" polos conservadores, consagró'l llaicismu nel Estáu, la educación y la familia y defendió la llibertá de conciencia asitiando les demás relixones al par de la Católica. Perfeccionó la independencia de los trés poderes del Estáu y amplió les garantíes ciudadanes. Esta Carta Política convertir nel referente mayor del derechu constitucional ecuatorianu. La Convención que la promulgó escoyó presidente a Eloy Alfaro por 41 votos contra los 16 que llogró'l de Guayaquil Carlos Alberto Aguirre.

Trés convencionales votaron en blancu. El 6 de payares de 1908 promulgóse la Llei de Beneficencia, más conocida como "De manes muertes". El so primer artículu dicía: "Decláranse del Estáu tolos bienes raigaños de les comunidaes relixoses establecíes na República". Y el segundu: "Adjudícanse les rentes de los bienes determinaos nel artículu primeru a la beneficencia pública". La metá de les rentes producíes por esos bienes foi pa la sustentación de los relixosos y relixoses desaposiaos d'ellos, y la otra metá pa hospitales y obres sociales. En 1910 promulgóse una llei qu'autorizó la venta de los terrenes axacentes a les ilesies y conventos al envís de finen-ciar la defensa nacional. La Revolución, sicasí, nun avanzó nel terrén de los cambeos estructurales de la tenencia de la tierra y de la distribución del ingresu a favor de les clases populares y llabradores. La Revolución fuera capada pola burguesía lliberal. Una fraición d'esta burguesía, la comercial y bancaria, oponer al fomentu de la industria nacional, unu de los proyeutos favoritos de Alfaro, quien había promul-gado en 1906 la primer Llei de Proteición Industrial y en 1908, la Llei de Marques y Fábriques. El sector bancariu tuvo una rápida espansión: fundar en Quito los bancos del Pichincha (1906), de Creitu (1907), y de Préstamos (1909), y en Gua-yaquil la Caxa de Préstamos y Depósitos La Filantrópica (1908). Alfaro perdió'l sofitu de les bases populares cuando estes empezaben a entamase: fundar en 1906 el Partíu Lliberal Obreru y en 1909 axuntar en Quito'l primer Congresu Obreru.

La llegada del ferrocarril transandino a Quito'l 25 de xunu de 1908 foi'l triunfal Domingu de Ramos pal acosáu presidente. L'arzobispu de Quito ordenó echar a vuelu les campanes. Hubo fiestes populares y oficiales. La gayola foi intensu. "Día", dixo Alfaro, "el más gloriosu de la mio vida porque ye la realización de los más grandes ideales del país y que fueron y son los míos mesmos". Quedaba una delda bien grande y l'ilusión de qu'esti ferrocarril tresformaría a Ecuador. Namái foi asina a medies. La oposición, con razones, oponer al contratu Charnacé pa construyir un ferrocarril ente Ambato y el Curaray en cuenta de una gran ex-tensión de l'Amazonia. Y tamién s'opunxo con pasión a los ferrocarriles Quito-Ibarra, Ibarra-Esmeraldas, Guayaquil-Cobertor-Badea de Caráquez y Guayaquil-Machala. Alfaro repunxo la so popularidá non solo col ferrocarril Guayaquil- Quito sinón pol so decidíu lideralgu na guerra estremera col Perú en 1910.

El laude arbitral del Rei d'España taba próximu a pronunciase, y súpose que diba ser desfavorable a Ecuador. "El Perú mercara con oru, esparnáu pródigamente, a tolos españoles que teníen que tomar parte nel proyeutu del laude", opinaba González Suárez nuna carta privada. Y anque el laude fuera favorable a Ecuador, Perú declarara per boca de los sos representantes en Madrid y del so propiu presidente que "si peruanos ocupaben (yá) tol Oriente, estes tierres son y van ser peruanes contra toles declaraciones del mundu". Los ánimos populares encendiéronse. El 3 d'abril de 1910 fueron atacaos en Guayaquil el Consuláu de Perú, dellos establecimientos comerciales y un barcu mercante d'esi país. Hubo falcatrúes paecíes en Quito. Ecuador dio prestos, pero'l Perú respondió con un ultimátum incumplible pal honor nacional. Alfaro encargó la presidencia y púnxose al mandu de un Exércitu de 25 mil soldaos y una reserva de 20 mil voluntarios. Tol Ecuador sofitar al traviés de Xuntes Patriótiques Nacionales. Nun se llegó a combatir porque mediaron Arxentina, Brasil y Estaos Xuníos. Ecuador abríase amodo al progresu: el teléfonu presidencial yera'l númberu 3, Guayaquil estrenó tranvíes llétricos y Quito, una planta llétrica en Guápulo. Creóse la Cruz Roja y establecióse la Sanidá Pública. En 1909 celebróse'l centenariu del Primer Berru cola inauguración del monumentu a los Héroes de la Independencia na plaza mayor de Quito y con una Esposición Internacional. En 1906 fundóse'l diariu "El Comercio". La oposición conservadora beneficiar del lloru de la efixe de la Doliosa na capiya del internáu del Colexu San Gabriel de los xesuites en Quito'l 20 d'abril de 1906.

Na segunda alministración del Xeneral Alfaro, realizáronse les siguientes obres: el 25 de xunu de 1908 inauguróse'l ferrocarril del Sur que xunía Quito con Guayaquil; diose 1'700.000 sucres pa la construcción del sistema d'agua potable de Quito, dotó a Guayaquil de canalización pa este mesmu serviciu básicu, construyóse, pol centenariu del primer berru de la Independencia, un monumentu conmemorativo na Plaza Grande de Quito, y realizóse una Esposición Universal. Pa sede d'esa esposición construyó'l Palaciu de la Esposición, actual sede del Ministeriu de Defensa del Ecuador. Fixo llevantar planos de la nuesa frontera y apurrió fayadizos edificios a diverses instituciones militares. En 1910, ante una posible guerra col Perú pol centenariu conflictu territorial, treslladóse a la frontera sur pa entamar la defensa de la República, y adquirió armamentu modernu. En 1906 promulgóse la Constitución lliberal, que consagró l'Estáu llaicu, poniendo fin a la inxerencia de la Ilesia Católica na política. Un datu interesante ye que dende'l gobiernu d'Eloy Alfaro dióse-y oportunidá a les muyeres d'estudiar y ser parte de la sociedá.

Afayu de los restos mortales del Xeneral Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre los mesmos que fueron llevaos a la catedral metropolitana onde los guarda, caltener y venerar bien respetuosamente. Reorganizó'l desapaecíu conservatoriu de música Sumió privilexos militares y eclesiásticos. Fixo llevantar un monumentu al insigne escritor y amigu Don Juan Montalvo na so ciudá natal. En 1901, establezse locales pal funcionamientu de los Colexos Normales Juan Montalvo y Manuela Cañizares, L'edificiu del Colexu Vicente Rocafuerte de Guayaquil. Construyó'l ferrocarril del sur, diose 1'700.000 sucres pa l'Agua Potable de Quito, dotó a Guayaquil de canalización, inaugurar na Recoleta'l local que güei ocupa'l Ministeriu de Defensa, aprovió al Ecuador d'un armamentu modernu.

Ministros d'Estáu editar

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Guerra y Marina Xeneral Francisco Hipólito Moncayo
Coronel Wilfrido Venegas
Ministeriu d'Instrucción Pública |Julio Román
Francisco J. Martínez Aguirre
Ministeriu del Interior Manuel Montalvo
José M. Carbo
Amalio Puga
A. Reyes V.
Octavio Díaz
Ministeriu de Hacienda Camilo Echanique
Jorge Marcos
A. Reyes V.
Luis A. Dillon
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Miguel Valverde
Manuel Montalvo
Pacíficu Villagómez
Luis F. Carbo
Alfredo Monge
César Borja
Francisco Xavier Aguirre Jado
José Peralta
Juan Francisco Freile Zaldumbide

Fonte:[8][9]

Cronoloxía del alfarismo editar

Insurrección de lliberales

Añu Eventu
1878 Mar. 31.- La segunda Asamblea Constituyente en Ambato escueye Presidente a Veintimilla.

Abr. 6.- Expedir en Ambato la IX Constitución, que suprime la pena de muerte pa los delitos políticu y común, y seculariza la enseñanza.

Abr. 21.- Ignacio de Veintemilla Villacís asume'l poder como Presidente de la República. Nun hubo Vicepresidente. (a)

1880 Decretu Llexislativu que ratifica'l nuevu concordatu cola Santa Sede.

Och. 20.- Eloy Alfaro llega a Esmeraldas y, sofitáu pol Crnel. César Guedes, Xefe Militar d'Esmeraldas, proclámase Xefe Supremu. La espedición fracasa.

Och. 30.- Revolucionarios lliberales ataquen Tulcán y proclamen Xefe Supremu a Juan Montalvo. L'episodiu solo dura un día. El Gobiernu del Ecuador robla un Tratáu de Paz y Amistá con España.

1882 Mar. 14.- Nueva versión del Concordatu ye adoptada.

Mar. 25.- Veintemilla declárase Xefe Supremu antes d'eleiciones. Quito y Guayaquil proclamen a Ignacio de Veintemilla Xefe Supremu'l 26 de marzu y el 2 d'abril, respeutivamente.

Xun.- Empecipia la llucha armada por lliberales y conservadores contra la dictadura de Veintemilla.

1883 Xin. 14.- Un Pentavirato (Xeneral Agustín Guerrero Lizarzaburu, Luis Cordero Crespo, Rafael Pérez Pareja, Pablo Herrera González y Pedro Ignacio Lizarzaburu) ye formáu en Quito.

Feb. 2.- Eloy Alfaro ye xubíu al grau de xeneral de Brigada del Exércitu del Ecuador.

Xun. 5.- Eloy Alfaro ye declaráu Xefe Supremu de Manabí y Esmeraldas.

Xnt. 9.- Veintemilla fuga nun navío a Lima cuando Alfaro y José Ma. Sarasti citar en Guayaquil.

Xnt. 10.- Pedro Carbo ye declaráu Xefe Supremu de Guayaquil.

Xnt.- Hai tres gobiernos nel país: Alfaro en Manabí y Esmeraldas, Pedro Carbo en Guayaquil, y el Pentavirato en Quito.

Och. 15.- José María Plácido Caamaño ye nomáu por una Asamblea Constituyente y asume el poder como Presidente Interín.

Expédese un Decretu Llexislativu qu'autoriza axustar cola Santa Sede la sustitución del "diezmu" por otru impuestu. En Quito empecípiase la construcción de la carretera del norte.

1884 Feb. 10.- José María Plácido Caamaño y Gómez Cornejo asume'l poder como Presidente de la República; Agustín Guerrero Lizarzaburu ye'l so Vicepresidente.

Feb. 13.- Expedir en Quito la X Constitución, que deroga la pena de muerte.

1885 Xin. 1.- El lliberal Nicolás Infante Díaz ye fusiláu en Palenque. Grupos armaos de alfaristas ("montoneras") crean inestabilidá na Mariña. Revolucionarios nel sur son fusilaos. Empecípiase'l camín Quito-Archidona.
1887 Mar. 20.- El Crnel. Luis Vargas Torres ye fusiláu en Cuenca.

Ago. 1.- Conveniu Espinoza-Bonifaz col Perú por que'l Rei d'España arbitre la cuestión estremera.

1888 Ago. 17.- Antonio Flores Jijón (fíu del Xeneral Juan José Flores) asume'l poder como Presidente de la República; Pedro José Cevallos Salvador ye'l Vicepresidente.

Restablezse'l Ministeriu d'Instrucción Pública. En Guayaquil fúndase la Xunta de Beneficencia.

1889 Xun. 5.- Sustitúyese'l "diezmu" a la ilesia católica por un impuestu sobre la propiedá y l'esportación de cacáu.
1892 Xnt. 1.- Luis Cordero Crespo asume'l poder como Presidente de la República. Pablo Herrera González ye'l so Vicepresidente.
1894 Xin.- Vicente Lucio Salazar asume la Vicepresidencia.
1895 Abr. 9.- Tropes del gobiernu combaten a tropes lliberales y conservadores que tomen Guaranda.

Abr. 10.- Tropes del gobiernu combaten contra tropes conservadores en Quito.

Abr. 16-17.- Luis Cordero Crespo arrenuncia y Vicente Lucio Salazar exerz el Poder Executivo.

May 5.- El pueblu de Chone, na provincia de Manabí, reconocer por primer vegada como xefe d'Estáu tres consolidase les victories de les revueltes montoneras nel norte y el centru de Manabí, promoviéndose proclamar Lliberal de Chone por aciu un comunicáu públicu.

Carlos Concha Torres y otros lliberales tomen la ciudá d'Esmeraldas.

May 9.- Tropes lliberales sol Crnl. Manuel Serrano Renda trunfen n'El Oro.

Xun. 4.- Guayaquil noma a Ignacio Carbayos como Xefe Civil y Militar.

Xun. 5.- Una Asamblea Popular en Guayaquil proclama a José Eloy Alfaro como Xefe Supremu de la República.

Xun. 19.- Eloy Alfaro llega a Guayaquil, de Panamá, y toma el Poder.

Xnt. 22.- Fuercies lliberales trunfen contra tropes del gobiernu en Guangopud (Chimborazo).

Tropes del gobiernu trunfen contra fuercies lliberales en Loja y San Miguel de Chimbo, 29 de xunetu y 6 d'agostu, respeutivamente.

Ago. 9.- Los exércitos lliberales trunfen en Palenque y Quevedo (Los Ríos).

Ago. 15.- L'exércitu lliberal derrota a les tropes del Xeneral José Ma. Sarasti en Gatazo (Chimborazo); y tamién trunfen nel Girón (Azuay).

Ago. 24.- Eloy Alfaro ye xubíu al grau de xeneral de División del Exércitu del Ecuador, el máximu rangu nesa dómina, pol trunfu nel combate de Gatazo.

1896

May 19.- Crea'l Colexu Nacional Bolívar de Tulcán, primer colexu llaicu del Ecuador.

May 29.- Conservadores ecuatorianos exilados en Colombia y aliaos colombianos enfrentar a tropes del gobiernu en Cabres (Carchi).

Xnt. 5.- Tropes conservadores sol coronel Antonio Vega Muñoz tomen Cuenca.

Ago. 20.- L'exércitu lliberal sol Xeneral Ulpiano Páez gana a tropes de Vega en Lircay, Lenta y Girón.

Ago. 22.- L'exércitu lliberal trunfa en Cuenca dempués de feroz resistencia riquiendo combates de casa per casa; muerren 1.250 combatientes.

Och. 9.- La I Asamblea Constituyente Lliberal (la XII Nacional) axuntar en Guayaquil y noma a José Eloy Alfaro Delgado como Presidente Interín.

1897 Xin. 14.- Expedir en Quito la XI Constitución (I Constitución alfarista), qu'establez la llibertá de cultos, deroga la pena de muerte ya impon la igualdá de los ciudadanos ante la Llei.

Xin. 17.- José Eloy Alfaro Delgado asume'l poder como Presidente de la República; Manuel Benignu Cueva ye'l Vicepresidente. Expédese la Llei que garantiza la llibertá de pensamientu.

May 29.- Expédese la Llei d'Instrucción Pública que pon el ciclu d'enseñanza (incluyida la universitaria) sol control del Estáu y que seya obligatoria na primaria, gratuita y llaica.

Xunu 1.- Crea'l Institutu Nacional Mejía con educación llaica.

Xun. 17.- Róblase'l contratu de construcción del ferrocarril Guayaquil-Quito.

1898

Les rentes eclesiástiques son amenorgaes; suprímense los impuestos que reemplazaron al diezmu.

1900

Och. 31.- El Congresu aprueba la Bandera y l'Escudu del Ecuador.

Créase'l Rexistru Civil, colo que se-y quitar a la Ilesia los medios d'información y control sobre los ciudadanos. El rexistru de nacencies y l'alministración de los campusantos pasó a manes del Estáu.

1901 Sep. 1.- Leonidas Plaza Gutiérrez asume'l poder como Presidente de la República; Alfredo Baquerizo Moreno ye'l Vicepresidente.
1902

Xnt. 7.- Llega la primer llocomotora del ferrocarril a Alausí.

Och. 3.- Expédese la Llei de Matrimoniu Civil. Expédese la llei que dexa los divorcios.

1904

Och. 12.- Expédese la Llei de Cultos qu'establez les rellaciones ente la Ilesia y l'Estáu.

1905

Xnt. 24.- El ferrocarril llega a Riobamba.

Sep. 1.- Lizardo García Sorroza asume'l poder como Presidente de la República; Alfredo Baquerizo Moreno ye'l Vicepresidente.

Avi. 31.- Eloy Alfaro dirixe un Golpe d'Estáu contra'l gobiernu de Lizardo García.

1906

Xin. 16.- Eloy Alfaro toma'l poder como Xefe Supremu dempués que les sos tropes ganen a tropes gobiernistas en Chasqui (Cotopaxi).

Xin. 19.- Guayaquil reconoz a Eloy Alfaro como Xefe Supremu.

Och. 9.- Eloy Alfaro ye escoyíu Presidente Interín por una Asamblea Constituyente.

Avi. 22.- Expedir en Quito la XII Constitución, llamada "atea" polos conservadores, pos establez la separación de la Ilesia y l'Estáu. L'Estáu ye supremu. El cargu de Vicepresidente ye suprimíu.

Llega'l ferrocarril a Ambato.

1907

Xin. 1.- Eloy Alfaro ye nomáu Presidente de la República pola Asamblea Constituyente.

1908

Xun. 25.- Inauguración del ferrocarril ente Guayaquil y Quito.

Pay. 6.- Expédese la "Llei de les manes muertes", so la cual se confiscan los bienes inmuebles del cleru pal beneficiu de l'asistencia pública.

1910

Abr. 24.- Alfaro asume la Xefatura del Exércitu pa fortificar el golfu de Guayaquil en casu d'una invasión peruana. La intervención diplomática d'Estaos Xuníos, Arxentina, y Brasil evita la guerra.

1911

Jul 30.- La Xunta Patriótica, integrada por Luis Felipe Borja Pérez (padre) (presidente), Federico González Suárez (vicepresidente), Manuel A. Larrea, José Julián Andrade, Carlos Casares, Carlos Freile Z., Joaquín Gómez de la Torre, Carlos Pérez Quiñones, Quintilianu Sánchez, Pacíficu Villagómez, Luis Felipe Borja Pérez (fíu) y Celiano Monge, pide que'l gobiernu de Alfaro reconoza la eleición d'Emilio Estrada como Presidente.

Ago. 11.- Alfaro arrenunciu por revuelta popular; el Presidente del Congresu, Carlos Freile Zaldumbide ye encargáu del Poder.

Sep. 1.- Emilio Estrada Carmona asume'l poder como Presidente Constitucional; nun hubo Vicepresidente.

Avi. 21.- Estrada fina d'ataque cardiacu.

Avi. 22.- Carlos Freile Zaldumbide ye otra vegada encargáu del Poder.

1912

Xin. 12.- Eloy Alfaro desembarca en Guayaquil.

Xin. 28.- Por orde de Freile, los Alfaro, Páez, Serrano y el periodista Luciano Coral son puestos nel Penal García Moreno en Quito. El gobiernu nun protexe a los prisioneros alfaristas d'una "canaya entamada" qu'invade'l Penal García Moreno, asesina a los deteníos, abasnar peles cais de Quito y quema los cadabres n'El Ejido.

Legáu editar

Unu de los principales apurras d'Eloy Alfaro foi la creación de colexos públicos llaicos, esaniciáu'l monopoliu d'a la Ilesia católica na educación. Estes midíes fueron inspiraes por llibrepensadores como Juan Montalvo y José Peralta, quien impulsaron la secularización de la sociedá ecuatoriana. La creación de colexos públicos y de colexos privaos pa la formación de profesores llaicos, foi una de les principales xeres d'Eloy Alfaro. Una de les midíes de la Revolución lliberal que se caltuvo mientres décades foi la obligación de los estudiantes de los colexos católicos de rindir los sos exámenes y validar les sos conocencies ante los maestros llaicos del Estáu. El primer colexu llaicu del país que foi fundáu en 1896 por Eloy Alfaro foi'l colexu Bolívar de la ciudá de Tulcán, siguiéndo-y colexos como Juan Montalvo, Mejía y Manuela Cañizares de Quitu. El xeneral foi miembru de les logias masóniques, al igual que los próceres de la Independencia, y los sos esfuercios pa dixebrar la Ilesia del Estáu fueron consagraos n'aspeutos como la creación del Rexistru Civil. Esta midida dexó que les persones tuvieren derechu a la identidá ensin necesidá de constar nos rexistros de bautismu de la Ilesia Católica. Alfaro promovió la llibertá de cultos, dexando l'ingresu al país de misiones protestantes, cuantimás, d'Estaos Xuníos. D'esta forma, Alfaro punxo les bases de la secularización de la sociedá y la so apertura al mundu, que se desenvolvería llargamente a lo llargo del sieglu XX.

Derrota y asesinatu: La Foguera Bárbara editar

 

Dende mediaos de 1911, en Quitu y en tol país, foise afitando y estendiendo, un clima anti-alfarista que remató'l 11 d'agostu con un golpe d'estáu militar, qu'obligó a Eloy Alfaro a dimitir de la presidencia, a abellugase na Llegación de Chile y darréu exiliase a Panamá. Según estima Cristóbal Gangotena, un testigu presencial de los fechos que dexó una crónica, la vida de Alfaro yá corrió peligru mientres el so derrocamientu, siendo salváu polos cónsules de Brasil y Chile. Esti postreru, d'apellíu Eastman, foi'l responsable d'un alcuerdu que dexó que Alfaro sala ilesu, pero comprometiéndose a salir del país a lo menos un añu. De magar, el Viejo lluchador, perdería tol sofitu nel Congresu, onde la "mayoría constitucionalista" llanzaba gafientos ataques contra él, llegándose a plantegar inclusive l'allugamientu d'una placa difamatoria contra'l Alfarismo nel Palaciu de Carondelet y a pidir la so estradición, pa xulgalo, mientres los homes del antiguu réxime yeren prindaos y sufríen les consecuencies de la roxura d'un populacho que enfurecido acoradó al Coronel Quiroga. Nesti clima, Víctor Emilio Estrada, asumió'l poder, pero los sos problemes del corazón llevar a la tumba dempués de tres meses. El Congresu onde los placistas y conservadores apoderaben, escoyeron al presidente del Congresu Carlos Freile Zaldumbide por que se encarge del Gobiernu, lo que foi refugáu polos alfaristas d'Esmeraldas qu'escoyeron a Flavio Alfaro como Xefe Supremu, al empar que'l xeneral Pedro J. Montero, fiel siguidor de Alfaro y Xefe Militar de Guayaquil, proclamóse pela so parte, como Xefe Supremu del Guayas. El xeneral Leonidas Plaza Gutiérrez en nome del Gobiernu, como xefe del Exércitu, dirixir a Guayaquil, pa combatir el llevantamientu de Montero, que recibiera'l sofitu de Flavio Alfaro y del propiu Eloy Alfaro, quien tornó de Panamá, ante'l pidíu de Montero p'actuar como mediador y pacificador. Alfaro tornó, pa sirvir de mediador ente los suyos y el Gobiernu y evitar mayores problemes pal radicalismu y entá la mesma desapaición del partíu.

Les fuercies lliberales fueron ganaes en socesives batalles en Huigra, Naranjito y Yaguachi, onde muerren cerca de 1.000 homes, nuna curtia guerra civil. Montero viose obligáu a llegar a un alcuerdu de capitulación nel que se ciscaben garantíes pa Alfaro y los sos compañeros. Ante la eminente derrota del lliberalismu, el Viejo lluchador robla la rindición, que foi mediada polos cónsules d'Estaos Xuníos y Gran Bretaña en Guayaquil. Contemplaba la rindición de les fuercies lliberales, amnistía a Montero y los partes del 28 d'avientu, y l'exiliu voluntariu de don Eloy, nun vapor asignáu pol Gobiernu. Nun habría represalies.

Pero la Capitulación nun foi respetada, argumentóse que Alfaro tampoco respetara'l so compromisu anterior de 1911, y el Xeneral Leonidas Plaza, Xefe de les fuercies gobiernistas, ordena la detención d'Eloy y Flavio Alfaro, Pedro J. Montero y Ulpiano Páez; amás, se aprehendió a persones que nada tuviero que ver colos fechos anteriores, sinón pol simple fechu de ser lliberales, como Medardo Alfaro, el periodista Luciano Coral, direutor del periódicu lliberal El Tiempu y Manuel Serrano Renda.

El Xeneral Montero foi xulgáu por traición en Guayaquil, so la sida de tar suxetu a la xurisdicción militar, onde a la fin de la sentencia que la conderga a 16 años de prisión, un soldáu disparó-y na frente y refundiar a la cai dende una ventana. Como nun anticipu macabru de lo que va venir, el pueblu abasnó'l cadabre peles cais de Guayaquil y quemar en forma bestial nuna plaza.

"El cadabre, entós, foi abandonáu nes cais, estazáu y por fin quemáu nuna plaza"[10]

El Presidente Freile ordena que los otros prisioneros sían llevaos a Quito. Plaza, apaez como contrariu a esta disposición, pero l'historiador Roberto Andrade acusar de manipoliar la decisión y entamáu l'asesinatu de los xefes del radicalismu, que finalmente asocedió na capital el 28 de xineru de 1912 nel Penal García Moreno. Como una ironía histórica, el xeneral Alfaro foi lleváu a Quito nel mesmu tren qu'él construyó.

Revesosa ye entá güei, la cuestión relativa a los responsables materiales ya intelectuales, del asesinatu de Alfaro y dellos de los sos tenientes.

La historia oficial atribúi tal vergüenza a la plebe. L'historiador Roberto Andrade, contemporaneu de Alfaro, acusa a Leonidas Plaza; otros investigadores lliberar. Naide niega que fuera un crime político y espantible, socatráu por móviles protervos, qu'entá güei enllenen a la República de plasmu.

 
1908: En primer fila, Archer Harman y Eloy Alfaro; segunda fila: Alfredo Monge, Crnel. Belisario Torres, Dr. César Borja Lavayen, Xeneral Francisco Hipólito Moncayo, William Fox y Amalio Puga.
"Aína desembarcó Plaza col so exércitu. La so primer decisión en Guayaquil, foi la violación de les Capitulaciones. En dalgunos de les sos telegrames manifestó sorpresa porque los Xenerales nun fugaren: ésta ye declaración de qu'él lo fixera, porque pa él nada importa un compromisu. Na meyor aición d'esti home déxase acolumbrar la estrofa d'una canalla. Mandó prender á los xenerales Eloy Alfaro y Ulpiano Páez, quien se topaben xuntos, esperando la designación del vapor en que teníen d'embarcase (...) Plaza tuviera bon cuidu d'incorporar nel populacho a soldaos amarutaos y escoyíos, por que mataren a los xenerales na cai, cuando los conducíen a prisión". Referir a Plaza: "Y a los so cómpliz Valverde telegrafiábalu a Manabí nes mesmes hores: "El fechu de cayer prisioneros tolos cabezaleros ta revelando qu'una xusticia cimera va á destruyir el mal d'una manera radical y pa siempres"[11]

Guardaben el Penal García Moreno'l Reximientu Non. 4, los batallones "Quito" y "82", y seiciones de policía. Envalorar nel añu de 1919, en 600 soldaos armaos a la guarnición que tenía de protexer la prisión y caltener l'orde, pero nun lu fixo.

Conducíos pol coronel Alloñando Sierra y los sos soldaos del batallón Marañón a cuerpu y a caballu, los prisioneros de guerra entraron en Quito. A pesar de que yera un secretu a voces que s'entamaba un linchamiento -dalgunos diarios hasta lo suxurieron nos sos editoriales, anque dau'l porcentaxe d'analfabetismu de la dómina ye bien pocu probable qu'influyeren direutamente a la masa- Sierra pasió al xeneral Alfaro nun automóvil blancu dende'l sector de Chillogallo, na entrada sur de Quito, al Penal, tomando les cais más allegaes, onde la xente pudo velo y faltalo. Según rellató Cristóbal Gón, l'auto diba conducíu por un francés llamáu Hubert, quien foi faltáu pola xente. Gangontena cree qu'hubo incidentes ente la guardia y la xente, al estremu d'haber un muertu y a lo menos un mancáu.[10] Los militares apurrieron a Alfaro na Penitenciaría, onde foi zarráu na Seición Y, xunto colos sos tenientes. Pero nun hubo tiempu nin siquier d'asegurar les celdes, cuando empezó l'ataque.

Yera pocu dempués del mediudía cuando una alteria, envalorada en cuatro mil persones (según los resultaos de les investigaciones del fiscal Pío Jaramillo Alvarado nel añu de 1919), arrodió'l Penal p'asaltalo. Los militares, según pudo establecer el fiscal, non solo que nun ufiertaron resistencia, sinón que llamaron a la xente pa da-y armes y elementos pal ataque. Solo la guardia interna del Penal aguantó, asegurando les puertes colo que teníen a mano, pero estes fueron rápido destruyíes. Tolos tiros disparaos fueron contra'l Penal, ensin que se fixera fueu dende l'interior. Según pudo establecer Gangotena nuna visita a los pocos díes, los asesinos forzaron a tiros una ventana y una puerta de madera, ente que nun pudieron romper la puerta principal. La puerta de madera fuera asegurada con unos adobes, ensin ésitu. Quien entraron abrieron depués la puerta principal y supieron rápido onde taben los presos, pos se dirixeron a la Serie Y ensin demorances.

El xeneral Alfaro, que tenía 70 años, díxo-y al direutor del Penal, Rubén Estrada, que s'afogaba y pidió un caxón pa sentase, pos na celda nun había mueble dalgunu. El direutor declaró que dispunxera que-y dean una siella.

Un grupu d'artesanos de Quito, armaos con fusiles, pistoles y garrotes, ingresaron con facilidá a les celdes onde se conduxera al ex-presidente y los sos tenientes. Les puertes de les celdes taben abiertes, pos, según declararon los emplegaos del presidiu, nun tuvieron tiempu d'asegurales con candaos, salvu nel casu de la celda de Flavio Alfaro.

Cuando'l xeneral vieyu sintió un ruiu, púsose de pies y averóse a la puerta, en degomán d'imponer silenciu. Un cocheru llamáu José Cevallos, al paecer un sicariu contratáu pol ministru de Gobiernu de Freile, Octavio Díaz, entró na celda a matalo. Según Gangotena, el xeneral llevaba consigo una botella de coñá, que llanzó contra él.

El testigu del asesinatu del xeneral, Adolfo Sandoval, declaró nel procesu:

“Enfusé per mediu d'aquel populacho hasta la puerta d'aquel establecimientu, que yá la atopé despedazada y que botaren una especie de muriu d'adobe, que fixeren p'abelluga-y. Xubiendo la escalera de la Serie 'Y' atopé nuna alviola a los Xenerales Eloy Alfaro y Ulpiano Páez, y cónstame que'l cocheru José Cevallos, dirixiéndose al Xeneral Alfaro díxo-y: 'ónde tán los millones que robasti vieyu sinvergüeza', dio-y de golpes con un palu que tenía na mano, botar al suelu, y nel intre col rifle que tenía, matar, y depués fixo lo mesmo col Xeneral Páez. Cuando muertu yá'l Xeneral Páez, el carpinteru Emilio Suárez, dio-y un barretazo na cara que-y fixo tortiella, sacaron los sos cadabres que los botaron d'esi altillo pa embaxo, y baxar. Nel intre volvió xubir Cevallos, glayando 'falta un bandíu', y dirixiéndose a l'alviola onde tuviera'l Xeneral Flavio Y. Alfaro, en que les sos puertes qu'habíen estáu aseguraes con candáu, rompió ésti a balazos, enfusó, fíxo-y un tiru, col que cayó muertu, en que les sos circunstancies entró un mozu con pistola en mano, cola que tamién-y fixo un tiru: nun conocí a esi mozu, pero tien de dar razón el sindicáu Cevallos. Vi tamién al zapateru Montenegro con cuchiellu y que glayaba tamién, qu'había que mata-yos a los Flavistas, y el cocheru de la señora Isabel Palacios, faía tiros nes alvioles de los presos, en compañía de munches persones a quien nun pudi conocer porque yeren numberoses y debíu tamién a la ofuscación qu'esistía; pos ye inesplicable lo que socedía, yá que los fechos que pasaben yeren tarrecibles”.[12]

Al paecer, Cevallos en cutiendo al ex-presidente disparó-y dos tiros, unu na cara y otru nel güeyu, quedando na celda un charcu de sangre y la botella rota.

Carmen Sandoval, una emplegada del Penal, rellató al fiscal haber vistu lo siguiente:

“Ví xubir pola escalera d'esi altillo a un mozu de lleva y dos mochachos, armaos con rifles, y dirixiéndose a les alvioles en que taben los Xenerales Eloy Alfaro y Ulpiano Páez, los victimaron, y sacando abasnáu'l cadabre del Xeneral Alfaro, meter poles barandes del pasamano de fierro d'aquella Serie y botar escontra baxo al empedrado. Vi que'l cadabre del Xeneral Páez, abasnar y dáben-y con piedres, ensin poder conocer a nenguna persona qu'estos fechos bárbaros cometíen. Depués el Xeneral Flavio Alfaro, atopábase solo na so alviola, yera l'únicu que nun fuera muertu, cuando vi que se tornaba'l cocheru Cevallos, de cerca de la puerta principal, y dicía “falta un bandíu”, y xubiendo la escalera, en compañía del zapateru Montenegro y N. Vaca, cocheru de la señora Isabel Palacios y unos seis muyeres del pueblu que los siguíen, fueron en busca del señor Xeneral Flavio Alfaro y dando con él, asina mesmu lo victimaron. Cevallos taba armáu con un rifle, el zapateru Montenegro con pistola y el zapateru Vaca con un cuchiellu que lu tenía a la mano, col que -y punzaba al referíu Xeneral cuando lo sacaben abasnando de l'alviola; constándome amás que l'indicáu Xeneral entá nun morría. Tolos cadabres sacó la xente abasnar, pa la ciudá; y como repito, como'l populacho yera numberosu y había una fuerte tracamundiu, nun s'estremaba a les persones. El presu criminal A. Flores, que yá cumplió la so condena y salió en llibertá, refirióme qu'él tamién viera que'l cocheru Cevallos, mató al Xeneral Flavio Y. Alfaro. Lo que dexo rellacionáu, reparamos dende la Bomba, yo, la vilba del Comandante Estrada, la señora Rosa Sierra y la señora Dolores Jara".[12]

Según rellató Gangotena, Ulpiano Páez escondiera un revólver na bota, col que pudo defendese y ablayar a unu de los atacantes, antes de recibir un tiru fatal na cara.

Flavio Alfaro, que tenía la puerta de la so celda zarrada, pudo aguantar dellos minutos a los balazos que lu disparaben dende l'esterior, pero finalmente foi algamáu por tiros de rifle.

Los asesinos mataron a un presu común, al que confundieron con unu de los políticos lliberales.

Na versión de Andrade, un individuu d'apellíu Pesantes llamó al pueblu y abrió les puertes, apurrió los cadabres y ordenó, que los abasnar y quemaren, según estableció'l fiscal Pío Jaramillo Alvarado en 1919 dempués de la so investigación d'estos asesinatos, un grupu d'artesanos mestizos, llamaos José Cevallos, José Emilio Suárez, Alejandro Salvador Martínez, Julio Vaca Montaño, María Mónica Constante, Emilia Laso y Silverio Segura[13] fueron los principales cabezaleros del grupu d'asesinos qu'ingresó pola fuercia al Penal de Quito y los organizadores del linchamiento, y posterior quema de los restos. A pesar lo escrito por José María Vargas Vila, nel so llibru "La muerte del Cóndor", nun participaron nel crime indíxenes nin persones veníes d'otres ciudaes, pos cuasi toos yeren persones conocíes como artesanos y cocheros de Quito. Sobre Cevallos, el fiscal nun pudo concretar la so rellación col ministru de Gobiernu, Octavio Díaz, con quien al paecer trabayaba y tuvo pocos minutos antes de sumase a alteriar y liderar l'asesinatu de Alfaro. Esto foi negáu siempres por Díaz.

L'espectáculu foi espantible. Los cadabres desnudos fueron ensobiaos por alteriar de pies y manes. Al cadabre del periodista lliberal Luciano Coral un abogáu cortó-y la llingua y llevar na punta del so cayáu amosándola a la xente.

Muyeres como María Mónica Constante, alías La Chimborazo y Emilia Laso encabezaron la carnicería, abasnando elles mesmes los restos de los xenerales asesinaos por práuticamente tola ciudá, dende'l Penal García Moreno nel centru escontra les contornes, a un escampleru nel norte de Quito conocíu como El Ejido (güei ye un parque de la ciudá) dende tiempos coloniales.

Los cadabres d'Eloy Alfaro y Ulpiano Páez, fueron abasnaos peles cais Rocafuerte, Venezuela y Guayaquil, pasando peles places de Santu Domingu y La Independencia, pa depués converxer escontra El Ejido. Una vegada ende, encendiéronse a lo menos cinco hoguera pa quemar los restos, yá bien deterioraos pol arrastre a lo llargo de munches cortes sobre cais pavimentadas de piedra.

Foi dende'l teyáu d'una casa na Plaza de Santu Domingu, que Gangotena pudo ver lo siguiente:

“Fui hasta la esquina a tiempu p'algamar a ver pasar el cuerpu desnudu de don Eloy Alfaro, que foi'l que primero baxaron. Diba'l cadabre desnudu de cintura enriba, nes piernes caltenía un calzón azul de pañu; al llau de de la boca, nel llau esquierdu, tenía una firida, que nun pudi saber si yera de balazu o d'arma blanca. La cabeza paecía tener esmagayaos tolos güesos del craniu, de tal manera que tremecía como una bolsa de gelatina: mil años voi vivir que nun voi escaecer nunca lo que vi. Na caxa del cuerpu, que diba afayada, yo nun pudi ver firida dalguna, anque dicíen que tenía una na tetilla esquierda. Ví, sí, manches de sangre nel pechu, pero nun me paecieron sinón provenientes de la firida de la cara. Al ver pasar esa masa horripilante, nun pudi contener un xestu d'horror, llevé constantemente les manes a la cara y escapóme un berru "qué horror". Pero entós un rapazu me increpó, "canalla ayu" glayóme, apuntándome con un revólver (...) El populacho llevó los cadabres por tola carrera Guayaquil, hasta la Plaza de L'Alamea, onde se diz que tullieron el cuerpu de don Eloy Alfaro, cortándo-y el miembru viril."[10]

Gangotena rellata de siguío, que los asesinos armaos obligar a aplaudir l'espectáculu espantible que guardaba a punta de pistola.

Anque la alteria glayaba "viva'l pueblu católicu", la Ilesia Católica nun participó na masacre. L'arzobispu de Quito, Federico Gonzáles Suárez, rellató depués de los fechos:

"Nos momentos en que los cadabres de los Xenerales Eloy Alfaro y Ulpiano Páez, yeren abasnaos pola Plaza de la Independencia, un grupu del pueblu enfusó al Palaciu Arzobispal y dirixóse decididamente a los departamentos ocupaos pol I. y Rvmo. señor Arzobispu. Al oyer el ruiu, salió del so cuartu Monseñor González Suárez y adelantrándose a los del grupu, preguntó-yos qué queríen. A lo que-y contestaron: Déanos la so Señoría Ilustrísima el permisu pa repicar les campanes de la Catedral, porque'l señor Sacristán Mayor (entós el Presbíteru señor José Miguel Meneses) nun quier dexanos. Y ¿por qué quieren ustedes repicar les campanes de la Catedral?, retrucó l'I. señor Arzobispu. Porque, contestaron, tenemos d'allegranos de que sumieren los que tanto escorríen a la Ilesia. La Ilesia nun puede aplaudir esta conducta, y asina ustedes tienen de retirase d'equí y prevéngolos que nun han de poner un deu nes campanes de nenguna ilesia, concluyó'l Preláu. Nun hubo, pos, badayaes de campana nes ilesies católiques, como pretendieron dellos aponderaos”[12]

Nin l'Exércitu nin la Policía presentes intervinieron, hasta cuando los asesinos dexaron la foguera que l'escritor Alfredo Pareja Diezcanseco llamó "la Foguera Bárbara". Súpose que'l Gobiernu dio la orde de nun reprimir nin intervenir, tanto a los mandos militares, cuanto al intendente de Policía de Quito. L'intendente declaró nel procesu que foi'l mesmu Freile quien-y dio la orde de nun torgar les falcatrúes, polo qu'arrenunció darréu.

Gangotena rellata que la alteria abasnó los cuerpos por tola Plaza de la Independencia y depués baxó escontra San Agustín, onde vivía Freile Zaldumbide, en que la so casa intentaron enfusar pa dexa-y los muertos, cosa que torgó la guardia presente. Freile declaró que taba enfermu y en cama, polo que s'escusó de salir a ver l'espectáculu.

Gangotena describe que foi a ver la escena nel parque capitalín, cerca de les 16:30. Precísanos que non unu hubo una sola foguera, sinón a lo menos cinco, alliniaes d'este a oeste nel escampleru y que solo la que contenía los réfugos d'Eloy Alfaro y Luciano Coral, destruyera mayormente los restos. Mezquina hasta col combustible, la canaya dexó a mediu quemar y reconocibles los restos del xeneral Ulpiano Páez, según los de Medardo y Flavio Alfaro, en que los sos cadabres tullíos yera posible inda ver les coraes. Podíen vese tamién, precisa'l testigu, los restos de les cuerdes que los asesinos ensobiaron nos todíos de les víctimes. Dellos neños xugaben colos muertos, picar con palos.

Sobre los restos d'Eloy Alfaro, precisa:

"Había ende, a les 4 y media que llegué, cuatro (depués destaca que son cinco) piras amburando. Nel númberu 1 taben Eloy Alfaro y Luciano Coral. Nel 2 el xeneral Manuel Serrano, nel 3 el xeneral Ulpiano Páez, nel 4, Flavio y Medardo Alfaro, nel 5 fuera puestu Medardo, pero como s'apagara, habíen treslláu'l cadabre a la foguera na que taba Flavio. A la hora en que yo vi esti tarrecible espectáculu, el fueu taba yá cuasi apagáu. Nun había llapaes, sinón apenes braces de candela, los cuerpos mediu carbonizaos cola mesma grasa entreteníen al fueu expirante,lo que producía enforma fumu, d'un golor cheiriento(...) na primera'l que taba más consumíu pol fueu yera don Eloy Alfaro, Coral tamién taba irreconocible, los dos teníen carbonizaes les cabeces y el lladral del cuerpu y les zanques, don Eloy tenía una canía dafechu carbonizada, los pies y les manes de los dos, contraidas horriblemente, taben cuasi intactes. Esta foguera paez ser la que más combustible tuvo, y poro, la que más destruyó los cadabres."[10]

Sicasí, como si nada asocediera, una banda de música ufiertó una retreta frente a la casa de gobiernu, el Palaciu de Carondelet. Los diarios de la dómina apenes reportaron el fechu con pequeñes notes. Al términu del so rellatu, Gangotena precisa que'l sentir de la opinión pública foi de condena escontra les otomíes cometíes, pero xustificaben los asesinatos. Tamién anota que solo a balazos podría los Gobiernu recuperar los cuerpos y torgáu la barbarie, pero envalora que ye pocu probable que l'Exércitu cumpliera la orde de disparar a alteriar. Reprocha tamién al coronel Sierra la so absoluta inaición frente a lo qu'asocedía y el remanar de la prensa con diarios políticos, que representaben a Leonidas Plaza y Julio Andrade.[10]

El fiscal Jaramillo cuestionó duramente l'aición del Exércitu, que al paecer facilitó l'asaltu al penal y dio armes a los asesinos como Cevallos y otros. L'Exércitu derrocara al presidente Alfaro pocos meses antes y nun quería los so regresu.

Ayala Mora, quien escribió una moderna historia del Ecuador, señala según la so opinión: "Nun hai elementos abondos p'acusar a Plaza, pero ye sicasí incuestionable que fueron los placistas xunto colos conservadores y clérigos los qu'enguizaron al ensame alloriáu".

Vargas Vila atribuyó'l crime tanto a los conservadores, como Carlos Tobar, quien declarara años antes de la traxedia, qu'a Alfaro había que quemar como a un herexe, cuanto a Plaza, pol so enfotu de quedase col poder.

Al pie de Eloy Alfaro, morrieron (anque non toos nel mesmu día nin nel mesmu llugar) Manuel Serrano, Flavio Alfaro, Ulpiano Páez, Luciano Coral, Pedro Montero, Medardo Alfaro, Belisario Torres, Luis Quirola.

A partir d'esi día, empecipiar nel país la persecución de los alfaristas, y hasta 1916 en que yá gobernaba Leonidas Plaza Gutiérrez, rexistráronse alredor de 8.000 muertos, por cuenta de una guerra civil que se desamarró n'Esmeraldas.

Mausoléu y homenaxes editar

A les escondidielles, ensin los honores a los que tenía derechu como ex-presidente de la República y xeneral del Exércitu, los irreconocibles restos del presidente Alfaro y los sos tenientes fueron soterraos nun campusantu públicu de Quito. Na acta de fallecimientu anotóse como causa de muerte que "matar el pueblu". L'acta nun rexistra peritaxe médicu dalgunu y tomando en cuenta que según Gangotena, na mesma pira quemar a Alfaro y Luciano Coral, hasta quedar irreconocibles, nun hai certidume de que se pudieren identificar los sos restos debidamente, a diferencia d'otros de los martirizados que los sos cuerpos nun fueron totalmente quemaos por falta de suficiente combustible. Nos años 40 del sieglu XX treslladáronse les que se cree son les sos cenices escontra Guayaquil, en que'l so Campusantu Xeneral llevantóse un Mausoléu, con un bustu de bronce. Mientres la presidencia de Rafael Correa Delgado, en 2008, parte de les supuestes cenices del Viejo Lluchador fueron retiraes y treslladaes con honores militares al complexu llamáu Ciudá Alfaro, na población manabita de Montecristi, la so tierra natal, que tamién allugó a l'Asamblea Constituyente de 2008. El Mausoléu, decoráu con murales, contién lo que se supón son les cenices de Alfaro nuna urna. La celda del Penal García Moreno onde foi muertu nunca más foi ocupada. Anguaño hai un bustu de Alfaro nella.

Nos años 1980 surdió un grupu guerrilleru llamáu Alfaro Vivi ¡Coyona!. Integrantes del grupu robaron les espaes del Xeneral Alfaro del muséu de la ciudá de Guayaquil ya incluyeron la so imaxe na so bandera de combate. Esti grupu guerrilleru realizó operaciones nel Ecuador dende l'añu 1983 hasta l'añu 1991.

Nes principales ciudaes ecuatorianes hai cais y aveníes n'honor a Alfaro. L'avenida Eloy Alfaro ye una de les principales de Quito.

Na capital llevántase tamién un obeliscu que señala un llugar bien cercanu al real, nel cual alteriar quemó los réfugos del presidente Alfaro y los sos tenientes, probablemente nel sitiu que Gangotena señaló como la pira númberu unu. L'obeliscu, pintáu de colloráu, ta coronáu por una antorcha nel centru del parque d'El Ejido. L'obeliscu tien una placa que diz "Martiriu y glorificación de Alfaro, 28 de xineru de 1912".

 
Condecoración Xeneral Eloy Alfaro Delgado.

En frente del obeliscu, l'alcalde Paco Moncayo fixo llevantar una estatua de Alfaro. Cada 5 de xunu, aniversariu de la Revolución, los colexos públicos de Quito rínden-y homenaxe, depositando ufriendes florales. Tamién realicen una ceremonia na so memoria les logias masóniques de la capital.

En Guayaquil, un gran monumentu llevantáu a mediaos del sieglu xx recuerda al xeneral Alfaro, y amosar liderando la Revolución lliberal. Esti atopar a la entrada esti de la ciudá, na redoma del complexu de pontes de la Unidá Nacional.

Anguaño'l principal premiu que da l'Asamblea Nacional lleva'l so nome: Condecoración Xeneral Eloy Alfaro Delgado.

En payares de 2016 inaugurar en Santiago de Chile el parque República del Ecuador con un bustu del xeneral Eloy Alfaro.[14]

Referencies editar

  1. Afirmao en: GeneaStar. Identificador GeneaStar de persona: alfarojose. Apaez como: Alfaro Eloy.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w64g7tf9. Apaez como: Eloy Alfaro. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.
  4. «Biografia d'Eloy Alfaro». www.biografiasyvidas.com. Consultáu'l 25 de xunu de 2015.
  5. «Paco Moncayo esclaria qu'Eloy Alfaro yá ostentó en vida rango de Xeneral». Archiváu dende l'orixinal, el 9 de xunu de 2012.
  6. «Paco Moncayo esclaria qu'Eloy Alfaro yá ostentó en vida rango de Xeneral».
  7. Salvador Lara, Jorge (2009) Historia de Quito, lluz d'América - Bicentenariu del 10 d'agostu de 1809. Quito: FONSAL, páx. 250. ISBN 978-9978-366-18-9.
  8. (1905) interior+1909&dq=eloy+alfaro+ministru+del interior+1909&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwj_xqmp7o_aAhUNzVMKHYe-CVgQ6AEIMDAB Informe del Ministru de lo Interior y Policia ... a la Convención Nacional de ... (en castellanu). Imprenta Nacional. Consultáu'l 28 de marzu de 2018.
  9. «Galería de Cancilleres – Ministeriu de Rellaciones Esteriores y Movilidá Humana» (castellanu). Consultáu'l 28 de marzu de 2018.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 «Especiales El Comercio - Gangotena, Cristóbal: Relato – Eloy Alfaro».
  11. Roberto Andrade
  12. 12,0 12,1 12,2 «Jaramillo Alvarado, Pío: La victimación del xeneral Eloy Alfaro y los sos tenientes».
  13. «Jaramillo Alvarado, Pío: La victimación del xeneral Eloy Alfaro y los sos tenientes».
  14. ecuador-y-instalaciones-de-la-mision-diplomatica-del ecuador/ «Inauguraciones en Chile Parque “República del Ecuador” ya instalaciones de la Misión Diplomática del Ecuador», páxina de la embaxada ecuatoriana nel portal del Gobiernu del Ecuador, 03.11.2016; accesu 04.06.2017

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Luis Cordero Crespo
(Presidente del Gobiernu Provisional)
 
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu de Manabí y Esmeraldas
(Presidente de facto)

5 de xunu de 1883 - 11 d'ochobre de 1883
Socesor:
José María Plácido Caamaño
(Presidente del Ecuador)
Predecesor:
Vicente Lucio Salazar
(Encargáu del Poder)
 
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu del Estáu del Ecuador

5 de xunu de 1895 - 9 d'ochobre de 1896
Socesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
Predecesor:
El mesmu
(Xefe Supremu)
 
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

9 d'ochobre de 1896 - 17 de xineru de 1897
Socesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional)
Predecesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

17 de xineru de 1897 - 31 d'agostu de 1901
Socesor:
Leónidas Plaza Gutiérrez
Predecesor:
Lizardo García
(Pdte. Constitucional)
 
Presidente d'Ecuador Xefe Supremu del Estáu del Ecuador

16 de xineru de 1906 - 9 d'ochobre de 1906
Socesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
Predecesor:
El mesmu
(Xefe Supremu)
 
Presidente Constitucional Interín de la República del Ecuador

9 d'ochobre de 1906 - 1 de xineru de 1907
Socesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional)
Predecesor:
El mesmu
(Pdte. Constitucional Interín)
 
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

1 de xineru de 1907 - 11 d'agostu de 1911
Socesor:
Carlos Freile Zaldumbide
(Pdte. Encargáu del Poder)