Elpidio González

políticu arxentín

Elpidio González (1 d'agostu de 1875Rosario – 18 d'ochobre de 1951Buenos Aires) foi un políticu arxentín perteneciente a la Unión Cívica Radical, escoyíu vicepresidente de la Nación Arxentina (1922-1928).

Elpidio González
diputáu d'Arxentina

Vida
Nacimientu Rosario1 d'agostu de 1875
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Buenos Aires18 d'ochobre de 1951[1] (76 años)
Sepultura Panteón de los Caídos en la Revolución de 1890 (es) Traducir[2]
Estudios
Estudios Universidá Nacional de La Plata
Universidá Nacional de Córdoba
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Creencies
Partíu políticu Unión Cívica Radical (es) Traducir [3]
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia y mocedá editar

Los sos padres fueron Domingo González (coronel del exércitu) y Serafina.

Realizó los sos estudios primariu y secundariu en Rosario y darréu camudóse a Córdoba cola so madre onde cursó estudios universitarios de Derechu na Universidá Nacional de Córdoba, llogró llegar a quintu añu pero nun se recibió.

Ingresó na Unión Cívica Radical, foi amigu personal y parte del grupu más cercanu a Hipólito Yrigoyen. Participó de la Revolución Radical de 1905, comandó un pelotón revolucionariu y foi deteníu.

Recibir d'abogáu na Universidá Nacional de La Plata en 1907.

En 1912 foi escoyíu diputáu nacional pola Ciudá de Buenos Aires y en 1916 escoyíu diputáu nacional pola Provincia de Córdoba.

Trayeutoria política editar

Empecipia na política tempranamente como militante de la Unión Cívica Radical. El primer rexistru de la so actuación data na revolución radical del 4 de febreru de 1905 cuando intentó derrocar al presidente Manuel Quintana. Foi la primer vegada, y non la postrera, que tuvo de sufrir la pena de prisión.

Electu Hipólito Yrigoyen como presidente de la Nación (1916-1922) desempeñóse como Ministru de Guerra ente 1916 y 1918 y Xefe de Policía de la Ciudá de Buenos Aires ente 1918 y 1921. Nesti últimu añu foi escoyíu presidente de la Unión Cívica Radical. Mientres la Selmana Tráxica de xineru de 1919 foi designáu xefe de policía.

Cola aprobación de la Ley Sáenz Peña foi candidateado como gobernador de Córdoba, con vistes a les eleiciones de 1912, pero refugó esta propuesta anque participó viviegamente na campaña eleutoral entablando una rellación fluyida con Yrigoyen, esta campaña cuntó col sofitu del payador Gabino Ezeiza y el cura Gabriel Brochero.[4][5]

En 1922 foi escoyíu vicepresidente de la Nación acompañando a Marcelo T. de Alvear (1922-1928), depués de ganar a l'alianza de partíos conservadores llamada Concertación Nacional. Mientres esti mandatu caltuvo un fuerte enfrentamientu col presidente, como frutu del conflictu ente yrigoyenistas o personalistes y alvearistas o antipersonalistas.

En 1928 mientres la segunda presidencia de Hipólito Yrigoyen (1928-1930) foi Ministru del Interior hasta'l golpe militar del 6 de setiembre de 1930, que lo encarceló mientres dos años.

Participación na represión de la selmana tráxica de 1919 editar

El 2 d'avientu de 1919 empezó una fuelga de los 2500 trabayadores metalúrxicos que ciscaben xornada d'ocho hores, salobridá llaboral y un salariu xustu, nos talleres Vasena. El 7 de xineru, a los trés y media de la tarde, un grupu de güelguistes formara un piquete tratando de torgar la llegada de materia primo pa la fábrica. Nesi momentu, unos los conductores anónimos pasaron por onde taben los güelguistes, develando la so verdadera función, empezaron a disparar les sos armes de fueu contra los trabayadores.

La represión policial y parapolicial dexó cuatro muertos, trés d'ellos fueren baleados nes sos cases y unu pereciera por causa de los sablazos solmenaos pola policía montada, los famosos «cosacos». Hubo amás, más de 30 mancaos. Según La Prensa fueron disparaos más de 2000 proyeutiles por unos 110 policías y bomberos. Los sucesos posteriores d'enchieron yá que, a la represión asocediólu l'ataque de bandes armaes entamaes pola "Lliga Patriótica", quien tizaron un progrom contra la población xudía del Barriu d'Once. L'aselu depués sería restablecida por aciu la intervención del Exércitu sol mandu del Xeneral Luis Dellepiane.

La Policía taba dirixida por Elpidio González, designáu pol presidente Hipólito Yrigoyen, polo que la so participación nesti sucesu mereció'l cuestionamiento de la historiografía anarquista y d'esquierda.

Fur sindicáu como mentor de grupu de choque parapolicial formáu por mozos radicales y conservadores que producieron violentos incidentes en tou Buenos Aires contra trabayadores, inmigrantes y xudíos, asesinando decenes de persones. La represión dexó un saldu de 141 a 700 muertos (según la fonte que se tome) y centenares de mancaos. Esti sucesu ye conocíu tamién como'l primera pogromo n'América Llatina, una y bones la Lliga Patriótica Arxentina atacó a la comunidá xudía local.[6]

Fallecimientu editar

Elpidio González, depués del so pasu pola Vicepresidencia de la Nación, participó na vida política esporádicamente. El so vocación política haber desapaecíu na probeza, teniendo que ganase la vida como vendedor ambulante de anilinas nes cais de Buenos Aires.[7] El 6 d'ochobre de 1938 refugó la concesión d'una pensión vitalicia per parte del gobiernu de Roberto Marcelino Ortiz con una conceptuosa carta.[8] En 1946 participó viviegamente na campaña eleutoral de la Unión Democrática que llevaba la fórmula presidencial José Tamborini-Enrique Mosca. La prensa d'orientación peronista burllar del so remanecimientu públicu llamándolo "Alpedio González".[9]

Finó'l 18 d'ochobre de 1951, arrodiáu del respetu de la dirigencia de la Unión Cívica Radical, en que la so Comité Nacional fueron velaos los sos restos. Depués foi soterráu nel Panteón de los Cayíos de la Revolución del '90 nel Campusantu de la Recoleta.

Referencies editar

  1. «Elpidio González: el vicepresidenteque dio el ejemplo».
  2. Imaxe de referencia: Recoleta%20034.jpg.
  3. «Un ciudadano argentino llamado Elpidio González».
  4. Elpidio González, l'asceta de la política
  5. vieyu-elpidio El mozu Amáu y el vieyu Elpidio
  6. Silva, Horacio Ricardo (2011). Díes coloraos, branu negru. Llibros Anarres. páxs. 239, 243. ISBN 9789871523146. «Les cifres envaloraes surden de les siguientes fontes: La Vanguardia (14-1- 19), 700 muertos y 2.000 mancaos; Mario Boratto (en Solominsky, Naum: La Selmana Tráxica, Bs. As., Biblioteca Popular Xudía, 1971), 700 muertos, 4.000
  7. vicepresidente-bien-amáu Elpidio González, el vicepresidente bien amáu
  8. Galasso Norberto.(2010). "Los Malditos: homes y muyeres escluyíos de la hestoria oficial." Buenos Aires: Ed. Madres de Plaza de Mayu.
  9. Luna Félix.(1984)." El 45". Buenos Aires:Ed. Suramericana.

Bibliografía editar

  • CAPO, Nelson (2009). La sorprendente hestoria de los Vicepresidentes Arxentinos. Vergara Editor S.A..
  • LUNA, Félix (1964). Yrigoyen. Buenos Aires: Desarrollu.
  • GARCIA MASSA, Oscar (2000). «Elpidio González». Historiando Columnes d'la historia. [1] consultáu'l 17-May-2006. 
  • Pigna, Felipe (2006). «Los mitos de la historia argentina: De la llei Sáenz Peña a los alboreceres del peronismu». Editorial Planeta Columnes de la historia. 950-49-1544-2.. 

Ver tamién editar

Los ministros del segundu gobiernu de don Hipólito Yrigoyen:

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.