Enrique IV de Francia

Enrique de Borbón (13 d'avientu de 1553Castillo de Pau (es) Traducir – calendario no especificado, se presume gregoriano (es) Traducir 14 de mayu de 1610París) foi rei de Navarra[8]col nome de Enrique III ente 1572 y 1610, y rei de Francia como Enrique IV ente 1589 y 1610, primero de la casa de Borbón nesti país, conocíu como Enrique'l Grande (Henri le Grand) o'l Bon Rei (Le bon roi Henri) y copríncipe d'Andorra (1562-1610).

Enrique IV de Francia
rey de Francia (es) Traducir

2 agostu 1589 - 14 mayu 1610
Enrique III de Francia (es) Traducir - Luis XIII de Francia (es) Traducir
monarca de Baja Navarra (es) Traducir

9 xunu 1572 - 14 mayu 1610
Xuana d'Albret - Luis XIII de Francia (es) Traducir
13. copríncipe francés d'Andorra

9 xunu 1572 - 14 mayu 1610
Xuana d'Albret - Luis XIII de Francia (es) Traducir
conde de Foix (es) Traducir

1572 - 1589
Xuana d'Albret - ensin valor →
Vida
Nacimientu Castillo de Pau (es) Traducir13 d'avientu de 1553[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia
Muerte París[2]14 de mayu de 1610[3] (56 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte firida por pinchatu
Asesín François Ravaillac[4]
Familia
Padre Antoniu de Borbón
Madre Xuana d'Albret
Casáu con Margarita de Valois (1572, 1572 (Gregorianu)div. 1599)[5]
María de Médici (1600, 1600 – 1610)[4]
Pareyes Gabrielle de Estrées (es) Traducir
Catherine Henriette de Balzac d'Entragues
Charlotte de Sauve
Françoise de Montmorency-Fosseux
Diane d'Andoins
Jacqueline de Bueil (es) Traducir
Marie-Charlotte de Balzac d’Entragues
Charlotte des Essarts (es) Traducir
Fleurette de Nérac
Jeanne de Tignonville
Esther Imbert
Claude de Beauvilliers (es) Traducir
Louise de Budos
Fíos/es
Hermanos/es Catalina de Borbón
Pueblu Dinastía Valois (es) Traducir
Casa de Borbón
casa de Albret (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes francés
occitanu
Oficiu políticu, monarcacomandante militar (es) Traducir
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

De cutiu ye consideráu polos franceses como'l meyor monarca que gobernó'l so país, siempres intentando ameyorar les condiciones de vida de los sos súbditos. Atribúyese-y la frase: «Un pollu nes olles de tolos llabradores, tolos domingos», que simplifica perfectamente la so política de faer feliz al so pueblu, non yá con poder y conquistes, sinón tamién con paz y prosperidá. Ye'l referente de los monárquicos franceses, que realicen tolos años un homenaxe frente a la so estatua del Pont Neuf (Ponte Nueva) de París el día de la so entrada a la ciudá.

Foi-y dedicada la marcha Vivi Henri IV (Vivo Enrique IV), que aportó al himnu de facto del reinu y el de iure mientres la Restauración, y ye conocida entá güei día polos franceses.

Nacencia, primer matrimoniu y ascensu al tronu de Navarra editar

 
Enrique y Margarita de Valois, Reis de Navarra.

Fíu d'Antoniu de Borbón, Duque de Vendôme y Borbón, y de la Reina de Navarra, Xuana d'Albret, foi bautizáu católicu pero educáu pola so madre na fe calvinista. El so padre morrió en 1562 y él asoceder como duque de Vendôme y de Borbón. Combatió nel bandu hugonote (protestante) mientres la tercer guerra de relixón francesa. La guerra terminó cola paz de Saint-Germain (1570), cola que pretendía algamar la reconciliación ente los dos bandos católicu y hugonote. Como parte d'esti plan, decidióse'l so matrimoniu con Margarita de Valois, hermana del rei Carlos IX de Francia. El matrimoniu tuvo llugar el 18 d'agostu de 1572 en contra de los sos deseos. Esi mesmu añu, convertir n'Enrique III de Navarra, asocediendo a la so madre, la Reina Xuana d'Albret.

Matanza de San Bartolomé editar

 
Masacre de la nueche de San Bartolomé.
 
Enrique III de Francia designa a Enrique III de Navarra como'l so socesor dende'l llechu de muerte.
 
Enrique IV de Francia y Navarra.
 
Estatua d'Enrique IV nel Pont Neuf, París.
 
Nupcias de María de Médici con Enrique IV de Francia, en 1600, Jacopo Chimenti).

El matrimoniu non yá nun yera deseyáu polos noviu, tampoco lo yera pal Papa Gregorio XIII que nun autorizó la boda y pal pueblu francés. París sopelexar mientres díes llevando inclusive a la fuxida del gobernador y l'asesinatu de Gaspar de Coligny, que finalmente revoluciona la ciudá. Sicasí, una selmana dempués de la boda, los estremistes católicos rompieron tou entendimientu y produzse el fechu conocíu como Matanza de San Bartolomé contra los hugonotes. Dizse que la orde foi dada por Catalina de Médici por medrana al poder de los hugonotes y que Carlos IX aceptó matar a los cabezaleros, pero ensin tocar nin a Enrique nin al so primu Enrique I de Borbón Príncipe de Condé.

Mientres la nueche del 24 d'agostu, los nobles protestantes fueron sacaos del Palaciu del Louvre y masacrados nes cais. Los asesinatos estender a tolos protestantes y per otres tantes ciudaes de Francia mientres dellos díes. Enrique, pa salvar la so vida, viose forzáu a convertise al catolicismu (5 de febreru de 1576) y a siguir na corte so una mal disimulada vixilancia de tolos sos movimientos. Sicasí, a finales d'esi añu consiguió escapar de la corte y depués abjuró de la so recién adhesión al catolicismu, declarando de nuevu'l so oficiu de fe calvinista, y púnxose al mandu de les fuercies protestantes mientres la Cuarta Guerra de Relixón.

Candidatura y ascensu al tronu francés editar

Tres la muerte de Carlos IX asumió'l tronu'l so hermanu Enrique III, católicu como'l so antecesor, pero la muerte de Franciscu de Alençon en 1584, hermanu y herederu del rei, convirtió a Enrique de Navarra nel llexítimu herederu de Francia, lo qu'Enrique III tuvo d'almitir, pos les sos hermanes taben fuera de la socesión pola Llei sálica. Sía que non, el 30 d'abril de 1589, Enrique de Navarra reconciliar con Enrique III de Francia, quien lu reconoció como'l so socesor, y polo tanto convertir n'herederu de la corona francesa.

El protestantismu d'Enrique llevó a la que sería conocida como la Guerra de los Trés Enriques. Enrique I de Guisa negar a que Francia fora gobernada por un hugonote, asina qu'Enrique III mandar asesinar tarreciendo'l poder d'ésti. La perspeutiva de tener un rei protestante yera inaceptable pal partíu católicu (la llamada Lliga Católica).

Al poco tiempu, el rei ye asesináu tamién en vengación pol asesinatu d'Enrique de Guisa. La muerte d'Enrique III de Francia el 2 d'agostu de 1589 fixo recayer formalmente la corona francesa sobre la cabeza d'Enrique de Navarra, pero namái foi reconocíu como rei polos hugonotes. La Lliga Católica, el Papa y Felipe II d'España negar a reconocelo como rei de Francia en razón de la so adscripción al protestantismu y propunxeron al cardenal Carlos de Borbón (que reinaría como Carlos X de Francia). En tales condiciones, la Lliga reforzada pola ayuda d'España-- obligar a retirase al sur del país y a convencese de que tendría qu'aportar al tronu pola fuercia de les armes. Anque los protestantes consiguieron significatives victories nes batalles de Coutras (1587), Arques (1589) y Ivry (1590), Enrique nun pudo tomar París ante la intervención española al mandu d'Alejandro Farnesio.

Sicasí, la intervención de Felipe II d'España nos asuntos franceses (Felipe II, amás d'oponese totalmente a qu'un protestante ocupara'l tronu de Francia, deseyaba que la so fía aportara al tronu, yá que Sabela Clara Eugenia yera nieta d'Enrique II de Francia, por tanto sobrina de Franciscu II de Francia, Carlos IX y Enrique III) estremó a los partidarios de la Lliga Católica, facilitando finalmente a Enrique l'accesu efectivu al tronu francés cola condición de que abjurara, una vegada más, del Protestantismu.

Tres infructuosos esfuercios, Enrique nun llogró faese con París y, nun actu de realismu políticu, dio esi pasu'l 25 de xunetu de 1593 convirtiéndose al catolicismu, momentu en que se-y atribúi la célebre frase:

Paris vaut bien une messe
París bien val una misa.

Queriendo dicir con ello que-y daba igual la relixón mientres tuviera'l poder.

El so reináu editar

 
Enrique IV con Marie de Médicis

Enrique IV foi coronáu rei de Francia na Catedral de Chartres el 27 de febreru de 1594 y entró en París esi mesmu añu. Sicasí, hasta los alcuerdos de 1598 caltuvo una guerra colos españoles p'acabar colos últimos apartaces de la Lliga Católica y pa refugar los ataques españoles. Esi añu robla la paz con España (Paz de Vervins), pola que Felipe II arrenunciu a intervenir nos asuntos franceses y reconoz la llexitimidá del monarca.

La tan esperada tolerancia relixosa escontra los hugonotes ye decretada pol Edictu de Nantes (1598) y foi acompañada de la reconocencia del catolicismu como relixón del Estáu y de una política de reconciliación basada nel arrenunciu a toa revancha o depuración; con ello punxo fin a los conflictos relixosos qu'afaraben el país dende mediaos del sieglu XVI y consolidó la corona.

El 17 d'avientu de 1600 casóse, en segundes nupcies, cola princesa italiana María de Médici, que-y daría seis fíos.

A partir de 1598, y pa consolidar la corona, restauró l'autoridá real. Nun almitió primer ministru, dexó de convocar los Estaos Xenerales, amenorgó la influencia de los parllamentos y controló l'accesu a los puestos de l'alministración y la corte. Adoptó polítiques y entamó proyeutos de too tipu p'ameyorar la vida de los sos súbditos, lo que-y convertiría n'unu de los gobernantes más populares del país.

Nesi periodu, Francia vivió una importante meyora económica que s'estendió más allá de les sos fronteres. Financió delles espediciones de Pierre Dugua, sieur de Mons y Samuel de Champlain a Norteamérica, de forma que, mientres el so reináu, fundáronse les primeres colonies franceses en Canadá. Mientres el so reináu, amás, foi nomáu'l primera Ministru de Rellaciones Esteriores de la hestoria, Louis de Revol.

Asesinatu editar

 
Asesinatu d'Enrique IV.

Enrique IV foi un home caritatible y amao pol so pueblu, pero tamién foi odiáu por aquellos que s'oponíen a la so política relixosa. Hubo delles tentatives d'asesinatu nes cais de París, como la de Jean Châtel (1594), hasta que'l 14 de mayu de 1610 el fanáticu católicu François Ravaillac acaba cola so vida, dempués d'intentar falar col monarca col enfotu de evitar que Francia entrara en guerra contra los católicos Habsburgu mientres la crisis de la socesión de Juliers-Kleve. Enrique IV venía de visitar a Sully, el so ministru de Finances que taba enfermu, col que tenía una gran amistá. Salió nel so carruaxe, travesó una cai pequeña, na cual había dos carretes que-y torgaben el pasu; d'una de les carretes salió l'asesín, que-y solmenó dos puñalaes mortales.

Foi asocedíu pol so fíu, Lluis XIII de Francia, que mientres la so minoría d'edá, hasta 1617, tuvo so la rexencia de la so madre, la reina María de Médici.

Cuatro años dempués de la so muerte alzóse una estatua nel so honor en París; mientres la Revolución Francesa foi destruyida, pero foi la primera en ser reconstruyida en 1818. El so nome avivó la restauración de la monarquía en Francia y la pieza musical Vive Henri IV inclusive foi usada como himnu oficiosu mientres la restauración borbónica y entá reivindicada por movimientos monárquicos.

Enrique IV, enantes de morrer, señalara a los Xesuites como autores de dellos intentos d'asesinatu contra la so vida. N'el so memories cita la frase:

¿Nun xulgáis conveniente dexar ante los xesuites? ¿Podéis acasu garantizame la vida? Bien sé que la naguar# por, pos atentaron más d'una vegada contra ella: tengo la prueba por esperiencia, pudiendo manifestar dellos repulgos de les sos firíes. Nun hai necesidá d'agafalos más, nin escitalos por que lleguen a los estremos. Consiento nel so perdón, pero bien a pesar mio y por necesidá.

Apaición de la cabeza editar

En 1793, mientres la Revolución francesa, los cuerpos de los reis, reines, príncipes, princeses y nobles soterraos na basílica de Saint-Denis fueron estrayíos de les sos ataúdes, profanaos y soterraos nuna fuesa común fuera del edificiu. El cuerpu d'Enrique IV alcuéntrase en bon estáu (yá que foi momificado «a la italiana»), y foi espuestu mientres dellos díes al públicu, sufriendo tou tipu de mutilaciones, ente elles la de la cabeza.[9]

Cuando en 1817 el rei Lluis XVIII decidió restaurar les capiyes mortuorias y devolver los restos reales al so allugamientu orixinal, atopar con que tres cuerpos escarecíen de cabeza, unu d'ellos, el d'Enrique IV.[9]

Nun se supo del paradoriu de la cabeza hasta 1919, cuando Joseph-Émile Bourdais adquirir por 3 francos nuna puya. Bourdais aseguraba a tol mundu que la reliquia yera realmente la cabeza momificada d'Enrique IV, pero naide creyer, nin siquiamente el Muséu del Louvre, que la refugó. Bourdais morrió, y la so hermana curió la reliquia hasta que la vendió por 5.000 francos a Jacques Bellanger, quien la caltuvo oculta na so casa. Unos periodistes, cola collaboración de Jean-Pierre Babelon (presidente de la Sociedad Enrique IV) llograron alcontrar al yá xubiláu Bellanger, quien, tres dellos meses, confesó que tenía la reliquia y aportó a vencela pa una investigación científica pola cual pudo comprobase cuasi al 100% que la cabeza yera d'Enrique IV (cola imposibilidá d'usar la prueba del ADN). Darréu, la comparanza del ADN de la cabeza col de Lluis XVI, pudo confirmar la so autenticidá.[10] Bellanger pidió que la cabeza fuera apurrida a Lluis Alfonso de Borbón, herederu de la dinastía y pretendiente al tronu francés como Lluis XX.[9]

Anguaño, el craniu atopar nun bancu cerca de París, a la espera de que se celebre una ceremonia de inhumación en Saint-Denis.[9]

Matrimoniu y fíos editar

El 18 d'agostu de 1572, casóse con Margarita de Valois. Nun foi nunca feliz y dixebráronse enantes de la so ascensión al tronu, en 1589, ensin tener fíos. El matrimoniu foi anuláu en 1599.

El so siguiente matrimoniu foi con María de Médici el 17 d'avientu de 1600. Tuvieron seis fíos:

 
Enrique IV, la familia real y Fouquet de la Varenne (1607).
Nome !Nacencia !Fallecimientu !Notes
Lluis XIII, rei de Francia y Navarra 27 de setiembre de 1601 14 de mayu de 1643 Casáu con Ana d'Austria (16011666) en 1615. Tuvieron fíos.
Sabela, princesa de Francia 22 de payares de 1603 6 d'ochobre de 1644 Casada con Felipe IV, rei d'España (16051665) en 1615. Tuvo fíos.
Cristina María, princesa de Francia 12 de febreru de 1606 27 d'avientu de 1663 Casada con Víctor Amadéu I, duque de Saboya (15871637) en 1619. Tuvo fíos.
Nicolás Enrique, duque d'Orleans 16 d'abril de 1607 17 de payares de 1611 Finó nuevu. Nun tuvo fíos.
Gastón, duque d'Orleans 25 d'abril de 1608 2 de febreru de 1660 Casáu primeru con María de Borbón, duquesa de Montpensier (16051627) en 1626. Tuvo una fía.
Casáu dempués con Margarita de Lorena (16151672) en 1632. Tuvo fíos.
Enriqueta María, princesa de Francia 25 de payares de 1609 10 de setiembre de 1669 Casada con Carlos I, rei d'Inglaterra (16001649) en 1625. Tuvo fíos.

Fíos illexítimos editar

Adicionalmente, Enrique IV tuvo a lo menos 11 fíos illexítimos.[11]

Con Gabrielle d'Estrées:

Nome Nacencia Legitimado Fallecimientu Notes
César de Borbón, duque de Vendôme 1594 1596 1665 Casáu con Francisca de Mercoeur, cola que tuvo un fíu.
En 1626, participó nuna intriga contra'l cardenal Richelieu. Foi prindáu y tuvo en prisión tres años. En 1641 foi acusáu de conspirar nel so contra y foise a Inglaterra.
Catalina Enriqueta de Borbón 1596 1598 1663 Casada con Duque Carlos II de Elboeuf.
Alejandro, Chevalier de Vendôme 1598 1599 1629

Con Catalina Enriqueta de Balzac d'Entragues, marquesa de Verneuil:

Nome Nacencia Legitimado Fallecimientu Notes
Gastón Enrique, duque de Verneuil 1601 1603 1682 Casáu con Carlota Seguier, fía de Pedru Séguier, duque de Villemor.
Gabriela Anxélica, conocida como mademoiselle de Verneuil 1603 1627 Casada con Bernardo de Nogaret de Foix, duque de La Valette y de Epernon.

Con Jacqueline de Bueil, condesa de Moret (1580–1651):

Nome Nacencia Legitimado Fallecimientu Nota
Antoniu, conde de Moret 1607 1608 1632 Abá de San Esteban

Con Carlota des Essarts, condesa de Romorantin:

Nome Nacencia Legitimado Fallecimientu Nota

1608

1608 1670 Abadesa de Fontevrault.
María Enriqueta 1609 1629 Abadesa de Chelles.

Ancestros editar