Enrique III de Castiella

Enrique III de Castiella, llamáu «el Doliente» (Burgos, 4 d'ochobre de 1379-Toledo, 25 d'avientu de 1406), fíu de Xuan I y de Leonor d'Aragón, foi rei de Castiella ente 1390 y 1406. Asocedió-y a los so muerte'l so fíu, Xuan II.

Enrique III de Castiella
monarca de la Corona de Castilla (es) Traducir

9 ochobre 1390 - 25 avientu 1406
Vida
Nacimientu Burgos[1]4 d'ochobre de 1379[2]
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte Toledo[3]25 d'avientu de 1406[4] (27 años)
Sepultura capilla de los Reyes Nuevos (es) Traducir
Familia
Padre Xuan I de Castiella
Madre Leonor de Aragón (1358-1382)
Casáu con Catalina de Lancáster (1388, 1388 (Gregorianu) – 1406)[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Burgund-Trastamara
Oficiu políticu
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Primeros años editar

Nacencia y educación editar

Foi fíu primoxénitu del acabante coronar rei de Castiella Xuan I y de la so esposa, la infanta Leonor d'Aragón, y hermanu mayor de Fernando, quien sería rei d'Aragón. Per parte paterna fueron los sos güelos Enrique II de Castiella y Juana Manuel de Villena y per parte materna Pedro'l Ceremoniosu, rei d'Aragón, y la so esposa, la reina Leonor de Sicilia.

La so crianza foi encamentada a Inés Lasso de la Vega, esposa de Juan Neñu; na so infancia foi educáu pol obispu de Tui Diego de Anaya Maldonado, que darréu sería arzobispu de Sevilla, y por Álvaro de Isorna, que lo sería de Santiago; foi'l so ayo Juan Hurtado de Mendoza y el so confesor el dominicu Alonso de Cusanza, que dempués aportaría a obispu de Salamanca y de Lleón.

Matrimoniu editar

Pocu dempués de la so nacencia foi prometíu a la heredera del tronu portugués Beatriz de Portugal en virtú d'un tratáu de paz que Castiella y Portugal roblaron mientres una tregua nes guerres fernandinas, pero esti matrimoniu nun llegó a a faese efectivu, pos al quedar vilbu'l so padre en 1382, foi ésti y non Enrique quien se casó con Beatriz.

El 17 de setiembre de 1388, en virtú del tratáu de Bayona, casar na Catedral de San Antolín de Palencia cola so prima Catalina de Lancáster, fía de Xuan de Gante, duque de Lancaster, y de Constanza de Castiella, polo tanto descendiente de Pedro I el Cruel; esto dexó solucionar el conflictu dinásticu tres la muerte de Pedro'l Cruel, afitar la Casa de Trastámara, y establecer la paz ente Inglaterra y Castiella.

Príncipe d'Asturies editar

Simultáneamente a la so boda, col beneplácito de les cortes de Briviesca, recibió'l títulu de Príncipe d'Asturies, siendo'l primeru en llevar dichu títulu, pos enantes los primoxénitos de los reis castellanos llamárense infantes mayores. En 1390 el so padre consideró la posibilidá d'abdicar nel so favor pa llograr la reconocencia de los portugueses, pero foi disuadido de faelo pol so Conseyu Real, habida cuenta de los daños que causaren nel reinu anteriores decisiones similares; sicasí, n'ochobre d'esi mesmu añu'l rei Juan morrió en Alcalá de resultes d'una cayida del caballu, y Enrique foi proclamáu rei.

Asumió'l poder efectivo'l 2 d'agostu de 1393, a la edá de 13 años, depués d'un tumultuoso periodu de cambeos na rexencia.

Reinado editar

Enrique III pacificó a la nobleza y restauró el poder real, sofitándose na pequeña nobleza y moviendo asina a los sos parientes más poderosos (como Alfonso Enríquez y Leonor de Trastámara). Derogó privilexos concedíos polos sos predecesores a les Cortes de Castiella, como l'alcabala y el derechu d'asistir al Conseyu Real, impulsó la figura de los corregidor nes ciudaes, y sanió la economía del reinu. Menguó les persecuciones contra los xudíos, promulgando dellos edictos contra la violencia, que fuera particularmente grave en 1391.

Mientres el so reináu, la flota castellana llogró delles victories contra los ingleses. En 1400 unvió una flota de guerra que destruyó la base pirata de Tetuán, nel África del Norte. En 1402 empezó la colonización de les Islles Canaries, unviando al esplorador francés Jean de Béthencourt. Detuvo una invasión portuguesa, empecipiada en 1396 con un ataque a Badayoz, estableciendo finalmente una tregua col alcuerdu robláu con Xuan I de Portugal el 15 d'agostu de 1402.

Sofitó les pretensiones pontificies de Benedicto XIII y volvió a entamar la campaña contra'l reinu nazarí de Granada, algamando una importante victoria en batalla de los Collejares, llibrada en 1406, anque nun pudo completala porque-y sobrevieno la muerte. Tamién unvió a dos embajada a Tamerlán, tando la primera encabezada por Hernán Sánchez de Palazuelos y la segunda por Ruy González de Clavijo. De la segunda embaxada consta'l rellatu del viaxe nun llibru, la Embaxada a Tamorlán.

Cola so salú afeutada, nos sos últimos años había delegáu parte del poder efectivu nel so hermanu Fernando d'Antequera, quien sería rexente mientres la minoría d'edá del fíu d'Enrique III, Xuan II de Castiella.

Enrique III de Castiella finó na ciudá de Toledo el 25 d'avientu de 1406, cuando preparaba una campaña contra'l reinu de Granada.

Sepultura editar

 
Sepulcru d'Enrique III na capiya de los Reis Nuevos de la Catedral de Toledo.

Dempués del so fallecimientu, el cadabre d'Enrique III de Castiella foi treslladáu a la ciudá de Toledo, onde recibió sepultura na Capiya de los Reis Nuevos de la Catedral de Toledo,[7] na que los sos restos mortales reposen na actualidá. El sepulcru d'Enrique III ta asitiáu sobre la sillería del coru, nel llau del Evanxeliu, y ye un sepulcru adosáu d'estilu platerescu. La caxa del sepulcru ta afatada colos escudos de Castiella y Lleón, y na parte baxa del interior del lucillo d'enterramientu tán asitiaos tres paneles decoraos con trofeos, y sobre los trés paneles dos neños apaecen suxetando la cartela que contién l'epitafiu del monarca:[7]

"AQUI IACE EL MUI TARRECÍU Y XUSTICIERU REI DON ENRIQUE DE DUCE MEMORIA QUE DIOS DE SANTU PARAISO FÍU DEL CATHOLICO REI DON JUAN NIETO DEL NOBLE CAVALLERO DON ENRIQUE EN 16 AÑOS QUE REINU FOI CASTIELLA TARRECIDA Y HONRRADA NACIO EN BURGOS DIA DE SAN FRANCISCO Y MURIO DIA DE NABIDAD EN TOLEDO IENDO A LA GUERRA DE LOS MOROS COLOS NOBLES DEL REINU FINU AÑU DEL SEÑOR DE 1407."

Sobre'l sepulcru ta asitiada la estatua yacente que representa a Enrique III, realizada n'alabastru policromado. Enrique III apaez vistíu col hábitu franciscanu, anque coles manes suxeta la so espada, cola so talabarte, qu'escurre paralelu al gordón franciscanu. La cabeza del monarca, cinxida pola corona real, fuelga sobre trés ricos almohadones, y los pies del rei apaecen descalzos. Nos estremos de la estatua yacente tán asitiaos cuatro ángel arrodillados.

Matrimoniu y descendencia editar

Enrique III de Castiella casóse en 1388 en Palencia con Catalina de Lancáster, fía de Xuan de Gante, duque de Lancaster, y de Constanza de Castiella. La ceremonia relixosa tuvo llugar na Catedral de Palencia. Frutu del so matrimoniu nacieron trés fíos:


Predecesor:
Títulu de nueva creación
Príncipe d'Asturies
1388-1390
Socesor:
María de Castiella
Predecesor:
Xuan I
 
Rei de Castiella

1390-1406
Socesor:
Xuan II

Ancestros editar

Ver tamién editar

Notes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 13 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Memorias de la Real Academia de la Historia. Páxina: 450. Editorial: Real Academia de la Historia. Data d'espublización: 1796.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Diccionario biográfico español. Identificador DBE: 6644/enrique-iii. Data de consulta: 20 mayu 2020. Editorial: Real Academia de la Historia. Llingua de la obra o nome: castellanu. Data d'espublización: 2011.
  5. 5,0 5,1 5,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  7. 7,0 7,1 Elorza, 1990, p. 65-66.

Bibliografía y fontes editar

Arco y Garay|Del Arco y Garay, Ricardo]] (1954).  Institutu Jerónimo Zurita. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques.: Sepulcro de la Casa Real de Castiella, 1ª.
  • Elorza, Juan C.; Lourdes Vaquero, Belén Castillo, Marta Negro (1990). Xunta de Castiella y Lleón. Conseyería de Cultura y Bienestar Social: El Panteón Real de les Fuelgues de Burgos. Los enterramientos de los reis de Lleón y de Castiella, 2ª, Editorial
Evergráficas S.A.. ISBN 84-241-9999-5.

Enllaces esternos editar