Ernst Heinrich Philip August Haeckel (16 de febreru de 1834Potsdam – 9 d'agostu de 1919Jena)[11] foi un naturalista y filósofu alemán que popularizó'l trabayu de Charles Darwin n'Alemaña, creando nuevos términos como «phylum» y «ecoloxía».

Ernst Haeckel
rector of the University of Jena (en) Traducir

ochobre 1884 - abril 1885
rector of the University of Jena (en) Traducir

abril 1876 - ochobre 1876
Vida
Nacimientu Potsdam[1]16 de febreru de 1834[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu alemán Imperiu alemán
Bandera de República de Weimar República de Weimar
Bandera de Reinu de Prusia Reinu de Prusia
Muerte Jena[3]9 d'agostu de 1919[2] (85 años)
Familia
Padre Carl Haeckel
Casáu con Anna Sethe
Agnes Huschke (en) Traducir
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá Federico Guillermo
Universidá Humboldt de Berlín
Nivel d'estudios doctoráu
Direutor de tesis Johannes Peter Müller
Direutor de tesis de Hans Adolf Eduard Driesch (es) Traducir
Arnold Lang
Llingües falaes alemán[4]
llatín
Alumnu de Albert von Kölliker
Franz Leydig (es) Traducir
Rudolf Virchow (es) Traducir
Profesor de Oscar Hertwig (es) Traducir
Nikolái Miklujo-Maklái (es) Traducir
Heinrich Höhr
Oficiu biólogu, médicu, zoólogu, filósofu, naturalista, ecólogu, ornitólogu, profesor universitariu, ictiólogu, botánicu, esplorador, fotógrafuescritor
Emplegadores Universidá de Jena
Premios
Nominaciones
Miembru de Academia Alemana de les Ciencies Naturales Leopoldina
Real Academia de les Ciencies de Suecia
Sociedad Zoológica de Londres (es) Traducir
Academia Nacional de los Linces (es) Traducir
Academia de les Ciencies de Baviera
Sociedá Filosófica Americana[9]
Accademia delle Scienze di Torino[10]
Deutscher Monistenbund (en) Traducir
Abreviatura en botánica Haeckel (IPNI)
Abreviatura en zooloxía Haeckel
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía académica editar

 
Ernst Haeckel.

Nació en Potsdam (Alemaña), el 6 de febreru de 1834. Estudió Medicina nes universidaes de Berlín, Wurzburgu y Viena.

Más tarde incorporóse, en calidá d'asistente de zooloxía de Carl Gegenbaur, a la Universidá de Jena, de la que sería caderalgu (1865-1909). Dende 1862 Haeckel convertir nel promotor más destacáu de la teoría de la evolución n'Alemaña.

Entamó delles espediciones zoolóxiques, fundó'l Museo Filético de Jena y foi miembru de cuasi un centenar d'instituciones científiques, como l'Academia Leopoldina, la de Ciencies Bávara de Berlín, la Imperial de Ciencies de Viena, la de Turín, etc.

Obra editar

Evolucionismu editar

 
Árbol de la vida según Haeckel na so Morfoloxía xeneral de los organismos.

Ernst Haeckel foi un fervosu evolucionista. Les sos idees al respeutu fueron recoyíes en 1866 na so Generelle Morphologie der Organismen (Morfoloxía xeneral de los organismos), que'l so segundu volume dedicó a Charles Darwin, Wolfgang Goethe y Jean-Baptiste Lamarck. Sicasí, anque Haeckel foi un gran defensor de la idea de seleición natural, en realidá ignoró'l papel del azar na teoría darvinista. El so evolucionismu aceptaba munches de les idees de Lamarck y la Naturphilosophie. Radicalmente progresista, Haeckel defendió que la evolución taba dirixida escontra una complejización progresiva que tendría al home como meta última. Haeckel yera, amás, radicalmente materialista y monista y consideró la evolución como una de les meyores pruebes de dicha filosofía.

Haeckel foi, muncho más que Darwin, el gran responsable de la integración de l'anatomía y la embrioloxía na teoría evolutiva.

Teoría de la recapitulación editar

 
Copia de Romanes (1892) de los dibuxos embriolóxicos de Haeckel.

Haeckel estremó'l campu de la morfoloxía en dos subcampos: anatomía y morfogenia. Esta postrera, de la mesma, estremar en ontogenia y filoxenia, términos qu'introdució pa referise, respeutivamente, a la hestoria del desenvolvimientu del individuu y la historia evolutiva de les especies. Les contribuciones de Haeckel a la zooloxía fueron un amiestu d'investigación y especulación. Haeckel formuló en 1866 la teoría de la recapitulación, güei desacreditada na so versión lliteral, ampliando les idees de la so mentor, Johannes Müller. Según esta teoría, el desenvolvimientu d'un embrión de cada especie repite'l desenvolvimientu evolutivu d'esa especie totalmente, de cuenta que la ontogénesis reproduciría la filoxénesis.

Haeckel postuló dos mecanismos responsables de la recapitulación: la heterocronía y la heterotopía. La heterocronía ye l'alteración del ritmu al que se producen los procesos de desenvolvimientu. La heterotopía ye l'alteración na llocalización espacial d'unu o más procesos de desenvolvimientu.

Orixe de la vida editar

Ernst Haeckel sostuvo que tolos organismos (animales, plantes y organismos unicelulares) veníen de una sola forma ancestral. Los sos estudios alrodiu de la bioloxía marina, realizaos en collaboración con Müller, conduciéronlu a comparar la simetría de los cristales cola de los animales más simples, y a postular un orixe inorgánicu pa los mesmos. En 1866 antemanó'l fechu de que la clave de los factores hereditarios mora nel nucleu de la célula.[12]

Anque los biólogos supieron mientres más d'un sieglu que los embriones vertebraos nunca se paecen tanto como Haeckel dibuxar. En dellos casos, Haeckel usó'l mesmu grabáu de madera pa imprimir embriones que se suponía que pertenecíen a clases distintes. N'otros, retocó los sos dibuxos pa faer que los embriones paeciérense más que na realidá. Los coetaneos de Haeckel criticar en repitíes ocasiones por estos tracamundios, y foi oxetu de numberoses acusaciones de fraude a lo llargo de la so vida. En 1997, l'embriólogu británicu Michael Richardson y un equipu internacional d'espertos compararon los dibuxos de Haeckel con fotografíes d'embriones reales de vertebraos, y demostraron de manera concluyente que los dibuxos tracamundien la realidá.

La teoría de la gastraea editar

La teoría de la gastraea[13] tien antecedentes na obra d'Alexander Kovalevsky y Metschnikoff. Kovalevsky (1866, 1867) señalara un plan común al desenvolvimientu tempranu de tolos animales carauterizáu pola formación, por invaginación, d'un sacu de dos capes que la so cuévanu taba destinada a convertise na canal alimenticiu. Les observaciones de Metschnikoff confirmaron esta hipótesis, pero nun foi hasta Haeckel cuando se xeneralizaron pa dar llugar a la teoría de la gastraea, propuesta en 1874 y considerada por Haeckel como la so principal aportación a la bioloxía. Haeckel defendió que l'estáu de "gástrula" yera común a tolos metazoa, formándose por invaginación a partir de la blástula. Esti plan común nun rescamplaba en ciertes especies, por cuenta de cambeos caenoxenétiques, pero l'estáu de gástrula amosaba la repetición palinxenética del ancestru común a tolos metazoa: la Gastraea.

De la teoría de la gastraea siguíense dos grandes consecuencies:

  1. El ectodermo, el endodermo, el cuévanu resultante de la invaginación y la boca de la gástrula (protostoma) en toles sos variantes yeren homólogues en tolos metazoa dada la so común descendencia de la Gastraea
  2. El monofiletismu de los metazoa.

Sistemática editar

Bien pervalibles fueron les sos apurras al estudiu de los invertebraos, como les aguamales, los radiolarios, los sifonóforos y les esponxes caliares, ente otros. Foi tamién el primeru n'estremar ente seres unicelulares y pluricelulares y ente protozoos y metazoos.[14]

A partir de la so teoría de la Gastraea, Haeckel fundó una clasificación filoxenética que trataba de reemplazar a los tipos de Cuvier y Karl Ernst von Baer, pos la teoría de la gastraea faía insostenible la irreductibilidad de los tipos defendida por aquellos. Nella, Haeckel opón a los Protozoos (ensin intestín nin capes xerminales) de los Metazoos (con capes xerminales y arquénteron).

Microbioloxía editar

En 1866 crea una taxón denomináu Moneres p'arrexuntar a les bacteries, definiéndoles como los seres más simples y carentes de nucleu celular, y dixebrándoles de los protistas nucleados. D'esta manera Haeckel ye un precursor de la división ente los seres procariotes y eucariotes. En 1904 nel so Die Lebenswunder (Les maravíes de la vida), arrexunta a les algues verdeazuladas (hasta entós consideraes como vexetales) xunto a les bacteries dientro de Moneres. Die Lebenswunder tuvo un ésitu estraordinariu, pos se fixeron d'ella n'Alemaña más de quince ediciones de 30 a 40.000 exemplares caúna.[15]

Orixe del home editar

 
Pedigree del home (Haeckel, 1874).

Dempués de la publicación de L'Orixe de les especies de Darwin, cuando entá nun s'atopara nengún antepasáu de los humanos, Haeckel postulaba que la evidencia de la evolución humana podía atopase nes Indies Orientales Holandeses, y describió eses teoríes con gran detalle, reconociendo que los simios y humanos teníen un orixe común, y que debía d'haber una especie entemedia, a la que dio'l nome d'home simiu o Pithecanthropus, que, anque humana en munchos aspeutos, nun tener la que consideraba verdadera carauterística del home, el llinguaxe, polo que la denominó Pithecantrhopus alalus. El llugar de la so apaición sería Lemuria, un continente que según creencia del sieglu XIX fundiérase nel Océanu Índicu en dómines remotes, y dende ellí espandiérase polos otros continentes. Esteláu pola so propia teoría encargó a los sos estudiantes atopar l'eslabón perdíu. Unu d'ellos, Eugène Dubois, facer al atopar el conocíu como Home de Java, al que dio'l nome de Pithecanthropus erectus, anque más tarde sería reclasificado como Homo erectus.

Sociobioloxía editar

Haeckel defendía tamién que les races primitives» taben na so infancia y precisaben la supervisión y proteición de sociedaes más madures, de lo que extrapoló una nueva filosofía, que denominó monismu. Les sos obres sirvieron de referente y xustificación pal racismu, el nacionalismu y el darvinismu social, y tuvieron na base de les teoríes racistes del nazismu. Na mesma llinia de pensamientu, l'historiador Daniel Gasman señala que la ideoloxía de Haeckel aguiyó la nacencia del fascismu n'Italia y Francia.[16]

Grabaos editar

 
Ilustración de Haeckel de les Ascidiae.

Nel intre de la so carrera, Haeckel produció en redol a mil grabaos sobre la base de los sos bocetos y acuareles. Munchos de los meyores fueron incluyíos na obra Kunstformen der Natur, treslladaos dende los dibuxos a la imprenta pol litograbador Adolf Giltsch.[17]

Abreviatura (zooloxía) editar

L'abreviatura Haeckel emplégase pa indicar a Ernst Haeckel como autoridá na descripción y taxonomía en zooloxía.

Abreviatura editar

L'abreviatura Haeckel emplégase pa indicar a Ernst Haeckel como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esti autor nel IPNI).

Obra editar

Amás de los sos munchos llibros, Ernst Haeckel escribió:

  • Generelle Morphologie der Organismen : allgemeine Grundzüge der organischen Formen-Wissenschaft, mechanisch begründet durch die von C. Darwin reformirte Decendenz-Theorie. 1866. Berlín
  • Natürliche Schöpfungsgeschichte (1868) — La hestoria de la creación, n'inglés: The History of Creation: Or the Development of the Earth and its Inhabitants by the Action of Natural Causes (1876; 6ª ed.: New York, D. Appleton & Co., 1914, 2 vols.) Ilustración de la portada y la portada [2]
  • Freie Wissenschaft und freie Lehre (1877, Llibertá en ciencies y llibertá na enseñanza), retruque al escritu onde Virchow objectó la enseñanza de la evolución n'escueles, na idea de que la evolución yera una hipótesis ensin probar.[18]
  • Die systematische Phylogenie (1894) — Filoxenia sistemática, que foi consideráu como'l meyor llibru[18]
  • Anthropogenie (1874, 5ª y engrandada edición 1903) — delineando la evolución humana
  • Die Welträthsel (1895–1899), tamién Die Welträtsel (n'inglés, world-riddle - The Riddle of the Universe), 1901[18] [3]
  • Über unsere gegenwärtige Kenntnis vom Ursprung des Menschen (1898) — traducíu como La postrera tinta, 1808
  • Der Kampf um dean Entwickelungsgedanken (1905) — La llucha ente pensamientos sobre la evolución, 1906
  • Die Lebenswunder. 1904. — La maravía de la vida, un suplementu de Riddle of the Universe

Llibros de viaxes:

  • Indische Reisebriefe. 1882. — Notes de viaxes na India
  • Aus Insulinde: Malayische Reisebriefe (1901) — Notes de viaxes en Malasia), frutu de los sos viaxes a Ceilán y a Xava
  • Kunstformen der Natur (1904) — Formes del arte de la naturaleza, con planches representando detallaos animales marinos
  • Wanderbilder (1905) — Imáxenes de viaxes, con reproducciones de paisaxes al oleu y a la tempera.[18]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. «Premio Bressa» (italianu). Accademia delle Scienze di Torino.
  6. URL de la referencia: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dsunM9ukGLgaW3HdG9cvJ_QKd7pWjGI0qi_fCb1ROD4/pubhtml?gid=216486814&single=true. Cita: For his long-continued and and [sic] highly important work in zoology all of which has been inspired by the spirit of Darwinism..
  7. URL de la referencia: https://www.linnean.org/the-society/medals-awards-prizes-grants/the-darwin-wallace-medal. Data de consulta: 27 avientu 2018.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=3770.
  9. Afirmao en: NNDB. Llingua de la obra o nome: inglés.
  10. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: ernst-heinrich-haeckel. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  11. "Ernst Haeckel — Britannica Concise" (biografía), Encyclopædia Britannica Concise, 2006, Concise. Britannica.com webpage:CBritannica-Haeckel.
  12. Biografíes y Vides. «Ernst Haeckel». Consultáu'l 28 de setiembre de 2005.
  13. Pa la esposición de la teoría de la Gastraea siguimos la obra de Russell, Y. S. (1916). Form and Function. A Contribution to the History of Animal Morphology. Londres.
  14. Biografíes y Vides. «Ernst Haeckel». Consultáu'l 28 de setiembre de 2005.
  15. Jan Sapp 2006, Two cares of the prokaryote concept Interrnational Microbiology, Canada, 9:163-172
  16. Daniel Gasman (1998). Haeckel's Monism and the Birth of Fascist Ideology. Volume 33 of Studies in Modern European History. Peter Lang Pub Incorporated. ISSN 0893-6897. ISBN 9780820441085
  17. Breidbach, Visions of Nature, pp 253
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 "Biography of Ernst Heinrich Haeckel, 1834–1919" (article), Missouri Association for Creation, Inc., based on 1911 Britannica, webpage: Gennet-Haeckel: life, career & beliefs.
  • El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de la Enciclopedia Libre Universal, espublizada en castellán baxo la llicencia Creative Commons Compartir-Igual 3.0.
  • Schmitt, Stéphane (2006). Aux origines de la biologie moderne. L'anatomie comparée d'Aristote à la théorie de l'évolution. Paris: Éditions Belin. ISBN.

Enllaces esternos editar

[4] Llibru de grabaos [5] Versión en pdf (261 Mb) [6] los grabaos en flirk