L''Emperador de Jade (chinu: 玉帝, pinyin: Yù Dì) o Augusto de Jade (玉皇, Yù Huáng) ye'l gobernante del cielu según la mitoloxía china y unu de los más importantes dioses del panteón taoísta. Tamién ye conocíu por otros nomes más ceremoniosos que podríen traducise como Emperador Augusto de Jade (玉皇上帝, Yù Huáng Shàngdì) o Gran Emperador Augusto de Jade (玉皇大帝, Yù Huáng Dàdì). Los neños llámenlu 039;Güelu Celestial (天公, Tiān Gōng).

L'Emperador de Jade gobierna sobre'l cielu y la tierra de la mesma que los emperadores terrenales gobernaron un día sobre China. Él y la so corte son parte de la burocracia celestial que, a imitación de la de l'antigua China, gobierna sobre tolos aspeutos de la vida humana. Dende'l sieglu IX foi tamién el patrón de la familia imperial.

Un cráter de Rea, una lluna del planeta Saturnu afayada pola sonda espacial Voyager 2, foi bautizáu col nome del Emperador de Jade.

L'Emperador de Jade na mitoloxía china editar

Hai munches hestories na mitoloxía china rellacionaes col Emperador de Jade:

L'orixe del Emperador de Jade editar

Dicíase que l'Emperador de Jade yera orixinariamente el príncipe herederu del Reinu de la Felicidad Pura y de les Maxestoses Lluces y Ornamientos Celestiales. Al nacer, emitió una lluz estelante qu'allumó tol reinu. De mozu foi atentu, intelixente y sabiu. Consagró toa'l so niñez a ayudar a los precisaos, amosando respetu y benevolencia tantu escontra los homes como escontra les demás criatures. Tres la muerte del so padre xubió al tronu, asegurándose de que toos nel so reinu atoparen la paz y el prestu. Dempués d'esto, comunicó a los sos ministros que deseyaba dedicase a cultivar el Tau nel Cantil Brillosu y Fragante. Dempués de 1.750 intentos, cada unu d'ellos con una duración de 120.976 años, llogró la Inmortalidá Dorada. Dempués d'otros cien millones d'años de cultivu personal, convirtióse por fin nel Emperador de Jade (el procesu duró en total 211.708.000 años).

L'Emperador de Jade derrota al Diañu editar

Hai un pocu conocíu mitu que cunta cómo l'Emperador de Jade aportó a el rei de toles deidaes del cielu. Ye unu de los pocos mitos nos que l'Emperador de Jade realmente amuesa'l so poder. Nel principiu de los tiempos, la tierra yera un llugar duro y difícil nel que vivir. Los homes teníen terribles dificultaes pa subsistir; non yá teníen que lluchar contra unes condiciones bien dures, sinón que tamién teníen que tráteles con tou tipu de seres monstruosos. Amás, nesti tiempu, nun había munchos dioses que los protexeren y una gran cantidá de poderosos y malvaos demonios desafiaben a los seres inmortales del cielu. L'Emperador de Jade yera inda un inmortal corriente qu'analayaba pela tierra ayudando a tola xente que podía. Sicasí, sentíase murniu porque los sos poderes yeren llindaos y namái podía apangar en parte los sufrimientos de los homes, polo que decidió retirase nuna cueva pa cultivar el so Tau.

Pasó 3.200 intentos, cada unu de los cualos duró aproximao tres millones d'años. Desafortunadamente, una entidá malvada y poderosa qu'habitaba na tierra tuvo l'ambición de conquistar a los inmortales y a los dioses del cielu y proclamar la so soberanía sobremanera l'universu, pa lo cual tamién retirar a meditar y asina amontar el so poder. Pasó 3.000 intentos, cada unu de los cualos duró tamién tres millones d'años. Tres l'últimu intentu, sintióse seguro de que naide podría vence-y enxamás. Volvió al mundu y reclutó un exércitu de demonios col propósitu d'atacar el cielu. Los inmortales, conscientes de l'amenaza, axuntáronse y preparáronse pa la guerra. Los dioses fueron incapaces de detener al poderosu demoniu y fueron vencíos. Los Trés Puros taben a la cabeza de los seres celestiales nesi momentu.

Afortunadamente, el Emperador de Jade terminó'l so cultivu mientres se desenvolvía la guerra y taba dedicándose a camudar la tierra pa faela más habitable pa los homes y repeliendo a tou tipu de besties monstruoses. De sópitu, vio una rellumada maléfico emitíu dende'l cielu y supo que daqué nun andar bien. Xubió y vio que se taba llibrando una guerra, dándose cuenta de que'l demoniu yera demasiáu poderosu como pa ser deteníu por cualesquier de los dioses presentes. Xubió y desafió al demoniu, siguiéndose de siguío una batalla ente los dos. Los montes y los ríos y los mares ximelgáronse. Sicasí, l'Emperador de Jade salió victoriosu por cuenta del so cultivu, más fondu y sabiu; non tocantes al so poder, sinón pola so benevolencia. Tres la total aniquilación del demoniu, tolos sos otros compañeros fueron esvalixaos polos dioses y los inmortales. Pol so noble y benevolente fazaña, los dioses, los inmortales y los seres humanos proclamaron al Emperador de Jade como'l supremu soberanu de too.

El mitu de la Creación editar

Según unu de los mitos sobre la Creación qu'esisten na mitoloxía china, l'Emperador de Jade creó a los seres humanos a partir de la folla. Dempués poner al sol por que se ensugaren, pero empezó a llover y dalgunes de les figures se deformaron. Esto esplicaría l'orixe de les enfermedaes y de les malformaciones físiques. Esta autoría tamién ye atribuyida a Nüwa que fadría los homes con folla del ríu Mariellu. Sicasí, el mitu más popular sobre la creación sostién que los seres humanos yeren nun principiu les pulgues que vivíen sobre'l cuerpu de Pangu.

La princesa y el pastor editar

Según otra hestoria, popular en toa Asia y con numberoses versiones, l'Emperador de Jade tenía una fía llamada Zhinu (织女, 織女, Zhīnǚ, lliteralmente "la rapaza texedora"), a la que con frecuencia se representa texendo nubes de colores nel cielu. Según otres versiones, yera una cordurera que trabayaba pal Emperador. Tolos díes baxaba a la tierra cola ayuda d'una túnica máxica pa bañase. Un día, un modestu pastor llamáu Niulang (牛郎, Niúláng, "el boyero", "el vaqueru") vio cómo Zhinu bañar nel ríu y namoróse d'ella. Robó la so túnica máxica, qu'ella dexara xunto a la vera, y torgó asina que volviera al cielu. Cuando Zhinu salió de l'agua, Niulang llevar a la so casa.

Cuando l'Emperador de Jade enterar de lo asocedío enfureció, pero foi incapaz de faer nada yá que pa daquella la so fía namorárase del pastor y habíense casáu. Sicasí, al pasar el tiempu, Zhinu sintió señardá de la so casa y quixo dir visitar al so padre. Atopó la túnica máxica, que'l so home escondiera nuna caxa, y volvió al cielu. Una vegada qu'hubo tornáu, l'Emperador trazó un ríu en mediu del firmamentu (la Vía Láctea) por que Zhinu fuera incapaz de tornar col so home. Pero sintió llástima de los mozos amigos y el séptimu día del séptimu mes del calendariu llunar dexa que s'atopen nuna ponte sobre'l ríu.

La hestoria sería la esplicación mitolóxica pa un fenómenu que puede reparase nel firmamentu. La estrella Vega (Zhinu), de la constelación de Lyra, ta asitiada al este de la Vía Láctea y l'estrella Altair, de la constelación del Águila, ta al oeste. Sicasí, mientres el primer cuartu llunar (séptimu día) del séptimu mes llunar (en redol a agostu), les condiciones llumíniques faen que la Vía Láctea apaeza más ténue, como si una ponte xuniera les dos estrelles. Esti día celebrar en China, y n'otros países asiáticos, una fiesta llamada Qi xi, similar al día de San Valentín n'occidente. Si llueve, dizse que son les llárimes de Zhinu que llora al realcontrase col so maríu.

El zodiacu chinu editar

Hai delles hestories qu'espliquen cómo fueron escoyíos los dolce animales del zodiacu chinu. Según una d'elles, l'Emperador de Jade, entá gobernando'l cielu y la tierra con xusticia y sabiduría mientres munchos años, nunca tuviera la oportunidá de visitar la tierra. Sintiendo interés por cómo seríen les criatura que la habitaben pidió a tolos animales que fueren al cielu a visita-y. El gatu, el más formosu de tolos animales, pidió a la so amiga l'aguarón que montara sobre'l so llombu'l día que teníen que dir al cielu p'asina nun quedase dormíu. L'aguarón, sicasí, sintiéndose esmolecida por paecer fea comparada col gatu, decidió nun faelo. El gatu perdió la so oportunidá de visitar al Emperador y foi sustiuido pol gochu. L'Emperador quedó encantáu con tolos animales y decidió estremar los años ente ellos. Cuando'l gatu supo lo qu'asocediera se enfureció col aguarón y ésta ye la razón pola cual los gatos y los aguarones son enemigos.

El predecesor y el socesor del Emperador de Jade editar

L'Emperador de Jade yera nun principiu l'ayudante del Venerable Celeste del Empiezu Orixinal (元始天尊, Yuanshi Tianzun), l'empiezu de toles coses, el creador ilimitao y eterno del cielu y de la tierra, y foi designáu'l so socesor. El Maestru Celestial del Amanecer de Jade de la Puerta Dorada (玉晨天师, 玉晨天師, Yùchén Tiānshī) sería de la mesma nomáu socesor del Emperador de Jade. Nos brazos del tronu d'ésti puédense ver representaos los calteres que representen a dambos, el so predecesor y el so socesor.

Cultu y festividaes editar

 
El Cultu Celestial nel Templu de Yuzun en Sanxing, Yilan de Taiwán el cumpleaños del Emperador.

Dizse que'l cumpleaños del Emperador de Jade ye'l novenu día del primer mes llunar. Esi día los templos taoístes celebren un ritual nel so honor llamao Cultu Celestial (拜天公, bài tiān gōng) mientres el cual los sacerdotes y los legos póstrense, quemen inciensu y faen ufriendes de comida.

La viéspora del Añu Nuevu Chinu ye tamién un día de cultu mientres el cual dizse que l'Emperador esamina los actos de los homes y compénsa-yos o castiga d'acordies. Esi día quema inciensu nes cases y fáense ufriendes al Emperador y tamién a Zao Jun, el dios del llar qu'informa al Emperador sobre cada familia.


Referencies editar

Enllaces esternos editar