Erosión y sedimentación eólica

La erosión eólica ye la gastadura de les roques o la remoción del suelu por cuenta de la aición del vientu. El vientu ye un axente de modeláu del relieve que puede acarretar grandes cantidaes de polvu al traviés del mundu, pero los granos de sable solo pueden ser tresportaos a distancies relativamente curties. El cuarzu ye'l mineral más abondosu nes partícules de sable; de normal ye resistente a la meteorización química, a la disolución y a l'abrasión, esto ye, que la erosión eólica ye referente al vientu cola arenuca que s'atopa na tierra.[1] L'arena atópase distribuyida por tola superficie terrestre, pero particularmente nos desiertos, les mariñes, estuarios de ríos y espacios que rexistraron glaciaciones. Paez que l'agua pudo ser l'axente orixinal que causó la concentración de les potentes mases de sable de los desiertos, el vientu sería l'axente de redistribución y la xénesis d'un ampliu mostrariu de formes sedimentaries. Munchos de los grandes depósitos, especialmente los llamaos mares de sable o ergs, paecen ser la resultancia d'una importante actividá fluvial mientres el Cuaternariu.

Pandoriales de les faldes del Chimborazo, (Ecuador), amosando severa erosión eólica.

El vientu axente d'erosión editar

 
Nube d'arena proveniente del desiertu d'El Sáḥara sobre les Islles Canaries, efeutu conocíu como polvu en suspensión, asoria o siroco. Imaxe NASA, 17.02.2004.

El vientu ye un eficaz axente d'erosión de materiales finos y sueltos, capaz d'arrincar, llevantar y tresportar partícules, sicasí, la so capacidá pa erosionar roques compactes y dures ye bien llindada. Si la superficie ta constituyida por roca dura, el vientu ye incapaz de provocar cambeos apreciables por cuenta de que la fuercia cohesivo del material entepasa a encomalo exercida pol vientu. Namái naquellos llugares onde la superficie espuesta contién partícules minerales sueltes o pocu cohesives, el vientu puede manifestar tol so potencial d'erosión y tresporte. La velocidá determina la capacidá del vientu pa erosionar y abasnar partícules, pero tamién inflúi'l calter de los materiales, la topografía del terrén, la eficacia proteutora de la vexetación, etc.

Nel fenómenu d'erosión eólica, ye determinante la superficie sobre la qu'actúa'l vientu. La so alteración nun se llinda a puntos o árees llindaes como asocede cola erosión hídrica; l'aición del vientu exerzse sobre la totalidá de la superficie. N'espacios amplios, la erosión produz de cutiu escavaciones de depresiones pocu fondes llamaes hoyas, cuenques o depresiones de deflación. Aniciar n'árees más o menos llanes y desprovistes de vexetación onde'l suelu ta espuestu a l'aición del vientu. Les partícules fines (magres y llimos) son llevantaes por corrientes verticales que devasen les velocidaes de decantación; el polvu espublizar na atmósfera hasta altores que van dende pocos metros a dellos miles. L'altor depende de la intensidá de la turbulencia del vientu, de la so duración y del tamañu de les partícules. Como resultancia, puede producise una trupa nube, llamada nube de polvu.

 
Ermu pedegroso o reg na isla de Boa Vista, ( Cabu Verde).

El calter selectivu de la erosión eólica al tomar partícules fines y dexar graves y cantares, demasiao grandes pal so tresporte, anicia'l denomináu desiertu de piedres, hammada o reg. Estes altiplanicies tapizaes de fragmentos predresos onde'l material fino foi, práuticamente, esaniciáu pol vientu, y onde l'aición de la termoclastia ye bien activa, presenten, n'ocasiones, peramplios desarrollos como na «Hammada de Guir» en Marruecos-Arxelia y «Hammada al Hamrah» en Libia.

Les superficies espuestes de los cantares y afloramientos del sustratu predresu pueden presentar una película de tonalidá cuasi negra llamada barniz desértico. Ta formáu por un recubrimientu d'óxidu de manganesu o de fierro, lleváu a la superficie por solución (capilaridad) y depositáu como una polenca película sobre les superficies llises por evaporación. En dellos llugares, la evaporación del mugor capilar dexa tres sí un depósitu de carbonatu de calciu o yelsu qu'actúa como cementu, endureciendo'l pavimentu y convirtiéndolo nuna coraza d'aspeutu conglomerático.

Otra forma d'erosión del vientu ye la conocida como abrasión o escomiu eólicu, na que granos o partícules minerales dures, de normal cuarzu, cuten o gatuñen les superficies predreses y les torgues qu'aprucen. Esta aición del vientu cargáu de partícules sólides llindar a les primeres decenes de centímetros banales d'un cantil, llomba o otru afloramientu que destaque sobre un planu más o menos horizontal. L'escomiu anicia furos, acanaladuras y entalladuras nes roques; si la masa predreso destaca sobre un llanu, pue ser erosionado pola base y adoptar la forma d'una cogorda, polo que se denominen roquelis, rollerous (n'alemán) roques fungiformes. Ellí onde esiste una alternanza d'estratos blandos y duros, l'aición del vientu ye altamente selectiva; les zones menos resistentes son foliaes más rápido que les dures, que acaben per resaltar puxantemente a manera de salientes y cornises con fondes y llargues acanaladuras o pasadizos, alliniaos paralelamente según la direición del vientu. A esti modeláu esculpíu en crestes y pasiellos socavados dáse-yos el nome de yardangs. Naquelles árees con bloques y cantares pocu consolidaos o aisllaos, el vientu los bisela del llau d'onde sopla tallando una superficie apolazada; si la direición del vientu camuda o'l cantar ye removíu, pue ser talláu en delles cares separaes por arestes. A tales cantares denominar ventifactos; cuando se modelen de manera bastante perfectu con cares que se corten en tres borde agudos reciben el nome de dreikanters.

El tresporte de sedimentos pol vientu editar

 
Mecanismos de tresporte eólicu: 1.- rodadura y deslizamiento, 2.- saltación, 3.- suspensión (4.- direición del vientu).

El vientu mueve les partícules sueltes, básicamente, según los mesmos mecanismos que les escorrentíes hídriques, en función del tamañu del granu y de la velocidá del fluyíu. Los granos de sable viaxen a favor del vientu, permaneciendo cerca de la superficie, dixebrándose gradualmente de les partícules más grueses que pesen demasiáu por que'l vientu mover lloñe. D'esta miente aníciase una masa carauterístico de sedimentos conocida como sable eólicu o sable de duna, que les sos partícules tienen un diámetru ente 0,1 y 1 mm, compuesta na so mayor parte por cuarzu, por ser el mineral que la so durez y resistencia química convertir nel más duraderu de los materiales que contienen les roques. Los granos de cuarzu tresportaos pol vientu ufierten formes arrondaes y les sos superficies tán cubiertes de microscópiques quebres pol impautu d'unos granos contra otros. Les partícules más grueses son tresportaes por rodadura, reptación y deslizamiento sobre la superficie; los granos de sable son capaces de viaxar por saltación alzándose hasta altores de 2 o 3 metros en dellos casos. Les partícules fines (llimos y magres) pueden movese en suspensión y ser alzaes a grandes altores poles corrientes ascendentes, tan frecuentes nes rexones templaes.

Saltación y suspensión son los mecanismos más importantes del tresporte eólicu. Les partícules realicen saltos a favor del vientu; tres l'impautu con granos na superficie, pueden rebotar de nuevu y alzase. D'esta miente, el vientu tresfier enerxía cinética al granu, que, al topetar cola superficie de sable, escorda otres partícules y puede proyeutales al aire. Les partícules de llimu y magre pueden permanecer en suspensión con vientu aturbolináu, ya inclusive cuasi indefinidamente pa los granos bien pequeños. Les grandes nubes de sable alcen partícules hasta 250 metros d'altor y avancen con velocidaes que pueden llegar a algamar los 200 m/s. Envaloróse qu'ente 500 y 1.000 millones de tonelaes de polvu son tresportaes dende toles fontes cada añu. Dalgunes de les más potentes nubes de polvu del Sahara, algamen a los países meridionales d'Europa ya inclusive lleguen a les mariñes orientales d'América del Sur, cruciando l'océanu Atlánticu.

 
Mapa del pandu de loess del ríu Mariellu (China).

Otros cálculos envaloren qu'en 1 km³ d'aire pueden viaxar, en suspensión, unes 900 tonelaes de polvu. Teniendo esto en cuenta, una torbonada de polvu de 500 km de diámetru podría tresportar más de 90 x 106 tm de polvu, abondu como pa construyir una llomba de 3 km de base y 30 m d'altor. El tresporte de sedimentos pol vientu ye realizáu por rodadura, reptación, deslizamiento, saltación y suspensión. Los granos gruesos facer polos trés primeros mecanismos citaos, los de tamañu mediu por saltación y los más finos por suspensión.

El vientu ye tamién, siquier en parte, responsable de la formación d'un depósitu amarellentáu, homoxéneu, de granu finu y ensin estratificar: el loess. La mayor parte de les opiniones tán d'alcuerdu en que la so xénesis ye debida a les nubes de polvu que fueron esvalixaes a partir de los depósitos glaciares y fluvioglaciares, polos vientos fuertes anticiclónicos que soplaben dende les vastes capes de xelu continental del Pleistocenu. Créese que los potentes depósitos de loess d'Europa central, Rusia, China, Estaos Xuníos, Arxentina, Nueva Zelanda y otros llugares, fueron posaos, prioritariamente, en dómines interglaciares o postglaciares, so condiciones climátiques más seques y fríes que les esistentes güei. En China, por casu, la estensa superficie de loess, alredor de 750.000 km², tien una espesura de más de 250 m y les sos capes basales fueron depositaes hai unos 2,4 millones d'años, acordies con midíes paleomagnéticas.

El tamañu de les partícules de loess ye mayoritariamente el de los llimos, ente 4 y 60 micres de diámetru, a pesar de qu'ente un 5 y 30 %, pueden ser partícules del tamañu magre. Los suelos procedentes d'esti tipu de depósitu son d'alta calidá y suelen producir escelentes colleches.

 
Una nube de polvu africano proveniente del Desiertu d'El Sáḥara que crucia l'Atlánticu y llega hasta'l Caribe. Fonte:NASA.

Sedimentación eólica editar

La sedimentación y les construcciones dunares correlatives son les qu'espresen más comúnmente la morfogénesis del vientu nos dominios grebos y sectores costeros, pola estensión de los espacios qu'anubren, pola diversidá de tipos y poles considerables dimensiones qu'algamen n'ocasiones. Los depósitos de sable suélense clasificar, pol so tamañu, en tres tipos:

 
Ripples (en primer términu) nel desiertu del Namib-Naukluft , África.
  • Ripples, acumuladures espaciadas ente 5 cm y 2 m, con altores de 0,1 a 5 centímetros.
  • Dunes, pueden tar dixebraes ente 3 y 600 m y presentar altores ente 0,1 y 15 metros.
  • Megadunas, estos grandes depósitos pueden rexistrar separaciones de 300 m hasta 3 km y altores de 20 a más de 400 m.

Les diferencies ente estos trés clases de formes eóliques deber a los balances ente los mecanismos de tresporte y deposición.

Los ripples son rizaduras producíes en sedimentos ensin consolidar análogues a les que ser formen so l'agua, pero con crestes daqué más agudes. Estes rizaduras, formaes por saltación de les partícules, son comunes en toles superficies de sable.

Los procesos pa la formación de ripples tán rellacionaos cola interaición dinámica ente'l fluxu del vientu y el movimientu de sedimentación. L'entamu suel producise al azar, cola presencia d'una pequeña torga na superficie, un segmentu de sable moyáu o una variación llocal del tamañu del sedimentu o de la velocidá del vientu; la resultancia ye l'apaición de pequeños montículos de sable. Estos montículos presenten una cara a barloventu que rexistra la mayor parte de los impautos de les partícules, ente que la cara opuesta, la de sotaventu, ye la que recibe los granos por saltación. Los granos más gruesos tienden a atropase na cresta, ente que'l material más fino depositar nos cuéncanos ente crestes.

Son, sicasí, les construcciones dunares les qu'espresen más comúnmente les morfogénesis del vientu, pola estensión de los espacios qu'anubren, pola diversidá de formes y poles considerables dimensiones qu'algamen n'ocasiones. Les dunes pueden presentar una fascinante variedá de modelos dependiendo de factores como:

  • Suministru de sable.
  • Velocidá del vientu.
  • Variabilidá na direición del vientu.
  • Carauterístiques de la superficie pola que se mueve'l sable.

Modelos de dunes editar

 
ErgChebbi en Marruecos.

Les variedaes más frecuentes de dunes son les tresversales, barjanes, llonxitudinales y parabóliques. Toes muévense unos 15 m/añu, nos grandes desiertos, estenses árees tán dafechu cubiertes de sable, conózse-yos como mares de sable o ergs. los más estensos topar n'África (Sáḥara), Arabia Saudita y Australia.

Los campos de dunes de los desiertos son los más importantes conxuntos de modeláu eólicu de la superficie terrestre, estiéndense sobre centenares de quilómetros. Munchos campos tán compuestos por grandes y complexes construcciones dunares, como los aklés del Sahara o d'Arabia Saudita. Son grandes acumuladures de sable modelaes en formes irregulares, anárquiques y ensin nenguna alliniadura sistemática.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

Bibliografía editar

  • Xeografía Física, por Francisco López Bermúdez / José Manuel Rubio Recio / José María Cuadrat. Editorial: CÁTEDRA 1992. ISBN 84-376-0893-7 .
  • Compendiu de Xeografía Xeneral, por P. Gourou y L. Papy. Editorial:RIALP 1977. ISBN 84-321-0249-0

Enllaces esternos editar